| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 01.02.2022 19:41 Post subject: |
|
|
Jeg flyttet innlegget ditt hit, siden formasjonsdiskusjonen pågår her.
Spørsmålet blir vel hvor langt bak vingbackene faller i praksis. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 01.02.2022 19:58 Post subject: |
|
|
Han spillte både 5-4-1 og 3-5-2 i Ham-Kam
Vi kan jo også spille med en flat 4er på midtbanen. Vi har jo spillere til det også.
Hvis Reitan og Perreira blir første valget, hvem blir da de 2 utfordrerne ?.
Jeg tenker skarsem er mere en utfordrer til Holse og Vecchia hvis vi spiller med 2 hengende. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Captain Veteran
|
Posted: 02.02.2022 09:40 Post subject: |
|
|
MÃ¥ si jeg ble litt overrasket over svaret til Henriksen i denne artikkelen: https://www.rbkweb.no/vis/15978
- Hva syns du om treningsopplegget?
- Jeg må si at jeg er imponert over planen og tydeligheten. Det er lenge siden jeg har opplevd noe så strukturert. Det må jeg være ærlig og si. Det virker ekstremt klare for oppgaven. I tillegg har de gått inn med liv og helse for å få det til.
Jeg trodde at det var akkurat dette Hareide var "spesialist" på, og ikke minst etter de signalene han hele tiden sendte ut mtp. profesjonalisering og forutsigbarhet.
Likevel velger jeg å være positiv på fremtiden til klubben, for bare det å få inn mange motiverte personer i støtteapparatet, tror jeg er undervurdert. De legger virkelig alt de har i å få Rosenborg tilbake der de hører hjemme. Videoene som kommer fra medieavdelinga er med på å forsterke det positive hos meg. _________________ Stolt fortid, stor fremtid |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 02.02.2022 09:44 Post subject: |
|
|
| Synes Hareide sendte mer og mer signaler om at han ga totalt f, og det er ikke særlig bra når vi startet på et rimelig sedat pensionist-nivå fra før. |
|
| Back to top |
|
 |
Captain Veteran
|
Posted: 02.02.2022 09:57 Post subject: |
|
|
Etter hvert ble dette mer synonymt for Hareides andre periode, men i starten var han veldig tydelig på hvordan ting skulle være. Det kan være at han undervurderte kompleksiteten ved å gå tilbake som klubbtrener igjen. Hvis så var tilfelle, burde han takket for seg ved en tidligere anledning, men det blir velg gjerne spekulasjoner. _________________ Stolt fortid, stor fremtid |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 02.02.2022 14:29 Post subject: |
|
|
1. laget pr 02.02.2022 på trening ser ut til å være:
Holm
Vecchia Holse
Perreira Børkeeiet Skjelbred Reitan
Røsten Henriksen Renzo
Spennende at Røsten for lov til å vise seg frem. |
|
| Back to top |
|
 |
Pettergomes Rutinert
|
Posted: 02.02.2022 14:38 Post subject: |
|
|
| Hvor ser du treningen |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
|
| Back to top |
|
 |
ibejnar Veteran
|
Posted: 02.02.2022 14:52 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Han spillte både 5-4-1 og 3-5-2 i Ham-Kam
Vi kan jo også spille med en flat 4er på midtbanen. Vi har jo spillere til det også.
Hvis Reitan og Perreira blir første valget, hvem blir da de 2 utfordrerne ?.
Jeg tenker skarsem er mere en utfordrer til Holse og Vecchia hvis vi spiller med 2 hengende. |
jeg håber i den grad man har tænkt over kvalificeret udskiftning. Det er vel ret sikkert at Vecchia højst spiller 20 kampe en sæson og nok ikke holder at spille 90 i alle kampe. Jeg ser også et kæmpe problem i bagkæden. Det holder slet ikke med så unge og uprøvede kræfter. Læg dertil at Henriksen er ny i rollen. Jeg håber stadig vi henter en klasse midtstopper. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 02.02.2022 15:25 Post subject: |
|
|
Vi får se hvor stødig Giampaoli (og Røsten) er nå. Er begge litt shaky, så må vi handle på stopperplass.
Vi trenger nok også en offensiv spiller som er god nok til å konkurrere om en startplass, for så god har ikke Holm vært til nå at han er selvskreven hele sesongen. Og som du sier: Vecchia skal neppe spille 30x90, og både Holse og Vecchia (og Holm) kan fort bli plukket for penger vi ikke har råd til å takke nei til i løpet av sesongen, så her bør vi faktisk bruke Ceïde-penger for å være i forkant av det som høyst sannsynlig er minst ett førstevalg i manko om et halvår.
Jeg ser for meg en type spiller som både kan bekle topprollen i 3-4-2-1, en hengende spissrolle i samme formasjon og være en av to toppspisser i 3-4-1-2 eller 3-5-2. Rask, sterk i kroppen, god med ball. Kanskje god i lufta, men ikke nødvendigvis. Det vil være gunstig for oss å kunne variere litt på det offensive oppsettet vårt selv om 'basen' i trebackslinja med vingbacker er lik. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 02.02.2022 15:56 Post subject: |
|
|
| Tenker at vi er styrket spillemessig etter at vi solgte Dino - uavhengig av hvem vi får inn. Men, ser vi bort fra det fantastiske salget av Dino - er vi styrket eller svekket i forhold til i fjor? |
|
| Back to top |
|
 |
Et bilde tå'n Senior
|
Posted: 02.02.2022 16:14 Post subject: |
|
|
Av våre objektivt mest brukte/viktigste spillere i 2021 er både Hovland, Ceide og Islamovic ute. På stopperplass blir det spennende å se hva vi lander på, i angrepet har vi ennå ikke fått inn noen erstattere. Laget derimot vil jeg tro er minst like bra, trolig bedre, hvor formasjonen er tilpasset spillerne vi har i troppen, les godfot. Det er for øvrig verdt å nevne at også Bodø/Glimt har mistet tre spillere fra startelleveren, Bjørkan, Berg og Lode. 2022 tror jeg kan ende med gull! _________________ In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure. |
|
| Back to top |
|
 |
Dr.Ible Proff
|
Posted: 02.02.2022 16:31 Post subject: |
|
|
Spennende formasjon, men er personlig skeptisk til Reitan. Mener han har store mangler, spesielt på fortståelse, smarthet og innlegg. Periera også litt ubeskrevet, men kanskje bedre? Ser Skarsem som en bra backup på den plassen, men mulig en rolle som bør styrkes.
Kantrollen blir svært viktig for vår offensive evne. Kan bli bra, men krever løpsterke, gode fotballspillere. Not gamps! _________________ Fa(a)n siden ca 1976 |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 02.02.2022 18:22 Post subject: |
|
|
Vårt førstevalg i angrep ser sterkt ut
Holm
Vecchia - Holse
VÃ¥rt andre valg ser bra ut bortsett fra spiss.
Sæter
Paven - Skarsem
Jeg tror vi søker en bedre nr 2 spiss. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
27Sapara Proff
|
Posted: 02.02.2022 19:35 Post subject: |
|
|
| Tipper Paven er første-reserve på spissplass.. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.02.2022 21:01 Post subject: |
|
|
Litt sånn oppriktig siden jeg ikke har rukket å studere alle videoklipp de siste dagene: Ser dere at Vecchia og Holse ligger rett bak Holm?
Merket meg fra garderobepraten 22. januar at Rekdal og Frigård på presentasjonen på skjermen hadde døpt rollen til begge for kant, noe som tyder på en viss bredde i angrepsspillet. |
|
| Back to top |
|
 |
apresthus Proff
|
Posted: 02.02.2022 21:26 Post subject: |
|
|
| Jeg stusset også på det. Kant er ikke akkurat vanlig i 3-4-3. Kan være en slags mezzala kanskje? Er vanlig her i italia, og er en slags falsk kant som operer litt bredere i banen, men mer i halvrommet mellom sentral midt og der en kant hadde vært sånn rent klassisk. Kommer forøvrig av ordene mezza = halv og ala = ving/vinge sånn for språknerder. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 02.02.2022 21:57 Post subject: |
|
|
| Antok at «kant» var vingbackrollen. Merkelig om vi skal ha både vingbacker OG kanter, med mindre backene skal bytte side og trekke inn i banen… |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 02.02.2022 22:14 Post subject: |
|
|
Dere ser begrepene etter 23 m 27 s:
keeper
sidestopper - stopper midt - sidestopper
vingback - sentral midt - sentralt midt - vingback
kant - spiss - kant |
|
| Back to top |
|
 |
Danserud Rutinert
|
Posted: 03.02.2022 08:02 Post subject: |
|
|
| Antar i så fall at dette er en kantrolle lignende den rollen Vecchia opererte i til tider i høst. Litt friere rolle som opererer både bredt og kan trekke inn sentralt bak spissen avhengig av situasjon. Med Vecchia og Holse i en slik rolle med utgangspunkt fra hver sin side kan dette bli spennende. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 03.02.2022 08:26 Post subject: |
|
|
| Det kan jo kalles kant selv om de ikke spiller som krittslikkere. Alle klarer jo å se at både Holse og Vecchia er spillere som er best når de kommer seg nærmere 16-meteren. Det vil overraske meg veldig om det har som arbeidsinnstruks å være breddeholder all den tid vi også skal spille med vingbacker. Man må ikke se seg blind på rollenavn eller tallkombinasjoner. Det er tross alt hvordan det ser ut i praksis som er det viktige. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 03.02.2022 08:30 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er veldig rart om vi skal bruke 'kantene' våre bredt, særlig siden disse kantene virkelig ikke trives noe særlig i bredden, og ønsker seg innover i banen begge to. Innoverkanter blir de jo garantert, men det vil overraske meg dersom de tar utgangspunkt noe bredere enn si kanten på 16-meteren, for det handler jo også om avstandene i de der pasningstrianglene som skal være en fordel med formasjonen.
Skal vi spille med en type brede kanter som utfordrer backen med ball, så må vi faktisk kjøpe oss det.
Dessuten siden vi faktisk besitter vingbacker med lyst og evne til å ta løpene hele veien. Jeg er litt redd for at vi havner i den der 'slå innlegg 16 meter fra dødlinja'-sumpa dersom de ofte får en spiller foran seg i rommet. Fram til feilvendt kant på vei utover, støtte til back, innlegg i blinde for langt fra mål mot en tynt befolket boks og så videre. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Sløvsekken Veteran

|
Posted: 03.02.2022 10:52 Post subject: |
|
|
| Ikke minst bryter det med alt Rekdal har sagt så langt, i forhold til å bruke spillerne der de er best. Holse er absolutt ikke best som kantspiller, og Vecchia har også sin styrke innover i banen, hvor han kan være en scoringstrussel, og sette opp kombinasjonsspill. |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 03.02.2022 11:21 Post subject: |
|
|
Det kalles vel kant på papiret, særlig her i Norge hvor vi egentlig ikke har et særlig annet navn på posisjonene ved siden av spissen i en treer lengst fremme. Man kunne ha brukt sidespisser, men det er like misvisende. Offensiv midt gir inntrykk av at sentral midt er defensive midt mens 10er-rollen tradisjonelt sett på papiret ligger i et mellomrom med spissen foran seg og to spillere som holder litt mer på bredden utenom seg.
Tror ikke man skal legge for mye vekt på hva posisjonen kalles på papiret, men vi får heller forsøke å lete etter mønster i treningskampene for å se hvordan de skal operere i rollene sine. |
|
| Back to top |
|
 |
BalleK Veteran

|
Posted: 03.02.2022 11:49 Post subject: |
|
|
Slik jeg forstår 3-4-3 så er det en veldig dynamisk spillestil, der det er viktig med kontinuerlig bevegelse (frem-tilbake og side-side), skifte av posisjoner, kryssløp, falle ned for å dekke opp en medspiller som har gått opp osv. Så er planen at dette vil føre til huller i motstandernes forsvar som kan utnyttes.
Jeg ser for meg at vingbackene ytterst på midtbanen må jobbe veldig mye opp og ned. Ser for meg at disse må byttes underveis når de går tomme for pust. Å springe kontinuerlig opp og ned langs siden i nesten hele banens lengde er tungt i lengden.
Men vi får se til helga hvordan det ser ut. Nå er det sikkert nokså "upolert" i den første kampen - det blir sikkert mye "rart" de første gangene. Men vi burde i det minste kunne se rammeverket i den nye måten å spille på.
Jeg synes det er mye bedre at de nye trenerne forteller at de skal endre foramsjon og spillesil og innfører noen nye og ukjente begreper. Dette er mye bedre enn Horneland og Hardeide som sa de skulle spille 4-3-3 slik som RBK alltid har gjort, men så gjennomførte de noe annet som vi ikke kjente igjen og ikke forsto. _________________ RBK fjepper
Toillat folk e folk det å |
|
| Back to top |
|
 |
|