English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
FK Bodø/Glimt
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 120, 121, 122  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 28.12.2021 20:22    Post subject: Reply with quote

Resultatene til Glimt i e-cup er veldig imponerende, ingen tvil om det. Derimot virker det som mange overvurderer nivåforskjellen veldig. I 2020 var det klasseforskjell på Glimt og resten av Eliteserien, men i årets sesong vinner de på en ganske ordinær poengsum. De scorer ett mål mer enn RBK, som etter alle standarder gjør en katastrofesesong. Likevel skal det fremstilles som at Glimt er en angrepsmaskin av høy europeisk klasse, mens RBK bare er søppel. Spillere som Solbakken og Botheim hauses opp noe vanvittig, selv om en rekke andre angrepsspillere i ligaen har imponert betydelig mer.

Faktum er at det ikke skal allverdens til for å gjøre RBK til et gull-lag. Sannsynligvis er vi med i gullkampen i 2022 med et någenlunde fungerende forsvar og litt mer kontinuitet på midtbanen. Grunnen til det er at vi faktisk har en god del gode fotballspillere. Det handler om å få orden på lagstruktur og relasjoner. Det er der vi henger langt etter pr. dato.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende

PostPosted: 28.12.2021 20:33    Post subject: Reply with quote

Min vurdering av prestasjonene til våre og Glimts spillere i år er mer i tråd med VG-Børsen og Jonssons topp 50 enn deres vurderinger. Men vanskelig å være uenig i at i en hypotetisk verden hvor vi hadde fungert som lag så ville våre spillere sett bedre ut.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 28.12.2021 20:51    Post subject: Reply with quote

Er du uenig i at RBK-stallen har et høyere potensiale enn stallen til Bodø Glimt ?

Jonsson ? virkelig ? Wink
Back to top
Henri
Legende

PostPosted: 28.12.2021 21:17    Post subject: Reply with quote

Jeg vet ikke så mye om potensiale, det kan sikkert dere mer om.

Synes ikke Jonssons vurderinger om norsk fotball står tilbake for det jeg leser her inne.
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 28.12.2021 21:29    Post subject: Reply with quote

Nå skal vel ikke det siste der så mye til da, all den til 80% av innleggene her i praksis er blitt varianter av "RBK suger" på repeat i det uendelige.

Spillerbørs er jo forøvrig ganske uinteressant i denne diskusjonen, da den i stor grad preges av hvordan lagene har fungert som en enhet. Som zaphod81 var inne på i et innlegg over, hadde du satt Vecchia inn på 2020 laget til Glimt så hadde han satt 30+. Det hjelper ikke hvor gode spillere man har om treneren ikke evner å få de til å fungere som et lag. Det er der problemet til RBK først og fremst ligger. Ikke at vi ikke har gode nok spillere til å utfordre om gullet.
Back to top
Aspmyra
Proff

PostPosted: 29.12.2021 19:11    Post subject: Reply with quote

Det blir en lang pil nedover når man sammenligner Glimts statistikker fra 2020, der mer eller mindre alt av rekorder ble tatt. Mest sannsynlig vil vi ikke få oppleve slike tall igjen, med mindre det blir flere poeng utdelt i Eliteserien.

Jeg kan trygt berolige dere om at Ceide er en spiller med klart større potensiale enn Solbakken, som er en spiller som har til gode å spille jevnt over tid. Solbakken var totalt ræva i starten av sesongen, og veldig god i perioden med Europa-spill. I siste match mot Zorya og i Eliteserien, har han vært svak. Så at han ønsker seg vekk, tror jeg kommer vel så mye av at han selv innser at nå er sjansen der, skulle han ikke prestere like godt igjen, så vil han ikke få den muligheten. Der har du forskjellen på en spiller som Ola Solbakken og Patrick Berg. Lojalitet og alt det der til side, Berg vet at han har det som skal til for å bli utenlandsproff, og derfor er det ikke noe stress om han så måtte spilt én sesong til i Glimt. Samme med Bjørkan.

Hvis jeg fikk velge mellom en norsk landslagskeeper og en som i det hele tatt har sittet på benken på det russiske, så går jeg for sistnevnte. Haikin er en av mine absolutte favorittspillere i Glimt, og er mye av årsaken til at Glimt har sluppet inn såpass lite mål som de har gjort. Hansen har irritert meg MYE på landslaget. Lode og Moe er i mine øyne 50/50. Lode har bedre toppnivå, Moe er mer stabil, men alt i alt et bedre stopperpar. Reitan vs. Sampsted? Nå har Reitan utviklet seg siden han spilte i Glimt, men han slår meg muligens som bedre offensivt enn defensivt. Sampsted har vært bunnsolid defensivt, og hakket svakere offensivt. Jeg tror nok ikke jeg ville takket nei til en Reitan i driv hos Glimt igjen, men Sampsted er såpass trygg at jeg går for han.

At Skjelbred (i dag) er bedre enn Saltnes kan dere bare glemme. Tror ikke jeg har sett en så bratt nedadgående kurve hos noen spiller, vi skal ikke langt tilbake i tid før jeg lett hadde sagt Skjelbred. Holse er bedre enn Solbakken, den er grei.

På topp er det bare å plassere det dere har i Rosenborg. Spissrekka i Glimt er helt klart oppskrytt, men har et enormt bra toppnivå når det slår til. Når det er sagt så vil jeg like å se en hel sesong med Boniface
Mitt RBK/GLIMT-LAG (anno nå):

Haikin
Sampsted - Moe - Lode - Pereira
Holse - Skjelbred - Saltnes
Vecchia - Boniface - Ceide

På venstreback har vi ingen gode alternativer per nå, og Bjørkan kan jeg ikke forestille meg at Glimt klarer å erstatte, derfor går jeg for den jeg selv tror har størst potensiale for å blomstre i 2022. Men det skal sies, jeg er spent på hvem som kommer inn portene på Aspmyra, for det blir nok en del, skal dere se.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 29.12.2021 19:33    Post subject: Reply with quote

Bud på 40 millioner på Solbakken ( som hadde få målpoeng denne sesongen )

Helt sinnssyke summer..

https://www.tv2.no/sport/...OHAwtgynaA

Glimt krever 70 millioner Laughing Laughing Laughing Laughing

- Torgeir Børven
Back to top
krysstvælla
Rutinert

PostPosted: 29.12.2021 19:36    Post subject: Reply with quote

Å kreve 70 millioner for en spiller med ett år igjen på kontrakten er modig.
Back to top
Tyholt
Proff

PostPosted: 29.12.2021 19:37    Post subject: Reply with quote

Positivt at markedsverdien på Norske spillere virker å har steget. Glimt kan fort selge for 200 mill dette vinduet.

De må vel fort ha en 300 mill + på bok snart?
Back to top
Fusion
Veteran

PostPosted: 29.12.2021 19:41    Post subject: Reply with quote

Glimt er der RBK burde vært for lenge siden. Helt riktig å kreve 70 millioner for Solbakken. Her bør norske klubber lære. Dette vil være med på stige markedsverdien for samtlige potensielle salg til utlandet fremover.
Back to top
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 29.12.2021 19:45    Post subject: Reply with quote

Å kreve 70 millioner for en spiller som har hatt en middelmådig sesong og med 1 år igjen av kontrakten er selvsagt helt høl i hue.

- Torgeir Børven
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 29.12.2021 19:55    Post subject: Reply with quote

Ja, men… likevel så riktig.
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 29.12.2021 19:57    Post subject: Reply with quote

Står fortsatt på at B/G rykker ned i løpet av de neste fem sesongene. Begynnelsen til stormannsgalskap der oppe. Kemneren kommer for å hente tannbørsten snart, bare vent. Very Happy
Troillongan
Veteran

PostPosted: 29.12.2021 19:58    Post subject: Reply with quote

Mener vel solbakken kan bidra såpass i en ecup kvalil at det er verdt det. Helt innafor med de summene de har dratt inn i det siste.
larsarus
Legende

PostPosted: 29.12.2021 20:03    Post subject: Reply with quote

Er det krona som har tatt et svalestup eller? Synd i såfall, hadde jo kunnet tenkt meg en harryhandel-tur når pandemien er under kontroll...
Back to top
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 29.12.2021 22:03    Post subject: Reply with quote

https://www.nettavisen.no...3424225228

Fortsetter å handle smart...Av mange ansett som topp 3 backer i år; De behøver muligens venstreback mer en høyreback...men uansett en meget god deal..
Back to top
Aspmyra
Proff

PostPosted: 29.12.2021 22:05    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:

Evig takknemlig for at flere ser fornuften i et slikt krav. I mai går jeg ut i fra at et bud på 40 millioner blir godtatt glatt. Nå er det ECL som står for tur, og skulle man slå Celtic og avansere betyr det en hel del, ikke bare økonomisk. Så får man se om noen er villige til å by 60-70 denne gangen.

Absolutt alle norske klubber bør se dit, men det er klart, man må nesten ha økonomisk grunnlag for å kunne si nei. Tror ikke Sandefjord, Tromsø og Jerv kan takke nei til summer på rundt 15-20 Mill for sine beste spillere. Men Rosenborg, Molde, Bodø/Glimt og kanskje Viking bør kunne tørre å takke nei til "skambud" fra utlandet. Spent på hva som er budet på Ceide?
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 30.12.2021 00:35    Post subject: Reply with quote

Rosenborg var jo der, og et kanskje underkommunisert suksesskriterium i Eggens regime var nettopp det at han kunne si nei til tilbud og beholde grunnstammen i laget i år etter år. Det var selvfølgelig andre summer på den tida; det var ikke bud på Hoftun, som "alle" ville ha, på mer enn 15-20 millioner om jeg husker rett, og han var naturligvis verdt mer enn dét for laget. Den gang hadde man heller ikke flust med klubber i mellom- og øst-Europa som kunne smelle en raus stabel monopol-penger i bordet og bare trekke på skuldrene om det viste seg å ikke slå til.

Det er vanskeligere og vanskeligere å beholde nøkkelpersoner. Også her var Eggen et unikum, da han aldri ønsket noe annet enn å trene Rosenborg. For faktum er jo at vår storhetstid ikke er så ulik den til alle disse askeladden vi har opplevd de siste snart 20 årene, den var bare mye lenger fordi vi ikke mistet mange viktige aktører samtidig, og vi beholdt (stort sett) trenerteamet gjennom hele perioden. Hadde en ny Eggen dukket opp i dag, hadde han neppe blitt værende mer enn noen få år, og vi hadde hatt samme opp- og nedtur som andre med lignende lykketreff de siste årene.

Det er muligens fotballens natur, men i hvert fall i norsk fotball er klubbene kronisk udugelige på å videreføre suksess. Glimt må jo også erstatte en gang, kanskje allerede om et år eller to, så får vi se om de er de første som bryter forbannelsen.
Ståle
Veteran

PostPosted: 30.12.2021 09:11    Post subject: Reply with quote

Å takke nei til 40 mill for en spiller med 1 år igjen av kontrakten er sinnsykt. Han kan signere med hvem han vil fra sommeren av og BG sitter igjen med 0. Minner litt om da rbk takket nei til 50 mill for Skjelbred og endte opp med å få omlag 7 mill etter at han hadde signert for Hamburg.
Back to top
EspN
Veteran

PostPosted: 31.12.2021 16:09    Post subject: Reply with quote

Bodø glimt har for all del imponert meg.Spesielt hvor bra samhandling de har og de har rett avstand mellom lagdelene hele tiden.

Men at de plutselig sammelignes med RBK årganger i europa er en vits.
Bodø klarte ikke og slå legia w.
I gruppespillet var det mange lag på en ok nivå bare og et roma som ikke er spesielt gode.

RBK har møtt Leipzig,Salzburg,sporting,Real sociedad,St etienne osv i gruppespillene i siste årene,De er på et helt annet nivå.
Nå har riktig nok RBK vært rævva,Men de spiller i en C-turnering.

Men jeg elsker hvordan bodø glimt spiller,Håper de får prøve seg i en høyere turnering neste år.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
PerO
Veteran

PostPosted: 31.12.2021 17:19    Post subject: Reply with quote

Aspmyra wrote:
Macha wrote:

Evig takknemlig for at flere ser fornuften i et slikt krav. I mai går jeg ut i fra at et bud på 40 millioner blir godtatt glatt. Nå er det ECL som står for tur, og skulle man slå Celtic og avansere betyr det en hel del, ikke bare økonomisk. Så får man se om noen er villige til å by 60-70 denne gangen.

Absolutt alle norske klubber bør se dit, men det er klart, man må nesten ha økonomisk grunnlag for å kunne si nei. Tror ikke Sandefjord, Tromsø og Jerv kan takke nei til summer på rundt 15-20 Mill for sine beste spillere. Men Rosenborg, Molde, Bodø/Glimt og kanskje Viking bør kunne tørre å takke nei til "skambud" fra utlandet. Spent på hva som er budet på Ceide?

Det er et annet problem med å si nei til salg av spillere til utlandet, og det er klubbens rennome blant spillere og agenter. RBK hadde råd og praktiserte dette under Hamren og i en tid etterpå, og det fikk mange konsekvenser:

Spillere som ikke fikk dra, ga faen i å forlenge og tok heller pengene selv som sign on fee, og la ikke igjen omtrent noe.

Nye spillere ville kun ha korte kontrakter typ 2,5 til 3 år, så de var sikre på å kunne dra videre. Ukiddelbart når klubben annonserte en endring til å bli en welgende klubb, så ble kontraktlengdene 4,5 til 5 år.

Norske spillere slutra å dra via RBK for å få et bedre utgangspunkt for utlandet, og norske klubber mistet interessen for å selge til oss med videresalgsklausuler. De tok lavere beløp direkte i stedet.

Så i en liga som den norske, hvor drømmen til alle talenter er en utenlandskarriere, er en strategi med å si nei til akseptable bud en farlig vei å gå for en klubb.
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 31.12.2021 17:35    Post subject: Reply with quote

Det var nå mange faktorer bak det, og ikke bare at man takket nei til et og annet bud. Argumentet om at å avvise bud gir et dårlig signal til andre unge spillere trekkes altfor raskt frem. Alle skjønner at dette er forretninger og at bud ikke automatisk blir akseptert. Ingen potensielle BG-spillere kommer til å bli skremt av om Solbakken ikke blir solgt. Man kan også spørre seg om dette er spillere man egentlig ønsker seg til klubben uansett.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 31.12.2021 19:47    Post subject: Reply with quote

Tja, når spillete sa direkte at de ikke ville forlenge fordi klubben sa nei, så kan vi ikke se bort fra den faktoren.

Når Hoftun sa han jobbet for kengre kontraktet, men spillere ville ha maks 3 år med samme begrunnelse, kan vi se bort fra det.

Problemet er selvfølgelig ikke å si nei til et bud, så lenge man får forståelse fra den gjeldende spilleren.

Problemene oppstår når spillere føler de blir fratatt en mulighet, fordi klubben sier nei til bud som de mener er gode nok....

Dialog er nøkkelen, for sinte spilkere og agenter er ikke bra
Back to top
RK
Senior

PostPosted: 03.01.2022 09:15    Post subject: Reply with quote

Fra Twitter:
Spillere som er mulig inn på Aspmyra er: Runar Espejord, Gaute Vetti, Håkon Evjen, Robert Taylor, Tobias Børkeeiet. De som e nærmest e de to førstnevnte.

Det er vel bare Evjen som kunne vært interessant for Rosenborg?
Back to top
josinho
Veteran

PostPosted: 03.01.2022 09:58    Post subject: Reply with quote

Lord Oakley wrote:
https://www.nettavisen.no...3424225228

Fortsetter å handle smart...Av mange ansett som topp 3 backer i år; De behøver muligens venstreback mer en høyreback...men uansett en meget god deal..

BW hadde kun to assist i fjor, har vært plaget med skader opp i gjennom årene, men KK er jo superflink til å få ut det beste i enkeltspillere i sitt velsmurte kollektive spillesystem.

Tipper Glimt klarer å hente inn erstattere i vinter som ikke svekker laget i forhold til de som drar. Glimt har jo både god teft og store penger tilgjengelig nå.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 120, 121, 122  Next
Page 48 of 122

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb