| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 21.12.2021 22:49 Post subject: |
|
|
| Mager trøst. Langt i fra sikkert at de er like stupid som RBK har vært de siste 15 år. |
|
| Back to top |
|
 |
bommel1 Rutinert
|
Posted: 21.12.2021 22:51 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | | Wiseblood wrote: |
Ceïde drilles knallhardt i ren mental innstilling defensivt, og får herje fritt og settes opp med mye plass offensivt mens gjenvinnerne gjenvinner på midten. |
|
For å være ærlig så ser dette ut som feilbruk av Ceide. Realiteten av hvilken spillertype som blomstrer av å spille "vingback" i en slik formasjon er nok et laangt stykke fra den Ceide er. Samtidig, hvorfor skal vi tulle bort det potensialet og ferdighetsregisteret han har som spiss/ving/off midt med å tvinge ham inn i en rolle som han nærmest garantert vil mistrives i -og som ikke akkurat setter ham i en posisjon til å spille på styrkene sine?
La mannen utvikles offensivt med å kunne bevege seg med sin uforutsigbarhet i den fremste rekken. Ikke la ham jage som en veddeløpshund klistret langs sidelinjen hvor han bruker mye av energien på å forsvare andre lags offensive spillere.
Last edited by bommel1 on 21.12.2021 23:50; edited 2 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 21.12.2021 23:21 Post subject: |
|
|
| Nåerdetnok wrote: | | Mager trøst. Langt i fra sikkert at de er like stupid som RBK har vært de siste 15 år. |
Trøst? Det var ikke dét som var poenget. Vi har nok med oss sjøl, og er godt bak flere lag i forhold til bærekraft. Når det er sagt, er vi med alle våre feil og mangler fortsatt det eneste laget som har klart å være et noenlunde stabilt topplag over tid. Og kanskje Molde, da, men de er naturligvis diskvalifisert fra alle diskusjoner om bærekraft.
For å si det på en annen måte er det langt fra sikkert at Glimt er en åpenbar gullkandidat om, la oss si, fem år. Det er slett ikke sikkert vi er det heller, men suksesshistorier er det etterhvert en del av i Eliteserien, og fasit er at alle hittil har endt like brått som de startet. Stabæk, Brann, Godset, VIF, Sarpsborg og til dels pengedopede "prestisjeprosjekter" som Start, Fredrikstad og Lillestrøm har alle vært i posisjon til å etablere seg på høyt nivå, men ingen har klart det. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
waterfalls Veteran
|
Posted: 22.12.2021 00:07 Post subject: |
|
|
Nå begynner også Glimt å selge for summer som gjør at spillerne garantert koster mer, og da er de enda mer avhengig av å treffe godt. De kommer til å dra på seg økte utgifter både i overgangssum og lønn (spiller som koster 10 mill vil jo tjene mer enn en spiller som koster 1 mill) og da merkes konsekvensene på å misse sportslig mye raskere også. Samt at neste sesong så har de faktisk et favorittstempel på seg, det hadde de ikke denne sesongen. De var sett på som outsidere etter å ha mistet angrepsrekka, men når de forsvarte gullet denne sesongen så er det forvetninger fra omgvilsene, pressen og fotball-norge om at Glimt skal være i toppen neste år selv om de har mistet nøkkelspillere. Pluss at utfordringen neste sesong er større fordi de mister flere spillere i flere lagdeler og muligens hele sentralrekka i stedet for kun en lagdel.
Glimt har gjort mye riktig, og sjansen er stor for at det fortsetter de med også. Men jeg tror neste sesong vil vise for alvor om de er i stand til å bli et lag å regne med hver sesong i gullkampen eller om de har klaffet maks og må restarte litt igjen. Jeg skal heller ikke spekulere for mye om Knutsen, men hvis ting begynner å gå litt i stå der oppe i nord så vil han fortsatt være attraktiv i Norden, og da kanskje det begynner å friste med et miljøskifte for han også.
Rosenborg har knapt nok vært utenfor topp 5 siste 35-ish sesongene, selv etter storhetsperioden. Og vi tok medalje hver sesong i 2011-2019 til tross for at vi ble trent av Mjanne, Hest og Horneland. Så ble tiåret avsluttet uten medalje, og det påfølgende tiåret har ikke startet særlig bra og første halvdel ser ikke automatisk veldig lys ut, men det skal ikke mye til før vi er i stand til å ta medalje igjen. Vi har hatt en egen evne til å levere stabilt selv om ting går rævva, vi har ikke like dype bølgedaler som de andre lagene. Molde har også begynt å etablere seg, men som andre har nevnt: De er egentlig automatisk diskvalifisert på forhånd.
Poenget er at Glimt kommer til å få en enda vanskeligere sesong 3, vi er stabile selv om vi er rævva og ting kan snu fort. Og at norsk fotball har godt av stabile topplag og et mer naturlig hierarki (spesielt hvis vi er lokomotivet selvsagt). |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 22.12.2021 08:11 Post subject: |
|
|
| Ja, det er klart at to seriegull på rad, imponerende fotball, gode resultater i Europa, og 200 mill i spillersalg kan være et problem. Men jeg ser noen oppsider også. |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 22.12.2021 08:49 Post subject: |
|
|
For Rosenborg i 2022, blir det viktigste å få på plass et midtstopper par som fungerer fra 1. kamp. Det betyr minst en ny, inn med litt teknikk og fart.
Hvor i allverden skal vi finne det til en rimelig penge?
Jeg tror det samme gjelder for Bodø. Mister de Lode, er de ute å kjøre.
I 2021 med Lode i 90 minutter. 17 kamper 12 seire 5 uavgjort.
uten Lode i 90 minutter: 13 kamper: 6 seire 4 uavgjort 3 tap. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.12.2021 08:54 Post subject: |
|
|
Som jeg og flere andre har nevnt tidligere så kan det bli en kostbar affære for Glimt å forlenge kontrakter som Lodes nå når treneren er på monsterlønn. Da må de fort opp i vår lønningsskala for å verve nøkkelspillere.
Ellers er det ikke sikkert vi trenger mer enn én stopper til såframt Rekdal tenker å kjøre trebackslinje. Vi har flere 'trebacksstoppere' enn rene midtstoppere i stallen - Reitan og spesielt Augustinsson er nok høyaktuelle der, samme med Vagic og kanskje Henriksen. Synd to av de er langtidsskadde. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
RK Senior
|
Posted: 22.12.2021 09:01 Post subject: |
|
|
Mulig vi trenger bare en, men han må være av Tore sitt kaliber, eller de 2 andre må løfte seg mange hakk.
De du nevner er dårlige på å ha oversikt i feltet, og lider av ballwatching syndrom alle sammen. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 22.12.2021 09:25 Post subject: |
|
|
Enig der, ja. Vi bør heller kjøpe en skikkelig god, ren midtstopper av høy kvalitet enn å skulle handle flere av lavere kvalitet. Som du sier, vi ser ved selvsyn hvor viktig det er med den ene som gjør alt rett kontra de to som veksler mellom å se på ball og drive med rene gjetninger. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
PekeFortsattMotFærøyan Senior
|
Posted: 22.12.2021 10:26 Post subject: |
|
|
| waterfalls wrote: |
Rosenborg har knapt nok vært utenfor topp 5 siste 35-ish sesongene, selv etter storhetsperioden. Og vi tok medalje hver sesong i 2011-2019 til tross for at vi ble trent av Mjanne, Hest og Horneland. Så ble tiåret avsluttet uten medalje, og det påfølgende tiåret har ikke startet særlig bra og første halvdel .
|
Tiåret ble avsluttet i 2019, så det ble avsluttet med medalje. 2020 regnes som nåværende tiår. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorbeltuss Veteran
|
Posted: 22.12.2021 16:28 Post subject: |
|
|
Så lenge Glimt ikke ryker på en Arena-smell a la Stabæk så bør de da klare å holde seg oppe i toppsjiktet, men tror de kan slite litt med å komme opp på samme "hverdagsinntekter" som RBK får inn og Viking, Brann og VIF er istand til å få (Molde har Røkke-penger, som er sammenlignbart).
Spillersalg er fint for klubbkassa, men vil ikke anbefale å basere driften på store overgangsoverksudd. Så kan bli en utfordring å finne rett balanse mtp lønn og slikt. _________________ Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100% |
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 22.12.2021 19:22 Post subject: |
|
|
Jeg tipper B/G rykker ned i løpet av de fem neste sesongene. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 22.12.2021 19:28 Post subject: |
|
|
| Mustrum Ridcully wrote: | | Jeg tipper B/G rykker ned i løpet av de fem neste sesongene. |
Akkurat nå er vel sjansene for at vi rykker ned større… De drar inn hundrevis av millioner, har en langt bedre trener, styre og støtteapparat Tror ikke vi skal hovere i den situasjonen vi er per dags dato… |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 22.12.2021 19:41 Post subject: |
|
|
Vi har nå hentet fysisk trener fra Glimt. Nå rakner det der borte. Nedturen er i gang. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 22.12.2021 20:05 Post subject: |
|
|
| Bart1 wrote: | | Mustrum Ridcully wrote: | | Jeg tipper B/G rykker ned i løpet av de fem neste sesongene. |
Akkurat nå er vel sjansene for at vi rykker ned større… De drar inn hundrevis av millioner, har en langt bedre trener, styre og støtteapparat Tror ikke vi skal hovere i den situasjonen vi er per dags dato… |
Jeg hovererer ikke, dette er bare en observasjon av den norske fotballfaunaen og dens livssykler. Det går bra der oppe pdd, ja. Og av alle norske klubber utenom oss så synes jeg at B/G er en verdig dobbeltmester, når det først skal være noen annen enn oss mener jeg.
Men selv om det går dritbra nå så betyr ikke det at det nødvendigvis går like bra om fem år. Det er vel ikke en veldig kontroversiell påstand? _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 22.12.2021 21:04 Post subject: |
|
|
| Mustrum Ridcully wrote: | | Jeg tipper B/G rykker ned i løpet av de fem neste sesongene. |
Vi har vel en veddemålstråd i garderoben som er egnet for slikt... |
|
| Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 23.12.2021 06:29 Post subject: |
|
|
| Mustrum Ridcully wrote: | Jeg hovererer ikke, dette er bare en observasjon av den norske fotballfaunaen og dens livssykler. Det går bra der oppe pdd, ja
Men selv om det går dritbra nå så betyr ikke det at det nødvendigvis går like bra om fem år. Det er vel ikke en veldig kontroversiell påstand? |
Du har kanskje rett, men det vi har sett skje med BG har vi ikke sett i Norge, siden Eggen.. Det er systemet, organisasjonen og trenerne, som har laget et svært grundig fundament. Så kan det hende det raser sammen, men sjansene for at de vil lykkes også fremover er store. Større enn for eksempel Molde.. De er nå en reel fare i forhold til å ta over tronen. Jeg er oppriktig bekymret etterhvert dom den ene positive nyheten etter den andre har kommet derfra de siste tre årene, mens vi har hatt langvarig negativ trend (bortsett fra Kåretiden). |
|
| Back to top |
|
 |
Captain Veteran
|
Posted: 23.12.2021 20:58 Post subject: |
|
|
Noen som vet noe om kommende sesongs oppkjøring, eller er det slik at det nye trenerteamet skulle være på plass før planleggingen startet? Kan ikke tro annet enn at det i alle fall er planlagt noen treningskamper, men hvem mot? _________________ Stolt fortid, stor fremtid |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 23.12.2021 21:42 Post subject: |
|
|
Kanskje vi skulle gå videre? Er jo innlysende at det blir mulighet for flere folk og flere samtidige bevegelser høyt i banen med en frekk 4-4-3?
 _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 23.12.2021 22:31 Post subject: |
|
|
Vi begynner ihvertfall å få en stall med unge spillere som kan selges videre hvis vi lykkes Sportslig.
Når Glimt får 80 Mill for Botheim ville han kunne blitt solgt for mye mere hvis det sto RBK på drakten tror jeg.( Samme sportslig prestasjoner).
Vi må prestere med unge spillere så vil vi får betalt. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 23.12.2021 22:43 Post subject: |
|
|
| gisp! wrote: | Kanskje vi skulle gå videre? Er jo innlysende at det blir mulighet for flere folk og flere samtidige bevegelser høyt i banen med en frekk 4-4-3?
 |
Nå skjønner jeg hvorfor B/G vant serien i år også…
Hvem tenker på å faktisk telle antall spillere på banen?
Ett lurt triks av KK dette. |
|
| Back to top |
|
 |
tigerbart Veteran
|
Posted: 30.12.2021 20:10 Post subject: |
|
|
Store utskiftinger i spillerstallen nå. Flere av de "gamle" forsvinner. Synd at vi ikke evner å få noe for dem, men vi blir i alle fall kvitt høye lønnsutgifter. Jeg er spent på hvem som skal ta deres plass. Er det tydelig satsing på de unge i stallen? Er det planer om å hente opp flere fra andrelag og junior? Er det snakk om større innkjøp? Når vi kvitter oss med mange bør vi i alle fall ikke stå med lua i hånda i mars og ende opp med dyre redningsaksjoner (litt som med Hovland for noen år siden). Er det en "plan" denne gangen, eller setter vi oss selv i en desperat situasjon der motparten kan melke oss i forhandlinger?
Forøvrig er jeg positiv til større utskiftinger. Jeg mener at vi bør gjenoppbygge stallen i tråd med langsiktig strategi om en sunn klubbdrift (ikke skyhøye lønninger og "stjerner"), utvikling av yngre spillere, samt ikke minst en tydelig spillestil som er "artig og angrepsvillig". Sistnevnte krever dog at vi får hovedtrenere som står for dette. Jeg er usikker på om Rekdal er riktig mann, selv om jeg tror han kan få resultater på kort og mellomlang sikt.
Jeg skulle likevel ønske at vi nå planta beina i jorda og satsa på utvikling prestasjon de neste 3-5 årene, og at medaljer og E-cup kunne være en bonus/gulrot. Jeg er redd for en ny quick-fix med spillestil som er avhengig av dyre panikkjøp og tømmerstokker. Kun fightere. Jeg vil heller se en gradvis gjenoppbygging av en prestasjonsorientert fotballtanke med klart mål om "artig og angrepsvillig" fotball. Det vil også kreve tydelige disponeringer med tanke på henting av nye spillere, f eks. fart og pasningssikkerhet. |
|
| Back to top |
|
 |
Letterkenny Rutinert

|
Posted: 30.12.2021 22:43 Post subject: |
|
|
| Vi er Pippi - stor og sterk. Så vi betaler det selgende klubb forlanger uten å rynke på nesen. |
|
| Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 31.12.2021 01:55 Post subject: |
|
|
Tror nok heller Glimt har lagt grunnlaget for å vinne 20 år på rad i stedet. Men hvis vi gjør en like god jobb så kan vi bli like gode vi også, uten at de trenger å bli dårlige for at vi kan gå forbi. |
|
| Back to top |
|
 |
gisp! Legende
|
Posted: 31.12.2021 14:12 Post subject: |
|
|
I romjula jobber han mye med spillersamtaler. Kjetil Rekdal vet at presset blir stort på han for å skape resultater så fort som mulig, i en klubb der tid er det man har minst av.
Det viktigste er å vinne kamper. Posisjonen som Norges beste lag skal gjenerobres. Hvordan Rosenborg skal se ut helt nøyaktig skal han og teamet hans bruke de neste ukene på å finne ut av, men i HamKam snakker han om at de «bygde en struktur som flyttet laget fremover jo bedre de ble».
Alt dette skal helten fra Marseille få snakke mye om i tiden som kommer. Akkurat nå sitter han på en kafé i Hamar og gliser. Tusen dager etter en opprivende arbeidskonflikt er han trener for Norges største klubb.
– Jeg har jobbet for dette i over 20 år. Jeg har aldri fått muligheten til å starte nær toppen. Det er et mål jeg har hatt. Så jeg har ingen spesiell tanke om å kaste bort denne sjansen, nei, sier Rosenborg-trener Kjetil Rekdal.
Adressa: "Fryktet han aldri kunne trene i Norge igjen: – Følte folk skulte på deg" _________________ "Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode." |
|
| Back to top |
|
 |
|