| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
MockFrog Junior
|
Posted: 16.12.2021 00:14 Post subject: |
|
|
| 6Strand wrote: |
Så å f.eks. bytte ut «tysker»-Bratseth med noen som var sentrale i Eggen-tida (skammelsrud, Strand, Mini etc.) kan absolutt snu opp ned på i hvilken retning vi beveger oss i. Så gjelder det å finne noen som faktisk tør å ta ordet og utfordre når det kreves. |
Nei nei. Nok innavl av gamle travere med utdatert tankegods nå!
Styret trenger helt friskt blod uten noen som helst tilknytning eller nostalgi til gamle dager. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 16.12.2021 01:54 Post subject: |
|
|
MockFRog, Utdatert tankegods?
Har du fulgt med på hvilket lag som vant ligaen i år og hvilken filosofi de følger?? _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
VTB Proff

|
Posted: 16.12.2021 06:11 Post subject: |
|
|
Kan alt rotet rundt ny treneransettelse rett og slett bunne i misforståelser mellom Dorsin og Styret? Dorsin sier han har funnet en spennende kandidat "Från Hammarby", hvor Bratseth har sagt "Ja, få'n hit, hanj må vi ta ein kik på!"
Så har hele styret fått bakoversveis når det viste seg at det kom en serber for å presentere seg, og ikke en fra Hamar by? Og dermed ble han sendt på dør og en med "trener" på CVen i Hamar ble kontaktet i stedet?
Virker logisk i mitt hode. _________________ To stjærna ska bli tre - vi får aldri nok! |
|
| Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 16.12.2021 06:26 Post subject: |
|
|
| Nitrist å sitte å høre på Chivadze podcasten og høre TKK beskrive han som kanskje den mest lovende og spennende treneren i hele Skandinavia og at han var hjernen bak mye av det Stankovic fikk til i Røde Stjerne. |
|
| Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 16.12.2021 07:11 Post subject: |
|
|
Men var ikke oppførselen hans mot Hammarby temmelig ufordragelig?
Hva om vi var klubben som Milos trente og var under kontrakt med og Milos dro til København og flørtet med Fck for åpne kamera?
Og er det noe i trenerkarrieren som tyder på at Milos ville bli et langvarig utviklingsprosjekt alla Knutsen? Ingenting i karrieren hans antyder det så vidt jeg kan se. Milos er sikkert en dyktig trener, men har bare hoppet fra klubb til klubb som en opportunist og sjansen for at vi ville sittet med skjegget i postkassa neste høst er ganske stor. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 16.12.2021 08:47 Post subject: |
|
|
For et mareritt. Enn om Milos hadde kommet hit og gjort det bra nok til at noen andre ville ha ham.
Nei, fysj. Bedre om vi holder oss til trenere som allerede er arbeidsledige eller på utgående kontrakt som ingen andre vil ha. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 16.12.2021 09:00 Post subject: |
|
|
| MockFrog wrote: | | 6Strand wrote: |
Så å f.eks. bytte ut «tysker»-Bratseth med noen som var sentrale i Eggen-tida (skammelsrud, Strand, Mini etc.) kan absolutt snu opp ned på i hvilken retning vi beveger oss i. Så gjelder det å finne noen som faktisk tør å ta ordet og utfordre når det kreves. |
Nei nei. Nok innavl av gamle travere med utdatert tankegods nå!
Styret trenger helt friskt blod uten noen som helst tilknytning eller nostalgi til gamle dager. |
Jeg skjønner hva du mener, og det er absolutt en fristende tanke - samtidig er det jo litt sånn at de fleste med stor fotballerfaring fra høyt nivå i Trondheim faktisk i større eller mindre grad tilhører den samme omgangskretsen, og har vært del av de samme lagene. Jeg tror for det første ikke at man i praksis klarer å unngå å involvere noen tidligere RBK-helter i styret - hvis de ikke er representert blir de bare benket og banket inn - for det andre tror jo jeg også at det finnes mye erfaring og kunnskap der som vi behøver.
Vi har neppe råd til å skjære alle over en kam som fortidsnostalgikere uten nåtidskunnskap, for alle klubber trenger en form for kontakt med sin egen fortid. Utfordringen er å identifisere de som har mest å bidra med nå, både på kunnskap og som typer. Og det behøver jo ikke være de som har aller mest lyst til å stille, og melder sitt eget kandidatur. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 16.12.2021 10:01 Post subject: |
|
|
| Nåssåladden wrote: | Hva om vi var klubben som Milos trente og var under kontrakt med og Milos dro til København og flørtet med Fck for åpne kamera?
Og er det noe i trenerkarrieren som tyder på at Milos ville bli et langvarig utviklingsprosjekt alla Knutsen? Ingenting i karrieren hans antyder det så vidt jeg kan se. Milos er sikkert en dyktig trener, men har bare hoppet fra klubb til klubb som en opportunist og sjansen for at vi ville sittet med skjegget i postkassa neste høst er ganske stor. |
Dette er alltid den risikoen man tar når man henter gode trenere - at det ikke finnes noen garantier for at de blir værende lenge og at de kan bli tilsendt tilbud som er bedre enn hva man selv kan gi de. Nå skal det sies at flere av klubbyttene til Milos kommer som en følge av uenigheter med klubben, dette fordi at han tydeligvis er en som stiller harde krav om hva som skal være veien videre - så sånn sett så kan man jo også se på Milos som en trener som tenker langsiktig utvikling, men da under den forutsetningen at det gjøres på hans måte.
Samtidig så er det jo heller ingen garanti for at vi ville beholdt Knutsen lenge hvis vi hadde hentet han på en femårskontrakt. Hadde han vunnet seriegull med RBK det første året og spilt fantastisk fotball, så er det ikke utenkelig at det ville kommet noen veldig spennende klubber på banen for å hente han. Vi har jo allerede tidligere opplevd å miste to trenere til "mer spennende" jobber (Hareide I og Hamren).
Så kan man jo også spørre seg selv om hva er det som egentlig er best for Rosenborg når det gjelder å bygge et langvarig utviklingsprosjekt. Er det gjennom å hente en trener som gjør det så bra her at han forsvinner innen kort tid, eller er det gjennom å hente en trener som etter hvert må sparkes? For hvis man skal se på klubbhistorikken til Rekdal - på samme måte som man kastet et kritisk blikk på Milos sin - så er det veldig lite som tyder på at dette kommer til å ende opp med noe annet enn sparken til slutt, og dette er fordi at lagene han har trent aldri har hatt en utvikling som gradvis har gått oppover over tid. Det har vært to-tre gode enkeltsesonger, men hvis man ser over hele hans snart 20 år gamle trenergjerning, så er det veldig lite som tyder på at man får langsiktig gode resultater med Rekdal som trener.
Samtidig så er det jo slik at mye av den jobben som skal gjøres når det kommer til treneransettelser går ut på at man skal finne trenere som kan fortsette å bygge videre på det den forrige treneren ga fra seg. Det er jo det som i stor grad sørger for langvarig positiv utvikling. Ikke nødvendigvis det at en trener blir sittende i fem år. _________________ Alle må gå. |
|
| Back to top |
|
 |
Letterkenny Rutinert

|
Posted: 16.12.2021 10:05 Post subject: |
|
|
Absolutt. Og jeg mener ikke at dette nødvendigvis er fasit. Men det har jo blitt gjengitt til det kjedsommelige at man må spille inn et mønster, skape relasjoner og øve på det hver eneste dag på feltet (litt som B/G holder på i dag - utdatert si!).
Og Bratseth sin rolle i storhetstida var jo som SD i deler av perioden. Han sto sikkert å bivånet en del på feltet, men har aldri kjent det Eggenske på kroppen og har ikke vært med på å terpe inn spillestil til det kjedsommelige. Ja, han var en solid stopper i inn- og utland, men fotballskoleringen er vel så influert fra Tyskland som RBK.
Fotballen har utviklet seg, så absolutt, men det er forskjell på utvikling og erstatning. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 16.12.2021 10:25 Post subject: |
|
|
Bratseth er vel mer influert av Drillo enn Eggen. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
Letterkenny Rutinert

|
Posted: 16.12.2021 10:34 Post subject: |
|
|
| Yes. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 16.12.2021 10:59 Post subject: |
|
|
Og Rehhagel. Bare så det var klart, 6Strand, jeg er altså enig med deg her. Vi må kunne nyttegjøre oss av gamle RBK-ere, men når de skal fronte spillestil kan det være en fordel om de i det minste er indoktrinert på riktig måte, som Hoftun, Skammelsrud etc., og ikke forsvant som spillere i proto-storhetstiden, som Bjørnebye og Bratseth. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Ellepo Proff
|
Posted: 16.12.2021 11:06 Post subject: |
|
|
Syns jo Skammelsrud har vært ganske på ballen noen ganger -- men han er kanskje ikke interessert i å sitte i styret?
Usikker på Hoftun -- han har vel vært for mye involvert i de mindre heldige periodene etter han ble ferdig som spiller. Samt at han ble med på å saksøke klubben etter han fikk sparken. Enten man er enig eller uenig i sparkingen og/eller hvordan det ble gjennomført, så syns jeg det var dårlig å gå til sak mot "klubben i sitt hjerte" når det er en så etablert praksis i fotballen som det er.
EDIT: Innser at dette var feil tråd for å diskutere disse spørsmålene. Beklager avsporingen
Last edited by Ellepo on 16.12.2021 11:11; edited 3 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

|
Posted: 16.12.2021 11:11 Post subject: |
|
|
Haha ja altså IKKE nødvendigvis Hoftun, han er jo allerede for involvert, det var litt for å illustrere 'kan være'.
Han var jo mer av en pådriver for å fjerne seg litt fra Eggens innflytelse spillemessig da han tok over, noe som kanskje var en bedre idé på det tidspunktet enn gjennomføringen av den idéen. Problemene da var jo de samme som nå, at det ble mye sjuendefedre og lite kunnskap i trenerprosessene. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 16.12.2021 11:24 Post subject: |
|
|
| Vi kan jo ta opptelling når (gud forby) Reka blir ansatt, og se hvem av de tidligere spillerne som forholder seg positive til ansettelsen. De har ingenting i et styre å gjøre. |
|
| Back to top |
|
 |
MockFrog Junior
|
Posted: 16.12.2021 15:15 Post subject: |
|
|
| moomoo wrote: | MockFRog, Utdatert tankegods?
Har du fulgt med på hvilket lag som vant ligaen i år og hvilken filosofi de følger?? |
Jeg har i høyeste grad fulgt Glimt i år. Har egentlig du?
Å påstå at filosofien de følger og hvordan de spiller er det samme som den 20-år gamle Rosenborg "skolen" er jo ganske komisk...
Ja, de har samme grunnstruktur med 4-3-3, raske kantspillere, fremoverrettede indreløpere osv, men de har en RADIKAL annen tilnærming og håndtering av både eget og motstanders høye intensitet i motpress. De har også en helt annen plan og tilnærming til å angripe etablerte forsvar. Og dette er hvordan den moderne fotballen skiller seg mest ut fra "gode gamle dager".
Vi så jo lett hvordan middelmådige norske lag etterhvert lærte seg hvordan RBK kunne nøytraliseres. Høyt motpress taklet RBK aldri. Og det var ganske enkelt bare ta å ut Skummelsrud/sentral midtbane, og etterhvert demme opp når Eggens eneste mottrekk var å la Hoftun føre ballen fremover.
Den klassiske Eggenske RBK spillestilen ville blitt rævkjørt i dagens fotball - Glimt v/Knutsen har tatt grunnprinsippene fra Eggen og videreforedlet dem til å passe inn i og takle moderne fotball.
Når du i tillegg foreslår de navnene du gjør, må jeg med all respekt melde at de ikke fremstår som noen som kan tilføre noe som helst av moderne ideer rundt "RBK stilen". De vil som alle de andre gamle heltene lene seg på en 80 år gammel NAE med allergi mot noen som helst endring i RBK. "De e slik vi aijllti ha gjort de i Rosenborg. Og æ har aijllti rætt!!".
Og da er vi tilbake til akkurat de samme prosessene som har ødelagt klubben så langt.
Å gjenta ting som beviselig feiler med håp om et annet resultat er nært definisjonen av galskap. |
|
| Back to top |
|
 |
Jonas Veteran

|
Posted: 16.12.2021 22:18 Post subject: |
|
|
| Quote: | I Hammarbys podd Just idag pratar Jesper Jansson om den röriga situationen med Milos Milojevic och Rosenborg som ledde till att Bajen sparkade sin tränare.
Jansson berättar att han blev kontaktad för ungefär en månad sedan av Rosenborgs sportchef Mikael Dorsin som berättade om intresset, men då var budskapet tydligt från Hammarby att man inte hade några tankar på att släppa sin tränare.
Jansson säger att dialogen med Milojevic var tydlig och rak under tiden som följde och att Milojevic var väl medveten om att Rosenborg hade en annan huvudkandidat för jobbet.
– Vi har hela tiden haft en väldigt bra dialog och ett tätt samarbete, det tror jag att Milos kan intyga. Jag trodde inte att han skulle värdera Rosenborg. Vi visste om att Milos har stora ambitioner att bli en stor tränare i en större liga… men jag står för att jag tycker att Rosenborg inte är ett steg uppåt mer än geografiskt (jämfört med Hammarby), säger Jansson i podden.
Jansson om Milojevic: ”Förvånad över att han vacklade” |
_________________ No al calcio moderno |
|
| Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 16.12.2021 22:28 Post subject: |
|
|
| Enig med deg over at KK og Glimts stil er en moderne variant av det RBK gjorde på 90-tallet. Og for å vende tema tilbake til Milos igjen, tror jeg han er nettopp en slik moderne trener, til og med på høyt internasjonalt nivå. Rekdal er vel neppe noen av delene. |
|
| Back to top |
|
 |
moomoo Veteran

|
Posted: 17.12.2021 10:41 Post subject: |
|
|
| MockFrog wrote: | | moomoo wrote: | MockFRog, Utdatert tankegods?
Har du fulgt med på hvilket lag som vant ligaen i år og hvilken filosofi de følger?? |
Jeg har i høyeste grad fulgt Glimt i år. Har egentlig du?
Å påstå at filosofien de følger og hvordan de spiller er det samme som den 20-år gamle Rosenborg "skolen" er jo ganske komisk...
Ja, de har samme grunnstruktur med 4-3-3, raske kantspillere, fremoverrettede indreløpere osv, men de har en RADIKAL annen tilnærming og håndtering av både eget og motstanders høye intensitet i motpress. De har også en helt annen plan og tilnærming til å angripe etablerte forsvar. Og dette er hvordan den moderne fotballen skiller seg mest ut fra "gode gamle dager".
Vi så jo lett hvordan middelmådige norske lag etterhvert lærte seg hvordan RBK kunne nøytraliseres. Høyt motpress taklet RBK aldri. Og det var ganske enkelt bare ta å ut Skummelsrud/sentral midtbane, og etterhvert demme opp når Eggens eneste mottrekk var å la Hoftun føre ballen fremover.
Den klassiske Eggenske RBK spillestilen ville blitt rævkjørt i dagens fotball - Glimt v/Knutsen har tatt grunnprinsippene fra Eggen og videreforedlet dem til å passe inn i og takle moderne fotball.
Når du i tillegg foreslår de navnene du gjør, må jeg med all respekt melde at de ikke fremstår som noen som kan tilføre noe som helst av moderne ideer rundt "RBK stilen". De vil som alle de andre gamle heltene lene seg på en 80 år gammel NAE med allergi mot noen som helst endring i RBK. "De e slik vi aijllti ha gjort de i Rosenborg. Og æ har aijllti rætt!!".
Og da er vi tilbake til akkurat de samme prosessene som har ødelagt klubben så langt.
Å gjenta ting som beviselig feiler med håp om et annet resultat er nært definisjonen av galskap. |
Så du kjenner meg?
Jeg ser da vell at Glimt spiller med høyere press og har modernisert Eggenskolen, det kalles utvikling. På samme måte som KI forsøkte å gjøre det her ved å flytte indreløperne lenger opp i banen og prøve å la spillerne selv diktere treningshverdagen sin i større grad.
En metode fungerte, en annen slo helt feil.
Alle typer fotball involverer utvikling om man skal henge med. Jeg er ikke enig med deg i at om RBK hadde spilt som under Egge nhadde de blitt rævkjørt og jeg vet også at om Nils var fungerende og trener i dag hadde han tatt inn elementer fra moderne fotball og videreutviklet spillestilen sin.
Det var nå heller ikke poenget med posten, poenget var jo at Glimt har FUNDAMENTET i god klassisk RBK fotball, mens foreksempel Rekdal aldri har hatt det.
Hvorfor skal vi legge bort identiteten vår og innføre nye grunnprinsipper?
Forøverig kvass ordlegging av deg å være totalt avvisende til min forståelse av fotball. Det er folk som skjønner mye mere enn meg, for all del, men det blir bare barnsling å ordlegge seg på den måten når jeg spør et helt enkelt spørsmål. _________________
| Neeskens wrote: | | Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt |
| Emilie wrote: | | Neeskens, trenger du å låne en tampong? |
|
|
| Back to top |
|
 |
Socrates Veteran

|
Posted: 17.12.2021 10:45 Post subject: |
|
|
| Det er vel kanskje på tide å stenge denne tråden? |
|
| Back to top |
|
 |
MockFrog Junior
|
Posted: 17.12.2021 11:04 Post subject: |
|
|
@moomoo
Jeg tror vi egentlig er ganske enige når det kommer til stykket.
Jeg er også helt av den oppfatning at en videreutvikling av grunnprinsippene i Eggen-fotballen er veien å gå. (Ref hva KK har fått til i Glimt). Og jeg er også helt enig i at å snu seg radikalt bort fra dette, som til Rekdal, IKKE er veien å gå.
Problemet slik jeg ser det er at evnen til å se muligheter og veier til utvikling ikke er til stede, uten friske øyne. At man skal leke stolleken med gamle travere fra storhetstiden har ikke fungert hittil, og jeg har ingen tro på at et nytt forsøk skal føre fram. Vi er nok uenige i vår tiltro til at NAE (og by association styret) nå evner å se hvordan man skal videreutvikle stilen.
Og: Hvis jeg framsto litt kvass i siste post, så beklager jeg det.
Og 2: Ja... denne tråden er vel moden for å bli stengt... |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 17.12.2021 12:15 Post subject: |
|
|
Mcfrog.
Det var vel Ingen som egentlig greide å demme opp for Eggens RBK.
De prøvde vel å ta ut både midtbane og stopper men det gikk ikke så bra det heller.
Det eneste som gikk så dær var å ha alle 11 spiller innenfor egen 16m så RBK måtte holde på som et håndball lag.
Men da bare puttet Eggen på distansen skyttere. Pang 1-0 og motstanderne måttet opp i banen og da ble det fort 4-0. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 17.12.2021 12:25 Post subject: |
|
|
| Alle diskusjonene på forumet her går på repeat år etter år.Diskusjon hvordan eggen spilte fotball osv. |
|
| Back to top |
|
 |
HupOranje Senior
|
Posted: 17.12.2021 12:27 Post subject: |
|
|
| zaphod81 wrote: | Jeg skjønner hva du mener, og det er absolutt en fristende tanke - samtidig er det jo litt sånn at de fleste med stor fotballerfaring fra høyt nivå i Trondheim faktisk i større eller mindre grad tilhører den samme omgangskretsen, og har vært del av de samme lagene. Jeg tror for det første ikke at man i praksis klarer å unngå å involvere noen tidligere RBK-helter i styret - hvis de ikke er representert blir de bare benket og banket inn - for det andre tror jo jeg også at det finnes mye erfaring og kunnskap der som vi behøver.
Vi har neppe råd til å skjære alle over en kam som fortidsnostalgikere uten nåtidskunnskap, for alle klubber trenger en form for kontakt med sin egen fortid. Utfordringen er å identifisere de som har mest å bidra med nå, både på kunnskap og som typer. Og det behøver jo ikke være de som har aller mest lyst til å stille, og melder sitt eget kandidatur. |
Jeg minner om at Bodø/Glimt har tidligere RBK-helter i sentrale posisjoner. |
|
| Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 17.12.2021 12:39 Post subject: |
|
|
| Kan jo tenkes at de har riktige tidligere RBK-spillere. |