English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Fusjon RBK og RBK kvinner
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball
View previous topic :: View next topic  

Ønsker du fusjon mellom RBK og RBK kvinner?
Ja
52%
 52%  [ 71 ]
Nei
47%
 47%  [ 64 ]
Total Votes : 135

Author Message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 01.11.2020 15:04    Post subject: Reply with quote

Jeg vil gjerne trekke frem ett negativt aspekt. Plutselig har media en haug nyheter om RBK som gjør meg skikkelig overrasket, - før jeg ser at det faktisk er snakk om damelaget. Sånn type, "Stortalent forlenger med Rosenborg", "Stjernespilleren innrømmer: blir skuffet om RBK når sitt mål", "Stjerneskuddet kan forlate RBK: ønsker seg en annen rolle på laget", "RBK-profilen blir værende i klubben".

Men jeg skal vel lære meg å leve igjennom denne endringen.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 02.11.2020 13:53    Post subject: Reply with quote

Et annet negativt aspekt er at jeg tar meg selv i å bli bekymret og irritert for at vi har satt oss i en situasjon der det nyanskaffede stjerneskuddet Blakstad bare kan forsvinne ut av klubben uten videre nå.

Men det er jo det samme som å si at det er negativt å heie på et lag.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2004
Location: Bodø

PostPosted: 02.11.2020 15:29    Post subject: Reply with quote

Jeg ser ikke en eneste kamp, men leser om kampene og bekymrer meg også for at Blakstad skal dra sin vei ...
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.11.2020 13:02    Post subject: Reply with quote

Koteng:

– Vi tror jo at det blir en organisasjon. Nå har vi valgt å gjøre det slik nå, så vet ingen av oss hvor fort det vil skje, eller om vi blir det. Jeg tror jo vi blir det. Spesielt det med partner- og sponsormarkedet, det vil jo smelte sammen. Jeg tror de store sponsorene vil si at det er viktig med forbilder overalt, så vi tror det er veldig naturlig.

– Hva er fordelene med å slå klubbene sammen da?

– Man kan jo se for seg at man kommer til å samarbeide mye tettere om marked. Da slipper man en diskusjon om hvor mye er vi verdt her og de verdt der. Det er en mer praktisk måte å gjøre det på. Man kan jo få til et like godt samarbeid om man ikke er sammenslått. I et veldig langt perspektiv kan det jo være noen krefter i klubbene som er litt forskjellig, og det kan resultere i at man ikke får et godt samarbeid. For å sikre et veldig godt samarbeid så er det smart å være en klubb.

(...)

– Vil en samling av klubbene føre til mer likestilling rent økonomisk og med tanke på lønn?

– Uansett hvordan vi vrir og vender på det så er det jo markedet som betaler for noe. At vi skal se for oss at RBK herrer og kvinner har samme lønn, det har jeg ikke noen tro på. Innenfor herrer er det jo enorme forskjeller. Fra den som tjener best i Rosenborg til den som tjener dårligst i Ranheim, er det jo stor forskjell, bare i byen her. Det er Rosenborg som er i en liten særstilling. Fotballen på herresiden er i en særstilling. Alle andre idrettslag og idretter har jo helt andre rammebetingelser. Vi må jo ha en form for prinsipp og likeverdstankegang, men at det blir én kroner her er lik én krone der, sånn er det jo ikke. Sånn er det ikke noe andre plasser heller.

Les mer: Koteng ønsker tettere samarbeid: Spår sammenslåing med Rosenborg kvinner
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 28.03.2021 21:05    Post subject: Reply with quote

Fra papirutgaven i morra:

–Vi tenker at det blir en fusjon i 2022 eller 2023. Mest sannsynlig i 2022, sier Koteng til Adresseavisen.

(...)

–Vi ser effekten allerede. Markedet oppfatter oss som én klubb. Noen av partnerne våre har begynt å behandle oss som det allerede. Kundene og fansen vil identifisere seg med ett merkenavn og én klubb. Det er det enkle svaret. Vi tenker ikke så mye på fusjon, vi er mer opptatte av å gjennomføre samarbeidsformer og utnytte ressursene på en best mulig måte. Til slutt er det bare det juridiske som gjenstår, og da er det ingen grunn til å ikke fusjonere, sier Koteng.

(...)

De to styrelederne møttes søndag 21. mars for å diskutere veien videre. Det neste som skjer er at klubbenes styrer møtes rett over påske. Da skal det utarbeides en tidsplan for nye samarbeidsområder.

I dag samarbeider de på salg og sponsorater, og Rosenborg-administrasjonen på Brakka tar seg av regnskapsarbeidet for begge klubber.

–Så skal vi bli bedre på kommunikasjon og merkevarebygging, slik at kvinnene og herrene smeltes sammen bedre. I tillegg ønsker vi å dra ut noe sportslig. Koronasituasjonen har gjort det vanskelig, men i øyeblikket det slippes mer løs, kan vi samarbeide, lære av hverandre og utfordre hverandre. Det håper vi å komme ordentlig i gang med i løpet av året, sier Koteng.

_________________________

Vil tro at et alternativ til full fusjon er at dameavdelinga kan forbli eget idrettslag under RBK, sånn som at for eksempel Vålerenga og Byåsen har fullt av idrettslag under hovedlaget.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.05.2021 18:43    Post subject: Reply with quote

I dag er det Tove Moe Dyrhaug som sitter med det administrative ansvaret i Rosenborg. Nå kan hun få det samme ansvaret for RBK kvinner.

- Det er helt naturlig det, om vi skal fusjonere. Det er fortsatt medlemmene i hver klubb som skal bestemme. Men styrene i begge klubbene er innstilte på å få det til, og da har vi på en måte fordelt oppgavene. Vi bruker mye av ressursene til Rosenborg på regnskap og marked, som det er naturlig at vi samarbeider om. Da forsvinner en del av oppgavene til en ren daglig leder, og derfor må vi omdefinere rollen litt, sier Engen.

Og er klar på at det skal ansettes en ny administrativ ressurs uansett.

- Det er helt klart at vi skal ha en leder for kvinnefotball, sier han.

Les mer: Mente det hastet – nå har RBK utsatt lederjakten
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.10.2021 11:12    Post subject: Reply with quote

RBK herrer og RBK kvinner blir etter alle solemerker én klubb allerede i 2022. Med ett felles styre.

- Vi har hatt tre møter i oktober, og skal møtes igjen snart. Vi er langt på vei enig rundt hvordan ting skal se ut, sier styreleder i RBK Kvinner, Ørjan Engen.

(...)

Dermed blir det fort også to årsmøter i begge klubbene i 2022: Ett ordinært møte, og et «fusjonsmøte».

(...)

- Vi ser for oss et felles styre med ni ordinære medlemmer og to varamedlemmer, sier Koteng.

Les mer: Her planlegges RBKs framtid: - Har gått kjappere enn vi trodde
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 18.11.2021 23:01    Post subject: Reply with quote

Adressa i morra:

Over jul blir det etter planen tre årsmøter på samme kveld: Ett i RBK kvinner. Ett i RBK. Og ett i nye, fusjonerte Rosenborg.

–Vi har snakket mye sammen den siste tida, og avklart hvilke «risikoer» som finnes i et slikt samboerskap. Både økonomisk og for de ansatte. Vi har funnet ut at «1+1=3», og vil fusjonere under årsmøtene neste år, sier styreleder i RBK, Ivar Koteng.

(...)

Administrasjonen styres fra Brakka. Man ser for seg én markedsavdeling, som jobber med sponsorer for begge lagene, og én felles administrasjon. Det samme gjelder medieavdelingen.

Framover vil detogså i større grad enn før bli drevet overføring av kompetanse mellom herre- og kvinnelaget. For eksempel sportslig og medisinsk.

Det blir ett felles styre. I oktober uttalte Koteng at det kunne bli en modell med 11 personer i styret, hvorav to er vararepresentanter. Nå ønsker verken Engen eller Koteng å si for mye om hvordan et nytt styre vil se ut. Heller ikke om hvordan de ser på sin egen posisjon i et felles styre.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Robin
Rutinert


Joined: 02 Mar 2012
Posts: 833

PostPosted: 22.11.2021 05:11    Post subject: Reply with quote

Skeptisk. Kan ikke se noen fordeler for RBK økonomisk, dette blir en ny fremtidig utgiftspost. Damefotball kommer antagelig aldri til å generere noen spesiell stor interesse. Selv om det kanskje er noe kunstig høy interesse nå, som blant annet media er med på å skape. Men altså, å se på damefotball blir for de mer spesielt interesserte.

Økonomisk kan det være en fordel AKKURAT nå (i og med at det meste skal være politisk korrekt), men på sikt frykter jeg at dette blir en ren utgiftspost. Media vil være på ballen og skrike opp om lønnsforskjeller mellom herrene og damene osv.

Nei, klarer ikke å se noen fordeler strengt tatt. Mulig jeg bare ikke forstår hva fordelene kan være.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 22.11.2021 06:12    Post subject: Reply with quote

Robin wrote:
Damefotball kommer antagelig aldri til å generere noen spesiell stor interesse. Selv om det kanskje er noe kunstig høy interesse nå, som blant annet media er med på å skape. Men altså, å se på damefotball blir for de mer spesielt interesserte.

Nei, klarer ikke å se noen fordeler strengt tatt. Mulig jeg bare ikke forstår hva fordelene kan være.


Er du blind, eller vil du bare ikke se? Damefotball er på full fart fremover, og hvorfor i alle dager skulle interessen være kunstig høy? Henger vi ikke med så taper vi på alle måter.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 22.11.2021 07:25    Post subject: Reply with quote

Robin burde ha gått og lagt seg.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 22.11.2021 08:28    Post subject: Reply with quote

Har vært positiv inntil nå, men nå er jeg stemt for å utsette til 2023.
RBK kvinner ser ut til å ha ting på stell i styret og adm, det samme kan ikke sies om RBK.
Selv om dette er en fusjon så vil RBK i kraft av sin størrelse og historie være den dominerende part og klubben har mer enn nok med å rydde opp i sin egen sportslige katastrofe
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.11.2021 08:56    Post subject: Reply with quote

Men kan ikke vi få låne styret til RBK Kvinner da? Det må jo være en fordel at det kommer et annet, fungerende styre inn i klubben, som i alle fall kan tjene som et eksempel til etterfølgelse (jeg antar vi uansett velger en struktur der herre- og damesatsningene har separate styrer, men deler på administrasjonen).
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 22.11.2021 10:39    Post subject: Reply with quote

Kvinnefotball har utvilsomt fått et oppsving i mediedekning, men har noen sett om seertallene og tilskuertallene øker?
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 22.11.2021 10:44    Post subject: Reply with quote

Forslaget som blir stilt på årsmøte er vel at det skal fusjoneres til et felles styre?
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 22.11.2021 12:03    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Men kan ikke vi få låne styret til RBK Kvinner da?


Kan vi ikke bare bytte ut hele RBK med damelaget? Kan umulig bli noe dårligere enn det som er nå...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.11.2021 21:19    Post subject: Reply with quote

Personlig er jeg skeptisk til budsjetteringa til damelaget. De kan ikke sløse med penger som fulle sjømannsbruder. Jeg blir betenkt når sportslig leder Jan Henrik Øydne tenker å følge opp dyr treningskamp mot Barcelona med lønnskrig med storklubbene når man vet at RBK kvinner i sine to leveår har gått i minus.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
O-Rex
Veteran


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 2074
Location: Oslo, 54 mil fra Mekka

PostPosted: 23.11.2021 21:55    Post subject: Reply with quote

Leste også den artikkelen og tenkte at det var et svært merkelig utspill. Mye av motstanden mot fusjon er jo usikkerhet på om satsing på kvinnelag tar ressurser som trengs andre steder i klubben. Han skal opp på Wolfsburgs nivå og de har over 10 millioner euro i budsjett. De beste spillerne tjener over 10.000 euro i måneden. Jeg er veldig spent på hvordan man skal håndtere dette i en sammenslått klubb.
_________________
Her burde det stått noe kult.
Back to top
View user's profile Send private message
Robin
Rutinert


Joined: 02 Mar 2012
Posts: 833

PostPosted: 26.11.2021 14:48    Post subject: Reply with quote

Altså, jeg ser damefotball... Ser det meste av fotball. Men det er en litt annen idrett. Mye blest om det, men kommer det til å føre til fulle tribuner - noen gang? Neppe. Til det er fotballen som serveres av for lav kvalitet, det går for tregt og det er rett og slett bedre fotball som serveres på en ordinær G15 kamp.

Men det jeg er skeptisk til, på sikt først og fremst, er at dette blir en ekstra utgiftspost. For jeg har null tro på at damefotballen vil være spesielt innbringende, og da kan RBK lide av det.

På lang sikt. Akkurat nå er det fryktelig korrekt å like damefotball, og det synes sikkert også sponsorer osv. Men det vil dabbe av er nå min mening. Interessen er veldig høy i media, men er den det i tv-tall? Får sponsorer da noe igjen av det de spytter inn?
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 28.11.2021 08:17    Post subject: Reply with quote

2mas wrote:
Personlig er jeg skeptisk til budsjetteringa til damelaget. De kan ikke sløse med penger som fulle sjømannsbruder. Jeg blir betenkt når sportslig leder Jan Henrik Øydne tenker å følge opp dyr treningskamp mot Barcelona med lønnskrig med storklubbene når man vet at RBK kvinner i sine to leveår har gått i minus.

Var nettopp dette som jeg advarte mot for ca. 2 år siden. Kvinnefotball er kort og godt ikke bærekraftig, og et damelag i RBK-systemet er et tapsprosjekt, uansett hva. Tross for at det er 100% politisk korrekt.

Snart så kommer krava om at damelaget skal ha rett til samme fasiliteter, støtteapparat, at damekampene må spilles på Lerkendal, at det må satses mer penger på damelaget, at RBK må satse hardere på talentutvikling for jenter og at damespillere skal ha høyere lønn.

Det var jo åpenbart at RBK i utgangspunktet ikke ønsket noe damelag. Men etter hva jeg forstått, så skal NFF/Lise Klaveness nærmest ha tvunget Rosenborg til og starte damelag.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.11.2021 16:06    Post subject: Reply with quote

Har vanskelig for å se verdien av dette for RBK, utover at man tilfredsstiller det politisk korrekte. Dette kommer til å bli en ren utgiftspost for klubben, og kan bli dyrt om man gir etter for diverse likestillingspress som er dømt til å komme. All den tid Toppserien har et publikumssnitt under 300, så har produktet bortimot ingen kommersiell verdi, og det kommer ikke til å endre seg drastisk med det første, i et fotballmarked som allerede er ganske så mettet, med kamper omtrent hver dag.

Hvor lang tid tar det før hylinga starter om at alle på damelaget skal ha proff/fulltidskontrakter f.eks ?
Back to top
View user's profile Send private message
Ivar
Veteran


Joined: 21 Jan 2011
Posts: 1586
Location: Trondheim

PostPosted: 28.11.2021 16:09    Post subject: Reply with quote

Damelaget er ikke i nærheten av herrelaget, og derfor bør vi ikke investere i noe som kan heve nivået på damelaget og produktet. Gud forby.
_________________
@Ivaraal
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 28.11.2021 16:21    Post subject: Reply with quote

Ja, det er jo helt klart fornuftig å investere i tapsprosjekter for en klubb som allerede går med underskudd..
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 28.11.2021 20:01    Post subject: Reply with quote

Ut fra stemninga på årsmøtet i 2019 så tror jeg medlemmene vil ha kvinnelag selv om det vil ta ressurser fra herrelaget. Det sees på som et ideologisk valg, å ta samfunnsansvar, så man er villig til å ta den kostnaden det vil medføre. Det er ikke sånn at mange tror at man vil tjene penger på damefotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 28.11.2021 20:50    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Har vanskelig for å se verdien av dette for RBK, utover at man tilfredsstiller det politisk korrekte. Dette kommer til å bli en ren utgiftspost for klubben, og kan bli dyrt om man gir etter for diverse likestillingspress som er dømt til å komme. All den tid Toppserien har et publikumssnitt under 300, så har produktet bortimot ingen kommersiell verdi, og det kommer ikke til å endre seg drastisk med det første, i et fotballmarked som allerede er ganske så mettet, med kamper omtrent hver dag.

Hvor lang tid tar det før hylinga starter om at alle på damelaget skal ha proff/fulltidskontrakter f.eks ?


Dette innlegget blir innmari enkelt og lite reflektert, om publikum, dvs mangelen på publikum på kampene, er eneste inntekten fra en fusjon.
Man skal være passe døvblind om en ikke har fått med seg den globale oppsvingen i damefotball som er nå. Premie- og deltakelsespenger i klubbturneringer er kraftig skrudd opp, i England har FA nettopp inngått en ganske vill deal med sky sports om rettighetene for de neste 5 årene, og mye kommer til å dryppe på først og fremst toppdivisjonen. kan ikke sammenlignes med de virkelighetsfjerne lønningene til gutta såklart, men det er såpass at jentene lever godt+ på lønna. Det blir basically et nytt premier league om igjen, bare denne gangen for jentene. Noe av det samme kommer til å skje i Norge og norden/europa for øvrig, men kanskje ikke av helt samme her som i England. Uansett rart om denne oppsvingen ikke skulle føre med seg styrket toppserie, og mer penger fra både forbund og sponsorer til toppklubbene. Vent nå litt, betyr det at RBK vil tjene på damelaget sitt?? Ja, jeg skulle mene det. Og hvem av gutta og jentene har størst sjanse for å kvalifisere seg til en innbringende europaturnering ila de kommende årene, mon tro? Da vil proff- og fulltidskontrakter også komme, ja. Det skulle bare mangle!

Et fotballmarked som er ganske mettet, sier du. Øh. Det er jo ikke
først og fremst oss som allerede ser på alle RBK-herrer kampene, pluss en kamp eller to fra premier league hver helg, samt cupkamper i uka og en landskamp i ny og ned som også skal lokkes til eller tvinges til å se på damefotball også. Jeg tenker at det er et ganske stort uutforsket marked her.
En annen positiv ting er at jentene er ganske råe på sosiale medier. Det yngler av youtubere, bloggere, vloggere, twittrere og instagrammere og sikkert mer som jeg ikke aner noe om. Dette bør RBK kunne omsette fordelaktig på en eller annen måte. Herrefotball har på en måte solgt seg selv mens jentene har måttet jobbe for det, og blitt gode.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Damefotball All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 10, 11, 12  Next
Page 4 of 12

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb