English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
VM 2022
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 13.11.2021 11:50    Post subject: Reply with quote

Sport skal hovedsakelig være en avkobling fra hverdagen, og slik har det tradisjonelt sett også vært fra politisk hold. At VM i Qatar brukes som et politisk middel for venstresiden og div internasjonale organisasjoner synes jeg er direkte trist for fotballen. At tusenvis av slavearbeidere har dødd under byggingen av anleggene for VM i Qatar er selvsagt tragisk, og man kan alltids mene mye om Qatars syn på kvinnerettigheter, homoseksualitet osv. Men ingenting av dette har noe som helst med fotball eller sport å gjøre. Og det er ikke slik at Qatar er et unikt tilfelle på just dette, slike forhold er det i samtlige av de oljerike statene nede i Midtøsten - for og ikke snakke om i Kina. Man hører vanligvis svært lite om menneskerettigheter og arbeidsforhold for slavearbeidere i f.eks Saudi-Arabia eller Kina, men fordi at Qatar skal være vertsnasjon for nettopp fotball VM, så brukes VM 2022 nå som et politisk våpen fra flere forskjellige hold. Hold sport og politikk adskilt fra hverandre.

At VM nå blir holdt i Qatar får man bare akseptere og blemme FIFA for. Ønsker ikke at et VM skal avholdes i Midtøsten kort og godt fordi at fotball VM skal arrangeres på kontinenter/i nasjoner med en viss fotballhistorie, noe som hverken Qatar eller Midtøsten ikke har. Også burde jo selvsagt et VM spilles under sommeren, og ikke på vinterstid. Har selv vært i Bahrain noen dager i juli mnd for flere år siden, og jeg visste med en gang at det selvsagt ville bli umulig og arrangere fotball VM i Qatar på sommerstid.

Ellers sÃ¥ mÃ¥ man jo bare elske dobbeltmoralen 😅 Husker nemlig hvor entusiastiske vÃ¥re politikere var for VM i Sør-Afrika 2010. Hvor viktig det var for mangfoldet og menneskerettigheter at fotball VM ble holdt i Afrika.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 13.11.2021 12:13    Post subject: Reply with quote

Så hva som helst er greit da, siden fotball er fotball, da kan hvem som helst få lov til å arrangere det, selv om minoriteter blir undertrykket og slavearbeidere står igjen uten en rettighet når de blir pisket til å bygge en stadion du kan kose deg med å se på tv?

Jeg tilhører ikke venstresiden (eller noen side i politikk). Og jeg kommer ikke til å se et sekund av mesterskapet, eller kvalifiseringen til det. Jeg er ingen aktivist eller en person med spesielt god moral, men det sånne som deg ikke ser ut til å skjønne er jo nettopp at HER BLIR FOTBALLEN BRUKT POLITISK AV FIFA, QATAR OG ANDRE! De forsøker å få oss til å tro "Wow, se for et kult sted Qatar er, som har SÅ strøkne fotballbaner og så masse glisende sjeiker på tribunen! Hit må vi dra og legge igjen turistkronene våre!".

Fotball er en flott idrett for alle. Nå blir den misbrukt - og idretten selv er med på det, ved at gjennomkorrupte FIFA selger seg som en infisert hore til alle som vil betale. For meg som fotballsupporter er ikke dette greit. Og det eneste våpenet jeg har er å holde meg unna.

Og ingen kan stoppe noen fra å tenke "Er ikke så farlig med disse menneskerettighetene vel, at folk blir pisket og drept er greit så lenge JEG får se god fotball på TV!". Men min egen hyklerske vilje til å ofre andre for min egen underholdning går bare så langt.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 13.11.2021 12:18    Post subject: Reply with quote

Svar til Joestlaachmkr:

Når store arrangement som OL og VM er blitt tildelt land hvor det utvilsomt foregår systematiske brudd på menneskerettigheter, korrupsjon og alle former for kriminalitet i stort omfang helt opp på øverste nivå så er det gode anledninger til å rette søkelyset og oppmerksomheten på slike forhold.

Mesterskapene burde og bør ikke tildeles slike land, men når det først har skjedd så blir det naturlig oppmerksomhet mot disse landene i økt omfang og hvis man da ikke kan bruke anledningen til å sette slike ting på dagsordenen og rette fokuset den veien så oppnår jo Qatar (og lignende tilfeller) akkurat det de ønsker; Et sportslig arrangement som mest sannsynlig kommer til å se fantastisk ut for de involverte og for de hjemme i tv-stuen.

Du sier jo selv at man hører (dessverre) altfor lite om andre land. Så skal det bli bedring må man rette fokuset mot dette når oppmerksomheten allerede er tilstede. Flesteparten har et forhold til OL og VM, de færreste har et forhold til Qatar, Saudi-Arabia og Kina og hva som foregår der i hverdagen sin.
Det er blitt rettet et litt større fokus også mot Kina i forbindelse med vinter-OL, i alle fall her hjemme.

Ellers kan du legge fra deg slike utsagn om at det er et politisk middel for venstresiden osv. Dette handler om noe helt annet enn politiske sider, og det er folk fra begge sider som er både for og i mot f.eks. boikott av mesterskapet. Og de internasjonale organisasjonene (jeg tipper du sikter til Amnesty og lignende) setter jo fokus på det som er viktig for deres arbeid. De jobber jo for menneskerettigheter (blant masse annet) og når det snakkes om Qatar i media mener jeg det hadde vært tjenesteforsømmelse fra deres side å sitte stille i båten fordi det skal foregå et mesterskap i Qatar og dermed kan de ikke snakke om "politikk".

Selvsagt er masse av dette FIFAs skyld som lot seg kjøpe, men det er fortsatt Qatar som bryter menneskerettighetene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.11.2021 15:26    Post subject: Reply with quote

Joda, men enhver suveren stat må kunne skape sine egne verdier, lover og regler - dessverre og heldigvis. Da vil det nødvendigvis være noen som har virkelighetsoppfatning som ikke matcher vårt hedenske, sekulære og liberale verdisyn. Dette skjer jo spesielt når man blander ortodokse religiøse regler inn i styre og stell. Selv i vesten ser man jo en del kristenkonservative grupperinger som har et grunnleggende verdisyn på homofile, kvinner, minoriteter og andre utenfor "eliten" som matcher Qatar mer enn kollektive vestlige verdier.

Dette får vi ikke gjort noe med, om vi ikke går til væpnet invasjon, og mange i Midtøsten ønsker faktisk sharia, viser undersøkelser - for å ta et eksempel. Det vi kan gjøre er å stemme med lommeboka, og gi eff i å validere og påskjønne nasjoner med slikt tankegods.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 13.11.2021 16:11    Post subject: Reply with quote

Disse argunemtene er så rare. Om man aksepterer at man ikke kan kritisere regimet som avholder et mesterskap uten å "blande sport og politikk", aksepterer man også at man ikke kunne kritisere regimet som arrangerte Berlin OL i 1936. De utøverne som sto opp og protesterte var alle venstrevridde "woke agenda".
Back to top
View user's profile Send private message
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 14.11.2021 02:12    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Disse argunemtene er så rare. Om man aksepterer at man ikke kan kritisere regimet som avholder et mesterskap uten å "blande sport og politikk", aksepterer man også at man ikke kunne kritisere regimet som arrangerte Berlin OL i 1936. De utøverne som sto opp og protesterte var alle venstrevridde "woke agenda".

Hvilke likhetstrekk er det egentlig mellom nazi-Tyskland anno 1936 og Qatar 2021?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Ellepo
Proff


Joined: 18 Feb 2007
Posts: 339
Location: Trondheim

PostPosted: 14.11.2021 11:13    Post subject: Reply with quote

De har begge Albert Speer som hoffarkitekt?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 24.11.2021 13:41    Post subject: Reply with quote

Bare for å ha det notert:

To NRK-journalister ble satt på glattcelle i Qatar i snaut halvannet døgn for konstruert lovbrudd, da de gravde i saker regimet ikke vil at verden skal få snus i. De ble også fratatt alt av kamerautstyr.

Jammen godt vi skal prate dette i orden fra utsiden.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 24.11.2021 13:51    Post subject: Reply with quote

En grei twitter-tråd å dra frem i den sammenhengen (fra en som ikke er for boikott, se slutten av tråden):

https://twitter.com/pascu...6840041474
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Joestlaachmkr
Rutinert


Joined: 25 Oct 2019
Posts: 900
Location: En by på Sørlandet

PostPosted: 24.11.2021 21:17    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Bare for å ha det notert:

To NRK-journalister ble satt på glattcelle i Qatar i snaut halvannet døgn for konstruert lovbrudd, da de gravde i saker regimet ikke vil at verden skal få snus i. De ble også fratatt alt av kamerautstyr.

Jammen godt vi skal prate dette i orden fra utsiden.

Ja, men journalistene til NRK respekterte ikke lovverket som gjelder i Qatar. Selvsagt så må enhver ta og følge lovene og reglene som gjelder i ethvert land.

Er 100% enig med Peter Schmeichel i denne saken, la fotball være fotball og politikk være politikk. Er på mange måter glad for at Norge misset VM, slik at aktivisten Solbakken må bli hjemme under det kommende VM-sluttspillet.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2719

PostPosted: 24.11.2021 21:29    Post subject: Reply with quote

Så man ønsker å være på den siden av historien altså. Notert.
_________________
Alle må gå.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 24.11.2021 21:40    Post subject: Reply with quote

Men se; nå vurderer NFF å utebli fra et møte i Qatar om VM om litt. De tviler visst på om de får noe ut av det. Greit å plutselig få prinsipper når man ikke lenger har noe å tape/vinne, gitt.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.11.2021 22:22    Post subject: Reply with quote

The draw to determine the final European encounters in the FIFA World Cup Qatar 2022 preliminary competition will be held in Zurich, Switzerland on Friday 26 November 2021 at 17:00 CET.

(...)

Pot 1: Italy, Portugal, Russia, Scotland, Sweden, Wales
Pot 2: Austria, Czech Republic, North Macedonia, Poland, Turkey, Ukraine

Read more: 2022 World Cup play-off draw
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.11.2021 12:29    Post subject: Reply with quote

Molde gonna Molde, avsnitt 1 476 (og 1 477):

Haaland (og Normann) er imot menneskerettigheter?

Noe rart er det i drikkevannet der. Eller kanskje de får noen motivasjonsforedrag om etikk og moral fra et nihilistisk standpunkt når de signerer, som en del av Moldes verdiundervisning.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
apekatt
Senior


Joined: 11 Jul 2006
Posts: 116
Location: Trondheim

PostPosted: 26.11.2021 12:54    Post subject: Reply with quote

Penger. Det handler jo alltid om penger.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.11.2021 13:30    Post subject: Reply with quote

Ja, det er neppe noen tvil om at dette handler om at (familien) Haaland og ikke minst agent Raiola ser at det kanskje var være forretningsmessig uklokt å tråkke noen av de mest pengesterke aktørene i fotballen på tærne. Integritet er handelsvare som alt annet i den bransjen, selv for folk med tresifret antall millioner på bok.

Et eller annet sted mellom Luxembourg og Hellas fikk tydeligvis noen en idé eller beskjed om å underkaste seg regimer som mangler alt av verdier utover hard valuta.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 26.11.2021 13:38    Post subject: Reply with quote

Var vel noen klubbeiere eller lignende som kanskje hintet til Raiola at dette kan være skadende for Haaland når han skal videre fra Dortmund mtp at dette kunne ha skapt ubehagelig støy skulle han signere for en klubb hvor Qatar (eller en annen stat) er tungt involvert på en eller annen måte.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 26.11.2021 14:02    Post subject: Reply with quote

VG mener ihvertfall at det ikke er lov å skrive i kommentarfeltet at Qatar kjøpte og betalte FIFA for å få VM, så moderator slettet kommentaren min.

Skrev en kommentar til om at moderator ikke tillater ytringsfrihet og kalle en spade for en spade, og den gikk moderator også inn og slettet Razz
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 26.11.2021 19:08    Post subject: Reply with quote

Har jo ikke sett om det var noe ekstra i kommentaren din (eller hvor relevant den var for artikkelen), men dette hørtes jo temmelig skuffende ut. Nesten så jeg må revurdere mitt VG+-abonnement.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 27.11.2021 05:09    Post subject: Reply with quote

Man kan argumentere for at Fotball og politikk ikke skal blandes, men i det her tilfelle er det jo åpenbart at Qatar har kjøpt fotball VM, og da må det være lov å ta standpunkt imot dette ved å si "dette vil jeg ikke være med på".

Personlig hadde jeg ikke satt min for der nede om jeg så var kvalifisert og fikk gullbarer kastet etter meg... og jeg trenger de pengene mye mere enn Haaland, Kane og Mbappe.

Hvis vi velger å IKKE ta stilling til at de som styrer hele fotballindustrien velger å støtte krenking av menneskerettighetene så er vi like ille selv, enten vi skal ned dit for å spille fotball, se på fotball, spille ishockey eller mate fugler.

Hvis man ikke ser problemet så er man enten A) kjøpt og betalt eller B) fint lite begavet i toppetasjen.

VM i Qatar er ikke noe vi skal støtte på noen som heldst måte!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Rbkforalltid
Proff


Joined: 21 Nov 2021
Posts: 317

PostPosted: 27.11.2021 07:30    Post subject: Reply with quote

Alt det der er greit, men hvorfor er det ingen som har samme engasjement når man kjøper klær og varer fra Østen, flyr på ferie til korrupte land i Europa og at nordmenn har et forbruk som ødelegger verden? Drar på helgetur for å se korruptePremier League med sine blodpenger? Hvor er engasjementet da? Hvor er boikotten? Er ikke det like ille? Jeg føler mange har et behov for å vise noe nå, men lever et liv som egentlig er dobbeltmoral. Hadde folk flest brydd seg om menneskerettigheter hadde vi produsert varer selv eller betalt en mye høyere pris.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 27.11.2021 13:27    Post subject: Reply with quote

Sverige trakk Tsjekkia og møter vinneren av Russland - Polen i finalen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 27.11.2021 13:37    Post subject: Reply with quote

Rbkforalltid wrote:
Alt det der er greit, men hvorfor er det ingen som har samme engasjement når man kjøper klær og varer fra Østen, flyr på ferie til korrupte land i Europa og at nordmenn har et forbruk som ødelegger verden? Drar på helgetur for å se korruptePremier League med sine blodpenger? Hvor er engasjementet da? Hvor er boikotten? Er ikke det like ille? Jeg føler mange har et behov for å vise noe nå, men lever et liv som egentlig er dobbeltmoral. Hadde folk flest brydd seg om menneskerettigheter hadde vi produsert varer selv eller betalt en mye høyere pris.


Dette har et navn - "Whataboutism":

https://no.wikipedia.org/...ataboutism

At man ikke forsøker å redde hele verden hele tiden er ikke et argument for at man ikke kan gjøre noe i én konkret sak.

For min egen del har jeg kommet til konklusjonen at jeg må forsøke å ikke være et forferdelig menneske hele tiden. Dessverre har jeg ikke kapasitet til å redde hele verden, men jeg prøver å ta bevisste valg der jeg vet det er greit. Jeg handler ikke på Power, jeg ser ikke PL, drar ikke på ferie til korrupte land (med mindre man skal ta tak i det som finnes i Norge, men et sted må man vel oppholde seg også), og forsøker så godt jeg kan å begrense forbruket. Er det greit da?

Jeg har ikke sett et eneste sekund av kvalik til Qatar, kommer ikke til å se et sekund av mesterskapet, og det samme kan man si om OL i Kina eller whatever.

Men selv de som tar motsatt valg av meg i alle sakene øver bør ha lov til å sette ned foten og si at dette synes de ikke det er greit at idretten blir misbrukt til. Qatar må på sett og vis finne ut hvordan de skal drive landet sitt, og så lenge det innebærer misbruk av slaver og undertrykkelse av minoriteter (om det er basert på rase, legning eller hva) så skal ikke resten av verden premiere dem med idrettsmesterskap. Det er kjent det ble tildelt ved korrupsjon, så INGEN bør egentlig trenge å forsvare i noen særlig grad at de er for boikott.

Etter at to NRK-journalister ble arrestert på vei ut derfra nylig har også presset stadig øket for at denne "dialog"-linja til NFF er 100% bortkastet og søppel.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2053

PostPosted: 27.11.2021 14:15    Post subject: Reply with quote

NRK/Tv2 burde avstått fra å sende vm fotball.
Jeg vet at jeg kan la være å se på, men det sender ikke noe signal og dessuten klarer jeg ikke å holde meg helt unna.
Ang Haaland, skuffende, men ikke uventet. Der i gården tenkes det bare penger og atter penger og jeg mistenker at Haaland junior ikke bryr seg om noe mer enn å spille fotball og flashe pengene sine
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 27.11.2021 14:18    Post subject: Reply with quote

Krysser fingrene for at Afghanistan får neste VM.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 5 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb