English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Åge Hareide
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 95, 96, 97  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 19.10.2021 14:59    Post subject: Reply with quote

Håper Åge starter med å satse på ungdommen nå - og lar Dino, Henriksen, PCS og Tettey for hvile - så lenge vi har gode nok erstattere som ikke er over "middagshøyden"...
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8928
Location: Rosenborg

PostPosted: 19.10.2021 15:10    Post subject: Reply with quote

Markus Henriksen bør være bankers i dette laget. Det er forskjell på å være 29 og 35. Han bør i allefall ha 3-4 år igjen på toppnivået sitt, og han er en spiller som kan opprettholde kontinuitet, da han neppe blir solgt. Skjelbred og Tettey derimot, bør ikke være førstevalg. I allefall ikke på bekostning av Skarsem og Tagseth. Islamovic har aldri hatt noe i RBK å gjøre. Han er rett og slett ikke god nok.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6733
Location: South-west coast exile

PostPosted: 19.10.2021 15:15    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Håper Åge starter med å satse på ungdommen nå - og lar Dino, Henriksen, PCS og Tettey for hvile - så lenge vi har gode nok erstattere som ikke er over "middagshøyden"...

Det har jo ikke skjedd så langt, hvorfor skal det plutselig endre seg nå?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 19.10.2021 15:19    Post subject: Reply with quote

Henriksen er altså 29 år. Tjueni. Helt useriøst å skulle benke ham basert på alder. Og Per har vi jo virkelig god nytte av 1-2 sesonger til dersom han holder seg såpass fit som han virker nå. De to er jo selve malen på hvilke rutinerte spillere vi behøver; spillere med hjerte for klubben som har erfaring fra vesentlig høyere nivå.

Tettey er eldstemann, og han tror jeg nok gir seg etter sesongen, og Dino er i mine øyne utkonkurrert (men skal selvsagt ikke benkes på grunn av alder som 27-åring), så de to kan godt være utfordrere/avlastere.

Jeg synes en del har en voldsom og overdreven tiltro til hvor gode man automatisk skal bli bare man koster hele juniorlaget inn i elleveren. Med denne logikken burde jo Bodø/Glimt bare benke Saltnes, Lode, Moe og Pellegrino, og gå all in for Kongsro, Kvile, Vetlesen og Nordås. Nå. Noen som tror at det ville gitt seriegull?

Det finnes unge spillere som er så gode og tar steg så tidlig at de er bedre enn konkurrentene allerede som tenåringer eller der omkring. Spillere vi vet vi ikke får beholde for evig. Vi har to sånne i Ceïde og Holm. Så har vi talenter som viser at de kanskje kan bli gode nok hvis de tar de riktige stegene, som Tagseth og Vagic. De kan jo ikke spille alt av kamper bare på ren mistanke, forutsatt at man mener at funksjonen til laget er å vinne kamper, vinne trofèer, ikke utvikle spillere for andre klubber. Stabæk og Sarpsborg gjør dette, hvor på tabellen bor de? Har de truffet jackpot og blitt rike på spillersalg?

Misforstå meg ikke, det er viktig med en god aldersbalanse i troppen, og man må kunne prioritere spilletid til talenter man har stor tro på, selv om det innebærer risiko. Det ligger også mye økonomi i dette. Men det er jo ikke det samme som å sette opp laget etter fødselsdato - vi har mange spillere i den eldre enden av skalaen som er såpass gode at de unge spillerne sannsynligvis aldri noen gang når det nivået. Da er vi nødt til å bruke sånne spillere, ikke bare for å heve kvaliteten i kamp, men også for å legge lista for talentene.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Robert81
Rutinert


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 560

PostPosted: 19.10.2021 16:55    Post subject: Reply with quote

primaten wrote:
Det ligger da i sakens natur at når ting ikke fungerer som man vil prøver man ut noe nytt. Mens når ting fungerer endrer man lite. Det er ikke engang spesifikt til fotball.


Problemet med Hareide er jo at han like fullt gjør endringer også når det fungerer bra.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Nåerdetnok
Veteran


Joined: 22 Oct 2007
Posts: 1425
Location: Bergen

PostPosted: 19.10.2021 18:33    Post subject: Reply with quote

Viktigere enn alderen er at spillerne blir brukt rett og at det settes et grunnspill.

Og jeg tillater meg å tro at om man gjør det, vil det også bli enklere for unge spillere å finne sin plass i grunnoppstillingen og få den trygghet som er nødvendig for å ta steget videre.

Jeg tror de to tingene henger sammen og klubben lider under begge forholdene.
Back to top
View user's profile Send private message
Saltfjellet
Proff


Joined: 09 Aug 2019
Posts: 298

PostPosted: 20.10.2021 09:43    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:


I sum - han har gitt oss en tilnærming vi burde forvente, resultatene har vært asvakere enn forventet.


Det som i mine øyne trekker ned er at han har ikke klart det han lovte.

Han har gjentatte ganger sagt at vi skal prioritere defensiv trygghet, det offensive fyrverkeriet kommer når vi er solide nok bakover.

Fasit så langt er at vi slipper inn flere mål per kamp (1,32) enn vi gjorde i fjor (1,16), og selv møkkalag som Mjøndalen klarer å skape kaos i vår ende av banen.

Grepene han har gjort i kulissene med treningskultur, teknologi, mental trener etc tror jeg vi får glede av over tid. Personalbehandlingen har tidvis vært merkelig, kunstgressfokuset lite produktivt, og taktikkeriet hans er bare sånn han er.

Men på banen har han ikke fått til det han sa han ville gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 20.10.2021 10:25    Post subject: Reply with quote

Må indrømme jeg har været ekstremt skuffet på det seneste. Jeg synes ikke Åge har formået at tilføre holdet ret meget, og han formår jo slet ikke at ændre taktik undervejs i kampe hvor det kan være påkrævet. Hans bedste træk er en dirkete 1-1 udskiftning af Per med Tettey i en kamp hvor det nærmest var pinedød nødvendigt med en sejr. Vi er Rosenborg og vi har gjort latterligt lidt for at fremstå som sådan og for at gå efter sejre i alle kampe. Ja måske vi så havde tabt nogle kampe alligevel, MEN vi ville stensikkert også have vundet mange og ikke mindst ville vi have udviklet de unge spillere og fået et mere bæredygtigt koncept. I dag har vi nærmest intet. Jeg kan slet ikke vente på at Åge er væk og vi får en ny start med en mere visionær og moderne træner. Talentet i truppen er afgjort til et mesterskab - det kræver bare vi har manden der kan sætte det hele i scene.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.10.2021 12:09    Post subject: Reply with quote

Jeg tror nok den totale fiaskoen i å sette et defensivt grunnspill som fungerer har ført Åge ut i farvann som han ikke behersker. Det er jo åpenbart at han ønsker å ta utgangspunkt i et hardtarbeidende og duellsterkt lag som er vanskelige å skape sjanser på, i en eller annen variant av 4-2-3-1 (som av og til ser litt mer ut som en skjev 4-3-3 eller 4-2-2-2), med to defensive midtbanespillere, backer som tar hele bredden, og noen offensive spillere som kan skape tre-fire bra sjanser og en del offensive dødballer på egen hånd, og gjerne etter gjenvinning. Det mener jeg er kjernen i Åges fotball.

Når vi selv etter ett år med terping stadig slipper til enkle sjanser og billige mål i hver kamp, og selv ikke innkjøp av de beste gjenvinningsspillerne fra inn- og utland vi har klart å karre til oss gjør at vi får mange nok gunstige brudd, så blir det jo åpenbart at planen om å være et "1-0-lag" ikke fungerer. Da må vi ta grep, og jeg tror det er derfor vi begynte å stable mange offensive spillere på banen på et tidspunkt. Hvorfor ikke forsøke overloading når en balansert inngang ikke gav resultater? Problemet er jo at dette ikke er Åges styrke som trener overhodet. Vi er jo godt hjulpet av høy kvalitet og god form på noen enkeltspillere, men vi er jo ikke noe lag som spiller et veldig planmessig angrepsspill, og skaper jo ikke fryktelig mye selv med fem utpreget offensive spillere på banen samtidig.

De siste kampene har vi jo derimot returnert til en mer defensiv innstilling igjen, etter å ha fått en smell i vår nye 3-4-3 mot Viking, og parallelt med at spillere som Skjelbred og nå til slutt Henriksen og Islamovic har kommet tilbake fra skade. Tanken synes å være at vi endelig skal få til å holde nullen med de beste defensive spillerne på plass, og at plan A er det som skal spille inn medaljene til slutt, som en føniks fra asken. Redde ansiktet for trenerstaben, bevise at historien kunne vært annerledes uten skadene på Markus, Per og Vebjørn (Hoff, for de som måtte ha glemt ham).

Jeg tror ikke den idéen er liv laga overhodet, faktisk. Jeg tror vi fort taper en (sølv?)medalje på å vingle oss bort fra en formasjon og kampplan som tilsynelatende utløste en del energi hos et lag som har hatt problemer med å finne riktig utløp for ønsket sitt om å prestere. Jeg tror også det er en bortkastet mulighet til å lage et bedre fundament for i det minste personlige offensive relasjoner mellom spillerne, der noe virkelig var på vei til å vokse frem mellom ungguttene, med Vecchia og med Holse.

Hvilken formasjon neste trener vil bruke vet vel ingen, men dersom klubben mener alvor med at de har brukt mye energi på å identifisere hva slags fotballfilosofi neste trener skal ha, og Knutsen er en av få kandidater, da sier det seg selv at innstillingen må bli mer offensiv, mer spillende, mer kontrollerende enn det Åge står for. Den innstillingen i spillerne må øves inn over tid, og den tiden kaster vi bort når vi leker Stoke på hjemmebane mot Vålerenga.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
ibejnar
Veteran


Joined: 03 Feb 2020
Posts: 1015

PostPosted: 20.10.2021 13:15    Post subject: Reply with quote

Helt enig i det du skriver. Men hvilken træner i hele Norden ville ikke slikke sig om munden ved en opstilling der hedder Noah på top, Vecchia og Ceide på kanter og Holse til at diktere offensiven. Den eneste der ikke har forsøgt det er vores træner. Man kunne sågar spille med Henriksen og Per som støttende. Det går simpelthen udover min forstand at vi ikke har spillet sådan de sidste 10 kampe i i stedet for alle mulige tåbelige opstilliner Åge hiver op af hatten for at svække modstanderen og samtidig svække vores egen idealopstilling og offensiv. Ja og så den manglende evne til omstilling undervej i kampene. Jeg må igen trække Kasper Hjulmand frem her - han ændrer formation undervejs når han ser tingene ikke fungerer. I en EM kamp ændrede han efter små 20 minutter og resultatet var at DK fik momentum igen straks efter. Man kan også fornemme at spillerne tror så meget på deres træner og system, at det bare afspejler sig på banen. Det er ikke lige den fornemmelse man sidder med i vores tilfælde.
Jeg mener seriøst at vi med en ny moderne træner og en ny rigtig god midtstopper vil være selvskreven til mesterskabet 2022.
Back to top
View user's profile Send private message
Frankiefourfingers
Veteran


Joined: 01 Mar 2008
Posts: 3750

PostPosted: 20.10.2021 13:52    Post subject: Reply with quote

Åge er en dinosaur vi snart er ferdig med heldigvis.
_________________
I have spoken.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 20.10.2021 14:25    Post subject: Reply with quote

Amen. Og Knutswn på tur inn, mens Ceide og Noah imponerer.

Men, er uenig i alle de som mener Henriksen skal få klippekort fordi han presterte bra for flere år siden. La de unge slippe til.

Henriksen, PCS og Tettey er de første som ryker, hvis vi får inn Knutsen. Det er helt sikkert, basert på hans filosofi.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.10.2021 14:40    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Men, er uenig i alle de som mener Henriksen skal få klippekort fordi han presterte bra for flere år siden.


Heftig stråmann her altså. Det er vel nøyaktig ingen som mener han bør ha klippekort overhodet. Derimot ville du hive ham på benken fordi han visstnok er 'over middagshøyden' som 29-åring. Der skulle visst også en 27-åring sitte av samme grunn.

Jeg har ingen som helst tro på at Knutsen skulle benke Henriksen, eller for den saks skyld andre spillere i slutten av tjueårene, dersom de forsvarer plassen sin rent sportslig, bare for å slippe til yngre spillere enn de er. Ingen trenere ville gjort det. Heller ikke Knutsen, som eksempelet mitt viser (men det hoppet du elegant bukk over).
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 20.10.2021 15:26    Post subject: Reply with quote

Med klippekort mener jeg at de i kraft av hva de har levert for mange år siden og det navnet de har, får være med i startoppstillingen. Jeg ser ikke et eneste argument fra deg - hvor du ikke argumenterer med navnet og at "de bare er rundt 30 år". Det er ingen steder hvor du argumenterer om hvor bra de har levert på banen kontra de nye og unge talentene som har fått sjansen.

Hvis du leser innleggene mine på nytt, så er de en hyllest av de spillerne som er på vei opp - samt en bekymring i forhold til de spillerne som kanskje burde få sjansen, men ikke får det. Det er også en bekymring i forhold til at unge talenter nå velger oss bort - på grunn av akkurat det du ønsker å videreføre.

Når det gjelder Henriksen, så ber jeg deg også om å lese innleggene mine på nytt. Problemet med Henriksen, PCS og Tettey var at de var veldig, veldig gode - for noen år siden... Det er ikke det at han er 29 år, som er det store problemet med Henriksen, men at han har vært på en nedadgående kurve de siste fem årene og at han tar opp plassen til de som har motsatt kurve.

Jeg er helt sikker på at Knutsen vil benke Henriksen, PCS, Tettey og Dino - om det er unge talenter som er i nærheten av å levere det disse falerte spillerne leverer i 2021... og i 2022.

Jeg vil også understreke at det er mange talenter som velger vekk RBK - og har valgt vekk RBK, fordi ledelsen i dag er enig med deg i forhold til å ikke først og fremst satse på ungdommen. Se blant annet på hva Thiago Holm sier.

Til slutt anbefaler jeg deg å tenke igjennom hva jeg skriver - og ikke bare tenke på hvordan du skal skyte ned argumentasjonen med "stråmannsargumentasjon" - "mange andre 29 åringer har klart å levere", men med reelle argumenter av hva det er som gjør at disse anno 2021/2022 skal forsvare å holde unge talenter fra startoppstillingen?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.10.2021 15:55    Post subject: Reply with quote

Jeg er strengt tatt ikke så interessert i Odin 'Money' Holm, med halvparten av Tagseths spilletid, sin kritikk av forrige regime. Men jeg kan vurdere spillerne slik jeg ser de, jeg:

- Per Ciljan Skjelbred er i mine øyne vår stabilt beste midtbanespiller, og har fortsatt en kombinasjon av intensitet, nærteknikk og rutine til å plassere seg riktig som gjør ham til en ekstremt viktig spiller. Han varer dog ikke evig, og er i åpenbar posisjon til å roteres mot yngre spillere i riktige kamper, men han bør være et førstevalg i ett års tid til.

- Alexander Tettey har til tider vært svært god når han har spilt, men det er en hemsko for oss at han bare spiller på gress. Kan derfor ikke satses på i en samkjørt ellever, men heller bidra med rutine og nivå når kampforløpet tilsier det. Ferdig til vinteren?

- Markus Henriksen var kamprusten og varierende i fjor høst, men var virkelig på gang i år før han skadet seg tidlig. Var også vår beste spiller før han pådro seg rødt sist. Kanskje aller mest aktuell for en stopperrolle med tanke på dekningen på midten?

- Anders Konradsen hadde en liten raptus med ok prestasjoner etter skade, men har sunket litt bakover i køa igjen, og fått noen småsmeller. Ferdig til vinteren?

Og de unge som skal ta over da?

- Tagseth spiller med intensitet og har god nærteknikk, som Skjelbred, men har ikke plasseringsevnen eller duellstyrken til å få de gjenvinningene som skal til. Sliter også en del med oversikt under press. Åpenbar arvtaker, men ganske langt unna nivåmessig.

- Skarsem har vært i Kristiansund for å tøffe seg opp, og viser nå litt stigning etter å ha revertert til juniormodus i sine første dager tilbake. Godt driv med ball, moderat poengspiller. Middels eliteserie per nå. Mer en utfordrer for frontkvartetten per tidspunkt enn for disse tre på grunn av defensive kvaliteter.

- Vagic er hentet inn for å være spennende, og ser også sånn ut på litt sikt. Stor, sterk, men også slepen og framoverrettet. Litt langsom, og sliter litt med å kompensere for manglende frekvens i tut-og-kjør-ligaen. Trenger mer tid for å ta ligaen og spillestilen.

- Hoff, er han ung nok til å kvalifisere? 25-åringen er en solid og erfaren eliteseriespiller, men holder ikke nivået til de tre 'veteranene', og ser mistenkelig ut som en stolløs backup-spiller nå. Har han ytterligere steg i seg som spiller? Passer han i et offensivt lag med sin forkjærlighet for støttepasninger?

- Holse kan vi jo ta med, selv om det fins negativ vilje til å bruke ham som midtbanespiller i dag. Bør definitivt ta en av plassene på midtbanen hvis det er der han skal spille, for han har kvaliteter vi ellers savner.

Kort sagt sliter jeg litt med å se at talenttilfanget er så strålende at de bare presser seg inn på laget akkurat nå, særlig i de posisjonene der vi har hentet (for?) mye rutine. I en perfekt verden, slik jeg ser det, og gitt at alle disse er midtbanespillere, så starter vi med Holse - Skjelbred - Henriksen som førstevalg neste år. Skarsem utfordrer Holse, med håp om å gjøre plassen til sin når dansken plukkes av utlandet, Vagic presser Henriksen ned i midtforsvaret (eller tusler dit selv), og Tagseth spiller mye som avlaster for Skjelbred, men da som indreløper. Hoff får være en slags universalsub, noen er jo sikkert skadet uansett.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1890
Location: Selsbakk

PostPosted: 20.10.2021 21:19    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg er strengt tatt ikke så interessert i Odin 'Money' Holm, med halvparten av Tagseths spilletid, sin kritikk av forrige regime. Men jeg kan vurdere spillerne slik jeg ser de, jeg:
.


Nå har du vunnet debatten i og med at vi de siste årene har satset på erfarne spille, med en dalende karrierer. Det kan vi vel være enige om? Sesongen i år har jo vært slik du ønsker det - hvor vi har fått inn spillere som har hatt sine beste år - istedenfor å satse på unge og lovende spillere (med noen få hederlige unnak - de unntakene som jeg hyller). Så kan det hende at du har rett i at sesongen ikke hadde vært så bra om ikke PCS, Henriksen og Tettey hadde vært på laget vårt - men, at vi isteden hadde fått noen unge talenter.Det jeg derimot tror er at hvis vi hadde satset yngre tidligere - hadde fremtiden sett lysere ut enn den gjør i dag. Det er her vi vel er uenigew?

Så vil jeg også understreke at det har kommet frem i den senere tid at Thiago Holm takket nei til en bedre økonomisk lukrativ avtale fra oss - enn VIF. Bjørnebye dreit seg regelrett ut - når det gjelder Holm, i forhold til at Holm trodde at RBK ikke ville satse på yngre spillere. Det det du da kaller han Odin "Money" Holm, er noe upassende. Det virker bare bittert.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 20.10.2021 21:39    Post subject: Reply with quote

Nå er jeg enig med mange av argumentene til Bart1 her, og jeg sa det relativt tidlig i prosessen at det ville være en feilinvestering å hente tilbake Ciljan og Henriksen.

For det første innehar ingen av dem kvaliteter som umiddelbart vil løfte oss, i beste fall marginalt. Det finnes relativt mange fotballspillere med nivået og ferdighetene til disse to spillerne, og som attpåtil er billigere i drift. Begge er også på en nedadgående kurve, og vil mest sannsynligvis ikke heve laget på langsikt.

Alt i alt var dette et forsøk på kortsiktig suksess, hvor man har overvurdert ferdighetene til disse spillerne + har vært litt nostalgisk og sentimental, men hvor konklusjonen er at man ikke har lykkes.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
bæærnt
Rutinert


Joined: 30 Jun 2005
Posts: 875

PostPosted: 20.10.2021 22:03    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg er strengt tatt ikke så interessert i Odin 'Money' Holm, med halvparten av Tagseths spilletid


Er det en fair sammenligning av de to? Har ikke Holm hatt et langt avbrekk pga skade i år?
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 20.10.2021 22:15    Post subject: Reply with quote

Han gikk skadet fra januar til slutten av juni.
Back to top
View user's profile Send private message
nin
Rutinert


Joined: 30 May 2008
Posts: 785

PostPosted: 22.10.2021 11:54    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Det er ikke det at han er 29 år, som er det store problemet med Henriksen, men at han har vært på en nedadgående kurve de siste fem årene og at han tar opp plassen til de som har motsatt kurve.


Så du mener altså at å gå fra Az Alkmaar til Hull for så å bli gjort til kaptein i Hull er å betegne som "en nedadgående kurve".

Det er notert.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 22.10.2021 12:18    Post subject: Reply with quote

Ciljan og Henriksen har inne et nivå som omtrent ingen i Norge kan matche, de har vært litt for skadeplagede for å få vist det i mer enn et par glimt.

Tettey derimot synes jeg bærer preg av at kroppen ikke tåler mer nå.

Det bekymringsverdige for meg er hvordan en hele tiden gjør manøvere som Eyolf, Valsvik og Hoff når en allerede har etablerte spillere tilgjengelig i tillegg til framstormende alternativ i det leddet, Hovland kan diskuteres siden Rasmussen var ganske så fersk.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.10.2021 12:26    Post subject: Reply with quote

bæærnt wrote:
zaphod81 wrote:
Jeg er strengt tatt ikke så interessert i Odin 'Money' Holm, med halvparten av Tagseths spilletid


Er det en fair sammenligning av de to? Har ikke Holm hatt et langt avbrekk pga skade i år?


Joda, han har jo det. Fair enough.

Men han er jo heller ikke noe fast inventar selv på VIF-laget. Og hva med Tagseths spilletid i fjor? Greit nok at 'Money' er satt på spissen, men det ryktes jo at team Holm behøvde en liten reality check sammenlignet med det de mente en 15-åring skulle ha i utgangspunktet. Så har jeg absolutt ingen tvil i min sjel om at den noe 'stortalent-averse' Bjørnebye kan ha opptrådt lite interessert og til og med arrogant i videre prosess hvis han allerede hadde bestemt seg for at relasjonen var dårlig med familien Holm. At selv om Holm og co jenket seg, så ville ikke RBK og Bjørnebye egentlig det.

Det var jo også galematias kaos på trener- og akademisiden i Rosenborg på det tidspunktet, så det kan vel fort være at øynene forlot ballen en god periode.

Med andre ord tipper jeg det er litt både og det der.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.10.2021 12:41    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Nå har du vunnet debatten i og med at vi de siste årene har satset på erfarne spille, med en dalende karrierer. Det kan vi vel være enige om? Sesongen i år har jo vært slik du ønsker det - hvor vi har fått inn spillere som har hatt sine beste år - istedenfor å satse på unge og lovende spillere (med noen få hederlige unnak - de unntakene som jeg hyller).


Hvor har du det fra at jeg 'ønsker' å satse på spillere som har hatt sine beste år?

Jeg ønsker at vi benytter oss av spillere som i utgangspunktet er for gode for ligaen når vi faktisk klarer å hente de. Bruke de som bærebjelker så lenge de er gode nok til å være nettopp det. Hansen, Henriksen, Skjelbred og Tettey er så gode. Det øyeblikket de reduseres til troppspillere bør de selvsagt fases ut, og de bør dessuten ikke bli for mange (akkurat nå har vi nok én for mye).

Utover det er jeg veldig for både å dyrke egne talenter som kan bli gode nok eller allerede er det (Faye, Ceide, Tagseth), og å hente unge spillere med riktige ferdigheter utenfra (Holm, Holse, Serbecic, Vagic). Så kan vi også hente spillere som fortsatt har et salgspotensiale for ren nåverdi (Vecchia, Augustinsson), men da må de kunne styrke en ellever.

Det vi i stor grad bør unngå er å hente rotasjonsspillere midt i tjueårene (eller senere) som ikke løser et prekært behov som vi faktisk ikke kan dekke inn med tropp eller akademispillere, og dessuten å forlenge kontrakter med aldrende spillere som ikke er blant lagets beste. Uansett om de er trøndere eller ikke.

Alle vil jo helst satse på unge, egenproduserte spillere. Det er gøy, det er inspirerende, det er økonomisk fornuftig. Men det er få lag forunt å ha en så stabilt god tilgang på godt nok utviklet talent at de ikke må ha et bredere aldersspekter i troppen, og enda færre som kombinerer det med å jakte på titler.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3473
Location: Trondheim

PostPosted: 22.10.2021 15:19    Post subject: Reply with quote

Pcs og Markus kom jo direkte fra ligaer som de fleste mener er et hakk over Eliteserien. Det kan fort tenkes at de ville sett enda bedre ut i et lag med mere plan og samhandlinga i spillet enn det vi har.
Jeg syntes Pcs var helt overlegen når han kom tilbake. Markus var veldig god i år før skaden. De var markante.
29 er ingen alder i dagens fotball. Bikker du 33-35 så begynner det vel å merkes stort sett.
Enig med zap, kanskje bortsett fra Skarsem som jeg tror kan bli skikkelig god som indreløper i et lag med plan og samhandlinga for den slags.Tagset er jeg redd ikke har tempo/radius/kraft/overblikk nok dessverre . Men blir veldig glad hvis jeg tar feil.
Hosle tja!!!. Usikker på kapasiteten egentlig.
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.10.2021 15:35    Post subject: Reply with quote

Kunne godt tatt med Skarsem på lista over unge talentfulle ja. Han havner litt i grenseland, siden han for det første er tre år eldre enn de andre, og på mange måter er ute av talentalderen, og for det andre fordi jeg er litt mer usikker på om han får ut dette 'noe' som han definitivt har i tilstrekkelig grad til å bli et førstevalg i Rosenborg.

Men han tilhører jo egentlig den siste kategorien: spillere med noe erfaring, men i en fin alder, som lukter på å utfordre om en startplass, og da spesielt egenproduserte spillere som måtte ta omveien for å bli gode nok. Sånne må vi ha noen av til enhver tid, tror jeg.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 88, 89, 90 ... 95, 96, 97  Next
Page 89 of 97

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb