English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1171
Location: Trondheim

PostPosted: 04.10.2021 07:55    Post subject: Reply with quote

Forøvrig komplett liste over antall straffespark pr lag, sortert på tabellplassering

1 Bodø/Glimt 3
2 Molde 3
3 Kristiansund BK 3
4 Rosenborg 0
5 Viking 4
6 Lillestrøm 4
7 Vålerenga 4
8 Strømsgodset 3
9 Haugesund 1
10 Odd 5
11 Sandefjord 2
12 Sarpsborg 08 1
13 Tromsø 1
14 Brann 4
15 Stabæk 2
16 Mjøndalen 3
Back to top
View user's profile Send private message
Thulian
Veteran


Joined: 17 Aug 2012
Posts: 2230
Location: Oslo

PostPosted: 04.10.2021 08:01    Post subject: Reply with quote

Kortet og straffen er det ingenting å si på.
Dommeren gjør 100% korrekt her, og all skyld faller her kun ene og alene på Andersson.

Derimot så kan man godt diskutere hvorfor RBK ikke har fått noen straffer i år, det har ikke vært mangel på situasjoner.
Om man ser utelukkende på kampen i går så er det heller ikke all verdens hyggelig å se at dommeren setter en linje, før han så (lik stort sett alle Norske dommere) vingler hit og dit og blir feig utover kampen.

At dommere i Eliteserien ikke evner/vil dømme likt i situasjoner som oppstår (både i enkeltkamper og fra runde til runde) har vært flittig diskutert på flere forum enn RBKWEB, og desverre...det vil nok bare fortsette.
Er i utgangspunktet imot VAR da jeg synes det tar bort noe av sjarmen til fotballen, men er allikevel særs spent på hva TV2 har lagt fram som forslag til den "light" versjonen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website AIM Address MSN Messenger
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2876

PostPosted: 04.10.2021 08:14    Post subject: Reply with quote

Straffen og kortet i gårsdagens kamp var helt rett. Det som derimot er problemet er alle situasjoner som skjer etterpå. Ingen gule kort til KBK, til tross for holding og nedsparking av Vecchia opp til flere ganger. Dommeren er ikke konsekvent, og dømmer i favør KBK i alle situasjoner. Hadde vært interessant om denne straffesituasjonen hadde skjedd i motsatt felt. Hva ville skjedd da? RBK har som nevnt over ikke fått straffe i serien i år. De skulle hatt flere. Blant annet et par like soleklare som den i går. Husker ennå godt handsen på Intility. Hånda langt utfra kroppen, og klink hands.
Problemet er altså ikke gårsdagens kort og straffe, men den håpløse inkonsekvente dømmingen som man opplever fra kamp til kamp!
Back to top
View user's profile Send private message
Awake
Proff


Joined: 05 Oct 2009
Posts: 404

PostPosted: 04.10.2021 11:38    Post subject: Reply with quote

Riktig rødt og straffe isolert sett, men da KREVES det at dommer følger opp den linja i hele kampen. Vagic blir holdt i trøya hver gang han går forbi en motspiller, og både Holse og Vecchia blir tatt tydeligere i situasjoner, henholdsvis en dytt i ryggen og en nedsparking bakfra, som ikke gir frispark ute på banen. Da virker det rimelig utrolig å få straffe og rødt kort mot etter 20 sekunder, selv om det isolert sett selvfølgelig er riktig.
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 04.10.2021 13:06    Post subject: Reply with quote

Vi kan ikke skylde på dommerne for sesongen, men jeg må jo si at jeg føler det dømmes både inkonsekvent og konsekvent. Inkonsekvent ifht at motstanderne får frispark for ting vi ikke får på, ofte. Konsekvent på at det dømmes lettere i mot enn for. Men det er hvordan det føles. Kanskje det føles slik for alle lag..
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.10.2021 13:14    Post subject: Reply with quote

At norske dommere er skandaløst dårlig er hevet over enhver tvil. Det har vært mantra i allefall de 2 siste seongene. Og det er sinnsykt irriterende de gangene man mister poeng pga. skandaløst dårlige dommeravgjørelser.

Når det er sagt så er jo ikke dette noe unikt for RBK. Man ser jo grove feil regelmessig i andre kamper også. Så det er langt unna å være noe gyldig unnskyldning for RBK. At vi er der vi er skyldes utelukkende at det er gjort horribelt dårlig arbeid i klubben, over lengre tid. Vi er rett og slett ikke bedre enn det tabellen viser pr. dato.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 04.10.2021 22:22    Post subject: Reply with quote

Men det sier jo litt at det stort sett bare er Hobber Nilsen som dømmer oss "fair", den karen gjør enormt mye rart, men det er da i det minste tilfeldig retning på hvem som drar nytte.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 06.10.2021 13:21    Post subject: Reply with quote

Ok, så nettopp repriser av situasjonen som ga rødt kort på nytt for første gang siden kampen og skal si meg mindre uenig med avgjørelsen enn jeg har vært i denne tråden. Jeg synes fortsatt det er litt strengt da det ikke er bare å trille den i mål for Mawa, men den manøveren til Andersson er...spesiell, særlig fra den vinkelen som dommeren har.
Back to top
View user's profile Send private message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 06.10.2021 22:53    Post subject: Reply with quote

Ståle wrote:
Forøvrig komplett liste over antall straffespark pr lag, sortert på tabellplassering


Interessant. Det kan naturligvis være helt tilfeldig, og at det jevner seg ut over lengre tid, men samtidig kan vi jo spørre oss om ikke mytene om "alle straffene Rosenborg får", har trengt inn i bevisstheten til enkelte dommere. Når noe gjentas og messes om til stadighet blir man påvirka. (Samme med reaksjoner på stadion).
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.10.2021 07:31    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Jeg synes fortsatt det er litt strengt da det ikke er bare å trille den i mål for Mawa, men den manøveren til Andersson er...spesiell, særlig fra den vinkelen som dommeren har.


Og så trenger det jo heller ikke å være bare å trille ballen i mål, det må jo bare være 1. en åpenbar målsjanse og 2. ikke forsøk på å ta ball. Målsjanse er det jo virkelig, selv for Mawa. Da har det jo faktisk ikke så mye å si hvordan holding ellers straffes - er det straffespark, så er det rødt kort.

Ironisk nok hadde nok Andersson sluppet unna det røde hvis han hadde kastet seg inn og taklet gjennom Mawa for å 'nå ballen', eller i alle fall tydelig prøvd å wrestle Mawa ut av veien for å klarere ballen.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 07.10.2021 08:01    Post subject: Reply with quote

Ja, det siste er jeg helt sikker på, men hvorfor er det "ironisk"? Hvis han hadde gått mer aktivt etter ballen så hadde jo dommerens begrunnelse for å gi rødt blitt veldig svekket. Det hadde vært mer rom for å anvende det skjønnet som dommeren alltid har i slike situasjoner.
Back to top
View user's profile Send private message
Sylta
Veteran


Joined: 23 Mar 2010
Posts: 1406
Location: Trondheim

PostPosted: 07.10.2021 10:34    Post subject: Reply with quote

Det ironiske er nok heller at dommeren trolig ikke hadde gitt rødt kort dersom Andersson hadde gjort som alle spillere og bare holdt Mawa fra første stund. Andersson får på mange måter rødt kort ikke fordi han stopper en stor målsjanse, men fordi han ikke bruker nok midler til å stoppe Mawa fra å få en stor målsjanse. Det er ironisk. Dobbeltstraffen er ikke at Andersson blir vist rødt kort og får straffe imot. Dobbeltstraffen er at Mawa får avsluttet 5 meter fra mål før KBK får en ny sjanse på staffespark. Hadde dommer gitt rødt kort dersom Mawa ikke fikk foten sin på ballen? Jeg tviler sterkt. Hadde dommer gitt rødt kort dersom Andersson hadde holdt Mawa først, men sluppet han litt før avslutningen fra fem meters hold? Jeg tviler. Konsekvensene av holdingen ville i begge situasjonene vært den samme, men det er kun i situasjonen hvor Mawa har mulighet til å skåre at det blir dømt rødt.

I utgangspunktet er reglene ganske greie. Holder man en spiller, så forsøker man ikke å spille balle. Spiller man ikke ball når man hindrer en stor målsjanse i straffefeltet, så skal det dømmes straffe og rødt kort. Rosted sitt røde kort mot Stabæk i 2017 er et eksempel på en situasjon der dette er enkelt å vurdere. Ohi er alene gjennom, kontrollerer ball, og blir holdt. Problemet er at alle innleggssituasjoner og dødballer fører til mye holding, og alle disse situasjonene skjer 5 meter fra mål.

Jeg har forøvrig null sympati med Andersson. Det er kynisk spill som bør straffes hardt. Problemet er at man dømmer straffe og rødt kort etter at spilleren har fått sjansen til å skyte fra fem meters hold, mens man trolig kun gir gult dersom man ikke engang får den sjansen.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 07.10.2021 10:45    Post subject: Reply with quote

'Ironisk' i mine øyne, fordi Andersson trolig omtrent kunne sendt Mawa ut på båre med en desperat takling uten å få rødt der, så lenge den var noenlunde nær ballen.

Ellers enig med Sylta, det hadde jo ikke blitt rødt hvis han hadde lagt Mawa i gresset tidlig - men så kan man jo hevde at han i stedet hadde vært på riktig side av Mawa hvis han hadde vært såpass oppmerksom. Slik det blir er det jo et håpløst nødforsøk på å hindre scoring når man allerede har gjort feilen, når sjansen udiskutabelt er til stede og ballen har kommet.

Og sånne situasjoner må man jo gi rødt på, uansett om det er mot oss eller andre.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Standarn Nietzsche
Veteran


Joined: 19 Aug 2015
Posts: 3546
Location: Drammen

PostPosted: 17.10.2021 16:27    Post subject: Reply with quote

Må da ha vært et soleklart rødt kort til Daniel Pedersen når han setter knottene høyt oppe på leggen til stabæk-spilleren. Var sikker på at leggen skulle ryke der Neutral
_________________
“Sometimes people don't want to hear the truth because they don't want their illusions destroyed.”
― Friedrich Nietzsche
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.10.2021 16:48    Post subject: Reply with quote

Det der er rødt 8 dager i uka.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 18.10.2021 05:34    Post subject: Reply with quote

Går vel an å nevne at det var noen situasjoner i vår kamp mot vif også.

To straffesituasjoner som vi ikke fikk noe på - ingen av dem var vel 100%, og vi har fortsatt ikke fått straffe i år.

Dino burde hatt oransje i sin første ordentlige duell.

Hang islendingen nok på Faye til at det var rett å dømme angrep på keeper, ikke mål til vif?

Og hvordan har vif nå klart å gå 180 minutter i år mot oss uten å få et eneste gult kort? Det er helt vanvittig.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 18.10.2021 07:51    Post subject: Reply with quote

Har vi noen gang hatt en sesong der vi ikke fikk straffespark før, noen som vet?
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 18.10.2021 07:55    Post subject: Reply with quote

Vi kunne fort fått to straffespark, ja. Dinos albue var heller ikke særlig pen. At det ble blod skal vel ikke bety at straffen er strengere i seg selv, men det burde vært gult. Vålerenga ble kanskje snytt for et mål. Jeg liker i utgangspunktet ikke når lag skal hindre keper mest mulig, men den reprisen jeg så virket ganske snill i vår favør. Det er nesten komisk hvor mye svak dømming det er i ES.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 18.10.2021 08:01    Post subject: Reply with quote

Ingen andre sesonger 2005->nå ifølge NIFS, i alle fall. I 2018 fikk vi 2, det er vel det nærmeste.

Det skal sies at det knapt blåses straffespark i år, sammenlignet med ekstremåret i fjor. Så langt 45 straffespark, i fjor ble det blåst 108(!). Vi var nummer 11 av 16 lag med våre 6 straffespark. Bodø/Glimt fikk 13(!) straffer, Molde 9 og Vålerenga 8, sånn til sammenligning blant topplagene.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 18.10.2021 08:03    Post subject: Reply with quote

Hva med situasjonen før 2-1 som Fagermo klaget på? Fra tribunen så det ut som en 50-50-situasjon så jeg ventet på at dommeren skulle blåse, men har ikke sett repriser i ettertid.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 18.10.2021 10:48    Post subject: Reply with quote

Jeg har ikke sett noe bilder av den situasjonen heller.

Ved annuleringen synes jeg at Faye blir for veik og setter seg selv i situasjonen, men når jeg så reprise så hadde Kjartanson armen over skuldra hans og akkurat det der blåser dommerne på til fordel til forsvarende lag uansett hvor ballen er, så der er Saggi på den linja de kjører, det er en håpløs linje synes jeg, men det er nå en gang slik de har valgt å praktisere reglene der.

Første straffesituasjonen må en nesten vurdere at Layoni var på ball? Bildene gir ikke klart svar, så hvis dommer var i tvil der så kan den passere. Andre situasjonen synes jeg er passe soleklart at Holm skal ha straffe, såpass mye fart på han i den situasjonen at den hånda er mer enn nok til å vippe ham ut av balanse, var vel en liten holding men det taket tror jeg kom etterpå.

Ellers irriterende at det er så åpenbart forskjellige praksis for hva RBK for gule kort for og hva motstander får gule kort for.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 19.10.2021 21:37    Post subject: Reply with quote

Fagermo, Rekdal m.fl. får i alle fall igjen for taktikken sin med stadige påstander om hjemmedømming på Lerkendal. Føler det konsekvent blir dømt 40/60 i favør bortelagene fordi ingen dommere skal ha på seg at de er "hjemmedommere" på Lerkendal.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 19.10.2021 21:57    Post subject: Reply with quote

Ganske sikker på at du har statistikken på din side og kan legge bort ordet "føler"...
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 20.10.2021 07:34    Post subject: Reply with quote

Jeg tror heller ikke 40/60 er å ta i, snarere det motsatte. Og det gjelder definitivt ikke bare på Lerkendal (men det er kanskje bare 'vanlig' hjemmedømming).

Jeg vil påstå at, hvis man legger intensjon litt til siden, så er i alle fall effekten sånn at dommerne dømmer strukturert i disfavør Rosenborg. Det er faktisk et ganske alvorlig hinder for oss.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 20.10.2021 22:54    Post subject: Reply with quote

Mente altså 60 prosent i favør bortelaget, om det var tvil om det.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 6 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb