English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Akademispillerne
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 102, 103, 104  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13649
Location: Namsos

PostPosted: 02.03.2021 12:39    Post subject: Reply with quote

Solnørdal forlater RBK til fordel for Aalesund. RBK tilbydde han proffkontrakt, men han sa nei.

https://www.adressa.no/sp...-rosenborg
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 03.03.2021 16:29    Post subject: Reply with quote

Samtidig som [Chrupalla] trener fast med A-laget, går 17-åringen på Strinda videregående skole. Der har han ikke vært fysisk siden desember. Sammen med flere andre i RBK-systemet har han hjemmeskole fordi han er en del av kohorten i klubben.

– Det er fordi jeg ikke skal sette laget i fare med tanke på potensiell smitte. Jeg har timer hjemmefra og gjennomfører som normalt. Jeg klarer meg helt fint uten å være på skolen, sier han og ler.

Les mer: RBK-talentet flyttet alene som 14-åring: – Jeg følte meg ikke helt bra der
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.03.2021 23:05    Post subject: Reply with quote

Akkurat den vurderingen forstår Joramo og Lein lite av. Begge to studerer på Strinda videregående skole, men har en annen hverdag enn talentene i Rosenborg. Joramo og Lein må nemlig være fysisk på skolen.

– Jeg føler at vi blir litt glemt. Det virker ikke slik at man ser på oss som likestilte på en måte. Det er akkurat samme situasjon for oss, det er like stor risiko for oss, sier Joramo.

Lein legger til:

– Man tenker at det kanskje ikke er så farlig, men vi spiller i Toppserien i Norge. Det burde vært løst på samme måte. Det har både jeg og Emilie vært klar og tydelig på. Det kunne fått konsekvenser nå nylig da vi havnet i karantene. Hvis dette her skal gå bra til sesongstart, så er vi nødt til å ta grep, for da kan vi ikke gå på skolen. Vi klarer hjemmeundervisning, vi er så selvstendige at vi klarer det. Jeg kjenner på at det er urettferdig, utdyper Lein.

Les mer: Emilie (19) og Emilie (18) føler seg ikke likestilt: – Det er like stor risiko for oss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 23.03.2021 22:57    Post subject: Reply with quote

– Det er veldig kult å ta steget opp på A-trening. Det er veldig stort og jeg er glad for å få sjansen, sier [Ola] Arntsen.

(...)

Det gjør også kompisen Dennis Gaustad, som altså ikke stilte til intervju. Likevel får han gode skussmål av Arntsen.

– Dennis blir den neste Messi utpå her. Han gjør det bra på trening. Du ser det på han, lett til beins og gode tyngdeoverføringer. God motor på han. Han blir bra, sier Arntsen.

Les mer: Ola (18) fikk beskjed om å møte på koronatest: – Da skjønte jeg det, jeg smilte hele veien
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.04.2021 19:38    Post subject: Reply with quote

[Håkon Røsten] erkjenner at det blir «småskummelt» å flytte 120 kilometer og inn til byen, men der skal hans to år eldre storebror – Elias – hjelpe ham.

– Det gjør det litt mindre skummelt, sier Røsten.

Storebror Elias har et rom klart til lillebror på Tiller, der har han allerede bor sammen med en kompis.

(...)

– Jeg har nok vært veldig allsidig, men jeg er ikke bare en ren løpsmaskin. Jeg har tekniske ferdigheter, men er jo rask og har mye duellstyrke, sier Røsten.

På Oppdal har han spilt sentral midtbane, mens han har vært midtstopper når han har vist seg fram for RBK og landslaget.

– Jeg syns det er minst like morsomt å spille midtbane. Da får man rørt ballen mer og scoret mer mål. Jeg er farlig framover også, men det får jeg ikke brukt så mye som midtstopper. Selv om jeg til tider kan være en liten luring i boksen, sier gutten som ble toppscorer for juniorlaget i 2. divisjon.

Les mer: Kompisene beskylder RBK-talentet for å «jukse» på skolen: – Jeg fortjener en sekser!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 07.04.2021 16:05    Post subject: Reply with quote

[Jesper Iversen] spiller midtstopper og back på RBK 2. Det nyter han hvert sekund av. Målet er imidlertid å ta steget opp.

- Første mål er å spille meg til en plass i A-lagstroppen, sier Iversen.

- Om det skjer gjennom opphold i andre klubber, eller om jeg blir tatt opp fra RBK 2, får vi se. Målet er å ta meg dit, sier han.

Les mer: Jesper har mål om plass på RBKs A-lag
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.07.2021 09:34    Post subject: Reply with quote

Kasim Vural fra Kolstad trente 12 uker med favorittklubben Besiktas på tampen av 2020. Nå vil han tilbake til Tyrkia for å bli proff.

– Trabzonspor er førstevalget mitt. Hvis alt går etter planen, håper jeg å være på plass hos dem i høst. Jeg vil ikke være særlig mye lenger i Norge, etter at jeg har smakt på livet og fotballen i Tyrkia. Det er noe helt annet der.

(...)

– Planen var opprinnelig å spille for Tiller fram til sommeren, men jeg uteble fra de første ukene i januar med pre-seasontrening, og fikk dermed beskjed om å ikke møte. Jeg skjønte dem jo, siden jeg ikke kom. Så tok jeg kontakt med treneren til Strømmen, og fikk lov til å trene med dem.

Derfor har det ikke blitt mye jobbing på Istanbul Kebab i Midtbyen den siste tiden.

– Nei, jeg savner den jobben, men jeg trives også godt i Oslo.

Les mer: Kasim (17) fra Trondheim med proffdrøm etter Tyrkia-opphold: – Jeg vil vinne trofeer med A-laget

Har han hospitert hos RBK?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 25.07.2021 16:00    Post subject: Reply with quote

Ser på Fotball.no at Joachim Solem og Robin Skrogstad har meldt overgang fra RBK til Strindheim. Solem var vel riktignok ferdig i klubben etter forrige sesong (en av de overårige 2000 modellene som fikk spille i fjor men som så forsvant ut ved nyttår). Skrogstad derimot fikk en start og ett innhopp for RBK2 i år men altså ikke nære fast plass og flytter nok på seg av den grunn. Han er jo siste års junior i år også.

Skrogstad var det vel et visst håp om at skulle slå til. Fikk proffkontrakt i 2019 når nederlenderne styrte akademiet men ser ikke ut til å ha klart å følge opp de lovende taktene han viste i 2019.


Ellers i akademiet så ser jeg at RBK har hentet inn keeper og 2005 modell Blessings Mkyombwe fra Freidig og angrepsspilleren og 2005 modell Jose Fernando Santa Suarez fra Kabelvåg. Spenstige navn inn i akademiet.

Står også at RBK har hentet 2006 modellen Vemund Thue Gabrielsen fra Trygg/Lade men han er ikke ført opp på RBK.no sin oversikt over spillere i akademiet. Må nok være en glipp bare da han allerede har spilt 1 kamp for G16 og 1 for G19 laget til RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 04.10.2021 20:08    Post subject: Reply with quote

Må jobbes på i RBK nå for å holde på talentene. 04 modell Dennis Gaustad jaktes av Feyenoord mens 05 modellen Oliver Holden jaktes av italienske og nederlandske lag.
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5434

PostPosted: 04.10.2021 22:24    Post subject: Reply with quote

Greit nok at det er rom for forbedring i talentsatsingen vår generelt, men her ser man litt hvilke utfordringer man står ovenfor. Utenlandske klubber står klar til å signere spillere fra akademiet som man knapt har hørt om.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 04.11.2021 20:42    Post subject: Reply with quote

Midt oppi finaledramaet, har han stått i en dragkamp mellom to klubber, som begge tilbød ham proffkontrakt. Rosenborg inviterte ham på besøk helga etter semifinalen mot Sandnes/Ulf, men nå har han bestemt seg for å satse på TIL.

- Som svoren Arsenal-supporter er det mer riktig å spille i rødt og hvitt, enn i Tottenhamfargene Rosenborg har. Det er også noe annet å spille for en klubb man holder med. Da jeg så trøkket Forza Tromsø fikk til under Haugesund-kampen, tenkte jeg at foran de der, har jeg lyst til å spille, sier Daniel Bassi, som er i samme årgang og tidligere lagkamerat med Manchester United-spilleren Isak Hansen Aarøen. Også Jesper Robertsen, som allerede er i TILs A-stall, er født i 2004.

Team manager i TIL, Lars Petter Andressen, er fornøyd med å ha signert ham.

- Daniel er en spennende spiller med god fart og solide dribleferdigheter, som vi har tro på vil kunne ta steget opp i A-stallen, hvis utviklingen fortsetter som nå.

Les mer: I går fikk han den verst tenkelige nyheten – i dag fikk ukjente Daniel (17) proffkontrakt med TIL etter å ha takket nei til RBK
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 04.11.2021 21:31    Post subject: Reply with quote

Vegard2711 wrote:
Må jobbes på i RBK nå for å holde på talentene. 04 modell Dennis Gaustad jaktes av Feyenoord mens 05 modellen Oliver Holden jaktes av italienske og nederlandske lag.


Om det ikke var vanskelig før, så er det i hvert fall vanskelig nå. En årrekke med A-lagstrenere som ikke ønsker å satse på spillerne fra akademiet, et av de svakeste U19-lagene i den nasjonale serien, RBK2 med stensikkert nedrykk, alt av kompetanse (nederlenderne) ut av vinduet til fordel for en trøndersk kompisgjeng som skal koke kaffe og ha det sosialt. Knust av Molde i G19 NM i dag med et av de største trønderske talentene på motsatt banehalvdel, historisk ydmykelse i Youth League mot Midtjylland for bare noen dager tilbake.

Hvem i alle dager velger RBK om de har har andre brukbare tilbud?
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 04.11.2021 22:50    Post subject: Reply with quote

Jeg ville ha valgt RBK. Da kunne jeg ha bodd i hjembyen min, blitt dullet med av mor og far, hatt alle kompisene mine rundt meg for å passe på at jeg ikke blir for seriøs, vært stjerne i egen hjemby. Og om jeg i tillegg kunne ha fått 700k som botheim visst nok hadde som junior da han signerte, så hadde jeg vært stjerne også utenfor hjembyen. Det hadde vært veldig komfortabelt. Og det er kanskje noe av problemet.
Back to top
View user's profile Send private message
Trolljkar
Rutinert


Joined: 01 Mar 2014
Posts: 865

PostPosted: 17.11.2021 12:50    Post subject: Reply with quote

https://www.nidaros.no/ny...113-257973

"Nye RBK-talenter kan forsvinne: Reiser til Nederland neste uke"

Vi fortsetter å gi bort talenter gratis Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.11.2021 12:51    Post subject: Reply with quote

Er så irriterende. Helt håpløst.
Back to top
View user's profile Send private message
Vegard2711
Legende


Joined: 25 May 2011
Posts: 11676

PostPosted: 17.11.2021 12:54    Post subject: Reply with quote

Er ikke så mye man kan gjøre når kontraktene går ut dessverre. Og RBK har jo ikke akkurat vist at de satse på unggutter de siste snart 10 årene.

Oliver Holden (05) har vel også blitt linket vekk så flere kan forsvinne.

Men får håpe de kommer tilbake, og at om Knutsen kommer så får ungutta tro på at om man er god nok så får man prøve seg.


Last edited by Vegard2711 on 17.11.2021 12:56; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Trolljkar
Rutinert


Joined: 01 Mar 2014
Posts: 865

PostPosted: 17.11.2021 12:54    Post subject: Reply with quote

Kamerat Ola wrote:
Er så irriterende. Helt håpløst.


Sverige og Danmark hadde vel samme problem for noen år tilbake, nå derimot signerer de unge talenter på A-kontrakter støtt og stadig så man kan kreve en liten mynt om ikke annet Rolling Eyes

Så ja, håpløst er faktisk ett passende ord Sad
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.11.2021 13:52    Post subject: Reply with quote

Det er jo dessverre også en skikkelig målepinne på hvordan de unge spillerne selv oppfatter kvaliteten på RBKs ungdomssatsning. For 16-åringene tror jeg neppe det handler om utsiktene til snarlig A-lagsspill for Rosenborg når de nærmest danser seiersdans over muligheten til å turnere Nederland på jakt etter en plass i akademiene til Zwolle og Breda. Hadde vi hatt en kvalitet på opplegget her hjemme, med de fordelene vi har i språk og kjennskap til spillerne, som gjorde at det føltes som hasardspill å gå ut for noe mindre enn de største klubbene eller beste akademiene, så ville neppe dette vært et stort problem.

Mister vi alle G16-spillere som viser noe som helst, så gjenspeiler det både hvordan de har oppfattet G16-tilværelsen og hvordan de oppfatter det å skulle gå til G19-tilværelsen. Det er åpenbart noe ganske nært dødsstøtet for en akademimodell som søker smalt etter spillere, og jeg tror det forteller mer om akademisatsningen vår enn hvor mange spillere vi klarer å forfremme til A-stall i løpet av en tilfeldig treårsperiode.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 17.11.2021 14:26    Post subject: Reply with quote

Hvordan går det med alle disse som drar til Nederland da? Vanskelig å finne ut stort om Gangstad, Skogen, ja til og med Tørset Johnsen.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 17.11.2021 14:29    Post subject: Reply with quote

Er disse guttene blant våre beste talenter? Eller er det snakk om type andreklasse-talenter som vil prøve lykken fordi de ikke helt holder mål for oss?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 17.11.2021 14:43    Post subject: Reply with quote

Disse to er definitivt av de som er nevnt blant våre største talenter ja. Broholm fikk jo A-lagsdebut i cupen i år. Begge spilte fra start i g19-semien mot Molde, til tross for at de er 16 og 17 år gamle.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 17.11.2021 15:29    Post subject: Reply with quote

Det er jo et sammensatt problem dette. Det er jo ikke kun Rosenborg som feiler her, selv om vi har mye å jobbe med, helt klart.

Men det er jo også noe med holdningene til disse spirrevippene da, som skal sponses av Nike og ha kontrakt med en topp-5 liga klubb så fort de har scora fem mål i Skandiacupen. Helt ærlig så har vi ikke plass til så veldig mange av den sorten uansett hvor gode de er.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 17.11.2021 17:58    Post subject: Reply with quote

Javel,

Hvem er det vi har plass til og skal satse på da ? Synes du de er uforståelig at de vurderer akademiet til gode klubber i ederland etter å ha opplevd Salmarakademiet i et år ?
Back to top
View user's profile Send private message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1205

PostPosted: 17.11.2021 18:00    Post subject: Reply with quote

Dømt til å sitte igjen med svarteper når vi skal prioritere trønderske talenter, når trønderske talenter ikke prioriterer oss.

Jeg klandrer egentlig ikke talentene, de tar bare et valg med tanke på seg selv. Men nå må RBK begynne å tenke på seg selv også.

Ikke helt sammenlignbart, men Brentford hadde mange av de samme problemene som oss for noen år tilbake – at talenter bare forsvant mellom fingrene deres på grunn av deres objektive plass i fotball-hierarkiet.

The Athletic wrote:
Brentford used to spend up to £1.5 million a year running a category-two level academy but that expenditure wasn’t having the desired return in terms of producing a regular stream of first-team squad members, nor were they making a profit on selling any of the graduating players.

Ian Poveda and Joshua Bohui, two of their brightest talents, left for Manchester City and Manchester United within a few weeks of each other in the summer of 2016, with the club only receiving small compensation fees in return.


Hele saken her.

Løsningen deres var rett og slett å legge ned akademiet. I stedet satset de alt på et Brentford B-lag som ikke spiller i en offisiell liga overhodet, men heller kuraterer motstand etter ønsket nivå. I praksis betyr det at de unge spillerne på Brentford B møter voksenlag fra lavere britiske divisjoner samt reiser rundt i Europa og spiller "treningskamper" mot kvalifisert motstand, det vil si B- og U-lagene til storklubbene.

Hvordan RBK best skal få igjen for investeringene i unge spillere – i form av penger eller egenproduserte a-lagspillere – er med andre ord langt fra entydig, og nøkkelen ligger ikke bare hos Vikvang og resten av de utskjelte på Brakka, men også hos NFF. Man må, tror jeg, se på hele modellen vi bruker for spillerutvikling i Norge, og målet må være ikke bare å skape sterke landsslag (som er NFFs hovedinteresse), men også å utvikle norsk klubbfotball og klubbøkonomi.
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 17.11.2021 20:30    Post subject: Reply with quote

Sjøvold var en del av RBK-akademiet i to år, men gikk videre til Tiller hvor han de siste årene har spilt for A-laget. Da laget møtte nettopp KBK i cupen i sommer, var den da 17 år gamle midtbanespilleren kaptein.

NÃ¥ bekrefter han at Rosenborg har tatt kontakt igjen.

– Jeg har fått en henvendelse fra Salmar-akademiet. Jeg har snakket litt med dem, men jeg tror ikke at det blir aktuelt nå. Jeg har vært i Rosenborg før og valgte å dra derfra. Det er en fin klubb og et fint utviklingsmiljø, men jeg ønsker å prøve meg på et høyere enn 3. divisjon, sier Sjøvold, som er klar på at han ønsker å spille for et a-lag.

(...)

– Kan dere tilby ham jevnlig spill med A-laget?

– Det skal vi ikke diskutere i media, det får bli en diskusjon vi tar med Fredrik. Men at han er en spiller som i er i den kategorien som vi synes er interessant er helt klart, sier Vikvang.

Les mer: Både Ranheim og Rosenborg vil ha 18-åringen: – Har fått et tilbud fra oss
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 96, 97, 98 ... 102, 103, 104  Next
Page 97 of 104

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb