English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Dommerkontroversene Elite/Serien 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3592

PostPosted: 21.05.2021 18:13    Post subject: Reply with quote

Hedning wrote:
Merkelig formulert den regelen der. Leser det umiddelbart som at det er straffbar hands hvis en ball først er innom en arm, for så at spilleren ved et uhell scorer mål.


Må være skrevet med tanke på Islamovic.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 22.05.2021 11:23    Post subject: Reply with quote

Dette er jo noe av problemet med den evige diskusjonen om hands-regelen. Hvert år kommer det nye regler som skal gjøre det enklere å avgjøre om det er straffbar hands eller ikke.

Men dommerne dømmer jo som de alltid har gjort likevel. Det er et problem. Scoringen til Brann kommer fra en spiller som rett før har "handset" - helt uforskyldt og med armen klistret inntil kroppen. Jeg kan være enig i at dette ikke burde ha vært straffbart, men reglene er nokså klare her synes jeg - dette ER straffbar hands etter reglene som gjelder i sesongen 2021 og da skal målet annulleres og RBK skal få frispark.

Men dommerne bryr seg jo ikke... De dømmer etter de reglene som de lærte da de gikk på dommerkurs som ungdommer.

Jeg har aldri vært fotballdommer, men jeg er autorisert i dommer på et helt annet felt. Jeg vet at det er vanskelig å omstille seg når det kommer regelendringer. Dømming er noe man gjør mye på "refleks", så man må være ekstra oppmerksom på akkurat de reglene som har endret seg. Da går det stort sett greit. Men for fotballdommere virker hands-regelen å være umulig å forholde seg til - det dømmes i "hytt og vær" og de skrevne reglene blir tolket i alle retninger. Det er ikke bra.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 30.05.2021 19:16    Post subject: Reply with quote

Dommer på Alfheim i dag gir feil mann rødt kort.

Norsk dommer nivå Tommel'n ned
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 30.05.2021 20:15    Post subject: Reply with quote

Det er selvfølgelig også mulig å diskutere om Dahl Reitan skulle hatt straffe når Stabæk-forsvarer deiser inn i ham i 2. omgang i kveld.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 30.05.2021 20:20    Post subject: Reply with quote

Serbesic sannsynligvis i offside når han scorer i dag, men i så fall er det straffe til Zachariassen som får to strake armer i ryggen når han header ballen som blir assist.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 14.06.2021 08:28    Post subject: Reply with quote

Ikke at vi hadde fortjent det, kanskje, men i følge Edvartsen på twitter fikk vi "matchavgjørende feil" mot oss i går. Vi skulle visst hatt straffe når Erlend blir bulldoseret i 16.-meteren mot slutten.

Sånn går no dagan.

https://twitter.com/Magla...4760289286

Kan se ut som Godset-spilleren er nær ballen men det er vel avklart for en stund siden at ikke alt er lov så lenge det er tilfelle.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 14.06.2021 08:31    Post subject: Reply with quote

Det var nok en sånn sak hvor det hadde vært helt greit å gi straffe, men jeg reagerte ikke veldig på at det ikke ble straffe. Det var trøkk i taklinga, men ikke noe stygt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 15.06.2021 14:57    Post subject: Reply with quote

Kan ikke si at jeg la merke til den (men eurosport liker jo å hoppe glatt over å vise de om igjen når RBK utsettes for sånt).

Ganske så klart gulkort ser det ut som den taklingen der kvalifiserer til.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 15.06.2021 15:28    Post subject: Reply with quote

Blir sjelden dømt straffe på det der, når ballen skifter retning til samme vei som forsvarsspilleren beveger seg. Sikkert tryggere å anta at han er først på ballen, for det skal godt gjøres at dommer ser det klart live. Vil ikke kategorisere det som en grov feil. Det blir ikke helt som når de driver og viser ut feil person og ikke godkjenner mål når ballen er en meter innenfor streken.

Det skulle nok vært straffe, og det blir poengavgjørende, men dommerinnsatsen i den kampen var mye bedre enn det RBK-spillerne presterte, så det blir tynt å klage på det synes jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 16.06.2021 22:45    Post subject: Reply with quote

John Kitolano klipper ned Dønnum i dag med stor kraft og slipper unna med gult kort.

Skaffer i tillegg straffe senere som gjør at det blir poengdeling.

Burde vært utvist, men dommerstanden viser nivået sitt atter en gang
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.06.2021 22:50    Post subject: Reply with quote

Det er jo nettopp slike situasjoner man må forsøke å begrense ved å konsekvent gi rødt på idiot-taklinger. Det går heldigvis som regel bra, men vi ser at det ikke en gang gis rødt når det faktisk oppstår skade av dette. Odd fikk her ta ut motstanders kanskje største profil med en straff det er veldig greit å "bytte" med. I tillegg er resultatet alt fra kort skadeavbrekk til ødelagt karriere for Dønnum og VIF.

Få denne driten bort, og gi heller ti røde kort for mye på hensynsløse taklinger enn ett for lite. Spillernes sikkerhet må og skal være dommernes aller høyeste prioritet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 16.06.2021 23:15    Post subject: Reply with quote

Nå synes jeg ikke særlig om Edvartsen som person, men på hans sosiale medier er det lett å se samlingen av alle kontroverser i serien. Dommerstanden er altfor svake, og klarer på en eller annen måte å prege kampene negativt - uke etter uke. Kjenner at VAR ikke kan komme raskt nok, for per dags dato er det kun et sirkus.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 17.06.2021 08:22    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
Nå synes jeg ikke særlig om Edvartsen som person, men på hans sosiale medier er det lett å se samlingen av alle kontroverser i serien.


Edvardsen har en klar og tydelig agenda i å skape klikk og undergrave Eliteseriedommerne. Godt og vel halvparten av sakene han peker på tar han direkte feil, og han henger tydelig ikke med på gjeldende regelverk og dommerinstrukser.

Ikke at det forsvarer at taklingen på Dønnum fikk gå, eller enkelte andre feil vi har sett, men det er uklokt å bruke Edvardsen som fasit.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1171
Location: Trondheim

PostPosted: 17.06.2021 08:49    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Det er jo nettopp slike situasjoner man må forsøke å begrense ved å konsekvent gi rødt på idiot-taklinger. Det går heldigvis som regel bra, men vi ser at det ikke en gang gis rødt når det faktisk oppstår skade av dette. Odd fikk her ta ut motstanders kanskje største profil med en straff det er veldig greit å "bytte" med. I tillegg er resultatet alt fra kort skadeavbrekk til ødelagt karriere for Dønnum og VIF.

Få denne driten bort, og gi heller ti røde kort for mye på hensynsløse taklinger enn ett for lite. Spillernes sikkerhet må og skal være dommernes aller høyeste prioritet.


Mitt inntrykk er at den norske dommerstanden generelt ikke tørr å gi røde kort (eller gule kort første halvtimen) fordi de er så redde for å "ødelegge kampen". Samme gjelder til dels straffespark.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 17.06.2021 11:41    Post subject: Reply with quote

Sitat Dag Eilev : Det er en grunn til at vi ikke har dommer i EM

Blandet om mye av det som kommer ut av munnen på den mannen, men her har han helt rett.

Og jeg skjønner ikke at Terje Hauge kan sitte på ræva si og forsvare nivået til Eliteseriens dommere som er altfor svakt. At at Terje Hauge er overhode i det hele tatt. En vits.

NFF og TDF, jævla gutteklubben grei.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 17.06.2021 12:01    Post subject: Reply with quote

Det var klink rødt kort, ja. Svakt av Moen, rett og slett. Tynn suppe fra dommeren i år igjen. Det er jo trist når man går inn i kamper og forventer seg elendige dommerprestasjoner dag inn og dag ut. Enda tristere blir det når man ser hvor gode de har potensiale til å være i EM. Der har det vært noen skikkelig solide dommerprestasjoner så langt.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 17.06.2021 12:42    Post subject: Reply with quote

Denne situasjonen belyser noe som jeg synes har vært idioti i lang tid i fotball.

Kitolano fikk gult kort for å nesten avslutte karrieren til Dønnum.

DERMED har dommeren sett situasjonen.

DERMED er det ingenting noen kan gjøre i ettertid for å gi strengere straff/karantene.

Fordi dommeren på banen er suveren og alle vet jo at det er teknisk umulig for dommeren å ta feil når han har sett situasjonen.

Dette er en regel som til syvende og sist går utover spillernes sikkerhet, fordi den muliggjør gråsoner og situasjoner hvor folk kan slippe unna med det som ellers i samfunnet ville defineres som vold.

Det hadde gjort null og niks med dommerens suverenitet på banen å åpne for muligheten "Dommeren så ikke alt som skjedde, gult kort var ikke nok, 4 kampers karantene for særdeles brutal oppførsel" i ettertid.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 17.06.2021 13:45    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
ODN wrote:
Nå synes jeg ikke særlig om Edvartsen som person, men på hans sosiale medier er det lett å se samlingen av alle kontroverser i serien.


Edvardsen har en klar og tydelig agenda i å skape klikk og undergrave Eliteseriedommerne. Godt og vel halvparten av sakene han peker på tar han direkte feil, og han henger tydelig ikke med på gjeldende regelverk og dommerinstrukser.

Ikke at det forsvarer at taklingen på Dønnum fikk gå, eller enkelte andre feil vi har sett, men det er uklokt å bruke Edvardsen som fasit.


Som jeg skrev, så synes jeg ikke særlig om personen. Dessuten, hvilke personlige oppfatninger man har av en person - burde ikke stoppe deg fra å kunne anerkjenne hans kunnskap. Har selv dømt mye igjennom årene mine, og jeg kan trygt si at du bommer grovt - når du sier at mange av sakene hans er feil. Åpenbart har han en agenda i det han gjør, men jeg tror oppriktig at han bryr seg om situasjonen om nivået på dommerne - som virkelig er mer tragisk enn man kan forestille seg. Det er jo også litt merkelig av deg å spre såpass misvisende informasjon, når motparten din referer til de gjeldende reglene.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 17.06.2021 16:59    Post subject: Reply with quote

Burde kunne gi dommeren mulighet til å si i etterkant at "her burde jeg gitt rødt", så kan NFF se på saken og gi karantene som om det var rødt. Eller at nemd kan se på saker dersom det er snakk om å utsette motspiller for stor fare. Greit nok hvis spørsmålet handler om hvorvidt du smekker ned noen som er på vei igjennom på blankt mål eller slikt noe og slipper unna, men farefullt spill burde en kunne vurdere å ilegge karantene uansett hva dommeren gjorde i kamp. Rødt kort er vel i utgangspunktet ikke nødvendigvis mer enn karantene i en kamp? Så en kunne vel legge til to kamper hvis en ville ha vurdert det til å bli 3 kamper hvis det ble gitt rødt kort:
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 18.06.2021 10:41    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
jeg kan trygt si at du bommer grovt - når du sier at mange av sakene hans er feil (...)Det er jo også litt merkelig av deg å spre såpass misvisende informasjon, når motparten din referer til de gjeldende reglene.


Edvartsens vurderinger er på ingen måte fasit i enhver situasjon, og han refererer for det meste til egen synsing. Han er i sine gjennomganger blant annet helt tydelig ikke oppdatert på de nye reglene og retningslinjene for hands. Gjennomgang av Edvartsens påstander så langt denne sesongen, fra aktive dommere her.

Edvardsens troverdighet er for meg nok en gang på bånn etter at han slaktet Marius Hansen Grøtta for å ha vist ut feil TIL-spiller tidligere i år. Dette eksempelet på at han gjorde det samme selv på Åråsen viser både den totale mangelen på selvinnsikt, men hans uttalelser om saken til VG viser klart og tydelig de råtne holdningene hans.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 18.06.2021 16:53    Post subject: Reply with quote

Jeg har nevnt det før her, men det eneste som hjelper mot denne typen potensielt karriereødeleggende taklinger er mye kraftigere sanksjoner i form av suspensjoner. Det må aldri lønne seg å skade motspillere, slik det gjør i dag.

I tilfeller som med Kitolano, der forsettet om å "ta ut" spilleren er tydelig (og meldt på forhånd!), kan man kan bruke data fra internasjonal skadehistorikk til å angi sannsynlig skadepotensial ved en gitt type takling. Ta dette tallet i antall dager rekonvalesenstid og gang med f.eks 1,5. Summen man får er suspensjonstiden.

Dette vil selvsagt være en kraftig adferdskorrigerende reaksjon for spillerne, men det vil også være veldig dyrt for klubbene. Kanskje hadde det ført til en endring både i hva trenerene tør å tillate spillerene sine å gjøre, men også hvilke "typer" som satses på i klubbene.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 18.06.2021 18:43    Post subject: Reply with quote

Danserud wrote:
ODN wrote:
jeg kan trygt si at du bommer grovt - når du sier at mange av sakene hans er feil (...)Det er jo også litt merkelig av deg å spre såpass misvisende informasjon, når motparten din referer til de gjeldende reglene.


Edvartsens vurderinger er på ingen måte fasit i enhver situasjon, og han refererer for det meste til egen synsing. Han er i sine gjennomganger blant annet helt tydelig ikke oppdatert på de nye reglene og retningslinjene for hands. Gjennomgang av Edvartsens påstander så langt denne sesongen, fra aktive dommere her.

Edvardsens troverdighet er for meg nok en gang på bånn etter at han slaktet Marius Hansen Grøtta for å ha vist ut feil TIL-spiller tidligere i år. Dette eksempelet på at han gjorde det samme selv på Åråsen viser både den totale mangelen på selvinnsikt, men hans uttalelser om saken til VG viser klart og tydelig de råtne holdningene hans.


Åpenbart er han ikke alltid en fasit, men nok en gang så kommer du med misledende informasjon. Både i de innleggene der det passer seg, og i artiklene hans - refererer han til gjeldende regler til hva som skulle blitt dømt. Du repeterer at han har en agenda, noe jeg selv har påpekt gjentatte ganger. Derimot, selv om fremgangsmåten hans ikke er vakker - så har den sannhet i seg.

Dommere vil alltid ha feil, og du har en ganske grov misoppfatning av dommere hvis dette er et så brennende argument til at du ikke har noen troverdighet til han. Åpenbart har Edvartsen gjort sine feil, men på slutten av karrieren sin - var han på et godt internasjonalt nivå. Du har forståelig nok noe imot Edvartsen, men det blir feil av deg å komme med misledende informasjon angående innleggene hans - når de baserer seg på regler som til og med siteres.
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 19.06.2021 23:37    Post subject: Reply with quote

Ola Hobber Nilsen og teamet feilaktig annullerte mål til Viking for offside på en spiller som ikke var involvert i situasjonen.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 20.06.2021 15:31    Post subject: Reply with quote

Dagens dommere følger opp med å ikke utvise Godset-spilleren for et soleklart rødt kort.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 21.06.2021 18:35    Post subject: Reply with quote

Som sagt, Edvardsen tar stadig direkte feil ihht. gjeldende regler og instrukser. Å ta hans gjennomgående slakt av nivået på dømmingen for god fisk er dumt, selv om det har vært en del svake vurderinger både i år og i fjor er det ikke så ille som man kan tro om man følger det han sier.

Senest denne helgen påstår han scoringen etter 2 min mot S08 ikke skulle vært annullert. Dette er så åpenbart feil at jeg ikke kan skjønne at noen som påberoper seg dommerkompetanse kan mene det.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Next
Page 2 of 9

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb