English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Norge - Luxembourg
Goto page Previous  1, 2
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1198
Location: Oslo

PostPosted: 02.06.2021 22:44    Post subject: Reply with quote

Vi er ikke verdensmestere i fotball, såpass er tydelig... Fint at vi har en av verdens beste spisser i alle fall. Spillermaterialet Solbakken rår over er ikke så aller verst, men laget virker ikke samspilt, og noen virker lite motivert. Greit nok at Luxemburg har spilt jevnt med Irland og Portugal - men til syvende og sist bør til og med Norge klare å sette dem på plass. Det blir litt håpløst når kommentatoren apologetisk messer om at Luxemburg er en "vanskelig" motstander. Det minner litt om Nils Johan Semb da Norge under hans trenerperiode ikke klarte å slå femteseedede lag. Så passive og selvfornøyde ?kan vi da ikke være?
Back to top
View user's profile Send private message
skien88
Rutinert


Joined: 06 Feb 2019
Posts: 856

PostPosted: 03.06.2021 00:18    Post subject: Reply with quote

442 passer ikke dette laget, mer 433/4231 typ.
Back to top
View user's profile Send private message
quentez
Veteran


Joined: 09 Sep 2005
Posts: 2618

PostPosted: 03.06.2021 07:14    Post subject: Reply with quote

eksil wrote:
ALT har blitt verre etter at Solbakken kom inn.

Sørloth er oppskrytt. Er noe Dino over ballbehandlingen hans.

Jeg så ikke kampen i går, men det er vel ganske konsensus at Sørloth er den eneste(?) som faktisk har levert litt over forventning i Solbakken sin periode? Kan også putte Thorsby der oppe. Resten har vært relativt under par.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 03.06.2021 10:44    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Ståle har en utfordring med å finne både stammen i laget og måten de skal spille på.

Hvordan skal han få brukt Haaland best samtidig som vi har spillere til å dekke posisjonene bak på banen?

Det er jo ikke så enkelt som å spille som Dortmund med tanke på at vi har King og Sørloth tilgjengelig på topp også, samt flere bak der som kan gjøre en jobb. Spørsmålet er hvordan vi får et best mulig kollektiv ut av de spillerne vi har tilgjengelig.

Skal han ha Sørloth å King på benken? kanskje blir det konklusjonen til slutt, men samtidig er det jo ganske synd om vi ikke kan bruke begge to samtidig.

Det enkleste ville nok kanskje vært å spille som Dortmund å bruke Martin bak Erling og så har vi kantalternativer i fleng samt flere gode å velge på sentral midtbane.

Personlig mener jeg det er så enkelt som at Sander Berge, Thorsby, Tronstad, Nordman (Midtsjø og Berg/?) bør være bankers som alternativer på sentral om vi spiler sånn, men igjen det vil føre til at Sørloth ikke spiller mye og det samme med king og Thorstvedt men han er jo kanskje det beste alternativet til Martin eventuelt..
Vi mangler jo et klart alternativ bak Meling også...

Potensialet i laget er enormt, men det kommer helt an på hva Ståle foretar seg fremover.

Nei jeg er glad jeg ikke er landslagssjef!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 03.06.2021 12:54    Post subject: Reply with quote

Hvordan klarer du å se et potensiale i landslaget? Håper for all del at de lykkes, men som jeg skrev ovenfor - så er ikke laget i nærheten av godt nok. Da hjelper det lite at vi har en av verdens beste spillere foran målet, fordi vi har ikke nok kvalitet i laget til å spille han god.
Back to top
View user's profile Send private message
Toilling
Rutinert


Joined: 10 Jan 2017
Posts: 759

PostPosted: 03.06.2021 19:13    Post subject: Reply with quote

Vi har OK kvalitet.
Problemet er 4-4-2 drit fotball hvor det settes opp til innlegg.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 03.06.2021 19:27    Post subject: Reply with quote

Stallen per nå må da vel være den beste siden Drillos? Dette er i hvert fall første epoken på lenge hvor det knapt er Eliteseriespillere på laget, og det uten at treneren virker å være anti-ES. Og når vi snakker om trenere, har vi nå endelig fått treneren vi har jaktet i, hva da, tolv år?

Men landslaget slutter liksom aldri å skuffe. Greit nok at tosifret antall mål nesten ikke skjer lenger uansett styrkeforhold, men å knapt skape noe som helst mot en mikronasjon med færre innbyggere enn hovedstaden vår er rett og slett for dårlig. Spesielt med tanke på at vi nå (endelig) har spillere av god Europa-kvalitet i omtrent alle roller som vanligvis er involvert i sjanseskaping.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 03.06.2021 19:41    Post subject: Reply with quote

ODN wrote:
Hvordan klarer du å se et potensiale i landslaget? Håper for all del at de lykkes, men som jeg skrev ovenfor - så er ikke laget i nærheten av godt nok. Da hjelper det lite at vi har en av verdens beste spillere foran målet, fordi vi har ikke nok kvalitet i laget til å spille han god.


Hvordan jeg klarer å se potensialet?

Tja, Haaland, Ødegaard, Berge, Berg, Norman, Hauge, Sørloth etc... finnes jo mange spillerer også yngre som har kvaliteter som riktig satt sammen i et kollektiv kan bli et veldig bra landslag.

At vi spiller rævv akkurat nå og har gjort det i flere år kan jeg vanskelig argumentere imot, men en dag (forhåpentligvis) Tommel'n opp!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 03.06.2021 19:49    Post subject: Reply with quote

Ødegaard er en oppskrytt spiller uten lederegenskaper. Han er nødt til å ha veldig gode spillere rundt seg for å fungere for å dekke over hans svake defensive egenskaper. Han blir fort anonym og har flere perioder i kampene han er for dårlig.

Berge er ganske upresis i pasningsspillet og har ikke prestert godt på landslaget.

Forsvaret til det norske landslaget holder så vidt Tippeliganivå, spesielt midtstopperparet. Det holder ikke mot brukbare lag. Ajer er ikke god nok hvertfall. Han spiller i en elendig liga.

Sørloth og Haaland er toppklasse, men det er for dårlig rundt dem.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 03.06.2021 23:42    Post subject: Reply with quote

Problemet til landslaget er jo bare enda større enn først antatt, hvis Berg Og Normann er blant de få navnene du nevner for å fremme poenget ditt. Som jeg skrev innledningsvis, så skapes det et bilde av at vi har langt bedre spillere enn hva vi faktisk har.

Totalt sett i år, så har norske spillere samlet seg fattige 14,332 spilleminutter i de fem største ligaene. En god sammenligning her, vil være Tyrkia - som vi i utgangspunktet måtte slå for å sikre andreplassen. De ligger på 21,899 spilleminutter i de fem største ligaene. Derimot, så har de også en langt bedre hjemlig serie å lene seg tilbake på - hvor også flere av deres gode landslagsspillere befinner seg.

De fire eneste spillerne med et høyt nok nivå er Håland, Ødegaard, Sørloth og Berg. Blant disse, så er det kun Håland som ville vært en markant forbedring fra lag som vi kjemper om kvalifiseringsplassene med. Nåløyet er trangt, og jeg skal love deg at vi ikke kommer dit med et lag som i stor grad er preget av spillere fra klubber som Rostov, Nimes, Alkmaar og Celtic.
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 04.06.2021 00:49    Post subject: Reply with quote

Problemet til landslaget er jo bare enda større enn først antatt, hvis Berg Og Normann er blant de få navnene du nevner for å fremme poenget ditt. Som jeg skrev innledningsvis, så skapes det et bilde av at vi har langt bedre spillere enn hva vi faktisk har.

Totalt sett i år, så har norske spillere samlet seg fattige 14,332 spilleminutter i de fem største ligaene. En god sammenligning her, vil være Tyrkia - som vi i utgangspunktet måtte slå for å sikre andreplassen. De ligger på 21,899 spilleminutter i de fem største ligaene. Derimot, så har de også en langt bedre hjemlig serie å lene seg tilbake på - hvor også flere av deres gode landslagsspillere befinner seg.

De fire eneste spillerne med et høyt nok nivå er Håland, Ødegaard, Sørloth og Berge. Blant disse, så er det kun Håland som ville vært en markant forbedring fra lag som vi kjemper om kvalifiseringsplassene med. Nåløyet er trangt, og jeg skal love deg at vi ikke kommer dit med et lag som i stor grad er preget av spillere fra klubber som Rostov, Nimes, Alkmaar og Celtic.[/quote]
Back to top
View user's profile Send private message
varg88
Proff


Joined: 31 Aug 2012
Posts: 475
Location: Haldane, New Zealand

PostPosted: 04.06.2021 09:42    Post subject: Reply with quote

Tror også at 4-4-2-formasjonen kler landslaget dårlig. Jeg kunne heller tenkt meg en slags 4-1-3-2:

Hansen
Svensson/Linnes - Ajer - Strandberg - Meling
Berge/Selnæs
King - Ødegaard - Hauge/Moi/Midtsjø
Sørloth - Haaland

Hvis det blir i overkant offensivt kan vi bruke en 4-2-3-1-formasjon:
Hansen
Svensson - Ajer - Strandberg - Meling
Berge - Selnæs/Normann
King - Ødegaard - Hauge
Haaland

Jeg tror at Ødegaard funker best som 10er med en eller to spillere som sikrer, er løpssterk og kan innlede angrepene. Da slipper vår kaptein å være overalt på banen og kan heller fokussere på samspillet med kantspillere og spisser. Det med løpskapasiteten hans er litt vanskelig syns jeg. Han løper mye, greit nok, men han er ikke veldig smart. Det er mange løp som faktisk er ganske unødvendig og da går han fort tomt og mister fokus.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.06.2021 09:55    Post subject: Reply with quote

Ødegaard som 1 av 2 sentrale i 4-4-2 blir alt for dårlig defensivt mot sterkere motstand, så man bør utvilsomt bruke han foran 2 sittende midtbanespillere. Berge/Selnæs er vel kanskje den optimale kombinasjonen, all den tid Selnæs er overlegen i pasningsspillet og kan tre gjennom ledd opp på Ødegaard/Haaland/kantene, men så lenge han er fastlåst i Kina så blir alternativene fort Thorsby og Normann.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 04.06.2021 09:59    Post subject: Reply with quote

Registrerer at syn på potensialet og forventninger er forskjellig altså.
Mener definetivt ikke vi har et lag som har verdensklassespillerer i de fleste posisjoner, men vi har en bra mix av spillertyper med godt potensialet til å bli meget bra.

Jeg synes Ødegaard har et internasjonalt snitt og en fot som er helt der oppe. Man så hvordan han kan prestere over tid i riktig role i Real Sociedad og det blir spennende å se om Ståle klarer å dyrke ham riktig.

Står for at jeg mener spillermaterialet til landslaget er det beste vi har sett på lang lang tid så det må være lov å være litt optimistisk Wink
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 04.06.2021 11:47    Post subject: Reply with quote

For Ødegaard sin del tror jeg en 4-2-3-1 der han er tieren som har spilt i vår i Arsenal er det som kler ham best. Uten at jeg mener en skal se fobi andre alternativer til formasjon. Men f.eks noe sånt:

Hansen
Svensson - Ajer - Strandberg - Meling
Berge - Berg
Dønnum - Ødegaard - Moi
Haaland
Back to top
View user's profile Send private message
abjoern
Veteran


Joined: 16 Aug 2008
Posts: 4332

PostPosted: 04.06.2021 11:59    Post subject: Reply with quote

Ansettelsen av Ståle var svak. Som forventet har han holdt seg til sin formasjon og stil, som passer dårlig med spillermaterialet vårt og egentlig moderne fotball. Tror ikke lederstilen hans er noen god match heller.

Går rykter om at han driller laget i 4-3-3 på trening nå med Ødis og Midtsjø som indreløpere. Bra det, men han går garantert tilbake til det kjente ved første passende anledning. Sånn var det med Lager også.

Det er jo uansett tullete å ansette en 4-4-2-trener når vi trenger en 4-2-3-1-trener eller 4-3-3-trener. Det finnes mange oppnåelige trenere som er bedre enn Ståle på det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 04.06.2021 12:43    Post subject: Reply with quote

Hareide ville jo fort vært rett man på rett plass akkurat der, men landslaget pleier jo å ødelegge alt som er borti det, så kanskje like greit at vi har ham istedenfor.

4-4-2 slik omtrent det som kryper og går av NFF-produkt forstår formasjonen er så til de grader avskiltet at Ståle bare har å fornye seg selv hvis han er en "4-4-2-mann".

Skal du ha Sørloth og Haaland på banen samtidig så må en av de ta breddeansvar (samme greie hvis King skal inn i miksen, hvis alle tre er på banene må to ta det ansvaret.), så kreves innsats som førsteforsvarer og å bli med backen nedover.

Ødegaard må være indreløper eller tier.

Blant resten av alternativene på midtbanene så er det jo ingen soleklare enere, noen er bedre enn andre, men ikke nok til å forsvare en plass på laget hvis deres godfot ikke er akkurat det laget trenger for at kabalen skal gå opp.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6536
Location: Oslo

PostPosted: 04.06.2021 15:45    Post subject: Reply with quote

4-4-2 er håpløst mot lag som ligger lavt som Luxembourg; skaper ingen vinkler eller trekanter for å tre seg i gjennom. Og formasjonen er i det hele tatt veldig imot spillermaterialet til Norge.

Vi er ikke i nærheten av å ha en god nok duo sentralt til å håndtere en sånn oppgave, og vingene er iskalde. Foreslår heller 3-5-2. Tre midtstoppere, høye backer og en trio på midten med Ødegaard rett bak Haaland/Sørloth på topp. Bak Ødegaard synes jeg Normann, Thorsby og Berge på sikt er de mest spennende å dyrke.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 04.06.2021 17:46    Post subject: Reply with quote

Jeg er ingen fan av 4-4-2 bar så det er sagt. Men det er ikke formasjonen som er problemet. Problemet er "hverken føggel eller fesk"-spillestilen som kommer av at vi skal ha både Sørloth, Håland og Ødegaard på banen samtidig. Det ender med et treg, smalt kompromiss som spiller samtlige dårligere. Det var samme greia med forrige trener.

Skal du bygge et lag rundt Ødegaard, må du ha kjappe og bevegelige spillere rundt han. Da kan man ikke ha to svære spisser med ryggen mot mål.

Skal du få det beste ut av to klassespisser som Sørloth og Håland derimot, må man spille direkte og mere fysisk. Da blir Ødegaard for veik og puslete.

Solbakken må først finne ut hvilken fotball han vil spille. Så må han finne ut hvem han må vrake for å få dette til
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 04.06.2021 21:28    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:


Skal du bygge et lag rundt Ødegaard, må du ha kjappe og bevegelige spillere rundt han. Da kan man ikke ha to svære spisser med ryggen mot mål.


Du kan ikke ha sett Haaland spille...

DEt du påpeker er jo helt riktig, men den eneste som faller utenfor 100% kompatibilitet er jo Sørloth og om han spiller på topp er det jo plenty kjappe spillere rundt ham uansett....

Du har rett men er også å plukker villbringebær på sotra ^^
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 05.06.2021 10:03    Post subject: Reply with quote

Blir veldig fort sånn at med trioen Ødegaard, Sørloth og Haaland på banen så blir det vanskelig å sette sammen laget rundt (og særlig bak de) til noe som fungerer. Du må ha breddeholdere og du må ha balanserende spillere og du må ha kapasitet til å bygge opp spillet.

3-backslinje er kanskje eneste farbare vei der. Alternativt så benkes Sørloth og får heller kastes inn for å skape tyngde i boksen i en sluttspurt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
ODN
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 858

PostPosted: 05.06.2021 12:43    Post subject: Reply with quote

De trenger nødvendigvis ikke å bety det samme, men poenget mitt var at det skapes et bilde av at de er bedre enn de er - noe som gjelder både nivå og talent. Som jeg skrev tidligere, så mener jeg at et fåtall av spillerne per dags dato er gode nok. Når det kommer til mange talentene våre, så skal vi være fornøyde om de blir middels topp fem liga spillere. Dette er nok et minstekrav av hva stallen må bestå av hvis vi skal bli et konkurransedyktig landslag.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 05.06.2021 16:30    Post subject: Reply with quote

moomoo wrote:
Du kan ikke ha sett Haaland spille...

(…)

Du har rett men er også å plukker villbringebær på sotra ^^


Joda. Haalanf er god han. Men poenget mitt er at det blir for tungt med både Haaland og Sørloth. Om man spiller med Haaland alene på topp blir Ødegaard mere effektiv.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6673

PostPosted: 06.06.2021 01:37    Post subject: Reply with quote

JA det er jeg i utgangspunktet enig i robbie Wink
Men det kommer jo helt an på hvordan vi velger å spille og hvordan laget setter seg.

Ser jo at det skal være mulig også å få til å spille god fotball med to mann på topp, men det virker fryktelig vanskelig for Norge.

Jeg er vell mere opp imot at en trebackslinje (som ståle også har snakket om) kan være fremtiden med tanke på at flere av stopperne er godt vandt med dete også. (Selv om jeg mener det er meningsløst og da kan man heller ha et anker i Mascherano/Busquet rollen.)
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2
Page 2 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb