English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde FK 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 11.03.2021 11:34    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Selvfølgelig absolutt ingen overraskelse, men Molde Fotballklubb er ikke med i boikott Qatar-bevegelsen.

VG-sak

Vil kanskje ikke risikere å miste muligheten for å dra på treningsleir?

Vi skal vel ikke rope så høyt. Vår klubbledelse bestemte jo å gå imot boikott. Molde-ledelsen forholder seg nøytrale inntil videre, og det skal vel avgjøres av en generalforsamling der også?

Ellers er jeg enig i at NFF ikke bør sitte og styre noe undersøkelse-/kontrollorgan rundt dette VM. Det bør settes bort til noen som er uhildet og har moralske fiber i kroppen sin. Ikke at det burde være nødvendig med noen stor undersøkelse, saken virker klar som dagen.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.03.2021 11:44    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg er ikke spesielt begeistret for innstillingen til styret vår heller, for å si det slik. Men vi har i hvert fall medlemmer som banker gjennom. Jeg tror ikke det skjer i Molde, ref Dubai(?)-treningsleirene, som er en litt sammenlignbar sak.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.03.2021 11:55    Post subject: Reply with quote

Jeg blir direkte sjokkert hvis det fins noen form for eksoskjelett i medlemsmassen i Molde FK, som gjør at de, som Rosenborg, kan stå oppreist til tross for manglende ryggrad internt.

Det er vel nøyaktig ingenting som tyder på at den klubben er i utakt med sine omgivelser lokalt.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4041

PostPosted: 11.03.2021 13:08    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Så det du sier er at det ikke er noe vits i å ta standpunkt dersom man ikke er sikker på å vinne frem med dette?


Nei, det jeg sier er at jeg ser ikke poenget med å gå til boikott dersom det eneste gode som kan komme ut av det er at vi føler oss moralsk overlegne.

At det liksom skal komme som en overraskelse på alle og enhver at fem år (eller hva det nå er) etter tildeling så kommer dette fram? At Quatar aldri skulle ha fått noe VM er nå som det er, men at Norge skulle finne på å gå alene om boikott er jeg småskeptisk til at vil ha noen hensikt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.03.2021 13:40    Post subject: Reply with quote

Dette er jo sjansen man tar. Noen må gå foran, og denne gangen ble det oss. Vi vet åpenbart ikke utfallet av dette, men tar en sjanse på at vi kan få med oss andre, og med det starte en bevegelse som fører til endring.

Er vi garantert suksess? Nei. Er sjansen tilstede for at vi blir stående alene og blir uglesett av FIFA og UEFA som en slitsom mygg som helst bør møte fluesmekker? Selvsagt. Men det er jo nettopp dette man må vurdere. Et overveldende flertall av medlemmene i norske fotballklubber mener tydeligvis det.

Alle store endringer begynner med små skritt, og disse må utføres av noen. Vi tok disse først fordi ingen andre har gjort det, og så får vi se konsekvensene etterhvert. Personlig synes jeg den potensielle oppsiden er vesentlig større en nedsiden; FIFA får jo ikke akkurat ekskludert oss fra mesterskap på grunn av dette.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 11.03.2021 14:22    Post subject: Reply with quote

Merkelig å single ut Qatar når man villig er med i kvalik til VM i Russland, og selvsagt deltar i OL i Sochi og snart i Beijing. Om noe, så har jo tildelingen muligens ført til noen fremskritt - det har blant annet kommet en ny arbeidsreform som (påstått) gjør at arbeidsinnvandrere kan reise ut av landet selv om arbeidsgiver skulle holde tilbake pass og visum.

De tallene til The Guardian har vel allerede blitt slått hull i. Om det kommer en boikott håper jeg ikke det kommer så forhastet som nå. Hvor var engasjementet når tildelingen ble offentliggjort? Hvorfor vente helt til man er i en situasjon hvor norsk fotball garantert taper uansett utfall? Joda, kanskje vil vi ha moralen i behold, men det er kun fasaden. Flere av våre sponsorer bedriver virksomhet i land med grove menneskerettighetsbrudd. SalMar har for eksempel et lakserøkeri i Dubai. Skal vi boikotte alle som sponser norsk fotball, eller skal vi kun cherrypicke Qatar-VM?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19487
Location: Lillestrøm

PostPosted: 11.03.2021 14:57    Post subject: Reply with quote

Harceïde wrote:
Hvor var engasjementet når tildelingen ble offentliggjort?


Det var en del brumming i skjegget da også, men noe mer lavmælt. Man er kanskje blitt litt nummen i forhold til hvordan disse gedigne interesseorganisasjon-paraplyene opererer; de er jo mer eller mindre åpenlyst korrupte alle sammen.

Det er imidlertid to forskjellige scenarier her. Da Qatar fikk VM visste man allerede at landet hadde huleboerholdninger, men ikke nødvendigvis at fremmedarbeiderne i praksis er slaver. Og så er det jo et (lite) skille mellom fotball- og utenrikspolitikk; det er veldig mange land som er mindre - la oss si - progressive enn oss i vesten, slik at det blir et ganske smalt felt å velge blant om landet som arrangerer skal ha rent mel i posen og "tenke riktig" i alle aspekter. FIFA har imidlertid hovedsaklig ansvaret for sine egne arrangementer, og har full rett til å kreve at alle ansatt i forbindelse med deres arrangement skal ha et minimum av rettigheter og menneskeverd.

Jeg hørte et foredrag med lederen i Stormberg for noen år siden. De produserer i Kina, et land som på mange måter er forkastelig og menneskerettighetsfiendtlig. Men de gjør det de kunne utifra sitt felt, og krever en forsvarlig lønn, sikkerhet og fasiliteter for de som jobber på fabrikkene som produserer Stormberg-klær. Og de følger opp med jevnlige uanmeldte besøk og kontakt med ansatte på andre måter.

Man kan ikke redde hele verden på en gang, og det er svært vanskelig å endre tankegangen og fremgangsmåten i suverene stater, men det er i det minste et relativt enkelt og fornuftig grep at eksterne aktører stiller krav i de situasjonene de faktisk har myndighet over.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 11.03.2021 15:00    Post subject: Reply with quote

At norsk fotball velger ut Qatar-VM foran vinter-OL i Kina er kanskje ikke det samme som cherrypicking. Kjære vene, jeg er lei av denne argumentasjonen. Man skal liksom ikke kunne si ifra og markere avstand mot noe, hvis man ikke har et livsverk bak seg med boikotting av alt som er i gråsonen. Helt idiotisk mentalitet. Samme at man ikke skal markere avstand med mindre det ender i et konkret endring. Ett sted må man starte, og dette er ikke så vanskelig å forstå!

Og det var mye reaksjoner etter tildelingen av VM, men det er en vesentlig forskjell på å boikotte et land som har et styresett og menneskesyn du er uenig i (Kina, Russland, Qatar, etc) - kontra et mesterskap som bokstavelig talt har tatt tusenvis av liv. Disse folkene har vært slaver og dødd på grunn av VM. Vi har ingen indirekte rolle slik som i Russland, men fotballen og Qatar er årsaken til at alle disse tusen menneskene er døde. Hadde 4000 mennesker dødd på grunn av grufulle forhold i forbindelse med bygging av bob-banen i Sotsji, så ville jeg forventet at boblandslaget hadde boikottet OL også.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.03.2021 15:48    Post subject: Reply with quote

Jeg er også veldig skeptisk til disse "rapportene" og fremmer herved forslag, nei, krav om at Zaphod skal Wallraffe l Quatar i minst ett år og samle informasjon så vi kan ta en beslutning som ikke er basert på "synsing".
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 11.03.2021 16:19    Post subject: Reply with quote

Jeg visste ikke at du likte meg SÅ dårlig, Mustrum Crying or Very sad

For øvrig er det verste jeg vet argumentasjon som 'hvorfor gjøre det nå, når vi risikerer å tape noe'? Det der er en sykdom som har spredd seg, en kreft i samfunnet, der det liksom er kun hvis man selv tjener på det - eller i det minste ikke taper på det - at man kan ta noen form for standpunkt. Det er NFFs påminnelse om at 'vi går glipp av VM-inntektene hvis vi står over VM' om og om igjen. 'Latterlig, da får vi jo ikke se Haaland i VM, vi kan jo ikke boikotte'. 'Jeg har jo kjøpt ny TV, skal jeg liksom ikke se VM-kamper?'

Definisjonen på etikk i praksis er villighet til å gjøre offer for noe man tror på. Ta et etisk standpunkt, selv om det koster deg noe du helst ville beholdt. Uten noe på spill personlig er det tomme ord.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 11.03.2021 17:02    Post subject: Reply with quote

Haha, det var mer et stikk til Cato den Store enn til deg da. Very Happy

Forøvrig hjertens enig i det du skriver. Spesielt det med at man må være villig til å ofre noe. Det er faktisk det minste vi overpriviligerte kan gjøre.

Denne kan med fordel leses om man var i tvil om hvordan stå var.
https://www.josimar.no/ar...atar/5101/
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 11.03.2021 17:34    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

Det er imidlertid to forskjellige scenarier her. Da Qatar fikk VM visste man allerede at landet hadde huleboerholdninger, men ikke nødvendigvis at fremmedarbeiderne i praksis er slaver.


Både Amnesty og andre organisasjoner av den typen var tidlig ute med å varsle. Også The Guardian:

https://www.theguardian.c...man-rights

Hedon wrote:

det er en vesentlig forskjell på å boikotte et land som har et styresett og menneskesyn du er uenig i (Kina, Russland, Qatar, etc) - kontra et mesterskap som bokstavelig talt har tatt tusenvis av liv. Disse folkene har vært slaver og dødd på grunn av VM. Vi har ingen indirekte rolle slik som i Russland, men fotballen og Qatar er årsaken til at alle disse tusen menneskene er døde. Hadde 4000 mennesker dødd på grunn av grufulle forhold i forbindelse med bygging av bob-banen i Sotsji, så ville jeg forventet at boblandslaget hadde boikottet OL også.



Her er en rapport fra Human Rights Watch på utnyttelse av migrantarbeidere i forkant av Sochi-OL.

https://www.hrw.org/repor...mpic-games

Ganske naivt å tro at dette ikke foregår i alle disse landene som har menneskerettighetsbrudd som fellesinteresse. Mitt ønske er at norsk idrett sammen skal ta stilling til hvordan man forholder seg til deltagelse i slike land - ikke haste fram en sak man har visst om i over et tiår, rett før kvaliken starter - og det på bakgrunn av en enkelt avisartikkel hvor nummer er blitt trikset med. 6500/4000 mennesker har ikke dødd under konstruksjonen av VM-anlegg. Tallet er 37, og hva resten har dødd av er anyones guess. Norge har for øvrig over 152 dødsfall i bygg- og anleggsbransjen siden år 2000. Skal man boikotte Qatar får man gjøre det på bakgrunn av leve/arbeidsforholdene og ikke sensasjonsartikler.

Hedon wrote:
Man skal liksom ikke kunne si ifra og markere avstand mot noe, hvis man ikke har et livsverk bak seg med boikotting av alt som er i gråsonen.


Greit å være konsekvente, ikke bare kaste seg på en boikott-bølge fordi det er i vinden. Jeg er bare spent på om denne plutselige interessen for å redde slaver i Qatar også strekker seg videre til sponsorer og andre deler av driften vår som er direkte knyttet til menneskerettighetsbrudd.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 11.03.2021 19:14    Post subject: Reply with quote

For de fleste nordmenn handler det om å få dekket sitt moralske behov og være stolt av det. Å gå i dybden, ta konsekvenser av dette valget, finne ut hva som har skjedd(fakta), konsekvensen for arbeiderne er ikke så interessant.

«Bare vi er flinke. Det er Qatar vi snakker om, da må vi boikotte og ikke mene noe annet! Vi i Norge må ta ansvar!»

Og det er et godt poeng. Hvorfor kommer dette nå, hvorfor sa vi ikke fra før dersom informasjon fra tidligere stemmer?
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 11.03.2021 19:38    Post subject: Reply with quote

Om Norge boycotter eller ikke så kommer jeg neppe til å se en VM-kamp uansett. Da har jeg gjort min part. Herlig at jeg kan påklistre meg "moralsk overlegen" i samme slengen! Smile
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.03.2021 22:06    Post subject: Reply with quote

Foreslår at videre diskusjon om mulig norsk VM-boikott skjer i NFF-tråden pga. kommende fotballting.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 13.03.2021 00:45    Post subject: Reply with quote

Kommer til å boycotte Molde-kamper uansett om NFF går inn for boycott eller ikke også.

Hvor moralsk overlegen kan jeg påklistre meg da? Kommer jeg meg løs fra gaffatape-marerittet?
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5349
Location: Ski

PostPosted: 18.03.2021 09:11    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...-millioner

Molde håver inn penger på Haaland og Europa. Står sannsynligvis ovenfor en del fete spillersalg til sommeren også.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 18.03.2021 09:35    Post subject: Reply with quote

Ja, det kunne vært rbk, men stadig elendighet og inkompetanse har sin pris. Molde har en stor fremtid foran seg. De kan hente spillere og har en mye bedre scouting enn rbk. De henter ikke trege spisser fra Allsvenskan for eksempel.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran


Joined: 18 Apr 2011
Posts: 2070

PostPosted: 18.03.2021 10:10    Post subject: Reply with quote

Molde har dessverre vært lysår foran oss med spillerlogistikk. De tenker potensiale og videresalg ved kjøp, vi tenker solid eliteserienivå og gjør det dessverre ennå. Noen som tror at Hoff selges til utlandet for store penger?
Dino,Zach,Wiersholm Paul, de svenske backene? Vecchia har muligens potensial, ellers er det tyrkiske bakgårdsklubber som er maks potensialet.
Det er klart Molde bommer stygt også,men de har iallefall skjønt at trege spillere med begrenset nærteknikk ikke har store muligheter i Europa.
Jeg orker ikke å se de i EL, blir bare frustrert over vår egen inkompetanse
Back to top
View user's profile Send private message
50prosenNT
Rutinert


Joined: 14 Aug 2018
Posts: 960
Location: Oslo

PostPosted: 18.03.2021 11:38    Post subject: Reply with quote

Fofana blir nok ikke lenge i MFK.

Blir vel fort et salg i 40-50millionersklassen der, med fete videresalgsprosenter
_________________
but but
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 18.03.2021 12:20    Post subject: Reply with quote

Enda godt at RBK har lagt seg på en linje der man heller satser på skadeutsatte 30-åringer (Konradsen over Tagseth, Hovland over Serbecic, Åsen over Johnsen osv osv) enn å skape et miljø som er attraktivt for talentfulle og ambisiøse fotballspillere.
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2129

PostPosted: 18.03.2021 12:31    Post subject: Reply with quote

Eventuelt at Molde henter prospekter som faktisk er såpass gode og lovende at de fortjener plass i køen foran "skadeskutte 30-åringer." Her på forumet mente enkelte det eneste som skiller Botheim og Haaland er spilletid, det blir en litt forenklet virkelighet for å si det mildt.

Molde skal ha honnør for jobben de har gjort. Det handler ikke bare om å gi yngre spilletid, men kompetansen til å oppdage og hente gode spillere på rett tidspunkt, og en spillestil og roteringsprinsipp som gjør det mulig å ha en større gruppe gode spillere enn det vi kan. I tillegg har de selvfølgelig sportslig stabilitet og jevnlig suksess i Europa som virker forlokkende. Er du ung og lovende i dag er Molde den sikreste veien til utvikling og billett til en middels stor utenlandsk klubb (som mer enn plass på tribunen).
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5349
Location: Ski

PostPosted: 18.03.2021 13:39    Post subject: Reply with quote

Nordens Lokomotiv wrote:
kompetansen til å oppdage og hente gode spillere på rett tidspunkt



....sentralt.
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 18.03.2021 14:11    Post subject: Reply with quote

Nordens Lokomotiv wrote:
Eventuelt at Molde henter prospekter som faktisk er såpass gode og lovende at de fortjener plass i køen foran "skadeskutte 30-åringer."


De kan hente nettopp disse fordi de har en track record med å gi unge spillere muligheten. Noe som jo var hele poenget. De mest talentfulle i vår region dropper naturligvis RBK når de ser snittalderen nærme seg tilskuertallet på Lerkendal - samtidig som de aller yngste er heldige om de får komme inn på 4-0.

Hadde RBK heller opparbeidet seg et image som en klubb som tør å satse på de unge, som Ajax gjør, hadde vi også tiltrukket de største talentene i landet. De er ikke så godt gjemt unna; de aller fleste befinner seg på u-landslagene veldig tidlig. Både Haaland og Berge f.eks ville vært mulig å hente om man ikke konstant hadde vært på telefonen med diverse valsviker på benker rundt om i Europeiske ligaer.

Ganske kritisk at f.eks Odin Holm og Leo Hjelde ikke er en del av troppen. Vi har ikke råd til å misse ut på de største talentene i regionen så veldig mye lengre om det kun er Conference League man kan kvalle til. Mulig vi kan takke skjør økonomi for at Svensson, Midtsjø og Selnæs fikk muligheten, men de tre viser jo hvor viktig det er å gi tillit. Hadde nok sett enda styggere ut uten deres bidrag og salgssum (som jo fort ble nærmere 100m).
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 18.03.2021 16:07    Post subject: Reply with quote

Rbk har blitt en grå og trist klubb med trege innsatsspillere og eks utenlandsproffer på høy lønn. Molde er mer et friskt pust som gjør mye riktig. Sånn er det og sånn blir det dersom man ikke skulle skje en total omveltning på Lerkendal, noe som er svært usannsynlig.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Next
Page 3 of 10

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb