English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
FK Bodø/Glimt
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 120, 121, 122  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
kevinpieter
Veteran

PostPosted: 02.03.2021 09:08    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
For det første viste de at norsk fotball kanskje ikke er så akterutseilt i forhold til Europa som alle skal ha det til, og at det er mulig for et norsk lag å spise kirsebær med de virkelig store på en optimal dag. Det synes jeg er flott da det betyr at også vi kan få til det igjen, og at vi kanskje har en snøballs sjanse på CL-spill en gang i fremtiden.

Dette var det strengt tatt Molde som viste. Glimt viste at det er mulig å vinne mange kamper, med mye mål, i hjemlig serie.
JB
Veteran

PostPosted: 02.03.2021 09:40    Post subject: Reply with quote

Jeg klarer fortsatt ikke helt forstå den nesegruse beundringen og vanvittige hypen av Bodø Glimt.. Folk, og spesielt media, har jo gått helt av skaftet.
Missforstå meg rett.. jeg er som alle andre mektig imponert over hva Glimt gjorde i 2020. Men, hva mer er det egentlig å hyle for??
Det er 3 år siden de spilte i Obos. De har vunnet 1 eneste seriemesterskap i hele sin klubbhistorie, og de har INGEN prestasjon å vise til i Europa.. bortsett fra et hederlig tap i 3 runde for Ac Milan 2020.
Det er først NÅ de skal opp til eksamen. Nå må BG vise at de også klarer gjenskape suksessen. Før de har bevist at de er stabile på toppnivå over en 5 års periode, hvor de er med å kjemper om seriegull og cupgull , og når de tar seg videre lengre en 3 kvalikrunde i Europa. Først da kan folk begynne å snakke opp Glimt, å si st de er er en toppklubb.
Historisk sett, er de pr i dag på nivå med Brann og VIF. De klarte også å vinne overraskende seriegull i 1 år, for så å gå tilbake til å bli et middels tippeligalag i de påfølgende årene. Brann tålte over hodet ikke hypen fra media, og de store forventningene og presset fra egne supportere da de ble seriemestere. Brann trodde de var verdensmestere allerede, og falt for sitt eget hovmod . Da Enga vant Tippeligaen, ble de så høye på seg selv, og Reka lovte de skulle gruse RBK, og alle de andre lagene i TL i årene framover. Alle så jo hvordan det gikk. De knakk sammen på samme måte som Brann, og har aldri klart å komme tilbake etterpå.
Ingen av lagene i Eliteserien, bortsett fra RBK, og «moille» 🤮 .. har noen gang klart Ã¥ gjenskape suksess, eller vært i nærheten av Ã¥ ta medaljer, etter Ã¥ ha tatt seriegull.
Nå er det Glimt som skal få vise at de takler å ha favorittstempelet.
Jeg må bare beklage, men jeg klarer rett og slett ikke å henge meg på denne vanvittige beundringen for Bodø Glimt.
For meg er Glimt kun en ubetydelig ligakonkurrent, som aldri har vunnet noe før.. men som på forunderlig vis klarte å ta en «one time wonder» i Eliteserien. Det er da ikke noe å gå helt bananas over.
Jeg er villig til å sette et betydelig betydelig beløp på at Glimt ikke vinner Eliteserien 2021.
senador
Legende

PostPosted: 02.03.2021 10:01    Post subject: Reply with quote

Det er helt greit det der, men BG sin prestasjon viser hvor elendig rbk og tildels Molde er drevet. Når BG scorer 100 mål i løpet av en sesong har RBK gjort vanvittig mye feil. Det bør være en selvransakelse hos de på Brakka, men jeg ser ikke mye til den. Hvor er ydmykheten til styret?

Last edited by senador on 02.03.2021 11:30; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 02.03.2021 11:28    Post subject: Reply with quote

Glimt har slitt lenge under samme tankegods som de nå blomstrer veldig i, og all historikk tilsier at det neppe blir langvarig. Allikevel må man anerkjenne en prestasjon for hva det er, og det er langt mer fornuftig for Rosenborg som klubb å ta til seg lærdom av hva som ble gjort rett - spesielt siden dette er en klubb med mer eller mindre identisk grunnleggende tankegods vår er bygget på, i stedet for å avfeie det med døgnflue-status og tro man kan alt så mye bedre selv. Det er direkte dumt å ikke se på andre lags suksessfaktorer uansett hvor flyktige disse måtte være. Sjansen er stor for at Rosenborg kan plukke med seg noe, særlig all den tid vi underpresterer voldsomt i forhold til ressurser og potensiale.

Å henge seg opp i at Bodø/Glimt er oppskrytt fordi de har vært vesentlig dårligere tidligere, er omtrent like produktivt som å avfeie kritikk mot vår egen klubb fordi vi var meget gode før. Fotball er ferskvare, som et klokt hode en gang sa, både i Rosenborg og klubbene rundt.

EDIT:
kevinpieter wrote:

Dette var det strengt tatt Molde som viste.

Jeg holder som sagt Molde bevisst utenfor da de er, og veldig lenge har vært, totalt uavhengig økonomisk, og har en modell som sørger for at de får tilført ressurser om de ikke genererer nok selv. Det er betraktelig lettere å drive butikk når onkel lover å dekke alle underskudd og bidra med penger til å fylle hyllene dersom likviditeten er dårlig. Jeg har langt mer respekt for askeladder fra små kår, uansett hvor kortvarig suksessen er, enn en stabil toppklubb som lever på økonomisk doping.
JB
Veteran

PostPosted: 02.03.2021 13:41    Post subject: Reply with quote

Jeg har ingen problem med å anerkjenne Glimts suverene sesong i fjor.. Det eneste jeg har påpekt er at Glimt må vise at de kan gjenskape suksess over flere år. Når de har vunnet serien en par tre ganger i rad, eller vist over tid at de er stabil på medaljeplass, og samtidig kommet seg lengre enn 2 kvalikrunde i Europa.. da kan kanskje også jeg godta at de kan bli regnet blant de store i norsk fotball.
Men, at Glimt vant serien overlegent ett år, og samtidig klarte slå ut Kuopion Palloseura i Europa kvalik, gjør dem ikke til en toppklubb for det.
Det har skjedd større under i norsk fotball enn at en klubb overrasker alle, og blir seriemester.
Jeg er trønder, og evig RBK supporter på min hals. Jeg støtter mitt lag i motgang og medgang.. mens her på forumet, virker det som alle RBK supportere har mista all tro sitt eget lag, lenge før sesongen en gang har starta.
kevinpieter
Veteran

PostPosted: 02.03.2021 14:49    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Jeg holder som sagt Molde bevisst utenfor da de er, og veldig lenge har vært, totalt uavhengig økonomisk, og har en modell som sørger for at de får tilført ressurser om de ikke genererer nok selv. (...) Jeg har langt mer respekt for askeladder fra små kår, uansett hvor kortvarig suksessen er, enn en stabil toppklubb som lever på økonomisk doping.

Det er greit nok det, men poenget mitt var at Glimt ikke har bevist noen ting i Europa, utover at de også kan gå på hederlige tap. Det blir litt oddsk for meg å slå seg på brystet for det. Hvis Glimt skulle komme seg inn i CL i år, da kan vi begynne å snakke om å spise kirsebær med de store.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 02.03.2021 15:36    Post subject: Reply with quote

Ja, målestokken i fjor var såpass heftig at det blir feil å trekke konklusjoner fra den - noen av veiene. Men de viste i det minste at de er kapable til å kunne gjøre det bra i Europa, og alle må jo begynne et sted. Det blir jo vanskelig å gi dem kritikk for kamper de ikke har spilt, mener jeg.
Zorbeltuss
Veteran

PostPosted: 02.03.2021 17:20    Post subject: Reply with quote

Det Brann og VIF gjorde var å vinne på toppen av en periode på par-tre gode år der de hadde spylt på med penger de ikke hadde og det var ikke noe annet enn en modell med total mangel på bærekraft samtidig som RBK underpresterte slik at de hadde muligheten til å havne øverst.

Nå er ikke akkurat vi fornøyde med fjorårsesongen, men Glimt leverte resultater langt over hva vi ville ha vært godt fornøyde med, og det gjorde de uten å bruke penger de ikke hadde.

Ferguson sa vel en gang at lag varer i ca. 3-4 år før de må fornyes, Brann, VIF, Stabæk og Godset klarte ikke fornyingen, Molde og RBK har kanskje mest fått fram flere slike 3-4-årsperioder men vandret litt i ørkenen innimellom. Egentlig kun Eggen som har klart å fornye laget jevnt og trutt hele veien til å dominere i et tiår++

Glimt har gjort unna 2.5 år nå, så vi får se hva som skjer.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 02.03.2021 17:36    Post subject: Reply with quote

Jeg tok en sjekk av poengsnittet VIF tok gull med for noen år siden (rundt ti år etter, sånn cirka) og kom til at dette ville sikret (om jeg husker rett) dem null gull, to sølv, seks bronse og resten 4. plass i de påfølgende sesongene, om jeg husker rett. Det var i hvert fall i området der. VIFs gull var i høyeste grad i mangel på konkurranse, og er absolutt ingen målestokk for noe som helst utover antall VIF-gull gjennom historien.
Aspmyra
Proff

PostPosted: 03.03.2021 00:32    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:

EDIT:
kevinpieter wrote:

Dette var det strengt tatt Molde som viste.

Jeg holder som sagt Molde bevisst utenfor da de er, og veldig lenge har vært, totalt uavhengig økonomisk, og har en modell som sørger for at de får tilført ressurser om de ikke genererer nok selv. Det er betraktelig lettere å drive butikk når onkel lover å dekke alle underskudd og bidra med penger til å fylle hyllene dersom likviditeten er dårlig. Jeg har langt mer respekt for askeladder fra små kår, uansett hvor kortvarig suksessen er, enn en stabil toppklubb som lever på økonomisk doping.

Var en veldig interessant diskusjon her inne, og jeg ser poengene til alle sammen. Selvfølgelig kan ikke Glimt sammenlignes med Rosenborg og Molde, akkurat som man aldri vil sammenligne Leicester med Liverpool og Manchester City. Ingen, absolutt ingen i Bodø forventer seriegull i 2021, ei heller Europacup-spill (vil jeg tro). Vi håper naturligvis på at det beste skal skje, men nå har vi faktisk mistet den viktigste brikken (igjen) som ser ut til å bli vanskelig å være i nærheten av å erstatte. Her kommer poenget ditt med forskjellen mellom Molde og Glimt. Vi har solgt de beste spillerne hvert eneste år. Junker scoret mye mål, men det tror jeg jammen Boniface kunne klart også på fjorårets Glimtlag. Den store store store fordelen med å være Molde kontra Glimt er at Molde beholder Aursnes og Eikrem, på tross av godt spill og interesse fra utlandet. Glimt lever av å selge spillerne sine. Tenk om vi kunne gått inn i CL-kvalik med JP Hauge og Zinckernagel. Tenk om vi ikke måtte tenke "selger vi ikke Bjørkan til sommeren, så tjener vi ingenting". Jeg vil i alle fall tro at det har en betydning for fokuset hos enkelte både i spillergruppen og i trenerapparatet. Det er jo nærmest et under at vi fortsatt har Kjetil Knutsen som trener, all den tid han hvert eneste år må selge spillere som Håkon Evjen, Philip Zinckernagel, Jens Petter Hauge, Kristian Fardal Opseth (toppscorer), og nå Kasper Junker og Fredrik Bjørkan. Når selges Patrick Berg og Marius Lode? Alt er bare spørsmål om tid, for det er mye omløp i spillergruppen her oppe, og det er både positivt og negativt på samme tid.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 03.03.2021 09:14    Post subject: Reply with quote

Det tar tid å bygge toppklubb. Dessverre er dette blitt vanskeligere og vanskeligere grunnet pengene og kynismen i internasjonal fotball, slik at man har de beste spillerne til låns en kort periode. Og trenere, for den saks skyld.

Som nevnt tidligere, og en faktor som ikke skal undervurderes: Timinga ved Eggens suksess var veldig heldig. Han fikk lov å beholde flere av sine beste spillere i år etter år. At spillere som Skammelsrud og Hoftun skulle fått opp mot tre hundre kamper for en norsk klubb i dag er utopi. At en norsk klubb skulle takke nei til bud fra italienske toppklubber likeså (også fordi budene ville vært betraktelig høyere i dag, naturligvis). Rosenborg bygde seg opp akkurat i skjæringspunktet hvor det var mye penger i omløp, men kjøpekraften var på et helt annet nivå enn nå, og det var bare noen få klubber og ligaer som virkelig slang penger på bordet. At klubber fra Belgia og Østerrike skulle kjøpe spillere fra Norge i "bulk" noen år etter var det ingen som så for seg den gang. Eksempelvis var de største overgangene rundt årtusenskiftet på 300-350 millioner, noe som er småpenger i dag. Og det er stadig flere som har råd til å betale slike summer.

Tidene har forandret seg veldig, og Rosenborg har en voldsom fordel i å ha bygget seg opp på riktig tidspunkt, en standing som fortsatt gjelder i dag. Merkelig nok, kan man kanskje si. Rosenborg er liksom Rosenborg med landets klart største økonomi og status som klart største klubb til tross for at både økonomien og merittene er milevis unna der man var for 15 år siden. Molde har på sin side aldri vunnet folkesjela - og det er mange grunner til det, og selv om de har hatt relativt jevn og god suksess både i Europa og når det gjelder spillersalg, er de fortsatt avhengig av eksterne penger for å kunne fortsette i samme spor.

Norge er et typisk "førsteledd" i Europa; vi får frem talentene som ikke går til akademier og henter de mindre åpenbare talentene fra eksempelvis øst-Europa og Afrika og foredler disse. De som blir gode nok går videre til bedre klubber innen kort tid, ofte til mellomsjiktet i Europa, som Østerrike, Belgia og Nederland. Vi er ikke lenger noe mer enn første trinn på stigen til verden, og det er et trinn man helst ikke vil bruke så mye tid på om man har ambisjoner.

Jeg ønsker Glimt Lykke til med å etablere seg, selv om jeg tror det blir vanskelig. Dessverre er all statistikk og historie imot dem. De ser mer robuste ut enn mange av de tidligere døgnfluene, men det skal kanskje ikke mer enn en sesong eller to utenfor pallen til før de igjen er tilbake i "forglemmelsen".
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 10:25    Post subject: Reply with quote

Det som jo er veldig synd for Glimt supporterne er at Glimt nå har gått fra å være et lag alle så opp til i fjor, til å være ett skikkelig drittlag i år som setter seg selv høyere enn alle andre. Det har de tydelig vist nå gjennom sin reise til Marella. Hva om alle skulle gjort som dem??

Klubben har tydelig vist at de driter langt i den norske befolkningen, koronaregler, eller norsk toppfotball som helhet.

De kjører eget løp og bryr seg ikke om å delta i dugnadsånden som resten av Norge nå har vist gjennom over ett år.
De tror tydeligvis allerede at de er blitt noe stort og kan sette seg selv over andre (og samfunnet).

Respekten for Glimt har dessverre forsvunnet på et glimt...
Back to top
50prosenNT
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 12:02    Post subject: Reply with quote

Hvorfor dette hylekoret mot å dra på treningsleir i spania? Er det misunnelse ute og går kanskje?

Vil tro smitterisikoen faktisk er lavere der nede. Hele laget er i en boble, alle blir testet kontinuerlig. Varmt og deilig vær.
Skjønner godt at de drar, hadde gjort det selv!
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 12:15    Post subject: Reply with quote

Hørt om solidaritet med både samfunnet og toppfotballen?
Å definere treningsleir som nødvendig reise blir å dra den ganske langt.
De spiller også treningskamper der nede, som igjen er med å skape økt smitte i samfunnet, selv om vi nordmenn sånn sett er skjermet.
Det hele er veldig umoralsk fra Glimt.

Heldigvis er andre klubber i eliteserien mer moralsk enn Glimt, og skjønner sitt ansvar.
Back to top
50prosenNT
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 12:20    Post subject: Reply with quote

SteinarG wrote:

De spiller også treningskamper der nede, som igjen er med å skape økt smitte i samfunnet, selv om vi nordmenn sånn sett er skjermet.
.

Hvordan kan treningskamper i hermetisk lukkede miljøer der alle involverte blir testet 24/7 "skape økt smitte i samfunnet" ?
nastynick
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 12:25    Post subject: Reply with quote

Allerede der er du inne på en motsetning. Treningskamp i hermetisk lukket miljø er en direkte paradoksal setning. I det øyeblikket du har kontaktpunkter ut over dine "faste" er du ikke lenger hermetisk lukket.
Zarm93
Veteran

PostPosted: 03.03.2021 12:43    Post subject: Reply with quote

50prosenNT wrote:

Skjønner godt at de drar, hadde gjort det selv!

Åja. Men da er det jo bare for alle sammen her og pakke koffertene sine, og kaste seg på første ledige fly til Spania da. Bare å sende ned resten av Eliteserie og Obos-klubbene. Ikke et eneste sekund å miste.

Og mens vi alt holder på, så kan vi likeså gjerne sende ned hele breddefotballen. Så får de også omsider satt i gang.

Masse treningskamper i "hermetisk lukkede miljøer"!

GÃ¥r sikkert kjempefint det, tjohei!
Back to top
tobbis1
Senior

PostPosted: 03.03.2021 12:54    Post subject: Reply with quote

Jeg håper Bodøglimt rammes av et skikkelig utbrudd av corona og at hele laget må isoleres!
Back to top
SteinarG
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 13:01    Post subject: Reply with quote

Ja, kanskje vi bare flytter hele eliteserien i spania i år! Very Happy Rolling Eyes

Er iallefall utrolig glad Rosenborg har tatt korona seriøst, og tar sitt samfunnsansvar og del av dugnaden.

Utrolig hvor lett Glimt slipper unna med slike dårlige holdninger.
Back to top
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 03.03.2021 13:02    Post subject: Reply with quote

SteinarG wrote:
Det som jo er veldig synd for Glimt supporterne er at Glimt nå har gått fra å være et lag alle så opp til i fjor, til å være ett skikkelig drittlag i år som setter seg selv høyere enn alle andre. Det har de tydelig vist nå gjennom sin reise til Marella. Hva om alle skulle gjort som dem??

Klubben har tydelig vist at de driter langt i den norske befolkningen, koronaregler, eller norsk toppfotball som helhet.

De kjører eget løp og bryr seg ikke om å delta i dugnadsånden som resten av Norge nå har vist gjennom over ett år.
De tror tydeligvis allerede at de er blitt noe stort og kan sette seg selv over andre (og samfunnet).

Respekten for Glimt har dessverre forsvunnet på et glimt...

Dette! Tommel'n opp!

B/G har alltid vært et av mine favorittlag, men nå ønsker jeg dem bare dit pepper'n gror Twisted Evil Mad
50prosenNT
Rutinert

PostPosted: 03.03.2021 13:05    Post subject: Reply with quote

Jeg må si at det virkelig er helt utrolig hva det siste året har gjort med befolkningen. Alle tiltakene og hjernevasken fra media og myndigheter har gjort alvorlig skade på folkesjela. Rolling Eyes
Lista for landsforræderi er altså lagt på treningsleir i utlandet under et meget strengt testregime.

Hva med resten av idretten da? Vintersport går sin vante gang over hele europa, dog uten publikum. Molde spiller i europa. Må være smittebomber hele gjengen eller?
Det tryggeste hadde selvsagt vært om alle låste seg inne i en betongbunker med hele hodet pakket inn i munnbind, men sånn kan vi ikke holde på Smile
Hentesveis
Veteran

PostPosted: 03.03.2021 13:07    Post subject: Reply with quote

Du ER ikke så teit som du fremstår, håper jeg... Rolling Eyes
Zarm93
Veteran

PostPosted: 03.03.2021 13:13    Post subject: Reply with quote

Nei, men altså. Virkelig.
Isolert sett er det sikkert ikke farlig eller så veldig stor risiko for smitte at Glimt drar.

Problemet oppstår hvis alle tenker som Glimt og man utvider den risikioen eksponentielt med hvor mange som drar. For hvis Glimt får lov, hvorfor skal ikke resten?

Heldigvis så er de fleste bevisste på nettopp det og velger å holde seg til de retningslinjene man har fått.
Da er det usolidarisk og provoserende at Glimt velger å utnytte det at alle andre sitter hjemme, slik at de kan få en tryggere reise.

Glimt er per nå litt som alle de influencerne som velger å reise til Dubai på ferie under coronaen, mens jeg og resten blir sittende hjemme. Joda, de tar sikkert forhåndsregler, men det er like ufint ovenfor resten av samfunnet.
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 03.03.2021 13:55    Post subject: Reply with quote

Det var veldig mange følsomme menn her i dag. For min del er jeg revnende likegyldig til om B/G drar til Spania eller ikke. Gjør de "det rette"? Kanskje ikke. Er de usolidariske? Godt mulig. Greier jeg å bry meg, nei, egentlig ikke.

Forøvrig kan jo den av oss som er uten syndkaste den første s teinen
Rexalor
Veteran

PostPosted: 03.03.2021 14:11    Post subject: Reply with quote

Du har ikke noe annet å komme med en hersketeknikker som om at det å skulle være følsom mann skulle være noe å skjemme seg over?

Du BRYR deg jo tydeligvis nok til å ty til slike virkemiddel
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34 ... 120, 121, 122  Next
Page 33 of 122

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb