| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kent Veteran
|
Posted: 28.01.2021 19:47 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| Hedon wrote: | | sl wrote: | | Knutsen sier at han ikke er opptatt av mengde og lav intensitet, men prioriterer kvalitet i treninga. Dette burde være et tankekors for Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte. |
Hareide har også et stikk motsatt utgangspunkt enn Knudsen. Det er vel ingen som tror at han hadde satt i gang dette opplegget om det var vi som vant ligaen med 20 poeng i fjor, og jeg skulle likt og sett de romantiske tankene til Knudsen om Glimt kjempet i motbakke. Han hadde vesentlig mer fokus på fysikk og løpskraft da han var Åsane-trener i Obos enn han er nå. Veldig lett å være høy og mørk når alt går på skinner.
Hareide vil kvitte seg med folk som ikke er villig til å stå opp klokka 5 for å løpe på holka. De som ikke er villig til det, har ikke mentaliteten han er ute etter. Han har også røyket ut noen spillere som tydelig ikke var klar for å yte 100% og jeg regner med han ikke er helt ferdig enda, men dette er jo ikke et opplegg han har tenkt å fortsette med utover sesongen. |
Dette opplegget som du referer til, er noe Knutsen står for som trener. Han har tro på ferdighetstrening med ball og evt hurtighetstrening for å skape eksplosivitet blant spillerne. Alt med høy intensitet.
Flere enn meg som så forskjellen i tempo mellom lagene da vi møtte Glimt i fjor?
Det Knutsen står for (som er tradisjonell Rosenborg tankegang) er motsatt av den Horneland-gampingen Hareide nå bedriver, kun for å skape litt frykt i gruppa og fremstå som en tøff trener utad.
Det er jo et rimelig godt spørsmål Knutsen kommer med; han er det egentlig de (Hareide) ønsker å oppnå med dette?
Et det gamping, dueller, løpskraft og innsats vi igjen skal fokusere på, og som skal gjøre dette laget til et fremtidig storlag?
Er dette utviklende for spillerne og laget?
Spør du meg, er vi på totalt ville veier.
Nok en gang. |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 28.01.2021 20:00 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| Kent wrote: | Det er jo et rimelig godt spørsmål Knutsen kommer med; han er det egentlig de (Hareide) ønsker å oppnå med dette?
Et det gamping, dueller, løpskraft og innsats vi igjen skal fokusere på, og som skal gjøre dette laget til et fremtidig storlag?
Er dette utviklende for spillerne og laget?
Spør du meg, er vi på totalt ville veier.
Nok en gang. |
Nå mener jeg bestemt at dette har blitt besvart her inne av mer enn en håndfull, samt at de fleste avisartikler også er inne på forklaringen på hvorfor det er lagt inn en ekstra morgenøkt av typen "ut og løp som dere gjorde før dere ble primadonnaer". Så jeg er ikke helt sikker på om du forventer svar på dise spørsmålene, eller om det kun er av retoriske årsaker du stiller de? |
|
| Back to top |
|
 |
Bagh Proff

|
Posted: 29.01.2021 08:36 Post subject: |
|
|
Nå kommer Ulrik Wisløff med fasiten også.
| Quote: | Wisløff er opptatt av å poengtere at «vi springer ikke til vi stuper ute på asfalt», og at treningen er individualisert.
- Spillerne får en fin og god oppvarming sammen ute, og så blir det individtilpasset på gymmen. Noen trener utholdenhet på en måte, mens andre på annet vis ut fra det de har behov for. Mens noen jobber med andre egenskaper. Det med å jogge ute går mest på det mentale. Man får gode prater sammen, og det handler om å bli vant til å tåle mer trening, sier han. |
https://www.adressa.no/sp...d-i-helgen
SÃ¥ viser det seg at de har hatt kontroll hele tiden og vet hva de driver med. Hvem skulle trodd det? |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 29.01.2021 09:15 Post subject: |
|
|
Den fysiske formen er vel det letteste å gjøre noe med
Det var vel helt andre ting RBK slet med i fjor.
Hyggelig prat tenker jeg de kan ta før og etter treningen. De spiser jo frokost sammen. Vi kan ikke ha en O2 eksperter til å styre treningen til et fotballag.
Høgmo 2.0 er i gang. Når du ikke får laget til å fungere så fokusere du på alt det andre du kan gjøre for skjule det. _________________ Medløpere. |
|
| Back to top |
|
 |
sl Junior
|
Posted: 29.01.2021 09:20 Post subject: |
|
|
Nettopp.
RBK har et presserende behov for å bli bedre til å spille fotball, ikke til å løpe rundt.
Dette utdraget er så illustrerende: "Det er en tøff belastning, og fotballen er det viktigste ETTER HVERT (min utheving)" Fotballen er altså ikke viktigst nå, hvilket er ganske utrolig. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 29.01.2021 09:21 Post subject: |
|
|
Tydelig at mange her ikke har trent over tid med høyt volum..
Det mentale er avgjørende, du må ha evnen til å levere dag ut og dag inn, helt uavhengig av dagsform/motivasjon/livet ellers. Å innprente rutiner og bli vant til å gjøre det treneren sier "uansett hva" er et meget bra trekk. Da er det greit å starte med noe så enkelt som en tidlig joggetur.
I fotball er i tillegg teamfølelse og samhold uhyre viktig. Det å gjøre noe sammen som føltes hardt og kaldt og jævlig bygger dette opp. Jeg tror, og håper at Åge kommer med mer og tøffere utfordringer som dette etter hvert. |
|
| Back to top |
|
 |
sl Junior
|
Posted: 29.01.2021 11:42 Post subject: |
|
|
| RBKSandvika wrote: | | Tydelig at mange her ikke har trent over tid med høyt volum.. |
Det er nettopp det jeg har gjort. Det er også grunnen til at jeg la opp tidlig i 20-årene. |
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 29.01.2021 11:56 Post subject: |
|
|
En voldsom krisemaksimering her blant enkelte over at spillerne over en kortere periode tar en joggetur på morgenen? Virker som hver kilometer tilbakelagt reduserer fotballferdighetene dramatisk og at dette må stoppe før de mister enhver evne til å slå pasninger og ta imot en ball?
Enig med Wisløff, dette er en mental greie, å ha følelsen av å ha en tøff treningsperiode i banken når man slipper opp og går 100% på fotballferdigheter gjør at du klarer å prestere med større intensitet på trening også. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 29.01.2021 12:09 Post subject: |
|
|
| Jeg klarer ikke å se hva som er vondt med joggeturer på morgenen i en oppkjøringsperiode. Folk må ta seg sammen! |
|
| Back to top |
|
 |
h b Veteran
|
Posted: 29.01.2021 12:20 Post subject: |
|
|
joggeturen er jo i tillegg til fotballtreningen, så man spiller ikke mindre fotball enn vanlig pga joggingen. Synes det er deilig å ha en trenger som ikke prøver å være kompis med spillerne. _________________ http://www.youtube.com/wa...r_embedded |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 29.01.2021 12:45 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | | Jeg klarer ikke å se hva som er vondt med joggeturer på morgenen i en oppkjøringsperiode. Folk må ta seg sammen! |
 |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 29.01.2021 12:46 Post subject: |
|
|
| senador wrote: | | Jeg klarer ikke å se hva som er vondt med joggeturer på morgenen i en oppkjøringsperiode. Folk må ta seg sammen! |
Følger ikke logikken din. du klarer ikke se det, derfor må folk ta seg sammen?
Det løpes ikke på morgenen på kamp dag. I det ligger det jo en erkjennelse av at det påvirker fotballkampen. |
|
| Back to top |
|
 |
Neeskens Veteran
|
Posted: 29.01.2021 12:57 Post subject: |
|
|
Dette handler ikke bare om at dette skal holde på i 3 uker. Det handler om hvilket fokus vi har på hva vi må gjøre for å spille bedre fotball. Vi begynner 5 april og da må vi spille messig ha tatt igjen glimt! Og kunne spille ut motstander... Da er ikke jogging og styrke trening det vi må ha fokus på i nesten1 måned...
Skal du bli god i fotball må du øve på å spille fotball.
Blir helt matt av dette her.
SÃ¥ klippet av Henriksen rolle trening av forsvaret!!!
En ving som dribler seg en mot en helt inn i 16m for så å lege inn..
Skal vi bli god på klareringer av innlegg,??
Da burde vi gitt Tore ny kontrakt...
Jezess hva holder vi på med disse 3 ukene _________________ Medløpere.
Last edited by Neeskens on 29.01.2021 13:04; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
ballbingen Veteran
|
Posted: 29.01.2021 13:00 Post subject: |
|
|
| jhk87 wrote: | | I det ligger det jo en erkjennelse av at det påvirker fotballkampen. |
Har du eksempler på andre idretter hvor treningsopplegget er likt året rundt, uavhengig av om utøverne er i sesong eller ikke? |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 29.01.2021 13:03 Post subject: |
|
|
| WT62 wrote: | | å ha følelsen av å ha en tøff treningsperiode i banken når man slipper opp og går 100% på fotballferdigheter gjør at du klarer å prestere med større intensitet på trening også. |
Beklager, men dette er feil, som nevnt tidligere i tråden. Det er ferdighetene i spillet som dikterer tempoet og intensiteten på fotballtreningene. ikke fysisk kapasitet. Det er ferdighetene i spillet som er den begrensende faktoren, ikke fysisk kapasitet. Du kan sette så mye fysisk trening i banken du bare vil, men intensiteten i selve spillet styres ikke av av spillernes fysiske kapasitet. |
|
| Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 29.01.2021 13:09 Post subject: |
|
|
| Neeskens wrote: | Dette handler ikke bare om at dette skal holde på i 3 uker. Det handler om hvilket fokus vi har på hva vi må gjøre for å spille bedre fotball. Vi begynner 5 april og da må vi spille messig ha tatt igjen glimt! Og kunne spille ut motstander... Da er ikke jogging og styrke trening det vi må ha fokus på i nesten1 måned...
Skal du bli god i fotball må du øve på å spille fotball. |
Denne tråden begynner å bli smått parodisk nå, og svaret på dette har blitt gjentatt av flere til det kjedsommelige veldig mange ganger nå.
Men for å gjøre det en siste gang da.
De har fokus på å spille fotball også. De har egne økter for det. De trener på forsvarsspill, angrepsspill og rolletrening også. |
|
| Back to top |
|
 |
senador Legende
|
Posted: 29.01.2021 13:09 Post subject: |
|
|
| jhk87 wrote: | Følger ikke logikken din. du klarer ikke se det, derfor må folk ta seg sammen?
Det løpes ikke på morgenen på kamp dag. I det ligger det jo en erkjennelse av at det påvirker fotballkampen. |
Nei. Flere kritiserer opplegget grunnet disse joggeturene. Det er ingen som har vondt å få i gang kroppen i en kort periode i oppkjøringen. |
|
| Back to top |
|
 |
enojado Veteran
|
Posted: 29.01.2021 13:10 Post subject: |
|
|
| Mange kan være småskadet, stive og støle, og en lett kort joggetur eller på sykkel er fint for å løse opp. Gjøres støtt og stadig av spillere på kampdag... |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 29.01.2021 13:15 Post subject: |
|
|
| jhk87 wrote: | | Beklager, men dette er feil, som nevnt tidligere i tråden. Det er ferdighetene i spillet som dikterer tempoet og intensiteten på fotballtreningene. ikke fysisk kapasitet. Det er ferdighetene i spillet som er den begrensende faktoren, ikke fysisk kapasitet. Du kan sette så mye fysisk trening i banken du bare vil, men intensiteten i selve spillet styres ikke av av spillernes fysiske kapasitet. |
Du gjentar dette som en slags universell regel, men det du sier stemmer jo ikke. Det er selvsagt mulig som fotballspiller å løpe veldig mye og veldig raskt (altså intensivt) selv med lave tekniske eller taktiske ferdigheter. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 29.01.2021 13:20 Post subject: |
|
|
| ballbingen wrote: | | jhk87 wrote: | | I det ligger det jo en erkjennelse av at det påvirker fotballkampen. |
Har du eksempler på andre idretter hvor treningsopplegget er likt året rundt, uavhengig av om utøverne er i sesong eller ikke? |
Det er ikke poenget. Et ønske eller behov for å endre treninga i løpet av et år er ikke et argument for å løpe før du skal trene fotball. At mange idretter organiserer treningen med utgangspunkt i sesongen, påvirker ikke konsekvensene av å løpe før du skal trene fotball.
Poenget er at det løpes ikke på kampdag fordi de ønsker å være freshe under kampen. Det ligger en kunnskap bak det. Den handler om at løpingen får konsekvenser for det som skjer på banen. Det faktumet står uavhengig hvor du er i årshjulet. |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 29.01.2021 13:28 Post subject: |
|
|
| Torbjørn wrote: | | Du gjentar dette som en slags universell regel, men det du sier stemmer jo ikke. Det er selvsagt mulig som fotballspiller å løpe veldig mye og veldig raskt (altså intensivt) selv med lave tekniske eller taktiske ferdigheter. |
haha! Da taper du kampen.
Det er en universell regel at ferdighetene i spillet dikterer spillets tempo og intensitet.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det du skrev. Du kan selvfølgelig løpe fram og tilbake på banen som en tulling i stor fart uavhengig av det som skjer i spillet. Men der er vi jo ikke? |
|
| Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
Posted: 29.01.2021 13:35 Post subject: |
|
|
Da står vi med denne fyren:
https://www.ntnu.no/ansat...ik.wisloff
vs.
to stykker med ca. 10 innlegg på RBKweb hver, kun i denne tråden.
Jeg kan ingenting om emnet, men som vitenskapsentusiast kjenner jeg hvilken vei jeg heller. Men som vitenskapsentusiast er jeg selvfølgelig også åpen for å bli overbevist. Det lukter bare litt falsk balanse her. _________________ Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no |
|
| Back to top |
|
 |
Torbjørn Veteran

|
Posted: 29.01.2021 13:38 Post subject: |
|
|
| jhk87 wrote: | haha! Da taper du kampen.
Det er en universell regel at ferdighetene i spillet dikterer spillets tempo og intensitet.
Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det du skrev. Du kan selvfølgelig løpe fram og tilbake på banen som en tulling i stor fart uavhengig av det som skjer i spillet. Men der er vi jo ikke? |
Ja da, jeg har ikke sagt at det er gunstig, jeg forholder meg bare til det du skriver. Du har skrevet mange ganger nå at "det er ferdighetene i spillet som er den begrensende faktoren, ikke utholdenhet". Jeg sier at du tar feil; fysisk kapasitet er også en begrensende faktor. _________________ Nils Arne Eggen. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 29.01.2021 13:46 Post subject: |
|
|
Utrolig.. Fascinerende med folk som går all in på 15 løpeturer i tillegg til fotballtrening helt i starten av en oppkjøring, mens flere konkurrenter ikke en gang har startet sin. Men om dette er enkeltes hill to die on, så værsågod. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
Posted: 29.01.2021 13:51 Post subject: |
|
|
Til informasjon er den 40 minutter lange løpeturen på morgenen oppvarming til annen trening. Hadde dere reagert hvis Hareide hadde sagt at spillerne løper 40 minutter på mølle før styrketrening? Wisløff har forklart hv... dette er:
"- Spillerne får en fin og god oppvarming sammen ute, og så blir det individtilpasset på gymmen. Noen trener utholdenhet på en måte, mens andre på annet vis ut fra det de har behov for. Mens noen jobber med andre egenskaper. Det med å jogge ute går mest på det mentale. Man får gode prater sammen, og det handler om å bli vant til å tåle mer trening, sier han." |
|
| Back to top |
|
 |
|