English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ã…ge Hareide
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 95, 96, 97  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Der Kaiser
Veteran

PostPosted: 25.01.2021 21:38    Post subject: Reply with quote

Har ingen problemer med Hareides tilnærming nå. Gjør akkurat det som er nødvendig og tar støyten for mange års forsømmelse i flere ledd.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.01.2021 22:52    Post subject: Reply with quote

PauloSilas wrote:

Synes han har en lei tendens til å havne i munnhuggeri med benkede spillere og selv om han kanskje "setter standard" for profesjonalitet eller hva man nå måtte kalle det så, så virker det hele litt ubehagelig

Så er det vanskelig å vite hva som er høne og egg her, noe vi kanskje ikke får svar på før prosessen er ferdig. Er treneren for tøff eller er spillerne bortskjemte? For min del har Hareide i hvert fall noe slingringsmonn i kraft av momentum; han har røsket opp i ting som har fått skure og gå utenfor banen, og denne "rengjøringen" er utvilsomt nødvendig. Så får vi se om det kommer rapporter om misnøye også etter at Åge står igjen med "sine" spillere. Klaging fra de som kjenner den kjipe siden av en omveltning er neppe noe sannhetsvitne.
Willoch
Veteran

PostPosted: 25.01.2021 23:14    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Dette er klassisk.
Treneren ønsker ikke å sattse på spilleren.
Spilleren vil bort men klubben ønsker ikke å slippe ham gratis.
Når denne dusten Valsvik og hans agent kommer opp ned litt cash for å bryte kontrakten løser alt seg.
La ham sitte på benken på RBK 2 til kontrakten går ut hvis han ikke hoster opp litt cash for å terminere den

Mener du at Valsvik skal betale rbk for å få gå? For å bli kvitt ham, må de la ham gå gratis. I tillegg må de betale en betydelig del av lønna i kontraktsperioden.
Letterkenny
Rutinert

PostPosted: 25.01.2021 23:22    Post subject: Reply with quote

Nei, det må de ikke. De kan gjensidig terminere kontrakten uten sluttvederlag, dersom Valsvik er villig til dét.
Back to top
Willoch
Veteran

PostPosted: 25.01.2021 23:28    Post subject: Reply with quote

Hvilke klubber tror du vil overta ham? LSK, Stabæk, Sogndal etc.

Hvilken lønn tror du de vil gi ham? Under halvparten av det han har i rbk.

Det er kun i teorien at han vil terminere kontrakten med rbk.
Letterkenny
Rutinert

PostPosted: 25.01.2021 23:43    Post subject: Reply with quote

Nettopp. Så hvis han er gjenstand for utfrysning og seigpining, ønsker å dra, hvorfor drar han ikke bare?

Fordi han ønsker å dra kun dersom RBK lar han gå gratis samtidig som de kompenserer spilleren for å avbryte kontrakten. Slik at solbakken og Valsvik kan fylle lommene litt ekstra ved å få en sluttpakke, feit sign-on fee (gitt at det ikke blir overgangssum).

Hvorfor skal RBK ta hele denne kostnaden? Om kontrakten løper i 2 år til, det finnes interesse, spilleren ønsker og dra, samt at RBK vil selge, så skjønner jeg godt strategien fra RBKs side. Han er nyttig som back-up om vi ikke får solgt han. Om han så gjerne vil dra, skal det ikke skje på hans premisser.

Who has the apples?
Back to top
JB
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 00:14    Post subject: Reply with quote

Det må da gå an å få solgt Valsvik billig til en eller anna tyrkerklubb.. Der nede hiver de jo penger etter det som kryper og går av norske spillere. Når til og med spillere i langt nede i bunnen av obos, og til og med nede i norsk 2.div, klarer å karre til seg kontrakter i Tyrkia, er det jo nesten utrolig at ingen har nappa på Valsvik. Virker kanskje som om «jimmern» ikke ønsker å selge han, før de har melka rbk solid først.
Willoch
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 00:55    Post subject: Reply with quote

Gustav Valsvik er borte fra Rbk i god tid før serien starter, med en fin sluttpakke.
Lillhammring
Senior

PostPosted: 26.01.2021 09:33    Post subject: Reply with quote

JB wrote:
Det må da gå an å få solgt Valsvik billig til en eller anna tyrkerklubb.. Der nede hiver de jo penger etter det som kryper og går av norske spillere. Når til og med spillere i langt nede i bunnen av obos, og til og med nede i norsk 2.div, klarer å karre til seg kontrakter i Tyrkia, er det jo nesten utrolig at ingen har nappa på Valsvik. Virker kanskje som om «jimmern» ikke ønsker å selge han, før de har melka rbk solid først.

Tyrkerklubbene er ute etter nordmenn fordi de har gode holdninger, det er nok derfor de holder seg unna en illojal og sutrende spiller.
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 26.01.2021 09:47    Post subject: Reply with quote

Ja, det er muligens ikke den beste strategien overfor eventuelle beilere å ta skittentøysvask i media. Eksempelvis ville jeg vært meget skeptisk om vi var koblet til en spiller som drev på sånn mot sin arbeidsgiver.
Willoch
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 11:32    Post subject: Reply with quote

Ikke lenge siden vi kjøpte Bendtner. Embarassed
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 26.01.2021 11:37    Post subject: Reply with quote

Joda, men det er vel litt forskjell, på veldig mange punkter, mellom Valsvik og Bendtner skulle jeg mene.
oxbailla
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 12:07    Post subject: Reply with quote

Angående skittentøysvask og omdømme:

Jeg tror også klubben har et forbedringspotensial i å prate mer med sine ansatte fotballspillere enn om dem i media. Rosenborg er en arbeidsgiver som har hatt en voldsom gjennomtrekk de siste to-tre årene. Det legger jo selvsagt også potensielle nye spillere merke til, med et mulig unntak for spillere i Allsvenskan og på svansk nivå to, som sannsynligvis ikke leser norske aviser.

23 av spillerne som tok det siste seriemesterskapet med RBK for to år siden er ute av klubben.

Ytterligere 4 spillere med mange kamper fra bronselaget i 2019 er ute.

Ytterligere 2 fra 2020-sesongen forsvant etter kort tid i klubben (Børven og Konate).

Og vi vet at minst 3 spillere under kontrakt er erklært uønsket i 2021.

5 trenerteam er skiftet ut siden 2018. Det samme har en stor del av sportslig og administrativt støtteapparat.

En stor del av disse avgangene har vært preget av bråk, støy eller bitre følelser. Gjennomgangsmelodien har vært dårlig eller manglende kommunikasjon.

Hva betyr dette for omdømmet for Rosenborg som en attraktiv klubb å komme til for nye spillere? Klubben vinner ikke lenger, og uten mesterskap og folk på tribunen er det heller ikke bærekraftig med lønninger som klubben har lokket med for å trekke til seg spillere.

Ad. spillerlønningene som en del raser over her: ja, de er kanskje høye i norsk målestokk, men man kan da ikke skyte på Valsvik, Helland osv. for det - det er sportsdirektøren som har forhandlet kontraktene. Sannsynligvis går jo de som ikke spiller kamper glipp av en god del prestasjonsbaserte penger i lønningsposen, så det er vel både sportslig og økonomisk ugunstig når treneren plasserer deg i fryseboksen og ikke lar deg konkurrere om plassen.

Ja, fotball skal være toppidrett og man skal tåle å være i et konkurransemiljø. Men det virker jo helt unødvendig at trenere/ledere skal ha carte blanche til å snakke dritt om egne arbeidstakere i media, fryse dem ut på arbeidsplassen og nekte å kommunisere direkte, mens spillerne selv skal holde seg for seg selv, trene og ellers holde kjeft innad og utad og gjøre som de får beskjed om. Å behandle kolleger og medarbeidere med anstendighet og folkeskikk bør være en selvfølge også i et konkurransepreget toppidrettsmiljø. At humør kan utløse mye positiv energi i en spillergruppe så vi høsten 2014 og i 2015-sesongen. Jeg har vanskelig for å tro at et autoritært regime som Hareides personalbehandling vil gi suksess for Rosenborg, selv om jeg synes mange av grepene hans rundt trening, måling og oppbygging av støtteapparat ellers er riktige.

Hareide trenger nok en lang seiersrekke fra serieåpningen av om prosjektet skal lykkes, og publikum skal tro på det. Dessverre var det lite i serieinnspurten med rekordlang tapsrekke, elendig og treg sidelengs- og bakoverfotball, og drøying av tid ved cornerflagget for å berge i land 0-0 mot Sandefjord som overbeviser meg om at Hareide har de rette verktøyene i kista. Bortforklaringen hans etter sesongen på dårlige resultater pga at det er vanskelig å overta en klubb midt i sesongen står ikke til troende - mange har klart det før, og bedre enn Hareide. Eksempelvis Coolen og Trond Henriksen.

Håper selvsagt at Hareide skal klare å ta sitt andre norske seriemesterskap i sitt syttende forsøk, men tror dessverre at det blir mer rot og tull i klubben også i 2021, som det har vært mer eller mindre kontinuerlig siden våren 2018.
Back to top
PauloSilas
Veteran

PostPosted: 26.01.2021 15:13    Post subject: Reply with quote

Flott innlegg oxbailla Tommel'n opp! Tommel'n opp! Tommel'n opp!
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 26.01.2021 15:43    Post subject: Reply with quote

Veldig mye enig i det du skriver. Det eneste er at jeg samtidig sitter med et inntrykk av at den æren dynamikken i spillergruppa utvilsomt har hatt for den gode perioden vår etter hvert har bikket over til å være en ulempe for oss. Veldig mye snakk, også utad, om fraksjoner i spillergruppa som har ulike meninger om alt fra treningsverdier til hvordan man i praksis skal spille på banen - som om vi slett ikke hadde noen hovedtrener. For meg minner det litt om en litt homogen gjeng som etter hvert ser sin posisjon i klubben som naturgitt.

Da mener jeg det er ganske naturlig at det blir mye støy rundt at disse spillerne ikke satses på under ny trener, potensielt den første på lenge som handler i tråd med en normal forventning til at en hovedtrener tar tak i foryngingen på en ordentlig måte. Det blir høye lyder fra de det gjelder, og høye lyder fra deres støttespillere, og fra de som kanskje har en begrunnet mistanke om at de står på den samme blokka.

Gitt at dette siste stemmer blir det viktig for klubben å både handle og kunne vise til at man handler både ryddig og gjennomsiktig rundt disse spillerne. Kommuniserer og grunngir sine intensjoner og hva spillerne kan forvente. Ingen kommer til å løfte et øyebryn av at en forsmådd spiller klager over sjansene han ikke fikk, men hvis han påstår dårlig personalbehandling må man kunne imøtegå det på en tydelig måte.

Vi kommer nok til å lide av at vi har så mye nytt i laget i 2021, så få spillere som har bygd relasjoner til hverandre på banen. Samtidig tror jeg vi har fått en mye mer gunstig fordeling mellom erfarne referansespillere, førsteellevervalg i første halvdel av tjueårene, og unge talenter enn vi har hatt på en stund, og denne opprøskingen tror jeg vi vil merke på treningsintensitet ganske snart.
Ask
Junior

PostPosted: 28.01.2021 21:13    Post subject: Reply with quote

Der Kaiser wrote:
Har ingen problemer med Hareides tilnærming nå. Gjør akkurat det som er nødvendig og tar støyten for mange års forsømmelse i flere ledd.

Kunne ikke vært mer enig, det ligger mange års forsømmelser i morgenjogg på holka. Hareide tar grep og han tar egne grep. La det bli klubbens grep også når Hareide er ferdig. Da snakker vi. Det eneste jeg er kritisk til er dette akademiet som ansetter avdankete spiller i en lang rekke. Men tror ikke Hareide har hatt noen finer med i spillet her.
Back to top
Trondhjemsen
Proff

PostPosted: 28.01.2021 21:57    Post subject: Reply with quote

Nå er det ikke bare gamle spillere som er trenere der da og slik jeg har forstått det skal de mest være rollemodeller i de aktuelle posisjonene på banen. Må si jeg fikk et godt inntrykk av Vikvang på forrige-forrige medlemsmøte hvor han forklarte godt om hvordan det jobbes i akademiet. Virker som han har et fint samarbeid med Åge og Micke også. Det jobbes med en sportsplan som skal si noe om hvordan vi skal spille og det skal være konkrete eksempler på de forskjellige rollene i form av korte videoklipp. Skal visst publiseres i sin helet på rbk.no.
Back to top
Neeskens
Veteran

PostPosted: 28.01.2021 23:08    Post subject: Reply with quote

Hvordan vi skal spille ??.
Skal vi ligne på city eller Dortmund eller Liverpool eller glimt....
Kjenner jeg mister troen på RBK hvis denne Vikvang med sin bakgrunn og CV skal bestemme hvordan RBK skal spille. Amatørenes aften velkommen
waterfalls
Veteran

PostPosted: 28.01.2021 23:40    Post subject: Reply with quote

La oss nå ikke ta sorgene på forskudd. Det er jo Vikvang i samarbeid med Åge og Micke (og sikkert flere andre) som utarbeider denne sportsplanen. Vikvang bestemmer jo ikke hvordan Åge skal sette opp laget sitt liksom.

Jeg avventer i alle fall de konkrete eksemplene før jeg gjør meg opp en mening om innholdet, men selve måten det utformes på virker veldig smart spør du meg. Jeg vil ikke tro sportsplanen heller går helt ned på detaljnivå, men er en generalisert utgave av hva klubben ønsker. Hvordan man ønsker å bygge opp spillet, frispilling, dobling på kant, spill i lengderetning osv. Selv om Vikvang ikke har verdens største CV betyr jo ikke det at han ikke har peiling på fotball og 4-3-3.
Back to top
Captain
Veteran

PostPosted: 28.01.2021 23:53    Post subject: Reply with quote

Tror oppriktig at Vikvang er en dyktig mann. Grunnen til at enkelte er negative, handler nok mer om at han er fra et "kjent" miljø rundt Rosenborg. Hadde han f.eks. blitt hentet fra det store utland, med samme CV, ville nok mange hyllet Rosenborg for rekrutteringsjobben. Det mer spesifikke rundt hvordan man ønsker at Rosenborg skal spille, og særlig de filmene du nevner, er nok noe Åge er svært delaktig i.

Jeg har troa på at den oppvasken, og de endringene som skjer i klubben om dagen, kan være med på å føre oss tilbake til toppen. Både a-laget, men ikke minst på det å skulle rekruttere de beste spillerne i Norge. Akademiet har gjort en god jobb i flere år, men de gode spillerne har kanskje ikke fått den tilliten de har fortjent. Enten de har hatt behov for et utlån, eller å få trene med a-laget. Det er noe man kan legge på tidligere sportsleder og hovedtrener(e). Sportslig ledelse burde i aller høyeste grad være såpass interessert at de jobber for at våre unge spillere skal bli bedre, og da kan et potensielt utlån være veien å gå. Heldigvis er mye i den sportslige ledelsen endret, og den kanskje viktigste er at vi har fått en ny sportslig leder.
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 14.02.2021 22:54    Post subject: Reply with quote

https://www.adressa.no/sp...rden-igjen

Noen som kan gi en recap? Smile
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 14.02.2021 23:26    Post subject: Reply with quote

Kort oppsummert: Han mener RBK trenger investorer hvis de skal komme på høyde med lag som FCK igjen, fordi det ikke holder med bra fasiliteter og en fin by når man skal konkurrere med lag som kan betale mye mer. Og et par linjer om viktigheten av å bygge et solid apparat rundt laget, med høy kompetanse på ting som restitusjon, trening og kosthold.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 15.02.2021 00:22    Post subject: Reply with quote

Enda kortere oppsummert: Han vil at Rosenborg skal være som Molde.
Nordens Lokomotiv
Veteran

PostPosted: 15.02.2021 10:23    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Kort oppsummert: Han mener RBK trenger investorer hvis de skal komme på høyde med lag som FCK igjen, fordi det ikke holder med bra fasiliteter og en fin by når man skal konkurrere med lag som kan betale mye mer. Og et par linjer om viktigheten av å bygge et solid apparat rundt laget, med høy kompetanse på ting som restitusjon, trening og kosthold.

Takk!

Jeg tror nok Hareide helst skulle sett at vi hadde en investorgruppe som kunne bidratt til å få inn 3-4 spillere til han ser behovet for, men vi ikke har penger til rett og slett. Man kan si mye om Hareides strategier gjennom å bruke media (Mannsverk og fri til investorer), men jeg tror helt ærlig at vi er helt avhengig av dette.
senador
Legende

PostPosted: 15.02.2021 10:43    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Enda kortere oppsummert: Han vil at Rosenborg skal være som Molde.

Jepp, og Molde sin modell har gitt flere seriegull og flotte resultater. Det er på tide å ta den diskusjonen. Styret, ledelse og medlemmer som elsker eksrbkere uten at folk blir vurdert (sett bort fra hovedtrener) er et problem.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 95, 96, 97  Next
Page 48 of 97

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb