| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
jhk87 Junior
|
Posted: 28.01.2021 09:27 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| Danserud wrote: | | sl wrote: | | Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte. |
Interessant konklusjon å trekke basert på korte morgenturer de tre første ukene av oppkjøringa. |
Det sier en hel del om Hareides tilnærming, ja. Og konklusjonen er nok også basert på mer enn de joggeturene. Det er helheten i det Hareide står for i planen sin, og gjennom støtteapparatets ytringer, som gjør det naturlig å falle på den konklusjonen. |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 28.01.2021 09:30 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| sl wrote: | Interessant intervju med Kjetil Knutsen i dagens adressa:
https://www.adressa.no/sp...t-det-slik
- ingen løping uten ball (utenom sprinter)
- kompromissløs når det gjelder kvalitet på trening ("less is more")
- luker bort aktivitet som ikke gjør spillerne bedre (les: joggeturer)
- tvinger ikke spillerne til å stå opp kl 05.30
Bodø Glimt spiller en fotball som hele Norge drømmer om. De løp ikke en meter i fjor, og organiserer treninga si slik at det fysiske aspektet er integrert i fotballtreninga (essensielt). Slik får man høy kvalitet på trening, i tillegg til at spillerne blir RIKTIG trent (ikke seige og utholdne på lav intensitet).
Knutsen sier at han ikke er opptatt av mengde og lav intensitet, men prioriterer kvalitet i treninga. Dette burde være et tankekors for Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte. |
Enormt tilfredstillende å lese dette intervjuet. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 28.01.2021 09:44 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| sl wrote: | | Knutsen sier at han ikke er opptatt av mengde og lav intensitet, men prioriterer kvalitet i treninga. Dette burde være et tankekors for Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte. |
Hareide har også et stikk motsatt utgangspunkt enn Knudsen. Det er vel ingen som tror at han hadde satt i gang dette opplegget om det var vi som vant ligaen med 20 poeng i fjor, og jeg skulle likt og sett de romantiske tankene til Knudsen om Glimt kjempet i motbakke. Han hadde vesentlig mer fokus på fysikk og løpskraft da han var Åsane-trener i Obos enn han er nå. Veldig lett å være høy og mørk når alt går på skinner.
Hareide vil kvitte seg med folk som ikke er villig til å stå opp klokka 5 for å løpe på holka. De som ikke er villig til det, har ikke mentaliteten han er ute etter. Han har også røyket ut noen spillere som tydelig ikke var klar for å yte 100% og jeg regner med han ikke er helt ferdig enda, men dette er jo ikke et opplegg han har tenkt å fortsette med utover sesongen. |
|
| Back to top |
|
 |
Pappelg Veteran

|
Posted: 28.01.2021 09:54 Post subject: |
|
|
| Helt enig Hedon. Dette handler ikke bare om kondisjonstrening. Knutsen skal belære Hareide, men nå har vel Hareide mer å vise til enn et seriegull i Norge han så han vet vel hva han gjør. |
|
| Back to top |
|
 |
Et bilde tå'n Senior
|
Posted: 28.01.2021 09:59 Post subject: |
|
|
Målet og ønsket til Hareide på sikt, les allerede over neste helg, er mest mulig fotballspesifikk trening. De momentene du trekker ut fra intervjuet med Knutsen jhk87 er viktig å være bevisste på. I samme intervju sier derimot Knutsen også at han tror Hareide ønsker å teste spillerne mentalt. Knutsen sier det er et tegn på at Rosenborg ikke er fornøyd med å være nummer fire.
I en tidligere artikkel ble det gjennomgått Bodø/Glimts fire sentrale momenter for å havne på toppen av norsk fotball:
https://www.adressa.no/sp...again=true
- En tydelig plan over tid
- Treningskultur
- Spillerlogistikk
- Mental trening
En tydelig plan over tid er styrets ansvar, spillerlogistikk er sportslig leders ansvar, mens Hareide tar tak i de to siste momentene som han råder over: Treningskultur og mental trening. Hvis vi hadde et utgangspunkt hvor alle spillere i troppen beviselig hadde holdninger og fysisk kapasitet på plass for å drive utelukkende høyintensiv kvalitetstrening ville det trolig vært gjennomført fra dag én i oppkjøringa. Min mening er at Hareide tar mange riktige grep i den situasjonen vi står i. Bodø/Glimt trengte ti år, mens Hareide har fire måneder til disposisjon. Kravet om gull allerede i 2021 kommer man ikke utenom i vår klubb. Rosenborg er nødt til å belaste spillerne helt på grensen av hva de tåler både mentalt og fysisk skal vi klare å tette gapet til Glimt i løpet av oppkjøringa. Hadde grensetestinga foregått uten den fysiske overvåkinga til Wisløff og mental trener til stede ville jeg, på lik linje med Knutsen, vært bekymret for at potensiell gevinst av hardkjøret ikke sto i forhold til skaderisikoen. _________________ In order to succeed, your desire for success should be greater than your fear of failure. |
|
| Back to top |
|
 |
sl Junior
|
Posted: 28.01.2021 10:04 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| Hedon wrote: | | sl wrote: | | Knutsen sier at han ikke er opptatt av mengde og lav intensitet, men prioriterer kvalitet i treninga. Dette burde være et tankekors for Kompani Hareide, som velger stikk motsatt fremgangsmåte. |
Hareide har også et stikk motsatt utgangspunkt enn Knudsen. Det er vel ingen som tror at han hadde satt i gang dette opplegget om det var vi som vant ligaen med 20 poeng i fjor, og jeg skulle likt og sett de romantiske tankene til Knudsen om Glimt kjempet i motbakke. Han hadde vesentlig mer fokus på fysikk og løpskraft da han var Åsane-trener i Obos enn han er nå. Veldig lett å være høy og mørk når alt går på skinner.
Hareide vil kvitte seg med folk som ikke er villig til å stå opp klokka 5 for å løpe på holka. De som ikke er villig til det, har ikke mentaliteten han er ute etter. Han har også røyket ut noen spillere som tydelig ikke var klar for å yte 100% og jeg regner med han ikke er helt ferdig enda, men dette er jo ikke et opplegg han har tenkt å fortsette med utover sesongen. |
Den store forskjellen for meg er at Knutsen snakker om fotball, mens Hareide og hans trenerteam snakker om alt mulig annet.
Knudsen er ikke belærende; han forklarer bare hvorfor de gjør som de gjør. Og han forklarer det med bakgrunn i spillet fotball.
Stå opp kl 5 for å løpe på holka. Det er et fotballag vi snakker om her... |
|
| Back to top |
|
 |
Zzyzx Veteran
|
Posted: 28.01.2021 10:13 Post subject: |
|
|
Det er helt utrolig hvordan folk henger seg opp i 3 uker med trening her.
Kjetil Knutsen har helt sikkert rett i en del ting han. Mye her som gir mening og som er gode poenger. For eksempel det med at man må passe på belastning for skader, og for at spillerne skal miste motivasjon.
Men som flere skriver her så er det noe annet når laget ditt var soleklart best i fjor. Da kan man trene på en litt annen måte enn når man er i utfordrerposisjon. Det er også flere måter å komme til målet på. Han er også opptatt av høy kvalitet i treningsarbeidet. Det høres veldig rett ut.
Jeg, tror nok opplegget til Hareide er er en ildtest hvor man starter med å jobbe hardt og vise at man er med på kjøret og vil vise at man er villig til å yte bedre denne sesongen. Det handler litt om å få inn en ny giv og mer disiplin i spillergruppa.
Det er også fremdeles en rolig løpetur på morgenen her. Det bygger base, men det er en ROLIG løpetur. Den stjeler ikke all kvaliteten fra spilleøktene.
Det er veldig tydelig at Hareide er opptat av kvalitet på trening. De har lagt en tydelig plan, og det vises både i treningsopplegg og i ansettelser og styrking av det sportslige apparatet faglig.
jhk87:
Klart det er enorm tilfredstillende for deg å lese intervjuet når du tar med deg det du er enig og skriver om ting slik at det passer med din oppfatning.
Prøv å se at det er flere måter å nå frem på. Prøv å se at det er flere likheter hos begge. Prøv også å se at vi vet lite hva de gjør på feltet og hva vi gjør på feltet. Kanskje er det helt likt, kanskje er det helt forskjellig eller kanskje er det midt i mellom. Vi vet ikke.  |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.01.2021 10:13 Post subject: |
|
|
Sånn for øvrig så er det jo faktisk ikke sånn at en treningsplan bare kan klippes ut og limes inn et annet sted. Det Knudsen gjør i Glimt nå er jo nøyaktig etter samme filosofi som det Per Joar Hansen drev med i 2013-14. Da endte vi opp med å bli løpt av banen av samtlige motstandere, inkludert Ranheim.
Det handler altså mye om hva det er man har, og hvor langt man har kommet. Glimt har drevet målrettet i flere år nå, hatt god treningskultur internt, men også hentet spillere som de mener tåler det treningsnivået de allerede har opparbeidet seg. Noen blomstrer (Fet), andre mislykkes (Skytte). Da er det null behov for å gjøre verken endringer eller stunt.
For denne "løpstreningen", med tunge anførselstegn rundt, er jo nettopp det - et stunt. Jeg tror ikke noen i Rosenborgs fysiske apparat tror dette er veldig viktig trening fotballmessig, men det er et kortvarig verktøy for å røyke ut de spillerne som nå blir sure av å trene mye en periode, og å sette standarden for det som jo er en helt ny tropp.
Vi har jo på en måte en gyllen mulighet:
- Vi kvitter oss med en del interne premissleverandører som ikke nødvendigvis er veldig lojale mot nåværende regime til enhver tid, når det gjelder både trening og spillestil/taktikk, og kanskje er litt i overkant villige til å forklare hvordan det var tidligere, og burde vært nå.
- Siden resten av spillerne er omtrent helt ferske er det neppe noen av de som vil være den fyren som ikke tåler det de andre tåler. Vi starter litt med blanke ark, og kan begynne å bygge en felles aksept for hva som forventes av DENNE årgangen av Rosenborg. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Nordens Lokomotiv Veteran
|
Posted: 28.01.2021 10:16 Post subject: |
|
|
Dette er jo den klassiske romantiseringen av at alt trenere i medgang sier i media høres fantastisk ut. Deila, Andresen, Bakke og Fagermo er andre trenere som har blitt genierklært etter perioder med god fotball, i perioder der vi har slitt, på bakgrunn av hvordan de uttaler seg i media og filosofi og treningsmetodikk.
Knudsen virker for all del dyktig, men han er en smågutt sammenlignet med Hareide, med sine meritter som trener. Foreslår at vi venter med å slakte Hareides opplegg helt enda. Kanskje vente til etter første serierunde i det minste  _________________ Nordens eneste fotballdiktatur |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.01.2021 10:18 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
| Hedon wrote: | | Han hadde vesentlig mer fokus på fysikk og løpskraft da han var Åsane-trener i Obos enn han er nå. Veldig lett å være høy og mørk når alt går på skinner. |
Sånn jeg har forstått det endret han syn filosofi ganske drastisk for et par år siden så jeg tror ikke det han eventuelt gjorde i Åsane er så relevant. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 28.01.2021 10:36 Post subject: Re: Bodø Glimt |
|
|
Selvsagt er det relevant. Det er jo faktisk hele poenget. Hva man har slags utgangspunkt og spillergruppe setter premissene for hvordan man angriper/løser utfordringene man har. Åsane som nyopprykket til Obos og Glimt som tidenes mest suverene ES-vinner er to sånne eksempel, og Knudsen har møtt de utfordringene på stikk motsatt vis. Om han har endret syn eller bare tilpasset seg virkeligheten, vil jo fremtiden vise. Han kommer ikke langt med happy go lucky-metodikken om Glimt skulle gå på en kjempesmell i 2021, iallefall.
Tvilsomt om så veldig mange ville dratt den så langt som Hareide gjør nå, men så er det heller ingen som har det problemet at mette og overflødige spillere koster klubben 30 millioner i året i lønn. Desperate times calls for desperate measures! |
|
| Back to top |
|
 |
Henri Legende

|
Posted: 28.01.2021 11:01 Post subject: |
|
|
| Han endret syn før Glimt ble et topplag, noe som tyder på han har endret filosofi. |
|
| Back to top |
|
 |
sl Junior
|
Posted: 28.01.2021 11:10 Post subject: |
|
|
| Treningen han beskriver, begynte de jo med FØR de vant serien med rekordstor margin. Det er ikke slik at de tillater seg å trene slik nå fordi de er best. |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 28.01.2021 11:12 Post subject: |
|
|
| Zzyzx wrote: |
jhk87:
Klart det er enorm tilfredstillende for deg å lese intervjuet når du tar med deg det du er enig og skriver om ting slik at det passer med din oppfatning.
Prøv å se at det er flere måter å nå frem på. Prøv å se at det er flere likheter hos begge. Prøv også å se at vi vet lite hva de gjør på feltet og hva vi gjør på feltet. Kanskje er det helt likt, kanskje er det helt forskjellig eller kanskje er det midt i mellom. Vi vet ikke.  |
Jeg har ikke tolket noe om innholdet i artikkelen, men lest artikkelen som ble postet her og uttrykt glede over innholdet.
Lite er mer tilfredsstillende enn en trener som evner å sette moderne fotballfaglig kunnskap i system og lykkes med det. Men det er klart at når treneren av norges beste fotballag forteller om sin treningsfilosofi og sine treningsprinsipper, og det sammenfaller med synspunktene mine rundt samme tema som ble poste for noen dager siden, så gir det de en viss tyngde. |
|
| Back to top |
|
 |
JB Veteran
Joined: 04 Aug 2013 Posts: 1057 Location: Holmedal, Årjäng, Sverige
|
Posted: 28.01.2021 11:15 Post subject: |
|
|
Etter tidenes første seriegull i Bodø, er Glimt og Knutsen plutselig blitt verdensmestre. Så skal K.K plutselig belære resten av Norges fotballtrenere hvordan ting skal gjøres?
For tre år siden var Knutsen en umerittert og nærmest ukjent trener nede i divisjonene, og Glimt var nede i Obos. Ja, de har gjort det bra etter de fikk Knutsen som trener, men jeg tror kanskje k.K og Glimt bør vente noen år, og heller konsentrere seg om å klare å gjenskape suksessformelenr før de går ut å belærer andre trenere om treningsmetoder.
Tror nok Hareide har lang nok fartstid og erfaring innen toppfotball til å velge det han mener er rett for RBK, uten å måtte ta i mot «gode råd» fra en oppkomling som Ketil Knutsen, som kun kan vise til ett norsk seriegull i hele sin karriere.
Det er lett å la seg blende av den fantastiske fotballen og rde ekstreme esultatene Glimt leverte i fjorårets sesong. Det var det beste noe lag noen sinne har levert i Norge. Men jeg er ganske sikker på at 2021 kommer til å bli ganske så annerledes for B/G i år., og jeg tror faktisk ikke gullet havner i Bodø på nytt. _________________ Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka. |
|
| Back to top |
|
 |
jhk87 Junior
|
Posted: 28.01.2021 11:28 Post subject: |
|
|
| Zzyzx wrote: |
Men som flere skriver her så er det noe annet når laget ditt var soleklart best i fjor. Da kan man trene på en litt annen måte enn når man er i utfordrerposisjon. |
Med all respekt, dette premisset er feil. At glimt ikke hadde trent slik om de ikke var best?
Det er jo motsatt. De hadde ikke blitt best om de ikke hadde trent slik.
Å pålegge Glimts opplegg en Happy go-lucky mentalitet..
Det er rosenborg som er happy go-lucky her og trener uten å kunne konkretisere effekten. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 28.01.2021 11:30 Post subject: |
|
|
Jeg synes det er litt fascinerende at folk tar Knutsens uttalelser til inntekt for et bombastisk syn på hva som er rett og feil, og bruker ham som sannhetsvitne på at opplegget til Rosenborg er selve døden - mens Knutsen overhodet ikke formidler den beskjeden. Han forklarer jo ganske saklig på direkte forespørsel hvordan de tenker, og spekulerer jo (på samme måte som mange her) i at det ligger andre grunner enn de rent treningsmessige bak Hareide og Rosenborgs grep.
Dermed er det like fascinerende når andre stempler Knutsen som en oppblåst forståsegpåer basert på samme greie.
Jeg tror forskjellen på hva vi ønsker å gjøre og det Glimt ønsker å gjøre er ganske liten. Men Glimt har kommet lengre i å skape den treningskulturen de ønsker å ha, og høster fortjenesten av det. _________________ Sitat slutt. |
|
| Back to top |
|
 |
Pappelg Veteran

|
Posted: 28.01.2021 11:34 Post subject: |
|
|
Man må også huske på at Rosenborg trener faktisk med ball også, selv om de jogger på morningen. Det er 3 uker med 3 økter om dagen. De terper jo såklart på detaljer også. Og det ekstra grunnlaget mengdetreningen nå gir, kommer helt sikkert til å gjøre at Rbk står seg godt i slutten av kampene i år, og at det blir lettere å gjennomføre både treninger og treningskamper med høy intensivitet i Februar/Mars. Det er jo en startfase på 3 uker dette, Glimt begynte vel ikke på trening før nå 26.Januar om jeg husker rett, så det er jo ikke sånn at man taper terreng mot de her pga. morgenjogginga.. Skjelbred sa da vel om jeg husker rett, at dette var helt vanlig under oppkjøringa i Tyskland også.
Last edited by Pappelg on 28.01.2021 11:36; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
Der Kaiser Veteran

|
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 28.01.2021 11:38 Post subject: |
|
|
| JB wrote: | | Etter tidenes første seriegull i Bodø, er Glimt og Knutsen plutselig blitt verdensmestre. Så skal K.K plutselig belære resten av Norges fotballtrenere hvordan ting skal gjøres? |
KK har da lov til å svare media når de spør. Og så dominante som hans lag har blitt er det jo til og med interessant å høre hva han tenker. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 28.01.2021 11:46 Post subject: |
|
|
| Henning wrote: | | Han endret syn før Glimt ble et topplag, noe som tyder på han har endret filosofi. |
Ja, eller han solgte seg inn til en Eliteserie-klubb som har en utpreget offensiv 433-mentalitet i blodet. Som sagt vil fremtiden vise hvilke veier til suksess han velger. Jeg mistenker at han er en pragmatiker som tilpasser seg klubbene og spillerne han har tilgjengelig, litt sånn som Åge. Jeg føler ikke at to år med flyt og medgang er nok til å definere hva slags mentalitet en trener har.
Kan se på Deila også. Ble hyllet for sin offensive og sprudlende fotball i Godset, mens han i Celtic ble kritisert for å være altfor rigid - og han har vel ikke hatt suksess verken med det ene eller andre i ettertid. |
|
| Back to top |
|
 |
RBKdesi Proff
|
Posted: 28.01.2021 12:12 Post subject: |
|
|
Tydeligvis så var Bodø/Glimt der vi er i dag for 4 år siden når KK kom til Glimt.
| Quote: | – Dårlig trent
Knutsen sier først bare «hmm» når han hører hva klubbens to kapteiner har sagt. Så tar han en liten tenkepause før han svarer.
– Jeg opplevde at det var en skuffelse og en negativitet i spillergruppen og i hele klubben. Da jeg kom inn i januar 2017, så var det en dårlig trent spillergruppe. Tanken min var at jeg ønsket å være med på å bygge opp en kultur. De er toppidrettsutøvere, og vi skulle ha en toppidrettskultur i klubben. Og da måtte vi først og fremst starte med å jobbe godt på treningsfeltet, og få de opp på et helt annet fysisk nivå, sier Knutsen.
Det endte med et suverent opprykk i 2017. Og i den første sesongen i Eliteserien i 2018 berget Glimt plassen til slutt, til tross for at hele 14 av kampene endte uavgjort.
https://www.tv2.no/a/11687790/
|
|
|
| Back to top |
|
 |
RBKSandvika Veteran

|
Posted: 28.01.2021 12:36 Post subject: |
|
|
Heldigvis er ikke Åge like påvirkelig som 95% av brukerne her inne..
Han har en plan som er 100% profesjonell og koordinert og den vil han gjennomføre.
Gleder meg til å se hvilke resultater vi kan få av dette, spesielt på lang sikt, men også på kort sikt. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 28.01.2021 15:10 Post subject: |
|
|
| RBKdesi wrote: | | – Jeg opplevde at det var en skuffelse og en negativitet i spillergruppen og i hele klubben. Da jeg kom inn i januar 2017, så var det en dårlig trent spillergruppe. Tanken min var at jeg ønsket å være med på å bygge opp en kultur. De er toppidrettsutøvere, og vi skulle ha en toppidrettskultur i klubben. Og da måtte vi først og fremst starte med å jobbe godt på treningsfeltet, og få de opp på et helt annet fysisk nivå, sier Knutsen. |
Skulle nesten tro han var gjennom den samme prosessen som Åge er nå. Flaks at han endret helt filosofi et par år etterpå sånn at de ble gode nok til å vinne ligaen. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 28.01.2021 18:15 Post subject: |
|
|
| Hedon wrote: | | Kan se på Deila også. Ble hyllet for sin offensive og sprudlende fotball i Godset, mens han i Celtic ble kritisert for å være altfor rigid - og han har vel ikke hatt suksess verken med det ene eller andre i ettertid. |
Eller Hamren som var ansett som defensiv og kjedelig hos oss, men hos svenskene var han en naiv, hyperoffensiv gærning. |
|
| Back to top |
|
 |
|