English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg 2021
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 43, 44, 45  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
moomoo
Veteran

PostPosted: 30.11.2020 21:20    Post subject: Reply with quote

Svensson har i verste fall åpnmet øynene våre!
Med et litt mere heldig utfall i den kampen hadde vi bare utsatt det åpenbare.
Neeskens, trenger du å låne en tampong?
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 30.11.2020 22:39    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:

Har vi en litt råtten spillergruppe ?

Ja, på flere måter. Det første er at vi har alt for mange i kategorien hvor navn og ego er større enn ferdighetsnivået. Det andre er at det opplagt er klikkdannelser innad i spillertroppen, som ikke drar i samme retning.
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 30.11.2020 22:53    Post subject: Reply with quote

Det med å slå langt vs kort hørte vi jo også tidlig i sesongen. Må bare konstatere at til tross for at de trener omtrent hver dag ikke har klart å bli enige om dette...
Det sier vel deg meste om sesongen 2020.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 30.11.2020 22:55    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Leser på adressa at Helland sier de er delt i om de skal slå langt eller kort!!!!
Når skal denne spillergruppen gjøre som de går beskjed om ?

Spørsmålet er jo hva de faktisk får beskjed om. Dette må jo være en klar og utvetydig strategi fra ledelsen, og skal det varieres må planen være så klar at man slipper å lure eller være uenige. Helland og resten skal vite når de skal slå langt og når de skal slå kort, og over tid skal dette være såpass innarbeidet at det går på automatikk.

Jeg tviler på om det er mye uenighet i slike ting i Bodø, for å si det slik. Eller under Eggen. At det er uenighet om slike ting forteller at minst et av kriteriene plan, formidlingsevne eller lojalitet mangler.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.12.2020 09:39    Post subject: Reply with quote

Som jeg skrev i en annen tråd: det er fortsatt under et halvt år siden Horneland forsvant, og vi har byttet trenere to ganger siden da. Det er mange spillere som har en klar agenda i å definere idealet i retning av egne styrker, i mangel på en kollektivt omforent spillestil, og jeg tror ærlig talt Hareide har overvurdert i hvilken grad spillergruppa hadde noen eksisterende felles forståelse.

Man må jo lure litt på Trond Henriksens rolle i dette. Til å være et fastmontert vedheng i trenerteamet under de siste fire trenerne våre synes jeg det er bemerkelsesverdig lite kultur som følger med hans tilstedeværelse, og laget gjør jo vidt forskjellige ting på banen. Joda, han hadde et bra vikariat som interimtrener, men jeg tillater meg å lure på om ikke hans rolle som formidler av det Rosenborgske mellom ulike trenere har blitt grovt forsømt.
Neeskens
Veteran

PostPosted: 01.12.2020 10:11    Post subject: Reply with quote

Det kan se ut som vi har en del spillere som leker trener og ønsker å sette agenda for hvordan vi skal spille. Jeg forstår godt at Helland ikke ønsker lange baller i bakrom, da han ikke har fart til det....
Det kan se ut som vi har en spillergruppe hvor flere ikke er fornøyd med å sitte på benken og heller ikke ønsker å spille slik treneren ønsker...
Jeg tror greit at både Helland- Samuel ikke er fornøyd og ikke ønsker å ta opp hansken skikkelig når de får muligheten. Når Samuel og Helland ikke gidder ta løpene defensivt så nytter det ikke..
Jeg tror det må ryddes litt i stallen og det vil nok bli gjort. Det må trekkes i samme retning ellers lir det slik som nå hvor det meste virker tilfeldig og vi velger de enkle løsningene som er lett å demme opp for.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.12.2020 10:36    Post subject: Reply with quote

Jeg hadde jo i alle fall et sterkt inntrykk av at det var en viss uenighet tidligere om det å være 'god' innebar å kunne ta imot en fotball eller om det heller gjaldt å kunne løpe to kilometer ekstra. Og der kunne det synes som den vinnende fraksjonen hadde stor personlig nytte av den agendaen.

Min mening er jo at Rosenborg har blitt alt for opptatte av de fysiske parameterene - spesielt siden løsningen vår ikke er å utvikle fysisk kapasitet i tekniske og skapende spillere, men å kjøpe og prioritere primitive, men fysiske spillere for å skåre bedre på måltallene. Hvor plasserer vi oss som lag på de teknisk/kreative parameterne blant de norske lagene? Som nummer 4? 5, kanskje? I norsk eliteserie?

Hadde nå enda fart vært like høyt prioritert som utholdenhet og duellstyrke.
PerO
Veteran

PostPosted: 01.12.2020 10:55    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Som jeg skrev i en annen tråd: det er fortsatt under et halvt år siden Horneland forsvant, og vi har byttet trenere to ganger siden da. Det er mange spillere som har en klar agenda i å definere idealet i retning av egne styrker, i mangel på en kollektivt omforent spillestil, og jeg tror ærlig talt Hareide har overvurdert i hvilken grad spillergruppa hadde noen eksisterende felles forståelse.

Man må jo lure litt på Trond Henriksens rolle i dette. Til å være et fastmontert vedheng i trenerteamet under de siste fire trenerne våre synes jeg det er bemerkelsesverdig lite kultur som følger med hans tilstedeværelse, og laget gjør jo vidt forskjellige ting på banen. Joda, han hadde et bra vikariat som interimtrener, men jeg tillater meg å lure på om ikke hans rolle som formidler av det Rosenborgske mellom ulike trenere har blitt grovt forsømt.

Henriksen sier jo selv at han ikke vil være hovedtrener. Og jeg mistenker at han er tro mot den modellen som vi har arvet etter Eggen. Trener bestemmer alt. Han tilpasser seg trener og driver bare mild påvirkning.

Jeg har sagt i veldig mange år, at klubben ikke kommer videre før vi får en SD som styrer det sportslige over tid, og er overordnet den etil enhver tid sittende trener. Modellen vi har nå fungerer bare i de periodene hvor man har en suksessfull trener som sitter i mange år.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 01.12.2020 11:28    Post subject: Reply with quote

Jeg er vel egentlig tilbøyelig til å mene at Henriksen er en ok hovedtrener, men ikke egentlig fyller sin rolle som kulturbærer i sportslig avdeling.

Minner om at det tok Horneland & co månedsvis å skjønne hvilke spillestilsforventninger som lå i klubben, og at de bedyret at de ikke hadde fått noen føringer fra klubben om spillestil. Mens Henriksen var der hver eneste dag som uttalt 'bindeledd' til RBK-filosofien. Og nå er det egentlig likens: Hareide kommer inn, og alt det som faktisk fungerte under Henriksen, de småtingene som smakte litt av RBK-fotball, de skrotes på dagen.

Da får jeg en idé om at Henriksen ikke har nok gjennomslag for sine synspunkter til å være assistenttrener. Det blir for lite motstand i ham til å være av nytte for hovedtreneren.
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 01.12.2020 11:41    Post subject: Reply with quote

Det handler nok mye om det organisatoriske. Det legges ingen føringer for hvordan RBK skal spille, og da er det hovedtrener som setter alle premissene til enhver tid. Henriksen har dermed veldig lite han skulle ha sagt i så måte, og forholder seg nok lojalt til opplegget til Hareide. Det er også særdeles få i skandinavia som har hverken faglig kompetanse eller pondus til å utfordre Hareide i særlig grad. Vi snakker om en trener med 35 års erfaring på toppnivå, og sterkere meritter enn de aller fleste med norsk pass.

Utfordringen vår rent sportslig er dog først og fremst at dagens spillerstall rett og slett ikke holder et godt nok nivå til å være en seriøs utfordrer til gullet. Vi har en del sterke og meritterte navn riktignok, men laget er ikke spesielt komplimentært og mange av disse spillerne leverer på et nivå som er langt unna det både navn og rykte skulle tilsi. Vi er faktisk så mye dårligere enn Glimt som det tabellen tilsier. Det er divisjonsforskjell. Og med Covid gående utover i 2021, som vil gjøre det bortimot umulig å forsterke laget så mye som vi trenger, så vil jeg si det er bortimot usannsynlig at vi skal være noen gullutfordrer i 2021 også.

Det er resultatet av den totale mangelen på sportslig styring vi har hatt nå i mange år. Ingen strategi på hvordan laget skal spille, og spillerlogistikken har vært bedrevet etter full sjømann prinsippet. 11'eren i 2020 er faktisk dårligere enn den i 2015 på samtlige posisjoner på banen. Det sier litt om jobben som er gjort.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 01.12.2020 14:03    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Jeg er vel egentlig tilbøyelig til å mene at Henriksen er en ok hovedtrener, men ikke egentlig fyller sin rolle som kulturbærer i sportslig avdeling.

Minner om at det tok Horneland & co månedsvis å skjønne hvilke spillestilsforventninger som lå i klubben, og at de bedyret at de ikke hadde fått noen føringer fra klubben om spillestil. Mens Henriksen var der hver eneste dag som uttalt 'bindeledd' til RBK-filosofien. Og nå er det egentlig likens: Hareide kommer inn, og alt det som faktisk fungerte under Henriksen, de småtingene som smakte litt av RBK-fotball, de skrotes på dagen.

Da får jeg en idé om at Henriksen ikke har nok gjennomslag for sine synspunkter til å være assistenttrener. Det blir for lite motstand i ham til å være av nytte for hovedtreneren.

Er nok enig i det du skriver her. Tror egentlig Henriksen kunne vært en god hovedtrener hvis han hadde hatt den rette driven og inspirasjonen til å sate på det.

Jeg tror nok han er faglig dyktig nok, til å være nyttig for hovedtrener. Men siden hovedtrener bestemmer alt, og klubben faktisk ikke har noen definert stil de skal jobbe mot, så driver han nok ikke veldig mye påvirkning for å få gjennom rbk-fotball. Han er nok mer typen som støtter de målsetningene treneren har.
Back to top
WT62
Veteran

PostPosted: 01.12.2020 14:43    Post subject: Reply with quote

Så må vi huske at å være assistenttrener/ keepertrener ( Henriksen/Jamtfall) er rimelig bra betalt og at det godt kan være vanskelig for feks de to å finne like godt betalte jobber siden kompetansen er ganske RBK snever. Siden styret har bestemt at hovedtrener er øverste ansvarlige så ville det ut fra en slik betraktning være lurt å sitte stille i båten og gjøre det hovedtrener bestemmer inntil det kommer en ny. Forstår lett at feks Henriksen ikke opptrer som en rendyrket Eggendisippel under slike forhold
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 12.12.2020 19:19    Post subject: Reply with quote

Jeg husker rykter fra før Hareide ble ansatt; han var visst ganske klar på at stallen har store mangler, og at han satte krav til fornyinger hvis han skulle ta jobben.

At stallen har gigantiske mangler ser vi jo lett. Veldig lite fart og veldig lite teknikk. Ikke kan vi løpe fort og ikke kan vi slå innlegg. Vanskelig å se at det går an å få mer ut av dagens stall, med mindre man tar et helt års pause og bare øver på samhandling, da kan kanskje noen av manglene dekkes over.

På meg virker det som at Hareide vet at han må rive dette fra hverandre og bygge det på nytt. Med bedre spillere. For eksempel folk som er raske nok til å vinne spurter både i angrep og forsvar, og folk som har lært å slå gode innlegg og pasninger før de fyller 30.
Hodor
Veteran

PostPosted: 14.12.2020 15:01    Post subject: Reply with quote

Fra fremsiden av nettavisen nå :
Fem RBK-spillere pÃ¥ vei ut av klubben: –⁠ Det er nok pÃ¥ tide Ã¥ prøve noe nytt nÃ¥

Pluss sak, så vet ikke hvem det er snakk om

Last edited by Hodor on 14.12.2020 15:29; edited 1 time in total
Back to top
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 14.12.2020 15:07    Post subject: Reply with quote

En av de er senador som går til Molde. Wink
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 14.12.2020 15:08    Post subject: Reply with quote

Konate
Hedenstad
Denic
Sondre Skogen
Andreas Helmersen
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 14.12.2020 15:14    Post subject: Reply with quote

Fornuftig valg. Burde ta sammen avgjørelse om:

Hovland
Konradsen
Ã…sen
Helland
Adegbenro
Valsvik
Back to top
varg88
Proff

PostPosted: 14.12.2020 22:47    Post subject: Reply with quote

Er Helmersen i stand til å spille fotball igjen?
Back to top
TAF
Veteran

PostPosted: 15.12.2020 14:22    Post subject: Reply with quote

Blir Helmersen noen gang i stand til å spille fotball igjen?
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 15.12.2020 15:07    Post subject: Reply with quote

Helmersen har mer eller mindre gått skadet siden 2015. Kneet, eller begge knærne(?), er jo laget av melisglasur.
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 15.12.2020 15:28    Post subject: Reply with quote

Det ville vært en enormt imponerende, og tilsvarende usannsynlig, solskinnshistorie dersom han noen gang kom seg opp på et nivå der han kunne bli et førstevalg for Rosenborg etter å ha mistet fem år med trening i den viktigste utviklingsperioden.

Men det skjer nok definitivt ikke uten omveier, i så fall, og det vil ta flere år med klatring i nivå.
enojado
Veteran

PostPosted: 15.12.2020 16:02    Post subject: Reply with quote

Kjenner ikke til hvor mye på bakrommet Helmersen har trent eller trener men slik det har vært har han null sjans til å drive med toppfotball igjen. Det kommer stadig noen nye og interessante kull, og Helmersen rykker stadig lengre bak i køen. Mange tror at fotball og talent er noe som er medfødt. Mulig det er noe, men det er uttalige timer som ligger bak, selv for en dårlig obos-spiller. Største tabben til Helmersen var å la være å opere acl og håpet det skulle fungere med skinner og tape. Fikk en heftig vridning i odd som dro med seg mye annet rart i kneet og måtte allikevel opere inn nytt korsbånd pluss litt til. I slike ekstreme tilfeller som Helmersen vil jeg tro de vurderte allograft, altså et korsbånd fra et lik slik at man ikke tar bort eller endrer noe fra sin egen kropp... Han har vel ikke noe mer å ta av heller kanskje !?
Back to top
Der Kaiser
Veteran

PostPosted: 18.12.2020 13:56    Post subject: Reply with quote

Da har Hareide tatt første grep. Reginiussen ut. Mye tyder vel på at Eyjolfsson og Serbecic er stopperpar neste sesong? Alltid spennende å pusle med mulige startoppstillinger. Prøver meg:

Hansen
Reitan, Serbecic, Eyjolfsson, Augustinsson
Henriksen, Skjelbred, Zachariassen
Holse, Islamovic, Ceide

Det er et bra lag, men er det seriemesterkvalitet all den tid Bodø/Glimt er så gode som de er? Reitan har tatt steg de siste kampene og er en bra back, men her bør det kanskje forsterkes. I tillegg har jeg mine tvil knyttet til Islamovic. Fantastisk på sitt beste, men er et vandrende kort og gjør mye rart. Ceide bør satses på.

Ut med Konradsen, Helland, Hovland, Hedenstad, Valsvik og Adegbenro. Det frigjør store deler av lønnsbudsjettet. Da har vi følgende stall med potensielt nye signeringer:

Hansen
Faye Lund

Reitan
Ny høyreback/stopper
Eyjolfsson
Serbecic
Ceide
Augustinsson
Konate (mener han bør gis kontrakt)

Tagseth
Ã…sen
Zachariassen
Henriksen
Skjelbred
Ny midtbane

Ceide
Islamovic
Holse
Paul
Ny spiss
Ny ving
Back to top
FJohnsen04
Junior

PostPosted: 18.12.2020 14:50    Post subject: Reply with quote

Er virkelig Islamovic fantastisk på sitt beste? Kan virkelig ikke erindre en eneste kamp der jeg har tenkt at Islamovic har vært fantastisk.

Kampen mot Molde f.eks. Han gjorde en god innsats, møtte og holdt på ballen i oppspillsfasen og scorte et heldig mål (mellom bena på Molde-spilleren) og straffe. Før straffen brente han dermed en gedigen sjanse. Der og da kjente jeg mest av alt på frustrasjon, en spiss i RBK skal sette slike sjanser. Skjelbred var RBK klart beste spiller den kampen.

Islamovic er overall for ustabil og "toppene" gjør ikke opp for dette. Tilslaget hans på ball er kritikkverdig og han er ingen naturlig målscorer. Skal Rosenborg ha et håp om å utfordre B/G neste år må et nytt førstevalg på plass. Det vet også Hareide.
Back to top
Ratatosk
Veteran

PostPosted: 18.12.2020 15:04    Post subject: Reply with quote

Kan jo håpe at B/G kaster litt penger etter oss for å hente hjem Konradsen. Det hadde vært noe. Reginiussen, Hovland, Konradsen, Hedenstad, Åsen og Helland ut, så hadde man allerede senket gjennomsnittsalderen og lønnsbudsjettet kraftig. Kvaliteten ville derimot ikke bli mye dårligere. Om de frigjorte midlene hadde blitt brukt fornuftig, kunne man stå igjen med et slagkraftig lag i 2021, uten å bruke fryktelig mye penger.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 43, 44, 45  Next
Page 5 of 45

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb