English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Årsmøte 2020
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 41, 42, 43  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Trondhjemsen
Proff

PostPosted: 12.02.2020 17:40    Post subject: Reply with quote

At Tore Strø-møy ikke var valgbar var nok adressa klar over, men alt som genererer klikk er det visst bare å publisere.
Back to top
View user's profile Send private message
waterfalls
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 17:42    Post subject: Reply with quote

Adressa.no wrote:
I Lov for Rosenborg Ballklubs paragraf 6.1 heter det at «For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av klubben i minst én måned og ha oppfylt medlemsforpliktelsene».

Likevel mener høyskolelektor Frode Solberg ved institutt for rettsvitenskap og styring ved BI at det vil være flisespikkeri å stoppe et benkeforslag på Strømøy på dette grunnlaget.

– Årsmøtet er virksomhetens øverste myndighet, og det er opp til årsmøtet å fortolke vedtektene og eventuelt godkjenne Strømøy som kandidat til vervet som styreleder. Det scenarioet er mulig, og bør ikke være noe problem. At han ikke har vært medlem sammenhengende i en måned er flisespikkeri, sier Solberg.

Nidaros.no wrote:
Tore Strømøy er ikke valgbar på Rosenborgs årsmøte torsdag 13. februar. Det bekrefter tidligere leder i valgkomiteen, Stig Arne Westerhus til Nidaros.

– Han er ikke valgbar. Hvis en person skal bli styreleder i en klubb er han nødt til å ha vært medlem i minimum 30 dager, sier Westerhus.

Det har ikke Strømøy vært. Han forteller til Nidaros at han meldte seg inn i klubben igjen dagen før årsmøte.

– Jeg meldte meg inn igjen i dag. Dette visste jeg ingenting om, sier Strømøy til Nidaros.

Daglig leder i Rosenborg, Tove Moe Dyrhaug bekrefter også til Nidaros at Strømøy ikke kan velges.

– Det stemmer. Man må ha vært betalt medlem i minst én måned, skriver hun i en sms.

Er det håp for Tore på Sporet allikevel? Eller står klubben hardt på at man må ha vært medlem i minst en måned før årsmøtet til tross for mange års medlemskap tidligere?
Back to top
ace
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 17:43    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
ace wrote:
Jeg gir opp, klubben min er blitt en farse fra ende til annen.

Skal sies at klubben er ganske passiv deltaker i denne farsen. Tror ikke det er noen i RBK-ledelsen som har oppmuntret Tore Strømøy til å stille, heller ikke Gjersvold.

Mye sterke meninger blant medlemmer da, noe som egentlig er godt å se. Sinne og steile fronter er ti ganger bedre enn likegyldigheten vi så i 18/19.
Mener jo alt rundt dette årsmøtet, vi blir gjort til latter for alt og alle med det som skjer rundt den. Går faktisk Brann en høy gang nå, toppen ble nådd med forslaget om Tore Strømøy.
razzle
Proff

PostPosted: 12.02.2020 17:44    Post subject: Reply with quote

Gnafs wrote:
Hva med Tande P ? Han kan få orden på RBK's økonomi Tommel'n opp!

Eller Flettfrid?
Sersjant Wiseth?
Good Old Gammel Nok?
Back to top
SverreTrd
Senior

PostPosted: 12.02.2020 17:50    Post subject: Reply with quote

KitWalker wrote:
Tore Strømøy er faktisk en meget god kandidat. Jeg kjenner han godt og han har masse meninger og tanker om RBK. Jeg vet hvertfall at han ikke er så fryktelig imponert over hva som skjer idag, både på og utenfor banen.
Hadde jeg vært medlem og hatt tid til å delta på møtene så hadde jeg helt klart vurdert han som en god kandidat.

Jeg synes det er interessant hva ulike medlemmer mener, enten det er KitWalker som her, El Duderino som jeg ofte er uenig med eller andre: Så får jeg vurdere på fritt grunnlag selv!

Men Tore Strømøy får nok ikke min stemme Very Happy RBK
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 18:02    Post subject: Reply with quote

Jeg elsker denne klubben RBK
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 12.02.2020 18:22    Post subject: Reply with quote

"Å her ha vi en klubb som itj ha sjett rota si på fleire år stakkars. Men no ska vi finnj den, i lag, om vi så ska leit væla roint."
csk
Senior

PostPosted: 12.02.2020 18:23    Post subject: Reply with quote

Hvordan sjekker jeg om jeg er medlem?
Usikker på om jeg betalte siste år...
P.s. Fikk Mail ang påmelding til årsmøtet.
Back to top
Hedon
Forumsjef

PostPosted: 12.02.2020 18:27    Post subject: Reply with quote

ace wrote:
Mener jo alt rundt dette årsmøtet, vi blir gjort til latter for alt og alle med det som skjer rundt den. Går faktisk Brann en høy gang nå, toppen ble nådd med forslaget om Tore Strømøy.

Ok, jeg synes det hele er stor underholdning. De som latterliggjør RBK fordi mange vil være styreleder må bare få holde på.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Letterkenny
Rutinert

PostPosted: 12.02.2020 18:27    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Alt dette høres ut som et rykte man fort kan få på seg ved å gjøre seg upopulær som varsler. Jeg er ikke bekymret.

Det er ikke folk som har jobbet i Statoil som har kommet med disse påstandene, men folk med sentrale roller i andre deler av trøndersk næringsliv.
Jeg har ingen befatning med fyren selv, så hva gjør jeg? Spør nettverket mitt, som jeg stoler på. Og når flere uavhengige kommer med liknende karakteristika, så er det vel kanskje et snev av sannhet i det.
Back to top
BjarneB
Senior

PostPosted: 12.02.2020 18:40    Post subject: Reply with quote

Mulig det bare er kverulanten i meg, men jeg klarer strengt tatt ikke å komme til samme tolkning som VK. Jeg har null tro på at Strømøy er riktig mann for Rosenborg, men slik jeg tolker vedtektene er han valgbar.

§ 6. Generelle regler om stemmerett, valgbarhet, forslagsrett mv.
(1) For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av klubben i minst én måned og ha oppfylt medlems-
forpliktelsene, jf. § 3 (1).

§ 3. Medlemmer
(1)For at en person skal opptas i klubben må vedkommende:
a) akseptere å overholde klubbens og overordnede organisasjonsledds regelverk og vedtak,
b) ha gjort opp eventuelle økonomiske forpliktelser til klubben og andre organisasjonsledd i NIF.

Det står ingen steder i vedtektene verken at du må være medlem på møtet, eller ha vært det en tid før møtet.
Ordlyden i vedtektene er at du må ha vært medlem i minst 1mnd, men utifra slik det er skrevet kan det strengt tatt ha vært nok å vært medlem i 1mnd i 1917.
Back to top
sidney
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 18:48    Post subject: Reply with quote

Rånny wrote:
Tore Strømøy Laughing

Hva blir neste? Åge Aleksandersen?

Jeg sier ikke at Åge hadde gjort seg som styreleder, men det er uansett ingen grunn til å drite han ut. Super supporter som har bidratt med mye entusiasme og fin rosenborgmusikk.
Hodor
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 18:59    Post subject: Reply with quote

TomAndre wrote:
men slik jeg tolker vedtektene er han valgbar.

(1) For å ha stemmerett og være valgbar må man ha fylt 15 år, vært medlem av klubben i minst én måned og ha oppfylt medlems-

Lurer på hvordan du tolker ting da.
Hvordan er han valgbar? Han meldte seg inn i går eller i dag

Var du ikke medlem en måned før møtet har du ikke en gang stemmerett

Last edited by Hodor on 12.02.2020 19:04; edited 1 time in total
Back to top
Rexalor
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 18:59    Post subject: Reply with quote

TomAndre wrote:
Det står ingen steder i vedtektene verken at du må være medlem på møtet, eller ha vært det en tid før møtet.
Ordlyden i vedtektene er at du må ha vært medlem i minst 1mnd, men utifra slik det er skrevet kan det strengt tatt ha vært nok å vært medlem i 1mnd i 1917.

Jeg tror det kan være lurt å få sett på disse vedtektene, og de vedtektene som styret påstår ekskluderer Westerhus slik at de ikke er like tvetydige og kan misbrukes/feiltolkes. Jeg er forøvrig enig i at ordlyden i vedtektene ikke sier at Strømøy er uvalgbar. At intensjonen derimot er at vedtektene skal brukes på den måten er jeg også helt med på.
Back to top
BjarneB
Senior

PostPosted: 12.02.2020 19:10    Post subject: Reply with quote

Hodor wrote:
TomAndre wrote:
men slik jeg tolker vedtektene er han valgbar.

Lurer på hvordan du tolker ting da.
Hvordan er han valgbar? Han meldte seg inn i går eller i dag

Var du ikke medlem en måned før møtet har du ikke en gang stemmerett

Har har vært medlem før, men har ikke vært det de siste årene.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 19:10    Post subject: Reply with quote

Kommentarutgaven til loven gjør intensjonen med denne bestemmelsen helt klar

Quote:
Idretten har, i likhet med mange andre foreningstyper, et krav om en viss medlemstid før medlemmet kan stemme eller være valgbar. For organisasjonsledd i NIF er minimumstiden som medlem én måned før medlemmet får stemmerett og er valgbar. Dette er gjort for å hindre at enkeltgrupper på kort varsel kan mobilisere en gruppe ikke-medlemmer for å ”kuppe” et årsmøte. Månedsfristen beregnes med utgangspunkt i den dag kontingenten er betalt, jf. NIFs lov § 10-4 (2). Selv om vedkommende ikke har vært medlem i en måned, har medlemmet like fullt tale- og forslagsrett.

Det må altså gå én måned fra du innehar gyldig medlemsskap (altså du har betalt) inntil du er stemmeberettiget og valgbar. Det hjelper ikke at du var medlem en måned i 2017 for å få delta på jubileumsfesten.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 19:15    Post subject: Reply with quote

Det påstås at Tore Strømøy kan flytende spansk, og at det derfor kanskje kan være en mulighet for å hente Messi på slutten av hans karriere. Mulig det bare er valgflesk, jeg vet ikke jeg.
Back to top
BjarneB
Senior

PostPosted: 12.02.2020 19:21    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
Kommentarutgaven til loven gjør intensjonen med denne bestemmelsen helt klar

Quote:
Idretten har, i likhet med mange andre foreningstyper, et krav om en viss medlemstid før medlemmet kan stemme eller være valgbar. For organisasjonsledd i NIF er minimumstiden som medlem én måned før medlemmet får stemmerett og er valgbar. Dette er gjort for å hindre at enkeltgrupper på kort varsel kan mobilisere en gruppe ikke-medlemmer for å ”kuppe” et årsmøte. Månedsfristen beregnes med utgangspunkt i den dag kontingenten er betalt, jf. NIFs lov § 10-4 (2). Selv om vedkommende ikke har vært medlem i en måned, har medlemmet like fullt tale- og forslagsrett.

Det må altså gå én måned fra du innehar gyldig medlemsskap (altså du har betalt) inntil du er stemmeberettiget og valgbar. Det hjelper ikke at du var medlem en måned i 2017 for å få delta på jubileumsfesten.

Det der setter ting i et annet lys, helt klart.
Mener dog uansett at vedtektene bør skrives om, for slik som vedtektene står skrevet nå, så er de veldig åpne for tolkning og misforståelser. Er også enig med Rexalor, ift. intensjonen, men noe bør gjøres med ordlyden.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 19:24    Post subject: Reply with quote

RBK kan ikke skrive om klubbens lov slik at den avviker fra NIF sin lovnorm. Den kan vedta tilleggsbestemmelser som gjør klubbens lov strengere, men det er ikke bare for RBK å endre på dette. Det må i såfall skje hos NIF.

Med kommentarutgaven som støtte til lovtolkningen (slik man kanskje ikke kan forvente at medlemmene gjør, men styret og kontrollkomité), burde det være uproblematisk.
Back to top
Skrulledude
Senior

PostPosted: 12.02.2020 19:25    Post subject: Reply with quote

6Strand wrote:
Det er ikke folk som har jobbet i Statoil som har kommet med disse påstandene, men folk med sentrale roller i andre deler av trøndersk næringsliv.

Kan du i det minste si i hvilken bransje disse trønderne jobber? Gjerne stilling også?

Husk at det finnes folk som har lyst til å bli kvitt sjefen sin, en konkurrent eller hva det måtte være. Vi må nesten ha noe håndfast, hvis ikke bør det ikke påvirke oponionen. Skjønner at folk fra Hitra er fortvilte over vindmøller, men ja.
Back to top
gisp!
Legende

PostPosted: 12.02.2020 19:27    Post subject: Reply with quote

Det dukker visst stadig opp nye lederkandidater. Koteng, Gjersvold og Strømøy er allerede kjent, og nå presenterer Nidaros altså denne Ståle Gjerstad.

Last edited by gisp! on 12.02.2020 19:32; edited 1 time in total
Back to top
håpløs
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 19:30    Post subject: Reply with quote

Med tanke på Ståle sin lite motiverende tale på medlemsmøte samt nestleders (pluss)art hos Nidaros så blir jeg overrasket om årsmøtet velger han.

"SG bidrar ikke med erfaring og kompetanse"
https://www.nidaros.no/mo...-113-16386

Last edited by håpløs on 12.02.2020 19:40; edited 4 times in total
Back to top
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 12.02.2020 19:30    Post subject: Reply with quote

Artig og underholdende, frekke finter og uventede overraskelser er bra på banen, men litt mindre morsomt når det handler om klubbdriften.
BjarneB
Senior

PostPosted: 12.02.2020 19:32    Post subject: Reply with quote

Eru wrote:
RBK kan ikke skrive om klubbens lov slik at den avviker fra NIF sin lovnorm. Den kan vedta tilleggsbestemmelser som gjør klubbens lov strengere, men det er ikke bare for RBK å endre på dette. Det må i såfall skje hos NIF.

Med kommentarutgaven som støtte til lovtolkningen (slik man kanskje ikke kan forvente at medlemmene gjør, men styret og kontrollkomité), burde det være uproblematisk.

Mener ikke at klubben skal skrive om slik at den avviker. Mener at det heller burde stått svart på hvitt i vedtektene at det er siste mnd før årsmøtet som gjelder.
Samme med valgbarhet i VK, få en presisering av av vedtektene, så slipper vi diskusjoner på om Westerhus er valgbar eller ikke.
Back to top
Eru
Veteran

PostPosted: 12.02.2020 19:37    Post subject: Reply with quote

TomAndre wrote:

Mener ikke at klubben skal skrive om slik at den avviker. Mener at det heller burde stått svart på hvitt i vedtektene at det er siste mnd før årsmøtet som gjelder.
Samme med valgbarhet i VK, få en presisering av av vedtektene, så slipper vi diskusjoner på om Westerhus er valgbar eller ikke.

Det er nok vanskelig å lovfeste en slik presisering uten at teksten avviker fra NIF sin lov og det burde heller ikke være nødvendig.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> På sidelinja All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 41, 42, 43  Next
Page 28 of 43

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb