View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
2mas Sjef

|
Posted: 02.01.2020 22:07 Post subject: |
|
|
– Ingen kommentar. Det jeg kan si er at jeg håper det blir et godt år for både for meg selv og Rosenborg.
– Det vil nå komme en tid hvor ting er klart. Det er litt slik i fotballen at når ting begynner å rulle, så skjer det fort, forteller 29-åringen som da VG prater med ham sier at det hvert fall ikke skjer nå snart.
– Jeg sitter nemlig og passer på sønnen min, så da må nesten ting vente litt.
Les mer: Helland om Sverige-interessen: – Håper det blir et godt år |
|
Back to top |
|
 |
Snabeltann Veteran

|
Posted: 03.01.2020 00:07 Post subject: |
|
|
EGA wrote: | En evt ruinering startet lenge før Horneland. Den stallen som ventet da han kom var under enhver kritikk og skyldtes SIB og Kåre.
Nå blir det kanskje nødvendig opprydding med Søder, Helland, Lundemo etz ut. I stallen tre unge lokale og trolig Skjelbred inn. Som natt og dag. |
"Enhver kritikk" er å ta i. Greit nok at RBK-stallen var moden for litt fornying da Horneland kom inn, men det er umulig å komme rundt at han har fått ekstremt lite ut av laget som tok tre strake seriegull, to cupgull og to gruppespill i europa på tre år. Kan ikke legge særlig mye av skylden på SIB eller Kåre for 2019, uansett hva man mener om Horneland.
Helland greide til tross for manglede tillit å bidra med 3 scoringer og 7 målgivende i eliteserien 2019. Med 971 spilleminutter er det bedre enn ett målpoeng per 90 min. For å sette det i perspektiv så spilte Helland neste like lite som Valsvik i med sine 891 min eller De Lanlay med 867 min, likevel bidro han med 10 målpoeng. Og for alle som brukte øynene så var han (spesielt på høsten) tilsynelatende den eneste som virkelig brydde seg om å vinne fotballkamper.
Nåssåladden wrote: |
SÃ¥ at Horneland ikke har brukt Helland og puttet han permanent i "fryseboksen" stemmer ikke |
Som nevnt over så har Helland spilt kun 971 minutter i 2019. Det er kun rundt en tredjedel av totalt 2700 mulige og betydelig mindre enn han har spilt de forrige to sesongene (cirka 1500 minutter i begge). Han er åpenbart ikke "permanent" i fryseboksen i den forstand at han aldri får spille, men basert på prestasjonene til Helland når han har spilt og ikke minst de manglende prestasjonene til Akintola så er det ganske rimelig å si at Helland er hvertfall delvis i fryseboksen. Horneland kunne nok helst ha tenkt seg at Helland gikk samme veien som Bendtner, altså slengt inn på laget i ny og ned uten noen kontinuitet for så å bruke den eventuelt dårlige prestasjonen som grunnlag for å prioritere andre spillere.
Han fungerer kanskje best som en superreserve når motspillerne er mørnet og til å forandre kampbildet? |
Hvis Horneland har tenkt å fortsette som i 2019, så ja, sannsynligvis. Poengløst å ha en spillertype som Helland på fra start når man bare skal slå daffe pasninger på utsiden av motstanderens sideback og håpe at vingen greier å trylle frem et innlegg inn i en stort sett tom boks. Helland er ikke lagd for møkkafotballen til Horneland, og strengt talt fortjener både publikum og Helland betydelig bedre. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 03.01.2020 00:23 Post subject: |
|
|
Gode spillere har ingenting å gjøre i rbk så lenge Horneland insisterer på å pole ball. Skjønner godt han ikke gidder å slite benk for en innleid dårligere spiller. Drar han er det utelukkend Horneland sin skyld. |
|
Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 03.01.2020 01:39 Post subject: |
|
|
Forsvinner Helland trur jeg nok fort at kravene mot Horneland fra omgivelsene vil havne på "vinne seriegull i April" om han ikke skal få hele supportersiden mot seg. Helland er ikke den beste spillern å ha totalt sett da han er skada oftere enn noe menneske burde være. Det sagt så er han en viktig figur å ha i forhold til å si i offentligheten det mange tenker. Jeg trur egentlig at den eneste som er igjen som har personligheten til det om Helland drar er Hansen. Vi som fotballklubb trenger spillere som Helland. Spesielt når ting går rævva. Det holder liksom ikke da å ha en trener som sier "Tinger er for dårlig" også går det en uke så har han glemt det han sa og vi ser den samme gamle ku bæsj trillinga. Den tiraden som Helland hadde på slutten av sesongen trur jeg fort var nødvendig for at vi skulle se endringene som kom i ettertid. Jeg trur aldri vi ville hørt noe som en gang kunne likna fra Søderlund for å si det sånn. _________________ Grilldress er også en dress:)
Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 03.01.2020 08:18 Post subject: |
|
|
Mye snørr i barten. Det er ikke nødvendigvis slik at Hellands sviktende form er Hornelands feil. Man kan være kritisk til treneren, uten å sause det inn i alle debatter og problemer på alle fronter. Problemet med Helland er at han har prestert dårlig i lang tid og hever mye lønn. Problemet med Horneland er at han spiller kjedelig og foreløpig lite effektiv fotball. Det har også kommet fram en del garderobeproblemer som hverken Helland eller Horneland trenger få skylda for. At vinteren kom tidlig i høst kan muligens også ha påvirket tilskuertallene, men det har ingen ting med diskusjonen om Hellands Sverigetur å gjøre.
Om man grauter all misnøye og alle problemer sammen, og fester navn på dem, er løsninga å sparke alt og alle. Det tror jeg ikke vil skape gladstemning og publikumsboost.
Jeg ønsker Helland lykke til hvorenn han spiller neste år, og kommer til å følge Rosenborg uavhengig av om han prøver seg i Sverige. Kunne ikke falle meg inn å boikotte laget mitt pga. dette. Rosenborg er større enn både Helland, Horneland, Søderlund og Per. _________________ Å nei håret fins itj mest
Sler ut tenner'n på den første som sei hest |
|
Back to top |
|
 |
pfff Senior
Joined: 10 Aug 2012 Posts: 110 Location: Eksil på østlandet
|
Posted: 03.01.2020 10:05 Post subject: |
|
|
Etter min mening er det en enkelt grunn til at Helland ikke har spilt: Vi er så svake defensivt på høyre side, at det blir åpent som ei låvedør uten en ving som jobber knallhardt defensivt. Uansett form vil ikke Helland kunne skåre nok mål til at regnskapet går i pluss. Dette skyldes vel primært Hedesnstad/Hovland, men også Mike, Yore og mangel på et godt anker inngår i problemet. Får vi orden på denne strukturen vil Helland kunne blomstre, selv om han jukser defensivt. Inntil vi finner ut av det, eller får satt sammen en gjeng mer egna spillere bakover, vil ikke Helland kunne være et førstevalg.
Jeg synes det er tragisk, og vil vedlig gjerne se Helland skinne i RBK-drakt. Men slik laget var satt sammen i år skjønner jeg godt at han ikke har spilt. Håper han fortsatt vil være i RBK, men ønsker han lykke til videre uansett. |
|
Back to top |
|
 |
Nåssåladden Veteran
|
Posted: 03.01.2020 10:20 Post subject: |
|
|
momonster wrote: |
SÃ¥ at Horneland ikke har brukt Helland og puttet han permanent i "fryseboksen" stemmer ikke |
Som nevnt over så har Helland spilt kun 971 minutter i 2019. Det er kun rundt en tredjedel av totalt 2700 mulige og betydelig mindre enn han har spilt de forrige to sesongene (cirka 1500 minutter i begge). Han er åpenbart ikke "permanent" i fryseboksen i den forstand at han aldri får spille, men basert på prestasjonene til Helland når han har spilt og ikke minst de manglende prestasjonene til Akintola så er det ganske rimelig å si at Helland er hvertfall delvis i fryseboksen. Horneland kunne nok helst ha tenkt seg at Helland gikk samme veien som Bendtner, altså slengt inn på laget i ny og ned uten noen kontinuitet for så å bruke den eventuelt dårlige prestasjonen som grunnlag for å prioritere andre spillere.
|
Helland lagde flere målpoeng på betydelig færre minutter i år under Horneball enn i fjor under Kåre & the gang aka Coolen. Faktisk omtrent like mange målpoeng som Adegbenro i år. Men er det noe de foregående sesongene har vist så er det at Helland overhodet ikke takler å spille kamp etter kamp fra start pga overbelastning og skader. Så de som mener at man skal "satse på Helland" snakker jo mot bedre vitende. Da er det mye bedre at Helland brukes som er superreserve og starter noen kamper iblant.
Tviler på at Helland får like bra kontraktsvilkår i Sverige med sin skadehistorikk så godt mulig dette er et utspill for å forlenge nåværende kontrakt. _________________ De mest bortskjemte supporterne i lainnet! |
|
Back to top |
|
 |
Keenoir Legende
|
Posted: 03.01.2020 11:02 Post subject: |
|
|
Jeg tror et forsøk med omskolering til midtspiss av Helland kunne vært interessant. Han har en bra teknikk, størrelse, er en god avslutter og har til tider gode ferdigheter 1 mot 1. |
|
Back to top |
|
 |
digre Proff
|
Posted: 03.01.2020 11:23 Post subject: |
|
|
Fotball handler om identitet. Det er oss mot røkla. Når Rosenborg taper, er det vi som taper. Når Rosenborg vinner, er det vi som vinner. Jeg skjemmes når Annan tar balletak på Aadnøy. Jeg gremmes når medfans oppfører seg tåpelig. For Rosenborg er min identitet og har vært det de siste 40 årene.
Erik Hoftun var konge fordi han sa nei til Napoli. Roar Strand løp ned banene i Norge i to karrierer. Bent kom tilbake etter et halvt år fordi det var tryggere her enn i Tyskland for familien.
Det er ingen på laget jeg identifiserer meg mer enn Helland. Jeg kommer ikke til å boikotte noen, men frykter at når Rosenboeg taper eller vinner, er det de som taper eller vinner. Jeg er ikke helt sikker på om jeg kommer til å vite at det er kamp engang. |
|
Back to top |
|
 |
Bruttern Proff

|
Posted: 03.01.2020 11:25 Post subject: |
|
|
Må innrømme at jeg har det litt som Digre her. _________________ Mamma, æ kjæm itj hjem på ei uke! |
|
Back to top |
|
 |
EGA Veteran
|
Posted: 03.01.2020 11:35 Post subject: |
|
|
Men så kommer Per, en av de unge gjør en god match, og laget får et løft. Da er Helland glemt. Så enkelt er det. |
|
Back to top |
|
 |
Troillongan Veteran
|
Posted: 03.01.2020 11:52 Post subject: |
|
|
Vi er helt avhengig av at Per kommer akkurat nå, all den tid vi ikke har andre trøndere i samme posisjon for øyeblikket. Rosenborg er så mye mer enn 2x45 med fotball hver helg. Hvem skal nå skape blest og overskrifter alle de andre dagene? Hvem skal plante RBK-flagget i midtsirkelen i Molde? Hvem skal stå med trønderdialekt å skape blest før kamp? Jeg er minst like interessert i overskrifter i midtuka, spillerkjøp og trenerjakt som jeg er i selve kampene. Å høre Marius Lundemo be oss fylle stadion før kamp er liksom ikke det samme. Rosenborg er et underholdnings produkt 24/7 og ikke bare et fotballag. _________________ I kvit å svart.. |
|
Back to top |
|
 |
OrionPax Forumsjef

|
|
Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 03.01.2020 12:09 Post subject: |
|
|
Hurra! _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
Back to top |
|
 |
Ratatosk Veteran
|
Posted: 03.01.2020 12:23 Post subject: |
|
|
Helland er en viktig person for RBK. Mest utenfor banen. Dersom han blir værende håper jeg at han aksepterer å være en viktig spiller i troppen, ikke i startelleveren. Helland er som oftest veldig god, eller fryktelig dårlig. Han er desidert best når han kommer inn på slutten av kamper, og motstanderne er slitne. Spørsmålet er vel om Helland selv er fornøyd med en slik tilværelse! |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 03.01.2020 13:05 Post subject: |
|
|
Da får vi kanskje likevel ikke det umiddelbare folkeopprøret mot Horneland som vi allerede forlengst burde hatt. |
|
Back to top |
|
 |
puckno Veteran
|
Posted: 03.01.2020 13:07 Post subject: |
|
|
Keenoir wrote: | Jeg tror et forsøk med omskolering til midtspiss av Helland kunne vært interessant. Han har en bra teknikk, størrelse, er en god avslutter og har til tider gode ferdigheter 1 mot 1. |
Lurer på hvor lenge han hadde vært skadefri i det scenariet der.... Ta masse midtstopper-juling hver runde liksom.... |
|
Back to top |
|
 |
Standarn og Crick Veteran

|
Posted: 03.01.2020 13:09 Post subject: |
|
|
Kanskje Dorsin var nøyaktig det klubben trengte:
Dorsin til VG wrote: | – Vi ser på ham som en viktig spiller i år. Hvis han er i form og holder kroppen frisk og fin, så er han en enormt viktig ressurs for Rosenborg, sier Dorsin, som også sier at han er åpen for å forlenge kontrakten med trønderen Helland.
– Han slet mye benken i fjor. Hva taler for at han blir viktig i år?
– Han var god i perioder, men så var det andre som presterte bra og da kan man havne på benken. Det snur fort, og det hører med at det er konkurranse. Men Pål så veldig bra ut på slutten, og da er han en viktig bidragsyter. |
Synes Dorsin sier mye riktig. Tror det raskt (hvertfall i nærmeste fremtid) vil koste klubben mer å kvitte seg med Helland, i form av tapt interesse, enn de 2,5 millionene Helland har i lønn (tjener nesten fire mill mindre enn Mike). Klubben trenger minst én trønder som bryr seg om klubben og som kan være et solid ansikt for klubben utad. |
|
Back to top |
|
 |
Bukowski Proff

|
Posted: 03.01.2020 13:13 Post subject: |
|
|
Hva med å forespeil Helland en jobb i RBK etter spillerkarrieren ved en ny kontrakt nå? Tove Dyrhaug sa vel nylig at klubben måtte bli bedre igjen på det med å være ute blant folk, skape litt liv, tenne en gnist i øynene på fotballinteresserte gutter og jenter. En perfekt jobb for Helland, og vel verdt en heltidsstilling. |
|
Back to top |
|
 |
Sevenseven Proff
|
Posted: 03.01.2020 13:19 Post subject: |
|
|
Det er bare å takke Micke Dorsin. Tror hans rolle har en utvidet fullmakt enn hva SIG hadde. Jeg tviler litt på at dette er etter Hornelands ønske. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 03.01.2020 13:29 Post subject: |
|
|
Sikker på at det bare er Dorsin.
Man skal aldri stole helt på det ledere sier i pressen, men Horneland har vel opptil flere ganger vært temmelig bastant når han har uttalt at Helland skulle være i RBK neste år. Han har også tydelig sagt at planen var å bruke Helland mer i høst, men at sykdom og kort ødela litt. |
|
Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 03.01.2020 14:25 Post subject: |
|
|
Dersom Helland blir værende så kan du banne på at det er helt og holdent pga Dorsin alene.
Drar han så er det selvsagt bare Hornelands feil. Logisk. Og det sikrer at den forutinntatte holdningen opprettholdes. |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 03.01.2020 15:16 Post subject: |
|
|
Det er så håpløst å lese disse Horneland-konspirasjonsteoriene. |
|
Back to top |
|
 |
Zarm93 Veteran
|
Posted: 03.01.2020 15:27 Post subject: |
|
|
Viktig at man fortsetter å opprettholde Horneland som livets store antagonist, slik at man kan fortsette å lure seg selv til å tro at han blir fjernet i vinter.
Eller noe sånt. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 03.01.2020 15:35 Post subject: |
|
|
Man trenger ikke finne på konsirasjonsteorier. Han leverer bedriten, defensiv, nullrisiko - fotball og resultatet er at vi faller akterut sportslig og mister supporterne. Han løper også baklengs i tiden sammen med styret og avskaffer analyse og speidere.
Styret har feilet i verdens enkleste avgjørelse - å avslutte samarbeidet.
Så da får vi vente, maks 11 mnd. |
|
Back to top |
|
 |
|