English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2026
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Eirik Horneland
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 228, 229, 230 ... 335, 336, 337  Next

Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Lord Oakley
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 22:01    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Det har vel blitt skrevet ca 1000 ganger her inne at Tifoer ikke blir bestemt på denne måten. Dere kan jo lage dere et eget banner til kampen? Eller passer det best at noen andre gjør jobben?

Bor alt for langt unna; men ikke forsøk å betvile engasjementet. At folk av forskjellige årsaker ikke har mulighet til å stille betyr ikke at engasjementet ikke er der. Hadde jeg bodd i Trondheim og omegn skal jeg love deg at jeg hadde stilt opp på dugnad.

Som også nevnt, forstår det at andre bestemmer dette og har full forståelse for om de velger å ikke gjøre noe sånt. Men det bør ikke være noe tvil om at det er mange som føler på at noe drastisk må gjøres for å si ifra...
Back to top
View user's profile Send private message
Number10
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 22:22    Post subject: Reply with quote

Problemet til Horneland leser vi nå i adressa:
Mitt ansvar, jeg løper ikke fra det.

Smarte trenere tar hatten og går når de skjønner at de ikke passer inn i dette prosjektet.
Tony
Junior

PostPosted: 24.11.2019 22:23    Post subject: Reply with quote

Hadde Horneland noe å si da de bestemte å fullføre sesongen med kun ett reellt alternativ på høyreback, ett på venstreback og ett på på midtstopper?
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 22:26    Post subject: Reply with quote

Han sa:
"Even er en solid Rosenborg-stopper og kommer til å være det i framtida òg"

Kan noen stoppe ham fra å gi forlenget kontrakt? Hovland må jo ha kostet oss 20 poeng i år alene på grove feil?
Back to top
CmdrKeen
Junior

PostPosted: 24.11.2019 22:34    Post subject: Reply with quote

RBKSandvika wrote:
Han sa:
"Even er en solid Rosenborg-stopper og kommer til å være det i framtida òg"

Kan noen stoppe ham fra å gi forlenget kontrakt? Hovland må jo ha kostet oss 20 poeng i år alene på grove feil?

Noe annet kan han ikke si. Det er elendig lederskap å henge ut sine ansatte. Eggen ble rene komiske Ali i sitt forsvar av Annan han også Smile
RBKSandvika
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 22:38    Post subject: Reply with quote

Kan vel stoppe etter "han er en solid stopper"
Ingen grunn til å si at han skal være det fremover.
Back to top
eksil
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 22:54    Post subject: Reply with quote

gisp! wrote:
anders1 wrote:
Siden dette er tråden for brøk- regning: Horneland har nå (med en ekstra kamp i nevneren) et poengsnitt på 1,69 (rundet av oppover) . Det er lavere en det Janne Jønsson presterte med dobbelt så mange kamper i nevneren.

Utskjelte Perry hadde 2,00 i 2013 / 2014 med 46 kamper i under brøkstreken. Skal Eirik Horneland oppnå det samme må han ha 2,52 i snitt i de neste 17 kampene.

Tallene er helt uten agenda.

Samtidig har Horneland i hele sin trenerkarriere aldri klart å prestere bedre poengsnitt med noe lag.

Hahaah! Dette er så kruttsterkt! Det går faktisk tenkende mennesker blant oss som mener at å ansette Horneland er en god ide. Disse lar ham også bare holde på! Helt fuckings utrolig.
puckno
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 23:32    Post subject: Reply with quote

Etter å ha lest Kotengs stadige ´hyllest´ av Horneland, senest i dag, har jeg endret mening og mener årsmøtets fremste oppgave må være å få fjernet Koteng. Han bør beskyttes mot seg selv, enkelt og greit. Altså, hvilke kvalifikasjoner har Koteng som gjør ham i stand til å hylle ´fagmannen´ Horneland? 1 milliard på bok? Det hele er så pinlig at jeg har ikke ord.
Back to top
media
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 23:54    Post subject: Reply with quote

Liverpool hadde aldri fått suksessen til Klopp om de hadde vært like utålmodige som mange er her inne nå. Jeg er helt fullstendig enig i tankebanene til Koteng: framtidas fotball går hurtigere og krever mer av spillerne enn noengang, og vi ser det der ute - unge og særs løpssterke tekniske hurtige spillere er trenden. Det er ikke gjort over natta, men jeg tror at tankegangen er rett og så gjenstår det å se om vi klarer det i praksis. Vår største utfordring er den samme som hos Ajax etc, at de beste blir kjøpt og forsvinner når vi virkelig hadde trengt dem ...
Back to top
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 24.11.2019 23:58    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Liverpool hadde aldri fått suksessen til Klopp om de hadde vært like utålmodige som mange er her inne nå.

Så må det jo sies at Klopp hadde en betydelig bedre CV før han kom til liverpool enn Horneland da han kom til RBK, så denne sammenligningen har ingen hensikt. I tillegg så var det jo tydelig hva det faktisk var Klopp prøvde å bygge, og selv om toppnivået ikke satt med en gang så var det en merkbar fremgang. RBK under Horneland har spilt nok kamper nå til at de aller fleste kan få lov til å si at dette har de ikke troen på. Ingen fremgang på noen som helst front, tvert imot tre skritt tilbake på de aller fleste. Det er ren galskap å tviholde på prosjekt Horneland bare fordi man har som mål om å ikke være utålmodige.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 24.11.2019 23:59    Post subject: Reply with quote

Det var temmelig åpenbart fra første ord og første spark på ballen at Klopp hadde noe en kunne ha tro på og ikke minst kom han inn med flere seriegull og en CL finale i bagasjen.

Hva har Horneland vist i Rosenborg eller tidligere som tilsier at han bør få tid?
Back to top
Kent
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 00:00    Post subject: Reply with quote

media wrote:
Liverpool hadde aldri fått suksessen til Klopp om de hadde vært like utålmodige som mange er her inne nå. Jeg er helt fullstendig enig i tankebanene til Koteng: framtidas fotball går hurtigere og krever mer av spillerne enn noengang, og vi ser det der ute - unge og særs løpssterke tekniske hurtige spillere er trenden. Det er ikke gjort over natta, men jeg tror at tankegangen er rett og så gjenstår det å se om vi klarer det i praksis. Vår største utfordring er den samme som hos Ajax etc, at de beste blir kjøpt og forsvinner når vi virkelig hadde trengt dem ...

Ja, spillet går hurtigere.

Derfor så dumt at Horneland gir de tregeste spillerne klippekort, og fokuserer på gampetrening.

Det er en forskjell på det å være hurtig (trene eksplosivitet) og være utholdende (trene O2).
Back to top
Francisco Clementine
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 00:02    Post subject: Reply with quote

At noen fortsatt tviholder på denne Kloppsammenligningen er skremmende.
Back to top
Kent
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 00:04    Post subject: Reply with quote

Klopp-storyen går langt inn i styrerommene til RBK.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2019 00:13    Post subject: Reply with quote

Det der blir for enkelt. Tålmodighet med et prosjekt som drives fornuftig i riktig retning er fornuftig, men det er ingen ting med dagens prosjekt som fører oss dit du beskriver. D

et hjelper ikke å piske aldrende, skadeplagede eller teknisk svake spillere ett år på trening, uten å engang prøve å rekruttere de spillerne man behøver på sikt. Vingle katastrofalt i spillestil, nedlegge embargo på unge og tekniske spillere.

Klopp-sammenligningen mangler én vesentlig ting, nemlig en trener som beviselig vet hva han driver med, som har vist at metodene hans gir topp resultater, som allerede regnes som topp tre blant trenere i sammenlignbare ligaer.

Det, og en organisasjon som faktisk gjør grep rundt prosjektet, både i forkant og underveis, sånn at man ikke starter sesong 2 på akkurat like bar bakke.
Snabeltann
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 00:35    Post subject: Reply with quote

Kommer ikke over at RBK faktisk greide å ansette Horneland. Han hadde såvidt to og en halv sesong som hovedtrener i voksenfotballen før han kom til RBK. Haugesunds fjerdeplass i 2016 var vel hovedsaklig Dempsey sin fortjeneste, Horneland ble ikke hovedtrener før i oktober etter at både Dempsey og Loberto hadde overraskende trukket seg. 2017 var det første året hvor Horneland var skikkelig hovedtrener. Det endte i 10.plass, sju poeng over kvalikk og minus i målforskjell. 2018 ble jo bedre, men det finnes et tosifret antall trenere i Norge som har tatt et middels bra fotballag og fått til en mer enn godkjent enkeltsesong. Hva i alle dager var det RBK så i Horneland? Hvorfor var han i det hele tatt med i diskusjonen? Det er jo spinnvilt at RBK sparka Kåre og ansette denne mannen. Kåre måtte gå, men da RBK fulgte opp dette med å ansatte enn fullstendig nobody som ny hovedtrener måtte det gå som det nå går. RBK har gjort absolutt alt feil fra det sekundet de sparket Kåre. Rotet med når Coolen hadde fått jobbtilbudet, alt styret med rettsaken med Kåre og Hoftun, måten ikke evnet å behandle Coolen på, den latterlig lange og latterlig inkompetente trenerjakten, ansettelsen av åttendevalget Horneland og alt styret med kontrakten hans i Haugesund, osv osv osv osv.. Dævven det er lenge siden RBK gjorde noe riktig.
Back to top
nidaros997
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 00:40    Post subject: Reply with quote

Ranheim drømmer om å berge plassen i eliteserien ved å slå Rosenborg på Lerkendal i siste seriekamp. Samtidig må Rosenborg vinne og Odd tape sin siste kamp for at Rosenborg skal kvalifisere seg for Europa-spill neste år.

Jeg skal innrømme at jeg gjerne ser Ranheim bli værende i eliteserien, ikke minst fordi mange trønderske talenter har fått sjansen og utviklet seg i Ranheim. Spillere som kan være interessante for Rosenborg når de er ferdig utviklet. På den annen side, så er en sesong uten spill i Europa ikke forenlig med Rosenborgs ambisjoner. Horneland har levert resultater under pari gjennom hele sesongen, med unntak av kvalifiseringen til CL, hvor motiverte spillere med øyne for en feit CL-bonus viste at de faktisk kunne spille god fotball mot lag som også ønsket å vinne og ga de rom.

Hvis en fjerdeplass i serien hadde blitt oppnådd samtidig som laget spilte slik publikum ønsker at laget skal fremstå, parallelt med at flere unge spillere som Botheim, Ceide og Tagseth fikk rikelig med spilletid, og Horneland fremsto som en god taktiker, en leder med naturlig autoritet, og som både ønsker og evner å ligge i front for eksempel med bruken av systemer slik som XZY-systemet (blant annet for å forebygge skader), så hadde fjerdeplassen vært akseptabel. Et steg tilbake, for å kunne ta to steg frem senere.

Dessverre spiller ikke laget slik det burde ha spilt, unge spillere får i liten grad sjansen, og Rosenborg fremstår ikke som en foregangsklubb når det gjelder å henge med i den moderne utviklingen av profesjonell fotball. Da er jeg mer imponert over lille Ranheim, som i alle fall forsøker å benytte seg av de ressursene som blant andre NTNU kan tilby. Horneland fremstår for meg mer som en trener hentet fra 1980-tallet, og som har fått lov til å øve seg på å kanskje en dag bli en dyktig trener for et lag som Rosenborg. Slik som denne sesongen har begynt og sluttet, så er det lite som tyder på en betydelig progresjon. Læringskurven ser fremdeles ut til å være like bratt som veien opp fra Ila til Steinberget.

Bjørnebye trakk seg, og Heggem stiller ikke til gjenvalg. Winsnes fortsetter, og Koteng ønsker også å fortsette. Koteng tar også Horneland i forsvar i media, nå senest i en artikkel i VG, og vi vil i alle fall leve med Horneland som Rosenborg-trener til sommeren 2020, eller ut neste sesong. Vi skal ansette en ny sportslig leder, som vil være underordnet Horneland. Stillingsinstruksen er å ferdigforhandle kontrakter med spillere som Horneland ønsker seg til klubben. Vi har også mistet en dyktig hollandsk junior-trener, som trakk seg før kontrakten hans gikk ut fordi han var uenig med klubben om veien videre. Det er en direkte kritikk til både styret og Horneland, øverste lederen for sport og de facto både hovedtrener og sportslig leder. Les: manager.

Slik jeg leser Hornelands rolle per dags dato, så fremstår han som en manager, og den sportslige lederen som en underordnet teknisk direktør. Om dette stemmer vil klubben neppe utvikle seg sportslig på områder som å ta i bruk moderne verktøy i treningsarbeidet, noe som ikke rimer med styrets målsetting om å prestere bedre enn andre europeiske klubber med samme økonomi. Jeg sitter igjen med det inntrykket at trenere som Høgmo og Hamren var langt mere visjonære og dyktige enn Horneland på dette punktet. Kosthold, mental trener, kontakt med Olympiatoppen, alt dette har vel forsvunnet? Vi har ingen fysisk trener, Rodal forsvant, og XZY-systemet brukes kun i kamp og ikke på trening. Hvorfor? Hvordan kan Koteng, Bratseth, Winsnes og Heggem forsvare dette?

All ære til Koteng for at han sammen med Tove fikk oss ut av det økonomiske uføret som vi havnet i under Svendsen og Skutle sin satsning, hvor vi blåste bort det meste av egenkapitalen på en forvokst administrasjon og et lag som skulle spille CL igjen. Et tomtesalg og klare prioriteringer gjorde at vi overlevde økonomisk, uten at det gikk nevneverdig utover prestasjonene. På sikt fikk vi også igjen for den hestekuren ved at en rekke trønderske talenter fra eget akademi fikk rikelig med spilletid, og ble solgt for titalls millioner.

Nå derimot, så tror jeg tiden er inne til å få inn en ny styreleder, og erstattere for Benum og Heggem, som øker den sportslige kompetansen i styret. Dette nye styret burde få sjansen til å ansette en ny sportslig leder, med en annen stillingsinstruks enn den som Bjørnebye hadde, samtidig som trenerens ansvarsområde i større grad fokuserer på å trene og utvikle selve A-laget, samt å hente opp en ny generasjon spillere fra årets ferske vinnere av G19-NM. Styret bør så bruke 2020 til å finne en ny trener som kan ta over etter Horneland. La 2020 bli en mellomsesong, med en styrt prosess mot det som skal skje i 2021.

Hvis klubben tar disse grepene så tror jeg også interessen rundt Rosenborg vil ta seg opp igjen. Hvis Horneland derimot får fortsette å sette sitt preg på klubben gjennom 2020 og eventuelt får sin kontrakt forlenget utover 2020 som en manager, og Koteng og styret fortsetter å ta Horneland i forsvar, så vil klubben være helt avhengig av en meget god sesongstart. Etter mitt skjønn er dette ren gambling og på grensen til uansvarlig ønsketenkning av styret og Koteng. Per dags dato peker alt mot at 2020 under Horneland vil bli en kopi og en forlengelse av 2019, og om så skjer, så vil det skade klubben i lang tid fremover.

Om jeg skulle velge hvem som bør vinne siste seriekampen av Ranheim og Rosenborg, så tror jeg tapet for trøndersk fotball og også Rosenborg på sikt vil være større om Ranheim rykker ned, enn om Rosenborg mislykkes med å ta seg til Europa i 2020. Og skulle Rosenborg først tape på hjemmebane mot lillebror, så håper jeg at det kanskje kan være begynnelsen på slutten av Horneland som manager i Rosenborg.

For eksempel ved at Horneland hadde trukket seg, eller spillerne hadde initiert et opprør, slik som vi så konturene av når Helland og Åsen sa sin ærlige mening. En annen inngang til endringer ville vært om tidligere spillere, som nå har vært bemerkelsesverdig stille i lang tid (Sørloth, Skammelsrud, Strand, Brattbakk m.fl.), etter sesongslutt tar bladet fra munnen, og legger såpass med press på Koteng, styret og Horneland, at det fremtvinger radikale endringer. Det samme gjelder Kjernen. Adressa har også vært forholdsvis passive i sin kritikk i lengre tid. Ja, det er nesten så jeg ønsker meg Kroken tilbake igjen! Wink

Det skal bli interessant å følge med på utviklingen rundt Horneland og klubben i ukene fremover. Forhåpentligvis skjer det noe etter siste seriekampen.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 01:12    Post subject: Reply with quote

Dersom man måtte velge mellom to onder er det langt mer ødeleggende for klubben å la Horneland og Koteng fortsette å forme den etter sitt bilde enn å ikke gå til Europa et år. Hadde Ranheim-seier kommet med garanti for at Horneland går så sier jeg ja takk 100 av 100 ganger.
Back to top
Mustrum Ridcully
Legende

PostPosted: 25.11.2019 01:42    Post subject: Reply with quote

Til dere som maser om tifo, det er ikke inneholdet i tifoen som diskuteres når Henning, jeg og som Hening sa 1000 innlegg som har nevnt dette tidligere.

Dette er et åpent forum.

Alle kreative forslag som luftes i åpne fora blir ikke utført i organisert regi, eksempelvis sangforslag til Kjernen eller tifoforslag til TT. Dette har ingenting med at det ikke er bra nok, kult nok etc. men mer å gjøre med at man vil holde ting hemmelig til man skal framføre det. Av forskjellige grunner.
henrifei
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 06:05    Post subject: Reply with quote

Klopp hadde bygd Dortmund til ett verdensklasse lag før han kom til Liverpool, synes det er på tide å roe seg ned med disse vage sammenligningene.
Back to top
senador
Legende

PostPosted: 25.11.2019 06:54    Post subject: Reply with quote

media wrote:

Problemet er at RBK gjør ikke de rette grepene. Koteng tror at vi trener hardt og tror da at vi automatisk blir kjempe god neste år. O2 opptak løser ikke problemet.

1. Snittalderen er altfor høy. Gamle spillere må bruke lengre tid til å restituere. Horneland bruker de gamle spillere uansett. Treningsnivået blir svakt grunnet dette.
2. Spillestilen er spark og flyg fotball med dårlig press. Slipper inn mange mål og produserer lite sjanser.
3. Treneren bruker vondfotteori. Trege midtbanespillere og tankspiss blir satt opp som kant i 4-3-3. Klassisk Nils Johan Semb. Da er du ikke rett mann for RBK.

Klopp gjorde nok noe annet og på et helt annet nivå. Man så gradvis bedring. Det var høyt press, spillere i riktige posisjoner ut fra deres styrker/svakheter. Så tok det tid å få spillere til å klare å holde det presset og få til stilen, men grepene ble gjort fra dag en.
Back to top
puckno
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 08:14    Post subject: Reply with quote

Hvis man skal forsøke å forme raske tekniske spillere av det materialet vi har og kommer til å få så har man misforstått godfotteorien. Som Helland sa det i podcasten: dersom Konradsen hadde vært teknisk, Helland hadde vært rask, Akintola hadde vært mer produktiv og bedre på samhandling, så hadde ingen av disse spillerne lenger vært i Rosenborg. Likevel klarer man å sette sammen lag som slår Ajax i sine beste stunder. Dette er kun mulig hvis man spiller på styrkene til hver enkelt i kombinasjon med spillemønster alle kjenner inn og ut. Det jeg opplever nå er at man bruker mer tid på å snakke om hvordan en spiller helst skal se ut (rask, teknisk osv) enn å snakke om godfotteori og samhandling. Klubben er i ferd med å miste seg selv, og det starter fra toppen og ned.
Back to top
Bart1
Veteran

PostPosted: 25.11.2019 09:02    Post subject: Reply with quote

Faktum er at vi har den treneren de siste årene med det desidert laveste poengsnittet.

Faktum er at Koteng ikke kan sparke han, da det i realiteten er å dømme sitt eget prosjekt som et misslykket. Han satset alt - og har ikke tapt - før han sier at han har gitt opp.

Faktum er at det har vært andre i styret enn Koteng som har forsvunnet - slik at Koteng kan håpe at det er nok.

Faktum er at den suksessen Koteng hadde er direkte koblet til Kåre Ingebrigtsen, samt økonomisk i forhold til salg av stadiontomt.

Dette betyr at Horneland sitter trygt så lenge Koteng er styreformann. Skal Horneland gå, må det være han som selv ser at han ikke får dette til.
Back to top
1972 Miami Dolphins
Legende

PostPosted: 25.11.2019 10:04    Post subject: Reply with quote

Siden det er Bjørnebye og Heggem som har hatt ansvaret, funnet og kjempet for ansettelsen av Horneland, så ser jeg overhode ikke hvorfor dette er "Kotengs prosjekt".

Men jeg er enig i at styret virker å ha gått All In på at dette skal lykkes, ihvertfall utad.

Hornelands poengsnitt og Kåres suksess er det eneste som er faktum i innlegget, resten er svært vag synsing.
Back to top
Zorac
Forumsjef

PostPosted: 25.11.2019 10:46    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Faktum

Det kommer vel an på hva man definerer som de siste årene, men fair nok.

Quote:
Faktum

Nei, han sparket KÃ¥re som var minst like mye "hans" prosjekt.

Quote:
Faktum

Nei, i beste fall spekulasjon.

Quote:
Faktum

Ja, for tiltak som å sparke Stjernen og få inn Tove er jo bare rent kosmetisk. Men vi ser vel det vi vil se.

Quote:
Dette betyr

På ingen måte.

Bra å sitte med fasit når man baserer seg på ting man har svært lite grunnlag for å kunne noe om.
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 228, 229, 230 ... 335, 336, 337  Next
Page 229 of 337

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.
ANNONSE
SITATET
© 1999-2026 RBKweb