View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.04.2019 08:53 Post subject: |
|
|
toreinar wrote: | Jeg tar sjansen og banner litt i kjerka;
Synes Hornis har en spennende tilnærming til moderne fotball,men tror ikke han får gjennomført det i RBK. |
Har du lyst til å utdype dette? Jeg ser elendig gjennomført steinalderfotball og er veldig nysgjerrig på hva du mener gjør den moderne?
Det er vel også snart på tide å ta livet av myten om at vi spiller med aggressivt press. Mulig det er planen, men gjennomføringen er så amatørmessig at det eneste vi oppnår er å selge oss fullstendig, og teknisk middelmådige lag spiller seg enkelt gjennom både først og andre pressledd. Dette angivelige press-spillet så langt, med den defensive blottleggingen som konsekvens, er den største frauden jeg kan huske å ha opplevd som RBK-supporter. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 15.04.2019 09:22 Post subject: |
|
|
toreinar wrote: | Synes Hornis har en spennende tilnærming til moderne fotball,men tror ikke han får gjennomført det i RBK. |
Enig, han kan gå til Molde og få gjennomført det. |
|
Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 15.04.2019 09:34 Post subject: |
|
|
Kalkunen wrote: | Hvorfor kunne ikke Horneland ta utgangspunkt i 433, som har fungert i de siste årene? Han burde ha starta der, synes nå jeg. Fjorårets stil med litt mer kondis og sting hadde vært fantastisk. |
det var dette jeg trodde vi skulle få. har støttet ansettelsen av Horneland hele veien, men det virker som at han ikke har fått noen føringer på hvordan vi skal spille fotball. klart det at når Hamren sin fotball ikke var godt nok så er definitivt ikke Horneland sin versjon godkjent i Rosenborg. det er nesten uvirkelig at SIB og styret trodde vi kom til å godkjenne kick and run. |
|
Back to top |
|
 |
Wiseblood Veteran

|
Posted: 15.04.2019 09:36 Post subject: |
|
|
Det der med å få en trener som er bedre pedagogisk enn det Kåre/Erik var tror jeg man bommet ganske grundig på. Jeg tror dette henger sammen med noe annet også, nemlig at Horneland også er en ræva motivator. Selv en grinete Kåre gjør den jobben bedre enn Horneland.
Det som finnes inne i hodet hans kommer på ingen måte kommer ut, og i alle fall ikke på en slik måte at man ser noe av det på banen. For noe må han nesten ha svart rett på når han var på jobbintervju.
Hyr inn støttehjul i noen måneder i form av Zeljko Buvac til prosjekt "gegenpress" faktisk er gjennomført, for det er ganske mye som skurrer her. For det kan ikke fortsette i det her tempoet. Det tar garantert mer enn 3 måneder å innføre ny spillestil, men med den farta som er nå har halve laget lagt opp før man er ferdig å implementere ny spillestil. _________________
|
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 15.04.2019 09:47 Post subject: |
|
|
Så lenge spillerne ikke tror på det, vil ikke tre nye måneder hjelpe. Man kan alltids mene at spillerne bare må innfinne seg med treneren og hans metoder og alt det der, men de merker jo også om ting blir riv ruskende galt. Dette virker å være et sånt tilfelle, der det mer eller mindre frivillig har skjedd et slags mytteri pga manglende tillit. Det er bare å skrinlegge dette prosjektet, jo før jo bedre. |
|
Back to top |
|
 |
Kamerat Ola Veteran
Joined: 13 Jan 2014 Posts: 7265 Location: South-west coast exile
|
Posted: 15.04.2019 09:50 Post subject: |
|
|
Jeg blir ikke veldig overraska om det ikke er Horneland som leder laget i Bergen 26 Mai, det blir jeg ikke. |
|
Back to top |
|
 |
eksil Veteran

|
Posted: 15.04.2019 10:03 Post subject: |
|
|
Vi kan gjerne analysere å lete oss grønne på detaljnivå. Sannheten er imidlertid åpenbar og enkel:
Hornelands evner som trener og hans fotballfilosofi er fullstendig inkompatibel med spillere, spilletradisjon, kultur, og supportere.
Det er ikke noe vits i å snu og vende på ting, bruke lang tid for å komme frem til det åpenbare: det vil aldri funke. Forutsetningene for det har aldri vært til stede.
De ansvarlige for kaoset må ta konsekvensene og finne seg annen jobb. _________________ Du och jag Alfred. Ikke lenger fullt så gode venner. |
|
Back to top |
|
 |
SverreTrd Senior
|
Posted: 15.04.2019 10:22 Post subject: |
|
|
eksil wrote: | Vi kan gjerne analysere å lete oss grønne på detaljnivå. Sannheten er imidlertid åpenbar og enkel:
Hornelands evner som trener og hans fotballfilosofi er fullstendig inkompatibel med spillere, spilletradisjon, kultur, og supportere.
Det er ikke noe vits i å snu og vende på ting, bruke lang tid for å komme frem til det åpenbare: det vil aldri funke. Forutsetningene for det har aldri vært til stede.
De ansvarlige for kaoset må ta konsekvensene og finne seg annen jobb. |
Dette tåler å siteres i sin helhet: Snakk om å skjære gjennom Coolen neste? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 15.04.2019 11:27 Post subject: |
|
|
eksil wrote: | Vi kan gjerne analysere å lete oss grønne på detaljnivå. Sannheten er imidlertid åpenbar og enkel:
+1 |
|
Back to top |
|
 |
Green Goblin Rutinert

|
Posted: 15.04.2019 11:41 Post subject: |
|
|
SÃ¥ enkelt kan det sise, bravo! |
|
Back to top |
|
 |
Bart1 Veteran
|
Posted: 15.04.2019 11:41 Post subject: |
|
|
Jondahl wrote: | heller Horneland enn Sunny vi får gi han en sjanse til å vise at han er rett mann. |
Her er en gammel post fra side 1 om Horneland og Solskjær? Mener du dette fremdeles? |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 15.04.2019 12:03 Post subject: |
|
|
Vi valgte feil trener. Shit happens. Prøv igjen. Ingen grunn til en massesparking og krisemaksimering. Det er ingen enkel jobb å finne rett trener. Å sparke de som trodde Horneland var rett mann gir ingen mening. Jeg har ikke sett noen her inne komme med et fasitsvar på hvem vi burde valgt. Det finnes heller ikke. Det viktige er at man ordner opp når man ser at det ikke ble riktig. |
|
Back to top |
|
 |
Mikkelsen Veteran

|
Posted: 15.04.2019 12:19 Post subject: |
|
|
Jo, de som ansatte Horneland har ikke noe som helst forutsetning til å kunne finne en bedre trener. De brukte flere måneder, og endte tilslutt opp med å spørre Geir Bakke og andre elendige trenere. |
|
Back to top |
|
 |
nidaros997 Veteran
|
Posted: 15.04.2019 12:19 Post subject: |
|
|
Tragisk for Horneland dette. Han fremstår som stresset, usikker og en nervøs stakkar, uten den autoriteten og besluttsomheten han burde ha hatt. Det kan nesten se ut som om han har mistet garderoben allerede.
Styret som ansatte ham burde også ha forstått at gitt all dritten som preget klubben fra sommeren 2018 og frem til rettssaken i januar, så trengte klubben en erfaren trener som ville få tid på seg, selv med en litt rusten sesongstart.
Den tiden ville ikke urutinerte Horneland få, og det visste de. For at dette prosjektet skulle få flyt var de avhengige av en god sesongstart, men det skjedde dessverre ikke, og det var heller ikke uventet. I verste fall kan man si at styret bedrev ønsketenkning da de ansatte Horneland.
Akkurat nå er det mye som begynner å minne om Perry og deretter Høgmo i 2005. Horneland selv burde ikke ha takket ja til hovedtrenerjobben i Rosenborg, akkurat som Tørum, og Perry/Høgmo for den saks skyld. En fiasko her vil også slå tilbake på ham senere. Han følte seg sikkert beæret og fristet over tilbudet, men noen ganger er det bedre å si nei til et fantastisk jobbtilbud. En kollega ville kanskje ha fortalt ham at timingen var litt feil. Hjelpetrener med mulighet for forfremmelse senere etter å ha deltatt i et suksessrikt team hadde nok vært en bedre vei til hovedtrenerjobben i Rosenborg for Horneland.
Når det gjelder styret og sportslig ledelse så burde de ha hatt en plan B klar når de ga Kåre sparken. Coolen ga en opptur som kjøpte de tid, og den skuslet de bort. Deretter tok man enda et nytt feilvalg da de i panikk ansatte Horneland, sannsynligvis fordi spillergruppa ikke ville ha Coolen som trener også våren 2019 mens man lette videre, og det hadde gått prestisje i å få på plass en ny hovedtrener før ny sesong.
Det eneste som kan rette opp disse feilvalgene er at styret på nytt viser handlekraft. Om dette ikke snur ifht. bedre spill og resultater de neste kampene, så løs Horneland fra kontrakten eller tilby ham en annen stilling i klubben. Deretter inn med Coolen eller en annen vikar igjen frem til sommeren om nødvendig, for å gi plass til et nytt trenerteam av en annen liga, bokstavelig talt.
Deretter bør også stillingen til sportslig leder vurderes. Jeg har mine tvil om SIB er rette mannen til å lede Rosenborg gjennom et generasjonsskifte som nå tvinger seg frem. SIB har sagt mye riktig, men vi har ikke lyktes med å hente inn unge spillere som har etablert seg på førstelaget. Der må vi bli mye flinkere, og hvis det er slik at SIB var den som ledet an i ansettelsen av Horneland, så er også dette for dårlig håndverk.
På den annen side. Mye av Rosenborgs problemer hviler så definitivt også på spillergruppa. Dette er spillere som har vunnet gull etter gull, men som nå ikke evner å gjenskape prestasjonene, blant annet fordi de ikke springer nok og ikke fremstår som godt nok trent (ref. NAE våren 2018).
Den spillergruppa vi har nå burde ha så mye kompetanse og ledere som går foran og drar de andre med seg, at de knapt nok hadde trengt en trener til å trene seg. Det at de ikke lykkes så til de grader taler for at det er for mye daukjøtt i troppen, med feil holdninger og/eller ingen ledere som drar de andre med seg. Det kan virke som at Andre Hansen forsøker, og Helland prater, men det skjer ikke. Vi har også hatt samme kaptein lenge, parallelt med det svake spillet som har preget laget de siste sesongene, og kritikken om at det trenes for dårlig. Man bør derfor kanskje erkjenne at flere av de mest meriterte spillerne kunne ha hatt godt av et miljøskifte, og at også Hornelands kort på hånden ville vært annerledes om han skulle ha bygget et nytt lag med unge og sultne spillere heller enn å piske nytt liv i en halvdød hest.
Jeg håper vi får på plass et nytt trenerteam til sommeren, og at det ryddes solid i troppen i de to neste overgangsvinduene. Sportslig målsetting må være spill om EL i 2020, samtidig som vi går for å bygge et nytt lag med yngre og mer sultne spillere, som spiller den typen fotball som Rosenborg er seg bekjent med, og som har potensialet til å faktisk ta et nytt steg i 2020 og senere. Dagens lag har ikke dette potensialet.
Kort sagt, det bør gjøres endringer både i styret (men ikke mht. Koteng etter mitt skjønn), sportslig ledelse, trenerteamet, og et generasjonsskifte i stallen. Inntil det skjer, så har jeg lave forventninger til prosjektet Rosenborg. Nå tror jeg at dette gjelder mange andre også, f.eks. ifht. alle de som ikke møter opp til kamp, og derfor tror jeg også at det kommer til å bli endringer om ikke lenge. Forhåpentligvis litt mer gjennomtenkt og med litt mindre sirkus enn i 2018.
 |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 15.04.2019 12:28 Post subject: |
|
|
Helt enig. Ser også at Steffen påpeker i VG i dag at han har sett en fallende utvikling på nøkkelspillere gjennom hele fjoråret. Helt riktig observert. |
|
Back to top |
|
 |
Ril Senior
|
Posted: 15.04.2019 12:28 Post subject: |
|
|
puckno wrote: | Oddsking wrote: | Så hvem vil dere ha inn da sutrenisser? Veldig få vil jo i det hele tatt trene rosenborg! |
Tom Nordlie. Stille og rolig bygd opp Skeid til igjen å bli et Adecco-lag med 4-3-3. Spillestilmessig perfekt match med RBKs kulturtradisjon. |
Metoo menn kan holde seg langt unna Lerkendal. Nordlie hører hjemme på Tunga. |
|
Back to top |
|
 |
theftgun Junior
|
Posted: 15.04.2019 13:19 Post subject: |
|
|
RBK kan jo prøve å hente Steffen Iversen som trener? Slik han kan ta en Zidane. _________________ Lord |
|
Back to top |
|
 |
Jon Helt Junior

|
Posted: 15.04.2019 13:37 Post subject: |
|
|
Jeg er overhodet ikke forbauset at vi har en helt ny spillestil. Horneland er 442 med lange baller. Dette kan heller ikke komme som et sjokk på styret. Det som er forbausende er at vi overhodet ikke lykkes. Det finnes ikke struktur, vi tømmer oss totalt bakover. Når backene er høyt i banen, kan ikke de dype midtbanespillerne bli med i angrep. Det eneste vi er brukbar på nå er dødballer. Er det noen som husker ett bra angrep på de tre første kampene?
Hvem ansatte EH, jo Koteng (Styret) . Samme mann som sa at RBK skal tilbake til røttene for tre år siden. Betyr dette at det var null trenere med 433 som ønsket RBK? Hva har skjedd med angrepsfotball? Du vet at EH ikke har noen bakgrunn i angrepsfotball. Lange baller opp i bakrom eller til hodesterk spiss. Noen kunne tipset Horneland at mot RBK er det få lag i landet som står høyt. Hvordan dette går mot middels Europeisk motstand, tør jeg ikke tenke på.
I tillegg lurer jeg på bruken av enkelte spillere. Aasen ble forsøkt som defensiv midtbane! Dette er jo ondfot teorien. Alle vet at Aasen er glimrende offensivt med stikkere og overblikk, men å ha han defensivt er meningsløst.
Siste store bekymring er stallen. At stallen blir ett år eldre for hvert år er kanskje et sjokk for noen på Lerkendal. Vi bruker ikke penger på spillere og talent velger (selvsagt) andre lag. Se bare på Johnsen, glimrende i flere kamper i vinter, men ikke engang kommet inn i serien. Vi må hente gode spillere, og det koster. Kan ikke bare hente folk som er omtrent like gode som de som er der. Pengebruken ligger også hos styret, vi må tilbake til Trondsen og Samuel for å finne spillere som løfter laget. I en fungerende klubb skal det komme tilsvarende folk inn i hvert vindu.
Måtte ha ut dette etter lang pause på forumet. Jeg er alvorlig bekymret på alle plan, men feil trener, feil styre, aldrende stall og svak SD er en veldig dårlig kombo.
Koteng fronter styret, men folk som Bård Benum er meningsløs å ha der og her må det ryddes. For tiden er det bare tull å si at vi må tørre å snakke om kval til CL. Pri 1 er å få en struktur på alt og da mener jeg vi starter med en trener som spiller offensivt og kan vise til noe. |
|
Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 15.04.2019 13:46 Post subject: |
|
|
Horneland er tøff som står i dette nå, det skal han ha.
Alle rakker ned på det som skjer..
Han står der rakrygget, og gir ikke opp.. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff.. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 15.04.2019 14:09 Post subject: |
|
|
Ser at han sier i Adressa at det kun er tapere som gir seg. Dette er ikke en egenskap som kan knyttes til tapere på den måten. Utviser manglende skjønn. |
|
Back to top |
|
 |
Nidarosballklubb Rutinert
|
Posted: 15.04.2019 14:09 Post subject: |
|
|
stenex wrote: | Nidarosballklubb wrote: | Det mest tragiske oppi dette er at Norges beste trener sitter og er ekspertkommentator på Discovery, mens vi har dette. |
Er Nils Arne kommentator på Discovery? |
Jeg regnet ikke med pensjonerte trenere. |
|
Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 15.04.2019 14:16 Post subject: |
|
|
Alt har ikke plutselig blitt feil fra i fjor. Vi har bare feil trener. |
|
Back to top |
|
 |
NÃ¥erdetnok Veteran
|
Posted: 15.04.2019 14:30 Post subject: |
|
|
Når jeg tenker på sutringen når det kom kritikk i fjor, så vokser min respekt for Horneland. Det betyr ikke at jeg liker det jeg ser på banen, men håper man klarer å snu den utviklingen i troppen som også Steffen har sett. Og så må man planlegge neste vindu og få ut daukjøttet. |
|
Back to top |
|
 |
Jon Helt Junior

|
Posted: 15.04.2019 14:47 Post subject: |
|
|
Jeg prøvde vel ikke å kritisere Horneland. Han står for sin stil, men sliter stort med en spillergruppe som ikke passer i 442. Jeg kritiserer ansettelsen, det virker svært lite gjennomtenkt av de som ansatte han. Hvorfor skal vi spille som Haugesund og LSK?? Må i tillegg si at måten EH opptrer på i media er forbilledlig. Tar ansvar! |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 15.04.2019 14:50 Post subject: |
|
|
Synes han er dårlig i media. Gapte da han triumferte før kampen mot Stabæk at "her blir det langballer fordi banen er dårlig". Ureflektert uttalelse som indikerer at han tror det er tapermentalitet å gi opp når man gjør en selfassessment. |
|
Back to top |
|
 |
|