| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Montana Veteran

|
Posted: 09.04.2019 13:00 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Bjørnebyes valg av Horneland. |
Link?
Om dette stemmer så er det jo helt hårreisende at styret har tillat at det kom til det. |
|
| Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 09.04.2019 13:08 Post subject: |
|
|
Bjørnebye har jo vært ansvarlig for denne prosessen.
| Quote: | | Det er sportslig leder Stig Inge Bjørnebye som styrer trenerjakten. Med seg i den jobben har han styremedlemmene Fredrik Winsnes, Rune Bratseth og Vegard |
https://www.rbnett.no/100...4631b.html
Om det er "han mann" du vil ha link til, så er det kvalifisert gjetting basert på historien som har kommet frem.
| Quote: | | Det er riktig at vi snakket sammen i august, men det var en samtale om fysisk trening og teknologi, en samtale mellom gode venner og kolleger. |
|
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 09.04.2019 13:15 Post subject: |
|
|
Styret ansetter trener i Rosenborg og Horneland rapporterer til styret. Uansett hvilken rolle Bjørnebye hadde i ansettelsen så kan ikke styret si fra seg noe ansvar. Og om det så var Bjørnebye som kjørte sololøp og fikk igjennom kompisen sin så faller også det på styret som lot det skje.
Men vi vet jo at Koteng er veldig aktiv i det sportslige. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 09.04.2019 13:21 Post subject: |
|
|
Ok, med det som utgangspunkt så må faktisk Koteng sparkes. Ikke for dette, men sannsynligvis fordi en vaktmester for 5 år siden ikke vasket dassen.
for alt er i sluttsum styret, og da lederen for styret.
Men vi er jo medlemsstyrt, så egentlig så er det medlemmene som må sparkes da. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 09.04.2019 13:26 Post subject: |
|
|
| Ok, fjas det bort. Avsettelse og ansettelse av den viktigste enkeltpersonen i Rosenborgs sportslige satsning er i aller høyeste grad en viktig og avgjørende jobb for styret. Å tro noe annet er naivt. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 09.04.2019 13:42 Post subject: |
|
|
Ja klart det er det. Men siden et mindretall av styret har tungt forballfaglig bakgrunn OG jobber fulltid i fotballmarkedet hver dag, så har klubben rigget seg med en sportlisg avdeling og en sportslig leder som fulltid skla ha denne kompetansen.
Det er også derfor sportslig leder er satt som ansvarlig for jobben med å skaffe ny trener.
Så det kan ikke være slik at styreleder må sparkes "hver gang" det viser seg at noe i orgen ikke fungerte som ønsket. Vi har en fast ansatt som har dette ansvaret - Bjørnebye. Og han har feilet. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 09.04.2019 13:51 Post subject: |
|
|
| Nå sier jeg ikke at SIB ikke må gå, men du må ikke forveksle det med å "lede trenerjakten" med å faktisk ta en avgjørelse og gjennomføre en ansettelse. Og nei, styret må ikke sparkes hver gang noe ikke funker. Men de må det nå. |
|
| Back to top |
|
 |
SRoger Junior
|
Posted: 09.04.2019 13:58 Post subject: |
|
|
Koteng sier følgende i Adressa sin artikkel i dag:
– Det kan ta flere år. Jeg har sagt tre år, men det handler om sammenlikningen med andre klubber, for eksempel Liverpool (under Jürgen Klopp). Men det betyr ikke at vi ikke har ambisjoner på veien fram dit, svarte Koteng i mars.
Forskjellen er vel at vi var et topplag før Hornland tok over i motsetning til Liverpool. Hvorfor må vi ta 10 skritt tilbake for å ta to frem? |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 09.04.2019 14:04 Post subject: |
|
|
| Ja det er skummelt å sammenligne for mye med andre klubber. Liverpool ble jo ikke DÅRLIGERE når Klopp tok over. De holdt samme nivå og forbedret det gradvis over tid. Dersom Hornelands Rosenborg holder samme nivå i år totalt under sesongen som vi hadde i fjor, og utvikler derfra, skal jeg være fornøyd iallefall. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 09.04.2019 14:19 Post subject: |
|
|
| Montana wrote: | | Nå sier jeg ikke at SIB ikke må gå, men du må ikke forveksle det med å "lede trenerjakten" med å faktisk ta en avgjørelse og gjennomføre en ansettelse. Og nei, styret må ikke sparkes hver gang noe ikke funker. Men de må det nå. |
Å kaste hele styret er en noe dramatisk handling. Er ikke gitt at vi må bytte ut alle eller mange, men det ser ut som vi burde gjøre noen justeringer. |
|
| Back to top |
|
 |
Bye Veteran
|
Posted: 09.04.2019 20:16 Post subject: |
|
|
Hvem skal ta over? Hvem skal ansette ny sportsdirektør? Hvem er bedre skikket som styreleder? Det er mye kvessing med kniver, men det lønner seg å ha en plan først. Det hadde ikke styret i fjor sommer, det samme styret må være "på" hvis vi må gjøre drastiske endringer i år også. Lista ligger på seriegull, noe annet er fadese. _________________ Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 10.04.2019 12:03 Post subject: |
|
|
| Jeg forstår ikke hvordan vi har gått fra å være det beste laget i Norge til å trenge flere år på å bli gode. Ser ut som spillerne også har fått det med seg ihvertfall fordi de spiller som om de også tror at de er langt unna å være gode. Fokus virker å være på at alt er vanskelig. Odd var gode og vi kan ikke spille på kunstgress, vi har ikke penger til å kjøpe, vi er ikke trent nok osv. Å etablere en felles enighet om at vi ikke er gode og ikke kommer til å bli det på flere år er særdeles spesielt i å med at det samme laget har vunnet tippeligaen flere år på rad. Å få et lag bedre ved å ensidig fortelle dem om alt de er dårlige på og at de ikke kommer til å bli gode på mange år er en særdeles dårlig plan. Når Koteng sier det kan ta 3 år er det utrolig skremmende. Prøv å bli god nå sa Eggen. Man kan si hva man vil men vi vant i fjor. Det er ikke slik at vi må gjøre om alt og fortelle laget at de er for dårlige og bruke 3 år på å bli gode. Virker som om vi har bestemt oss for å bli dårlige i en slags villfarelse om at det må vi bli for å bli gode om tre år. Det er meningsløst. Skjønner ingenting av hva de driver med for tiden. Det er bare åpenbart at det ikke kommer til å fungere. |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 10.04.2019 12:11 Post subject: |
|
|
| Helt enig. Det er helt absurd det som skjer og kommuniseres fra brakka om dagen. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 10.04.2019 12:24 Post subject: |
|
|
| 1972 Miami Dolphins wrote: | | Så fordi Bratseth gjorde noe for 10 år siden så betyr det at Horneland tilsynelatende leverer idag? Og at spillerlogistikken og trenerjakten til Bjørnebye har vært bra? |
Formulerte meg tydligvis klønete der.
Det jeg prøvde å si var at Bratseth brøt med RBK stilen, og klubben slet både økonomisk og spillestilsmessig etter de to årene med suksess, så jeg mener ikke det var en god ansettelse.
Jeg synes det er litt leit, at det alltid er sportsdirektøren som får gjennomgå for det som gjøres av klubben. Antagelig fordi han har en fin tittel og ei høy lønn.
Realiteten som kommer frem i alt klubben har kommunisert, helt siden Bratseth ble ansatt som den første SD, er at den stillingen er direktør over junioravdelingen, men for hovedtroppen er han en arbeidende og rådgivende assistent.
Det er ikke greit å gi den som arbeider på oppdrag, og som uttaler seg i saker hovedansvarlig for de avgjørelsene som tas av andre.
Som jeg sa da jeg diskuterte Hoftuns rolle for flere år siden, så må vi rette kravet om avgang mot de som tar beslutningene. Hvis SD gjør sin utøvende rolle for dårlig, så er det de med ansvar som må sparke han. Gjør de ikke det, er det enda en grunn til å avsette de ansvarlige. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 10.04.2019 12:27 Post subject: |
|
|
Nå sa Koteng at det kan ta tre år å få ut maksimalt, ikke at vi skal være gode først om tre år.
Uansett er det skummelt å planlegge for tre år; det er lang tid i den moderne fotballen. Vi har neppe igjen mange i dagens førsteellever ved sesongstart 2022, og at vi i dag har omtrent samme stall som i fjor tilhører sjeldenhetene.
Inneværende sesong lever som alle andre sitt eget liv, og det er lite vits i å planlegge i forhold til hvordan stallen ser ut om ett, to, og tre år. Mye skjer i spillerlogistikken, og det er ikke at klubben råder over. Det eneste man kan gjøre er å ha (rettere sagt få) en rød tråd i spillere inn-posten, slik at de som forsvinner erstattes med lignende typer, slik at det blir en kontinuitet i gruppa i forhold til spillestil. Der har vi vært for dårlige. I tillegg til at kvaliteten på spillere inn jevnt over har vært for lav, selvsagt. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
scan Junior
|
Posted: 10.04.2019 12:42 Post subject: Hvordan tenker Koteng? |
|
|
Må si jeg er spent på årets sesong etter alle ubegripelige avgjørelser i 2018. Noe av grunnen til oppsigelsen av Kåre og Erik var lite sportslig fremgang. Koteng vil ha RBK i Europa og det holder ikke med Europa League. Vi skal tilbake i Champions League. Hvilke grep gjør han for å få til det. Jo ansetter en trener uten International erfaring. All respekt til Hornland, men dessverre det blir for "spett" med slike ambisjoner.
Flyttet innlegget ditt hit til Koteng-tråden. --OP |
|
| Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 10.04.2019 14:43 Post subject: |
|
|
| Zorac wrote: | Nå sa Koteng at det kan ta tre år å få ut maksimalt, ikke at vi skal være gode først om tre år.
|
Terningskast seks. Vi er på maks allerede.
Det er ikke bare internasjonalt Horneland ikke har erfaring. Han har lite å vise til også nasjonalt. |
|
| Back to top |
|
 |
Aristoteles Veteran

|
Posted: 10.04.2019 15:46 Post subject: |
|
|
Om vi planlegger å være på maks om 3 år så er det ikke mange av de som er i laget i dag som er der lenger. Fra spillerstallen i år 2016 i rbk er det igjen lanlay,hansen,helland, konradsen og jensen. Med samme utvikling vil 5 av dagens rbk spillere oppleve at vi blir så gode som vi kan bli. Det er bare for dumt å si slike ting. Det faller på sin egen urimelighet.
Vi hadde Kåre spilte 4-3-3 og vant serien og cupen stort sett vært år. Så sparket vi han noe som hadde vært helt ok om man faktisk hadde ansatt en trener som var bedre. Nå aner jeg ikke verken hvilken formasjon vi prøver å spille eller hvordan vi ønsker å spille. Til nå har det sett ut som planen er å løpe som gærninger for å få tak i ballen for så å pole den langt opp i retning Søder. Det er vell kort oppsumert det eneste jeg har sett vi prøver på. Hvordan det skal føre til at vi blir maksimalt gode oim tre år er for meg umulig å se. Så er det så mange rare uttalelser at jeg ikke helt vet hvor jeg skal begynne. En hovedtrener som sier at vi løper og duellerer på en umoderne måte og at Bodø løper på en moderne måte etter første kamp. Nå er det visstnok ikke navnene på spillere som avgjør hvem som spiller men innsats. Det følges opp med å presse en tidligere for utrent Bendner inn i første laggutak. Så setter man også Åsen som defansivt anker og hevder i etterkant at det ikke var noe feil med laggutaket. I neste kamp har Bendtner på mirakuløst vis blitt for utrent igjen ifølge Horneland. Topptrent i neste kamp igjen da eller? Ellers er det generell sutring over at vi ikke kan spille på kunstgress. Tviler vell sterkt på at lagene i eliteserien kommer til å legge om for vår skyld så det kunne vell være lurt å fokusere på noe annet enn det. Kanskje fokuset heller ikke burde være på hvor lenge vi trenger på å bli gode. Jeg skjønner at Mjøndalen trenger tid for å kunne bli best i Norge. Vi var best i fjor. Å skulle trenge årevis på å bli gode er meningsløst. Utgangspunktet er at vi er best men vil bli enda bedre. Jeg har aldri gått så fort inn i at jeg nesten håper laget taper for å bli kvitt en trener. Det sier sitt når vi har hatt trenere som Høgmo,Jønson og Perry. Jeg tar veldig gjerne feil men jeg har null tro på dette prosjektet og det som skjer på brakka for tiden. Håper Koteng tørr å ta tak når dette viser seg å ha vært en feilslått ansettelse og at vi kommer tilbake til å ha ambisjoner istedenfor å skylde på alt annet. |
|
| Back to top |
|
 |
Macha Veteran

|
Posted: 10.04.2019 16:56 Post subject: |
|
|
Løst etter Eggen: For mange er opptatt av å bli god over tid. Prøv å bli god NÅ.
Når noensinne har de der spådommene om x antall år så er vi der og der slått til? Aldri. Det funker ikke sånn! Altfor mange variabler i fotball. Det tar max en sesong grunnet oppkjøring/skader/overganger. Er så tullete å høre på Deilas fremtidsplaner hver gang. Topper eksempelvis VIF et år er det ikke på grunn av planlegging og utvikling like mye som tilfeldigheter. |
|
| Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 11.04.2019 11:17 Post subject: |
|
|
Sitatet fra Eggen er riktig, men Eggen har også presisert at det kan ta lang tid å innføre en ny spillestil og det er viktig at treneren ikke lar seg påvirke av omgivelsene til å legge om.
Så konklusjonen må vel være at vi må forvente å begynne å ta poeng kjapt, men ikke nødvendigvis se finspill før et stykke ut i sesongen.
NAE sa selv at det ikke satt før i juli i sin første sesong med Moss. |
|
| Back to top |
|
 |

|
Posted: 11.04.2019 11:21 Post subject: |
|
|
Et problem som ikke blir borte er vel nettopp Hornelands kontra RBK supporteres definisjon av "finspill".
For jeg tror at Horneland kommer til å klare å implementere sitt spill etterhvert. Problemet er at det han definerer som å lykkes med finnspill, nok blir mottatt som drittfotball i Trøndelag. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 11.04.2019 12:10 Post subject: |
|
|
Horneland har i det minste vært svært tydelig på at han har oppfattet kravet om at vi skal underholde. Regner med at han tar konsekvensene av det hvis han ikke får det til. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Montana Veteran

|
Posted: 11.04.2019 12:40 Post subject: |
|
|
| Ja det er jo ikke måte på hvor selvkritisk han er så vi trenger nok ikke å være redd for det. Virker som det er veldig viktig for han å være den første og mest høylytte kritikeren av laget så han er sikker på at ingen andre trenger å kritisere det han allerede har sagt. Han graver jo sin egen grav, stakkar. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 11.04.2019 12:43 Post subject: |
|
|
Han burde lære mer av rbkweb, vi graver alltid graver for andre. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
Mustrum Ridcully Legende

|
Posted: 11.04.2019 14:09 Post subject: |
|
|
Ja vi er et graverende eksempel på hat og forakt. _________________ Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes? |
|
| Back to top |
|
 |
|