View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Doves Junior
|
Posted: 07.01.2019 18:37 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Huff, her kan det være konkurranseklausuler også. |
Nei, alt er godt forklart i denne saken: https://www.vg.no/sport/f...-horneland
"FK Haugesunds styreleder bekrefter overfor VG at det er en klausul i den nye kontrakten til Horneland som har blitt utløst. Denne klausulen gir adgang til oppsigelse med en måneds tid.
– Men det var aldri ment at denne skulle bli brukt til å bytte klubb. Klausulen gjaldt andre forhold, sier Leiv Helge Kaldheim.
Han erkjenner at de i kontraktsforhandlingene burde vært mer spesifikke på hva disse forholdene er"
Last edited by Doves on 07.01.2019 18:38; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 07.01.2019 18:38 Post subject: |
|
|
hello wrote: | HÃ¥per Jan Teodor vet hvordan skal selge artig og angrepsvillige telefoner. |
Hahaha  _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
Back to top |
|
 |
SeG Veteran
|
Posted: 07.01.2019 18:39 Post subject: |
|
|
Leiv Helge Kaldheim virker desperat for tiden. Virker som det aldri falt klubben inn at den klausulen kunne brukes begge veier. For et fjols _________________ I have as much authority as the Pope. I just don’t have as many people who believe it.
- George Carlin -
Formerly known as STRANDerGUD |
|
Back to top |
|
 |
lordbrandhaug Junior

|
Posted: 07.01.2019 18:40 Post subject: |
|
|
Dette blir fremstilt som vanskelig og innviklet, men det er vel ikke vanskeligere enn hva jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen sier til Adressa:
– Horneland er ikke fri fra kontrakten før 1. mars. Det tror jeg både RBK og advokatene vet, sier han til Adresseavisen.
I følge professoren så gjelder kontrakten til Horneland fra 1.1.2019. Hvis han da sier opp i januar, regnes oppsigelse-datoen som den første i påfølgende kalender-måned. Hvis dette er korrekt, så har jo FKH et kjempetak på RBK for å kreve penger av dem, da det vil være stor forskjell på om Horneland tiltrer 1.2 kontra 1.3. De har jo sesongoppkjøringen til RBK som deres trumpfkort.
Hvis dette ikke var tilfelle, så kan jeg ikke forstå annet enn at FKH hadde tatt imot 1,1 mill tvert. |
|
Back to top |
|
 |
Koppis Senior
|
Posted: 07.01.2019 18:41 Post subject: |
|
|
Synes Koteng håndterer dette solid og rakrygget! Bra!  |
|
Back to top |
|
 |
Doves Junior
|
Posted: 07.01.2019 18:43 Post subject: |
|
|
Denne jusprofessoren roter med fakta i saken. Han burde også lest VG-saken jeg linket til. Horneland sa ikke opp i januar, han sa opp i desember. Ergo blir det 1. februar. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 18:43 Post subject: |
|
|
lordbrandhaug wrote: | Dette blir fremstilt som vanskelig og innviklet, men det er vel ikke vanskeligere enn hva jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen sier til Adressa:
– Horneland er ikke fri fra kontrakten før 1. mars. Det tror jeg både RBK og advokatene vet, sier han til Adresseavisen.
|
Så det er så enkelt som at det er første mars altså? |
|
Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 07.01.2019 18:45 Post subject: |
|
|
Lord Oakley wrote: | Dette ble gjort på FKH sitt initiativ, mest sannsynlig for å spare penger dersom resultatene gikk dårlig, eller økonomien ble dårligere. Da kunne de si han opp med en månedslønn, fremfor å gi han sluttpakke som ville vært betraktlig dyrere. |
Tja, det kan jo hende dette er tilfelle men jeg sliter litt med å tro det. Ikke at dette ikke var på Haugesund sitt initiativ altså, det har de jo innrømmet, men at det er for å kunne sparke Horneland uten å betale sluttpakke. Han har vært i Haugesund i en årrekke nå og er sannsynligvis den viktigste personen i FKH. Han har tatt stadige steg for å bli en bedre trener og opparbeidet seg mye erfaring. Sannsynligheten for at en klubb som Haugesund med deres ambisjoner skulle være nødt til å sparke han i løpet av de tre neste årene tror jeg er fryktelig lav. Jeg vil tro de foreslo en slik klausul av flere ulike årsaker, noe som Horneland gikk med på. I dette forslaget ble aldri bytte av klubb nevnt, og derfor føler Haugesund seg snytt nå. Hadde jeg vært Horneland hadde jeg heller aldri skrevet under en slik kontrakt dersom klubben hadde ymtet at det var for å kunne spare penger hvis de måtte sparke ham. Hvorfor i alle dager skulle han skrive under på det? Selve klausulen mener jeg er såpass spesiell at jeg ikke kan fatte annet enn at dette har vært oppe til diskusjon når den nye kontrakten ble forhandlet.
Uansett er jo ikke dette RBK sin feil, men en sak mellom Horneland og Haugesund.
Last edited by Bananskrue on 07.01.2019 18:47; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
lordbrandhaug Junior

|
Posted: 07.01.2019 18:46 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | lordbrandhaug wrote: | Dette blir fremstilt som vanskelig og innviklet, men det er vel ikke vanskeligere enn hva jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen sier til Adressa:
|
Jeg sier ikke at jeg vet noe som helst sikkert, men jeg mener at dette rimer bra med at FKH nå driver forhandlinger. Om de ikke hadde dette kortet på hånda, så kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke tar de 1,1 mill som ble tilbydt. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 18:49 Post subject: |
|
|
Tusen meninger tusen forskjellige versjoner. For et surr! |
|
Back to top |
|
 |
ola. Veteran

|
Posted: 07.01.2019 18:53 Post subject: |
|
|
lordbrandhaug wrote: | Jeg sier ikke at jeg vet noe som helst sikkert, men jeg mener at dette rimer bra med at FKH nå driver forhandlinger. Om de ikke hadde dette kortet på hånda, så kan jeg ikke forstå hvorfor de ikke tar de 1,1 mill som ble tilbydt. |
Tviler. De har jo selv en oppkjøring. Ikke optimalt med en trener de vet ikke vil være der. Vil si mindre optimalt enn det blir for RBK med Trond Henriksen på feltet og Horneland over telefon. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.01.2019 19:01 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Jeg tenker det må være lettere å finne en vei tilbake enn å manøvrere seg frem i dette surret. |
Da er det nok greit at du slipper å være den som gjør det, hvis du synes det blir vanskelig! _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:06 Post subject: |
|
|
Det med kompetanse er også et tema. Har vi kompetanse på innviklet avtalerett og PR? |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:11 Post subject: |
|
|
Hvilken kompetanse har vi for eksempel om læren om bristende forutsetninger. Det er vel det Kaldheim påberoper seg når han snakker om intensjoner med hensyn til intensjonene i klausulen.
http://jusinfo.no/index.p...21/839/915 |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.01.2019 19:12 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Det med kompetanse er også et tema. Har vi kompetanse på innviklet avtalerett og PR? |
Antar det er mer enn god nok kompetanse på innviklet avtalerett (i styret + innkjøp av avokathjelp ved behov). Men den kompetansen er det Horneland som trenger, ikke RBK.
PR derimot ... der har det vært sørgelig en stund. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:21 Post subject: |
|
|
Nåja, slik jeg forstår læren om bristende forutsetninger er ikke saken så klokkeren som en skulle tro.
Forutsetningene er tilstede:
- problem oppstod mellom avtaleinngåelse og avtalefullbyrdelse.
- vesentlig avvik fra den retning partene tilsiktet.
- sterkt ufordelaktig utvikling for en part.
- annen part hadde spesiell innsikt (hadde pratet med SIB i august da dette med evt. Interesse ble nevnt)
Ved medhold vil avtalen kunne kjennes ugyldig og dermed vil gammel kontrakt være gjeldende. |
|
Back to top |
|
 |
PerO Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:26 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | lordbrandhaug wrote: | Dette blir fremstilt som vanskelig og innviklet, men det er vel ikke vanskeligere enn hva jusprofessor Hans Fredrik Marthinussen sier til Adressa:
|
Ikke så enkelt. Helt vanlig og alminnelig akseptert at arbeidstager kan levere oppsigelse før oppstart, men at oppsigelsestiden starter ved oppstart.
Men siden dette er en erstatningsavtale og ikke en ny så kan det være forskjellig, men det er nok noe jurister vil være uenige om. |
|
Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 07.01.2019 19:27 Post subject: |
|
|
Det er en sak mellom Horneland og Haugesund, det får de ordne opp i selv! Hornelands advokat mener etter sigende at dette skal gå greit, og til forskjell fra oss har han nok lest kontrakten grundig og kan sikkert noe om kontraktsrett.
Ellers merker jeg meg denne:
"Horneland understreker at Rosenborg er en stor klubb som skal fortsette å vinne og underholde." (NRK-intervjuet). Han er også klar over at mange supportere i utgangspunktet er skeptiske.
Bra tegn det. Jeg er skeptisk selv. Fint at han vet at det er mye å bevise. _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:28 Post subject: |
|
|
Det er langt fra gitt hvilke rettskilder som dommeren vil vektlegge ved evt. tvist. Det som er på det rene er at Kaldheim har mer enn Mikke Mus påstand å presentere i retten. |
|
Back to top |
|
 |
Delta Junior
|
Posted: 07.01.2019 19:29 Post subject: |
|
|
Doves wrote: | Denne jusprofessoren roter med fakta i saken. Han burde også lest VG-saken jeg linket til. Horneland sa ikke opp i januar, han sa opp i desember. Ergo blir det 1. februar. | Tror det er du som roter her, du gikk glipp av et vesentlig poeng. Den nye kontrakten og vilkårene i den var visstnok ikke gyldig før 1. januar, og da er det jo ikke en gyldig oppsigelse før 1. januar. Før nyttår gjaldt vilkårene i den gamle kontrakten, og der var det ikke en måned oppsigelse. |
|
Back to top |
|
 |
Snorkel Veteran

|
Posted: 07.01.2019 19:30 Post subject: |
|
|
Konesseur wrote: | Hvilken kompetanse har vi for eksempel om læren om bristende forutsetninger. Det er vel det Kaldheim påberoper seg når han snakker om intensjoner med hensyn til intensjonene i klausulen.
SÃ¥ mener du at de bristene forutsetningene er krig, endrede naturforhold eller uventet konjunksjon eller inflasjonsendringer? som denne artikkelen omhandler. |
|
Back to top |
|
 |
everlong Senior

|
Posted: 07.01.2019 19:32 Post subject: |
|
|
I saken fra Haugesunds Avis den 20. desember ble det sagt at oddsen ble satt ned på at Horneland blir Rosenborg-trener etter at Betsafe fikk et betydelig antall spill.
Kan vel tenkes at det er dagen oppsigelsen kom?
https://www.h-avis.no/spo...-62-739284 |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:33 Post subject: |
|
|
Nei, avtalerett handler ikke det området avtalen omhandler men hva som er gyldige avtaler uansett hva det handler om. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 07.01.2019 19:36 Post subject: |
|
|
Doves wrote: | Denne jusprofessoren roter med fakta i saken. Han burde også lest VG-saken jeg linket til. Horneland sa ikke opp i januar, han sa opp i desember. Ergo blir det 1. februar. |
Han er nok klar over at oppsigelsen ble meldt før januar, men den får ikke kraft før januar av den grunn, for vilkåret om oppsigelsesadgang trer ikke i kraft før januar. At han sa opp før januar, må i prinsippet sees på som en forhåndsmelding av en oppsigelse som kommer 1.januar, altså en ensidig forpliktende erklæring.
Men det er vanskelig å si at Horneland/RBKs forståelse av kontrakten er feil uten å ha lest hele kontrakten. Men ut i fra det som er blitt offentliggjort, må oppsigelsestiden regnes fra 1. februar, slik at han står fritt 1.mars.
Det er vel mulig at Horneland/RBK har forregnet seg her, og at de i utgangspunktet, uten å kvalitetssikre den slutningen juridisk, faktisk trodde at Horneland ville være fri 1.februar. Så har det blitt klart at dette er feil.
Marthinussen mener vel at grunnen til at RBK holder fast på den valgte linjen, er at Horneland/RBK ikke har incentiv til å rette seg etter den riktige forståelsen, så lenge FKH ikke vil anerkjenne den nye kontrakten.
Jeg er usikker på om det er en god ide å legge opp til at Horneland begår mislighold når det i utgangspunktet er krystallklart at FKH ikke har en sak, men problemet her er jo at vi ikke får forhandlet oss frem til 1.februar med en rimelig pris sålenge FKH ikke endrer standpunkt, og 1.mars er for sent, sånn at en sikkert vurderer det slik at det er bedre å holde fast ved vår misforståelse, så får vi/Horneland heller betale en moderat kompensasjon til FKH ved avtale, eller ved dom. At vi går for 1.februar er altså en sikring mot at vi ikke får til en avtale med FKH.
Den mest sannsynlige løsningen er vel at når FKH etterhvert lander på at han står fri 1.mars, vil klubbene bli enige om en moderat kompensasjon (800k-1,5 mill), slik at Horneland kan gå på dagen. Og at dette skjer i løpet av januar. |
|
Back to top |
|
 |
Konesseur Veteran
|
Posted: 07.01.2019 19:40 Post subject: |
|
|
Snorkel wrote: | Konesseur wrote: | Hvilken kompetanse har vi for eksempel om læren om bristende forutsetninger. Det er vel det Kaldheim påberoper seg når han snakker om intensjoner med hensyn til intensjonene i klausulen.
SÃ¥ mener du at de bristene forutsetningene er krig, endrede naturforhold eller uventet konjunksjon eller inflasjonsendringer? som denne artikkelen omhandler. |
Jeg har brukt et par dager på denne saken og har lest denne avhandlingen. Etter det jeg kan forstå har Kaldheim særdeles gode kort på hånda. Det er en liten luring det der og han har gjort hjemmelekse når han påstår "helsprøtt" at gammel kontrakt fremdeles er gjeldende.
https://www.google.com/ur...6882646650 |
|
Back to top |
|
 |
|