| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Indreløperen Junior
|
Posted: 03.01.2019 22:08 Post subject: |
|
|
| For meg som jurist virker dette veldig rart. Haugesynd synes å mene at de kan terminere kontrakten fordi den ikke hadde trådt i kraft. Men at den ikke har trådt i kraft skulle ikke bety at den ikke er bindene - bare at vilkårene enda ikke har begynt å gjelde. Så med mindre det er eksplisitt avtalt at partene har adgang til å terminere den, virker det som Haugesund har en dårlig sak. |
|
| Back to top |
|
 |
Kai88 Veteran
|
Posted: 03.01.2019 22:09 Post subject: |
|
|
Jeg håper dette stemmer og setter et riktig stort punktum for trenerjakten så vi kan fokusere mot sesongstart og Kåre-rettsak i slutten av mnd.
Nå blir det litt engelsk fotball. Anbefaler reddit.com/r/soccerstreams for å finne mengder av linker  |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 03.01.2019 22:15 Post subject: |
|
|
| Indreløperen wrote: | | For meg som jurist virker dette veldig rart. Haugesynd synes å mene at de kan terminere kontrakten fordi den ikke hadde trådt i kraft. Men at den ikke har trådt i kraft skulle ikke bety at den ikke er bindene - bare at vilkårene enda ikke har begynt å gjelde. Så med mindre det er eksplisitt avtalt at partene har adgang til å terminere den, virker det som Haugesund har en dårlig sak. |
Du som er jurist bør jo vite dette? |
|
| Back to top |
|
 |
Lomaxx Veteran
|
Posted: 03.01.2019 22:19 Post subject: |
|
|
Spørs litt hva slags jurist han er. En som er spesialisert i drapssaker er ikke nødvendigvis mest pålitelig i arbeidsrett. _________________ Grilldress er også en dress:)
| Ratatosk wrote: |
Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming! |
|
|
| Back to top |
|
 |
Indreløperen Junior
|
Posted: 03.01.2019 22:26 Post subject: |
|
|
| Rart at de kjører saken i mediene på denne måten og truer med søksmål. Det er vanskelig å vite sikkert uten å kjenne innholdet i kontrakten, men virker som sagt som om Haugesund har en veldig dårlig sak. Grunnleggende avtalerett tilsier at de ikke har noen slik adgang til å si opp kontrakten. |
|
| Back to top |
|
 |
Trondhjemsen Proff
|
Posted: 03.01.2019 22:27 Post subject: |
|
|
| Indreløperen wrote: | | For meg som jurist virker dette veldig rart. Haugesynd synes å mene at de kan terminere kontrakten fordi den ikke hadde trådt i kraft. Men at den ikke har trådt i kraft skulle ikke bety at den ikke er bindene - bare at vilkårene enda ikke har begynt å gjelde. Så med mindre det er eksplisitt avtalt at partene har adgang til å terminere den, virker det som Haugesund har en dårlig sak. |
I tilfelle, kan de kreve at Horneland venter med oppsigelsen til den nye kontrakten har tredd i kraft (1. jan) slik at oppsigelsestiden blir ut februar? |
|
| Back to top |
|
 |
Pinne69 Proff
|
Posted: 03.01.2019 22:27 Post subject: |
|
|
Høinnet der altså! Vi sparker Kåre for manglende fremgang. Det var i og for seg riktig til tross for dårlig timing rett før Celtic. Undertegnede kjøpte forklaringen med at man gikk for storfisk som kunne heve RBKs nivå i Europa. Deretter forsøkte man seg på storfisk, Hjulmand,Bakke og til sist Høinnet. At vi ender med en trener som har null å vise til i europeisk sammenheng og marginalt å vise til i norsk sammenheng er dårlig arbeid. For å sikre inn terningkast 1 på prosessen får vi en assistent som ingen har hørt om. La oss heller ikke glemme at man opptrer arrogant overfor Haugesund og risikerer rettssak.
Jeg er ingen stor Kåre-fan, men sitatet "RBK finner ikke en bedre trener enn meg til en fornuftig pris" fremstår ikke latterlig lenger.
Nå håper jeg ingen kommer med "de fotballfaglig flinke folkene i styret vet hva de gjør" Jeg håper Høinnet blir en suksess, men om han blir det er det pga en god porsjon flaks. Vi kan godt hente talenter i mange posisjoner, men på trenerbenken trenger vi noen som har bevist noe.
2019♡♡♡ _________________ "Kvikk i røttern" |
|
| Back to top |
|
 |
oyvindh Rutinert

|
Posted: 03.01.2019 22:36 Post subject: |
|
|
| Kan komiteen ta ansvar for å få gravlagt alle tullenavn på vår nye trener? |
|
| Back to top |
|
 |
Bye Veteran
|
Posted: 03.01.2019 22:48 Post subject: |
|
|
"– I den nye avtalen med Eirik Horneland, så var det en klausul knyttet til det siste året. Jeg ønsker ikke å gå inn på hva denne klausulen var, men det var et poeng for alle partene at vi ikke hadde noen intensjon om å fortelle omverdenen om denne klausulen. Likevel har Horneland, via agent Jim Solbakken, informert Rosenborg om denne klausulen. Da følte vi det var nødvendig å gjøre et grep, forteller Leif Helge Kaldheim til TV 2.
Grepet Haugesund gjorde, var å terminere den nye kontrakten.
– Da vi ble gjort kjent med interessen fra Rosenborg, så følte vi det var nødvendig å ta et slik grep for å ivareta våre rettigheter. Du må ikke glemme at det ikke er bare oss i «lille» Haugesund det handler om dette, men at vi har en mengde med supportere, samarbeidspartnere og andre rundt klubben som synes dette er tungt, vondt og vanskelig, sier Kaldheim.
Ifølge Kaldheim sto det ingenting i Hornelands nye avtale om at den skulle erstatte den gamle."
Altså..hva er det som foregår, og hvem skal vi stole på? _________________ Det e rom for sunn fornuft, og egne tolkninga, ailtså. |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 03.01.2019 22:56 Post subject: |
|
|
| De mener altså at intensjonen var at han skulle ha 2 arbeidskontrakter samtidig? |
|
| Back to top |
|
 |
tobbis1 Senior
|
Posted: 03.01.2019 22:58 Post subject: |
|
|
| Hvorfor vente til 1.feb kontraktene er jo terminert,da er de kontraktsløse og kan state når de vil |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 03.01.2019 22:59 Post subject: |
|
|
Uten at jeg er noen fagmann innen lov og rett, virker det i det minste logisk at ny kontrakt "overskriver" gammel kontrakt med mindre starttidspunkt for den siste er spesifisert i kontrakten. Haugesund ser ut til å ha kastet alt de har på bålet, uten å ha nevnt noen slik dato noe sted - det jeg har fått med meg. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
henrifei Veteran
|
Posted: 03.01.2019 23:04 Post subject: |
|
|
når FKH treminerte kontrakten selv så var Horneland arbeidsledig allerede den dagen. ?!?
det er jo for faen ikke slik at de kan terminere en kontrakt og tro at de da automatisk går tilbake på den gamle  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.01.2019 23:05 Post subject: |
|
|
Bør vel være enkelt å avklare om de nyeste kontraktene til Horneland og Emberland var trådt i kraft ved oppsigelsestidspunktet i desember? Nekter nemlig å tro at FKH opererer med arbeidsavtaler uten oppstartsdato.
Samtidig blir jeg mildt sagt overrasket dersom advokatene til Horneland og RBK har anbefalt ham å si opp kontrakten dersom det sto oppstart f.eks. 01.12.2019.
Uten at jeg har bladd gjennom mine egne arbeidsavtaler, så stemmer det nok at det ikke er vanlig med formuleringer à la "at denne avtalen erstatter alle tidligere arbeidsavtaler", men det bør være gangbar sedvane å vise til dette i arbeidslivet. |
|
| Back to top |
|
 |
WanAn Proff
|
Posted: 03.01.2019 23:05 Post subject: |
|
|
| Sånn jeg har forstått dette så skulle den nye kontrakten tre i kraft i januar. Da de fant ut at den innholdt en klausul om 1mnd oppsigelse så terminerte de denne. Da er spørsmålet om denne infoen er rett og ikke minst lov. I så tilfelle så er det den gamle kontrakten som er gjeldende. Uansett så vil jeg påstå at FKH er minst like kyniske og frekke som RBK all den tid de terminerer den nye kontrakten pga mer penger inn. |
|
| Back to top |
|
 |
Indreløperen Junior
|
Posted: 03.01.2019 23:08 Post subject: |
|
|
| Horneland kan ikke på samme tid være bundet av én kontrakt som sier at han ikke kan si opp jobben og én som sier at han har en måneds oppsigelsestid. Og hvis det er motstrid mellom kontraktene vil det være den siste som gjelder. Ved inngåelsen av denne har jo partene i praksis avtalt seg vekk fra den gamle. At den ikke lenger gjelder trenger ikke nevnes eksplisitt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.01.2019 23:13 Post subject: |
|
|
Matta jr.:
Eirik Horneland er per definisjon nå kvalifisert for å trene RBK, ellers hadde ikke RBK valgt ham. Men det samme var Per Joar Hansen, Ola Bye Rise, Janne Jönsson, Erik Hamrén, Kåre Ingebrigtsen og Rini Coolen. Men ingen av dem var Eggen, og falt til dels i «unåde» for enten måten fotballen ble spilt på, mangel på underholdning, feil formasjon eller framgangsmåte. Å trene RBK er en «Urias post».
I disse dager kan vi dra parallellen til Manchester United. Ikke før nå, hvor det kom inn en av deres egne i Ole Gunnar Solskjær, ble massene begeistret nok til å glede seg hemningsløst på Old Trafford igjen. Det er dette RBK-supporteren søker også. Drømmen om at trøndernes signaturformasjon 4-3-3 skal begeistre både i Norge og på sene kvelder i Europa. Horneland kan lede RBK nærmere Europa gjennom sitt håndverk, men jeg er redd det blir uten den trønderske drømmen om begeistring.
Les mer: Hornelands største problem blir å begeistre
Kom nå forresten på følgende eksempel:
Sisteårsstudenter som inngår arbeidsavtaler f.eks. i desember med oppstart i august kan fritt si opp sine avtaler før tiltredelse med oppgitt oppsigelsestid.
Horneland havnet vel i samme situasjon dersom han i desember sa opp den nye avtalen, dersom denne hadde oppstart 1. januar. |
|
| Back to top |
|
 |
EspN Veteran
|
Posted: 03.01.2019 23:26 Post subject: |
|
|
Adresseavisen snakket med RBKs styreleder, Ivar Koteng, om dette på telefon torsdag kveld.
– Frykter RBK at det nå kommer et søksmål fra FK Haugesund etter treneransettelsen?
– Vi forstår ikke hva FK Haugesund holder på med, sier Koteng, og legger til:
– Det er ikke FK Haugesund vi har en kontrakt med, men en ansatt som tidligere jobbet der. Vi har prøvd å få en avtale med Haugesund – det er det eneste forholdet vi har til dem. Hva skal de saksøke oss for, spør han. |
|
| Back to top |
|
 |
niccolai Veteran
|
Posted: 03.01.2019 23:27 Post subject: |
|
|
Kan man bare terminere en kontrakt som er skrevet under på da?
På meg ser du ut til at FKH har dretet litt på draget her i grunn.
Horneland har vel sagt opp helt i tråd med kontrakten, og kan derfor være RBK trener 1.februar.
Er jo i tillegg latterlig av FKH og tviholde på han også!.
Hvor mye penger skal de ha for Horneland da? Tipper FKH har vært vrange hele veien, og RBK fant et smutthull. Enkelt å greit. _________________ "Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"
Sitat fra Ivar Hoff..
Last edited by niccolai on 03.01.2019 23:28; edited 1 time in total |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 03.01.2019 23:27 Post subject: |
|
|
Det klart beste i saken var den siste setninga:
– Dette må være noe som sies i frustrasjon. Vi spurte om å få snakke med Horneland. Det fikk vi lov til, og da var det selvfølgelig ikke familieforhold vi diskuterte, sier Koteng.
 |
|
| Back to top |
|
 |
KitWalker Veteran

|
Posted: 03.01.2019 23:28 Post subject: |
|
|
Humor  |
|
| Back to top |
|
 |
Robin Rutinert
|
Posted: 03.01.2019 23:50 Post subject: |
|
|
| Jaja, ikke den jeg håpet på i utgangspunktet. Men skal ta meg tid til å se noen FKH kamper i reprise (ikke sett så mye på dem) og er forsiktig optimist. Håper dette blir veldig bra. |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 03.01.2019 23:56 Post subject: |
|
|
Koteng hadde forøvrig helt rett da han uttalte "Det står itj på pæng!".
Får ønske Horneland og Emberland velkommen jeg også - blir svært spennende å se hva de får ut av spillergruppa. |
|
| Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 04.01.2019 00:12 Post subject: |
|
|
Fra det som har kommet ut virker det som blakke Haugesund forsøker å ri flere hester på en gang her. De har gjort en avtale med sin trener der de har gitt en klausul de mener egentlig ikke skal kunne tas i bruk, og så velger de å sverte den nye arbeidsgiveren, som den lavthengende frukten vi er, når trenerne er så frekke å utløse klausulen. Gad vite om denne klausulen går begge veier, i et forsøk på å minske risiko i tilfelle forverring av Haugesunds økonomiske problemer? Altså at også Haugesund kan si opp med 1 mnd varsel for å kutte kostnader?
Ikke bare virker det som de er på villspor kontraktsrettslig, men den sist underskrevne kontrakten framstår jo som et forsøk på å svindle treneren - for ikke å snakke om den ensidige termineringen idet den gamle plutselig var mer attraktiv.
Er det noen som er uprofesjonelle her, så er det Haugesund. Dette burde vært løst i minnelighet med en litt overdrevet sum i kompensasjon for den måneden som nå skal gå før oppsigelsen er ute. Ikke ført i media, med uspesifikke rettslige trusler. |
|
| Back to top |
|
 |
Captain Veteran
|
Posted: 04.01.2019 00:37 Post subject: |
|
|
Her er video av Horneland etter han hadde signert den mye omtalte 3-Ã¥rskontrakten;
http://www.fkh.no/video?v...=0&a=1 _________________ Stolt fortid, stor fremtid |
|
| Back to top |
|
 |
|