| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
arnt Veteran

|
Posted: 18.04.2006 08:30 Post subject: |
|
|
| Forever RBK wrote: | København er en større by, har større stadion, flere tilskuere og høyere sponsorinntekter...
Tottenham har ikke vært i cl de heller,men de er jo mye rikere enn RBK..  |
Det hører også med i regnskapet at FCK driver stort med flere eiendomsselskaper, bl.a. Lalandia AS. Dessuten tjener de penger på filmselskaper og konserter i Parken.
http://www.fck.dk/fck/bestyrelsen/
Disse folkene har endel baller i luften.... _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 10.05.2006 17:18 Post subject: |
|
|
Skutle reklamerer for TØH.
Sportslig suksess betinger økonomisk- og administrativ kunnskap. Derfor må idretten også trene på økonomistyring, markedsføring og ledelse. Trondheim Økonomiske Høgskoles spesialisering i Sport Management anvender økonomisk teori på problemstillinger spesielt relevante for idretten, og gir således viktig spisskompetanse for framtidens ledere av norsk idrett.
Nils Skutle,
Adm. Dir., Rosenborg BK. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.05.2006 12:43 Post subject: |
|
|
En liten historie til alle som har snakket om RBK og pengene i negativ retning:
| Eggen i Godfoten wrote: | I starten av 1994 hadde vi nesten ingen tellbare verdier. Det var blitt kalkuert altfor optimistisk i Rosenborg Sport og spesielt Rosenborg Shop, supporterbutikken på City Syd. Man hadde gått i den fella bare å telle inntekter fra samarbeidspartnerne, ikke utgiftene med dem. Usolgt supporterutstyr, tydelig merka for cupfinalene i 1988, 1990, 1991 og 1992, representerte ingen varebeholdning med varig verdi.
Likviditeten var cirka null.
Svak likviditet hadde forresten alltid vært et problem i begynnelsen av av sesongen, noe følgende historie forteller mye om: I begynnelsen av februar 1991 (...) skulle vi åpne en ny varmegrusbane i Sauda. Arrangementet var en del av samarbeidsavtalen med vår hovedsponsor Elkem. På Sola flyplass måtte troppen ha næring. Jeg besøkte en bankfilial for å skaffe kontanter, ved å bruke Rosenborg-kortet. Dette var et bankkort økonomisk fundert i Rosenborgs hovedkonto i Fokus Bank, men med mitt brukernavn og min kode. Da jeg optimistisk putta kortet inn i maskina og tasta koden, kom det tilbake som skutt ut av en kanon. Men ingen penger! Lett irritert, som jeg dessverre ofte blir i slike situasjoner, påpekte jeg maskinas åpenbare funksjonsfeil for nærmeste bankfunksjonær. Jeg ble høflig satt i telefonisk kontakt med Visa-kontoret i Oslo. Der ble jeg like høflig forklart at feilen ikke var bankmaskinas, men Rosenborgs. "Min" konto var overtrukket med 560 000 kroner!
Da var det greit å ha Fokus Bank som eldste samarbeidspartner, med eks-formann og eks-back som sjef. En rask telefon til eks-kaptein og filialbestyrer Kåre Rønnes skaffa nødvendige midler. Vi ble mette denne formiddagen også! Men likviditeten var like dårlig.
Ved inngangen til sesongen 1994 hadde vi fortsatt bare én vikrlighet verdi: Et godt fotballag!
Det er prosessen i og rundt dette hovedproduktet, med utgangspunkt i et stadig skiftende mangfold av delmål knytta til prestasjonsforbedring, som har gitt oss de sportslige resultatene som er den eneste forutsetninga for de økonomiske resultatene. Vi har tjent pengene sjøl!
Konkret er den eksplosive økonomiske veksten knytta til to sportslige forhold, som er økonomiske geniale når de virker sammen: Vi har deltatt sammenhengende i Champions League sia gjennombruddet i 1995. Dette har vi klart samtidig som vi, mot vår fotballvilje, har mista noen av våre beste spillere til utlandet. Men de er blitt solgt til riktig pris, fordi Rosenborgs ledelse, med styret og Rune Bratseth i spissen, har tatt vare på salgene sjøl. |
Last edited by 2mas on 21.05.2006 12:51; edited 3 times in total |
|
| Back to top |
|
 |
Brakka Rutinert
|
Posted: 21.05.2006 12:50 Post subject: |
|
|
Interessant lesning  |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 21.05.2006 15:00 Post subject: |
|
|
- Jeg føler vi har unngått å bli avhengig av jackpoten Champions League har gitt oss, og nå må vi få inntekter fra Tippeligaen og annet spill. Vi har blant annet budsjettert med 18 000 tilskuere på kampene, mens vi har hatt rundt 20 000, forklarer Skutle.
Les mer: - Tenker ikke på Champions League
Uten å være mannsjåvinist, må jeg si at jeg ikke er overrasket over at det var et kvinnfolk som skriver at RBK hadde 25 mill. i CL-inntekter når det korrekte er nærmere 75 mill.  |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 22.05.2006 11:56 Post subject: |
|
|
| 2mas wrote: | Uten å være mannsjåvinist, må jeg si at jeg ikke er overrasket over at det var et kvinnfolk som skriver at RBK hadde 25 mill. i CL-inntekter når det korrekte er nærmere 75 mill.  |
Hvor mye ble stående igjen på konto når alle bonuser osv. var utbetalt da? Ingen vits i å telle inntekt som går rett i spillernes bukselommer. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 22.05.2006 11:57 Post subject: |
|
|
Det sto ingenting om overskudd/netto inntekt.  |
|
| Back to top |
|
 |
arnt Veteran

|
Posted: 22.05.2006 12:08 Post subject: |
|
|
| haavarl wrote: | | Hvor mye ble stående igjen på konto når alle bonuser osv. var utbetalt da? Ingen vits i å telle inntekt som går rett i spillernes bukselommer. |
Da snakker du om overskudd, ikke inntekt, vel? _________________ "Engang en ret forvoven Jyde
Med Hagel paa en Thrønder vilde skyde,
Men fik hans Pande ei i sønder,
Nei, der skal Kugle til en Thrønder!" |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 10.06.2006 07:23 Post subject: |
|
|
FÃ¥r mest for pengene
Ingen får flere poeng for hver krone enn SF i eliteserien, og blåtrøyene betaler mindre enn fjerdeparten av Rosenborg for hvert poeng.
–Rosenborg har et mål om å bli blant Europas 30 beste lag, slik de var for to år siden. Skal de klare det bør de faktisk omsette for dobbelt så mye som de gjør i dag. Det er en målsetting å ha respekt for. Men Rosenborg er i en omstruktureringsfase der de må begynne mye av arbeidet sitt på nytt, og slike mål nås ikke over natta. De må man jobbe langsiktig og fokusert mot. Derfor er det ikke så rart at Rosenborg betaler mye mer per poeng enn vi gjør, sier Ulsnæs.
Han mener det ikke er realistisk at SF over tid de nærmeste årene skal kunne konkurrere mot Rosenborg sportslig sett.
–Vi kan slå dem i enkeltkamper, men må erkjenne at de ligger langt foran oss i klubbstruktur og ressurser. Vår langsiktige målsetting er å bli best blant de nest beste - det vil si å kjempe om en plass til Royal League på sikt. Vi ønsker å prege norsk fotball i årtier, men å ta opp kampen med de fire store klubbene Viking, Vålerenga, Brann og Rosenborg kan bli vanskelig akkurat de kommende årene, selv om det akkurat nå ser lyst ut, mener Ulsnæs. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.07.2006 21:26 Post subject: |
|
|
Holder koken uten gull
Rosenborg Arena, Rosenborg Eiendom og Rosenborg Sport. Alle de tre heleide datterselskapene i Rosenborg Ballklubb (RBK) økte driftsinntektene i fjor i forhold til 2004, til tross for at 2005 var en sportslig nedtur for de seiersvante trønderne.
Alle går med overskudd, men for to av dem Arena og Eiendom, har overskuddet minket. Rosenborg Arena derimot mer enn tredobler resultatet før skatt. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 11.07.2006 17:20 Post subject: |
|
|
IFK Göteborg har långt gångna planer på att starta ett riskkapitalbolag kring A-truppen i föreningen.
(...)
Man vill inte gå i samma fotspår som de allsvenska föreningar som bolagiserat hela föreningsverksamheten utan vill fortsätta att driva föreningen IFK Göteborg som tidigare, men med ännu starkare "stödpartners" i form av vanliga aktiebolag (som idag redan finns som "dotterbolag" till föreningen) och ett nytt investmentbolag som kommer att fungera likt det som vi traditionellt i folkmun kallat "riskkapital".
Läs mera:
* IFK Göteborgs planer på investmentbolag
* Investmentbolag ska öka Blåvitts guldchans |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.10.2006 07:56 Post subject: |
|
|
Det blir 9-10 mill. i underskudd - som budsjettert:
- Trekker vi ut e-cuppengene og momstilbakebetalingen, som er en én-gangs sak, så er vi minus cirka 25 millioner kroner i drift i år, sier Skutle.
Les mer: RBK ti millioner i minus |
|
| Back to top |
|
 |
Roamer Veteran

|
Posted: 19.10.2006 10:09 Post subject: |
|
|
10 millioner i underskudd? Det hadde vel løst seg hvis man sluttet å gi 5-års kontrakter til gubbene langt oppi tredveåra. _________________ RBK på topp tre i årets sesong. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.10.2006 13:12 Post subject: |
|
|
Avskriving av spillerkontraktene ble en mye større post enn hva jeg trodde. Budsjettet lyder nemlig på 1,4 mill. i overskudd før denne avskrivinga. Om jeg hadde visst at det skulle være hele 10 mill., skulle jeg naturligvis ha nevnt det.
Uansett:
- Hvordan skal dere skaffe inntekter de nærmeste årene?
- Først og fremst må vi se på selve kampdagen. Vi ønsker full kontroll på alt som skjer på og rundt stadion på kampdag. I det ligger også at vi kan bli bedre på områder som kiosksalg, servering og salg av lisensprodukter. På litt lengre sikt er det naturlig å tenke utvidelse av stadion. Ser vi utenfor kampdag er det muligheter innen kurs, konferanser, konserter og ikke minst utvidelse av vårt opplevelsessenter, kanskje med et museum. I tillegg er mediebiten et vesentlig punkt. I dag mener vi den sentrale avtalen er mer verdt enn den er nå. Vi jobber for en større del av kaka.
- Hva er deres største økonomiske utfordring?
- Vi må sørge for at vi har inntekter nok til å forsvare den sportslige satsingen vi gjør. Og skal vi øke inntektene må vi satse, for vi er avhengig av et produkt som selger. Salg og marked som for eksempel å fylle stadion og selge litt her og der er kanskje det enkleste. Det vanskeligste og den største utfordringen er å få laget til å vinne kamper. Selv om mange knapt har opplevd noe annet enn gull, er det ikke bare å vinne. Og den som tror at penger genererer suksess tar feil.
Les mer: Dette misunner de hverandre |
|
| Back to top |
|
 |
RBK-Patriot Senior
|
Posted: 19.10.2006 19:03 Post subject: |
|
|
Hvordan fungerer egentlig avskrivninger på spillerkontrakter?
Klarer ikke helt å se det for meg. Hvis noen sitter inne med litt innsikt i dette ville jeg vært takknemlig. Hvordan beregnes verdien av en spillerkontrakt? |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 19.10.2006 21:14 Post subject: |
|
|
| Det vil rett og slett si (salgs)verdien til spillerne. |
|
| Back to top |
|
 |
RBK-Patriot Senior
|
Posted: 20.10.2006 13:37 Post subject: |
|
|
Det vil si at spillere som er "over the top" og på vei nedover salgsverdimessig gjør at avskrivningene øker.
Men vil ikke det også si at talenter og "up and comming"-spillere som Braaten, Tettey, Skjelbred(, Dorsin) og Jamtfall gir en motsatt effekt? Hele forsvarsleddet har jo hadd en salgsverdi = 0 i flere år allerede, så lite å avskrive der. Ville nesten tro den posten ville hatt et positivt forttegn (eller negativt, for å være pinlig nøyaktig) med dagens Rosenborgstall. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 20.10.2006 14:50 Post subject: |
|
|
Tror RBK bruker formelen innkjøpssum/gjenværende kontraktsår.
Altså skal 10 mill. for Sapara skrives ned på fire år, med 2,5 mill. i året. |
|
| Back to top |
|
 |
RBK-Patriot Senior
|
Posted: 25.10.2006 13:28 Post subject: |
|
|
Vet ikke helt om det er noen i som synes dette er i nærheten av å være interessant, men har funnet ut litt mer om dette.
I følge tidligere økonomisjef Egil Bremseth så har 2mas rett i at de benytter vanlig lineær avskrivning, det vil si innkjøpssum/kontraktsår, men det interssante (?) er at det i tillegg taes hensyn til en konkret vurdering av hver enkelt spiller ved hvert årskifte. Kunne vært litt morsomt å se hvordan Rosenborg selv verdsetter de enkelte spillerne i kroner og øre.
En annen greie jeg ikke helt forstår er at de tar utgangspunkt i den markedsprisen det vill være mulig å oppnå på det norske markedet når de bestemmer verdi. Hvis en spiller av en eller annen grunn blir aktuell for et internasjonalt marked, så øker naturelig nok markedsverdien, men ikke den bokførte verdien. Så vidt jeg forstår så er den norske markedsverdien den høyste lovlige bokførte verdi. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 25.10.2006 13:32 Post subject: |
|
|
| Men det er vel uansett ikke et mål i seg sjøl å bokføre høyest mulig verdi på spillerstallen? Det er jo en grunn til at alle avskriver så fort de har mulig til det. |
|
| Back to top |
|
 |
langtind Junior

|
Posted: 25.10.2006 13:45 Post subject: |
|
|
Eiendeler (altså spillerne) skal bokføres til laveste av innkjøpspris og virkelig verdi.
Man kan dermed ikke oppskrive verdien av en spiller fordi han spiller sabla bra en periode. Selger man eiendelen (spilleren) til over bokført verdi, er dette gevinst ved salg av driftsmiddel (spiller). |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 01.11.2006 20:51 Post subject: |
|
|
Med F.C. Københavns kvalifikation til UEFA Champions League og erhvervelsen af Fitness.dk A/S som de to væsentligste løftestænger, og uden yderligere forventninger til regulering af kapitaliseringsrenten forventer PARKEN Sport & Entertainment koncernen en omsætning i niveauet 850 mio. kr. i regnskabsåret 2006/2007 samt et resultat før transferaktiviteter,
finansielle poster og skat i niveauet 150 mio. kr. Resultatet før skat forventes at blive i niveauet 95 mio. kr.
Læs mere: Årsrapport 2005/06
Omsetninga i 2005/06 var på 504 Mkr. Egenkapitalen er på 450 Mkr. |
|
| Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 16.11.2006 14:00 Post subject: |
|
|
Noen som har Kapital 20/06 for hånden? Det er visst en større RBK-sak: