English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sett opp ditt lag - Spillere i Norge 1995-2000

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.09.2018 08:26    Post subject: Sett opp ditt lag - Spillere i Norge 1995-2000 Reply with quote

Her kan vi jo like gjerne bruke litt mer tid.

Larenim har gitt utfordringen:

larenim wrote:
At Rosenborg hadde de beste spillerne i Norge på 90-tallet er jeg ikke enig i. Jeg ville sagt at man kunne satt sammen et lag fra eliteserien som på papiret hadde vært bedre eller ganske likt med Rosenborgs, i hver eneste sesong av dem jeg fulgte med på i hvertfall fra ca midten av tiåret.


Anbefalt hjelpemiddel: Gamle VG Live - Poengbørs
_________________
Embrace science - resist ignorance


Last edited by haavarl on 26.09.2018 08:35; edited 2 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
Eru
Veteran


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 3229

PostPosted: 26.09.2018 08:28    Post subject: Reply with quote

Vennligst rediger bort upper case fra tittelen.

Takk.
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 26.09.2018 08:35    Post subject: Reply with quote

Forslag 1995:
Vanskelig å finne forsvarere faktisk, prøver meg på en sterk 3-5-2.

Code:
           T.A.Flo     -    Solskjær

Lydersen - Solbakken - Myggen - Svindal Larsen - Stavrum

            B.I.Johnsen -  Kjølner - Riseth


                         Krogstad


Eru: Tommel'n opp!
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
nieuwlaat
Veteran


Joined: 13 Jul 2007
Posts: 2586

PostPosted: 26.09.2018 09:25    Post subject: Reply with quote

Code:
              Dahlum - Sørloth - Sørensen

              R. Berg - Støbakk - Storvik

           Nordli - Riseth - Basma - Martinsen

                         Westad


Spillende trener: Hansen
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2018 09:32    Post subject: Reply with quote

I see what you did there.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
jojojo
Senior


Joined: 11 Mar 2016
Posts: 147

PostPosted: 26.09.2018 09:43    Post subject: Reply with quote

4-3-3

Gunnar Aase - Tore Andre Flo - Jan Derek Sørensen

Runar Berg - Ståle Solbakken - Erik Mykland

Dennis Schiller - PÃ¥l Lydersen - Torgeir Bjarmann - Ole Christer Basma


Thomas Myhre

Benk: Svindal, Frode Olsen, Solskjær, Berg Hestad, Stig Johansen, Østenstad, Brendesæter
_________________
Æ ønske mæ et lag fra Portugal eller Spania
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 26.09.2018 10:30    Post subject: Reply with quote

Grodås, Bjarmann, Lydersen, Schiller, Tangen , A.Berg, Ø.Berg, Mykland, TA Flo, Solskjær, J. Flo.

Har prøvd å holde meg til spillere som spilte ingenting eller lite i RBK i perioden. Bergdølmo, R.Berg, Sørensen og Rushfeldt er spillere som eksempelvis kan være inne på enkeltsesonger.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.09.2018 10:50    Post subject: Reply with quote

Skal gå til en helt ekstrem og prøve meg på en hvor ingen spillere har spilt i Rosenborg (som jeg kommer på i det minste)


    --------------------Solskjær-------------T.A. Flo----------------------------

    Gunnar Aase-----T.S.Larsen------------Myggen----------Raymond Kvisvik

    Børre Meinseth---K.A. Fostervold-----P.O. Ludvigsen----Hi Noc Tran

    -----------------------------------Bolthof-------------------------------------


Gadd ikke ta ut en benk
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.09.2018 11:53    Post subject: Reply with quote

Hvis man ser på premisset for diskusjonen, så framstår det som en ren hjemmeseier for påstanden når man ser seg nødt til å sette Øyvind Bolthof i mål Laughing
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.09.2018 11:55    Post subject: Reply with quote

Var eneste keeperen jeg huska fra 90 tallet med norsk pass som ikke var Grodås, Myhre, Baardsen eller Gill
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 26.09.2018 12:06    Post subject: Reply with quote

De trenger jo ikke være norske? Det er alltid vanskelig å ta ut sånne lag, fordi det kan være stor forskjell på hvordan man oppfatter premissene. I dette tilfellet er det altså perioden 95-00 vi snakker om, men skal man da velge spillere som viste jevnt høyt nivå helst i hele denne perioden? På den annen side, kan man velge en spiller som hadde én kjempesesong? Kan man ta ut en spiller som var god i én klubb, men som viste seg å være ekstremt god i en annen klubb på et tidspunkt utenfor intervallet man har satt? Kroneksemplet på sistnevnte er Ørjan, som var en bra eliteseriespiller i Glimt, men som ble Iniesta da han kom til oss. Får man da kvalitetene til RBK-Ørjan på laget sitt selv om man tar ham ut som Glimt-spiller? Det er jo samme fyr?

Jeg ville for eksempel valgt peak Magnus Kihlstedt i mål, men perioden sett under ett ville jeg gått for Grodås eller Myhre. På spissplass kunne jeg valgt toppnivået til Andreas Lund (igjen, ekstremt god på sitt beste, nærmest ustoppelig for hvilket som helst forsvar, men i korte perioder), eller det jevnt høye nivået til Tore André eller Jostein Flo. På vingen får jeg med Christian Wilhelmsson fordi han debuterte for Stabæk i 2000, men får jeg toppnivå-Chippen som ble best i landet et par år senere?
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 26.09.2018 13:35    Post subject: Reply with quote

bolgebah wrote:
Kroneksemplet på sistnevnte er Ørjan, som var en bra eliteseriespiller i Glimt, men som ble Iniesta da han kom til oss. Får man da kvalitetene til RBK-Ørjan på laget sitt selv om man tar ham ut som Glimt-spiller? Det er jo samme fyr?

Litt av poenget er vel at du plukker en god spiller i Glimt og plasserer bedre spillere rundt ham enn de han har der.
Vil det gi samme nivåhevning som å flytte han inn i RBK?
Dette med å definere "på papiret" er jo vanskelig.
Ser en på spillerbørsene det ble linket til er det jo mange RBK-ere der.
Men av de som endte opp med å dra til utlandet er det vel mye andre klubber de som på papiret gjorde det best kommer fra.
Det skyldes jo det utvilsomme fakta: "La Nils Arne Eggen plukke de 18 spillerne han vil fra hver av sesongene 95-00 og de vil fortsatt være uslåelige."
Forskjellen er jo også litt Drillo/Semb der jeg mener Drillo plukket de spillerne som passet i det systemet han ville spille, mens Semb plukket de beste norske og tvang dem inn i systemet som Drillo hadde lyktes med.
Så jeg tror Ørjan ville tatt steget opp også i dette PåPapiret laget, men jeg tror ikke de ville vunnet serien uten at Rosenborg hadde avgitt treneren.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6680

PostPosted: 26.09.2018 13:39    Post subject: Reply with quote

Solskjær - A.Lund - Derek

Mykland - Solbakken

Svindal Larsen

Tran - Lydersen - Bjarmann - Bergdølmo

T.Myhre

Ambivalent i forhold til solskjær på kant, men alle tre på molde var sykt samspilte i de sesongene de hadde sammen. fristende men må moderere meg. Carew vs Lund... tja Lund var sykt sterk og god, jævla synd han ble fotballinvalid.
En spiller som lasse Olsen var også "on fire" en vending men måtte ha Derek med da han var i Glimt Very Happy
Rune Tangen ble sterkt vurdert også mens midtbanen var ganske grei egentlig.

Kan sikkert sette opp flere 11 som var bra over den 5 års perioden, men måtte jo ha 11 så da bel det som det ble.

kaptein: Tran! (alltid morro å se på)
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.09.2018 13:43    Post subject: Reply with quote

Utfordringa burde jo egentlig være å sette opp et lag med gode norske spillere fra 90-tallet (90-99 sånn jeg ser det). Skal man ta med haugevis med utlendinger kan man jo faktisk få noen fantastiske lag. Jeg prøvde i og for seg å få inn spillere med lite eller ingen utlandserfaring, men det var ikke så mange spisser jeg kom på som kun spilte i Norge og aldri var i Rosenborg. Da valgte jeg å ta de to beste spissene vi hadde. Må huske at det er litt hva man husker da.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 26.09.2018 13:58    Post subject: Reply with quote

Da snakker vi jo landslaget som ofte var uten store RBK-innslag.
VM 98 f.eks var det vel bare Roar Strand og litt Mini som slapp til.
Drillos mot Brasil mot 97/98 CL-laget til RBK f.eks... Kunne blitt spennende.

De beste i Tippeligaen inkluderer vel utlendinger.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 26.09.2018 14:37    Post subject: Reply with quote

Får vente på en avgjørelse fra Larenim på det. Uansett gikk jeg for navn jeg huska uten alt for mange spillere med vartstid i utenomlandet eller Rosenborg (hvor spisskunnskapene mine svikta litt).
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
trondh
Veteran


Joined: 16 Sep 2002
Posts: 2176

PostPosted: 26.09.2018 14:51    Post subject: Reply with quote

Joda, greit nok det. At et 90-talls eliteserielag med utlendinger utenfor RBK ville blitt fantastisk er jeg uenig i. Det er vel bare Mike McCabe som ble seriemester Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10637

PostPosted: 26.09.2018 19:03    Post subject: Reply with quote


Grodås

Brendesæther - Lundekvam - Riseth - Fostervold

Solbakken - Mykland - Berg Hestad

Bergersen - T. A. Flo - Solskjær



Benk: Myhre, Tran, Trond Andersen, Svindal Larsen, Rudi, Ole Bjørn Sundgot, Jostein Flo.
Hjemmeværende reserve: Claus Eftevaag.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
larenim
Veteran


Joined: 12 Jul 2005
Posts: 1072
Location: Sørlandet

PostPosted: 27.09.2018 00:18    Post subject: Reply with quote

Kult!

I mitt laguttak (1995) har jeg valgt å ikke ta med spillere som har vært i Rosenborg:

Keeper: Morten Bakke (26)

Forsvar: Dennis Schiller (29) - Ronny Johnsen (25) - Per-Ove Ludvigsen (2Cool - PÃ¥l Lydersen (29)

Midtbane: Gunnar Aase (23) - Ståle Solbakken (26) - Petter Rudi (21)

Angrep: Ole Gunnar Solskjær (21) - Stig Johansen (22) - Tore Andre Flo (21)

Benken: Frode Grodås (30), Claus Lundekvam (21), Tommy Svindal Larsen (21), Arild Stavrum (22)

~Fun facts/kommentarer:

* Ronny Johnsen (99 kamper for Manchester United) ble hentet til LSK før 1994-sesongen som spiss, for å erstatte ringreven Mons Ivar Mjelde. Det viste seg å være en bedre idé å omskolere ham til midtstopper.

* Pål Lydersen fikk bare 16 kamper på 3 sesonger i Arsenal, men konkurrerte med Lee Dixon, Tony Adams, Martin Keown, Nigel Winterburn og Steve Bould. Han var uansett konge i eliteserien før og etter.

* Dennis Schiller er udiskutabelt tidenes høyreback i Norge med vanvittige offensive bidrag og aldri var skadet.

* Gunnar Aase med sin stilige sveis og ekstreme driv var viktig for laget - fordi han hadde god fotballforståelse, var en god ballfordeler og bidro med plenty målpoeng.

* Claus Lundekvam debuterte på landslaget i 1995 og er forøvrig den nordmannen med flest kamper i Premier League. Plassert på benken i mitt 1995-laguttak i knalltøff konkurranse med lagkamerat Per-Ove Ludvigsen.

* Tommy Svindal Larsen var et kjempetalent som debuterte for Odd som 15-åring men det var ikke før han kom til Stabæk før 1995-sesongen at han begynte å innfri forventningene. Han var en sterk bidragsyter til Stabæks eventyrlige suksess før han ble tysklandsproff i 2002.

* Noen vil kanskje si at Arild Stavrums storhetstid var disse årene, etterfulgt av å bli seriemester og toppscorer i sverige, og nr 2 på toppscorerlisten i Skottland, men for oss Rosenborgere er høydepunktet at hant trente Molde til nedrykk i 2006.

PS. Er det interesse for 1996-laguttak også?

PS2. Hvordan får man sånn ekstremt clean laguttak som gisp! gjør over her?
_________________
/ Slapp av folkens, det her ordner seg.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb