English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Alfred Johansson
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21962

PostPosted: 22.02.2024 15:41    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Jeg synes det er overdrevent å reagere sånn på tre-fire litt ampre setninger.


"ble kanskje i overkant mye", skrev jeg. Tar selvkritikk på voldsom overreaksjon!
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1898
Location: Selsbakk

PostPosted: 22.02.2024 15:42    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Etter en sånn prestasjon hadde ingen vellykket trener på toppnivå gått inn for å være støttende, vise omsorg etc. Eggen, Knutsen, Fergie, Klopp, Guardiola. Ingen. I en prestasjonsgruppe på dette nivået skal folk få tenning av at det smeller litt. Det må smelle litt. AJ gjør jo alt rett her. Er nok av andre tilfeller der han med kløkt har vist en mer støttende side, som under veiledninger på treningsfeltet. Der er det passende. Hadde han derimot holdt på sånn etter forestillingen mot VIF hadde spillegruppa mistet respekten tvert.


Her tar du feil. Dette er det forsket mye på. Gi kjeft når de gjør det bra, men «slipper foten av gassen» og skryt av det som er positivt når de gjør det dårlig.. Men, det er hundre andre faktorer som også påvirker dette. Den viktigste er at fu har opparbeidet deg autoritet gjennom resultater over tid for å kunne kunne gjøre noe slikt. For Mourinho, kunne dette ha vært riktig - uren at jeg ville anbefalt dette. Men, AJ er ikke Morinho (enda)

Det at han vingler slik (Ref Reitan) gir usikkerhet og tyder på at det er en leder uten lang erfaring.

NB Dette er ikke farlig, så lenge han henter seg inn i løpet av en måned eller to. Går det lengre taper 9 av 10 garderoben..
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5477

PostPosted: 22.02.2024 16:32    Post subject: Reply with quote

Bart1 wrote:
Her tar du feil. Dette er det forsket mye på. Gi kjeft når de gjør det bra, men «slipper foten av gassen»
.

Her snakker du imot deg selv, for han gir jo kjeft etter at laget har vært overlegent, men slurvet i forsvar, mao tatt foten av gassen.
Ellers, nær samtlige som har snakket om AJ, fra spillere til administrasjonen drar jo frem hans store naturlige autoritet. Vingler? Henter seg inn? Anbefaler å følge noen treninger.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2881

PostPosted: 22.02.2024 16:56    Post subject: Reply with quote

Vår nye trener er altså, basert på diskusjoner de siste månedene, svært ambisiøs, for lite ambisiøs, svært pedagogisk, for lite pedagogisk, hever stemmen for lite, hever stemmen for mye, detaljfokusert, tydelig, for tydelig, for lite tydelig osv.
Huff, det må være vanskelig å være trener i RBK.
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 22.02.2024 17:17    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
ola. wrote:
Jeg synes det er overdrevent å reagere sånn på tre-fire litt ampre setninger.


"ble kanskje i overkant mye", skrev jeg. Tar selvkritikk på voldsom overreaksjon!


Det er nok ikke bare den delsetningen jeg tenker på når jeg skriver "overdrevent å reagere sånn". Men bra.
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongan
Veteran


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 1166

PostPosted: 22.02.2024 17:49    Post subject: Reply with quote

Utfordringa her er at han er en junior. Hadde feks Hamren gjort det samme har det ikke vært en sak. Selv om det i utgangspunktet ikke skal trengs må AJ skaffe respekten i garderoben, andre erfarne trenere hadde nok sluppet det. Litt spent på hva Henriksen, Sælnes og co tenker egentlig. For meg er dette like pute-TV som de peptalkene til Henriksen før kamp.

Jada alle spillerne skal til enhver tid respektere treneren, men alle skjønner at AJ som kommer hit helt uten erfaring og meritter må skaffe seg den respekten han trenger. Dog går det veldig fort om han får skikk på spillet og skaffer resultater.
_________________
I kvit å svart..
Back to top
View user's profile Send private message
Ballack13
Junior


Joined: 09 Nov 2014
Posts: 25
Location: Trondheim

PostPosted: 22.02.2024 18:08    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
Vår nye trener er altså, basert på diskusjoner de siste månedene, svært ambisiøs, for lite ambisiøs, svært pedagogisk, for lite pedagogisk, hever stemmen for lite, hever stemmen for mye, detaljfokusert, tydelig, for tydelig, for lite tydelig osv.
Huff, det må være vanskelig å være trener i RBK.


Hahaha! Kunne ikke vært mer enig. Ganske komisk å lese alle kommentarene her inne om alt AJ gjør feil nærmest uansett hvordan han oppfører seg. Det skal ikke stå på ekspertisen i alle fall! Smile) Jeg har forsøkt soft parenting hjemme jeg også, men av og til er jo det en tilnærming som rett og slett ikke lar seg gjennomføre. Når profesjonelle og dels godt betalte utøvere ikke gjør det de har fått beskjed om gjennom en pedagogisk tilnærming skjønner jeg godt at det går an å miste hodet i 30 sekunder.

La oss håpe mannen får nok tid i jobben til at han får satt sitt preg på stallen og jobbet inn sin spillestil over litt tid. Rom ble ikke bygget på én dag. Det forstod de i Bodø i alle fall.

Det at både Mini og Bart1 støttet ansettelsen av Rekdal og slaktet ansettelsen av AJ gjør meg ganske sikker på at dette blir bra på sikt. Å tro på medalje i 2024 med den stallen vi har tror jeg er utopi.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 951

PostPosted: 22.02.2024 19:04    Post subject: Reply with quote

Dette er en ikke-sak. Respekt og autoritet får A.J. gjennom det han sier og presterer på felt, i garderobe og under samlinger med gruppa. At han blåser ut og bruker stemmen som virkemiddel en gang innimellom er en del av gamet. Hadde dette vært det eneste virkemiddelet han benytter seg av, ville det selvsagt vært annerledes. Vi bruker stemmen, ja, som Eggen sa det.

https://m.youtube.com/wat...HN-qry02No
Back to top
View user's profile Send private message
Oppkast
Proff


Joined: 20 Jul 2011
Posts: 380

PostPosted: 22.02.2024 20:25    Post subject: Reply with quote

Litt slitsomt med folk som blir voldsomt indignert på nye trenere og spilleres vegne med en gang det kommer noe som kan ligne på kritikk. Må være lov å mene at denne utskjellingen til AJ var småflau uten at man nødvendigvis drar i tvil alle egenskapene hans som trener.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6681

PostPosted: 22.02.2024 21:11    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:

Det jeg hørte ga meg flaue assosiasjoner til en som forsøker å vise engasjement og autoritet gjennom å spille rollen som "sint leder", men hvor det er noe som skurrer.


Njaaa, nå må man ikke gå HELT ut av kontekst.

Hårføneren skyldes nok først og fremst at laget har terpet på ting på treningsfeltet og ikke overhode utførte det som har blitt øvd på.

Selvfølgelig kjenner man på mere press io kampsituasjon men det er nettopp derfor man trener på dette også.

Synes heller at om man skal ta Alfred på noe her så er det inngangen til kampen og motivasjon før kamp.

Det var 3 0sekunder med "WAKE UP" og helt sikkert strukturerte tilbakemeldinger i etterkant.

At det ligger et klipp ut av at han kun brøler og er sinnatagg er missvisende.
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Jonas
Veteran


Joined: 30 Jul 2005
Posts: 6537
Location: Oslo

PostPosted: 22.02.2024 22:41    Post subject: Reply with quote

Guardiola på City-trening: «We are tired? Fuck you. We are tired? Fuck you. You’re not tired if if you want to become Champions». Som vist på All or Nothing City.

Selvsagt, Alfred kan fort fremstå som en billig Pep-kopi om ikke resultatene kommer, men en slik utblåsning er da virkelig ikke noe å lage et poeng ut av. Jeg er mer redd for at klubb- og garderobekulturen er så pill råtten at de ikke er mottakelig for en standard som den han prøver å innføre. Samtidig, dette er Alfreds første senioroppdrag. Han er ivrig, ønsker å sette stempel fra start og implementere egne ideer - en hårfin balansegang og øvelse å få dette til å stemme. Han som alle andre lever av resultater til syvende sist; lovende Innsiden-klipp eller ei.

Men igjen. Dette er en ikke-sak.
_________________
No al calcio moderno
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2881

PostPosted: 22.02.2024 22:58    Post subject: Reply with quote

Hvis det er noe innsiden har vist, så er det at det må bygges toppidrettskultur i garderoben. Mange som virker uprofesjonelle og tilfreds.
Hjelper ikke bare med en høflig: «No syns æ di skal lægg vækk denj telefonen, gutta å hør ætter.».
Back to top
View user's profile Send private message
enojado
Veteran


Joined: 19 Jun 2017
Posts: 2546

PostPosted: 22.02.2024 23:26    Post subject: Reply with quote

Snabeltann wrote:
Bart1 wrote:
Tenker du at dette er måten å motivere på? Ville du reagert med redsel eller motivasjon hvis sjefen din hadde gjort noe slikt? Tror du at spillerne er annerledes enn deg? I slike situasjoner så er de beste trenerne støttende - alle i garderoben viste da at det ikke var godt nok å ligge under 1-4.


Her har vi en fyr som hvertfall aldri har vært i nærheten av noe som ligner toppidrett Cool


Bart1 henviser til at Eggen tok det rolig når spillerne spilte dårlig fordi folk flest er ikke mottakelig for kritikk når de vet selv hvor dårlig det var.

Dette stemmer ikke helt med virkeligheten. Eggen hadde sin sinnsyke utbrudd han også. Både i pauser, etter kamp og treninger. I en treningskamp mot byåsen måtte 3 spillere som startet kampen ut å varme opp i pausen.

Nå har AJ vært rolig veldig mye, og med de tullemålene vi slapp inn mot vif så må spillerne virkelig gå i seg selv og forstå alvoret av å være i en toppklubb. Vi spiller ikke på løkka en lørdags ettermiddag.

Så frem til at AJ ikke fortsetter og blir ferdig med det går det helt fint. Altså sånne pauseprater har vi hatt på m40 laget også 😂😂 ... men det virker faktisk.
Back to top
View user's profile Send private message
xboxfanatic
Junior


Joined: 03 Aug 2023
Posts: 1

PostPosted: 22.02.2024 23:37    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
Hvis det er noe innsiden har vist, så er det at det må bygges toppidrettskultur i garderoben. Mange som virker uprofesjonelle og tilfreds.
Hjelper ikke bare med en høflig: «No syns æ di skal lægg vækk denj telefonen, gutta å hør ætter.».


Enig, jeg har samme feeling som deg. De tjener godt nok, har relative greie arbeidsvilkår og virker å være fornøyde med å bare være der - Men å være i RBK krever vesentlig mer enn å være en grei arbeidstaker.

At Ole Sæter ble bedt om å minske brus inntaket er bare et av mange tegn til at spillerne tar litt for lett på oppdraget. Alle disse småtingene gjør at man mangler de viktige prosentene som er forskjellen på et lag på 9. plass og å havne i topp 3.

Da Alfred ropte "Hva Faen" på svensk så hørte man at fyren var oppriktig skuffet over alt han så. Spillerne skal tåle dette inn i mellom, hvis ikke har de valgt feil yrke.
Back to top
View user's profile Send private message
Sjiraff
Veteran


Joined: 14 Jul 2011
Posts: 1518

PostPosted: 23.02.2024 09:07    Post subject: Reply with quote

Er helt enig her.
Har sett alt av innsiden og det jeg sitter igjen med er en barnslig og useriøs gruppe. Spesielt av de som jeg forventer skal prestere bedre. Det er merkelig hvordan de jeg mener fjaser på innsiden er de samme som underpresterer på banen gang på gang.
_________________
Never Wake A Sleeping Ninja Cow
Back to top
View user's profile Send private message
RBKSandvika
Veteran


Joined: 25 May 2004
Posts: 3905
Location: Oslo

PostPosted: 23.02.2024 09:13    Post subject: Reply with quote

Glad Alfred tar tak og reagerer.
Har stor tro på approach og innstilling.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21962

PostPosted: 23.02.2024 09:21    Post subject: Reply with quote

ola. wrote:
Det er nok ikke bare den delsetningen jeg tenker på når jeg skriver "overdrevent å reagere sånn". Men bra.

Oppriktig nysgjerrig, hva annet var det du tenkte på?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 23.02.2024 10:11    Post subject: Reply with quote

Jeg har hørt et klipp på 15 sekunder, fra en 15 minutter lang pause. Med mindre dere som har skrevet semesteroppgave om hendelsen på dette forumet har hørt resten, tenker jeg at detver meningsløst å legge for mye i det. Konstruktiv kjeft funker det, om man har en gjennomtenkt og en plan med det. Intensjonsløs kjeft, derimot funker aldri, men uten de resterende 14 minuttene og 45 sekundene fra pausen er det utrolig vanskelig å si om AJ vet hvordan man bruker dette verktøyet
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
thomas_katt
Proff


Joined: 07 Aug 2012
Posts: 496
Location: Tromsø

PostPosted: 23.02.2024 10:21    Post subject: Reply with quote

Når det gjelder Eggen var han ikke alltid rolig når det butta i mot. I en cupkamp i 1995 leda Alta IF 2-1 til pause. Ingen var uberørt av Eggens pauseprat. Det sies at kyrne på Aronnes, der kampen ble spilt ikke begynte å melke normalt før etter cupfinalen det året. RBK vant kampen 6-2 og ble som alle vet cupmester 😅
_________________
ÅTTIÅTTE FÆMTIFÆM PÅ TAVLAAA!!! ÅTTIÅTTE FÆMTI FÆM PÅ TAVLA! FRODE JOHNSEN HAR SKÅRA 3!!!

Det er alt for mange i norsk fotball som tenker langsiktig. Prøv å bli god nå (Nils Arne Eggen)

@thomas_katt på twitter
Back to top
View user's profile Send private message
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2131

PostPosted: 23.02.2024 10:42    Post subject: Reply with quote

Sjiraff wrote:
Er helt enig her.
Har sett alt av innsiden og det jeg sitter igjen med er en barnslig og useriøs gruppe. Spesielt av de som jeg forventer skal prestere bedre. Det er merkelig hvordan de jeg mener fjaser på innsiden er de samme som underpresterer på banen gang på gang.

Jeg er helt enig, jeg føler det har vært en barnslig og useriøs kultur i Rosenborg siden Mike Jensen og Tore Reginussen forsvant. Jeg har sett en del klipp fra Glimt og der fremstår spillerne som om de er 10 år eldre i hodet. Dette skyldes nok delvis at vi har manglet trenere/ledelse som har vært bevisst på dette med toppidrettskultur og en noe ubalansert spillertropp med mange unge og lokale spillere som har fått styre garderobekulturen i mye større grad enn det jeg har hatt inntrykk av at tilfelle var før.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 23.02.2024 10:53    Post subject: Reply with quote

Hedon wrote:
ola. wrote:
Det er nok ikke bare den delsetningen jeg tenker på når jeg skriver "overdrevent å reagere sånn". Men bra.

Oppriktig nysgjerrig, hva annet var det du tenkte på?


Resten av det du skrev.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21962

PostPosted: 23.02.2024 10:55    Post subject: Reply with quote

Nå overdriver du.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2029
Location: Bodø

PostPosted: 23.02.2024 11:04    Post subject: Reply with quote

Litt.
Back to top
View user's profile Send private message
Spartacus
Veteran


Joined: 27 Jun 2012
Posts: 1499

PostPosted: 23.02.2024 13:06    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at kun kjefting og skriking i det lange løp fører ingen vei sted. I bunn må det ligge en (delvis) trygg relasjon, og det må være forutsigbart hva som forventes av hver enkelt og som lag. Spillere må også være involvert i å finne løsningen selv. Gode trenere lytter som regel til spillerne, og det skyldes at de ofte er trygge i rollen sin.

Man må også skille mellom toppidrett og bredden, og at på bakgrunn av kultur og historie responderer spillere ulikt. Det er her trenerens mellom menneskelige kompetanse er viktig. Jeg er enig med Drillo når han sier at spillere ikke trenger mer dritt når de allerede står i møkka, og at fokuset skal være på det som skal skje og ikke det som har skjedd.

Imidlertid kan det enkelte ganger være lurt å ta frem hårføneren for å frem intensitet og aggressivitet. Fotball handler i stor grad om å være først på ballen, og når dette mangler må dette tas tak i, men det må være konkret slik at spillerne vet arbeidsoppgavene. Ofte ser man også likheter mellom lagets spillestil og trenerens personlighet. Klopp er et eksempel på dette, mens Ancelotti er et annet.

Så er det også slik at selvbestemmelsesteorien (som er pop) har noen innebygde paradokser når det kommer til konkurranse, osv. Det er også en teori - selv om den er empirisk fundert - hvor sammenhengende nødvendigvis ikke er veldig store. Slik det veldig ofte er på dette området.

Alfred må balansere mellom på den ene siden skape en prestasjonskultur, men samtidig kunne skape en forutsigbar relasjon med spillerne hvor de føler seg involvert og har tro på prosjektet. På et fotball lag er det alltid "råtne egg", og spillere som stort sett er misfornøyde og tenker mer på seg selv enn laget. Får disse et for stort spillerom er det døden for et lag. Disse har man so regel ikke tid til å omvende.

Her er det bare å se på Bodø-Glimt og Kjetil Knutsen. De har over tid bygget opp en robust prestasjonskultur, men samtidig er forventningene tydelige. Integrerer du ikke disse verdiene, vel, da er det rett ut. Det smeller også i garderoben til Glimt, når prinsippene og verdiene ikke blir fulgt.

Straff kan også være effektivt for å få slutt på atferd - såfremt reaksjonen er logisk og sterk nok. Endog er den lite egnet til å lære ny atferd.
_________________
“A 0-0 is boring, It’s better to lose 5-4, at least it gives you some excitement.”

Zeman
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3480
Location: Trondheim

PostPosted: 23.02.2024 20:58    Post subject: Reply with quote

Det var helt på sin plass tenker jeg . De har trent på dette i ukesvis så er det totalt Black out i kamp.
Det er jo slikt vi har sett i flere sesonger nå med disse spillerne... Det må jo taes tak og sies i fra. Det var horribelt forsvarsspill mot Obos lag

Så er jeg sikker på at det i etterkant kom konstruktive tilbakemeldinger fra teamet på hva og hvordan osv
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 35, 36, 37, 38, 39  Next
Page 36 of 39

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb