English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
FIFA Ranking
Goto page 1, 2, 3  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Erik87
Proff

PostPosted: 09.06.2004 21:54    Post subject: FIFA Ranking Reply with quote

Hvorfor ligger land som Iran, Saudi Arabia og Tunisia fremfor Norge på FIFA rankingen?
fubar
Veteran

PostPosted: 10.06.2004 08:07    Post subject: Reply with quote

Sikkert fordi de faktisk har klart å score mål i fotballkamper (i motsetning til Norge i lange perioder)
Back to top
View user's profile Send private message
haavarl
Forumsjef

PostPosted: 10.06.2004 12:31    Post subject: Reply with quote

Hva vet du egentlig om disse landenes fotballinnsats da, siden du spør? Wink
Back to top
Yzerm4n
Junior

PostPosted: 10.06.2004 13:06    Post subject: Reply with quote

de lagene du nevnte har alle gjort det bra i sin verdensdel Asia.. Nivået er nok en del hakk høyere i Europa, men vinner man kamper og scorer mye mål (noe som har vært norges problem i en del år), så klatrer man på rankinga:) Man får poeng etter seire og antall scorede mål.
Erik87
Proff

PostPosted: 10.06.2004 14:56    Post subject: Reply with quote

har sikkert litt med at jeg ikke har peiling på de lagenes innsats i asia og afrika. Men sånn iforhold til Norge er jo disse lagene dårlige:)

Tror jeg:P

Last edited by Erik87 on 10.06.2004 22:25; edited 1 time in total
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Yzerm4n
Junior

PostPosted: 10.06.2004 16:34    Post subject: Reply with quote

det har du helt rett iSmile mye som er urettferdig her i verden
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 10.06.2004 22:14    Post subject: Reply with quote

Norge har da ikke spilt mot Tunisia feks...??

Kanskje det kunne blitt jevnt...

Hvem vet?

Ikke Knærtn Mr. Green
Back to top
Troinndern
Veteran

PostPosted: 01.07.2004 16:03    Post subject: Reply with quote

norge har faktik spilt mot tunisia (0-0) borte for et par år sia...iran kan faktisk hvede seg bra i fotball (de var med i vm i frankrike i 98, da de slo usa 2-1) saudiarabia bestikker bare fifa med penga sine veit du...tunisia kom til semifinalen eller hva det var i afrikamesterskapet (samme som EM) og er defor høyere rangert
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
SkatePunk
Junior

PostPosted: 11.11.2004 15:29    Post subject: Reply with quote

ikke tro jeg er en dust nå men hva er fifa rankingen, og hvor er den Embarassed ikke tro jeg er en domming nå, jeg kan en del sjø!!
Erik
Veteran

PostPosted: 23.11.2005 13:45    Post subject: Reply with quote

Bringer opp denna igjen med tanke på den nyeste fifa rankingen.
Norge falt en plass til 38.

Det er noe av det aldri helt har skjønt, hvordan reines den ut? mener poeng? og slettes den noen ganger? :s

For fatter det ikke, Tsjekkia ligger på 2. plass. uten at de har prestert så jævlig bra de siste åra..
Back to top
GoldFish
Veteran

PostPosted: 23.11.2005 17:39    Post subject: Reply with quote

Tsjekkia gikk forbi Nederland etter de to seierne mot Norge. Men Nederland vant sin gruppe i kvalikken, foran Tsjekkia(og slo Tsjekkia 2 ganger). Blir ganske ulogisk at Tsjekkia skal gå fordi Nederland da Rolling Eyes men men
Back to top
erlendmf
Rutinert

PostPosted: 23.11.2005 17:43    Post subject: Re: FIFA Ranking Reply with quote

Erik87 wrote:
Hvorfor ligger land som Iran, Saudi Arabia og Tunisia fremfor Norge på FIFA rankingen?

De er faktisk ganske gode. I alle fall Iran! Med spillere som Hashemian, Ali Karimi(!), Mahdevikia og Ferydoon Zandi skulle det bare mangle at de gjør det så bra. Mange gode fotballspillere i Iran. ROsenborg burde faktisk ta en titt der.

edit.
erlendmf wrote:
Nydelig teknikk av Ali Karimi Cool
Back to top
Erik
Veteran

PostPosted: 23.11.2005 18:08    Post subject: Reply with quote

Men det var ingen som kunne hjelpe meg med hvordan poenga regnes ut og når de slettes osv?

2mas? Wink
Back to top
primaten
Rutinert

PostPosted: 24.11.2005 15:05    Post subject: Reply with quote

Dette er gigakomplisert. Det fins en forklaring på FIFAs side, men selve formlene bak er det bare en håndfull mennesker som kjenner. Jeg er en av dem..woooo....

Poengene regnes ut etter hvor godt laget du spiller mot er, hvor god du selv er (teit nok, dette er grunnen til at norge var nr 2 i 93 og 95, fordi vi var så dårlige før 1990 og derfor fikk mye poeng når vi gjorde det bra. Det er også grunnen til at tsjekkia er så høyt nå, fordi de startet på lite poeng som ny nasjon i 1993 og har fått overbetalt det meste av 90-tallet.), mål for og imot, om du spiller på bortebane, og hvor viktig kampen er (etter husk, kanskje var det noe mer). Men det siste punktet er blitt viktigere siden 1999, det er blodviktig å vinne kamper i mesterskap. Og da må man først dit.

Poengene reduseres gradvis og slettes helt etter 8 år. Meningsløst lenge, jeg mener kamper i 1997 ikke sier noe om lagenes nivå nå. Det pleide å være 6 år, men da Sveits datt ned til 60.plass i 1999 gjorde de det om til 8 og sveits gikk opp til rundt 40.plass igjen. (De er rett foran oss nå.) Som kjent er FIFAsjefen sveitsisk, det er også de to doktorene som har laget FIFA-rankingen.

FIFA-rankingen er bedre på å rangere lag i samme verdensdel enn på å sammenligne lag i forskjellige verdensdeler. Iran osv er foran oss pga. at de har deltatt i mesterskap etter 2000, det har ikke vi. Det er norges hovedproblem. Bortsett fra det gjør vi det meste rett i forhold til rankingen, vi er blant verdens høyeste rankede lag som har misset de tre siste mesterskapene.
Back to top
Erik
Veteran

PostPosted: 24.11.2005 15:26    Post subject: Reply with quote

TAKK Love lurt lenge på det.

Men offer skal de gjøre det så inni helvete vansklig?
Men norge har jo sugd på den rankingen nå sia 2000, vil det si at om vi vinner mange viktige kamper om 2- 3 år så vil vi FYKE opp over listene?
Back to top
primaten
Rutinert

PostPosted: 24.11.2005 16:31    Post subject: Reply with quote

Ja, vi har et godt utgangspunkt for å fyke oppover hvis vi bare kommer oss med til sluttspill. Samtidig skal det snart strykes et par gode norske år, som betyr at vi vil ha litt motvind de neste årene. Rankingen fra neste sommer av (etter VM) kan bli noe styggere enn den er nå hvis vi ikke storspiller neste år.

Hareide kan knepene og bruker dem. Det gjorde Drillo også, mens Semb nok ikke tenkte så mye på FIFA-rankingen. Det er de siste årene under Semb vi sliter mest med nå.

PS: det siste hoppet til tsjekkia forbi nederland skyldtes at de fikk to ekstra kval-kamper, som de vant, og seier i kvalkamper er godt betalt. Samme gjaldt Spania, pga. playoff fikk de mer rankingpoeng ut av VM-kvalet enn Serbia som vant pulja deres.
Siden flere kvalkamper lønnner seg er det også en fordel å være i kval-grupper med sju lag fremfor seks (som Norge var).

Norge tapte også på playoff fordi vi tapte begge kampene.
Back to top
Erik
Veteran

PostPosted: 25.11.2005 00:05    Post subject: Reply with quote

Herlig, men har noen idet om åssen de litt mere konkret regner det ut?

Blir litt dumt at laget som går direkte til vm, og ligger forran på rankinga, blir gått forbi av laget som kå bak, og ikke kvalifiserte seg direkte til VM Razz

semb nei, idiot.
Husker noen hvilken plass vi lå på da semb tok over?
Back to top
ssjovold
Proff

PostPosted: 25.11.2005 00:29    Post subject: re: plassering Reply with quote

Vi vasr visst enten 15 eller 16; vi var visst det beste utslaatte laget fra VM i 1998, da vi var blant de 16 som gikk videre fra gruppespillene.

Jeg innbiller meg at borteseiere framdeles teller mer enn hjemmeseire, og at store seire teller mer enn smaa seiere (det hjelper aa slaa kamerun 10-0 for eksempel). Mange treningskamper mot svake nasjoner paa bortebane med store seierssiffre er en sikker oppskrift for aa oeke paa rankinga. Som ogsaa er hovedkritikken mot hele systemet.

Men uansett hvilket system du bruker, vil det alltid vaere tilg aa sette fingern paa. I bunn og grunn; alle kan ta poeng mot alle.
Erik
Veteran

PostPosted: 25.11.2005 01:28    Post subject: Reply with quote

Ja greit, vi har synket så mye det er flaut:P

men kjørers det med 3 poeng som du får på tabellen, eller masse komma tall og umulig å regne ut for oss menskelige?
Back to top
primaten
Rutinert

PostPosted: 25.11.2005 11:11    Post subject: Reply with quote

masse kommatall og om ikke umulig så ihvertfall sabla slitsomt å regne ut for et menneske. Jeg gidder ikke lenger, holdt på med de greiene i tre-fire år på slutten av nittitallet. Formlene vil jeg ikke røpe, det er en hemmelighet som NFF skal ha ekslusivt.

Alt ssjøvold sier er riktig, men fordelen av å spille (borte)kamper mot dårlige lag ble mye mindre i 1999, da man la om rankingen. Manipulasjonsmulighetene er redusert kraftig nå, men de fins fortsatt.
Back to top
Erik
Veteran

PostPosted: 25.11.2005 14:39    Post subject: Reply with quote

Okey, litt trasig å legge ut en liste ingen skjønner blir regna ut da men Razz
Takk skau ha Wink
Back to top
primaten
Rutinert

PostPosted: 26.11.2005 15:56    Post subject: Reply with quote

Bare hyggelig!
Du virker å være en positiv og høflig fyr. Det er bra.
Smile
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.12.2005 18:38    Post subject: Reply with quote

Portugals trener, Luis Felipe Scolari, kan ikke forstå hvorfor laget ikke er toppseedet før VM-trekningen.

- Jeg forstår det ikke. Vi har kun tapt seks kamper i mine tre år her. Likevel er vi aldri høyere enn 8., 9. eller 10. plass. Det er lag foran oss med færre seirer, og jeg mener at etter andreplassen i EM så fortjener vi å bli seedet før VM-trekningen. Spesielt ettersom Hellas som vant, ikke deltar, sier Scolari.

Les mer: Forstår ikke FIFA-rankingen
Back to top
erlendmf
Rutinert

PostPosted: 02.12.2005 19:07    Post subject: Reply with quote

Ja, dette synes jeg også er merkelig. Men så er det ikke jeg som styrer disse FIFAranking reglene. Portugal synes jeg uansett er en stor favoritt til å vinne. Useedet, eller ikke.

Jeg skal i alle fall heie med de! Favorittspilleren min er jo fra Portugal. Quaresma. Jeg tror og håper at han vil gjøre det bra!
Back to top
primaten
Rutinert

PostPosted: 02.12.2005 19:26    Post subject: Reply with quote

Hvis noen vet om et arkiv på nettet med portugals kamper siste 8 år skulle det gå at å si hvorfor.

En grunn er antagelig at VM-kamper teller mye mer enn EM-kamper, og i de to siste VM har vel ikke Portugal vært veldig høyt oppe?

Et annet sted de åpenbart mistet mye poeng var ved å arrangere EM, fordi de da ikke fikk kval-kamper til det mesterskapet og måtte spille vennskapskamper istedet, som gir mindre poeng.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2, 3  Next
Page 1 of 3

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb