English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kommentatorer og eksperter på TV
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 53, 54, 55  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 31.03.2021 21:49    Post subject: Reply with quote

Arne Scheie var fin, han. Ikke så voldsomt dyktig fotballfaglig, men statistikken han kunne på rams var nok til å heve ham over mange andre på input allikevel. Stokke er også likandes, men også her var det ganske grunne analyser, men det var i hvert fall ikke gung ho tabloid.

Jonas: Det er absolutt ikke slik at jeg ønsker at fotballkamper skal kommenteres på rent nerdenivå med dybdeanalyser i hver situasjon. Men det må da gå an å ha et islett av analyser også? Når man kommenterer i 90 minutter pluss tillegg og analyserer etter kampen (et konsept som by default burde kunne gi litt til nerdene også) uten at det kommer noe som helst over Boing!-nivå, er det fryktelig lite spredning og fordeling av innhold.

Andre land i Europa (og andre steder) får til å blande underholdning og fag på en måte de fleste tilsynelatende er fornøyd med, så hvorfor er det aldri noen som gjør noe slikt her? Og når det i tillegg er så vanvittig uber-populistisk og følelsesbasert som det er her til lands, kanskje spesielt rundt Eliteserien, så blir det nesten som å vanære produktet. Jeg synes det er tarvelig at noe jeg er så glad i som norsk fotball skal dras gjennom søla i et slags klikkhoreri med brød og sirkus. Det finnes jo ikke konkurranse, så jeg ville ønsket og håper at nivået var noen hakk over det de konkurranseutsatte og døende "trykte" mediene lirer av seg i desperasjon, men den gang ei.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 31.03.2021 23:16    Post subject: Reply with quote

Det jeg lurer på, er hvorfor ikke TV2 og Discovery ikke bare følger logikken til Jesper Mathisen og sparer en masse penger? Han sier jo rett ut at ingen ønsker analyser eller annen faglig input, og han selv bruker bare bettingsidene til å finne ut hvem som er favoritter i enhver kamp.

Hva trenger vi Mathisen og andre avdankede fotballspillere til da? Den jobben kunne jo blitt gjort av absolutt alle i mediekonsernet! Hvis det er kjendisfaktoren de er ute etter, hadde de sikkert kommet billigere unna ved å bruke tidligere Paradise Hotel-deltagere som rekrutteringsbase, sånn som Underholdningsavdelingen i NRK..

Jeg skjønner det jo til en viss grad når de bruker Hangeland eller Mini, som i det minste kan komme med røverhistorier fra fotballkarrieren sin når de diskuterer lag eller spillere - men Jesper Mathisen nådde sitt karrierehøydepunkt da han spilte fast for Start i et par år mens de kjørte heis mellom Eliteserien og 1. divisjon. Hva har han å bidra med, hvis han ikke engang kan formidle?
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 01.04.2021 00:04    Post subject: Reply with quote

Jeg kan virkelig ikke fordra de "analysene" som både Discovery og TV2 til stadig viser. Det er basically "Der slo han en pasning og den var ganske smart". Det er ikke en god analyse. Hvorfor var den pasningen smart? Kunne noe vært gjort annerledes for at angrepet ikke skulle renne ut i sanden? Det er en av de tingene jeg likte ved reka som ekspert og kommentator. Han var faktisk tidvis, blei mindre og mindre vanlig etter at han var så frekk å kritiserte landslaget etter en kamp alle var enig om at de var rævva, flink til å være litt mer kritsk og ikke bare enten "wow han slo en 2 meterspasning som ikke måtte innom 7 spillere på veien. Har aldri sett noe så fantastisk!" og "laget jeg holder med skøyt fra 3 meter og traff bomma litt på mål og traff en kar som var ute og lufta bikkja på Karl Johan. For en kjempesjanse som kunne gått inn om han bare hadde vært litt mer heldig".
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 01.04.2021 08:57    Post subject: Reply with quote

Så klart enig i at man bør ha en ekspert i studio som kan det fotballfaglige, men for min egen del er jeg middels interessert i den typen analyser. Jeg vil heller ha journalister som virkelig kan historien til klubber, supportergrupper, spillere og trenere, det er svært få (ingen?) slike i norske TV-studioer. Jeg synes slike historier og anekdoter er mer interessant enn taktikk og avstander mellom lagdeler.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 01.04.2021 09:15    Post subject: Reply with quote

Tror de holder seg med Mathiesen et al fordi de huker av boksen for å ha autoritet på fotballfaget.

Så merker en jo klart forskjellen på de som bare har et navn og de som faktisk har fotballfag som yrke (de fleste spillere teller ikke), enkelte kan en lure på om hvorvidt de virkelig er så fotballfaglig elendige eller det bare er redaksjonen som har instruert dem (Semb, Skullerud), andre virker som om de rett og slett ikke evner å få ut kunnskapen sin når de kommenterer live (Drillo, Rekdal).

Tror de bare fisker etter tidligere fotballspillere/trenere med TV-tryne/stemme og gjerne ganske så profilerte navn. Så har du antakelig sportsredaksjon uten peiling på fag og i TV2 sitt tilfelle en agenda om å hylle Brann og ta RBK, men det har de kanskje gitt seg med nå for tiden.

Eneste gangen Alsaker har tilført noe netto positivt til underholdningsverdien (men han har stort sett hatt som rolle å skrike å skråle, så fotballfaglige ting har jeg aldri forventet, så lite sidespor) er når han gråt på direkten da RBK gikk opp til 3-1 mot Brann i 2006.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5183

PostPosted: 01.04.2021 11:07    Post subject: Reply with quote

TV2 (spesielt) har ikke som agenda å øke kunnskapsnivået til seerne gjennom gode fotballfaglige analyser, de har en helt klar agenda om å "prege ordskiftet gjennom hele nyhetsdøgnet" ved å ansette personer med "tydelige holdninger og klare meninger". De ønsker debatt, baluba og klikk, ikke "kjedelig" analyse.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 05.05.2021 20:16    Post subject: Reply with quote

Roar Stokke kommenterer Champions League for siste gang i kveld?

Greier ikke å finne ut i farta om V4 viser finalen 29. mai i likhet med TV2, som har rettighetene alene fra august av. Heller ikke sikkert at Stokke får kommentere evt. finalesending.

Ergo kan Chelsea - Real Madrid være punktum.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
waterfalls
Veteran


Joined: 21 Oct 2013
Posts: 1806
Location: Stjørdal

PostPosted: 05.05.2021 22:42    Post subject: Reply with quote

Håper virkelig Stokke/Tjærnås får kommentere finalen. I mine øyne norges beste kommentatorpar per dags dato, Tjærnås har høy klasse i den ekspertrollen, Kenneth Fredheim datt mange hakk når han i stedet fikk Skullerud/Rekdal som makker.

EDIT: Tolket studio etter kampen i den retning at de i alle fall sender finalen på sine plattformer, men skal ikke si det helt sikkert.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 06.05.2021 19:16    Post subject: Reply with quote

Ja, det kom reklame om at også V4 sender finalen. Forhåpentligvis får Stokke og Tjærnås slippe til også der.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
tigerbart
Veteran


Joined: 27 Mar 2019
Posts: 1197
Location: Oslo

PostPosted: 09.05.2021 14:21    Post subject: Reply with quote

waterfalls wrote:
Håper virkelig Stokke/Tjærnås får kommentere finalen. I mine øyne norges beste kommentatorpar per dags dato, Tjærnås har høy klasse i den ekspertrollen


Enig. Liker særlig Tjærnås. Utrolig flink og kunnskapsrik, også ganske behagelig å høre på. Framstår naturlig og interessert, ikke flåsete eller påtatt engasjert. Synes dessverre andre kanaler har ganske gjennomsnittlige kommentatorer, ingen som skiller seg klart ut positivt.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 13.05.2021 10:41    Post subject: Reply with quote

https://www.dagbladet.no/...v/73761602

Jeg prøver ofte å se ting fra andres synsvinkel - men hvordan hodet til Esten O. Sæther fungerer kommer jeg nok aldri til å forstå.

Det er noe trygt og kjent med de sølepyttdype analysene og de friske og ærlige selvfølgelighetene, kanskje.
Back to top
View user's profile Send private message
bolgebah
Veteran


Joined: 01 Aug 2006
Posts: 6059

PostPosted: 14.05.2021 14:06    Post subject: Reply with quote

Innen nordamerikansk idrett (og særlig NHL, som jeg følger) har det lenge vært en trend at rutinerte kommentatorer og reportere forsvinner ut av sportsredaksjonene til de store avishusene som følge av nedskjæringer. De gode og lesverdige av dem blir plukket opp av The Athletic, mens de mindre gode antakelig må finne seg noe helt annet å gjøre, man hører i hvert fall ikke mer fra dem. Derfor synes jeg det er besynderlig at store norske mediehus fortsatt holder seg med disse surrete og rettshaverske gubbene som stadig reproduserer de samme nærsynte tankerekkene. Man skulle jo tro at selv Dagbladet måtte forholde seg til markedskreftene heftet til den nådeløse klikkjournalistikken de selv har vært med på å fremdyrke, og det kan da neppe være særlig mange reelt idrettsinteresserte som lenger har noe spesielt utbytte av å lese det Sæther skriver. Jada, Dagbladet henvender seg hovedsakelig også til et ganske forgubbet publikum, men selv disse må jo ha en tålegrense for hvor ofte de behøver å bli fortalt at "Therese" er uskyldig dømt for doping eller at Vålerengen har et storlag på gang, år ut og år inn.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.05.2021 14:12    Post subject: Reply with quote

Humma wrote:
https://www.dagbladet.no/...v/73761602

Jeg prøver ofte å se ting fra andres synsvinkel - men hvordan hodet til Esten O. Sæther fungerer kommer jeg nok aldri til å forstå.

Det er noe trygt og kjent med de sølepyttdype analysene og de friske og ærlige selvfølgelighetene, kanskje.


Hjelper vel på funksjonen å kjenne skryteobjektet personlig, sikkert. Og så er jo Skullerud glad i å skryte av Vålerenga, en interesse Sæther deler.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Bukowski
Proff


Joined: 30 Aug 2005
Posts: 421
Location: oslo

PostPosted: 14.05.2021 14:24    Post subject: Reply with quote

Esten fylte for øvrig 66 i februar. Kunne jo håpe at han vil innse at det er nå livet blir kult, og at det er på tide å privat-trå til for fullt? Kanskje kjøpe seg en motorsykkel, sånn ca 1200 kubikk. Bare slå ut håret og ha litt moro for pensjonen han fikk.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 14.05.2021 19:33    Post subject: Reply with quote

HÃ¥ret?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 14.05.2021 21:35    Post subject: Reply with quote

Dette er vel en litt omvendt variant av the pot calling the kettle black?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.05.2021 09:27    Post subject: Reply with quote

- Jeg føler meg litt som Tore Reginiussen, egentlig. Det å forlate Rosenborg uten å få spille foran supporterne på Lerkendal, sier Roar Stokke til Dagbladet.

Lørdag tar han fatt på det som kan bli hans aller siste Champions League-finale som kommentator. Det vil han gjøre fra Oslo, og ikke fra kommentatorplass i Porto.

- Så lenge man ikke er vaksinert så blir det karantene i ettertid, og da ble det utilgjengelig. Men man skulle så gjerne vært til stede. Det blir jo litt liv og røre på tribunen nå som noen supportere får slippe inn, sier den folkekjære trønderen.

(...)

Det er uansett én finale som stikker seg mest ut for Stokke, og det er den han ikke kommenterte. I 2018 var det nemlig Morten Langli som satt med headsettet da kampen mellom Real Madrid og Liverpool ble spilt i Kiev.

Da begynte det å gå ordentlig varmt i telefonen til Stokke.

- Jeg fikk kilometervis med meldinger på sosiale medier og tekstmeldinger, mediehusene ringte meg. Det var da jeg tenkte «søren, folk har et forhold til det her». Den følelsen av kjærlighet kommer jeg til å ta med meg for alltid, sier Stokke.

Les mer: - Tror ikke noen tar rekorden
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 13.07.2021 11:14    Post subject: Reply with quote

– Nå er jeg ikke på sosiale medier, men jeg har mobiltelefon, og der får jeg noen meldinger. Det har vært litt av hvert. Jeg treffer nok genuint fotballinteresserte. Ikke de som er stemningsorienterte eller ser på for å ha det gøy. Jeg treffer ikke de halvveis interesserte så godt. Også kommenterer jeg nok litt mye av det jeg er opptatt av. Forsvarsorganisering. Men det føler jeg at jeg kan litt om, mener Drillo – som debuterte som ekspertkommentator før uttrykket fantes.

Det er over 35 år siden og var på radio med legenden Bjørge Lillelien. I september i 1984 tapte Norge 0–1 for Danmark i gamle Idrætsparken i København, og Starts Svein Mathisen spilte sin siste landskamp.

– Jeg trente ungdomslandslaget, vi hadde spilt 2–2 i Danmark dagen før, og så møtte jeg Bjørge. «Kan ikke du stikke opp i bua til meg?», spurte han. Bjørge var fin der. Det var starten, smiler Drillo.

Les mer: Finaleklar Drillo om TV-kritikken: − Jeg treffer ikke de halvveis interesserte sÃ¥ godt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 13.07.2021 12:23    Post subject: Reply with quote

Synes Drillo begynner å bli såpass gammel at hemningene mot å hele tiden fortelle oss hva *han* ville ha instruert om hvis han ledet lagene på banen har forsvunnet helt.

Dog heller det enn Nils Johan Semb, hvorfor han tituleres som ekspertkommentator når han konkurrerer med Alsaker i å fortelle om hvor fantastisk godt gjort alt som skjer på banen er....en skulle tro at den mannen ikke kan fotballfag i det hele tatt.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
JB
Veteran


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 1057
Location: Holmedal, Årjäng, Sverige

PostPosted: 13.07.2021 13:38    Post subject: Reply with quote

Greia med kommentering og såklalte eksperter i dag , er at alt skal være så jævla politisk korrekt. Det er nesten blitt kjedelig å høre på kommentatorene i dag.
Samma hva som sies, må det være fotballfaglig korrekt og kjønnsmessig blansert, slik at ingen sarte sjeler føler seg støtt, eller forulempet på noe vis.
Og alt skal analyseres ihjæl underveis. Jeg driiter i om den eller den har løpt x antall km, eller hvor mange støttepasninger som ble slått under en omgang.
Husker tilbake fra tippekampenes tid, da Scheie, Knut Th Gledich, jonshen og Hovden kommenterte fotball.. gjerne med et Glimt i øyet. Det var ikke så farlig om man slengte en småfrekk kommentar nå og da, og ikke ble vi såra og vonbroten selv om kommentatoren surra litt av og til. Nå blir vi overøst med dørgende kjedelige avhandlinger om alt og alle, og det er statistikker i hytt og gevær.
Fotball var fotball før i tiden, og kommentatorne berettet det de så og opplevde underveis. Nåtidens fotball må jo besten ses med analysebrett på stuebordet, eller på mobilen. .
For meg er sjarmen med Tv-kommentatoren blitt borte, og det hadde vært bedre med bare stadionlyd
_________________
Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka.


Last edited by JB on 13.07.2021 14:35; edited 4 times in total
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 13.07.2021 13:43    Post subject: Reply with quote

Dette må være et av de mest merkelige innlegg jeg noen gang har lest her inne, JB.
Back to top
View user's profile Send private message
JB
Veteran


Joined: 04 Aug 2013
Posts: 1057
Location: Holmedal, Årjäng, Sverige

PostPosted: 13.07.2021 14:20    Post subject: Reply with quote

robbie wrote:
Dette må være et av de mest merkelige innlegg jeg noen gang har lest her inne, JB.


Du fÃ¥r analysere det da vett du.😉
_________________
Rosenborg Ballklub er min religion, og Lerkendal er kjerka.
Back to top
View user's profile Send private message
Carl
Rutinert


Joined: 26 Jun 2020
Posts: 922

PostPosted: 13.07.2021 15:21    Post subject: Reply with quote

Drillo er fin han. Trygg nok på seg sjøl og egen kunnskap til å ikke la seg bli med på å hype opp fotballen mer enn nødvendig. Enkel og ærlig. I motsetning til assistenten Semb, som er en mester i å ramse opp selvfølgeligheter kombinert med superlativer, og TV2 generelt, med sine latterlig pompøse introvideoer, med et ordvalg Churchill verdig.

For min del burde alle fotballkamper på TV blitt levert med muligheten til å slå av kommentatorlyden. En trenger jo ikke ha en på øret som forteller om det du selv ser, samt all annen tenkelig og utenkelig info.

Og en ting til: EM-studio til NRK. Hvordan i .... fikk Alexander Schau en sentral posisjon der?
Back to top
View user's profile Send private message
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 13.07.2021 15:54    Post subject: Reply with quote

Hva er galt med Schau?
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 13.07.2021 16:27    Post subject: Reply with quote

Har ikke sett mye av EM, men av det lille jeg har sett, og som Drillo har kommentert, så har jeg sittet og lurt på hva i H.sfdgdlkl Drillo tilfører kampopplevelsen for meg. Svaret har vært nada hver gang...
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 53, 54, 55  Next
Page 54 of 55

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb