English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Nye spillere 2021
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 43, 44, 45  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 26.01.2021 00:15    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:


1. 'Ta steg' kontra 'utvikle seg i 4-5 år' .
2. Landslagsspillere med erfaring fra store ligaer kontra u23-spillere som sjøldør utenfor Norden.
3. Hopper glatt bukk over både aldersproblematikk og statistikk.
4. Genk. Gent. Ooh, sterkt.
5. 'Dette er ikke FIFA'. Om mulig enda sterkere. Landslagsnivå i debatteknikk.

Greit nok å like spilleren, og mene vi heller burde kjøpt ham. Men å måtte styrke det argumentet med å sammenligne med to etablerte trønderske A-landslagsspillere, og påstå outlandishly at alderen ikke representerer noe som helst problem i utviklingspotensial, karrierekurve eller økonomi, det tyder vel egentlig på at nivåargumentet ikke helt føles sterkt nok.

Si nå heller at han ville vært soleklart bedre enn både Vecchia og alle andre aktuelle, såpass mye at det forsvarer prioriteringen. Det er jo tydeligvis det du egentlig mener.


Det å utvikle seg kontra det å ta steg er jo så og si akkurat det samme, la oss ikke være unødvendig pedantiske. I så fall kan man jo starte i eget landskap og konsentrere seg om forskjellen på klubb X og Y før man avskriver prestasjonene til en spiller i nevnte klubb.

Hvor er aldersproblematikken? Den eneste grunnen til at jeg drar inn Henriksen er fordi man ikke ser noen argumentere for at han er for gammel. De få som prøvde seg på det ble naturligvis skutt ned kjapt, for det er klassisk FIFA-mentalitet å tro at det å være i nærheten av 30 er ensbetydende med at man ikke lengre kan ta steg som fotballspiller.

Landslagsspiller/ikke landslagsspiller kommer aldri til å ha veldig mye å si. Konradsen har både landskamper og erfaring fra stor liga, Zachariassen har det ikke. Tror likevel de fleste her på forumet foretrekker sistnevnte der, gitt.

Sånn apropos "landslagsnivå i debatteknikk"; du får skru klokka tilbake til 15:26 og gjøre en egenvurdering. Har for øvrig heller aldri skrevet at Wikheim er et soleklart bedre alternativ enn Vecchia - men jeg synes som sagt at vi alltid bør se til det norske markedet før vi ser utenlandsk. Har personlig ikke sett Vecchia i aksjon, men jeg har sett Wikheim. Han har ekstremferdigheter som kunne ha tilført oss mye, spesielt om man ikke ser seg blind på G+A-statistikk fra fortiden (her har du en mulighet til å pirke/påpeke at all statistikk er fra fortiden).
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.01.2021 09:56    Post subject: Reply with quote

Det er da vitterlig mange som har ment at Henriksen er for gammel. Ikke til å prestere - det er selvsagt urimelig både når det gjelder ham og Wikheim, men til å utvikle seg nevneverdig som spiller, sammenlignet med nivået i fotball-Norge/verden for øvrig?

Alle veteraner hevder jo at de stadig utvikler seg som spiller. At de er bedre enn de var i fjor, så sant de ikke har blitt krøpling av skade. Og til en viss grad stemmer jo sikkert det - de har tross alt lagt ned et tusentalls treningstimer på konkrete arbeidsoppgaver, skjerpet styrkene sine, forbedret svakhetene. Mistet litt fart og styrke, kanskje, men resten er bedre. Men hva skjer med verden rundt de? Hva skjer med de spillerne som for eksempel var 19 da de var 28 - hvor står de tre år senere?

Spillere i den aldersgruppa der må være gode nok til å eie en plass på direkten. Omtrent. Selvsagt har også de noe å gå på i rolletilpasning og så videre, kanskje kampform (Henriksen), men de vil aldri bli veldig mye sterkere enn de var da man hentet de. Og dét er problemet mitt med Wikheim: jeg tror ikke han er så god som en spiller på den hylla bør være. Akkurat som flere av de andre ...la oss kalle de 'landslagsskorpe-spillerne', vi hentet ikke var helt gode nok. Og selv om statistikk er fortid og så videre så har jo Wikheim brukt 200 kamper på å vise at han egentlig ikke har noen stor poengproduksjon inne over tid - noe som sikkert er grunnen til at bra toppnivå og noen interessante kvaliteter (enig i det) ikke har ført til den helt store interessen fra høyt nivå. Jeg tror sjelden du ser noen voldsomme endringer der hos en spiller som har spilt såpass lenge.

Enn videre tror jeg som sagt at det er uheldig å hente spillere i den situasjonen han er i (ville vært i, dette er jo hypotetisk om en fyr som bor i Saudi-Arabia), spillere som liksom 'lander' hjemme i Norge etter allerede å ha forsøkt seg i det store utland. Jeg mener man fort ser effekter av at slike spillere ikke har den helt store indre motivasjonen til å utvikle seg lenger.

Så for å summere opp: selvfølgelig har ikke 28-åringer stort utviklingspotensial. Selvfølgelig er det også økonomisk uheldig å hente høytlønnede spillere uten videresalgspotensial. Om Wikheim ville vært god nok hos oss til å kompensere for dette får vi heldigvis aldri svaret på, men det er veldig lite med hans karriere så langt som tyder på det. Og hvis du mener at ingenting av det han har gjort tidligere, hvilke nivå han har mestret, hvilke sjanser han har fått, hvilke sjanser han har tatt, engang er relevant, bare fordi du (fortsatt) synes han er veldig god... vel.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 26.01.2021 12:41    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Hva skjer med de spillerne som for eksempel var 19 da de var 28


Dette lurer jeg også på. Det gjelder kanskje først og fremst Nigerianere?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 26.01.2021 13:32    Post subject: Reply with quote

Hehe ja, erfaringsmessig vanskelig å spå hvor disse står tre år senere.

Når de SELV var 28, ok? Neste gang går jeg bare inn og redigerer.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 26.01.2021 22:26    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:

Men hva skjer med verden rundt de? Hva skjer med de spillerne som for eksempel var 19 da de var 28 - hvor står de tre år senere?


Jeg er litt usikker på hva du egentlig mener her. En eldre spiller stopper jo ikke å ta steg bare fordi noen yngre spillere slår seg inn i fotballen. Se Roar Strand - var med fra 80-tallet og godt over 2010-tallet uten at han falt i gjennom av den grunn. Nevnte Zlatan har bare økt målsnittet sitt i Italia selv om stopperne som var 19 år sist han var i Serie A har nådd sin prime siden den gang.

Jeg er enig i at 28 år gamle spillere skal kunne gå rett inn og forsterke oss for å forsvare kjøp. Og dette er jo kjernen i vår uenighet - for jeg er overbevist om at Wikheim er god nok 'right of the bat', med bra utsikter for å låse opp enda mer av potensialet i et system som kler driblesterke kantspillere med fart i beina. Det har mer med øyetesten å gjøre enn kumulert statistikk på kryss og tvers av ligaer på forskjellig nivå. Målpoeng hvert 165' minutt i Superligaen (igjen, som er en bedre liga enn vår) er likevel OK, men ikke skremmende - samtidig er det er ikke så veldig mye dårligere enn Helland (målpoeng hvert 119' minutt) som har slått alt av dødballer og som av flere omtales som en poengspiller.

Det er naturligvis uendelig med eksempler på spillere som har tatt store steg etter at de har kommet til en ny klubb. Det er ikke noen automatikk i at det vil skje, men å kategorisk avfeie muligheten for det på bakgrunn av et mislykket klubbopphold i fortiden og en alder av 28 år blir for meg litt dumt. Og for the record, bare for å nevne noen "late bloomers" fra sist sesong: Junker hadde 16 mål på 115 kamper før han kom til Glimt, men 27 mål sist sesong. Zinckernagel hadde 14 mål på 129 kamper før han kom til Glimt, men 19 mål sist sesong. Forskjellen på disse to og Wikheim er jo at sistnevnte faktisk tok nivået i Danmark.

Når det gjelder økonomi så har du et godt poeng. Vil uansett påstå at det er dyrere å ha unge spillere som ikke holder mål enn det er å ha eldre spillere som bringer resultater. Men nå har vi jo hentet Vecchia, så da er jo egentlig ikke denne diskusjonen veldig interessant.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 27.01.2021 10:42    Post subject: Reply with quote

At vi er uenige om nivået på akkurat Wikheim lever vi nok begge helt fint med. Den der subjektive vurderingen er jo virkelig opp til hver enkelt - det er jo ikke som om du påstår at vi burde ha signert Ruben Kristiansen til vår venstre vingplass heller. Det er jo den samme øyetesten, mer enn statistikken fra Allsvenskan, jeg lener meg på når jeg har veldig tro på Vecchia.

For meg er jo diskusjonen en strategi for spillerkjøp by proxy. For min del er det rett og slett dårlig strategi å tenke seg at man skal signere en 28-åring som forventes å ta store steg, og prestere stabilt på et annet nivå enn han har gjort tidligere. Javisst finnes det eksempler på det motsatte - Zlatan og Roar må jo sies å være ekstreme eksempler - men hovedregelen mener jeg er at spillere fra omtrent 28-30 år, selv om de sikkert utvikler seg, ikke gjør det i takt med fotballen generelt. Altså at nivået på fotballspillet utvikler seg raskere enn den utviklingen de måtte klare å ha. Dermed kommer det opp yngre spillere som rett og slett er lengre fremme i løypa enn de selv var på samme alder, og som utvikler seg raskere.

Kasper Junker var jo også yngre enn dette da han begynte å knekke koden. Puttet 6 på 12 for Stabæk, da var han 25. Zinckernagel utviklet seg jevnt (raskt) over tre sesonger i Glimt etter et posisjonsbytte fra venstre til høyre ving - han var 23 da han kom. Disse er jo mer sammenlignbare med Vecchias sesong for Sirius i fjor. Å snakke om 'late bloomers' på 28 år... det er ikke mange som passer til den beskrivelsen.

Og så er jo heller ikke Wikheim det. Han var jo heller en early bloomer, og med en overgang tilbake til Norge - selv til Rosenborg - så ville han føyd seg inn i et mønster av spillere som tar et steg tilbake når de kommer 'hjem', og har en karrierepil som peker nedover Jeg tror ikke det er noe særlig godt utgangspunkt for å blomstre, og jeg tror ikke det er god klubbstrategi å tenke at man har funnet 'unntak'. Når det da ikke gjelder egne klubbspillere som man har stålkontroll på både personligheten og nivået til, det tror og håper jeg er en annen kopp te.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Lord Oakley
Veteran


Joined: 13 Aug 2016
Posts: 2052
Location: Østlandet

PostPosted: 27.01.2021 15:22    Post subject: Reply with quote

Delaveris til Brann; da kommer ikke han til oss; og Helland forsvinner nok heller ikke til Brann. Men når MFK betaler LSK masse for Sigurdasson så kanskje LSK klarer få midler til Helland?
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1850

PostPosted: 27.01.2021 18:28    Post subject: Reply with quote

Rufo er tilgjengelig på free transfer?
Back to top
View user's profile Send private message
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 29.01.2021 11:42    Post subject: Reply with quote

Er det bare meg som stusser over at vi ila de siste 30 årene ikke har evnet å hente en topp angrepsspiler fra Island? Matti var en fin fyr og anvendelig, men ikke på Kjartanson, Sigurdarsson og Pall Gunnarsson-nivå. Min drøm er at vi bruker penger på en ordentlig 9-er og da gjerne fra Norden i dette vinduet. Jada, Mannsverk kan bli kjempegod og vi kan tjene penger på sikt, MEN uten en ny 9-er blir vi nr 3 eller 4 i 2021. Garantert. Ta en titt på angrepsspillerne til de tre lagene over oss. De er,skremmende nok, stort sett bedre enn oss både på kanter og midtspiss.
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.01.2021 12:28    Post subject: Reply with quote

Island er også et av svært få steder hvor man kan få god kvalitet til hyggelig pris uten å måtte integrere nevneverdig.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 29.01.2021 13:21    Post subject: Reply with quote

mirar wrote:
Rufo er tilgjengelig på free transfer?


Ja, men han er steingammel (28 år). Wink

zaphod81 wrote:
For meg er jo diskusjonen en strategi for spillerkjøp by proxy. For min del er det rett og slett dårlig strategi å tenke seg at man skal signere en 28-åring som forventes å ta store steg, og prestere stabilt på et annet nivå enn han har gjort tidligere.


Dette blir nok siste ord for min del her, men må påpeke nok en gang at jeg mener han er god nok allerede nå, og ikke avhengig av å ta noen nye steg. At han ville tatt steg anser jeg som sannsynlig, men det kan ikke bevises. Det kan derimot bevises at han har vært en profil på et (litt) høyere nivå enn Eliteserien og for et lag som har vært en god del bedre enn oss de siste sesongene.

Junker & Zinckernagel er noen år yngre, men det er jo ikke poenget i det hele tatt. Poenget er at kurven deres skjøt i været etter overgangen til Glimt. Her finnes det naturligvis bedre eksempler - og mange av de. Man hadde for eksempel en 28-åring som gikk til KBK i 2019 etter å ha puttet 4 mål på 39 kamper for Godset, men som siden den gang står med 33 mål på 39 kamper (i en alder av 30).
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 29.01.2021 13:22    Post subject: Reply with quote

Pinne69 wrote:
Er det bare meg som stusser over at vi ila de siste 30 årene ikke har evnet å hente en topp angrepsspiler fra Island? Matti var en fin fyr og anvendelig, men ikke på Kjartanson, Sigurdarsson og Pall Gunnarsson-nivå. Min drøm er at vi bruker penger på en ordentlig 9-er og da gjerne fra Norden i dette vinduet. Jada, Mannsverk kan bli kjempegod og vi kan tjene penger på sikt, MEN uten en ny 9-er blir vi nr 3 eller 4 i 2021. Garantert. Ta en titt på angrepsspillerne til de tre lagene over oss. De er,skremmende nok, stort sett bedre enn oss både på kanter og midtspiss.


Det handler om oversikt. Noe rbk ikke har hatt mye av.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 29.01.2021 14:47    Post subject: Reply with quote

Ogbu til LSK ser jeg. Da får vi se om det var lurt å kvitte seg med han. Kunne vært vår fremtidige stopper! Skal vel kjøpe han tilbake for 10 millioner til neste år!
Back to top
View user's profile Send private message
eksil
Veteran


Joined: 24 May 2011
Posts: 5348
Location: Ski

PostPosted: 29.01.2021 15:15    Post subject: Reply with quote

Jeg misliker STERKT en ny sesong med treskeverket Dino som eneste rene spissvalg.

Vi trenger en god spiss!!
_________________
Å biiln går bra?
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59314
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.01.2021 16:52    Post subject: Reply with quote

Sæter og Wiedesheim-Paul er ureine spisser?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Pinne69
Proff


Joined: 15 Aug 2018
Posts: 297

PostPosted: 29.01.2021 17:56    Post subject: Reply with quote

De to nevnte er det i beste fall meget overraskende om scorer>20. Det er der lista ligger når man kan score 25 for KBK og 27 for Glimt. Det er relativt klart for meg at vi ikke har den 20-måls spissen i troppen. Det er utrolig synd for jeg er sikker på at Åge gjør en god jobb med laget og i de andre lagdelene ser det lovende ut. Dessverre blir man meget skadelidende om spissen er det svakeste leddet i laget. Det er den soleklart for oss.
_________________
"Kvikk i røttern"
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4804

PostPosted: 29.01.2021 19:12    Post subject: Reply with quote

Jeg tror Sæter scorer enten 0 eller 20.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6250
Location: Skottland

PostPosted: 29.01.2021 19:16    Post subject: Reply with quote

Eventuelt 14.
Back to top
View user's profile Send private message
RÃ¥nny
Legende


Joined: 12 Apr 2008
Posts: 13675
Location: Namsos

PostPosted: 29.01.2021 19:43    Post subject: Reply with quote

Da ser det ut som RBKWEBs favoritt Fred Friday er på vei til Godset.
_________________
" Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "

- Torgeir Børven
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 29.01.2021 20:34    Post subject: Reply with quote

RÃ¥nny wrote:
Da ser det ut som RBKWEBs favoritt Fred Friday er på vei til Godset.

Ikke min favoritt, bare sånn at det er sagt! Var skeptisk til og med da noen ville hente han etter LSK perioden. Tror Wadji er en bedre spiss. Når Boniface er skadet, er det kun Wadji jeg ser på som et alternativ i Eliteserien. Skal man ha ny spiss, må
Man ut av landet. Trolig også ut av Skandinavia. Da må det nok også tikke inn et bud på Dino fra en utenlandsk klubb først!
Back to top
View user's profile Send private message
dags
Veteran


Joined: 11 Jan 2006
Posts: 3597

PostPosted: 29.01.2021 21:40    Post subject: Reply with quote

Friday skal vel erstatte Bodø/Glimts favoritt Lars-Jørgen Salvesen.

Tipper det hadde blitt baluba hvis vi hentet Salvesen for over 5 mill. Antagelig bedre enn Islamovic, men det tror jeg det er mange spisser i Eliteserien som er.
_________________
Mot dumhet kjemper selv gudene forgjeves.
Back to top
View user's profile Send private message
digre
Proff


Joined: 24 Oct 2012
Posts: 262

PostPosted: 29.01.2021 22:12    Post subject: Reply with quote

Jeg kan ikke for mitt bare liv forstå hvorfor så mange norske trenere er så fan av Salvesen. Ja, han er stor og sterk og han jobber bra. Men det skulle jo bare mangle. Alle som er privilegert nok til å få betalt for å spille fotball burde jobbe hardt.
Jeg skjønner ikke at de glemmer den grunnleggende ferdigheten "å score mål". En spiss som jobber hardt, men som bare flakser inn noen mål her og der burde heller være defensiv ryddegutt. Men det er jo mulig jeg er håpløst gammeldags.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 29.01.2021 23:33    Post subject: Reply with quote

Søderlund, Salvesen etc er jo drømmespisser for alle norske trenere som har gått i lære hos NFF hvor det er tankegodset til O store Semb som er idealet.

Drillo og Eggen likte begge spillere som var "best uten ball", men de hadde jo typisk sentrale spillere i lagene sine som var ganske gode med ball også, men den slags ble for vanskelig for å forstå for neste generasjon som trodde de var verdensmestre fordi de var nordmenn.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Zarm93
Veteran


Joined: 06 Apr 2015
Posts: 2721

PostPosted: 30.01.2021 00:49    Post subject: Reply with quote

Fint å se at Friday drar dit om så bare for å slippe å se han bli nevnt i tråden mer.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2549

PostPosted: 30.01.2021 09:37    Post subject: Reply with quote

Haha. Navnet hans kommer til å dukke opp her hver gang han får omtale i media. Blir veldig overrasket hvis han kommer i nærheten av prestasjonene i LSK hos godset.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 43, 44, 45  Next
Page 16 of 45

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb