English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2020
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Rosenborg - Kristiansund
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var beste Rosenborg-spiller?
Hansen
33%
 33%  [ 19 ]
Hedenstad
1%
 1%  [ 1 ]
Reginiussen
16%
 16%  [ 9 ]
Valsvik
3%
 3%  [ 2 ]
Trondsen
0%
 0%  [ 0 ]
Zachariassen
1%
 1%  [ 1 ]
Lundemo
1%
 1%  [ 1 ]
Tagseth
19%
 19%  [ 11 ]
Helland
3%
 3%  [ 2 ]
Islamovic
1%
 1%  [ 1 ]
Adegbenro
16%
 16%  [ 9 ]
Total Votes : 56

Author Message
sundancekid
Junior

PostPosted: 16.06.2020 21:03    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
At vi skal hevde oss mot de beste i CL i dag er ekstremt urealistisk. Grunnen til det er først og fremst fordi at Norge på 90-tallet lå langt foran de største lagene på organisering, både defensivt og med offensiv samhandling. I 2020 er status en ganske annet. De største klubbene, med de beste spillerne, er også blitt de ledende på organisering og samhandling. For at RBK skal kunne slå et Barcelona eller Liverpool eller hvem det måtte være, så må vi være bedre enn dem på noe for å kompensere for at vi har vesentlig dårligere individuelle ferdigheter. Det blir særdeles vanskelig når de er verdensledende på begge deler.

Joda, men å gå videre fra gruppespill i EL er noe vi fortsatt kan oppnå? Da må kollektivet fungere. Vi burde være tekniske nok i forhold til ferdigheter. Men vi kan jo ikke spille sammen. Selvsagt har treneren et ansvar der.
Back to top
View user's profile Send private message
WT62
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 21:16    Post subject: Reply with quote

Slik blir det når hovedkriteriet for å være i styre og stell er « å kjenne klubben». Gjerne fremført med stort patos av et medlem av veteranlauget.
Kompetanse og langsiktighet er underordnet, bedre å ansette kjentfolk som kjøper udugelige svensker..
Horneland ryker før september
Back to top
Neeskens
Proff

PostPosted: 16.06.2020 21:22    Post subject: Reply with quote

bærrnt. Ingen forventet at vi skal gjøre furore i CL!
Men å gå videre fra EL som vinner av gruppa ville vært å ryste Europa for min del..
Men både FCK og Malmø gjorde ting som ingen trodde mye på...
Med de spillerene vi har og en dyktig trener i Eggens 4-3-3 prinsipper kunne det også vært mulig for oss, MEN IKKE med Horneland og Emberland fra Vard og Haugesund sorry!!
BjarneS
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 21:25    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Den børsen er legendarisk. Synes 8 til Adegbenro er rimelig spesielt også, er altså knapt mulig å være bedre enn det han var i dag i følge Lein. 3 til Lundemo er også hardt. Mulig jeg roter, men spilte ikke Lein 2. div for Kolstad på 90-tallet? Skulle jo tro han hadde fotballblikk.

Jo, broren Steinar spilte vel et par kamper for RBK til og med. Øyvind spilte mange, mange år for Kolstad og var jevnlig dagens Ivers.
Back to top
enojado
Rutinert

PostPosted: 16.06.2020 21:25    Post subject: Reply with quote

[quote="Sløvsekken"]
Neeskens wrote:
For at RBK skal kunne slå et Barcelona eller Liverpool eller hvem det måtte være, så må vi være bedre enn dem på noe for å kompensere for at vi har vesentlig dårligere individuelle ferdigheter. Det blir særdeles vanskelig når de er verdensledende på begge deler (dvs både individuelle ferdigheter og det kollektive).

Tøys. Mange topplag fra de største ligaene, og spesielt Manchester United, Real Madrid, Barcelona, Valencia, AC Milan, Juventus, Inter, Dortmund,og Bayern var ekstremt organiserte fra starten til slutten av 90-tallet. De hadde de klart beste spillerne. Rbk på den tiden var eksremt godt trent, spillerne var fotballkloke, og de var faktisk ikke så verst individuelt. Norge hadde en periode flere spillere i premier league enn scottland og wales til sammen.
Norge var en Belgia light på 90 tallet, og jeg tror vi aldri kommer tilbake dit heller. Se Norge - Brasil fra VM i Frankrike og se hvor gode Norge var!
Jeg vil anta landslaget fra 98 hadde slått dagens landslag. Tilsvarende med rosenborg. Roar Strand på sitt beste lå på rundt 1 til 1.2 mil per kamp som indreløper. Ørjan Berg tilsvarende. Skammelsrud litt under. Backene spesielt Bergdølmo løpte langt med mange spurter. I 99 mener jeg å huske at laget hadde en snittfart på 32.5kmh hvor Carew og Sørensen var de to raskeste. Barcelona hadde et snitt på rundt 33kmh for 2 sesonger siden.

Vi så det når Molde herjet mot potensielle CL lag i sin EL-gruppe og vant gruppen bare for noen år siden.
Min påstand er at fysikken er ikke så langt unna i dag, men manglende skarphet og fotballklokhet gjør at vi ikke klarer oss godt mot god europeisk motstand. Det går for sakte i hodet eller rett og slett for sløv.

Tror nok de største lagene som RBK møtte på 90-tallet tok litt lett på det i kombinasjon med at Rbk-laget var rett og slett ekstremt gode.
Et annet lag som herjet på den tiden i CL var Dynamo Kiev. De to beste ukrainske lagene har i dag et litt større budsjett enn det rbk har, men de har stadig lag i cl. Ok. Shaktar har en del større budsjett
Vi var i fjor heller ikke langt unna å gå hele veien inn til cl-gruppen. Et år som i grunn var katastrofalt.
Back to top
Neeskens
Proff

PostPosted: 16.06.2020 21:34    Post subject: Reply with quote

Dette har jeg ingen data på men jeg føler jan dere Sørensen ville passert Trondsen og Hedenstad i et jafs hvis han hadde satt på turboen.. Carew og Dino my good! blir tåpelig å sammenligne...
Du må bygge lag med komplementære ekstremkvaliteter for å ryste de beste.
Neeskens
Proff

PostPosted: 16.06.2020 21:38    Post subject: Reply with quote

Lett på tå Brattbakk mot Valsvik ville blitt komisk tror jeg.
Det er en historie og tid hvor noen lokale gutter blir satt sammen av en 100års trener.
RBK på sitt beste under Eggen er ikke til å forstå. Det skal ikke være mulig men ble mulig
sundancekid
Junior

PostPosted: 16.06.2020 21:42    Post subject: Reply with quote

Neeskens wrote:
Dette har jeg ingen data på men jeg føler jan dere Sørensen ville passert Trondsen og Hedenstad i et jafs hvis han hadde satt på turboen.. Carew og Dino my good! blir tåpelig å sammenligne...
Du må bygge lag med komplementære ekstremkvaliteter for å ryste de beste.

Så du mener at RBK sin sukess i Europa var mest pga individuelle ekstremferdigheter?
Back to top
Flabbergast
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 21:46    Post subject: Reply with quote

Henning wrote:
Den børsen er legendarisk. Synes 8 til Adegbenro er rimelig spesielt også, er altså knapt mulig å være bedre enn det han var i dag i følge Lein. 3 til Lundemo er også hardt. Mulig jeg roter, men spilte ikke Lein 2. div for Kolstad på 90-tallet? Skulle jo tro han hadde fotballblikk.

Den børsen til adressa var faktisk så urkomisk at den gjorde kvelden litt lettere RBK
Back to top
Neeskens
Proff

PostPosted: 16.06.2020 21:57    Post subject: Reply with quote

sundancekid
JA akkurat det satt i system av en genial trener som forsto akkurat det.
Dette får på komparative fordeler som du sikkert har lært på skolen !
Alle Eggens spillere hadde komplementære spesial ferdigheter. Når dette ble satt i et samhandlingssytem av et trener geni ble RBK blant Europa 8 beste lag, med norske spillere
Vil selvsakt aldri skje igjen
Sløvsekken
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 22:03    Post subject: Reply with quote

enojado wrote:
Sløvsekken wrote:
For at RBK skal kunne slå et Barcelona eller Liverpool eller hvem det måtte være, så må vi være bedre enn dem på noe for å kompensere for at vi har vesentlig dårligere individuelle ferdigheter. Det blir særdeles vanskelig når de er verdensledende på begge deler (dvs både individuelle ferdigheter og det kollektive).

Tøys. Mange topplag fra de største ligaene, og spesielt Manchester United, Real Madrid, Barcelona, Valencia, AC Milan, Juventus, Inter, Dortmund,og Bayern var ekstremt organiserte fra starten til slutten av 90-tallet. De hadde de klart beste spillerne. Rbk på den tiden var eksremt godt trent, spillerne var fotballkloke, og de var faktisk ikke så verst individuelt. Norge hadde en periode flere spillere i premier league enn scottland og wales til sammen.
Norge var en Belgia light på 90 tallet, og jeg tror vi aldri kommer tilbake dit heller. Se Norge - Brasil fra VM i Frankrike og se hvor gode Norge var!
Jeg vil anta landslaget fra 98 hadde slått dagens landslag. Tilsvarende med rosenborg. Roar Strand på sitt beste lå på rundt 1 til 1.2 mil per kamp som indreløper. Ørjan Berg tilsvarende. Skammelsrud litt under. Backene spesielt Bergdølmo løpte langt med mange spurter. I 99 mener jeg å huske at laget hadde en snittfart på 32.5kmh hvor Carew og Sørensen var de to raskeste. Barcelona hadde et snitt på rundt 33kmh for 2 sesonger siden.

Vi så det når Molde herjet mot potensielle CL lag i sin EL-gruppe og vant gruppen bare for noen år siden.
Min påstand er at fysikken er ikke så langt unna i dag, men manglende skarphet og fotballklokhet gjør at vi ikke klarer oss godt mot god europeisk motstand. Det går for sakte i hodet eller rett og slett for sløv.

Tror nok de største lagene som RBK møtte på 90-tallet tok litt lett på det i kombinasjon med at Rbk-laget var rett og slett ekstremt gode.
Et annet lag som herjet på den tiden i CL var Dynamo Kiev. De to beste ukrainske lagene har i dag et litt større budsjett enn det rbk har, men de har stadig lag i cl. Ok. Shaktar har en del større budsjett
Vi var i fjor heller ikke langt unna å gå hele veien inn til cl-gruppen. Et år som i grunn var katastrofalt.

Dårlig organiserte var de ikke nødvendigvis, men Norge lå særdeles langt fremme på dette området, og da spesielt Drillo og Eggen (på henholdsvis defensiv organisering og offensiv samhandling) i glansperioden. Så var vi selvsagt utrolig heldig med en del kvalitetsspillere som ble værende i klubben i en mannsalder og dro lasset. I dag forsvinner de med engang.

I forhold til løpskaasitet så håper jeg du er klar over at gjennomsnittlig distanse for en Premier League spiller i dag er godt over 10km. Oppi 15 på de høyeste. Det er ekstremt lite å hente på de beste lagene i forhold til løpskapasitet.

Molde møtte i stor grad falmende storheter den sesongen de "herjet" i EL. Lag som ikke var i nærheten av det de har vært i sine bedre årganger. Det er en vesentlig forskjell på middelmådige EL lag og det ypperste nivået i CL. Det er bare å se på når Malmø deltok sist. Det var rimelig brutalt.

Poenget er dog at det er fryktelig vanskelig for et lite lag å matche de beste i 2020, rett og slett fordi vi har klart dårligere individuelle ferdgheter, og det er få områder vi kan bli gode nok til oppveie for det. Vi hadde enkeltspillere som holdt et særdeles høyt nivå den gangen, men problemet er at om vi spar opp en midtbanespiller med ferdighetene til Ørjan Berg i dag så er han ut døra før det er gått et halvår.

Å bite fra oss i EL bør vi derimot kunne gjøre, og der bør lista også ligge. Lagene der er ikke like gode, og mange tar også veldig lett på turneringen (kanskje spesielt de engelske). Selv om det har kommet seg litt etter at vinneren får CL plass. Men det er ganske langt derfra til å matche de beste lagene i CL.
Cyrilp
Veteran

Location: Elsker Molde by, ikke MFK... Savner alltid Nidaros.

PostPosted: 16.06.2020 22:09    Post subject: Reply with quote

Synes Holse, Tagset og Samuel gjør en ok jobb i dag. Skulle gjerne sett Brattbakk da han har vist gode tendenser. Islamovich er usynlig, og gjør seg bort når han får sjansen. Men det skal vel litt til å få til noe stort utav spillet i dag for det var ufattelig kjedelig. Horneland fotball slik vi har lært å kjenne den. Håper det tar seg opp før det er for sent nok et år.
Captain
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 22:14    Post subject: Reply with quote

Etter å ha fått kampen litt på avstand, må jeg si at det var skuffende greier. Mest av alt på grunn av hvor lang tid hver eneste situasjon i kampen tok. Enten det var frispark, ballen ut på sidelinja, dommeren blåste ved en minste mulighet, og generelt enormt med oppstykking i spillet. Jeg synes disse elementene var med på å ødelegge en potensielt interessant kamp. Bare det å få ha ballhentere kan gjøre at man får fortgang i spillet, og forhåpentligvis vil dette komme på plass rimelig raskt.

Det var flere som skuffet meg i dag, men særlig Helland og Islamovic. De overlot enorme rom og var ikke løpevillig nok, synes jeg. Synes byttene av Helland og Islamovic kom i seneste laget. Dette er elementer jeg både tror og håper på at blir tatt tak i allerede neste kamp mot Molde.

Oppi alt, synes jeg at Valsvik hadde en del positive bidrag, både offensivt med pasningsfoten sin, men ikke minst defensivt. Han har i alle fall mye mer ro over seg enn det Hovland har, derfor forventer jeg at han får spille mot Molde. De pasningene han slo ut til Helland ved et par anledninger, kan jeg ikke minnes å ha sett fra en midtstopper i Rosenborg på mange år.

Synes Valsvik, Tore, Adegbenro, Zachariassen og til tider Hedenstad leverte helt ok. Synes ikke at Zachariassen kom helt til sin rett, noe jeg synes at han har gjort i de foregående treningskampene, forhåpentligvis vil dette være bedret til helgens kamp. Adegbenro kommer til å bli meget viktig denne sesongen, så lenge han holder seg skadefri.
Zorac
Legende

PostPosted: 16.06.2020 22:18    Post subject: Reply with quote

RBK-medlem wrote:
Nesten ingen RBK-medlemmer har egentlig noen verdens grunn til å være misfornøyde med denne kampen.

Og nei, jeg kommer ikke til å slippe den tråden under noen omstendighet[..]

Men hovedpoenget er altså at alle klubbmedlemmer som har støttet de to siste store avgjørelsene rundt hovedtrenerjobben (altså avskjedigelsen av Ingebrigtsen og ansettelsen av Horneland) fremstår for meg som fullstendig blottet for evne til refleksjon og å se ting i en større sammenheng, og følgelig uten noen god grunn til å klage på kamper som denne.

Jeez, det er jaggu folk på din ende av tråden som sliter med refleksjon også. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og til og med se på separate prosesser som nettopp det - separate. Selv støttet jeg sparkinga av Ingebrigtsen og er rimelig sikker på at vi hadde vært sportslig minst like langt unna i dag med ham som trener (i tillegg til å sannsynligvis være langt dårligere trent), og at han uansett hadde vært borte nå med langt større konsensus. Alle piler pekte jo nedover, både de målbare og det man ser fra tilskuerperspektiv, men jeg sporer av. På samme måte støttet jeg fullt ut fjerninga av Hoftun som sportslig leder. I begge tilfeller var imidlertid prosessen med å finne erstatter og resultatet av disse svake. Det er imidlertid ikke slik at resultatet av prosessene måtte bli dårlige.

En slik tankerekke som du presenterer her er jo kun en passiv-aggressiv konstruksjon som er fastlåst i første ledd av kjeden. Litt som å si at alle som klagde på Konradsen som anker (et Ingebrigtsen-grep, I might add) ikke har noen rett til å klage på Lundemo. De fikk det jo som de ville, og fikk bort Konradsen, må vite.

Men fortsett å holde i tråden du, så får du informere oss når du finner ut at det i den andre enden er en dau hest.
Neeskens
Proff

PostPosted: 16.06.2020 22:18    Post subject: Reply with quote

Det vil aldri bli noe spesielt utav disse Horneland greiene. Ja vi har spilt bare 1 kamp men laget et rett og slett ikke noe spesielt. Det holder ikke noe særlig høyt nivå.
Hva skal vi gjøre ?????
niccolai
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 22:24    Post subject: Reply with quote

[quote="enojado"]
Sløvsekken wrote:
Neeskens wrote:

*Kremt, host, hark*
Shakhtar og Dynamo Kiev er milevis foran RBK på budsjett..
Shakhtar solgte feks Alex Teixeira for 500mill.
Altså de to store i Ukraina kan ikke sammenlignes en gang.
Lagene under der er på nivå med ES i forhold til budsjett.

Shakhtar har en Junior Moraea som tjener omlag 30 mill i årer.
Kiev har en Verbic som ligger på samme nivå.

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
senador
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 22:42    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Slik blir det når hovedkriteriet for å være i styre og stell er « å kjenne klubben». Gjerne fremført med stort patos av et medlem av veteranlauget.
Kompetanse og langsiktighet er underordnet, bedre å ansette kjentfolk som kjøper udugelige svensker..
Horneland ryker før september

Her har vi kjernen til problemet. Ingen eksrbkere etter Eggen har vist seg å være dyktig i sentrale roller i form av trener eller sportsdirektør så langt. Kanskje det er på tide å tenke nytt?
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 23:24    Post subject: Reply with quote

[quote="Captain" ]Tror dette kommer til å bli en meget morsom kamp[/quote]

#fail

Det er i det hele tatt veldig lite meget morsomt med dette laget, utover en viss komisk effekt i at vi liksom skal være på, og løpe, trippe, takle og krige i øst og vest. Bittesmå pupiller og pulserende blodårer. Men uten noen som helst slags plan for hvor vi vil og hva vi skal. Kanskje må man sette det på kontoen for overtenning, men i dag så vi litt ut som et godt trent bedriftslag som fikk sin ene sjanse på Maracana.

For sett bort fra Adegbenros evner til å fullstendig massakrere sine oppassere (som dessverre ledsages av en slags tilskuereffekt hos medspillerne, som tilsynelatende helst ikke vil bli involvert rundt denne åpenbart overlegne spilleren) så er vi jo sørgelig begrensede og lette å lede og kontrollere. Faen, vi leder oss jo omtrent selv ned i trengte og dårlige innleggssituasjoner. Med vilje. Lett å klandre Dino, men det er vitterlig vanskelig å vite hva backer og kanter sikter på når de slett ikke gjør det. Ser noen mente vi skapte fire sjanser - jeg telte to og en halv (1 stor).

Defensivt er vi jo ganske solide, omtrent som man må kunne forvente med fire spillere med landskamper, og strengt tatt 5-2-3-formasjon hjemme mot Norges mest lavtscorende bortelag. Og fortsatt trenger vi stjernekeeperen vår for ikke å glippe poenget mot slutten. Men god keeper er jo lov.

Jeg sliter med å se hva som skal bedre seg med mindre motstanderen gjør det lett for oss. Mister ball i oppbyggende, skulker unna løp. Vår eneste store sjanse kom etter nonchalant forsvarsspill pluss individuell ferdighet i toppklasse. Er det virkelig en strategi som gir 60+ mål på de siste 29 kampene?

Børs:

Hansen BB 7 - Stjerna vår.

Hedenstad 5 - Konsentrert. Helt på det jevne.

Reginiussen 7 - Feilfri bakover.

Valsvik 4 - Gode defensive involveringer. Shaky minus med ball.

Trondsen 4 - Ble effektivt låst av i sin korridor. Kontroll defensivt. Litt sjansespill med ball og unødvendig gult skjemmer.

Zachariassen 5 - Truende og direkte rundt boks, begrenset og passiv i oppbyggende spill.

Lundemo 4 - Stort sett trygg og solid, men tar alt for lite initiativ.

Tagseth 5 - Veldig arrig og ivrig på å involveres, men mangler ro til å velge litt skarpere løsninger.

Helland 4 - Virker spillesugen, men det blir få gode og ganske mange dårlige involveringer. Bør score.

Islamovic 2 - Viser glimtvis at det bor en spiller der, men framstår litt tung og utilpass.

Adegbenro 6 - Får hele det offensive ansvaret på skuldrene, men får ikke betalt av medspillerne alltid. Løper seg litt tom og blir borte sammen med resten i andre.

Holse - Viser litt kvikkhet, men ellers lite involvert.

Meling - Nøkkelinvolvering defensivt, offensivt som vanlig. Farvel?

Ceide - Dribler seg stort sett bort.

Botheim - Lykkes strengt tatt ikke med noen ting?

Åsen - Gir laget enda mer av det de allerede hadde i panisk alibijobbing.

Horneland 2 - Det er vanskelig å se at dette laget har knekt noen koder offensivt. Vil trives bedre med å bygge festning mot overmakten i neste runde?
gurgla
Veteran

PostPosted: 16.06.2020 23:51    Post subject: Reply with quote

Huff dette var skrale saker.

Uansett om dette minnet om en treningskamp mtp stemning, ingen folk eller ballgutter så er det ingen unnskyldning eller kan brukes som en forklaring. Det var en ræva prestasjon fra start til slutt med få lyspunkter!

Morsomt med Tagseth, Samuel virker skarp men Dino altså? Ikke i kampform i det hele tatt, han så skikkelig tung ut og hadde ingen energi. Tipper Horneland han trent han i senk.

Med tap mot Molde og dårlig spill så bryter helvetet løs igjen med utenomsportslig saker. Det er jeg skikkelig lei!
Back to top
RBK-medlem
Junior

PostPosted: 17.06.2020 00:10    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
RBK-medlem wrote:
Nesten ingen RBK-medlemmer har egentlig noen verdens grunn til å være misfornøyde med denne kampen.

Og nei, jeg kommer ikke til å slippe den tråden under noen omstendighet[..]

Men hovedpoenget er altså at alle klubbmedlemmer som har støttet de to siste store avgjørelsene rundt hovedtrenerjobben (altså avskjedigelsen av Ingebrigtsen og ansettelsen av Horneland) fremstår for meg som fullstendig blottet for evne til refleksjon og å se ting i en større sammenheng, og følgelig uten noen god grunn til å klage på kamper som denne.

Jeez, det er jaggu folk på din ende av tråden som sliter med refleksjon også. Det går an å ha to tanker i hodet samtidig, og til og med se på separate prosesser som nettopp det - separate. Selv støttet jeg sparkinga av Ingebrigtsen og er rimelig sikker på at vi hadde vært sportslig minst like langt unna i dag med ham som trener (i tillegg til å sannsynligvis være langt dårligere trent), og at han uansett hadde vært borte nå med langt større konsensus. Alle piler pekte jo nedover, både de målbare og det man ser fra tilskuerperspektiv, men jeg sporer av. På samme måte støttet jeg fullt ut fjerninga av Hoftun som sportslig leder. I begge tilfeller var imidlertid prosessen med å finne erstatter og resultatet av disse svake. Det er imidlertid ikke slik at resultatet av prosessene måtte bli dårlige.

En slik tankerekke som du presenterer her er jo kun en passiv-aggressiv konstruksjon som er fastlåst i første ledd av kjeden. Litt som å si at alle som klagde på Konradsen som anker (et Ingebrigtsen-grep, I might add) ikke har noen rett til å klage på Lundemo. De fikk det jo som de ville, og fikk bort Konradsen, må vite.

Men fortsett å holde i tråden du, så får du informere oss når du finner ut at det i den andre enden er en dau hest.

Dette må jeg si var et meget svakt svar. La meg forklare hvorfor:

Det blir rett og slett helt feil når du påstår at det er to separate prosesser, all den tid den ene direkte fører til den andre. Uten sparkinga av Kåre Ingebrigtsen ville altså ikke den påfølgende ansettelsesprosessen oppstått, følgelig henger de sammen.

Når det er sagt så ble det av styret behandlet som to separate prosesser, noe vi har sett konsekvensene av siden. På generelt grunnlag så er det selvfølgelig slik at det noen ganger er det riktige å avskjedige en trener. Men man skal være veldig bevisst på at det å fatte den avgjørelsen medfører et ansvar for å sørge for at erstatteren vil gjøre det bedre, hvis ikke har man jo mislyktes. Og det er derfor veldig uansvarlig å bare sparke en trener uten å ha en erstatter klar. At det er noe som ofte skjer rundt om i fotballverden betyr ikke at det er en klok ting å gjøre. Det er rett og slett en uansvarlig gambling. Det kan slå ut kjempebra, og det kan slå ut katastrofalt. For Rosenborg peker det meste per nå mot at den siste avskjedigelsen har medført sistnevnte.

Så skal ikke jeg utover det bruke mer spalteplass i akkurat denne tråden på å diskutere sparkingen av Kåre Ingebrigtsen ettersom det hører hjemme i andre tråder. Men det blir først etter jeg har adressert den påstanden både du og de aller fleste andre som fremdeles støtter den avgjørelsen bruker som hovedargument for å fortsatt forsvare den: at det ville gått enda verre om han ikke hadde blitt sparket. Det er rett og slett en hypotetisk påstand vi aldri vil få svar på. Jeg er totalt uenig i den påstanden, men det er ikke relevant ettersom påstanden i seg selv er meningsløs. Fordi den er en antakelse om et alternativt scenario som det aldri ble noe av. Og en påstand som ikke kan etterprøves, altså ikke er falsifiserbar, er den svakeste typen påstand man kan komme med. Det eneste vi kan måle kvaliteten på en beslutning i er hvilke konsekvenser den fører med seg i den virkelige verden.

Og konsekvensene av den prosessen som startet med den avgjørelsen i juli 2018 har foreløpig medført et Rosenborg som faktisk har vært svakere etter den ble tatt enn før. Det bevises enkelt og greit med resultatene, som tross alt til syvende og sist er det toppidrett måles med.

Så kan jeg avslutningsvis her tillegge at selv om jeg både var imot sparkingen av Ingebrigtsen og den påfølgende ansettelsen av Horneland, så mener jeg (sikkert ironisk nok vil mange si) at det ikke er riktig å avskjedige Horneland enda. I alle fall ikke om vi skal være konsekvente mot ham i samme ånd som mot hans to forgjengere Brutter'n og Perry. Altså at det handler om framgang. Jeg mener generelt at, uavhengig av øvrige faktorer, så blir det som hovedregel feil å sparke en trener så lenge man har framgang. Og tross alt så var denne seriepremieren ganske mye bedre enn fjorårets. Riktignok fordi fjorårets tilhører en av de aller svakeste i klubbens nyere historie. Men fremgang likefullt. Så får de neste 5-6 rundene enten bekrefte eller avkrefte den fremgangen.
tr0ndern
Veteran

PostPosted: 17.06.2020 05:50    Post subject: Reply with quote

SverreTrd wrote:

Uenig: Jeg og flere med meg har sagt nøyaktig dette lenge, så her er det stor dissens. Uansett hva de ivrigste på forumet har "oppsummert".

Hvor mye vi kan påvirke er begrenset, jeg var på årsmøtet og stemte mot Koteng, og fornyet ikke sesongkortet før årets sesong.

Forøvrig er jeg fullt ut enig i det du skriver, og du kan gjerne gjenta det! Det at vi endte opp med Horneland er på mange måter kronen på verket etter at KI ble sparket på den måten han gjorde.

Forhåpentligvis tar det ikke alt for mange runder før dere blir i stand til å mobilisere mange nok til å kreve ekstraordinært årsmøte og mistillit mot styret?
WT62
Veteran

PostPosted: 17.06.2020 06:00    Post subject: Reply with quote

Spilte med høye skuldre iflg Horneland.
Dvs at de var såpass anspente og nervøse at de ikke fikk ut potensialet sitt.
Ok. Dette er Norges klart største klubb, topp 2 i spillerstall , spiller hjemme mot ett lag som alltid taper åpningskampen og uten tilskuere..
Dette takler ikke trener og spillere.
Ser lovende ut dette...
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 17.06.2020 06:56    Post subject: Reply with quote

BalleK wrote:
Det går alt for sakte - både hodet og beina er på "sakte fart".

For meg er dette fasiten etter gårsdagens kamp. Desverre en utvikling vi har sett over flere år.

Vi har spillere gode nok, til å ha kontroll over de fleste lag i Norge, men det går så sakte at vi hverken klarer å slite ut, eller bryte ned et lag som legger seg bakpå.

Jeg synes ikke det de prøvde på i går var så ille, hvis det bare ikke var sirup i bein og hode.

Får håpe det skyldes åpningskam, men er redd det er en vane som har satt seg hos spillerne, som hverken Kåre eller Horeland har klart å endre.
Back to top
PerO
Veteran

PostPosted: 17.06.2020 07:06    Post subject: Reply with quote

WT62 wrote:
Horneland har mistet alt av tillit hos meg. Vi har maks ett mål inne i hver kamp , dette er grått og trist , ingen samhandling , bare poling og dueller.
Få tak i B/G treneren asap og send vestlendingene hjem

Les tv oversikten bedre neste gang, så kanskje finner du riktig kamp.

Det var ikke poling og dueller som preget RBK sin kamp i går.
Back to top
zaphod81
Veteran

PostPosted: 17.06.2020 07:11    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med 'sakte'? Det gikk jo ikke sakte. Det gikk bare fram og tilbake, på kryss og tvers helt til noen fikk nok og prøvde på umulig pasning eller dribleraid. Det var langt unna det slowmo-spillet vi så i 2018, og likevel dårligere.

Problemet er ikke intensiteten, det er at vi løper som om det er firkantspill og ikke noe mål på banen. Ingen plan for hvordan et løp eller en pasning får oss nærmere målet, så vi ender opp med mye støttetouch langs kantene. Veldig få som er villige til å bevege seg vekk fra defensiv utgangsposisjon. Veldig sjelden vi forsøker å vende spill eller få ballen sentralt, det blir safing hele veien.
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Next
Page 17 of 19

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2020 RBKweb