English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Bjørn Maars Johnsen
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 21.08.2019 11:28    Post subject: Reply with quote

Tja.
Back to top
View user's profile Send private message
Kai88
Veteran


Joined: 26 May 2010
Posts: 2511

PostPosted: 21.08.2019 11:30    Post subject: Reply with quote

Maars 90 lån med opsjon ville vært en god signering. Overbevist over at toppnivået til Maars er høyere enn Søders.

Jeg likte faktisk det jeg så i landskampene. Han jobber bra, men havner (selvsagt) i skyggen av King. Virker å være en veldig lik type som Søder, men jeg tror han er raskere og bedre teknisk. Mitt inntrykk, hvertfall. I tillegg virker han å ha veldig få primadonnanykker..
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2019 11:33    Post subject: Reply with quote

Ett mål på tre kamper for AZ i fjor er LANGT unna å være statistisk relevant alene for målproduksjonen hans over tid. Alt for lite utvalg. Hadde keeper reddet den ene avslutningen hadde han fått liggende åttetall i protokollen for minutt/mål. Det kan altså ikke brukes. Da er det mer relevant å trekke inn målproduksjonen hans før den ene sesongen i den Haag, som kan tyde på at den sesongen var et blaff, og ikke et gjennombrudd.

Så kan man selvfølgelig mene, uavhengig av dette, at han har de underliggende ferdighetene som skal til for å heve laget vårt som spiss. Jeg er uenig, synes han er for svak teknisk, treig i forflytningene og uryddig i bevegelsene, og foretrekker i så fall Søderlund, faktisk. Dette er for meg en type innbytter som en del lag liker å ha i bakhånd til enkelte kampscenarier.

Og jeg tviler på at noen her inne har sett nok av Islamovic, Ozegovic eller Gueye til å sammenligne noe som helst. Ei heller jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18453

PostPosted: 21.08.2019 11:34    Post subject: Reply with quote

Relativt positiv til BMJ, tror han vil passe veldig bra i vår formasjon og det er ikke lenge siden han pøste inn mål i en vesentlig bedre liga.
Back to top
View user's profile Send private message
Strominho
Veteran


Joined: 30 Aug 2012
Posts: 1045
Location: Tønsberg

PostPosted: 21.08.2019 12:51    Post subject: Reply with quote

Til en fornuftig penge er jeg positiv til å hente en landslagsspiller. Skal gi han en kjangs om han kommer.
Back to top
View user's profile Send private message
puckno
Veteran


Joined: 13 May 2006
Posts: 4803

PostPosted: 21.08.2019 13:31    Post subject: Reply with quote

Hvis det er en mulighet til en fornuftig penge så tenker jeg at Maars er verdt å forsøke, og en mye mindre gamble enn Ozzy, Isla og de andre vi har blitt linket til.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 21.08.2019 13:32    Post subject: Reply with quote

Skeptisk til ett direkte kjøp, men lån ut året med opsjon hadde vært helt greit.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2019 13:34    Post subject: Reply with quote

Det er klart det føles som en mye mindre gamble for oss randoms, fordi vi har sett 4-5 kamper med Johnsen, og null og niks kamper av de andre til sammen, men for klubben er det jo i alle fall i litt større grad en informert beslutning hvilken av disse spissene som holder høyest nivå og passer oss best.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.08.2019 13:43    Post subject: Reply with quote

Jeg ville trodd det hadde vært mer fornuftig å hente en litt annen type. Maars har jo en del av de samme styrkene som Søder, og jeg ville nok heller hatt Wadji eller en lignende type som gir Horneland flere strenger å spille på.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Harceïde
Veteran


Joined: 03 Mar 2011
Posts: 6565

PostPosted: 21.08.2019 13:45    Post subject: Reply with quote

Folk skriker nei til Maars. Jeg forstår det ikke.

Med vår begrensede økonomi, speiding og tiltrekningskraft, tror jeg vi har plass til en spiss som for èn sesong siden puttet 19 mål i Æresdivisjonen. Ikke fordi han er et perfekt kjøp, men helt realistisk: vi kan ikke håpe på noe stort bedre, og det er uansett et skritt opp fra Søderoffside/Offsidelund.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2019 13:56    Post subject: Reply with quote

AZ tenkte sikkert også at de skulle få bruk for en spiller som scoret 19 mål sesongen før. Det gjorde de ikke.

Kan det tenkes at det baserer seg på en helt korrekt vurdering av at nivået hans egentlig ikke tilsier at han skal bøtte inn masse mål i den ligaen, og at prestasjonene hans på trening overhodet ikke kunne forsvare å satse på ham?

En ting er sikkert: vi kan ikke hente spillere utelukkende basert på ett stykk imponerende meritt (for det er det jo), i alle fall ikke rett etter at spilleren har brukt et helt år på å vise at han kanskje ikke holder det nivået jevnt over.
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 21.08.2019 13:56    Post subject: Reply with quote

Det spørs vel litt hva de ønsker - vil de ha en som kan gå inn og gjøre mye av det samme som Søderlund er vel BMJ en veldig passende kandidat. Om vi heller vil kunne snu kampbilder og endre hvordan vi angriper er han nok ikke det.
Back to top
View user's profile Send private message
hatemolde
Senior


Joined: 25 Jul 2018
Posts: 206

PostPosted: 21.08.2019 13:56    Post subject: Reply with quote

Maars har putta 20 mål på 37 kamper for Den Haag i en liga som er mye bedre enn tippeligaen,hvis vi hadde hentet han rett fra Den Haag istedenfor AZ så tror jeg folk har vært mye mye mer gira på han . At han ikke fikk sjansen i AZ betyr jo ikke at han er noe dårligere enn hva han var i Den Haag, Vi hentet Prica fordi han ikke fikk spilletid i Sunderland og det gikk jo meget bra. Til sammenligning så har Søder putta 12mål på 42 kamper i Eliteserien. Selv om det ikke er en signering i Prica klassen så er det en betydelig oppgradering til Søderlund
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 21.08.2019 14:07    Post subject: Reply with quote

Søderlund har 75 mål på 176 kamper i Eliteserien.
Back to top
View user's profile Send private message
hatemolde
Senior


Joined: 25 Jul 2018
Posts: 206

PostPosted: 21.08.2019 14:19    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Søderlund har 75 mål på 176 kamper i Eliteserien.


jeg tok med de 2 siste sesongene etter han kom tilbake fra St. Et
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 21.08.2019 14:29    Post subject: Reply with quote

Jeg er positiv til Maars jeg, men at han er en betydelig oppgradering fra Søderlund er jeg ikke helt med på. Søderlund i dagens form er landslagsnivå. Alt handler om form, tillitt over tid i laget og relasjoner. Maars går ikke inn å briljerer fra første sekund, det gjør neppe denne serberen vi visstnok er i ferd med å signere heller. Skal vi ha en som er markant bedre enn Søderlund i dagens form så må vi opp på en prishylle vi ikke har råd til.
Back to top
View user's profile Send private message
Lomaxx
Veteran


Joined: 29 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 21.08.2019 14:32    Post subject: Reply with quote

Ser i grunn ikke pointet med å hente Søderlund 2.0 når vi har originalen. Fult mulig han holder nivået og vell så det, men syns heller vi burde gå etter en spiller som har litt andre strenger å spille på. Om vi ikke kan lempe ballen opp på en stor og sterk spiss fordi han blir tatt ut av Frode Kippe x2 så kan det være greit å ha en spiss som kan løpe sirkler rundt dem. Helst ser jeg at vi henter benkevarmerne våre fra Norge om vi absolutt skal betale for dem.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
hatemolde
Senior


Joined: 25 Jul 2018
Posts: 206

PostPosted: 21.08.2019 14:32    Post subject: Reply with quote

hello wrote:
Jeg er positiv til Maars jeg, men at han er en betydelig oppgradering fra Søderlund er jeg ikke helt med på. Søderlund i dagens form er landslagsnivå. Alt handler om form, tillitt over tid i laget og relasjoner. Maars går ikke inn å briljerer fra første sekund, det gjør neppe denne serberen vi visstnok er i ferd med å signere heller. Skal vi ha en som er markant bedre enn Søderlund i dagens form så må vi opp på en prishylle vi ikke har råd til.


Helt enig, jeg mener at Maars er et safere kort enn Serberen
Back to top
View user's profile Send private message
Skammels!
Junior


Joined: 09 Jul 2013
Posts: 98
Location: Oslo

PostPosted: 21.08.2019 14:34    Post subject: Reply with quote

zaphod81 wrote:
Ett mål på tre kamper for AZ i fjor er LANGT unna å være statistisk relevant alene for målproduksjonen hans over tid. Alt for lite utvalg. Hadde keeper reddet den ene avslutningen hadde han fått liggende åttetall i protokollen for minutt/mål. Det kan altså ikke brukes.


Nja... nå hadde han seks mål fordelt på 845 minutter for AZ i fjor. Kanskje ikke det mest komplette grunnlaget det heller, men det går også an å vri på det: Å noenlunde opprettholde en scoringsrate per minutt til tross for lite tillit og til tross for at de minuttene han fikk var fordelt på hele 22 kamper, er ganske godt gjort.

Så har vel, som du med rette påpeker, verken jeg eller så mange andre her sett så mye av Islamovic og Ozegovic - mens RBK forhåpentligvis har det. Så antakelsene om at Maars er et bedre valg er jo basert på statistikk og liga. De 13 landskampene jeg selv har sett Maars, bidrar vel heller i negativ retning for min del.

Når det gjelder risiko så er det vel likevel rimelig å anta at elementer som scoringsrate i Nederland, statsborgerskap, kjennskap til norsk fotball osv. er med på å gjøre et lån med opsjon/kjøp av Maars til et mindre risikabelt kjøp enn et par av de andre som er nevnt.
_________________
Laget som alltid står på. Hele Norges RBK! Rosenborg er laget mitt. Et eventyr i svart og i hvit!
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 21.08.2019 14:37    Post subject: Reply with quote

Lomaxx wrote:
Ser i grunn ikke pointet med å hente Søderlund 2.0 når vi har originalen. Fult mulig han holder nivået og vell så det, men syns heller vi burde gå etter en spiller som har litt andre strenger å spille på. Om vi ikke kan lempe ballen opp på en stor og sterk spiss fordi han blir tatt ut av Frode Kippe x2 så kan det være greit å ha en spiss som kan løpe sirkler rundt dem. Helst ser jeg at vi henter benkevarmerne våre fra Norge om vi absolutt skal betale for dem.


Vi trenger ikke en annen type mener jeg. Vi trenger samme type som Søderlund, Bendtner, Iversen, Prica, Sørloth, Johnsen, Carew, etc. Altså spisser og spillertyper som har gjort suksess i Rosenborg sin måte å spille fotball på. Skal vi ha en annen type så må vi endre måte å spille på når vi bytter, og det er ikke jeg noe fan av. Rollespillere er en av grunnsteinene i hvordan Rosenborg er bygd opp sportslig over flere år. Konradsen i mente.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 21.08.2019 14:40    Post subject: Reply with quote

Statistikk er statistikk. At en spiller scorer mye mål ett år i én klubb, er langt på vei noen garanti for at det kan skje igjen.


Ser man bort fra oppholdet i Den Haag, har han 59 mål på 183 kamper i resten av karrieren (ifølge Wikipedia), altså et mål i litt under hver tredje kamp, og brorparten av disse kampene er spilt i lag kun spesielt interesserte har hørt om. En sesong i Atletico CP med rett over et halvt mål per kamp er det beste han har hatt utover Den Haag, og jeg får i hvert fall ikke ståpels av tallene hans ellers.

Jeg sier på ingen måte at Maars ikke ville funke, men å bruke en enkelt sesong for en 27-åring som argument for at han er giftig, blir for tynt. I hvert fall når han har rota rundt i rimelig ukjente lag tidligere, og det uten å virkelig utmerke seg der.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2019 14:52    Post subject: Reply with quote

Det er klart man hadde vært mer gira dersom man hentet han rett fra målscoring i den Haag (selv om jeg var skeptisk da også), og ikke rett etter at AZ syntes de hadde kjøpt katta i sekken.

Alt handler uansett om i hvilken grad man tror en sånn prestasjon er representativ for nivået. Jeg synes Maars har såpass store begrensninger teknisk og i spilleforståelsen at han risikerer å bli en gigantisk, og sikkert ganske dyr flopp når han konstant må bevege seg i små rom mot forsvarere som konsentrerer seg veldig om midtspissen, og mener en enkeltsesong for et middels lag i Eredivisie ikke beviser noen ting alene.

Da vil jeg heller ha en signering av en sånn Lukas Spalvis eller tilsvarende som jeg vet lite til ingenting om, men koster en del penger, og har noen interessante ferdigheter og relevant erfaring. I det minste slipper jeg å lukte det på forhånd hvis de flopper.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 21.08.2019 14:53    Post subject: Reply with quote

Ikke sett noe på statistikken hans selv, men generelt spiller jo også posisjonen til klubbene inn en del. Å score i 1 av 3 kamper på et lag på nedre halvdel er ikke nødvendigvis så ille.

Når det er sagt så har jeg ikke blitt veldig imponert av det jeg har sett av han. Ikke noe som tilsier at han er klart bedre enn Søderlund i allefall.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2019 14:54    Post subject: Reply with quote

Skammels! wrote:
zaphod81 wrote:
Ett mål på tre kamper for AZ i fjor er LANGT unna å være statistisk relevant alene for målproduksjonen hans over tid. Alt for lite utvalg. Hadde keeper reddet den ene avslutningen hadde han fått liggende åttetall i protokollen for minutt/mål. Det kan altså ikke brukes.


Nja... nå hadde han seks mål fordelt på 845 minutter for AZ i fjor.


Den legger jeg meg uten videre flat på, så tydeligvis på utdatert statistikk. Da er jeg ikke like negativ til statistikkbruken, åpenbart.
Back to top
View user's profile Send private message
SuperTimCahill
Veteran


Joined: 05 Nov 2010
Posts: 1226

PostPosted: 21.08.2019 15:07    Post subject: Reply with quote

Veldig positiv til å få han inn på lån ut sesongen. Leverer han ikke, er det bare å droppe kjøp.

Han har ikke imponert meg i landslagstrøya heller, men en norsk landslagsspiss vil uansett være verdt et forsøk på et relativt risikofritt lån.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, ... 14, 15, 16  Next
Page 2 of 16

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb