English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Igoh Ogbu
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
rail
Rutinert


Joined: 23 Dec 2018
Posts: 594
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.06.2020 00:53    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
..at han skulle dominere allerede nå. Det har han vel forsåvidt gjort etter forutsetningene


Alltid like underholdende når sofa- og skivebordshelter vet så MYE bedre enn all verdens fotballfaglig personell. Ikke første gang, og definitivt ikke siste gang. Har dere sett mye av Ogbu for Levanger og Sogndal? Det at dere hater Hovland gjør jo ikke nødvendigvis Ogbu til en god (nok) spiller? Ja, jeg vet han kun er 20.

Hvis dere da ikke antyder at spilleren ble vurdert av klubben til å ha feil hudfarge?
Back to top
View user's profile Send private message
Robert81
Rutinert


Joined: 24 Feb 2011
Posts: 560

PostPosted: 13.06.2020 01:41    Post subject: Reply with quote

Nå har jo ikke fotballfaglig personell ansatt i Rosenborg nødvendigvis utvist den beste dømmekraften over en relativt lang periode. Det er også til å undre seg over at vi glatt betaler 12 millioner for Hovland, mens et stort talent som har forutsetninger til å danke ut samme spiller i kvalitet innen kort tid går for vekslepenger motsatt vei.

Sogndal hadde ikke gått med på en byttehandel med Ogbu mot Hovland i morgen.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 13.06.2020 01:54    Post subject: Reply with quote

Tror ikke folk mener at dette har med hudfarge å gjøre. Derimot så er det ganske tydelig at klubben har et fokus på helst norsk, eller til nøden skandinavisk, i sin spillerlogistikk. Den gamle facinasjonen av 9 trøndere på San Siro er historie, men likevel ser det ut til at nasjonalitet har mer å si enn prestasjoner. Dette kommer tydelig frem når man velger å satse på to norske, relativt gamle og stasjonere midtstoppere, som på ingen måte har forsvart plassen sin på laget. I hvertfall ikke i mine øyne. For så å kvitte seg med et ( muligens to) stoppertalentet med et høyt potensiale og lav alder. Hadde Ogbu hatt et mer trønderskklingende namn som Kvarme, Bragstad, Hjelde, Iversen eller Bratseth så hadde han nok neppe blitt solgt. Ikke akkurat Van Dijk han kjemper mot.
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3338
Location: Sandnes

PostPosted: 13.06.2020 08:12    Post subject: Reply with quote

Hvis det stemmer at Sogndal hadde kjøpsopsjon på Ogbu så synes jeg det er veldig rart. Man låner ut spillere for at de skal bli bedre (eller?) Men hvis Sogndal har kjøpsopsjon så kjøper de han jo hvis han blir god. I så fall får vi han bare tilbake dersom han ikke blir god...

Er det noen som faktisk vet dette?? Det høres jo veldig merkelig ut.

I praksis har jo spilleren selv også en del å si - det er jo ikke ren slavehandel som drives heller. Mulig at Ogbu trives OK i Sogndal og synes at han har god utvikling ved å spille på dette nivået? Men det er veldig rart at vi ikke dyrker frem stoppertalentene når vi har stoppere som dels har høy tabbeprosent og dels er på hell pga. alder.
_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 13.06.2020 08:17    Post subject: Reply with quote

Zorac wrote:
Montana wrote:
Fasinerende at flere her er overbevist om at dette er en feil og til og med basert på nasjonalitet Neutral hva baserer dere det på? Følger dere alle Sogndals kamper tett?


Også fascinerende med sånne som mener at folk som har en annen oppfatning enn en selv ikke kan ha (godt) kunnskapsbasert forhold til saken. Det har noe Ulsethsk over seg.


Mange har uttalt at det er helt feil at Ogbu drar og noen påstår det handler om nasjonalitet. Jeg etterspør hva man baserer det på. Mener du at vi bare skal stole blindt på andres meninger på nettet? Jeg har ikke sett Ogbu spille, og velger å tro at han drar til Sogndal fordi han ikke er god nok/ønsker seg fast førstelagsfotball. For dette kan like gjerne handle om at Ogbu ikke er tilfreds med en utfordrer rolle i rbk. Om Ogbu er så bra/har så høyt potensiale skulle man nesten tro en bedre klubb en Sogndal kom på banen. Jeg kan virkelig ikke forestille meg at alle som er påståelige her har sett Sogndals kamper. Men det er jo ingen som stopper dere i å utdype hvordan dere kom til konklusjonen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.06.2020 10:43    Post subject: Reply with quote

Tja, det går an å se litt hvem som mener hva. Det er som regel snakk om brukere med mange hundre, kanskje tusenvis av innlegg her inne, og har man vært her en stund får man et inntrykk av hvilke brukere som er gode analytikere og etterrettelige i argumentasjonen. Og ja, en del folk ser mer mer enn bare Rosenborg-kamper, og OBOS har etterhvert fått brukbar dekning.

Selv har jeg ikke sett så mye av Ogbu i Sogndal, kanskje bare et par kamper, men fikk sett han mer i Levanger da det tilfeldigvis var en periode hvor de fikk mange kamper på TV. Det jeg så var lovende; bra fart og fysikk, kompromissløst duellspill, brukbar på å bryte foran, og jevnt over lav feilprosent. Det er slett ikke sikkert han er eller blir god nok for oss, men jeg synes det er meget spesielt å i praksis selge ham som nittenåring etter ett år i klubben når han på ingen måte har gjort seg bort. Det hadde aldri skjedd om han var sønn av en Eggen-disippel, for å si det slik.

På den annen side kan jeg ikke huske å ha sett et eneste argument for hvorfor det er rett å selge ham utover at vi må stole på at klubben har kontroll. Det er det dessverre ingen grunn til, da man over tid har kvittet seg med spillere som senere viste seg å være svært gode fordi de ikke fikk det til å funke, hatt spillere som grunnet tilfeldigheter har fått sjansen sin og vist at de burde hatt den tidligere, og samtidig gitt skandinaver langt mer tillit enn de fortjener.

Analyser av Ogbu og Rosenborgs tendens til å gjøre nåløyet videre jo nærmere Norge man kommer er det flere som har kommet med her inne, men du velger å avfeie det med at folk ikke har kunnskap nok til å mene dette - og merkelig nok fortsette å etterspørre argumenter. Du må på din side gjerne fortelle hvorfor Ogbu ikke bør få sjansen og hvorfor det var rett å låne ham ut med opsjon allerede etter ett år. Dét er det faktisk forsvinnende lite argumentasjon for.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 13.06.2020 10:53    Post subject: Reply with quote

Du får nesten spesifisere hvem det er du mener jeg skal stole blindt på fordi de poster mye her inne. Hva som er god analyse og argumentering blir jo litt opp til hver enkelt å bedømme. Jeg håper virkelig ikke at du tror vi skal ha noen som setter fasit her. Det blir litt som å si at vi må stole på ekspertene i Dagbladet og VG fordi de har skrevet veldig mange artikler. Du er jo en av de som hyppigst avviser Morten P og co (med rette)

Og ja jeg ser argumentene, jeg har bare tilgode å høre fra noen som faktisk sier de har sett spilleren utover noen få kamper. Corect me if im wrong?

Jeg skriver jo heller ikke at Ogbu ikke burde fått sjansen eller at han ikke kommer til å bli god. Men det er ikke sikkert at Rosenborg alene kan velge at Ogbu blir, og åpenbart kan ikke han regne med noe særlig spilletid for A-Laget enda. Det blir konspiatorisk å påstå at det ikke har noe med nivået hans å gjøre, men basert på nasjonalitet.
Back to top
View user's profile Send private message
niccolai
Veteran


Joined: 25 May 2008
Posts: 1628

PostPosted: 13.06.2020 11:29    Post subject: Reply with quote

Jeg og flere andre her har vel ikke nevnt hudfarge.
Jeg påpeker at klubben nå renskes for spillere utenom skandinavia.
Dette ser vi også på Serbecic.

Får de et bra bud på Samuel blir han solgt.


Det er rett å slett elendig at vi slipper fra oss et såpass bra talent. Atpåtil i en posisjon vi er aldrende. Det gir absolutt null mening.
HÃ¥per noen kan konfrontere ledelsen i RBK med dette.
Det samme gjelder Serbecic
_________________
"Spennende spiller denne Werni!!, Demper hardere enn han skyter!!"

Sitat fra Ivar Hoff..
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 13.06.2020 11:35    Post subject: Reply with quote

Hvor mange kamper har du sett Ogbu spille? Hvordan vurderer du han ut ifra det?

Og hva i all verden menes med at Adegbenro selges når vi får et bra bud? Som om det er en greie forbeholdt ikke-skandinavere? Ja såklart selges han om vi får et bra bud. Det samme gjelder for alle spillerne i Rosenborg.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.06.2020 11:51    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Du får nesten spesifisere hvem det er du mener jeg skal stole blindt på fordi de poster mye her inne.


Det må du jo finne ut av selv, men jeg vil anta du har noen her inne du stoler mer på enn andre når det gjelder analyser og faglige vurderinger. Og du misforstår; jeg sa aldri at du skal stole blindt på noen fordi de poster mye, men gjennom flere hundre eller tusen poster bør det være mulig å vurdere hvorvidt vurderingene deres er noen lunde treffsikre. Sjøl har jeg i hvert fall mentalt "kategorisert" såpass at det er enkelte jeg (i overført betydning) lytter mer til enn andre. Dessverre er flere av disse ikke lenger (særlig) aktive, men det er en annen sak.

Jeg sier altså ikke at du skal stole blindt på noen av noen som helst grunn, men det er dumt å avfeie kategorisk når noen - og som her, flere - kommer med en mening som de tydeligvis har en viss dekning for. I hvert fall når du selv legger til grunn at de ikke kan nok/har sett nok til å ha en mening - kanskje fordi du selv er i den kategorien?
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 13.06.2020 11:56    Post subject: Reply with quote

Jeg sa rett ut at jeg aldri har sett spilleren. Jeg mistenker at få, om noen har sett han mer enn noen få kamper på lavere nivå basert på postene jeg leser, og fordi hvorfor skulle noen ha interesse av Sogndals kamper, men jeg tar høyde for at jeg tar feil der.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 13.06.2020 12:03    Post subject: Reply with quote

Hvor lenge er det til statuen av Eggen rives ned fordi han omtrent hadde bare blendahvite trøndere i førsteelleveren ?
Har liten tro på at dette går på hvor Ogbu kommer fra eller at klubben ønsker bare nordmenn.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.06.2020 12:18    Post subject: Reply with quote

Altså nå må vi ikke komme dit at vi begynner å nærmest desperat lete etter rasistiske motiver i absolutt alt heller da. Ogbu har vært i klubben en god stund nå, og jeg vil tro årsaken til at han selges er at man ikke har sett tilstrekkelig utvikling til at han realistisk sett vil bli noe førstevalg i nærmeste fremtid. Om han hadde vært tett oppunder å utfordre om plass i RBK så hadde vel strengt tatt større/bedre posisjonerte klubber enn Sogndal vært på banen.
Back to top
View user's profile Send private message
Ståle
Veteran


Joined: 06 Aug 2009
Posts: 1177
Location: Trondheim

PostPosted: 13.06.2020 12:36    Post subject: Reply with quote

Merkelig at en spiller som for et år siden spilte u20 vm for en såpass stor nasjon som Nigeria, ikke skal være god/talentfull nok til å satses på i rbk. Rbk sa vel i praksis at de ikke ville satse på Ogbu da de godtok en kjøpsopsjon i utlånsavtalen.

Generelt lurer jeg på hvorvidt rbk har noen plan når de henter unge talenter fra utlandet. De bør jo ha en 3-5 årsplan for hvor/hvordan spilleren skal utvikles. Skal de spille i Rbk 2 og trene med A-laget? Skal de sendes på lån til klubber på lavere nivå hvor treningshverdagen er dårligere men kamphverdagen bedre? Det virker også som om trenerne er livredde for å ikke toppe laget i enhver kamp. Hjemme mot f.eks Sandefjord eller Mjøndalen må det da gå an å starte med Ogbu/Serbesic og Reginiussen som stoppere, uten at risikoen for å tape poeng blir for stor. Når man er rundt 20 år kan man ta store steg på veldig kort tid hvis man bare får sjansen. Forskjellen på Ogbu og Tettey/Skjelbreid/Henriksen er kanskje at De sistnevnte fikk mange muligheter på A-laget i denne alderen. De var også ujevne i begynnelsen men fikk en del tillit over tid og ble veldig gode.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 13.06.2020 12:40    Post subject: Reply with quote

En annen forskjell kan være at trøndere har mye mer godwil til Rosenborg fordi de er oppvokst som fans og derfor kan ha mer tålmodighet og forståelse for hva klubben er.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 13.06.2020 12:43    Post subject: Reply with quote

Vi må ikke glemme kritikken de siste årene på hvor få trøndere som har vært i kamptropp.
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 13.06.2020 13:02    Post subject: Reply with quote

Jeg innrømmer lett at jeg ikke har sett Ogbu i mange kamper. Men jeg har sett Hovland og Valsvik i mange kamper. Begge har nådd sitt makspotensiale, og blir ikke bedre. Tviler sterkt på at noen av disse to hadde vært i landslagsdiskusjonen i Nigeria, om de hadde hatt nigeriansk pass. Serbecic situasjonen er en enda større «Skandale» i mitt hode. Burde spilt fast sammen med Reginiussen. Bedre enn Jacob Rasmussen var, og han fikk spille mye, helt til han ble solgt for en god slump penger!
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 13.06.2020 13:25    Post subject: Reply with quote

For det første: det er ingen som mener at Rosenborg ser at de har en 20-årig verdensstjerne, men likevel gir ham bort pga hudfarge. Poenget er at nåværende strategi helt tydelig er å rekruttere så trygt og lokalt som mulig, og problemet oppstår når denne logikken anvendes også på vår eksisterende spillerstall.

Og vi har sett det før. Klubben bestemmer seg for å finne opp kruttet på nytt ved å gjøre nøyaktig det motsatte av noe de har vært misfornøyde med, og så skrotes alle langsiktige og kortsiktige prosesser som ikke passer inn i den nyeste idéen på Brakka. Det grelleste eksempelet er selvsagt Borek Dockal, men det er et mønster over tid dette.

Og så er det selvsagt sånn at de færreste, meg selv definitivt inkludert, har tilstrekkelig førstehånds kjennskap og analytisk kompetanse til å kunne definitivt si at Ogbu ikke rett og slett er for dårlig. Det, vil jo enkelte hevde, kan jo kun Horneland og Bakke uttale seg om. Men hvis man skal hevde at nasjonalitet ikke spiller noen rolle, da må man jo også kunne forsvare at nøyaktig Denic, Serbecic, Ogbu, Gersbach, Jebali, Coolen, Heerkes og Vermink (har jeg glemt noen da?) var akkurat så dårlige at de ikke hadde noen plass i Rosenborg 2019-2020, mens kun Adegbenro og ingen andre ikke-nordiske spillere hadde noe å ta vare på. Og ingen andre heller er funnet verdige å hentes inn. Og ha lukket ørene da Horneland snakket om 'antall kulturer i garderoben'.

Kort sagt: det gir bedre diskusjoner å debattere plusser og minuser med den strategien som følges enn å påstå mot bedre vitende at alt er tilfeldig.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Buss
Senior


Joined: 16 May 2019
Posts: 189

PostPosted: 13.06.2020 13:35    Post subject: Reply with quote

Kan det være så enkelt at Horneland ønsker å bare snakke norsk på treningsfeltet ?
Back to top
View user's profile Send private message
Ratatosk
Veteran


Joined: 24 Feb 2012
Posts: 2880

PostPosted: 13.06.2020 14:14    Post subject: Reply with quote

Da er han i hvertfall ikke rett mann for klubben.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 11 Feb 2012
Posts: 4038

PostPosted: 13.06.2020 14:16    Post subject: Reply with quote

Skulle de ikke snakke engelsk på feltet?
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
ola.
Veteran


Joined: 19 Feb 2006
Posts: 2030
Location: Bodø

PostPosted: 13.06.2020 14:55    Post subject: Reply with quote

Ratatosk wrote:
Da er han i hvertfall ikke rett mann for klubben.


Hvis noen tror det, er de stokk dumme, i alle fall.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.06.2020 15:18    Post subject: Reply with quote

Det handler jo åpenbart ikke om rase dette argumentet, men kultur. Både på og utenfor banen. Afrikansk fotballkultur er rimelig forskjellig fra europeisk - har man sett litt på Afrika-mesterskapet så ser man det, og det skal litt omskolering til for å få det til å fungere optimalt. Kanskje spesielt i defensive roller. Så har man språkmessige utfordringer, og det er ingen hemmelighet at Serbesic i hvert fall da han kom slet med engelsken.

Det virker som om klubben tar minste motstands vei og velger spillere som har minst mulig timpasningstid. Jeg strekker meg ikke etter aluminiumsfolien, men jeg synes det er litt spesielt at av de fire unge utenlandske forsvarsspillerne vi har kjøpt de siste årene, er det en danske og australier - altså spillere de fleste lett kommuniserer med og som kommer fra en skole lik vår egen - som har fått sjansen. Begge viste seg for øvrig å ikke være gode nok, men det har ikke Ogbu og Serbesic fått bevise eller motbevise.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8925
Location: Rosenborg

PostPosted: 13.06.2020 17:39    Post subject: Reply with quote

Altså man ser jo at klubben foretrekker skandinavisk. Det er jo ganske opplagt. Og jeg ser jo også argumentene for det, selv om jeg ikke er spesielt enig. Det har fint lite med rasisme å gjøre dog.

Vi har et ganske brutalt klima her oppe, samtidig som det jo er en del kulturforskjeller på skandinavia og f.eks afrika, sør-amerika eller asia. Så det vil jo alltid være en større risiko med spillere som kommer fra utenfor skandinavia og forsåvidt europa som helhet. Historisk sett så har vi også lyktes relativt dårlig med kjøp utenfor Europa. De som har lyktes er stort sett spillere som har vært innom andre norske/europeiske klubber først. Personlig synes jeg det er tøvete å gi opp dette, for det er det vi i praksis gjør når vi velger å kun fokusere på skandinavia.

En klubb som RBK, med de ressursene vi tross alt besitter, burde jo utvilsomt vært best i Norge på å integrere spillere fra andre nasjoner og kulturer. I stedet føles det veldig som om klubben mer eller mindre har gitt opp, og det er ganske så trist spør du meg. Det er ingenting i veien for at RBK skal kunne snappe opp det som potensielt kan bli verdensstjerner, men det forutsetter at man jobber aktivt med å bli flinkere både i forhold til speiding og det å hjelpe spillere utenifra til å fungere sosialt og ikke minst få utnyttet sine styrker til å prestere best mulig på banen.

Hvorvidt dette har hatt innflytelse på dette valget skal jeg være forsiktig å uttale meg om, for jeg har ikke sett Ogbu nok til å bedømme om det utelukkende handler om sportslige kriterier eller ei. Det ville jo dog vært merkelig om de valgte bort en 20 åring som har vært her i mange år allerede, og dermed er relativt godt integrert i Norge, om det ikke lå sportslige kriterier bak.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 13.06.2020 18:07    Post subject: Reply with quote

Klubben driver ikke bærekraftig. Man kan ikke kjøpe Adengbenro fra Viking for 15 millioner. Disse må hentes fra Nigeria for 2 mill.

Istedet for å utvikle samarbeid med akademi og kontakter har man nå lagt seg på en linje for å kjøpe dyrt stallfyll rundt om i Skandinavia eller kontraktsløse norske spillere som er gammel. Det holder ikke og gjør at RBK ikke når sitt potensial.

Er det Rune Bratseth og hans gamle metode som har kommet tilbake for full kraft?
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 16, 17, 18, 19  Next
Page 17 of 19

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb