English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Samuel Adegbenro
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 105, 106, 107  Next
 
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
Gjfs
Proff


Joined: 30 Jul 2013
Posts: 396
Location: Tromsø

PostPosted: 29.08.2020 13:42    Post subject: Reply with quote

"Oppmannen wrote:
Han er eminent på instrumentet sitt men spiller solotung frijazz. Så sitter vi her i skolekorpset vårt og klør oss i hodet og lurer på hvorfor Gammel Jegermarsj har begynt å låte så underlig. Det er fordi førstekornetten har kastet noteheftet. Rart å være nostalgisk lengtende etter god, gammel 4-3-3 og gjenkjennbare trekk men samtidig regne Samuel som et selvsagt førstevalg på ene vingen."



Er ikke Oppmannen inne på selve kjerneproblemene som har vært hovedtema her inne de siste 3-4 årene med Horneland og Kåre? Bare sagt på en annen måte. Korpsmetaforen er jo i så måte klokkerein.

De fleste her er jo enig i at det har vært/er noe riv ruskende gærnt med spillet vårt og at spillerlogistikken i beste fall vært svak. Kan det ha noe å gjøre med at vi har kjøpt solide fotballspillere, men at vi ikke har sett etter de rollespillerne som vi ønsker for å spille den fotballen vi vil se?

Samuel er åpenbart en god fotballspiller, men er han "riktig" for fotbalLAGET Rosenborg? Så kan man jo sikkert si at han _hadde_ fungert med riktige trener og system og spillerer rundt seg osvosv, men når det ikke har løsnet enda, er det kanskje greit å prøve noe annet.

Edit: La inn Oppmannen sin korpskommentar
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 29.08.2020 14:42    Post subject: Reply with quote

Det er selvsagt høyst usikkert om Samuel kan bli en god, sågar brukbar spiller i et stramt organisert og relasjonsbasert angrep/lag, men jeg synes han såpass ekstreme individuelle ferdigheter at at jeg vil se ham i hendene på en trener som kan forme både kollektivt og individuelt. Han vil også være en nyttig spiller for oss om han ikke utvikler seg, men da kanskje ikke som førstevalg i alle kamper.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2020 14:53    Post subject: Reply with quote

Det er vel omtrent opplest og vedtatt at spillerlogistikken er en sentral del i utfordringene vi har og har hatt. Tar man Horneland spesifikt, så prioriterte han løpskapasitet til det ekstreme, noe man også ser i utvalget vi har på midten. Zachariassen, Konradsen og Åsen (også Lundemo før der som riktignok ikke var noe indreløper løpsmaskin men likevel veldig begrenset med ball) er jo f.eks bra Eliteseriespillere isolert sett, men kollektivt er det jo omtrent katastrofe å spille med en slik trio når ambisjonen er at vi skal være et dominerende lag som spiller ut motstanderen. Til det så er de for begrenset med ballen i beina og i pasningsspillet. Man kan fint spille med 1 av dem, men vi vil slite med å spille av press, og vi vil slite med å spille ut etablerte forsvar om vi bruker flere spillere av den typen samtidig.

Det samme problemet finner man bakerst. Vi har 3 brekkjern i midtforsvaret, og ingen av de er i stand til å bidra nevneverdig fremover i det oppbyggende spillet. Man ser stadig at det er store rom foran dem, hvor de lett kunne avansert 20-30 meter med ballen og skapt overtall på midten, men de blir i stedet bare stående statisk og trille ball. Kanskje hovedgrunnen til vi ofte sliter med å spille oss inn på motstanderens halvdel når de ligger etablert.

Så var det under Bjørnebye i tillegg en tendens til at man kjøpte feil spillere offensivt. F.eks at man kjøper Jebali og Levi (riktignok var Jebali god i noen kamper), som egentlig begge er offensive midtbanespillere, og putter dem på kanten i håp om at de fikser det, i stedet for å kjøpe kantspillerer som kan og behersker den rollen.

Når det gjelder Adegbenro så er han pr.i dag vår klart beste spiller ferdighetsmessig i mine øyne, og dette tullet med at det er så mye vanskeligere å få Adegbenro til å legge av seg de overdrevne driblingene enn med Ceide, fordi førstnevnte er fra afrika, det er vås i mine øyne. Jeg føler meg ganske trygg på at begge kan ta store steg nå når vi får inn en kvalitetstrener som er krystallklar på hvordan det skal spilles, og har de pedagogiske evnene til å formidle dette. Det er heller ikke sånn at man må være anti-Adebenro fordi man er pro-Ceide, eller vice versa. Det er 2 fantastiske spillere i norsk målestokk, med et voldsomt uforløst potensiale.
Back to top
View user's profile Send private message
Flabbergast
Veteran


Joined: 19 Jul 2012
Posts: 3332
Location: Trondheim

PostPosted: 29.08.2020 15:32    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Når det gjelder Adegbenro så er han pr.i dag vår klart beste spiller ferdighetsmessig i mine øyne, og dette tullet med at det er så mye vanskeligere å få Adegbenro til å legge av seg de overdrevne driblingene enn med Ceide, fordi førstnevnte er fra afrika, det er vås i mine øyne.

overdrevne driblinger er veldig forenklet, men det som er enklest å peke på. Jeg tror det er vanskelig å ta inn over seg hva barne- og ungdomsfotballen har å si på det voksne produktet. Se på norsk toppfotball, den utgjøres stort sett av spillere som har spilt i Norge hele livet, smågutt, gutte, junior, og deretter voksenfotball. Slik blir voksenfotballen en blåkopi av barnefotballen, litt forenklet, med noen justeringer. Jeg antar at det er mulig å se forskjell på barnefotballen i Nigeria (eller uruguay eller el salvador for den saks skyld) og den i Norge. Samtidig antar jeg at den fotballkulturen du er vokst opp i former deg-, mht lagspill, valg, fokus, treninger - til den fotballspilleren du er. Hvis du gir meg rett i begge antakelsene, mener du fortsatt at det ikke er forskjell på Adegbenro og Ceide? Jeg tipper justeringer innenfor en norsk fotballkultur faller mer naturlig for noen som har vokst opp med den kulturen. Lov å være uenig. Hvis Adegbenro istedet for å drible 3/3 ganger begynner å sentre til indreløper innafor eller back som har doblet utafor én av de gangene, er da problemet løst?
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2020 15:50    Post subject: Reply with quote

Det blir en veldig generalisering. Man finner masse både afrikanere og sør-amerikanere rundt om i verden som fungerer utmerket i gode kollektiv, selv om det er helt riktig at de ofte har andre prioriteringer i barne og ungdomsfotballen i de delene av verden enn vi har i Norge og mange andre plasser i Europa.

Å bruke det som et argument for å kvitte seg med Adegbenro før han engang har hatt en eneste trening i RBK med en kompetent trener er dog en veldig snever tankegang i mine øyne. Spesielt med tanke på den potensielle gevinsten som faktisk ligger der, både rent sportslig og i forhold til fremtidig salgssum. Men det fordrer selvsagt både at Hareide vil ha han med vidre og at han er villig til å forlenge kontrakten.

Så skal du jo huske på at Ceide ikke har vært i Norge spesielt lenge heller (2017 ?) og ikke er oppvokst med norsk fotballkultur hele livet.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 29.08.2020 15:59    Post subject: Reply with quote

Han er jo født her
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2020 16:02    Post subject: Reply with quote

Han bodde på Haiti i flere perioder før 2017. Det er dog en digresjon. Poenget er at det blir for dumt å avskrive en spiller med de ferdighetene Adegbenro har uten å gi han en reell sjanse i et kollektiv som faktisk fungerer någenlunde, når han har vært vår klart beste angrepsspiller når det ikke har fungert.
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 29.08.2020 22:50    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Så skal du jo huske på at Ceide ikke har vært i Norge spesielt lenge heller (2017 ?) og ikke er oppvokst med norsk fotballkultur hele livet.


Unnskyld meg, men WTF?
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 29.08.2020 22:56    Post subject: Reply with quote

Bra du henger deg opp i en digresjon som ble korrigert for 6 timer siden og har fint lite med Adegbenro å gjøre Tommel'n opp!
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 29.08.2020 23:49    Post subject: Reply with quote

Samme som for Søderlund i vinter?

Güvenilir bir kaynağa göre, Samuel Adegbenro’nun menajeri ile Hatayspor arasında sorun çıktı ve futbolcu da anlaşmayı bozarak ülkesine dönme kararı aldı.

Adegbenro Sürprizi

Google wrote:
According to a reliable source, there was a problem between Samuel Adegbenro's manager and Hatayspor, and the player broke the deal and decided to return to her country.


Kan bli Tyrkia lell: Göztepe interessert?

Ifølge kilder stemmer dog ikke dette.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 30.08.2020 07:45    Post subject: Reply with quote

Sløvsekken wrote:
Bra du henger deg opp i en digresjon som ble korrigert for 6 timer siden og har fint lite med Adegbenro å gjøre Tommel'n opp!


Henger meg opp i ditt omtrentlige forhold til fakta, og skjønner at innleggene dine herved skal tolkes med et tilhengerlass salt.
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 30.08.2020 09:59    Post subject: Reply with quote

Uff ja, det helt grusomt å ta feil i blant. Jeg legger meg ofte om kveldene og drømmer om å kunne være like feilfri som 6Strand på rbkweb-forumet, men det sitter nok dessverre langt inne.

Men ja, jeg mente Ceide primært bodde på Haiti 2010-2017, men det korrekte er at de bodde der i 2009 og 2011-2013.
Back to top
View user's profile Send private message
Humma
Proff


Joined: 13 Aug 2013
Posts: 383

PostPosted: 30.08.2020 10:01    Post subject: Reply with quote

Det at Ceide-brødrene har bodd på Haiti i fire år stemmer jo, da. Fra Adressa:

"På fredagene og lørdagene trente de sammen med en klubb der de bodde. Men det var den uorganiserte aktiviteten som preget hverdagene deres.

– Vi spilte mye fotball på gata og på en grusbane. Ofte tomålsspill, sier Emil.

– Vi har nok blitt bedre teknisk av årene der nede. Det var så dårlige baner at man måtte ha god kontroll på ballen om man skulle hevde seg. Jeg er sikker på at det er én av grunnene til at Emil har blitt så god teknisk, sier Mikkel."

Dette var fra 10-13-årsalderen, så det kan jo hende de har rett selv i at det har hatt en betydning.

Selv har jeg hatt notoriske driblevinger på lagene jeg har spilt for i breddefotballen, men de har så vidt jeg vet tilbrakt hele barndommen sin innenfor NFF sin trygge taktiske favn, der klassiske norske verdier som gjenvinning, defensiv struktur og innsats må ha blitt forsøkt innprentet.

Det er åpenbart en overlegen fotballfilosofi - bare spør Drillo eller Semb. Driblefantene må jo bare ikke ha hørt godt nok etter?
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 30.08.2020 12:30    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er i overkant naivt å tro at vi kan hevde oss på europeisk nivå med kun spillere som har trådd sine barnesko i en nordisk fotballtradisjon. Man kan helt klart diskutere verdien av tidlig eksponering for en del felles grunnverdier fotballmessig, men så er jo også forskjellen på de individuelle ferdighetene hos tilgjengelige spillere enormt stor. Selv et talent som Ceide er jo omtrent 'dårlig' på spisskompetansen en mot en sammenlignet med Samuel, og dersom han skulle bli like god er han tapt for oss på tre måneder. Hvem skulle tatt over for ham da? Vi klarer oss ikke med kun norske og nordiske spillere som samtidig ikke er utenfor vår rekkevidde.

Vi behøver altså kompetansen til å kunne sette i system også spillere utenfra med de spisskompetansene vi trenger. Vi er nødt til det. Se på de nordiske lagene som har nådd CL de siste 13 årene - Malmö og FCK. De har jo utvilsomt en 'nasjonal identitet' i den forstand at de spiller på en måte som bærer tydelig slektskap til fotballtradisjonen i de enkelte landene, og de har mange av de spillerne som holder landslagsnivå, men ikke er i større ligaer ennå/fortsatt. Samtidig som de har markante innslag av' ferdighetsspillere' utenfra. Det som gjør de lagene så gode, de ekstra prosentene, er jo nettopp at de både har det gode nasjonale og det internasjonale snittet sitt. Slik som for eksempel vi hadde med Annan på banen i 2010, men ikke uten.

Det å lage Rosenborg-spillere av råtalenter er rett og slett noe vi må beherske på høyt nivå for å lykkes, og vi må kunne hente talentene fra et større utvalg enn det nordiske. Det vil være en fundamental sannhet fram til vi blir regelrett verdensledende på å produsere juniorer i Europaklasse. Den strutseatferden vi har bedrevet gjennom å endre strategi for å matche kompetansenivået vårt, den må stoppe, for den gagner ingen andre enn enkeltansatte på for lavt nivå.

Konsekvensen for denne debatten er åpenbar: det nytter ikke å drive og snakke om afrikanere og spill femogførti og overlapp, som om dette er kompliserte konsepter kun rotnordmenn med 100 000 repetisjoner bak seg kan beherske. Vi må ha en begrunnet selvtillit på at vi klarer å lære bort enkle konsepter i eksisterende rammeverk, og kompetanse til å gjøre tilpasninger der det ikke er like selvsagt at klossen vil kunne passe i hullet. Å gi Samuel muligheten (hvis nå ikke han setter seg på et nytt fly) til å benytte den beste sjansen sin til å bli en enda bedre kantspiller for oss, det er sånne muligheter vi egentlig burde søke aktivt etter.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 30.08.2020 14:59    Post subject: Reply with quote

Nå husker jeg en video i sin tid med Henriksen som trener, og hvor instruksjonene gikk på engelsk. Det var litt "nuggent" over den inglishen. Tviler på at Horneland var så mye bedre på feltet mht. å gi instruksjoner utover rogalandsk. Kåre? Nå vet jeg ikke hvilke engelskkunnskaper bilselgere med et kort opphold på balløya behersker, men jeg antar de er under middels.

Hareide har trent lag i utlandet, med spillere fra alle verdens hjørner, og oppnådde suksess til og med i pannekakelandet Danmark. Jeg har troa på at vi kan få bedre instruksjoner på feltet og dermed kan få se litt mer av lagspilleren 100% Jesus under Åge. Samuel + Åge = Åge Samuelsen? Dette kan jo ikke være et tilfeldig ordspill? Bare må jo bli bra dette! Jeg tror vi kan ha en verdensklassespiller på gang snart, såfremt vår gode venn og Åge finner tonen sammen.
Back to top
View user's profile Send private message
GeirOve
Proff


Joined: 17 Jul 2014
Posts: 314

PostPosted: 30.08.2020 15:24    Post subject: Reply with quote

Kort opphold på 3 sesonger, joa, det var nok engelsken som holdt KI tilbake Very Happy Very Happy Rolling Eyes
Back to top
View user's profile Send private message
Sløvsekken
Veteran


Joined: 04 Oct 2007
Posts: 8885
Location: Rosenborg

PostPosted: 30.08.2020 15:45    Post subject: Reply with quote

Engelskkunnskapene bør vel ha vært relativt kurrante for Kåre i allefall. Hvor bra Horneland er på det skal være usagt. Men det er jo også et spørsmål hvordan man kommuniserer. Om det aller meste på feltet går på norsk hele veien, så er det klart det kan gi litt ekstra utfordringer for de som ikke forstår det. Og selv om man snakker engelsk når man snakker direkte til ikke-skandinavene, så vil man jo gå glipp av ganske mye om det meste som sies og forklares på feltet går på norsk.
Back to top
View user's profile Send private message
nidaros997
Veteran


Joined: 03 Aug 2007
Posts: 2510

PostPosted: 30.08.2020 15:59    Post subject: Reply with quote

GeirOve wrote:
Kort opphold på 3 sesonger, joa, det var nok engelsken som holdt KI tilbake Very Happy Very Happy Rolling Eyes


Det ble ikke mange kampene i City på ham. Manageren var vel spillende trener og hadde samme plass som Kåre. Størstedelen av kontraktstiden var han vel på utlån hjemme i Norge.
Back to top
View user's profile Send private message
GeirOve
Proff


Joined: 17 Jul 2014
Posts: 314

PostPosted: 30.08.2020 16:41    Post subject: Reply with quote

Neida, var pÃ¥ ingen mÃ¥te men Ã¥ være frekk heller. Bare litt artig KÃ¥re Hedley vs Ã…ge Fridtjof 😊 Vi er positive nÃ¥ hvertfall

Han var vel både i RBK og Godset tror jeg
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 30.08.2020 20:09    Post subject: Reply with quote

nidaros997 wrote:
Nå husker jeg en video i sin tid med Henriksen som trener, og hvor instruksjonene gikk på engelsk. Det var litt "nuggent" over den inglishen. Tviler på at Horneland var så mye bedre på feltet mht. å gi instruksjoner utover rogalandsk. Kåre? Nå vet jeg ikke hvilke engelskkunnskaper bilselgere med et kort opphold på balløya behersker, men jeg antar de er under middels.

Hareide har trent lag i utlandet, med spillere fra alle verdens hjørner, og oppnådde suksess til og med i pannekakelandet Danmark. Jeg har troa på at vi kan få bedre instruksjoner på feltet og dermed kan få se litt mer av lagspilleren 100% Jesus under Åge. Samuel + Åge = Åge Samuelsen? Dette kan jo ikke være et tilfeldig ordspill? Bare må jo bli bra dette! Jeg tror vi kan ha en verdensklassespiller på gang snart, såfremt vår gode venn og Åge finner tonen sammen.


Hareide har vel spilt i England, så engelsken hans burde vel være foholdsvis bra vil jeg tro?
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Bonzo
Veteran


Joined: 02 Aug 2005
Posts: 1126
Location: Drammen

PostPosted: 30.08.2020 20:49    Post subject: Reply with quote

Hareide snakker engelsk
Back to top
View user's profile Send private message
Hvit mann som pusher 50
Veteran


Joined: 16 Feb 2006
Posts: 7405
Location: Lotto-bøgda

PostPosted: 31.08.2020 06:16    Post subject: Reply with quote

Rimelig kraftig sunnmørsaksent...
_________________
Du och vi, Alfred - du och vi
Back to top
View user's profile Send private message
Troillongan
Veteran


Joined: 07 Sep 2007
Posts: 1153

PostPosted: 31.08.2020 07:45    Post subject: Reply with quote

Flere har blitt små-lei av RBKs "ingen kommentar" rundt spiller- og trenerlogistikken. Litt småironisk at når de først åpner opp litt en gang, å gir Ceide stempelet som den de skal satse på, så går hele greia i vasken.. Jeg kan jo smått skjønne hvorfor de aldri kommenterer ting før det er 100% spikra, selv om jeg er en av dem som irriterer meg grå til tider på dette..
_________________
I kvit å svart..
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 31.08.2020 09:48    Post subject: Reply with quote

Det er da forholdsvis vanlig at Nordmenn har en kraftig aksent og ikke allverdens med ordfårråd på Engelsk, men det er stort sett forståelig.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 31.08.2020 10:03    Post subject: Reply with quote

Sånn generelt så tror jeg nok man lager seg det felles ordforrådet man trenger for å diskutere de tingene som kommer opp ofte i hverdagen når man har en såpass langvarig jobbrelasjon. Og man tar nok såpass ansvar at man sørger for både å ha forstått og gjort seg forstått.

Likevel skal man ikke kimse av det å ha en konstant kilde til potensielle misforståelser. Etter hvert blir man lei av å skulle klargjøre hva som blir ment hver gang, og begynner å gjøre antagelser i stedet for å sikre felles forståelse, og dette vil jo øke jo mer kompliserte beskjedene blir, og jo større avstand det er mellom partene språklig. Da kan man fort få en situasjon der en instruksjon gis, og mottakeren tror han har forstått den, og handler ut i fra sin forståelse. Mens avsenderen ser at instruksjonen ikke følges, og etter hvert begynner å anta at den blir bevisst ignorert. Da havner man fort i både dårlig samhandling og dårlig stemning.

Jeg tenker altså at det er en klar fordel for Rosenborg å ha en trener som er erfaren og komfortabel med å kommunisere på engelsk på treningsfeltet, og med de fallgruvene som kan ligge i språklige utfordringer. Spesielt siden det i mine øyne er helt nødvendig for oss å utvide horisonten igjen etter vår nåværende 'send dem hjem'-fase hvis vi skal oppnå våre sportslige målsetninger.
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   This topic is locked: you cannot edit posts or make replies.    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 105, 106, 107  Next
Page 98 of 107

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb