English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2021
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
 STATISTIKK
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Europeisk superliga
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
2mas
Sjef

PostPosted: 02.01.2017 20:20    Post subject: Reply with quote

THE OWNER of Legia Warsaw has suggested Uefa are open to a breakaway trans-national league which could involve Celtic.

Legia chief Dariusz Miodurski, 52, claims European football’s governing body are warming to the idea of the best clubs outside of the top five divisions creating their own league.

He said: “This is the direction I see European football going in, the best clubs from the smaller leagues will go into a trans-national league, so you’ll have the top five divisions and the trans-national league as the elite, and I hope Legia will be part of that.

“There has to be a mechanism so that doors aren’t shut forever. Clubs that improve and become better managed have to have the chance to catch up, that’s critical.”

“I sense an opening of minds from Uefa on that issue driven by business reasons, because without change we will be left behind.”

Read more: Legia Warsaw owner reveals Uefa are warming to breakaway European league involving Celtic
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Macha
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 11:29    Post subject: Reply with quote

Ai ai, Koteng om europeisk liga:

http://adressa.alda.no/be...1100b.html

Noen med et sammendrag?
Back to top
View user's profile Send private message
xMegafonmannen
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 11:48    Post subject: Reply with quote

Det viktigste var

''uansett ka som skjer, så må det iallefall igjennom et par årsmøta''

så meld dere inn i klubben
BjarneS
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 12:28    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Noen med et sammendrag?

Koteng sier at det ikke er noe RBK jobber for, men at man må være med når / hvis toget går.

En sunn holdning etter min mening.
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 13:01    Post subject: Reply with quote

Man jo ikke det. Selv om de øvrige nivå tre- og fire-klubbene i Europa blir enige om å opprette noe sånt er man slett ikke forpliktet til å bli med hvis konseptet er dødfødt.

Bare for å ta et fjollete eksempel; tenk hvis Royal League-konseptet hadde vært en erstatning for, og ikke et supplement til, de nasjonale skandinaviske ligaene. La oss si at vi, Brann, VIF og Lyn hadde hoppet av eliteserien rundt 2005 og tatt med oss de fire beste i Danmark og Sverige i en skandinavisk liga, og denne ligaen hadde blitt en tilsvarende katastrofe som vinterturneringa faktisk ble. Da kunne vi også snakket om at vi "måtte" være med når alle andre ble med, men i disse dager hadde vi fortsatt vært opptatt med å jobbe oss oppover i divisjonssystemet i Norge fordi lisensen vår røk da vi hoppet av skuta.

Jeg sier ikke at de øvre 11 skandinaviske klubbene hadde risikert noe sånt, men det er ment å illustrere at et sånt luftslott ikke er realiserbart bare fordi "alle andre" er dumme nok til å bite på.
Back to top
Hulken
Rutinert

PostPosted: 24.02.2017 13:22    Post subject: Reply with quote

Er jo mye kjekkere å vinne TL, enn å kjempe mot nedrykk i en "overnasjonal liga".
Dette bør man møte med stor skepsis, men man bør ikke lukke døren helt, da man ennå ikke vet hvordan dette vil bli, og hvilke avtaler/betingelser man får gjort med NFF om man skulle velge å gå tilbake til Eliteserien.
Rosenborg er NFFs mest attraktive produkt, og man skal ikke se bort ifra at NFF ville gått med på å la Rosenborg prøve seg i en slik liga, uten at de skulle miste retten til Eliteserien om de valgte å gå tilbake.
Kanskje vil en slik liga gi en form for kompensasjon til de aktuelle forbundene i en prøveperiode på eksempelvis 3år.

Dette er selvsagt bare synsing, da jeg ikke har lest artikkelen, men jeg mener at vi ville vært i en mye mer attraktiv liga, der vi ville tjent bedre enn i TL og samtidig vært mer attraktiv for spillere som vi idag ikke har mulighet til å hente.
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2017 13:28    Post subject: Reply with quote

Jeg er en av de som håper vi holder oss unna denslags, men det er én potensiell verdi her; Hvis vi, resten av Skandinavia, Nederland, kanskje noen andre halvbra land snakker seriøst og lenge nok om dette, kan det forhåpentligvis funke som en liten motvekt til det hysteriske masseonaniet UEFA konstant driver med rundt "de store" lagene. Man trenger ikke å være veldig paranoid for å sitte igjen med en følelse av at man ønsker seg mer eller mindre faste lag i det siste halvåret av CL, fordi det betyr mest penger.

Then again, dette var et tynt, tynt halmstrå.
Predicted
Rutinert

PostPosted: 24.02.2017 13:59    Post subject: Reply with quote

Hvis vi melder oss ut av eliteserien håper jeg rosenborgfansen kaster styret.
Back to top
attach
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2017 14:18    Post subject: Reply with quote

De kan ikke melde oss ut uten at vi bestemmer det selv på årsmøtet.
Back to top
Silkesvarten
Proff

PostPosted: 24.02.2017 14:19    Post subject: Reply with quote

grab your towel!

Tipper dette er noe som kan høres spennende ut, med mange pros og mange cons. Men sluttresultatet blir at det ikke blir noe av Smile
Back to top
bolgebah
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 14:29    Post subject: Reply with quote

Predicted wrote:
Hvis vi melder oss ut av eliteserien håper jeg rosenborgfansen kaster styret.

Hvis vi melder oss ut av eliteserien må i så fall rosenborgfansen kaste seg selv, fordi det i så fall vil basere seg på et årsmøtevedtak.

OrionPax wrote:
Hvis vi, resten av Skandinavia, Nederland, kanskje noen andre halvbra land snakker seriøst og lenge nok om dette, kan det forhåpentligvis funke som en liten motvekt til det hysteriske masseonaniet UEFA konstant driver med rundt "de store" lagene.

Champions League blir i løpet av få år en ren invitasjonsturnering hvor man kun har med seg de kommersielt mest interessante lagene uavhengig av deres respektive ligaplasseringer, det eneste spørsmålet blir om turneringen fortsatt vil være i UEFA-regi eller om storklubbene selv lager en ny organisasjon som tar seg av dette. Hvis klubbene på nivåene under diskuterer å opprette sin egen liga vil jeg tippe UEFA ikke vil la slike planer påvirke utviklingen av Champions League, men de vil øve knallhardt press på de nasjonale forbundene nettopp for å forhindre en "åpen retur" til de nasjonale ligaene for de aktuelle klubbene hvis dette påfunnet blir så katastrofalt som jeg ser for meg. Jeg tror heller ikke f.eks. det norske Fotballtinget vil behøve så mye overtalelse for å nekte Rosenborg en slik redningsplanke hvis vi bestemmer oss for å ta med oss millionene som i dag omfordeles fra vår rettmessige omsetning til småklubber i eliteserien og til breddefotballen. Skulle vi finne på å gå inn for noe sånt, er det ingen vei tilbake. Derfor synes jeg ikke Koteng bør formulere seg som om dette er noe vi gjøre bare mange nok andre klubber er dumme nok til å bli med.
Back to top
Kamerat Ola
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 14:51    Post subject: Reply with quote

Hvis vi skal bli med på noe sånt må det såklart være på siden av ES. Aldri i livet om vi slutter å spille i Norge. Om vi dermed får oftere matching mot lag som er betydelig bedre enn de vi møter i Norge vil det nok gi en god effekt.
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 24.02.2017 15:11    Post subject: Reply with quote

bolge: Enig i at Koteng f.eks. heller kunne sagt at dette er noe vi må holde oss orientert om, følge med hva som skjer, ev. prøve å påvirke i en spiselig retning for oss, men at vi skal være en del av det nasjonale ligasystemet for evig og alltid, ev. til Dovre/NFF/UEFA/FIFA faller. Med mindre medlemmene bestemmer noe annet.

Så kan de omdøpe Champions League til Mammons League, og det startes en ny turnering for lag som faktisk er mestre.

Som tilhenger av dystopisk sci-fi regner jeg deretter med at veien er kort til total splittelse, der man har UEFA, de største klubbene, tv-titterne, alle penga og sponsorene på den ene siden, og oss + andre legitime seriemestre samt ekte tribunesupportere på den andre. Lite eller ingen kontakt mellom klubbene i de to forskjellige systemene. Om hundre år er Barcelona tilsvarende Harlem Globetrotters, reiser rundt og spiller showkamper og skrur umulige skudd i vinkelen men kan ikke holde en ordentlig kamp.

Det beste er om grasrota vinner. Smile
jubajuba
Rutinert

PostPosted: 24.02.2017 15:23    Post subject: Reply with quote

Jeg oppfatta ikke Koteng slik at det å droppe hjemlig liga for å være med i et alternativt cup/seriespill var noe vi måtte gjøre, men at om og hvis det ble noe av det som enda er ute i det blå, så ville det bli en lengre prosess hvor årsmøtet kom til å bestemme utfallet.

Det han var veldig klar på var at vi MÅ være med i prosessen som foregår nå, i tilfelle man en gang i framtiden kommer opp med noe vi ønsker å være med på. Er vi ikke med fra starten av, er det ikke sikkert vi bare kan slenge oss på når ting er konkretisert. Når toget har gått.
Back to top
toki
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 15:50    Post subject: Reply with quote

Jeg har ingen tro på at f.eks. CL blir en liga kun for noen få utvalgte. Selvfølgelig, den endringen som har kommet nå, med flere lag fra de beste/største ligaene var på en måte et skritt i den retningen, men heller ikke helt unaturlig da de beste lagene stort sett kommer fra de største ligaene.
Vil tro at f.eks Dortmund og noen andre klubber hopper av "sirkuset" hvis dette blir en realitet.
En må vel uansett innse at dagens fotball har blitt et pengespill, der de største europeiske klubbene leker seg i penger (som Juventus, Manchester United, Barcelona, Real Madrid osv.). Hvordan en skal "endre" på dette er jo et spørsmål i seg selv, men til slutt er det jo snakk om prisen per fotballspiller, og de er jo mennesker de også. Ikke alltid det er de aller største lønningene som gir det beste resultatet.

Hvor mange supportere er det som faktisk vil gå ut av egen liga? Er det gjort noen undersøkelse på dette? Vil tro at det fortsatt er noen som ønsker å se kamp på stadion, og bortebane. Da er det jo ikke sikkert alle er så gira på å måtte fly rundt i Europa annenhver helg eller oftere.
Øystein
Veteran

PostPosted: 24.02.2017 23:06    Post subject: Reply with quote

jubajuba wrote:
Jeg oppfatta ikke Koteng slik at det å droppe hjemlig liga for å være med i et alternativt cup/seriespill var noe vi måtte gjøre, men at om og hvis det ble noe av det som enda er ute i det blå, så ville det bli en lengre prosess hvor årsmøtet kom til å bestemme utfallet.

Det han var veldig klar på var at vi MÅ være med i prosessen som foregår nå, i tilfelle man en gang i framtiden kommer opp med noe vi ønsker å være med på. Er vi ikke med fra starten av, er det ikke sikkert vi bare kan slenge oss på når ting er konkretisert. Når toget har gått.

Dette er akkurat hva han sa ja. Koteng svarte godt for seg på dette punktet, faktisk det mest konkrete svaret jeg har hørt fra ham i en slik møtesammenheng, der han ofte ellers blir litt kort og flåsete i svarene. Greit at media skal skape noen overskrifter i ettertid, men essensen i det var vel at Koteng ikke så på dette som noe særlig realistisk pdd. Og som nevnt her; dette var en så stor sak hvis det skulle skje, at det ikke var noe styret alene skulle bestemme. Så hvis folk har sterke meninger om slike saker er det bare å melde seg inn i klubben, i stedet for å kun kommentere medieoverskrifter her inne. Det var jo nettopp en fast traver på dette forumet som fikk frem denne uttalelsen for å få høre mer om hva klubben tenkte.
Back to top
Lomaxx
Veteran

PostPosted: 25.02.2017 00:30    Post subject: Reply with quote

Det er bare tullete å gi et bastant nei nå angående en "interkontinental "superliga" " hvor vi kunne vært med nå. Før man har noen klar plan for om en sånn liga skal være aktuell burde man i det minste høre ut ideene de kommer med. Har de klar en sponsor som vill sitte på ideene over en lenger tid? Vil det være en liga som skal dra de beste ut av sine nasjonale ligaer for å spille eller vil det være en greie som går parallelt med nasjonale ligaer (som CL og EL idag)? Om det er en egen liga med de beste fra nasjonale ligaer, skal det da være en liga hvor man kan rykke opp og ned til nasjonal liga med alt arbeidet som blir ved siden av dette i forhold til nasjonale forbund og sånt?

I den forstanden jeg snakker om er selvfølgelig den serien der vi skulle være aktuelle. Uansett må det bli tatt en skikkelig vurdering av det da vi kanskje ikke ønsker en sånn løsning, men om det skulle bli aktuelt så kan vi ikke la lag som Molde, VIF, Godset eller Odd være lagene som stikker av med det om det faktisk er en god plan bak det bare fordi vi vil være en stor fisk i en liten dam.

Jeg vil avslutte med at jeg ikke støtter en løsning der internasjonal liga erstatter nasjonal liga, men hadde gjerne sett at det ble en parallell løsning. Kunne godt ertatta Cupen for min del selv om det ville betydd at jeg mest sannsynlig aldri vil sett mitt kjære RBK spille cup kamp på den lokale stadion her

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 26.02.2017 22:57    Post subject: Reply with quote

Noen av de mest interessante sitatene i den nevnte saken:

– Dette snakket om en overnasjonal liga har ikke materialisert seg i noe ennå, så det er vanskelig å si hvordan Rosenborg stiller seg til det. Sannsynligheten for at noe sånt skjer med det første er veldig liten.

– Har det vært mye møtevirksomhet rundt dette?

– Det var litt møter i fjor, men som sagt så er sannsynligheten for at noe skjer med det første veldig liten, sier Koteng.

(...)

– Men hvis det eventuelt skjer?

– Da er det viktig for Rosenborg at vi er på perrongen, og at vi tar en grundig avgjørelse på om vi vil være med det toget når det går eller ikke, sier styreleder Ivar Koteng.

– Er man villig til å erstatte Eliteserien med denne overnasjonale ligaen?

– Det blir det vanskelig å svare på, ettersom det ikke har materialisert seg i noe ennå. Først må vi se på hva dette blir til konkret.
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 27.02.2017 09:23    Post subject: Reply with quote

Koteng skal ha en liten stjerne i boka for svaret på forslaget. Jeg trodde at det fort kunne bli flåset vekk, men han ga en utdypende forklaring og tok seg tid til å svare. Det viktigste er at han bekreftet at dette må gjennom årsmøtet uansett.

Så om man ønsker å være med på å bestemme dette i framtiden: meld deg inn i klubben.
Back to top
jubajuba
Rutinert

PostPosted: 05.04.2017 17:23    Post subject: Reply with quote

Ser ikke ut som at UEFA-president Ceferin har noen som helst planer om å tillate klubbene å lage sin egen turnering:

http://fanzine.nu/nyheter...superliga/

Tommel'n opp!
Back to top
Macha
Veteran

PostPosted: 05.04.2017 17:58    Post subject: Reply with quote

Jeg leser og forstår det som står der men skjønner ikke hva det er man ikke vil tillate, ny europeisk superliga for de beste klubbene fra mindre nasjoner eller at de største klubbene skal få mer makt.
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 02.11.2018 20:02    Post subject: Reply with quote

Avtaleutkastet Real Madrid mottok for to uker siden, forteller i detalj hvordan Europas aller beste fotballklubber kan etablere og drifte en helt ny, europeisk, liga under navnet «Super League» fra 2021-sesongen.

UEFA er ikke nevnt med ett ord i avtaleutkastet, og nyvinningen - dersom den blir en realitet - lar seg umulig kombinere med Champions League slik turneringen beskrives i dokumentet.

«Grunnleggerne har kommet til enighet om å skape en europeisk fotballturnering under navnet “European Super League”, som skal finne sted i en innledende periode på 20 år, med oppstart i 2021/2022», heter det i et av de første punktene i utkastet.

Målsettingen: «Å maksimere antall kamper mellom europeiske toppklubber og dermed maksimere den globale rekkevidden, TV-publikummet og kommersialiseringen».

(...)

På avtaleutkastet som nå blir kjent gjennom Football Leaks, står 11 klubber oppført som «grunnleggere»: Real Madrid, FC Barcelona, Manchester United, Bayern München, Juventus, Chelsea, Arsenal, PSG, Manchester City, Liverpool og AC Milan.

Disse kan ikke rykke ned, med mindre de bryter gruppens egne reglement, heter det i avtaleutkastet.

Lagene med status som «gjester» er i første omgang - ifølge dokumentet - Atletico Madrid, Borussia Dortmund, Marseille, Inter og Roma.

(...)

Ifølge Stillitano sitt regnestykke kunne hver av toppklubbene få inntekter på minst 500 millioner euro hvert år. Til sammenlikning fikk vinneren av Champions League rundt 60 millioner euro fra UEFA i 2016.

I løpet av perioden 2018 til 2021 kunne, ifølge anslagene, de totale inntektene øke til utrolige syv milliarder euro. Altså 67 milliarder kroner. Summene blir fort svimlende når man kan lokke med toppkamper hver eneste uke og slipper å dele pengene med mindre klubber i internasjonal fotball.

Les mer: Det hemmelige dokumentet som kan endre Fotball-Europa
Back to top
OrionPax
Forumsjef

PostPosted: 02.11.2018 20:09    Post subject: Reply with quote

Jeg gleder meg til å ikke se et sekund av dette, med "maksimere kommersialiseringen"-flagget høyt hevet!
ace
Veteran

PostPosted: 03.11.2018 09:51    Post subject: Reply with quote

Dette er fotballens eget nakkeskudd til seg selv.
Kjello
Forumsjef

PostPosted: 03.11.2018 10:31    Post subject: Reply with quote

La dem bli de nye Harlem Globetrotters. En slik turnering vil garanter inkludere kamper i USA, Japan, Kina, Australia osv.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Next
Page 5 of 7

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2021 RBKweb