| View previous topic :: View next topic |
| Author |
Message |
Kokeplate Rutinert

|
Posted: 14.12.2016 15:21 Post subject: Vebjørn Rodal |
|
|
Vebjørn Rodal kommer inn i trenerteamet i januar. Han skal gjøre spillerne raskere og mer eksplosive, for å kunne øke sjansene for Champions League-spill neste år.
- Jeg har fått en relativ enkel bestilling. Jeg skal jobbe med hurtighet, akselerasjon og respons. Evalueringen som er gjort etter denne sesongen viser at det er en del å gå på internasjonalt når det gjelder eksplosivitet, og det skal vi prøve å finne en måte å komme videre med, sier Rodal til RBK.no.
Les mer på RBK.no. |
|
| Back to top |
|
 |
Lillhammring Senior
|
Posted: 14.12.2016 15:35 Post subject: |
|
|
Har trua pÃ¥ dette med Ã¥ se til andre idretter og ekspertise derfra, Rodal er en dyktig type. Var ogsÃ¥ svært delaktig i Norges dominans for langrennssprinterne og er flink til Ã¥ tilpasse sin mÃ¥te Ã¥ trene pÃ¥ til den aktuelle idretten. Akkuratt det siste er viktig, og jeg hÃ¥per det blir en tett dialog med de fotballfaglige pÃ¥ brakka. Da blir dette meget bra 👍🏼 _________________ I svart og kvitt for alltid, ogsÃ¥ i Lillehammer! |
|
| Back to top |
|
 |
robinla Veteran

|
Posted: 14.12.2016 15:37 Post subject: |
|
|
Liker  |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 14.12.2016 15:42 Post subject: |
|
|
Kreativt  _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 14.12.2016 16:49 Post subject: |
|
|
| Dette er bare bra. Med forbehold om at han ikke får med seg Kjell Arve Husby og bamseklemmene hans på kjøpet, er jeg fornøyd. |
|
| Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 15.12.2016 10:33 Post subject: |
|
|
Jeg var sikker på at det var noen som trolla da jeg så denne tråden dukke opp. Men jeg ser innholdet og grunnen, virker dette veldig bra. Det snus på hver stein for å hente ut litt ekstra, og det er godt å se vi har ledelse som gjerne tar til seg støttespillere og kunnskap for å bedre kompetansen ennå noen prosent.
Som Rodal også er inne på; dette grepet gjøres etter at vi har tatt the double to år på rad som første lag, vi har herjet i hjemlig liga, og vi er etter sigende et rimelig godt stykke foran alle andre norske lag når det gjelder treningskultur, -mengde, og -intensitet. Allikevel tas det grep for å bli enda litt bedre, raskere og sterkere. Herlig innstilling og et meget godt signal.
Så kan man selvfølgelig krangle om kvalitet på stallen, men det gjøres i hvert fall det ytterste for å få maks ut av de vi nå en gang har. _________________ Influencer™ |
|
| Back to top |
|
 |
PauloSilas Veteran

|
Posted: 15.12.2016 11:19 Post subject: |
|
|
Synes egentlig det er litt rart at en mellomdistanseloeper skal hjelpe RBK spillere med hurtighet og akselerasjon. For meg virker mellomdistanse som den minst sammenlignbare loepsovelsen i til situasjoner paa fotballbanen, men men... _________________
| Peter Storey wrote: | | Det var inte bra för hans trovärdighet att bjuda 5 miljoner för en hästliknande spelare |
|
|
| Back to top |
|
 |
WT62 Veteran
|
Posted: 15.12.2016 12:02 Post subject: |
|
|
800 meter er kanskje den mest relevante distansen siden den kombinerer hurtighet og utholdenhet.
Rodal løp på 1,42 og noe da han tok OL gull i Atlanta. Det tilsvarer rundt regnet 13 60-metre med 7,65 sek i snittfart per 60 meter...
Egentlig ganske utrolig.
Har stor tro på dette samarbeidet og spesielt at KI & co evner å tenke utenfor boksen. |
|
| Back to top |
|
 |
SHJINNJWÆST Rutinert
|
Posted: 15.12.2016 12:40 Post subject: |
|
|
| PauloSilas wrote: | | Synes egentlig det er litt rart at en mellomdistanseloeper skal hjelpe RBK spillere med hurtighet og akselerasjon. For meg virker mellomdistanse som den minst sammenlignbare loepsovelsen i til situasjoner paa fotballbanen, men men... |
I tillegg er det en vesentlig forskjell mellom hurtighet i fotball og ren løping, sprinting og eksplosivitet, da man i fotball helst trenger hurtighet og akselrasjon for rettningsforandring og ikke på en rett linje. Dette er selvfølgelig bare en kameratstilling og et eller annet folkelighetsgrep som skal få mannen i gata til å tenke at ting går i rett retning, selv om alle som har et minimum av idrettslig bakgrunn ser at de like gjerne kunne ansatt Marit Breivik for å utvikle mer kraft og presisjon på innkast. Hadde de vært seriøse med dette målet så hadde de enkelt og greit sett på hvordan de bygger fysikk internasjonalt og ansetter noen med den nødvendige kompetansen. Ikke et trønderikon med suksess i en helt annen idrett bare fordi navnet høres bra ut på papiret. Det er bra de ønsker å forbedre seg på sånne områder, men ikke når løsningen blir en lite gjennomtenkt kameratansettelse der ingen egentlig ser ut til å vite hva stillingen går ut på eller hvordan de skal nå målet. Er jo egentlig helt retarda når du tenker på det. |
|
| Back to top |
|
 |
TottoD Proff
|
Posted: 15.12.2016 12:52 Post subject: |
|
|
| Selvsagt kan Rodal lære Rosenborgspillerene løpsteknikker som kan gjøre de raskere. Alle som tror noe annet er rimelig naiv. At dette blir synlig fra tribunen er nok heller usikkert, men at smådetaljer avgjør fotballkamper er rimelig sikkert. Synes dette er bra tiltak, spesielt siden han skal bidra ukentlig. |
|
| Back to top |
|
 |
SHJINNJWÆST Rutinert
|
Posted: 15.12.2016 13:00 Post subject: |
|
|
| Du beveger deg hovedsaklig med tanke på ballmottak i fotball. Bevegelsene dine skjer ut i fra situasjoner ellers på banene, ikke relativt til hvor du er i et løp eller strekken du har foran deg. Er ikke noe poeng å tenke på hvordan du skal flytte beina for å få mest mulig fart om det ikke har relevans for hvordan du må bevege deg for å nå ballen etterpå. Dette er to forskjellige idretter. Og ja, du har rett. Vr kan helt sikkert gi gutta noen nyttige tips om hvordan de kan maksimere fart og eksplosivitet, men marit breivik kan sikkert også gi noen tips om hvordan man kan kaste ballen mer effektivt. Oddvar Brå kan sikkert lære gutta noe om hvordan de skal bruke armene sine om noen holder i dem for å generere mest mulig kraft for å komme seg fri, men alt i alt er dette humbugkunnskap med lite relevans for det faktiske spillet utpå der, og trenger man mer fysikk for å jevne ut forskjellene internasjonalt, så kan man vel heller se på hva man gjør internasjonalt da. Jeg tviler på at de ansetter distanseløpere for å lære spillerne eksplosivitet. |
|
| Back to top |
|
 |
haavarl Forumsjef

|
Posted: 15.12.2016 13:11 Post subject: |
|
|
 _________________ Embrace science - resist ignorance |
|
| Back to top |
|
 |
ace Veteran

|
Posted: 15.12.2016 13:25 Post subject: |
|
|
 _________________ Svart og hvit for alltid! |
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 15.12.2016 13:56 Post subject: |
|
|
For det første: 800-meter er nok en av de mest relevante øvelsene hva gjelder fotball. Usain Bolt er kanskje verdens raskeste mann men han hadde ikke holdt ut lenge på en fotballbane. Sprintere trener for å ha maksimal hastighet over en kort periode og så ferdig med det. Det er en grunn til at det vi kjenner som "hurtige" spillere i fotball ikke er noen beist ala Usain Bolt, for den fysikken hadde aldri holdt i 90 minutter. Se f.eks Gamboa, ikke akkurat store fyren, men fart så det holder i fotballsammenheng.
Likeså ville en marathonløper hatt lite å bidra med, der skal det kun holdes jevn hastighet over en lag periode. 800-meter er den øvelsen som i størst grad vektlegger hurtighet og kondisjon like mye. Ganske likt fotball, med andre ord.
| Quote: |
så kan man vel heller se på hva man gjør internasjonalt da.
|
Jeg tror de internasjonalt mye hyppigere kjøper spillere som har de nødvendige kvalitetene allerede, det rår stort sett flere midler enn det gjør her. Dessuten, hvordan vet vi at det ikke er å nettopp se hva de gjør internasjonalt man har gjort? Både Kåre og Hoftun vært hyppig på utlandsturer for å se på større klubber de siste to åra, jeg tror i det minste de vet litt om hva de større klubbene foretar seg.
Til syvende og sist er dette et forsøk med relativt lav innsats og potensielt høy gevinst. Jeg synes det er en god idé. |
|
| Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 15.12.2016 14:01 Post subject: |
|
|
| Han startet dessuten allerede i høst, så han har sikkert ikke gjort seg helt bort. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.12.2016 14:41 Post subject: |
|
|
| Bananskrue wrote: | | Jeg tror de internasjonalt mye hyppigere kjøper spillere som har de nødvendige kvalitetene allerede |
Here we go again. Man kan ikke lære av utlendinger fordi de er så mye rikere enn oss. Man kan lære av andre lag enn Real og Barcelona vet du. |
|
| Back to top |
|
 |
DelPiero Proff
|
Posted: 15.12.2016 14:42 Post subject: |
|
|
Selv om Rodal ikke har spilt fotball og har trent sin egen kropp til 800m gull så vil jeg nok tro at han også skjønner at han ikke skal få Konradsen til å bli en god friidrettsutøver.
800m er mellomdistanse, men har mye innhold av hurtighet i seg.
Det er helt klart at han sikkert har masse driller på akselerasjon og hurtighet som våre spillere kan ha nytte av.
Mange mener at siden det ikke er en ball involvert så er det meningsløst, men de aller fleste akselerasjoner / sprinter er 5-7 meter, og noen tideler der med ofte det som avgjør om du rekker frem først eller ikke.
Jeg har trua! _________________ Dersom valget hadde stått mellom å score mot Liverpool fra 40 meter på Anfield eller ligge med Miss World, ville det vært vanskelig å velge. Heldigivis har jeg gjort begge deler.
-George Best- |
|
| Back to top |
|
 |
Vollrik Veteran

|
Posted: 15.12.2016 14:50 Post subject: |
|
|
Nå vil dette uansett ha marginal betyding isolert sett. Det er slike tiltak som kan gjøre at Helland eller Gytkjær i en gitt situasjon er akkurat raske nok til å nå en retur og sette den i mål, fremfor å komme litt for seint med ryggsekk og sette den over. Prosjekt Rodal blir en liten del av en større helhet, som kan bli marginalt avgjørende i enkeltsituasjoner på banen.
Synes det er greit at klubben tenker litt kreativt, men hadde vært kult om dem tok til seg enda mer kunnskap, NTNU ligger bare et steinkast unna. _________________
| TomH wrote: | | Du kan ikke bare skrive en påstand her, uten å begrunne. Da gidder ingen å lese innleggene dine, og da kan du også like gjerne slutte å skrive her |
|
|
| Back to top |
|
 |
Bananskrue Veteran
|
Posted: 15.12.2016 17:08 Post subject: |
|
|
| robbie wrote: | | Bananskrue wrote: | | Jeg tror de internasjonalt mye hyppigere kjøper spillere som har de nødvendige kvalitetene allerede |
Here we go again. Man kan ikke lære av utlendinger fordi de er så mye rikere enn oss. Man kan lære av andre lag enn Real og Barcelona vet du. |
Poenget var vel at vi ikke kan kjøpe oss til bedre spillere enn de, vi må rett og slett være flinkere på andre områder for å få et forsprang. De fleste vi konkurrerer mot i europeiske sammenhenger HAR større midler enn det vi har. Da må vi love å tenke nytt for å finne forsprang på andre områder. |
|
| Back to top |
|
 |
robbie Veteran

|
Posted: 15.12.2016 18:03 Post subject: |
|
|
Altså vi er mindre enn 1% av Europas befolkning. Ja vi konkurerer mot en del lag med mye mer penger enn oss. Men det er også hundrevis av klubber der ute som er flinkere enn oss som også har like mye eller mindre penger enn oss.
Vi må slutte å bruke dette som en unnskyldning for middelmådighet. |
|
| Back to top |
|
 |
Strand Veteran

|
Posted: 15.12.2016 21:14 Post subject: |
|
|
| Nå sitter ikke kunnskapen min om treningslære så langt framme i pannebrasken lenger, men vil ikke hurtighetstrening være tilnærmet bortkastet om man ikke legger fra seg all annen trening? |
|
| Back to top |
|
 |
Hedning Legende

|
Posted: 15.12.2016 21:24 Post subject: |
|
|
| De har hatt han på et prøveprosjekt med en rask, en middels og en halvtreig spiller. De har sikkert fått resultater siden de fortsetter samarbeidet. Men andre faktorer kan selvsagt påvirke resultatene også. |
|
| Back to top |
|
 |
Barney Veteran

|
Posted: 15.12.2016 21:43 Post subject: |
|
|
| Jeg synes generelt man skal være kritisk, men greier ikke å se noe annet enn oppside i at vi knytter oss til en olympisk mester i løping - for å lære gutta å løpe. |
|
| Back to top |
|
 |
sidney Veteran
|
Posted: 15.12.2016 22:31 Post subject: |
|
|
| Rodal var også bra på 400 og hadde en brukbar spurt. Har sikkert noe å komme med. Viktig å hente kompetanse og samtidig være kritisk. Jeg tror for øvrig vi har noe å hente fra herrehåndball - ikke minst på keeperplassen. |
|
| Back to top |
|
 |
larsarus Legende

|
Posted: 15.12.2016 23:51 Post subject: |
|
|
Rodal som returløps-trener for Helland må da bli bra  |
|
| Back to top |