English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ja vi elsker... utenlandsk fotball (altfor godt)
Goto page 1, 2  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
RBKalle
Rutinert


Joined: 02 Oct 2008
Posts: 627

PostPosted: 22.05.2009 10:41    Post subject: Ja vi elsker... utenlandsk fotball (altfor godt) Reply with quote

Jeg startet samme diskusjon på et annet forum, og er nå nysgjerrig etter å få vite hva RBK tilhengere tenker om dette...

Mange mange nordmenn synes å være mer interessert i Premier League/La Liga/Serie A enn i Tippeligaen. TV'en har (nesten?) like mange sendinger om utenlandsk fotball som om norsk fotball.

I Oslo Fotballshop kunne jeg kjøpe Romas gamle reservedrakt (og hva som helst med ManU or Liverpool), men de fleste norske skjorter (både lands- og klubblag) var ikke på lager i det hele tatt.

Folk går rundt med Man Utd, Liverpool, osv skjorte/jakke/lue på seg... Jeg husker ikke å ha sett noen med norske lags utstyr bortsett fra kampedager.

Jeg vet at landet har en stor og historisk forbindelse med England og engelsk fotball, men jeg synes dette er altfor mye uansett.

Start-RBK måtte utsettes for det var en viktigere kamp på TV...
En rasende mobb dro til Gardermoen til å "vente på" Øvrebø etter Chelse-Barça... Som om det handlet om et norsk lag... Latterlig, synes jeg.

Greit å ha favorittlag i utlandet, men hjemmelandet burde komme først...

Hva tenker dere om dette, dere som (forhåpentligvis) er først og fremst RBK fans?


P.S. Jeg skjønner det er svært ironisk (og litt hyklersk kanskje) av meg å klandre folk for noe jeg er sjøl skyldig i... Smile

Derimot er jeg den rare unntakelsen, ikke "regelen" ...
Back to top
View user's profile Send private message
Mortenlj77
Rutinert


Joined: 07 Nov 2006
Posts: 962
Location: Askim

PostPosted: 22.05.2009 10:59    Post subject: Reply with quote

jeg er helt enig med deg. jeg kan godt se på feks. en kamp fra pl og innrømme at kvaliteten på det jeg ser er bedre enn fra tippeligaen. men de vannvittige interessen som er for utenlandsk fotball her i norge synes jeg er latterlig. så for meg går RBK foran all annen fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 22.05.2009 11:22    Post subject: Reply with quote

Nordmenn er ikke interessert i "utenlandsk fotball", vi er interessert i engelsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.05.2009 11:33    Post subject: Reply with quote

Stemmer i med Henning. Fryktelig mange nordmenn har et norsk lag de "følger med på" mens de har et engelsk de elsker.

Norge har blitt veldig anglofilt, og har vel hatt tendensene i ganske lang tid.

For min del er ingen ting som norsk fotball. Jeg føler det som mer "ekte". Det skjer i relativ nærhet av meg selv, klubbene er åpnere, og hirearkiene er mindre. Det er selvfølgelig artig å kunne se unggutter fra lokalmiljøet bli satset på i stedet for ungarske stortalenter i fabrikker i England.

Kvaliteten er selvfølgelig bedre på de større ligaene i verden, da også i England. Men for meg er det mer enn kvalitet som nærer kjærligheten til Rosenborg og idretten fotball sett under ett.

Det at man satser litt mer langsiktig, har mer oversiktlige staller med færre folk, samt at billige nysigneringer fra ukjente steder kan være kjempespennende gjør at jeg får et nærmere forhold en det jeg tror jeg kan få til en storklubb med milliardomsetning.

Jeg hadde et hjerte i Manchester United da jeg var yngre, en sympati jeg arvet av faren min. Det har etter hvert ebbet ut, og jeg sitter igjen med Rosenborg. Når andre lag forsvinner og jeg sitter igjen med kun RBK kaller jeg det ekte kjærlighet.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6497
Location: Trd

PostPosted: 22.05.2009 11:37    Post subject: Reply with quote

Har tatt opp mitt standpunkt rundt dette i noen tråder før, og vet at mange er uenig med meg.

For meg, blir det å ha to eller flere favorittlag, litt det samme som å ha to eller flere koner/samboere. Du får kanskje dobbelt så mange fine stunder, men du må dele troskapheten, lojaliteten og hjertet ditt mellom to eller flere. Du er med andre ord ikke lojal fullt ut med noen.

Det som den gang, gjorde meg til Rosenborgsupporter var pappa, som tok meg med på kamp tidlig på 90-tallet, noe som bet seg fast i meg. Senere utover 90-tallet kjøpte han pakker i CL for han selv, bror min og meg. Kampene jeg husker, er gjerne CL-kampene fra 96 og utover. Jeg var ikke gamle gutten, men det å stå på en bruskasse i gamle klokkesvingen en sen høstkveld skapte store minner.

Jeg syns det er trist at det er så mange som foretrekker utenlandske lag fremfor vårt eget lokale lag her i Trøndelag. Det er som du sier, langt ofter å se folk i united- og liverpooldrakter i gatene, også her i Trondheim. Jævlig, spør du meg.

Når det er sagt, så ser jeg ofte på kamper fra både Spania, Italia og England, fordi kvaliteten på fotballen er bedre enn hva du får i TL.
Back to top
View user's profile Send private message
Tobb
Senior


Joined: 05 May 2006
Posts: 155

PostPosted: 22.05.2009 11:37    Post subject: Reply with quote

For min del ser jeg mye spansk toppserie. Topp kvalitet og god underholdning, men ikke mer enn det. For å sitte igjen med de virkelige frysningene etter en kamp må det være et lag jeg har følelser for som spiller. Derfor ser jeg heller RBK-Lyn eller RBK-Aafk enn en hvilken som helst annen kamp. Fordi det er Rosenborg som er mitt lag.

Så får CL og all annen fotball være krydder og fantastisk underholdning. Frysningene blir igjen her i byen.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.05.2009 11:42    Post subject: Reply with quote

Enig med deg der Tobb.

Jeg er fryktelig glad i fotball som idrett, og kan gjerne kose meg en lørdag formiddag med å se kvalifiseringskamp til U-19-EM, CL-kamp mellom Shaktar Donetsk og Makkabi Haifa en ukekveld, eller høydepunkter fra tysk Bundesliga for den saks skyld. Jeg har masse følelser for fotballen, men kun ett lag som virkelig får frem følelsene i meg.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
smogli
Proff


Joined: 16 Apr 2008
Posts: 313

PostPosted: 22.05.2009 11:58    Post subject: Reply with quote

Det jeg synes er mest morsomt med dette er, at om du er norsk og reiser Norge rundt for å følge laget ditt, er du en snodig skrue.. Er du norsk og reiser over til England, er du dedikert og får også gjerne skryt og hederlig omtale i både aviser og tv.
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 22.05.2009 12:02    Post subject: Reply with quote

Rosenborg er det suverene laget og går alltid først, det samme gjør norsk fotball og Tippeligaen. Likevel ser jeg ikke noe galt i å ha et annet favorittlag i utlandet. Arsenal har personlig gitt meg utrolig mange gode fotballopplevelser, det samme har Premier League. Jeg synes Premier League er et ypperlig alternativ når Tippeligaen har pause, i det minste.

Kvaliteten på fotballen der er enorm, og det er morsomt å se fotballkamper av slik kvalitet. Å se Arsenal-West Ham vil f.eks. alltid gå foran å se en Tippeligakamp der Rosenborg ikke er involvert. Det samme vil også Chelsea - United for å ta et annet eksempel. Ser også noen spanske kamper om vinteren, men det er selvsagt kun når TL har pause.

Så alt i alt går selvsagt Rosenborg og Norsk fotball først for meg. Det synes jeg er helt åpenbart, grunnet den lokale nærheten, følelsene, hvordan jeg elsker klubben, stemningen på kampene osv. Rosenborg-supporter har jeg tross alt vært siden jeg ble født. Folk som lar sitt utenlandske lag gå foran sitt favorittlag i hjemlandet, kommer jeg aldri til å forstå. For det er nesten umulig å knytte like sterke bånd til et utenlandsk lag.

1. Rosenborg.
2. Arsenal
3.-99999999999999999999999. Ingen
Back to top
View user's profile Send private message
1r9b1k7
Veteran


Joined: 16 Jun 2006
Posts: 1484

PostPosted: 22.05.2009 14:56    Post subject: Reply with quote

Det som er synd er jo at denne anglofile dyrkelsen bare opprettholder forskjellen mellom de små og store ligaene. Det hadde for eksempel vært morsomt å fått vite hvor mye penger nordmenn bruker på engelsk fotball. Hadde all den energien, entusiasmen og pengene blitt brukt på norsk fotball hadde det kanskje vært LITT mindre forskjell.

(Ja, kanskje litt overdrivelse men jeg mener at det fortsatt er et godt poeng)



Kanskje man skulle forby salg av engelske (og andre store ligaer) drakter, og ikke tillatt visning av serie- og cup-kamper fra utlandet. Litt nord-koreanske tilstander der man måtte brukt ulovlige streams som ikke hadde gitt så mye penger til de store Premier League-klubbene.
Back to top
View user's profile Send private message
Forumsjef
Veteran


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 2116

PostPosted: 22.05.2009 15:18    Post subject: Reply with quote

Jeg er supporter av to klubber. En norsk og en engelsk. Disse to klubbene har vært de to beste klubbene i sine respektive land i min oppvekst. Jeg er dermed det de fleste, helt uten å kjenne meg eller å ha snakket med meg, vil se på som en medgangssupporter. Men det er jeg ikke, og jeg har heller ikke noe problem med å elske min engelske klubb like mye som den norske. Jeg leser mye om dens historie, jeg ser samtlige kamper, jeg drar på kamper og dens prestasjoner preger humøret mitt like mye som Rosenborg sine. Jeg valgte ikke klubben på grunn av prestasjonene, jeg var for ung til å vite noe om det, men det kan hende det påvirket meg indirekte. Den største grunnen til at jeg holder med det engelske laget jeg gjør, er nok min far. Jeg er ikke trønder heller, bare så det er sagt, men jeg har bodd i Trøndelag noen år, og da ble jeg frelst.

I England blir vi ofte kalt "plastic fans". Og det forstår jeg, norske 14izzer som går rundt i Ronaldo-drakt og digger "Manu" er fryktelig irriterende, men alle er ikke sånn. Noen elsker faktisk klubben mer enn andre, og jeg ser på meg selv som en av dem. Jeg vil heller ikke kalle noen jeg ikke kjenner for plastikkfans, for en del av dem er faktisk kunnskapsrike, engasjerte supportere, som har spart lenge til å reise til sitt favorittlags stadion.

Jeg ville ikke klart å velge mellom RBK og United, men hvis lagene hadde møtt hverandre, ville jeg nok holdt med RBK. Enkelt og greit fordi det ville vært uendelig mye større for RBK å slå United enn omvendt.
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 22.05.2009 15:40    Post subject: Reply with quote

Førsteprioriteten min er jo såklart spansk fotball og Barcelona. Deretter kommer RBK. Kvalitetene på ligaene og lagene er høyst aktuelle. Rosenborg følger jeg med på pga fordi de er fra min hjemby. Tippeligaen er ranked som 19 i europa.

Barcelona overgår alt annet uansett.
Back to top
View user's profile Send private message
doris
Veteran


Joined: 04 Aug 2005
Posts: 1330

PostPosted: 22.05.2009 15:43    Post subject: Reply with quote

Er interessert i engelsk fotball, men blir først skikkelig glad eller skuffet osv når det gjelder Rosenborg og norsk fotball. En engelsk kamp kan ikke ruinere dagen min, for å si det sånn.
Back to top
View user's profile Send private message
bommel
Veteran


Joined: 28 May 2006
Posts: 4092

PostPosted: 22.05.2009 15:46    Post subject: Reply with quote

Rosenborg er min suverene favoritt. Følger med på alle kamper, nyheter osv., og humøret mitt går i takt med lagets prestasjoner. Jeg velger enhver kamp med rosenborg over hvilke som helst andre kamper. F.eks Lyn-Rosenborg over Chelsea-Barca.

Når det er sagt så har jeg noen favoritter ute i Europa også, da særlig Real Madrid som jeg følger tett med, har til og med en Ramos-drakt. Samtidig som at jeg sympatiserer med Inter, mye på grunn av verdens deiligste trener, Mourinho. Engelsk fotball følger jeg bare litt så som så med.
Back to top
View user's profile Send private message
LarsG
Veteran


Joined: 03 Nov 2008
Posts: 1482
Location: Oslo

PostPosted: 22.05.2009 16:44    Post subject: Reply with quote

Jeg har mange venner som er "LFC-supportere". De har knapt vært i England, og aldri på Anfield. De har ingen familiær tilknytting til byen Liverpool. For meg er ikke disse fotballsupportere.

Vi satt og så LFC-Arsenal, som endte 4-4. Da Arsenal utlignet til 4-4 sa jeg til ene kompisen min at jeg "vet hvordan det føles" (m.h.t at RBK ofte styrer kamper men ikke klarer å vinne de), hvor han surt svarte meg med at jeg ikke ante hvordan dette føles fordi "så mye mer står på spill enn intertoto-cuppen og RBKs snubling i UEFA-cup". Omtrent det frekkeste jeg har hørt i hele mitt liv. Kampen var jo glemt av alle tre "supporterne" et par timer etterpå. Hadde RBK tapt mot AAFK hadde jeg husket dette i en uke. Det er dessuten langt viktigere med de små seierene for en liten klubb, som faktisk er avhengig av å komme seg til UEFA-cuppen for å kunne kjempe om de mediocre spillerne, enn en stor klubb som LFC, som alltid vil ha millionevis av supportere og uendelig med penger, kun fordi de er LFC og spiller i PL. De mister ikke nevneverdige inntekter eller muligheten til å hente gode spillere fordi de spiller 4-4 mot Arsenal.

Er det noe jeg er lei av er det disse anglofile søppelsupporterne som alltid roper høyest og går rundt i draktene sine og rakker ned på norsk fotball. Engelsk fotball er ikke vår fotball. Engelskmennene kaller oss "plastic supporters". Når Manchester United vinner PL er det ingenting som representerer deg selv der de løfter pokalen i været. Når RBK vinner serien i Norge representerer de trøndere, min familie, en kulturarv og hele min oppvekst og voksne liv. Når de vinner i Europa representerer de nordmenn, nøkternhet og tro på at selv et lite lag fra lille Trondheim kan hevde seg. Det er det som er følelser. Hvordan folk som har null tilknytning til Manchester, utenom at faren heia litt på dem under lørdagskampen på NRK, kan kalle seg selv supportere vet jeg ikke. Det må være fordi de ikke vet hvilke følelser som settes i sving for et lag som virkelig står for hvem en selv er og hva en identifiserer seg med. For hva annet gir en seier for Man U deg enn at du kan skryte til kompisene dine og endre facebook-statusen din?

Det er helt greit å ha et lag å sympatisere med i England eller Spania eller hvor det måtte være. Kanskje pappan din alltid har likt Barcelona. Eller du var på fylletur til London og havna tilfeldigvis på en Chelsea-pub som 14-åring. Men jeg kommer aldri til å respektere sånne "fans". De er sympatisører. Jeg ser personlig mye engelsk fotball, og en del spansk også, men jeg bryr meg ikke et døyt om hvilket lag som vinner. For selv om jeg har vært i England og Spania, og min bror liker LFC, så betyr disse lagene ingenting for meg. Hvordan skal de kunne bety noe som helst?

Derfor var dette svært gledelig lesing for meg:

http://www.rbk.no/incomin...138031.ece
"RBK knuste Barcelona"
"Semifinalen i Champions League mellom Chelsea og Barcelona ble sett av vel 210 000 seere på Viasat 4. Tippeligaoppgjøret mellom RBK og Lyn ble sendt på TV2 onsdag kveld klokka 21.15, og trakk 414 000 seere til TV-skjermen".

Selv om jeg er den første til å innrømme at nivået i en CL-semi er mange ganger høyere enn nivået mellom Lyn-RBK, så er det godt å vite at nordmenn velger etter følelsene.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10905

PostPosted: 22.05.2009 17:14    Post subject: Reply with quote

Finnes bare ett lag selvfølgelig. En kammerat av meg presterte å lire av seg følgende: "Hæ? Hvis du prioriterer rbk-lyn forann CL-semien så liker du ikke fotball". Har du hørt noe så dumt. Han holder forresten med Everton.

Siden jeg har familie i barca og har vært der liker jeg at de vinner. Liverpool representerer arbeiderklasse og et tradisjonsrikt og flott musikkmiljø som jeg har et forhold til utover fotballen i tillegg til at jeg liker spillerene på dette laget bedre enn de andre PL-lagene. Jeg har vært på vipen på Old trafford å sett Ole Gunnar Solskjær bli utvist i en 1-1 (?) kamp mot Newcastle. Da var jeg riktignok litt engasjert, men jeg var ung og lettpåvirkelig. De hadde i tillegg Cantona, som jeg forgudet en periode. Ville aldri kalt meg fan av noen av disse lagene, og jeg ser bare kampene deres hvis det er CL.
Back to top
View user's profile Send private message
Milanista
Junior


Joined: 02 Jan 2007
Posts: 45
Location: Trondheim

PostPosted: 22.05.2009 18:21    Post subject: Reply with quote

Jeg deler mange av deres synspunkter når det kommer til nordmenn og anglofili. Snakk om flokkdyr. Få ting er mer irriterende er all Man Utd.-fansen som er såå blodfan og så engasjert i medgang, men som tier stille med en gang laget møter motgang.

Men jeg ser ikke en hindring i å ha flere favorittlag. RBK er nummer en. Det er de jeg har holdt lengst med og de er fra mitt eget land, men som østlending blir jeg alltid tatt for å være medgangssupporter. I tillegg til å holde med Rbk er jeg også Milanfan, noe de fleste nordmenn stiller seg hoderystende til. Flere over i tråden snakker om sympati for utenlandske lag kontra det å være fan. Jeg drar til Milano en gang i sesongen, ser alle kamper, bruker mye tid på både fora og å lese nyheter på italiensk og engelsk. Så jeg vil si at jeg er Milanfan, men jeg har andre som jeg har sympatier for i utlandet, f.eks. Atletico og Udinese.
Back to top
View user's profile Send private message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 22.05.2009 19:47    Post subject: Reply with quote

Fotball i utlandet er for meg noe som handler mer om spillerne og årgangene enn lagene - jeg likte egentlig Milan med nederlenderne sine, før Ronaldo gikk til Inter, da ble det dem. Nå liker jeg Napoli i stedet, fordi jeg spilte med dem på FM.

Tilsvarende var jeg Barcafan da de hadde Ronaldo, og senere Rivaldo, men så kjøpte Real Madrid Zidane (og Ronaldo, er det et mønster her?). Jeg var en tur på Vicente Calderon, da var det Atletico en stund, nå er det Messi og Barca igjen.

Det eneste laget som holder seg er Tottenham, som jeg har likt helt siden en tippekamp i 1986 da de tapte mot Arsenal. Tror jeg. Nå er jo det en endeløs rekke med skuffelser å være Spurs-fan, så jeg prøver å holde det til et kjølig avstandsforhold.

Men ingen av disse lagene er verdt å betale hundre spenn for å se en kamp man ikke rakk å se live, og som man vet resultatet av, bare for å vite nøyaktig hvordan det skjedde. Den typen idioti er det nok bare en klubb som framkaller hos meg.

RBK
Back to top
View user's profile Send private message
schmoo
Junior


Joined: 08 Jan 2006
Posts: 95

PostPosted: 22.05.2009 20:14    Post subject: Reply with quote

At folk kan ha ekte følelser for utenlandske lag skjønner jeg ikke i det hele tatt. Blir småkvalm av alle "YNWA"-statusene på facebook døgnet rundt.

For meg handler fotball om tilhørlighet og å kunne identifisere seg med en klubb man faktisk har tilknytning til. Har diskutert dette emnet alt for mange ganger, og syns fortsatt det er like latterlig med denne syke anglofilismen.

Å heie på Liverpool er greit nok det. Men å elske klubben på samme måte som jeg elsker Rosenborg? Det er noe jeg aldri kommer til å forstå.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedley
Veteran


Joined: 02 May 2006
Posts: 6497
Location: Trd

PostPosted: 22.05.2009 20:17    Post subject: Reply with quote

schmoo wrote:
Blir småkvalm av alle "YNWA"-statusene på facebook døgnet rundt.


Word!
Back to top
View user's profile Send private message
Flaav
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1556
Location: Med utsikt til Lerka

PostPosted: 22.05.2009 20:34    Post subject: Reply with quote

Barcelona er klubben i utlandet jeg henger mest med, men om rbk skulle møte dem i gruppespillet i cl noengang, heier jeg selvfølgelig på RBK Wink
Back to top
View user's profile Send private message
Flaav
Veteran


Joined: 27 Jul 2008
Posts: 1556
Location: Med utsikt til Lerka

PostPosted: 22.05.2009 20:37    Post subject: Reply with quote

schmoo wrote:
At folk kan ha ekte følelser for utenlandske lag skjønner jeg ikke i det hele tatt.
Har man vært i landet der klubben spiller og sett nesten alle kampene deres i ti år på rad, så får du etterhvert en veldig sterk følelse for dem. Følelser bestemmer man ikke over, de bare kommer etterhvert. Så glad som da Iniesta skåra mot Chelsea i semifinalen i CL tror jeg aldri at jeg har blitt over en fotballkamp - noensinne. Da må jeg også skrive at jeg ikke så Milan - RBK siden jeg ikke hadde blitt hekta på fotball enda på den tiden.
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 22.05.2009 20:55    Post subject: Reply with quote

Å ha et reservelag under en lang vinterperiode er helt greit, men overbetalte kontorrotter som setter igjen kona hjemme i Norge for å se Mænchester mot Saints på Boxing day den 2.juledag er ikke supportere. Jeg liker engelsk fotball og jeg følger med på Canal +, men syntes det var latterlig når de kåret Årets supporter i Engelsk fotball. Noe sånnt gjør de aldri for de trofaste hjemme i Norge, som betaler tusenvis for å dra på hver kamp og synge med ekte følelser. Jostein fra Strømmen hører hjemme på Strømmen stadion eller Åråsen, ikke Anfield eller Villa Park.

Selv holder jeg med Arsenal, uten at jeg har noe som helst tilhørighet i klubben. Jeg skryter aldri av gladfotballen, Fabregas, van Persie eller Wenger. Jeg har aldri vært på Emirates, London eller i UK for den saks skyld. Jeg får ikke gåsehud når Good o' Arsenal blir sunget, selv om jeg får ståpels når de scorer. Min tilhørighet er i Rosenborg, selv om jeg ikke er fullblods trønder. Men jeg er norsk, jeg drar på ti-tolv seriekamper på Lerkendal og resten av Norge - Bodø som Oslo. Når Arsenal slår Portsmouth 4-0 er jeg ikke stolt. Når Rosenborg slår Valencia 2-0 er jeg stolt.

Når det er sagt ofret jeg deler av Lyn-Rosenborg for å se semifinalen mellom Chelsea og Barca. Fordi jeg liker fotball, ikke utenlandsk fotball.
Back to top
View user's profile Send private message
Hercules
Proff


Joined: 26 Dec 2007
Posts: 250
Location: Kyrksæterøra S

PostPosted: 22.05.2009 21:57    Post subject: Reply with quote

Jeg kan innrømme med en gang at jeg har 2 lag, men det har blitt stor forskjell, med tiden.

Jeg ser ingen bakdel med å følge flere lag, men de blir nok rangert automatisk for de fleste.

Det hele startet en oktoberdag i 1985, pappa tok meg med på seriefinalen RBK-lsk, deretter ble det flere og flere RBK-kamper påfølgende sesongene.
Italia vm-1990 samt noen italienske serie A kamper på parabol i 88-89 (tv-norge?) åpnet min "internasjonale" interesse for fotball. Min eldre bror og hans venner ropte alltid på Liverpool og Leeds, men jeg fikk heldigvis aldri noe glede over engelsk fotball, så i protest sa jeg at jeg holdt med West Ham, der borte, da ble det stilt.
Raiuno, Raidue og mediasat 5 fanget hele min interesse, med det som nesten tjue år senere kom til norge og heter fotballekstra.
Det var Intervjuer før serie A kampene med de store heltene fra Italia vm, Nederlenderne på bilan, Tyskerne og Italienerne på F.C Internazionale Milano, Napoli, Roma og Juve. Svært pene damer i studio, live oppdateringer og bilder fra de store prektige stadionene i Italia.
En kombinasjon av Stadion, fargene på draktene, samt favoritten Nicola Berti, og tyske vm-heltene gjorde valget enkelt for min del, det ble Inter. fra 1990 til 1996 (magre år) satt jeg utallige timer å så på Rai kanalene når RBK ikke hadde hjemmekamp.
Har også jobbet meg igjennom mange utgaver med La Gazzetta dello Sport.
Ble veldig happy da RBK trakk Inter i CL, men det var ingen tvil hvor hjerte banket da kampen var i gang.

Derfor rangerer jeg også milan - RBK som mitt største fotball øyeblikk Very Happy

1. RBK
2. Inter
.
.
Følger også sporadisk med på:
Fimleikafélag Hafnarfjarðar (Island)
Hércules C.F. (Spania)

At Start ønsker å spille tidligere pga. en annen tv-kamp skjønner jeg bare ikke, da har du ikke trua på ditt eget produkt!!
Artig å se at det var flere som så Lyn - RBK enn CL som gikk nesten samtidig, Lyn har trua på produktet sitt Wink

Må si jeg begynner å bli sliten av CL studio på tv3 og ikke minst utvalget av kampene, skjønner at det er antall seere som teller men, det er absolutt ikke alltid de største oppgjørene som sendes. Glad jeg hadde Viasat gull slik at jeg kunne velge den litt mer nyanserte svenske CL-studiopraten. Ikke minst følge med på underdogs i CL som FC BATE Borisov og Anorthosis Famagusta, spreke kamper for en som er glad i fotball.

Ronaldo har scoret særdeles mange bra mål som jeg har sett på sportsnyhetene, men det blir nesten aldri vist noen perler ifra feks. serie A, jeg var på Giuseppe Meazza og så Inter - Bologna i høst, der Zlatan faktisk scoret årets mål i Serie A, men ingen av min anglofile venner har sett den lekkerbisken...
Back to top
View user's profile Send private message
Troilonge
Veteran


Joined: 29 Jun 2005
Posts: 3740

PostPosted: 22.05.2009 22:22    Post subject: Reply with quote

Everton-fansen sier det så rett så rett
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb