English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Molde - Rosenborg
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  

Hvem var best på Rosenborg?
André Hansen
76%
 76%  [ 114 ]
Jonas Svensson
2%
 2%  [ 4 ]
Matthias Vilhjalmsson
9%
 9%  [ 14 ]
Holmar Eyjolfsson
5%
 5%  [ 8 ]
Jørgen Skjelvik
0%
 0%  [ 1 ]
Mike Jensen
0%
 0%  [ 1 ]
Anders Konradsen
0%
 0%  [ 1 ]
Magnus Stamnestrø
0%
 0%  [ 1 ]
Yann-Erik de Lanlay
1%
 1%  [ 2 ]
Alexander Søderlund
2%
 2%  [ 3 ]
Tobias Mikkelsen
0%
 0%  [ 0 ]
Total Votes : 149

Author Message
BanensVerste
Proff


Joined: 15 Apr 2015
Posts: 351
Location: Munkholmen

PostPosted: 26.09.2015 02:48    Post subject: Reply with quote

Har lest og trålet igjennom det meste som har blitt gjort og sagt (unntatt absolutt alt på sosiale medier) i forbindelse med kampen, og jeg blir oppgitt. Jeg var allerede på forhånd oppgitt over adressas vinkling før kampen, med tanke på at Kjernen og supporterne mobiliserte så utrolig mange glade, positive supportere. Alt man fikk tilbake var piss og langt i fra feelgood, som disse turene tross alt som regel er. Mange unge, barnefamilier og andre supportere var også i Molde, men i stedet velger Adressa å høvle over alle som én, med negativt fortegn.

Jeg blir også helt vilt irritert (vet det er dumt) av Kroken og hans moralske trone. Som lokalavis for RBK og Trøndelag har Adresseavisen et samfunnsansvar. Det går ut på å dekke, følge og til dels framsnakke regionen. Her bommer de grovt på det siste punktet når det kommer til Kjernen og Lerkendals faste publikum. Hvilket bilde får Olga fra Rennebu av supportere på Lerkendal når hun leser Kroksæter sin kommentar? Enn om Ruben fra Strindheim hadde hatt lyst til å prøve Lerkendal, kanskje få nye venner, men så kommer han tilfeldigvis over bildet og kommentaren i papirutgaven? For den som er utenfor Øvre Øst og Lerkendal forøvrig ser det unektelig skummelt ut, og det står jo svart på hvitt at de som henger der har røtter og knytninger til farligere miljø.

At Kroksæter er så til de grader sin penn ubevisst (Eller er det bevisst?) skremmer meg. Å gå til angrep på en hel gruppe, meg selv inkludert, kan ikke forstås som annet enn et forsøk på å heve seg selv over denne "ukulturen". Å være uenig er én ting. Noe annet er å bruke Adresseavisen til å fremme sitt tungsinn.

Hans kommentar er i gråsoneland på mange områder i henhold til Vær Varsom-plakaten. Uten å ramse opp alle punkter kan jeg fremheve noen.
4.3. Vis respekt for menneskers egenart og identitet, privatliv, etnisitet, nasjonalitet og livssyn. Vær varsom ved bruk av begreper som kan virke stigmatiserende. Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende.
1.4. Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle.

Det siste, men dog viktigste som står der:
Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke!

Her har du feilet, Kroksæter. At du ikke engang gidder å gå i dialog med kritikerne er regelrett feigt.
_________________
Dahls.
Back to top
View user's profile Send private message
ElMar
Proff


Joined: 04 Nov 2009
Posts: 393

PostPosted: 26.09.2015 03:03    Post subject: Reply with quote

Jeg kan gi deg rett at det kanskje var feil av meg å dra inn "ukultur" bekrepet (av og til blir meg ydmyk av flere Dahls Wink ). Men når man prøver å smugle inn ei biljardkule så overrasker det meg at du ville blitt overrasket over at man ville kastet den på banen. Da holder du heller fortsatt fast med suvernir "unskyldningen"?! Ja, tenkte på det selv å ta med hvitkula hjem til samlinga mi...

Godt den ble stoppet i kontrollen på tur inn på stadion spør du naive meg...
_________________
Fotball e følelsa, gode følelsa Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 26.09.2015 03:53    Post subject: Reply with quote

Hvor mange billiardkuler har blitt kastet på banen av rbkfans? Bortimot null vil jeg tippe. Hvorfor tror du da det er så stor sjanse for at det skulle skje nå?
Back to top
View user's profile Send private message
hello
Veteran


Joined: 04 Apr 2008
Posts: 7804

PostPosted: 26.09.2015 05:00    Post subject: Reply with quote

Enig i at det er bra sånt blir stoppet i kontrollen på vei inn, biljardkuler har vel neppe noen plass på tribunen. Vil også bare si at jeg ikke har noe god forklaring på hvorfor den ble forsøkt tatt med inn, det med suvenir var bare en mulig forklaring, jeg har likevel vondt for å tro at den skulle brukes i en kriminell handling som å kaste den på en Molde-spiller.
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 26.09.2015 05:58    Post subject: Reply with quote

Synes Viken og Engtrø håndterte journalisten veldig fint. Trenger ikke å gå i skyttergrava og senke seg til hans nivå. Og effekten av at man ikke gjorde det fikk journalisten til å fremstå både utydelig på hva han egentlig mener og rett og slett mindre intelligent.
Alle som har sett programmet og evt tvilt på kjernen pga journalisten må ha fått et nytt syn da det var helt åpenbart at han ikke hadde peiling på temaet som ble diskutert. Synes mer synd på de som abonnerer på adressa for at de som betales for å skrive er på et så lavt nivå. Hadde sagt opp abonnementet med en gang.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2015 08:20    Post subject: Reply with quote

Kleviño wrote:
Hvor mange billiardkuler har blitt kastet på banen av rbkfans? Bortimot null vil jeg tippe. Hvorfor tror du da det er så stor sjanse for at det skulle skje nå?


Jeg tror den i veerste fall kunne havnet på banen. Ikke fordi jeg tror det er miljøer i Kjernen som planlegger slikt, men fordi jeg vet hvordan man kan bli med litt for mye alkohol innabords. Først, morro å stjele ei svart og hvit kule i Molde. Så, f.eks når Molde vakta provoserer, kan adrenalin kombinert med alkohol, og et øyeblikk med ubetenksomhet og mangel på konsekvenstenking, den hadde blitt lempa inn på banen. Helt sikkert ikke for å skade noen, men konsekvensene for kjernen og klubben hadde vært ille likevel.

Det er i slike tilfeller, det i en gruppe som kjernen og alle andre som er med på turer, bør være gode kompiser og utøve internjustis. Ser man noen ta med seg noe som ikke bør inn på stadion, så snakk med personen som en kompis. Overtal denne til å legge den igjen på utsiden.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2015 08:28    Post subject: Reply with quote

Fikk sett magasinet i går kveld. Og som en gammel mann, som i utgangspunktet er veldig skeptisk til supporterklubber, pga alle negative hendelser både i Norge og i utlandet, men som samtidig setter veldig pris på stemningen de skaper, så blir jeg veldig beroliget av det jeg hører om samarbeidet mellom kjernen og RBK.

Jeg har lenge ment at Kjernen er best i Norge, ikke bare pga stemningen, men også fordi de har svært få hendelser i forhold til størrelsen. Når jeg da sitter å hører den gode stemningen, og det gode samarbeidet de har med klubben, blir jeg faktisk stolt. Jeg føler at Kjernen har funnet en flott retning, klarer å sette gode grenser for akseptabel oppførsel, samtidig som det er frihet til å skape god stemning.

Jeg synes også at talsmannen viser en god balanse mellom grensesetting i gruppen, og frihet og omsorg for de som er med.

Kroken blir så knust i dette magasinet, og får så ettertrykkelig bevist at hans artikler om grobunn for hat, og synsing om utviklingen er så på jordet, at Unnskyld Molde, bør få en oppfølger med tittelen Unnskyld kjære supportere
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2015 11:19    Post subject: Reply with quote

Uten å kommentere resten av det du skriver, PerO, så vil jeg bare understreke den siste setningen din, den aller siste delen.

Kroksæter bør og skal be om unnskyldning!

Både for at han er arrogant og ignorant, men også fordi han på ekstremt svakt, faktisk ikke-eksisterende grunnlag kaller flere tusen supportere nazister i mer eller mindre klartekst.

Frem til han har bedt om unnskyldning ville jeg (om jeg hadde hatt Adressa i utgangspunktet) sagt opp ev. abonnement og spesifisert at det er pga. en meningsløs heksejakt på supportere.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 26.09.2015 11:40    Post subject: Reply with quote

Ikke rart at Kroksæter får støtte når han tegner et skremmebilde av ytterliggående supportere. Han har jo som mediemann i Adressa der privilegiet at han kan sette dagsorden og beskrive, i hans øyne, virkeligheten for mannen i gata. Da vil jo selvsagt folk tro på det vrengebildet han skaper og samtidig motsette seg det.

Folk ville gitt han støtte om han hadde advart mot IS-strømninger i Midt-Norge også, men det er jo i så fall han selv som skaper den "realiteten" folk reagerer på.

Han virker ikke spesielt intelligent.
Back to top
View user's profile Send private message
Hedning
Legende


Joined: 30 Apr 2006
Posts: 10937

PostPosted: 26.09.2015 16:03    Post subject: Reply with quote

Helt riktig. Min mor var _veldig skuffet_ over kjernen etter at hun hadde sett på tv2, og lest kroken, og tenkte nok sitt. Når jeg sa at tingene hun påpekte var ting som skjer ved nesten hver eneste fotballkamp som spilles på toppnivå så var hun tvilende. Jeg påpekte at Moldefansen sang drep en trønder, men det trodde hun ikke på. For "Da hadde de vel skrevet om det også?". Nei. Desverre. Media er ute etter klikk og driver heksejakt. Kroken er en maktmisbrukende idiot. Etter noen samtaler og etter å ha lest seg opp litt så ble hun derimot veldig enig i at det var dårlig gjort å henge ut kjernen på denne måten. Selv om hun riktig nok "fortsatt foretrakk kardemommeloven".
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4912

PostPosted: 26.09.2015 16:53    Post subject: Reply with quote

Regner med at du, Orionpax slutter å skrive supporterblogg for de også nå? Og gjerne forteller de hvorfor?
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 26.09.2015 16:57    Post subject: Reply with quote

Det er bedre å ha et talerør hvor man kan hevde sin uskyld enn å bare kutte ut. Kom gjerne med et saklig, velinformert og godt innlegg der du sparker adressa og Kroken litt i siden.

Og om du var sarkastisk mtp Molde-dama som boikottet adressa så se bort ifra innlegget Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Macha
Veteran


Joined: 06 Nov 2008
Posts: 5461

PostPosted: 26.09.2015 17:05    Post subject: Reply with quote

Så ikke RBK-magasinet før nå. Syns vel Viken gjorde hverken fra eller til. Kroksæther fremstår litt ustø mens Engstrø er solid. Men ble veldig irritert over at man skulle være så generell i vendingen! Vær heller konkret:

Drapstrusler: ikke innafor, straff

Pyro: Ikke et uttrykk for hat og forakt, nazistiske trekk eller ukultur i noen form, men ulovlig ihht. regelverket og skal behandles deretter

"Hate Molde by".... : Innafor. Vil nesten si slikt er nødvendig for en supporterkultur om vi ikke vil at den skal råtne bort i snillisme og amerikansk "everybody is a hero"-tilstander. Skjerpings. Her hadde jeg håpet at Engstrø sa at det er ikke noe han liker, men pokker heller Kroksæther din lasaron. Det der er ingenting, nada, null og nix.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 26.09.2015 17:24    Post subject: Reply with quote

Jepp - da var vi der Smile

Jeg mener at:

1. RBK- supportere ikke er verre enn andre, men vi skal være bedre.
2. Det skal være mulig å ta med unger på kamp - og jeg som voksen bør holde meg på et nivå som passer seg for unger.
3. Det er ikke kjernens ansvar at noen tar av, men når folk med lik uniform som meg gjør noe jeg ikke synes er bra, har jeg et ansvar for å si i fra.
4. At Moldensere møter Kjernen med egg - betyr ikke at vi handler i "selvforsvar" - det betyr at vi senker oss ned på deres nivå.

For meg er RBK og fotball ei gladgreie. Jeg elsker å se på RBK og jeg blir inni hjerterota glad når det går bra. Jeg har derfor litt vanskelig med å se motivasjonen for å dra det ned på dette nivået. For meg handler ikke fotball om agressjon og sinne.

Når man tar på seg drakta og drar på kamp, burde man handle innafor klubbens verdigrunnlag, og om noen ikke fikser dette - kan jo vi andre hyggelig minne dem på det.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2015 17:34    Post subject: Reply with quote

Jeg er enig i at supporterklubber, skal oppføre seg slik at stadion er for alle, også barnefamilier.

Men er egentlig dette noe problem med Kjernen?

Slik jeg oppfatter kjernen, så er det 2 kamper i året, de mot Molde, hvor det tar av litt i negativ retning. Ellers er det jeg har oppfattet av kjernen, en gjeng som stort sett er i godt humør, og stort sett fokuserer på å støtte laget, ikke på å rakke ned på andre.

De gangene jeg har sett de i byen her, har de vært en happy gjeng med humor, og så ett og annet knallskudd som politiet ikke liker. Det har vært enkeltstående tilfeller på byen etterpå, men da faktisk ikke fra en samlet gjeng, men enkeltpersoner slik det er hver lørdag kveld i en by.

Hadde vært morro å se Kroken kommentere Klanen med undergrupper. Der er nivået i alle 30 kamper på nivå med Hater Molde by, innlegg på VPN om Rinnan etc, angrep på supporterpub'er og slåssing VIF supportere imellom, med supportere fra andre grupper etc...

Klanen med undergrupper, er antagelig en belastning for VIF, som reduserer tilskuerantallet, mens kjærnen er stort sett et flott innslag som skaper stemning og drar publikum til kampene.
Back to top
View user's profile Send private message
sidney
Veteran


Joined: 23 Aug 2012
Posts: 2511

PostPosted: 26.09.2015 17:58    Post subject: Reply with quote

Helt enig. Dette er ei engangsgreie og Kjernen er ikke ansvarlig for hva den enkelte gjør - men vi kan da si noe om hvordan vi vil ha det.

PS. Jeg identifiserer meg ikke med VIF, Klanen og deres undergrupper. De får rydde opp selv. Dette handler om å feie for egen dør.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2015 19:12    Post subject: Reply with quote

Montana: Jeg velger heller den veien som Macha er inne på; Det er tross alt Aftenposten som er vår "oppdragsgiver", 100% Sport-samarbeidet er sekundært selv om det selvfølgelig er lagt opp sånn at de lokale avisene for hvert lag vil ha mer fokus på innlegg fra sine supportere.

Jeg er ikke helt sikker enda, men jeg har veldig lyst til å skrive et innlegg som tar for seg hvor skammelig feil dette er av Kroken. Samlingen vi var på med Aftenposten fant sted rett etter "Ynglested"-artikkelen, og på direkte forespørsel var de positive til mediekritikk, også som gikk på "deres egne". Bertil Valderhaug i Aftenposten sa også at han hadde vært overrasket over at Adressa trykket den artikkelen som den var.

For å oppsummere - foretrekker å forbli i systemet og forhåpentligvis kunne påvirke i riktig retning, istedenfor å ta samme sti som vår frustrerte smurfedame. Hadde jeg gitt meg hadde vel de blå tatt det som en seier, og det i seg selv gjør det utenkelig. Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 26.09.2015 20:24    Post subject: Reply with quote

sidney wrote:
PS. Jeg identifiserer meg ikke med VIF, Klanen og deres undergrupper. De får rydde opp selv. Dette handler om å feie for egen dør.


Klanen var fra min side kun et illustrerende eksempel.

Jeg har i Drammen tatt øl på pub sammen kjernen før kamp, for så å rusle over elva og ta en øl på pub'en med Godsetunionen.

Tenke seg å prøve det hvis kjernen var som Klanen... kunne risikert at 60-70 av "mine" medsupportere plutselig prøvde å bryte seg inn og knuste ruta på puben slik VIF supporterne gjorde forrige helg i Mjøndalen.

Hadde hatt problemer med å bo i fremmed by og fly RBK fanen høyt i lokalmiljøet da tenker jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 32, 33, 34
Page 34 of 34

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb