English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Troillprat
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 58, 59, 60  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15253
Location: Askim

PostPosted: 22.01.2020 22:00    Post subject: Reply with quote

Bra episoder i det siste. Kanskje litt korte.
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 22.01.2020 23:17    Post subject: Reply with quote

haavarl: Takk. Akkurat lengden tror jeg folk aldri blir enige om, så vi lar mellomrommet mellom leggetiden til de små (for de av oss som har) og leggetiden vår avgjøre. Smile

Captain: Takk for det! Ser ingen grunn til å slutte så lenge såpass (overraskende) mange gidder å høre på. Vi kommer selvfølgelig til å fortsette å prøve oss på gjester, er også spent på om det blir annerledes fremover. Så må vi bare bli bedre, raskere, smartere, morsommere... eller noe. Prøve ihvertfall. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Wiseblood
Veteran


Joined: 30 Oct 2002
Posts: 1191

PostPosted: 11.02.2020 10:38    Post subject: Reply with quote

Venter dere på å se resultatene fra årsmøtet før dere setter dere ned, eller har dere spilt inn og er i ferd med å legge ut noe OrionPax?
_________________
Quote:
https://chrome.google.com...fdhbejfeha RUSK - for deg som ikke gidder spam her inne
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 11.02.2020 11:00    Post subject: Reply with quote

Vi hadde ambisjoner om en episode for to uker siden, så ble det kalenderkonflikter, jeg tilbragte forrige uke i Østerrike, og plutselig er vi inne i uka med årsmøtet. Så mye som skjer nå lurer jeg rett og slett på om vi må vente til etter årsmøtet ja. Det skjer jo mer i offseason enn i sesong nå... Wink
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 21.02.2020 11:08    Post subject: Reply with quote

Et nytt år er i gang, og selv om sesongen fortsatt er et stykke unna, har masse skjedd i RBK-universet.

Tirsdag 18/2 satte vi oss derfor ned for å blåse støvet av strupehodet og snakke om det som foregår. Vi så fort at det ble ganske mye, så vi landet på å snakke inn to episoder, der denne første vil ta for seg det som skjedde fra vår siste episode til nyttår.

Vi diskuterer også forrige tiårs RBK-lag og lurer litt på hvor god kontroll vi EGENTLIG har på pengesekken. Og denne berømte treårsplanen rundt Bendtner - hvorfor ble den ALDRI nevnt før Bendtner ble skadd mot Brann, mistet mulighet for VM-plass, og dermed ikke ble solgt sensommeren 2018?

R2E2 (hvor Østlands-Eirik er innom litt her og der på grunn av sviktende kobling til Internet) starter podcast-sesongen med én time og et kvarter skravling rundt det aller viktigste i livet - Rosenborg Ballklub!

http://troillprat.no/troi...ng-av-2019
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 22.02.2020 18:59    Post subject: Reply with quote

Andre halvdel av dobbeltepisode som oppsummerer vinterens hendelser. Denne tar for seg nyttår frem til innspilling 18/2. Dette innebærer bl.a. at Søderlund til Häcken ikke var gjennomført når vi snakket inn denne episoden.

Vi skravler om det mye omtalte årsmøtet i RBK, om at Trondheims-Ørn blir til RBK Kvinner, litt om overganger, valg av styreleder og annet som har skjedd.

2 x Rune og 1 x Eirik skravler i vei denne gangen da siste Eirik slet med ustabil kobling til nettet.

Vi kommer selvfølgelig tilbake med jevnlige episoder rundt sesongstart, men det vil nok dukke opp en ny episode innimellom når noe skjer i RBKs verden frem til det også.

http://troillprat.no/troi...-rbk-damer
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 12.05.2020 22:36    Post subject: Reply with quote

I morgen, onsdag 13/5 kl. 21:00 har vi tenkt til å forsøke en podcast-greie. Ingen revolusjon, men vi håper kanskje det kan bli til "noe".

Info kommer litt tidligere på kvelden. Kommer ikke til å forandre livet ditt.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 13.05.2020 19:05    Post subject: Reply with quote

Ok, om i underkant av to timer spiller vi inn episode 64.

Det nye er av vi kommer til å forsøke å livestreame innspillingen, med lyd og bilde, direkte til YouTube. URL kommer nærmere oppstart, her samt på twitter og facebook.

Dette er helt nytt for oss, generalprøven ble ikke noe av, og vi er omtrent så uforberedt som man kan forvente av Troillprat. Blir det morsomt er det isåfall ufrivillig. Men det blir jo da mulighet til å komme med spørsmål og kommentarer i chat underveis, så får vi se om vi makter å få det med oss.

Etter planen har vi en relevant gjest med oss også. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 13.05.2020 19:38    Post subject: Reply with quote

Nå har jeg venta sia forrige podcast så her forventer jeg revolusjon, brennende initiativ og gjess som legger gullegg både her og der altså. Neutral
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 13.05.2020 19:51    Post subject: Reply with quote

Hehe, akkurat nå ligger det an til et skikkelig grønnskjermshode, ihvertfall. Very Happy
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 13.05.2020 21:12    Post subject: Reply with quote

SÃ¥nn, streamen er i gang her:

https://youtu.be/ZpXgek_41xM

Vi snakker igang om et lite øyeblikk.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hentesveis
Veteran


Joined: 24 Aug 2004
Posts: 5623
Location: Kroppen i Oslo, men hjertet i Trondheim

PostPosted: 15.05.2020 23:45    Post subject: Reply with quote

Hmmm... syns det er litt rart at evenementet i forgårs ikke er nevnt her Rolling Eyes

Jeg syns dette var veldig moro å være med på, og ser frem til neste gang det skjer. Morsomt å få være med "live" Very Happy RBK
_________________
Store ord og fett flesk sitt itj fast i halsen...
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.05.2020 00:30    Post subject: Reply with quote

Moro foran kamera også. Litt spesielt var det for undertegnede; de to med trønderdialekt har jeg faktisk aldri sett før, til tross for flere titalls timer med (tom)prat sammen i podcastene.

Vi var oppe i over 30 tittere live, og det er vi imponert over. Det er ikke et tall som gir oss feite sponsoravtaler, men at flere titalls personer gidder å bruke en vanlig og relativt sen onsdag kveld på å se fire vanlige karer og en lege bable om Rosenborg når det knapt finnes konkrete Rosenborg-ting å prate om er både imponerende og motiverende.

Det var helt sikkert ikke siste gang, uten at det betyr at hver episode blir audiovisuell. Vi tar det som det kommer. Stay tuned, som det het før i tida.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 16.05.2020 10:07    Post subject: Reply with quote

Takk for det, Hentesveis, som Zorac sier var det gøy å prøve ut. Undertegnede ble litt ufokusert til tider pga. bl.a. streamingapplikasjonen som bestemte seg for å begrense lyden til den som til enhver tid var på kamera, eget lydvolum og lignende, men det er vel på sett og vis selve kjernen i det å prøve noe nytt at man går på en liten teknisk smell. Mye å lære av det, i det minste!

Veldig positivt overrasket over engasjementet, så igjen enig med Zorac i at dette må vi få til flere ganger. Kommer nok til å teste ut litt forskjellige tekniske løsninger og etterhvert lande på noe vi kan gjøre med jevne mellomrom, uten at jeg noensinne blir noe "tv-program". Kanskje litt ala Dax18, som egentlig er (startet som) et radioprogram, som også etterhvert ble filmet. "Podcast-innspilling, minutt for minutt" liksom. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 16.05.2020 10:37    Post subject: Reply with quote

Bra opplegg. Hot tips er å droppe overlay-grafikk, da denne spolerte lyden totalt de sekundene den poppet opp med ujevne mellomrom. Smile
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 16.05.2020 11:09    Post subject: Reply with quote

Takk! Ja, det er en av hodepinene mine. I lokale forhåndstester brukte prosessen under 5% CPU til å vise dem. Under en Skype-samtale med min egen mobil gikk det helt konge, smooth grafikk og greier.

Jeg tror konklusjonen må være at 5 samtidige video/lydstrømmer som skal mikses med grafikk og så encodes og shippes til YouTube ble litt i overkant for PCen. Jeg skal teste litt mer og se om dette er et dødsdømt prosjekt, eller om det f.eks. vil hjelpe å encode dem som webm (et forholdsvis lett format) istedenfor GoPro Cineform (10x filstørrelse men bedre kvalitet). Eller så får vi bare klare oss uten. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 16.05.2020 12:06    Post subject: Reply with quote

Kan da umulig være ressurskrevende med en PNG overlay på en stream?
Bruker du stream deck?
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 16.05.2020 12:18    Post subject: Reply with quote

Bringer meg forøvrig over på neste forslag. Dere kan lage Twitch-kanal. Like enkelt og mye mer tilrettelagt for interaktiv streaming enn Youtube. Da kan dere ta imot donasjoner til nytt lydutstyr til Zap også. Jeg savner et Rosenborg-miljø på Twitch/Discord.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 16.05.2020 12:23    Post subject: Reply with quote

Har en StreamDeck ja, ble brukt for å bytte mellom kilder og å legge på de "lower thirds"-grafikkelementene. Problemet med dem var nok i stor grad at de var videofiler, animerte, og ikke bare bilder. Bilde hadde nok gått ganske mye bedre, men det var så mange ting som fusket at jeg ikke har fått testet meg gjennom det ennå.



Neste gang er det god sjanse for at vi dropper grafikk og bare kjører et Zoom-møte, og ser om det blir brukbar kvalitet. En ting er hvor bra det funker "live", men Skype er ganske langt unna noen perfekt løsning mtp. lydkvalitet.

Hvis det bare skulle vært jeg alene som satt og streamet og holdt på så hadde det funket bra, men multiplayer stream er til en viss grad litt nybrottsarbeid. Det er vel rett og slett litt unødig komplisert når man må få lokal Skype-klient til å NDI-streame hver video og lydkilde inn til OBS (streamingsoftwaren) som så skal mikse alt dette og encode for youtube. Har hatt en tanke om hvordan dette kunne vært løst bedre med WebRTC men det ville kreve 1000x mer tid enn jeg har til sånt. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 16.05.2020 12:28    Post subject: Reply with quote

Ja, jeg har også tenkt på Twitch - det er ganske mange i programmeringsverdenen som holder på der faktisk. Ja, peak nerd.

Zaphod81 hadde akkurat fått ny mikrofon til denne, men ble offer for en kombinasjon av at Skype fant ut at alt over 8kHz er bortkastet (med andre ord, tilbake til lydkvalitet som gammel analog telefoni) og at båndbredden mellom oss varierte litt. Samme skjedde med flere, men fikk i hovedsak det utfallet at videostrømmen til enkelte plutselig skiftet størrelse.

Jeg har selv sett på twitch mest som en gaming-greie, men får vel ta en mer seriøs titt på det. Igjen så er det å streame fra én enkelt person veldig enkelt, men en bedre løsning enn Skype hadde vært å foretrekke for å få inn flere samtidig. Jeg har ærlig talt ikke sett på om det finnes bedre måter å gjøre det på med Twitch, jeg skal sette det på Trello-boardet med TODO for neste livestream. Smile
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 16.05.2020 12:42    Post subject: Reply with quote

Siden du er inne på det Hedon, dette med donasjoner er noe vi/jeg har tatt opp litt internt. Enten via eksempelvis patreon eller direkte over plattformen hvis mulig. Er dette noe folk synes er greit og aktuelt? Det er overhodet ikke noe tanke for oss å tjene penger på dette, men det går jo noen private kroner på utstyr, og vi har også snakket om å forsøke å få til treff en eller annen gang og sitte i samme lokale å spille inn (kanskje med en litt kul gjest om vi får til), og da blir det litt reiseutgifter og div.

Jeg synes prinsipielt at det er litt ubehagelig å "tigge" penger av folk, men det er altså ikke snakk om inntekter til eget forbruk.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 16.05.2020 13:00    Post subject: Reply with quote

På Twitch kan man jo sette opp ordning med subs, der man kan betale 5 dollar i måneden som en abonnementstjeneste. Om ti stykker subber har dere 5000 i året dere kan bruke på utstyr. Det helt uten donasjoner. Sub er også helt valgfritt, det vil være tilgjengelig også for de som ikke betaler. Jeg synes ikke det er noe dere skal skamme dere over.

Er mer donasjonspreg over Patreon, for der blir det en distanse mellom der man betaler og der man får innholdet.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
Hedon
Forumsjef


Joined: 09 Sep 2002
Posts: 21961

PostPosted: 16.05.2020 13:20    Post subject: Reply with quote

Det går jo også an å tenke på å utvide konseptet litt. Nå som folk ikke kan møtes på stadion/pub for å prate fotball, hadde det jo vært interessant og sett om det finnes interesse for en slags avansert kamptråd bare at på Twitch istedet for den statiske varianten på rbkweb. Et rom med omtrent åpen mic for diskusjon underveis og etter kampene våre. Hadde elsket å høre pauserantene til Senador & Co live.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail MSN Messenger
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9663
Location: Drammen

PostPosted: 16.05.2020 13:35    Post subject: Reply with quote

Ja, har vært innom tanken på en sånn live kampgreie jeg også - tidligere har det kanskje vært litt "i veien", kun for de som ikke er på kamp, men nå som ingen får vært på kamp kan det jo være litt mer aktuelt. For å funke må det bare være en viss grad av kontroll på det så det ikke blir komplett anarki og folk som skriker over hverandre. Så akkurat hvilken form det skulle ta jeg jeg litt usikker på.

Vi har jo en Troillprat-Discord-server som for det meste bare samler støv, der var det noen runder med "kamp-prat" back in the day. Vi gjorde aldri så mye utav det, men har inntrykk av at de som deltok synes det var ålreit. Du vil vel aldri helt kunne erstatte tribunestemning eller Kjernen-pub med noe sånt, men i corona-isolasjon blir det ihvertfall litt nærmere enn hver mann sin TV.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Lomaxx
Veteran


Joined: 30 Jul 2006
Posts: 4397
Location: Telt på wembley

PostPosted: 16.05.2020 13:52    Post subject: Reply with quote

Jeg vil bare påpeke at du får ikke tilgang på subs hos twitch før du har hatt x antall viewers over en periode. Husker ikke nummeret i farta. Det er også sånn at man da må søke for å bli, som de kaller det, partnered. Du må som regel også søke mer enn en gang da Twitch elsker å sende avslag. Og sist, men ikke minst så skal twitch ha 50% av hver subscription.
Ellers har også youtube en subscriber funksjon. Husker ikke andelen de skal ha, men trur ikke det er noe mindre enn twitch ihevertfall. På de fleste youtube streams jeg har sett er det også en innebygget donasjonsfunksjonalitet.
Om det er et ønske å ha noen form for donasjon trur jeg at det beste alternativet er Patreon eller Ko-fi.

Angående live chat så har jo Troillprat en discord server somer veldig lite aktiv og som kunne hatt godt av litt promotering.
_________________
Grilldress er også en dress:)

Ratatosk wrote:

Det hjelper lite å legge seg flat, dersom man ikke evner å reise seg. Da får man heller begynne med svømming!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> PÃ¥ sidelinja All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 58, 59, 60  Next
Page 28 of 60

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb