English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Hvor mange seriegull har du opplevd?

 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet
View previous topic :: View next topic  

Hvor mange seriegull har du opplevd?
1-5 seriegull
0%
 0%  [ 0 ]
6-10 seriegull
8%
 8%  [ 2 ]
11-15 seriegull
17%
 17%  [ 4 ]
16-22 seriegull
73%
 73%  [ 17 ]
Total Votes : 23

Author Message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 14.07.2014 03:23    Post subject: Hvor mange seriegull har du opplevd? Reply with quote

Som kjent, har vi pdd (2013) vunnet serien 22 ganger. Hvor mange av seriegullene i 1967, 1969, 1971, 1985, 1988, 1990, 1992, 1993, 1994, 1995, 1996, 1997, 1998, 1999, 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2006, 2009 og 2010 har du fått gleden av å oppleve? Og hvilket seriegull har betydd mest for deg?
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
Attaboy
Veteran


Joined: 23 Aug 2011
Posts: 9466

PostPosted: 14.07.2014 03:52    Post subject: Reply with quote

Bare så det er sagt, så er gullet i 2004 det beste gullet for min del. Er så gammel at jeg husker gullet i '88, selv om jeg da var ganske så liten. Fantastisk var det uansett, og det var da jag fikk opp øynene for trøndersk fotball og Rosenborg - og EGGEN. Likevel kan ingenting måle seg med 2004-gullet. Aldri, og da mener jeg aldri har jeg tatt mere til tårene etter en fotballrunde. Satt alene i «fiendeland» og opplevde verdens beste dag. Tårene trillet samtidig med at folk plutselig fra fjernt og nært overstrømmet meg med gratulasjoner. Ganske utrolig egentlig, ettersom vi allerede da hadde tatt så mange gull på rad. Ante vel uråd for framtiden etter 13 på rad, vil jeg tro. Måten det allikevel skjedde på ... Vel, lar 2mas' sin kamprapport fortelle ståa:

Quote:
Hvilken avslutning på Tippeligaen 2004! Ti minutter før full tid på Lerkendal og Ullevaal var stillingen henholdsvis 3-1 og 1-0, og RBK så ut til å bli seriemestere på bedre målforskjell enn Oslo-laget. Men i løpet av tre minutter scoret VIF to kjappe, og hadde plutselig seriegullet i lomma. På Lerkendal tikket sekundene fort mot full tid.

- På slutten tenkte jeg: "Ja, ja, nå vinner vel Vålerenga, da." Vi hadde tatt de igjen, men så gikk de opp til 3-0. Med så kort tid igjen virket det veldig tungt, sa Frode Johnsen i garderoben etter kampen.

Men Johnsen og lagkameratene nektet å gi opp. I det 89. minutt sleit han seg løs fra oppasseren sin og stupheadet et innlegg fra Ståle Stensaas i mål. Lerkendal eksploderte i gledesrus!

- Jeg var faktisk ganske sikker på at jeg skulle score på den sjansen. Det var bare en mann som passet på meg, smilte Johnsen, som dermed ble toppscorer i Tippeligaen med 19 mål.

Ja, for telemarkingen, som sto med 16 scoringer før kveldens kamp, kunne krysse av for tre nettkjenninger i serieavslutningen; bare Jan Derek Sørensen ødela det som kunne ha blitt et vaskeekte hattrick.

Rosenborg hadde full kontroll gjennom hele kampen, men sleit lenge før det første målet kom. Første omgang ble målløs; Robbie Russell var nærmest med et innkast(!) som gikk stolpe ut. På Ullevaal hadde Vålerenga tatt ledelsen, og dermed var de seriemestere ved pause.

Etter pause ble det den reneste målfesten på Lerkendal. Førstemann ut var Daniel Braaten. Lyn prøvde å klarere et innlegg fra Stensaas, men ballen havnet rett på høyrefoten til Braaten, som scoret sikkert fra sju meters hold.

Deretter var det tid for Frode Johnsen å stå fram. Den første scoringen kom da han headet en Øyvind Storflor-corner inn i nettmaskene.

Reduseringsmålet til Sørensen kom umiddelbart; sløvt av Rosenborg!

Men Johnsen hadde ingen planer om å stoppe. 3-1 kom etter et langt innkast fra Russell: Johnsen vant en hodeduell, og fikk pirket inn ballen etter at den hadde landet på bakken.

Et minutt før slutt kom altså målet som avgjorde gullkampen. Det var imidlertid to overtidminutter igjen av oppgjøret på Ullevaal, og RBK-spillerne fulgte innspurten via en liten TV-skjerm ved spillertunnellen. Det ble 3-0 til Vålerenga, og jubelen kunne slippes løs på Lerkendal!

- Jeg er veldig glad på vegne av klubben, spillerne og ikke minst supporterne. Men jeg er nok den aller gladeste, strålte Ola By Rise etter at fotballpresident Sondre Kåfjord hadde overrakt Erik Hoftun pokalen.


RBKweb: Rosenborg - Lyn 4-1
_________________
Putte-ventrilokvist.
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 14.07.2014 09:42    Post subject: Reply with quote

Er gammel nok til å ha "opplevd" alle, men de tre første kan jeg ikke minnes, var for liten. Største opplevelser er vel seriefinalen mot Lillestrøm i 85, og seriegullet i 2004, med den fantastiske avslutningsrunden.

85 var jeg på Lerkendal, og i 2004 var vi en kammeratgjeng samlet hos meg i Drammen, til god mat og en god fest Smile
Back to top
View user's profile Send private message
Kaize
Proff


Joined: 11 Jan 2011
Posts: 269

PostPosted: 14.07.2014 10:03    Post subject: Reply with quote

Har fått med meg alle seriegull siden jeg så lillestrøm bli slått på Lerkendal i '85. Vi hadde ikke vunnet serien på 14 år, en uendelig lang ørkenvandring, det er for meg det beste seriegullet. Var stort å slå Vålenrengens IF på målforskjell også, men det var mer lettelse enn glede.
_________________
Helland som sentral blir for meg å forsøke å fylle et rundt hull med en oval kloss laget av sagspon med syltetøystrikk rundt. Zorac 19.02.21
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10638

PostPosted: 14.07.2014 21:04    Post subject: Reply with quote

Første seriegullet jeg husker er '85. Det er også det ene av de to gullene som i mine øyne oppleves som viktigst for klubben.
Da hadde jeg vært på Lerkendal i mange sesonger, både før, gjennom og etter nedrykkssesongen 1977. Var vel på de fleste hjemmekampene da RBK spilte i andredivisjon også. Mot lag som Frigg, Nessegutten, Raufoss og Stjørdals/Blink.

Rosenborg hadde, med unntak av en bronse i -81, vært et "midt på tabellen"-lag siden opprykket. Vi var kanskje i resten av fotball-Norges øyne en liten "underdog" mot Lillestrøm, men før den avgjørende gullkampen var det en voldsom kollektiv forventning i Trøndelag om at nå kunne vi faktisk klare det. Samtidig hadde Lillestrøm et litt "klysete" image, og det å kunne ta fra dem gullet var bare ekstra krydder.
1985-gullet viste for en ny generasjon trøndere, som ikke hadde noe glassklart minne om den første gullepoken, at også "lille RBK fra utkant-Norge" kunne vinne serien.

Litt morsomt var det også at jeg selv hadde spilt med og mot flere av spillerne i troppen det året. At gymlæreren min scoret målet, var ekstra morsomt.
Jeg var faktisk også en tur inne på banketten på Britannia på kvelden og snakket med en del folk.

Det andre gullet jeg husker, og anser som viktig for klubben, var Eggens gjenkomstsesong i 1988. Dæsken vi var gode og spilte attraktiv, underholdende fotball - og det lovet veldig godt RBK
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> RBKweb og forumet All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb