View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Bakklandia Legende
|
Posted: 17.10.2012 09:02 Post subject: U21-EM 2013 |
|
|
Det er en bragd å komme til EM; og nå kan alt skje. Sist U21-landslaget deltok i EM tok det den eneste norske medaljen på herresiden i ett fotball-mesterskap i moderne tid. Og gjengen som spilte ble stort sett store stjerner i utlandet.
NÅ har vi en ny generasjon som kan bli bærebjelker i utelandske klubber og danne stammen for ett nytt godt norsk A-landslag - og denne gangen er de fakitsk fotballteknisk gode, ikke bare taktisk gode.
Det eneste scoret i gleden er at etter at U21-landslaget tok bronsje under Sembs ledelse i 98 fikk han overta etter Drillo. Med tilsvaredne suksess for denne gjengen står fort Perry først i køa for å bli norsk A-landslagssjef... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten!
Last edited by Bakklandia on 03.03.2013 22:59; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 18.10.2012 01:12 Post subject: |
|
|
Holmen Johansen
Omar - Rogne - Strandberg - Hedenstad
Henriksen/Konradsen - Nordtveit/Eikrem - Hussain/Eikrem
King - Berget - Berisha
Eikrem og Hussain kan rullere alt etter hvordan kampbildet blir. Konradsen har vært veldig god, da han virkelig har imponert og tatt kvantesprang denne sesongen, selv om han kanskje ble sett som den minst spennende for 1 år siden.
Holmen Johansen må være skadet? Kan ikke se andre grunner til at han ikke spiller. Østbø er jeg ikke like imponert av som andre. Jeg synes han gjør en del halvdårlige avgjørelser, selv om han har kommet seg som keeper og nå endelig spiller fast i norsk seriefotball. Jeg blir aldri helt trygg på ham. Nyland virker å være en fin keeper, men EHJ er det største keepertalentet jeg har sett i Norge på mange år. Håper han blir lånt ut fra City.
Singh har ikke imponert meg, og jeg er veldig bekymret hvis han fortsetter med lite spilletid i Nederland. Jeg synes han har stagnert voldsomt. Med den enorme konkurransen det er på midten nå bør Singh være glad for bare å være med i troppen, særlig hvis han ikke får spilletid for Feyenoord.
Veldig usikker på om jeg vil gi Henriksen en startplass, og hvem han evt. skal gå inn for. Kvalitetsmessig så er han nok bedre enn f. eks Konradsen, og en helt annerledes spillertype enn Eikrem. Alternativene er så gode og mange på midten at jeg ikke aner hvem som vil starte.
Så har man Semb, Linnes, Nielsen, de Lanlay, Pedersen, Bakenga, Singh, Svensson, Drage, Keita, Midtsjø, Vilsvik, S. Johansen, Berisha jr., Ulvestad, Ibrahim, Wangberg, Børven, Haugen, K. Larsen, Stamnestrø, Selnæs, Berntsen osv som alle er relativt jevngode med folk på A-laget jeg har satt opp. Jeg tør påstå at mengden av gode unggutter aldri har vært større i norsk fotball.
Yngre spillere som kan melde seg på er f.eks Finne og Stengel. Så har man vidunderbarnet Mads Dæhli. Han kan være en joker, og har spilt mye ving i United. Han er såpass spennende at jeg tror han blir tatt ut i troppen, om han sier ja.
Jeg ser virkelig frem til denne turneringen. Tidspunktet kunne ikke kommet på et bedre tidspunkt. Med alle talentene vi har vil et mesterskap gi en fantastisk erfaring som man kan bygge videre på. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 18.10.2012 12:29 Post subject: |
|
|
Jeg tror Dæhli er mer enn god nok, og at han ville sagt ja uten å blunke, men ballen ligger hos fotballforbundet. Blir ikke overrasket dersom de mener han ikke har gjort seg fortjent til mesterskap enda, eller noe i den dur. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 18.10.2012 18:25 Post subject: |
|
|
Det er umulig å vite nøyaktig hvor Dæhli står i forhold til de andre, i og med han spiller reservelagsfotball mens resten av guttene spiller eller har spilt i TL. Hussain lå nok omtrent på samme sted i utviklingen som Dæhli for to år siden, og det er et temmelig sterkt argument mot at Dæhli blir plukket ut for å spille under EM. Hussain er ikke engang et førstevalg når Eikrem, Berisha, Nordtveit og Henriksen ikke er tilgjengelig.
Selv håper jeg at man ikke tar ut Eikrem, Nordtveit, Henriksen og King til sluttspillet. De er a-lagsspillere nå. La noen andre utnytte den erfaringen det er å spille i mesterskapet. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 18.10.2012 18:33 Post subject: |
|
|
Tror nok du undervurderer Dæhli og overvurdere Hussain nå Sylta. Dæhli er regnet som en av europas aller beste i sitt årskull, han høster respekt og forventninger i United som Hussain nok aldri var i nærheten av. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 18.10.2012 18:41 Post subject: |
|
|
Neida, det er vanskelig å vite nøyaktig hvor Dæhli står, men ut ifra det jeg har sett selv og det man hører/leser fra andre, tør jeg påstå at han holder nivået og vel så det. Men det er en "subjektiv" vurdering naturligvis.
Når det er sagt, forstår jeg ikke hvor du har vurderingen av Dæhli opp mot Hussein fra. Tviler på at mange i og rundt United vil være enig i den.
Hussein var en av mange i Uniteds akademi og "herjet" fra dag 1 i TL. Det er et argument for at mange av ungguttene som har slått til i TL, og som er på samme alder som Dæhli, ikke nødvendigvis er bedre. Jeg vil vel heller si tvert i mot.
At Hussein ikke er prioritert av Hansen betyr ikke nødvendigvis at han er dårligere enn konkurrentene. Eikrem er en annen spiller som lenge slet med spilletid på U21 og han var til og med utenfor troppen. Det kan vanskelig argumenteres med at alle de som ble prioritert over han, holdt høyere nivå.
Last edited by abjoern on 18.10.2012 18:44; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 18.10.2012 18:42 Post subject: |
|
|
Sylta wrote: | Selv håper jeg at man ikke tar ut Eikrem, Nordtveit, Henriksen og King til sluttspillet. De er a-lagsspillere nå. La noen andre utnytte den erfaringen det er å spille i mesterskapet. |
Det er akkurat derfor de BØR være med - de er på A-landsalget nå, og kommer til å være det i fremtiden. Dette kan væe det eneste mesterskapet de får sjansen til å spile, men forhåpentligvis kan det at de har mesterskapserfaring komme til nytte senere når A.andslaget skal ut i sluttspill - greit å ikke ha bare mesterskapsferskinger... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.10.2012 18:46 Post subject: |
|
|
Norge spiller mot Albania 7. juni. U21 spiller sine to første kamper enten 5. og 8. juni, eller 6. og 9. juni. Det er lite trolig at King, Nordtveit, Henriksen og Eikrem deltar i EM. Når man er forventet å ryke i gruppespillet så holder man ikke av plasser i troppen til spillere som ikke kan spille de to første kampene. |
|
Back to top |
|
 |
Bakklandia Legende
|
Posted: 18.10.2012 18:57 Post subject: |
|
|
Hvem sier at vi er forventet å ryke i gruppespillet? Du?
Gruppene er jo ikke trukket ennå, vi kan jo få Israel fra pott 1... _________________ Det er bedre å stupe ut i smørøyet enn å gå rundt grøten! |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 18.10.2012 19:04 Post subject: |
|
|
Vi er det lavest rangerte laget. Vi kan for all del være skitheldige og trekke Israel og ikke Spania. Men de to øvrige motstanderne vil være to av Italia, England, Tyskland, Russland og Nederland. De vil være favoritter uansett hva. Jeg sier selvfølgelig ikke at det er umulig. Men å påstå noe annet enn at vi er forventet å ryke i gruppespillet blir bare dumt. Uansett trekning så er vi forventet det. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 18.10.2012 19:11 Post subject: |
|
|
Trekker vi for eksempel Israel og England, så har vi ganske gode muligheter, vil jeg si. Vi var etter mitt skjønn bedre enn England i begge matchene mot de to, men hadde ikke effektiviteten i orden.
Trekningen avgjør om det er klin umulig eller ganske mulig. For tidlig å avskrive noe nå, iallefall. |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 18.10.2012 19:21 Post subject: |
|
|
Jeg tror nok også at enhver av de "tunge" nasjonene som trekker Norge i pulja vil sette en tykk, rød farestrek under den kampen.
Trenerne kommer, med god grunn, til å være livredde for en "annerledeskamp" med et element av undervurdering mot et fysisk sterkt norsk lag (det kommer i alle fall til å være motstandernes forventning). U21-guttene er vel ikke de som takler sånt favorittstempel aller best, vil jeg tro. I mesterskapet kan egentlig alt skje, da er det flytsone som gjelder. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 18.10.2012 19:23 Post subject: |
|
|
Når er forresten trekningen? |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
|
Back to top |
|
 |
iconbit Veteran
|
Posted: 18.10.2012 23:17 Post subject: |
|
|
Utrolig stor bredde på det norske laget. Tror dere det er på grunn av de 16 lagene i Tippeligaen at Norge har så mange talenter?
I Danmark har vi gode unge spillere, men slet ikke nær så mange. De danske klubbene vil heller ansette utlendinger enn de danske talenter (er imidlertid blevet bedre etter finanskrisen). |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 18.10.2012 23:20 Post subject: |
|
|
Sylta wrote: |
Selv håper jeg at man ikke tar ut Eikrem, Nordtveit, Henriksen og King til sluttspillet. De er a-lagsspillere nå. La noen andre utnytte den erfaringen det er å spille i mesterskapet. |
Tuller du?
Få, eller egentlig ingen, av disse har mesterskapserfaring. Disse er fra den gyldne 1990-årgangen. Et mesterskap kan bidra til ytterligere steg. Ser det som en selvfølge at disse er med. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 18.10.2012 23:47 Post subject: |
|
|
Sola wrote: |
Tuller du?
Få, eller egentlig ingen, av disse har mesterskapserfaring. Disse er fra den gyldne 1990-årgangen. Et mesterskap kan bidra til ytterligere steg. Ser det som en selvfølge at disse er med. |
Litt forskjellige grunner.
- Å degradere (førstelags-)spillere for å oppnå bedre resultater i en juniorkonkurranse er dårlig utviklingspolitikk.
- Vår fremste forse på dette laget er bredden. Førstelagsspillerne forsterker ikke laget nevneverdig.
- Spillerne kan ikke delta før midtveis. Da bør laget allerede være innspilt.
- Spillerne som har kvalifisert laget til mesterskapet, bør også få delta i mesterskapet. |
|
Back to top |
|
 |
Sola Veteran

|
Posted: 19.10.2012 00:20 Post subject: |
|
|
- Det er vel ikke dårlig utviklingspolitikk å la de beste spillerne ta del i et lag. Norge har ikke vært i et mesterskap på år og dag, da sender man for guds skyld ikke B-laget dit! "Førstelagsspillerne" har, som nevnt, godt av mesterskapserfaring, og de kommer til å spille mot noen av verdens største talenter i sine årganger. Det er en unik mulighet for erfaring. Jeg tror ikke de har så mye annet å gjøre denne sommeren likevel.
- Tja, en midtbane uten alternativer i Henriksen, Eikrem og Nordtveit blir helt klart svekket. Du har rett i at bredden er stor, men tror likevel de med større erfaring vil gå inn å heve laget.
- Det argumentet skjønte jeg ikke
- Ja, men man skal likevel alltid ta ut det beste mannskapet. Dæhli har ikke vært med, skal man vrake han med den grunn at ikke har bidratt i kvalifiseringen? De fleste av "førstelagsspillerne" har bidratt, i mer eller mindre grad. |
|
Back to top |
|
 |
Sylta Veteran
|
Posted: 19.10.2012 00:45 Post subject: |
|
|
Sola wrote: |
- Det er vel ikke dårlig utviklingspolitikk å la de beste spillerne ta del i et lag. Norge har ikke vært i et mesterskap på år og dag, da sender man for guds skyld ikke B-laget dit! "Førstelagsspillerne" har, som nevnt, godt av mesterskapserfaring, og de kommer til å spille mot noen av verdens største talenter i sine årganger. Det er en unik mulighet for erfaring. Jeg tror ikke de har så mye annet å gjøre denne sommeren likevel.
|
Ok.
Quote: |
- Tja, en midtbane uten alternativer i Henriksen, Eikrem og Nordtveit blir helt klart svekket. Du har rett i at bredden er stor, men tror likevel de med større erfaring vil gå inn å heve laget.
|
Eikrem har ikke prestert særlig bedre enn Johansen i år. Konradsen vil jeg påstå har vært bedre enn Henriksen i år. Det er kun Nordtveit av disse jeg anser som en vesentlighet for laget. Uansett har man nevnte Johansen, Hussain og Berisha i bakhånd.
- Det argumentet skjønte jeg ikke
|
A-landslaget spiller kamp mot Albania, og spillerne går glipp av de to første kampene. Dermed må de komme inn i etterkant. Skal man hamle opp mot individuelt sett langt bedre spillere, trenger man et samspilt lag. Da er man ikke tjent med å gjøre store endringer midt i mesterskapet.
- Ja, men man skal likevel alltid ta ut det beste mannskapet. Dæhli har ikke vært med, skal man vrake han med den grunn at ikke har bidratt i kvalifiseringen? De fleste av "førstelagsspillerne" har bidratt, i mer eller mindre grad. |
Dæhli har uttalt at han ikke skal spille landslagsfotball denne sesongen. Dessuten er det urealistisk å tro at han i løpet av ett år skal gå fra ikke-bidragsytende til et klart førstevalg. Uansett er det noe helt annet når en spiller utvikler seg til å bli god nok, og når en spiller spiller på et høyere nivå til vanlig, og kun skal delta når det er glamorøst å bli degradert. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
|
Back to top |
|
 |
Harceïde Veteran
|
Posted: 23.10.2012 00:30 Post subject: |
|
|
abjoern wrote: | Neida, det er vanskelig å vite nøyaktig hvor Dæhli står, men ut ifra det jeg har sett selv og det man hører/leser fra andre, tør jeg påstå at han holder nivået og vel så det. Men det er en "subjektiv" vurdering naturligvis. |
Som den nordmannen jeg er har jeg naturligvis holdt meg oppdatert på Dæhli. Da gjennom Redcafe, Twitter og diverse blogger.
Sterkt bidragsytende gjennom U18-sesongen ifjor, hvor de vel også tok seg til Youth Cup-finalen (tapte for Chelsea).
Så var det denne prestisjefylte turneringa i Nederland tidligere i år, hvor han skilte seg noe kolossalt fra de andre. Youtube-videoene fra en av avgjørende kampene (som jeg også så) var overfylt av nederlendere som hadde bortimot forelsket seg i fyren. Han kom inn i andre omgang (ble spart fra start) og herjet på vingen.
I år er vel planen at han fortsatt skal være U18-spiller, men med bidrag på reserve-laget. Der debuterte han jo med scoring, og har etter rapportene vært blant lagets beste spillere i de kampene han har fått. Regner med at han vil være bankers der rimelig kjapt - men de er vel forsiktige med å matche han.
Håper å se han for Norge i EM. |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 13.11.2012 20:49 Post subject: |
|
|
Nordtveit opplevde trenertalen til Perry før den avgjørende kampen som noe han ikke kommer til å glemme med det aller første.
- Motivasjonstalen gikk varmt gjennom hele meg – og de andre spillerne. Han dro inn de største øyeblikkene i norsk fotball, og fikk oss til å tro på at vi kunne slå Frankrike. Jeg mener det han gjorde var helt avgjørende for resultatet vi fikk. Det viser hvor flink han er til å motivere, sier Nordtveit.
Semb mener U21-jobben er en av den mest spennende i norsk fotball.
- For meg virker ”Perry” nesten overmotivert til å gå på en ny periode - med EM-sluttspill i Israel neste år. Han er også en trener vi vil ha med oss videre i denne jobben. Han er en veldig god motivator med en tydelig stemme, sier han.
Les mer: U21-laget får med seg drømmetreneren til EM |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 26.11.2012 23:44 Post subject: |
|
|
The draw ceremony for the final round of the 2013 UEFA European Under-21 Championship will be held at the Hilton Hotel in Tel Aviv, Israel, on Wednesday 28 November at 19.00 local time (18.00CET). Two groups of four teams will be drawn, with matches scheduled to take place from 5–18 June 2013 at four venues: Tel Aviv, Jerusalem, Netanya and Petach Tikva.
(...)
The eight finalists will be split into two groups of four. Israel, as hosts, and Spain, the highest-ranked team, will be seeded and have been allocated positions A1 and B1 respectively. England and the Netherlands, ranked second and third respectively, will be drawn into positions A2 or B2. The remaining four sides – Italy, Germany, Russia and Norway – are not seeded. The seedings are based on the coefficient rankings.
Read more: Israeli stage set for Under-21 finals draw |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 27.11.2012 19:12 Post subject: |
|
|
- Spania er den store EM-favoritten, så jeg håper vi havner i pulje med i Israel. Ellers håper jeg vi trekker England, et lag vi spillemessig var bedre enn tross tap i kvalifiseringen, landslagstrener Per Joar Hansen.
Les mer: Spent Perry før EM-trekning |
|
Back to top |
|
 |
Vegard2711 Legende

|
|
Back to top |
|
 |
|