View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Attaboy Veteran

|
Posted: 31.05.2012 13:19 Post subject: Endre seriesystemet? |
|
|
Seriens beste lag får poengene halvert og bunnlag kan havne i Europa League
Quote: | Tippeligaen bør vurdere det omstridte seriesystemet, mener Tom Høgli. |
Quote: | Belgiske Jupiler League har, i likhet med Tippeligaen, 16 lag i sin øverste divisjon der alle møter hverandre hjemme og borte.
Ti ekstra kamper mot topplagene
Men der stopper også likhetene:
Seriemesteren kåres nemlig ikke etter de 30 kampene, i stedet havner lederlaget i en play-off sammen med de fem lagene bak seg. Alle får poengene sine halvert og må gjennom ti toppkamper før en vinner kan utropes.
Dette laget går direkte til Champions League, lag nummer to må ut i kvalifisering, mens lag nummer tre havner i Europa League.
Men for å gjøre det spennende også for middelhavsfarerne i grunnserien får også de en europacupplass å kjempe om.
Lagene plassert fra 7. til 14. plass på tabellen deles inn i to grupper, der vinnerne av hver gruppe møtes til en finale over to kamper. Den som går seirende ut der, gjør opp om en Europa League-plass med laget som ble nummer fire i play-offen blant topplagene.
I teorien kan dermed et lag som havner tredje sist i grunnserien kvalifisere seg for europacupen uten at det er noen fair play-kvote inne i bildet. I 2010 tok for eksempel ellevteplasserte Racing Genk seg ut i Europa.
Helt i bunn gjør lag nummer 15 og 16 opp om hvem som rykker rett ned. De møter hverandre hele fem ganger, hvor laget på 15. plass får fordelen av tre hjemmekamper og et forsprang på tre poeng.
Vinneren må likevel ut i en ny play-off, mot lagene som ble nummer to, tre og fire i den nest øverste divisjonen. Bare det beste laget her får en plass i Jupiler League.
|
Veldig interessant dette. Hadde ikke sagt nei takk til en slik løsning. Det eneste jeg ikke likte med dette, er at ett av bunnlagene får en e-cup plass i belønning for å være minst dårlig. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Ivar Veteran

|
Posted: 31.05.2012 13:33 Post subject: |
|
|
Liker det når laget som er best etter en god og normal serie der alle lag har møtt hverandre to ganger vinner jeg. Har man vunnet serien, da har man vunnet serien. Og dette går vel ikke uten å kutte ned på lag eller å utvide en serie til å vare mye lengre? Eventuelt kutte vekk sommerferien og faktisk ha fotball hver uke. Starter man tidligere har man snø opp til knærne og starter man senere har man snø opp til knærne. _________________ @Ivaraal |
|
Back to top |
|
 |
josinho Veteran
|
Posted: 31.05.2012 13:39 Post subject: |
|
|
Enig. Dette forslaget har lite for seg. For å øke kvaliteten og interessen for TL er det egentlig først og fremst en ting som teller; trene bedre.
Det eneste som kan være bra med et slikt seriesystem er at de beste møter hverandre oftere, noe som kanskje kan gi bedre matching. På den andre siden er stort sett alle lagene i TL ganske jevndårlige så det har kanskje ikke noe særlig effekt at de øverste lagene etter et grunnspill møter hverandre igjen.
Last edited by josinho on 31.05.2012 13:48; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Kjello Forumsjef
|
Posted: 31.05.2012 13:43 Post subject: |
|
|
Slike idiotiske seriesystem burde ha vært forbudt fra UEFA/FIFAs side. Til og med Danskenes 3-kampssystem er bedre enn det der.
Men hovedsaklig så bør et seriesystem gå ut på at alle lag spiller like mange kamper mot hverandre både borte og hjemme.
Alternativene er da enten 2 kamper mot hverandre som de fleste land har. Eller 4 kamper mot hverandre som feks Sveits har.
Jeg går heller tilbake til 14 lag og 26 kamper enn andre idiotiske system. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 31.05.2012 13:56 Post subject: |
|
|
Quote: | Tom Høgli og Brügge endte til slutt på annenplass i år, bak Anderlecht, som også vant grunnserien. Selv om systemet skiller seg dramatisk fra det han er vant med fra Norge, synes han endringen har vært spennende å være med på.
- Ja, det er interessant. Det er en publikumssuksess, med mange jevne, tette og spennende kamper. Det er absolutt en spennende tanke (for norsk fotball), sier Høgli til Dagbladet.
Det har vært skepsis i Belgia også, blant annet var Standard Liege blant de fremste motstanderne da den nye modellen ble introdusert i 2009/10-sesongen. Men sesongen etter opplevde nettopp Standard å være 16 poeng bak Anderlecht etter 30 kamper, før de nesten stjal ligagullet på oppløpssida etter å ha vunnet åtte av ti kamper i play-off.
Det ville ganske sikkert blitt ramaskrik i Norge om seriesystemet hadde blitt endret så drastisk, men med tanke på tilskuerflukten og stadig mer glisne tribuner, tror Høgli det kan være på sin plass å vurdere den belgiske modellen.
- Jeg vil anbefale dem å se på det. Etter det jeg har forstått, har det gitt en veldig boost i Belgia. Der har de også slitt med at mye har vært avgjort tidlig, og det har vært mange uinteressante kamper. Nå er det ikke sånn.
- Morsomt for dere spillere også?
- Ja, det er bare tøffe, jevne kamper i play-off, med masse trøkk rundt. Alle prater om det, om hvordan vi må legge et godt grunnlag for play-off. Det er kult, og det kan være en idé å se på det, sier Høgli til Dagbladet. |
Ville vel generert mer penger til klubbene også, som igjen ville gitt oss bedre spillere som igjen... Vel, liker ikke at man avfeier et forslag på grått papir, uten videre. Man må da kunne se litt bak forslaget? Én ting er i hvert fall sikkert, utviklingen i norsk fotball er dalende. Hvorfor vente så lenge med å se seg om? Det går an å være i forkant, for én gangs skyld.
Ikke dermed sagt at dette systemet er det beste. Men liker uansett tanken. _________________ Putte-ventrilokvist. |
|
Back to top |
|
 |
Hedon Forumsjef

|
Posted: 31.05.2012 14:19 Post subject: |
|
|
Ved en slik endring er vi iallefall nødt til å redusere ligaen til 12 lag. 6 i topp og 6 i bunn. |
|
Back to top |
|
 |
nieuwlaat Veteran
|
Posted: 31.05.2012 14:40 Post subject: |
|
|
Det er ingen tvil om at dette kunne ha blitt en dundrende publikumssuksess. Folk ville nok ha gått mann av huse for å se Hønefoss, Tromsø, Haugesund, Strømsgodset og Molde. |
|
Back to top |
|
 |
Rallepus Veteran

|
Posted: 31.05.2012 15:57 Post subject: |
|
|
Vi har vel også alt for få europa cup-plasser å spille om til at dette kunne blitt noe tess. |
|
Back to top |
|
 |
abjoern Veteran

|
Posted: 31.05.2012 19:41 Post subject: |
|
|
Det er litt betegnende for NFF-tankegangen i norsk fotball at man ikke finner andre årsaker til at vi sliter enn at seriesystemet er galt. Semb i et nøtteskall.
For øvrig spyr jeg hvis vi får play-off i eliteserien. |
|
Back to top |
|
 |
media Veteran
|
Posted: 31.05.2012 20:33 Post subject: |
|
|
Ikke lett å finne den ideelle løsningen for Norge, men dagens serie har 2-4 lag for mye. Problemet med 12- lags serie er for få kamper igjen. Med en playoff, ville vi kunne holde på dagens serie, problemet da vil være at sesongen vår er for kort, rett og slett. Det blir for mange kamper i snø og is ...
Jeg tror en serie med 14 lag er det ideelle for Norge, og hvor man i større grad prioriterer å legge til rette for de klubbene som spiller ute i europa. Men er også åpen for 12 lag og serie med playoff i september / oktober.
Men ingen av løsningene løser vårt største problem, som er at mange av de lagene som kommer høyt på tabellen ett år, sliter fælt året etter, og ryker hodestups ut av europa. Årets Stabæk - lag vil vel komme i den kategorien. |
|
Back to top |
|
 |
1972 Miami Dolphins Legende

|
Posted: 31.05.2012 21:29 Post subject: |
|
|
Jeg er ikke sikker på hva som er riktig for oss, 12, 14 eller 16. Men det jeg vet er at alle klubbene i Norge innså at pengene var borte samtidig som man utvidet serien. "Alle" satset derfor på dårligere lokale(gjerne unge) spillere som kostet mindre i innkjøp og lønn. Samtidig utvidet vi serien, det er ikke rart at nivået er dårlig akkurat nå.
Nivået hadde vært like dårlig om vi hadde vært færre lag også, det er tross alt "etablerte" lag som Fredrikstad, Stabæk og Lillestrøm som har vært dårligst og ligger nederst hittil.
Når man først endrer hele opplegget i serien så må man faktisk teste det ut over en lengre periode, ikke forkaste egne ideer etter 6-8 måneder fordi det ikke magisk løste alle problemene i norsk fotball. |
|
Back to top |
|
 |
Mortenlj77 Veteran
|
Posted: 31.05.2012 23:27 Post subject: |
|
|
1972 Miami Dolphins wrote: | Jeg er ikke sikker på hva som er riktig for oss, 12, 14 eller 16. Men det jeg vet er at alle klubbene i Norge innså at pengene var borte samtidig som man utvidet serien. "Alle" satset derfor på dårligere lokale(gjerne unge) spillere som kostet mindre i innkjøp og lønn. Samtidig utvidet vi serien, det er ikke rart at nivået er dårlig akkurat nå.
Nivået hadde vært like dårlig om vi hadde vært færre lag også, det er tross alt "etablerte" lag som Fredrikstad, Stabæk og Lillestrøm som har vært dårligst og ligger nederst hittil.
Når man først endrer hele opplegget i serien så må man faktisk teste det ut over en lengre periode, ikke forkaste egne ideer etter 6-8 måneder fordi det ikke magisk løste alle problemene i norsk fotball. |
Helt enig i dette.
Når det gjelder hvor lang serien (sesongen) skal være så synes jeg ikke det hadde gjort noe om sesongen hadde vart enda lenger heller jeg da. Gjerne fra midten av februar til midten av desember.
Selvfølgelig ville det vært uvant (og sikkert også kommet færre tilskuere) i starten. Men etterhvert ville sikkert folk vent seg til det og kommet på kamp uansett.
Når det gjelder tilskuertall kan det vel strengt tatt ikke bli så mye verre enn det er nå heller...
Dessuten vil jeg også legge til at jeg ikke kan huske at det var så mange flere tilskuere, heller færre (i hvert fall på Lerkendal) for 12-15 år siden heller. Og da var jo nivået både på RBK og på norsk fotball generelt mye høyere enn det er i dag. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 31.05.2012 23:57 Post subject: |
|
|
12 lag. 22 kamper - mye tid på feltet til utvikling av spillestil og ferdigheter med ball. |
|
Back to top |
|
 |
Attaboy Veteran

|
Posted: 01.06.2012 06:20 Post subject: |
|
|
Med f.eks. 14 lag, ville vi fått 26 kamper i grunnspillet. Man ville da fått fire kamper mindre spilt. Altså seks kamper mer å spille, hvis man skulle fått et sluttspill. Òg seks kamper til å spille, må da kunne løses på en grei måte.
F.eks. mener Ole G. Solskjær at det spilles for lite fotball i de beste månedene av året.
Quote: | – Nå venter det en måned uten fotball, og det er ikke bra for oss. Jeg kan bare ikke forstå at vi har lang seriepause i juni når banene er som aller best, for så å spille i mars og november. Det går ikke an å si at du blir sliten av å spille to kamper i uka. Vi burde spille onsdag og søndag hele sesongen, sier Solskjær til Aftenposten |
Disse argumentene alene, slår ihjel argumentene med at vi ikke har lang nok sesong til å kunne spille flere kamper i året p.g.a snø osv.
Jeg ser ingen problem med å skvise inn seks kamper til med et evnt. sluttspill.
Om et sluttspill er løsningen for norsk fotball, vet jeg ikke. Føler bare at TL med 16 lag, ikke har fungert opptimalt. Som jeg nevnte i et tidligere innlegg, så er jeg drittlei av at klubber som Hønefoss og Sandnes Ulf kommer opp fra Adecco og faktisk forsyner seg grovt av kaken. At vi får et overraskelseslag hvert år, er sjarmerende. Men ikke når flere – i utgangspunktet – dårlige/mindre klubber får livets rett så ufattelig enkelt. TL er for utvannet.
Før var jeg for 16 lag. Mye på grunn av at jeg ønsket meg flere kamper (med RBK) + at jeg virkelig trodde, at ved å spille flere kamper gjorde Rosenborg og TL bedre. Nå har jeg snudd. Jeg tror ikke at dét å spille mot disse «underdogsene» til enhver tid er løsningen. La de heller sjarmere i cupen. Vi må ned i antall lag og heller gjøre nåløyet trangere for de gode spillerne. De må samles på færre lag. Bare med det trekket, ville vi fått en nivåheving alene. Ønsker meg tilbake til 14 lag i TL. Kanskje hadde 12 lag vært bedre også. Med eller uten sluttspill!
Edit: Skulle selvfølgelig stå «Med eller uten sluttspill!» _________________ Putte-ventrilokvist.
Last edited by Attaboy on 01.06.2012 08:13; edited 1 time in total |
|
Back to top |
|
 |
Hvit mann som pusher 50 Veteran
|
Posted: 01.06.2012 08:06 Post subject: |
|
|
14 lag, vanlig serie, drit faen i playoff, dobbel serie og annet tull. Som noen skrev lenger oppi tråden, fatter ikke hvorfor ikke UEFA forbyr sånt piss. _________________ Du och vi, Alfred - du och vi |
|
Back to top |
|
 |
trondh Veteran
|
Posted: 01.06.2012 10:40 Post subject: |
|
|
Attaboy wrote: | F.eks. mener Ole G. Solskjær at det spilles for lite fotball i de beste månedene av året.
Quote: | – Nå venter det en måned uten fotball, og det er ikke bra for oss. Jeg kan bare ikke forstå at vi har lang seriepause i juni når banene er som aller best, for så å spille i mars og november. Det går ikke an å si at du blir sliten av å spille to kamper i uka. Vi burde spille onsdag og søndag hele sesongen, sier Solskjær til Aftenposten |
Disse argumentene alene, slår ihjel argumentene med at vi ikke har lang nok sesong til å kunne spille flere kamper i året p.g.a snø osv.
|
Er det ikke slik at det er noen regler fra FIFA/UEFA som begrenser muligheten for å ha seriespill i forkant av/under internasjonale mesterskap?
Selv for de landene som ikke deltar eller har deltakere fra andre land... |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 01.06.2012 12:54 Post subject: |
|
|
Min mening: fortsett med 16 lag helt til det går an å trekke noen konklusjoner som ikke bare kan spores tilbake til sammenfallet med den fotballøkonomiske kollapsen. Sånn som det er nå, så er det jo ikke noe som tyder på at nivåforskjellen blir for stor, men toppdivisjonen må få silt ut de lagene som ikke har økonomi til å spille der.
Norsk fotball trenger et større antall kamper enn det en 12- eller 14-lags serie tilbyr, og jeg er dessuten helt enig med Solskjær i at sommerferie i Tippeligaen er noe forbanna tull, en anakronisme fra semi-profesjonelle dager. Fotballspillere har råd til å ta med familien til Thailand i januar, de er i en priviligert bransje. Tilskuertallene blir neppe påvirket negativt, siden været ofte bestemmer oppmøtet på kamp. Ta en lang vinterferie, og start senere på våren for å få på plass spillemønster før sesongen.
Når det gjelder playoff, er problemstillingen i Norge helt annerledes enn i Belgia. Her har ikke serien blitt avgjort tidlig siden Rosenborgs glansdager, og spesielt på plassene mellom 3. og 10. plass er det jo fri flyt, og alle slår alle både borte og hjemme. Jeg tror playoff bare hadde ført til en enorm satsning for å komme inn i øvre playoff, med alle de ulempene som i utgangspunktet førte til utvidelse av serien. _________________ Sitat slutt. |
|
Back to top |
|
 |
|