English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Sportslig støtteapparat
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 51, 52, 53  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
haavarl
Forumsjef


Joined: 10 Sep 2002
Posts: 15252
Location: Askim

PostPosted: 06.08.2020 11:36    Post subject: Reply with quote

Zorbeltuss wrote:
Synes fremdeles det stinker av at Nederlenderne dro sin vei


Kan være at lønnskostnaden ble høyere enn man likte?
_________________
Embrace science - resist ignorance
Back to top
View user's profile Send private message
Neeskens
Veteran


Joined: 03 Aug 2019
Posts: 3429
Location: Trondheim

PostPosted: 06.08.2020 13:46    Post subject: Reply with quote

Så litt av dagens spill sekvens av Salmar gjengene. Det spilles en 433 der. De spiller opp fra midtstopper til sentral som prøvde å slå ganske direkte ut på kant i rommet mellom back og stopper. De spilte ganske fort opp i banen, midtstopperen. Indreløperene sto ganske høyt i banen dynes jeg, litt kåre der!!
Treneren stoppet spillet innimellom for å komme med innspill..
_________________
Medløpere.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 08.08.2020 14:48    Post subject: Reply with quote

Dorsin bidrar fortsatt på treningene ei uke etter at Geir Hansen ble ny hjelpetrener, men det er ikke sikkert at den sportslige lederen lenger skal bistå med kampledelse. Kampen mot Odd ble fort hans siste ved siden av Trond Henriksen.

- Du får bare ha et visst antall personer på benken, men fysioen var syk sist. Så vi får se i morgen. Det kan nok hende at jeg sitter oppe på tribunen, røper Mikael Dorsin.

Les mer: - Det jobbes både kort- og langsiktig
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 14.08.2020 00:32    Post subject: Reply with quote

Quote:
Men 30-åringen er klar på spill på stor bane med to fulle lag er den aller viktigste endringen for ham.

– I Odd spilte vi slik fast to ganger i uka, mens her i RBK har vi gjort det veldig lite. I det første året under Kåre fungerte ting så bra at behovet ikke var så stort. Men nå som vi har slitt i lang tid med å se ut som et skikkelig bra fotballag, nesten i tre år spør du meg, har jeg veldig tro på at vi må trene mer på større bane.


Adressa: Mener RBK-spillerne har etterlyst det lenge. Nå får keeper-Hansen viljen sin

André Hansen har registrert det mange her inne også har vært inne på. Tommel'n opp!
Synd det skal ta så lang tid å innføre korrigerende endringer.

Dette er en liten bit informasjon som føyer seg inn i et større bilde.
Klubben må generelt bli bedre på å lære, ta vare på lærdommen (= institusjonalisere informasjon) og bli en klubb som på enda bedre vis kan skaffe ny og gjenbruke opparbeidet kompetanse.

Heldigvis er Hareide en mann som er opptatt av slikt og kan lære klubben dette, men hvis "Tove og Dorsin"* kaster dokumentasjonen og legger minnepinnene i skuffen når en ny trener blir "øverste sjef" så er det fånyttes. Lær nå da. Ikke bare smil, prat billig skit og tro at vi var, er og derfor alltid vil være best fordi "kunnskapen sitter i veggene".
Den gjør ikke det skjønner dere. (Med mindre dere dytter minnepinnene inn i veggen. Da kan det med et skjevt blikk sies å være slik.)

* "Tove og Dorsin" - Noen må ha et helhetlig ansvar/eierskap til klubbens langsiktige sportslige kompetanseforvaltning.
Hareide blir nok uansett hjernen bak oppbyggingen av "sportslig kompetanse og arkiv" de nærmeste årene, men når han drar, og overlater dokumentasjon til etterfølgerne, må noen andre enn "ny trener" ha ansvar for at Rosenborg Ballklub i nåtid og ettertid tar vare på og forblir i stand til å forstå og bruke dokumentasjonen fra både foregående og kommende ansatte innen et bredt definert sportslig støtteapparat.

Nye trenere/ledere, som eventuelt kan komme til å "vrake klubbens/virksomhetens dokumentasjon" fordi de står for noe nytt, eller forhandler keiserens nye klær, er aldri de riktige til å avgjøre at klubbens aktiviteter og dokumentasjon er uinteressante for resten av støtteapparatet og for ettertiden.

"Øverste sjef" er bare en juridisk konstruksjon av arbeidsrettslige hensyn som ikke bør må ha innvirkning på langsiktig kompetanseforvaltning når Hareide har ryddet opp og overlater data fra sitt regime.

Har veldig trua på Hareide. Lite trua på de som ellers vegeterer på "brakka", men jeg er åpen for å omvendes av handling og utvikling. RBK
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 14.08.2020 08:40    Post subject: Reply with quote

Hvorfor har ikke styret vært på ballen rundt deg der? Altså man trenger ikke 100 i IQ en gang for å skjønne at ingen trening på 11er blir ikke bra.
Nok en gang stryk til Bratseth og Winsnes.

RBK lærer veldig dårlig. Det har jeg sagt i alle år og vi ser jo det stadig. Ingen utvikler seg i støtteapparatet og ingen har ansvar foruten trener. Styret gjør de samme gjentatte feilene gang på gang. Ledelsen ansetter folk på bakgrunn av ekte rosenborger fremfor kompetanse. Mye av dette får ikke Hareide gjort så mye med, bare til en viss grad
Back to top
View user's profile Send private message
Montana
Veteran


Joined: 28 Dec 2012
Posts: 4901

PostPosted: 14.08.2020 08:45    Post subject: Reply with quote

Synes styret har feilet totalt jeg, men akkurat når det kommer til treningene og hvordan de utføres så er det ikke styrets jobb å blande seg. Det går 100% på trenerne.
Og ja, helt ufattelig at det nesten ikke har blitt trent 11 mot 11 på stor bane de siste årene. Nesten ikke til å tro!
Back to top
View user's profile Send private message
ZOOlander
Veteran


Joined: 18 Jul 2012
Posts: 1045
Location: Tig(g)erstaden

PostPosted: 14.08.2020 09:07    Post subject: Reply with quote

gisp!
Veldig fint formulert.. Tror de aller, aller fleste er enige med deg- og da er det smått utrolig at de som sitter med ansvar ikke evner å se det eller stå for det!? At Horneland (av alle, med null å fare med av erfaring eller resultater) kan få gjennomslag for skroting av vestene er ufattelig..

Det har blitt noen trenerskifter de siste årene, men noe er jo også ukritisk uendret.. Er Jamtfall den beste keepertreneren vi kan ha? Må jo nærme seg 20 år nå!? Samme keepertrener i 20 år.. Er han så god eller er det 'vernet bedrift'? Hareidet tok vel med seg Jamtfall til landslaget i 2003, så det er vel noe som tyder på at Hareidet mener han er god og at han sannsynligvis får fortsette om Hareidet kommer nå også!? Er litt rart, men mulig han er både god og viktig for miljøet!?

At RBK ikke har mer og bedre fokus på kosthold/ernæring og psykologi/mental helse er utrolig. Er alt for dårlige på speiding (knapt eksisterende). At de skrotet vestene som ga grunnlag for sammenlikning og utvikling både som lag og enkeltspillere.. Det driftes rett og slett fryktelig svakt vil jeg påstå. Ikke rart det går nedover. De synes ikke å ha noen god plan i det hele tatt! Hareidet vil sannsynligvis få styr på det, men som gisp! så godt sier: de må kunne forvalte de endringer han gjør, internalisere og institusjonalisere det til et fundament for fremtidig profesjonell drift av en bedrift og klubb på det nivået vi gir uttrykk for og ønsker å være på.

11 mot 11 på trening.. Hvordan skal man ellers få terpet inn bevegelsesmønster til de sitter i ryggmargen?
_________________
Saklig
Back to top
View user's profile Send private message
ballbingen
Rutinert


Joined: 27 May 2016
Posts: 991

PostPosted: 14.08.2020 10:59    Post subject: Reply with quote

Nils Arne Eggen sa vel det samme nå i et nylig intervju (mener det var et TV_intervju), et slags hjertesukk om forskjellen på hans treninger og hvordan det har vært i klubben i de siste årene; i hans tid var 11 mot 11 den viktigste delen av treningen, hvor spillet ble stanset ote og detaljer terpet på. I dag er spill på stor bane en slags dessert på slutten av treningene, hvor spillerne kan få leke litt fritt...

Jeg er glad for at det ser ut til at vi er på vei tilbake til gammel filosofi når det gjelder dette
Back to top
View user's profile Send private message
PerO
Veteran


Joined: 21 Feb 2011
Posts: 6195
Location: Drammen

PostPosted: 14.08.2020 11:04    Post subject: Reply with quote

Montana wrote:
Synes styret har feilet totalt jeg, men akkurat når det kommer til treningene og hvordan de utføres så er det ikke styrets jobb å blande seg. Det går 100% på trenerne.
Og ja, helt ufattelig at det nesten ikke har blitt trent 11 mot 11 på stor bane de siste årene. Nesten ikke til å tro!


Du har helt rett i at styret ikke skal blande seg i hvordan treningene foregår. Men det er styrets plikt å organisere RBK så noen (SD) ser hva som foregår på treningene og kan ta opp problemer hvis det oppstår.

Da er vi på det med å bevare kompetanse, som Gisp skriver, og som både jeg og flere andre påpekt. SD må ha det overordnede langsiktige ansvaret for hvordan klubben skal utvikle seg. Så har treneren ansvaret for hva som skal gjøres akkurat nå mens han er her.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 14.08.2020 14:06    Post subject: Reply with quote

Hvor vanlig er det egentlig å trene 11-mot-11 på stor bane? I podcasten snakker vel Hareide om at Sevilla (tror det var de) spilte 11-mot-11 på 1/3 bane eller noe i den duren gjorde han ikke det da?

Jeg blir svært overasket om lag bruker mye tid på 11-mot-11 på noe som er i nærheten av full bane.

Jeg vil tro at terping på Angreps/løps/passningsmønster i liten grad skjer 11-mot-11 på stor bane, men først og fremst i rene øvelser siktet mot dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Letterkenny
Rutinert


Joined: 01 Aug 2017
Posts: 719

PostPosted: 14.08.2020 14:26    Post subject: Reply with quote

Det kommer vel an på hva du skal trene på. Sevilla spilte 11 mot 11 på 1/3-bane for å øve på å spille av press i intense situasjoner.

Vil tro det ikke er det eneste de øver på..
Back to top
View user's profile Send private message
Francisco Clementine
Veteran


Joined: 07 Aug 2018
Posts: 1389

PostPosted: 14.08.2020 14:50    Post subject: Reply with quote

Det er svært vanlig at lag trener 11 mot 11, ikke la dere lure av det vi har holdt på med det siste halvannet året.
Back to top
View user's profile Send private message
robbie
Veteran


Joined: 19 Mar 2007
Posts: 6217
Location: Skottland

PostPosted: 14.08.2020 15:46    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Hvor vanlig er det egentlig å trene 11-mot-11 på stor bane? I podcasten snakker vel Hareide om at Sevilla (tror det var de) spilte 11-mot-11 på 1/3 bane eller noe i den duren gjorde han ikke det da?


Hareide sa faktisk 1/4 bane. Men jeg forsto at dette var for å finjustere pasningsspillet. Jeg regner med at de spiller full bane i tillegg.
Back to top
View user's profile Send private message
Oppmannen
Veteran


Joined: 02 Aug 2008
Posts: 4814
Location: Trondheim

PostPosted: 14.08.2020 16:12    Post subject: Reply with quote

De spiller på tredels eller kvart bane for å finpusse helt spesifikke detaljer i hvordan de f.eks spiller kompakt i forsvar eller skal trenge gjennom en lav motstander når det blir trangt. Utenom er det vanlig å trene på full bane med 11 mot 11 og således øve på det man skal bli god på likedan som andre yrkesgrupper driver med.

Bortsett fra i et regime der man postulerer ikke-fotball slik som vi hadde i 2019. Da består den viktigste øvingen i løp, nettopp for å forberede det vi skal gjøre i kamp: Løpe mellom motspillere som har ballen og krige på andreball. Under disse forutsetningene blir det uvesentlig med balltreningen siden man legger opp til at laget ikke skal ha den.
_________________
Oppmann m/ fire tiårs erfaring i å vinne andreball.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Der Kaiser
Rutinert


Joined: 22 Jun 2013
Posts: 903
Location: Norway

PostPosted: 19.08.2020 14:13    Post subject: Reply with quote

Åge Hareide har snakket varmt om Ben Rosen i podcasten Teknisk sone. Skulle gjerne sett han i Rosenborg, men ble klar for FC København i dag.

For øvrig spennende å lese om Købenshavns nye Physical Performance team som Rosen nå blir en del av. Ståle Solbakken sier følgende om dette:

"We have an ambition to compete with the best in the world, as we have just experienced with the match against Manchester United," says FCK manager Ståle Solbakken.

"In order to have a realistic opportunity to achieve this, we must develop and pursue all the small improvements we can make in everyday life and in training.

"Therefore, based on the clubs external and internal analysis, we have designed a new Physical Performance program to optimise everything we can in relation to the players' physical ability. Here is where Ben will play an important role."
Back to top
View user's profile Send private message
hatemolde
Senior


Joined: 25 Jul 2018
Posts: 206

PostPosted: 20.08.2020 16:15    Post subject: Reply with quote

Anbefaler alle å høre på

https://podtail.com/no/po...renerjakt/

Det karlsen sier om hvordan klubben vår er bygd opp er spot on.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 21.08.2020 07:48    Post subject: Reply with quote

Bagh i Spillerne som aldri kom-tråden wrote:
Nå er det ikke 20 år gamle Sayed som er problemet her. Han skrev ti linjer tekst, men det er de andre som beviselig har et snev av talent og sender inn videoer og styrer og står i. De som er, per nå, mellom Sayed og Bolly og på sikt kan bli gode. Det er ganske mange som det faktisk burde blitt brukt tid på. Se for deg stemningen her på webben når man finner ut 3 år etterpå at Akinbobola fra Ghana, som henvendte seg til Rosenborg og ikke fikk svar, gikk til Lillestrøm og bøtter inn mål der.
Da kommer alle til å kreve at man ikke bare hadde avfeid alle slike henvendelser.

Vurderingen på Sayed er enkel, han har ingenting å vise til, men vår venn fra Ghana har en 5 minutters video pluss noen flere klipp. Det går veldig fort 10 min pr henvendelse da. Det baller fort på seg og jeg vet ikke om man skal bruke tid på det eller ikke. Så kan det hende at det lønner seg å avfeie alle da det er veldig mange tonn gråstein før man finner en liten gullklump. Men jeg håper Brakka har kontroll.


Løsningen på dette er (i hvert fall i mine øyne) relativt åpenbar. Klubben oppretter en speider-avdeling, med ett system som som fungerer slik:

Spillere som Bolly :

-> SD sender en kjapp SMS/epost og sier at han skal får svar i løpet av noen dager.
-> Så ber han speider-avdelingen gjøre en kjapp kartlegging av spilleren de siste par årene for å se hva han har gjort, og om han er aktuell for signering/prøvespill.
-> NÃ¥r kartleggingen er ferdig sender SD ny melding til spiller/agent.

Tilfeldige nonames (Sayed og Akinbobola):

-> Alt sendes rett til speider-avdelingen
-> Disse går gjennom alt de får inn, og deler i f.eks. 3 grupper.

Om de mener at de har oppdaget en ny Drogba samler de "innkjøpsstyret" (Trener, SD og speider-avdeling), og tar en avgjørelse. Spilleren inviteres så til Lerkendal av SD.

Om de finner noen som har potensial og kan være aktuell i fremtiden så svarer speider-avdelingen på kontakten og forklarer at selv om de ikke vil signere han nå så ønsker de å fortsette å ha kontakt fremover.

Ellers så kan klubben ignorere eller sende "høflige avslag".
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 21.08.2020 12:04    Post subject: Reply with quote

Huber wrote:
Hvor vanlig er det egentlig å trene 11-mot-11 på stor bane? I podcasten snakker vel Hareide om at Sevilla (tror det var de) spilte 11-mot-11 på 1/3 bane eller noe i den duren gjorde han ikke det da?

Jeg blir svært overasket om lag bruker mye tid på 11-mot-11 på noe som er i nærheten av full bane.

Jeg vil tro at terping på Angreps/løps/passningsmønster i liten grad skjer 11-mot-11 på stor bane, men først og fremst i rene øvelser siktet mot dette.


Spørs hvor fokuset for økta ligger. Hvis man skal jobbe med høy intensitet og ekstra krav til orientering, kroppsstilling og førstetouch så tar man ned banestørrelsen. Hvis man skal jobbe med angrepsmønster så bør/må dette være med realistiske rammer slik at det er mest mulig overførtbart til kamp. Men ofte når man trener angrepsmønster så starter alle angrep fra f.eks. halvveis på egen banehalvdel eller på midtbanen mot etablert forsvar, da gjerne med kun de to bakerste leddene for forsvarende lag og de to fremste leddene for angripende lag.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 22.08.2020 10:39    Post subject: Reply with quote

Ja, det er nettopp det. Selve mønsteret kan en ogs¨å øve inn på langt mindre areal.

Min erfaring er at selve terpinga på mønster foregår på langt mindre bane, f.eks. på størrelse med 16m og da uten motstandere.

Så øker man til det du skriver med å bruke litt over halv bane.

SÃ¥ inkluderer man motstandere.

Det å spille 11-mot-11 på full bane er noe jeg svært sjeldent har gjort på trening gjennom årene. Da er det helst snakk om internkamper på f.eks. 3x20 min.
Back to top
View user's profile Send private message
Huber
Veteran


Joined: 17 Mar 2011
Posts: 2073

PostPosted: 01.09.2020 19:39    Post subject: Reply with quote

https://www.eurosport.no/...tory.shtml

Eurosport med spekulasjoner rundt hvorfor Horneland ikke er løst fra kontrakten med klubben, men det kan vel være såpass enkelt som at RBK rett og slett ser det som en bedre løsning å betale ut en lavere sum hver måned enn å punge ut 5-7 millioner i sluttpakke i ett allerede økonomisk utfordrende år?
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 01.09.2020 21:33    Post subject: Reply with quote

Så lenge han er ansatt her kan han vel ikke ta annen jobb? Så om han ønsker å jobbe et sted han får tilbud fra, så må han forhandle ned sluttpakken? Spekulerer bare Smile
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2020 21:34    Post subject: Reply with quote

Han kan være ansatt i 100 klubber samtidig. Det er lov å ha flere arbeidsgivere.

RBK har hele tida vært klar på at Horneland og Emberland får lønn ut kontraktene uten arbeidsplikt.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 01.09.2020 22:08    Post subject: Reply with quote

Horneland har iallefall sagt hele veien at han ikke skulle stå i veien for klubbens ve og vell og ergo er det veldig forståelig at han får lønn ut kontrakten eller til han eventuelt finner seg ny jobb.
Flott Gentlemans agreement!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 01.09.2020 22:12    Post subject: Reply with quote

Nja, jeg greier ikke å se for meg at han sier fra seg RBK-lønna når han får ny jobb. Fordelen for RBK er at man slipper å betale ut et stort engangsbeløp og heller betaler månedlig ut det som i praksis er en sluttpakke.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 07.09.2020 21:30    Post subject: Reply with quote

Jeg har bestemt meg for å være godtroende et kvarter hver måned.
Nå tror jeg at daværende sportsdirektør Bjørnebye, godt bakket opp av solide vurderinger fra speiderteamet vårt, kun var en skrivefeil fra å signere Haaland i vintervinduet 2018.
Det lyder mer sannsynlig at RBK som ledd i den ekstraordinære økonomiske satsingen ville klaske 10-12 millioner i bordet for å få signert E. Haaland (var det en mill cash pluss 15-20 prosent av videresalg Molde hentet ham fra Bryne for et år tidligere?), men skrivefeil eller dårlig hørsel gjorde at pengene ble kastet etter E. Hovland i stedet.
Det må jo ha vært sånn.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 38, 39, 40 ... 51, 52, 53  Next
Page 39 of 53

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb