English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Spillervurderinger 2009
Goto page 1, 2  Next

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.11.2009 18:08    Post subject: Spillervurderinger 2009 Reply with quote

Fatter meg i korthet denne gang. Karakterene her er snillere enn i vanlige spillervurderinger på enkeltkamper, jeg bruker følgende skala her:

4 - Svak 5 - OK minus 6 - Godkjent 7 - God 8 - Meget god 9 - Fantastisk 10 - Historisk

Jarstein 7 (+) - En svak periode med tabber, ellers bunnsolid. Har det som skal til for å stå i en toppklubb, glimrende ballbehandling, stor rekkevidde og meget godt feltarbeid.
Lund Hansen 6 - Stod bra i de kampene han fikk.

Lustig 8 (+) - Ligaens klart beste høyreback. Aktiv offensiv, god innleggsfot, god på hodet. Vil nok spille i utlandet etter hvert på tross av noe manglende fart.
Dorsin 6 - En brukbar sesong. Som regel stabil og god defensivt, varierende hvor aktiv han er fremover. Innleggskvaliteten varierer også og er som regel forholdsvis svak. Likevel en grei sesong av svensken.

Stadsgaard 8 - Ikke utmerket seg like mye i år som i fjor, men det er jo fordi vi har blitt bedre organisert defensivt. Hurtig, elegant og klok. Har noen nonchalante øyeblikk han bør legge av seg, og kan gjerne føre ballen mer oppover i banen i fremtiden.
Lago 8 - Stabilt god. Veldig få feil. Kompromissløs, ryddig og har tatt store skritt videre teknisk. Ikke det store potensialet til å bli noen veldig mye bedre spiller, men har levert en svært god sesong for oss.
Demidov 8 (-) - I likhet med resten av stopperne vært meget god. Solid i taklingsspillet, har gjort få feil og er brukbar teknisk. En noe svak åtter, da jeg ser på ham som dårligst av våre 3 stoppere.

Annan 9 (-) - En absolutt strålende sesong av ghaneseren. Glitrende defensivt, umulig å passere, meget godt timede taklinger og sikker i pasningsspillet. Hadde en elendig kamp mot Molde, men ellers har det vært solide prestasjoner over hele fjøla. Blir nok solgt senest etter neste VM.
Tettey 8 (+) - Meget god mens han ennå var her. Utfylte Annan perfekt, begynte til og med å score mål, hadde en enorm aksjonsradius og en herlig vilje. Husker den fantastiske viljen hans mot Engen borte, som han kronet med et verdensklasseinnlegg. Et stort, stort savn.

Skjelbred 6 - Har ikke vært helt tilpass i sin rolle på høyrekanten. Har gjort en utrettelig innsats defensivt, men offensivt har han ikke funnet seg til rette, og det har blitt mye støttepasninger og lite konstruktivt. Passer ikke inn på vingen, rett og slett, og bør nok enten få sin favorittrolle eller forlate klubben for sin egen skyld.
Olsen 6 - Får godkjent på grunn av en del mål og at han har tilført noe vi har manglet. Uhorvelig mye å gå på dog: svak teknisk, dårlig til å drible og har ikke en eneste ren målgivende pasning i ligaen i år. Mangler internasjonalt snitt og tviler på at han kan tilføre oss noe i Europeiske kamper. Har slått svake dødballer.
Strand 5 (-) - Har hatt enkelte gode kamper hvor han har tilført oss noe med gode løp og brukbare skudd fra distanse, men tempoet i ligaen har blitt for høyt for han nå, dessverre. Ting går for sakte og han sliter med å orientere seg. Burde innsett at nok er nok og lagt skoene på hylla nå.

Iversen 7 - Har løpt mer og vært bedre trent enn noen gang. Bidratt veldig mye i enkelte kamper, f.eks. mot Start borte og Godset hjemme. Svært klok og har scoret noen mål, men har hatt for mange kamper hvor han har vætr helt borte til at han kan få noe høyere karakter. Misset da det gjaldt som aller mest i hele år, på straffe mot Molde i cupen. Bør ned i lønn eller overlate sin plass til PCS og dra.
Sapara 7 (+) - God sesong. Noen flotte mål, kreativ som vanlig, men varierende presisjon i pasningsspillet. Han har løpt mer i år enn tidligere sesonger i likhet med Iversen, og klarte fint å riste av seg skuffelsen etter at vinterens overgang gikk i vasken. Dødballene er jeg derimot svært skuffet over i år.

Prica 8 - Vist seg som en klassespiss. Godt tilslag med begge bein, god på hodet, fysikk til å skaffe seg rom. Hadde en lang, svak periode og mangler litt på roen på de "enkle" sjansene, men har hatt en rekke klassemål og fine skudd, og har ei veldig god skuddfinte. Kan gjerne være vår midtspiss i en del år framover.
Back to top
View user's profile Send private message
Katalysator
Veteran

PostPosted: 04.11.2009 18:15    Post subject: Reply with quote

Har ikke noen store innvendinger mot dette.
"A talented youngster from Slovakia or Norway, once doomed to slog out his career in Košice or Trondheim with occasional appearances on his national team, could now hope to play in the big leagues." - Tony Judt, Postwar
Back to top
Strand
Veteran

PostPosted: 04.11.2009 18:20    Post subject: Reply with quote

Har du ikke laget karakterer etter hver eneste kamp knerten? Du kan jo slå sammen de, dele på antall spilte kamper og da får man jo et godt bilde. Ellers relativt enig (selv om man gjerne ofte husker den siste kampen best..) Smile
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 04.11.2009 18:22    Post subject: Reply with quote

God vurdering. Veldig enig.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
kris0stby
Veteran

PostPosted: 04.11.2009 18:49    Post subject: Reply with quote

Lite å innvende på den. Litt morsomt med en skala fra 4 til 10. Du er glad i laget ditt, det er tydelig.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.11.2009 19:28    Post subject: Reply with quote

Skalaen er jo fra 1-10, men ser ingen vits i å skrive 1- Katastrofalt osv. Jeg er glad i laget mitt ja, men vi har da hatt en meget god sesong også.
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 04.11.2009 19:38    Post subject: Reply with quote

Stort sett enig med denne, vil trekke Iversen en halv karakter til 6+, ellers er vi på bølgelengde Smile

Men det hadde jo vært interessant med et poengsnitt fra karaktersatte kamper også, tror jeg må titte litt på det..
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 04.11.2009 19:39    Post subject: Reply with quote

Kan regne ut et snitt av min børs jeg Smile Går i gang nå.
Back to top
WegHard
Veteran

PostPosted: 04.11.2009 19:41    Post subject: Reply with quote

Jeg har selv pønsket på å poste en liknende vurdering av spillerne, men da Knerten kom meg i forkjøpet med en børs jeg har få problemer med å si meg enig i, dropper jeg det.

En annen ting jeg synes kunne være interessant er å diskutere hvilke av disse spillerne som kan være med på å ta RBK ut i Europa i neste sesong, basert på hva disse spillerne har levert i år.

Personlig synes jeg at Jarstein, Lustig, Stadsgaard, Annan, Tettey, Sapara og Prica har skilt seg ut i året Tippeliga. Dette er spillere som har noe ekstra. Om det er godt nok for europa gjenstår å se.

Contenders er Lago, Demi, Iversen og Skjelbred. Disse har spilt fast på et lag som nesten ikke har tapt, og skal ha sin del av æren for dette. Lago er den beste av dem i min bok - men mangler det lille ekstra som hadde fått han opp blant de beste. Demi får pluss for attityd, men minus for pasningskvalitet. Iversen er litt treig og ikke helt målfarlig nok. Skjelbred er ikke i stand til å true motstanderens mål, og bidrar i liten grad til angrepsspillet.

Olsen er et wildcard. Jeg har stor sans for hans direkte, aggressive spillestil - den trengs i dagens RBK. Samtidig er det tydelig at han henger langt bak sine kollegaer i Tippeligaen når det kommer til grunnleggende tekniske ferdigheter, at han ikke har finter osv.

Strand bør gi seg.
Oppmannen
Veteran

PostPosted: 04.11.2009 20:00    Post subject: Reply with quote

Veldig fornuftige funderinger av Knerten. Enig i det aller meste av det som står skrevet. Ingen av karakterene som er helt mellom staur og vegger heller.
Tommærn
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 00:34    Post subject: Reply with quote

WegHard wrote:
Skjelbred er ikke i stand til å true motstanderens mål, og bidrar i liten grad til angrepsspillet.

Du må ikke glemme at Skjelbred har vært en av våre beste spiller ute i Europa. Han er selvskreven når tempoet blir høyt og ballen må holdes i laget mer en 3-4 trekk.
Back to top
kristobal
Legende

PostPosted: 05.11.2009 09:25    Post subject: Reply with quote

Nå har vi ikke vært så mye ut i Europa i år da. Og Skjelbred har hatt en skral sesong offensivt. Samtidig skal han ha pluss for alltid oppofrende innsats bakover på banen.

Jeg er veldig fornøyd med Riseth og Koppinens innsats i Europa i 2007 også, men det holder liksom ikke å være god bare i de kampene...

I litt mer seriøse ordelag tror jeg Skjelbreds styrker blir mer synlige i Europa, fordi vi der blir mer avslørt på dårlig teknikk, men at Skjelbred per dags dato er noen offensiv trussel i Europa når han ikke er det her hjemme tror jeg ikke.

Men det ser finere ut, naturligvis.
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
nieuwlaat
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 12:19    Post subject: Reply with quote

God vurdering, Knerten, men jeg synes du har gitt Prica for god karakter. Han har glimtvis vist at han innehar gode ferdigheter, og har scoret noen fantastiske mål, men, som du skriver, har han også hatt lange perioder med svakt spill, og i tillegg gjort mange enkle og tilsynelatende umotiverte feil. Jeg synes rett og slett at han har scoret altfor få mål, med det dårligste "toppscorersnittet" på nesten 20 år. Ja, han har vist seg som en klassespiss, men han har ikke levert en sesong en åtter verdig.

Kanhende ble du blendet av målene hans i de to siste kampene?
Back to top
zaphod81
Forumsjef

PostPosted: 05.11.2009 13:50    Post subject: Reply with quote

Tvert imot synes jeg Prica har vært en åpenbaring i år. Han er den mest komplette spissen vi har hatt i klubben, og måten han søker rom begge veier er selve nøkkelen til vårt angrepsspill i år. Han er den eneste trusselen vi har i lufta, en av to som scorer i bakrom, og en av to som scorer fra distanse. Han har i tillegg scoret på frispark.

Dessuten har han jo ikke bare scoret flest mål, han er jo i assist-toppen også, og er sist eller nest sist på omtrent halvparten av målene våre. Tar vi med tredjesist, så er han borti 60%. Det er klart han har hatt dårlige kamper også, og i de kampene har det blitt veldig tydelig hvor viktig det er for laget at han fungerer.

Hvis han ikke hadde hatt dårlige kamper, og samtidig satt litt flere av de enkle sjansene sine, så hadde han scoret 25-30 mål, fortjent karakter 10, spilt fast på landslaget og blitt kjøpt av en Bundesliga-klubb. Så god har han ikke vært, men han har vært blant lagets aller beste. Karakter 8. Ferdig.
Roamer
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 15:10    Post subject: Re: Spillervurderinger 2009 Reply with quote

Tar din og forandrer der jeg er uenig bare, jeg Knerten.

4 - Svak 5 - OK minus 6 - Godkjent 7 - God 8 - Meget god 9 - Fantastisk 10 - Historisk

Jarstein 7 (+) - Bra innsats til tross for noen blemmer.
Lund Hansen 6

Lustig 8 (+) - Offensiv. Pasningssikker. Viser seg som et av de bedre kjøpene RBK har gjort de siste årene.
Dorsin 6 (-) - Litt for pasningssvak, noe som har hemmet vårt offensive spill i år. Ellers solid.
Stadsgaard 8 - Har som Knerten sier, ikke vært nødt til å ta så mange "redningsløp" i år, og de han har tatt har som regel vært selvforskylt.
Lago 9 - Vår beste i forsvaret i år. Solid langt oppi ryggraden. Sprekkfull av attityd. Har tilsynelatende blitt raskere, og mange har nok blitt overrasket av hans presise pasningsfot - faktisk jevnt over mer skapende enn Stadsgaard. En trussel på dødball, selv om han godt kunne vært litt mer målfarlig.
Demidov 8 (-) - Dårligst av stopperne, men allikevel blant de beste i Norge. Herlig type. Kan med fordel jobbe med pasningskvaliteten dersom han skal satses på som midtbane.

Annan 9 (+) - Enestående. En av de beste spillerne i Rosenborg.
Tettey 9 - Som knerten sier; enorm aksjonsradius. Solid i pasningsspillet og når han i tillegg gikk på mange smarte løp skjønner jeg godt at han ble snappet opp.

Skjelbred 6 - Slitt med å finne plassen sin. Løper mye.
Olsen 5 - Burde fått fire, men har scoret så mye at det er vanskelig å trekke han ned. Kan være god i enkeltsituasjoner, men ødelegger stort sett alt for ofte med sine ELENDIGE pasninger og dempinger.
Strand 5 (-) - Over the top.

Iversen 4 (+) - Overbetalt. Scorer for lite, men har allikevel puttet noen viktige. Løper for lite. Har blitt tregere i ballbehandlingen og blir ofte taklet før han kan bruke overblikket sitt for å skape sjanser. Taper mer dueller enn tidligere.
Sapara 7 - Som forventet. Klassespiller, men håper på en bedre 2010-sesong fra slovaken.

Prica 8 - Målfarlig. Gikk rett inn i laget på en imponerende måte. Har slitt litt med dårlige pasninger og innlegg fra Olsen og Dorsin ikke har nådd frem. Blir litt for statisk til å spille sammen med Iversen.
Sneipen
Senior

PostPosted: 05.11.2009 15:48    Post subject: Reply with quote

Enig der, Olsen ligger på femmern dessverre.
RÃ¥nny
Legende

PostPosted: 05.11.2009 16:01    Post subject: Reply with quote

"Iversen 4 (+) - Overbetalt. Scorer for lite, men har allikevel puttet noen viktige. Løper for lite. Har blitt tregere i ballbehandlingen og blir ofte taklet før han kan bruke overblikket sitt for å skape sjanser. Taper mer dueller enn tidligere"

Løper for lite Roamer? Hvilke kamper har du sett?

- Torgeir Børven
Back to top
Roamer
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 18:12    Post subject: Reply with quote

Samtlige. Et hjemoverløp her og der hjelper lite, selv om det kanskje gir et kunstig inntrykk av at han løper mer enn han gjør. Skulle gjerne sett statistikk over samtlige spilleres antall tilbakelagte meter i løpet av en kamp. Vedder en femmer på at Iversen hadde vært nederst i en hvilken som helst kamp, evt. Jarstein Wink
Maradona
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 19:27    Post subject: Reply with quote

Er enig i det som står om Iversen. Han har vært direkte tam.. Om eng engelsk klubb legger inn bud over 5 mill så håper jeg at RBK selger..
Ballahl
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 19:32    Post subject: Reply with quote

Stort sett enig med deg Roamer, synes dog at du er litt for
streng mot Iversen og Olsen. Hadde gitt det dem henholdsvis
5 og 6 istedet.

Iversen var ikke dårligere enn Strand..
Olsen var ikke dårligere enn Skjelbred..

Jeg vil for øvrig tillegge, at jeg synes Tettey var RBKs soleklare beste spiller, så lenge han var her hos oss iår.

- Rune var forut for sin tid.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Rocky83
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 19:34    Post subject: Reply with quote

Synes Iversen har vært ok fram til gullet ble sikret, men han har vært direkte tam etter det. Han har satt opp Prica til mange gode muligheter(senest mot Brann) Han har vært veldig viktig i enkeltkamper. Han var avgjørende for at vi slo start borte. Han var klinisk i 2-2 scoringen mot Molde. Men når jeg tenker meg om så er det nesten bare i de kampene han har vært direkte avgjørende.... dere har rett folkens. Iversen lander på noe mellom en firer og en femmer.
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 05.11.2009 19:44    Post subject: Reply with quote

Han bør ihvertfall ikke få ny kontrakt enda den bør han få bevise neste år at han fortjener.
Back to top
SunsetSalami
Legende

PostPosted: 05.11.2009 21:50    Post subject: Reply with quote

Snitt Tippeligakamper 2010 knerten_10s børs
Kamper IKKE medregnet: 2 x Brann, Odd hjemme, LSK borte, Lyn borte, Aalesund hjemme, Stabæk borte. Dermed blir ikke børsen helt representativ, men kanskje den blir litt interessant likevel.

1. Tettey 6,5
2. Stadsgaard 6,2
3. Annan 6,1
4. Jarstein 5,8
4. Lago 5,8
6. Iversen 5,6
7. Prica 5,3
7. Skjelbred 5,3
9. Demidov 5,2
10. Lustig 5,1
10. Dorsin 5,1
12. Sapara 5
13. Olsen 4,75

Det som slår meg først er at Lustig er for langt nede. Det kan jo ha noe med hvilke kamper jeg ikke har laget børs på, selvsagt, men tar det i betraktning til neste år at han kanskje ikke får godt nok betalt. Prica har variert veldig, og har nok tapt en del på snittet sitt med sin svake periode. Stadsgaard har jeg nok gitt litt for høyt noen ganger, har noe med at jeg er veldig svak for spillertypen.

Skjelbred har et brukbart snitt, men det er nok fordi han aldri er elendig, men også sjelden veldig god. Iversen derimot, har jeg jo et meget kritisk øye på, og jeg må si jeg ble overrasket over hans høye snitt. Tror både jeg og mange andre har undervurdert hans bidrag i år.

Beste spillerprestasjoner:
1. Prica, Lyn hjemme - 9.
2. Jarstein, TIL borte - 8.
2. Jarstein, ODD borte - 8.
2. Iversen, Godset hjemme - 8.
2. Iversen, Sandefjord borte - 8.
2. Stadsgaard, Viking borte - 8.
2. Tettey, VIF borte - 8.
2. Tettey, Glimt borte - 8.
2. Skjelbred, Aafk borte - 8.
Back to top
Rod
Proff

PostPosted: 05.11.2009 22:28    Post subject: Reply with quote

Ballahl wrote:
Iversen var ikke dårligere enn Strand..
Olsen var ikke dårligere enn Skjelbred..

Jeg vil si meg uenig i det. Jeg mener at Skjelbred har hatt en bedre sesong enn Olsen, noe som reflekteres i antall spilte minutter og kamper. Ville hverken plassert Strand eller Iversen over den andre etter årets sesong, de har ikke imponert, men heller ikke skuffet stort i forhold til forventnigene som var godt justert for begge to av forskjellige grunner.
PS: Jeg tar godt imot Strand et år til. Supermann er en lederskikkelse i laget som vi aldri noensinne kommer til å få se igjen. En god leder ute på banen er vel så viktig som utafor, og Strand har så mye respekt at ingen har noe problem i å adlyde hans minste ordre, håper jeg.
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
kris0stby
Veteran

PostPosted: 05.11.2009 22:28    Post subject: Reply with quote

Skal sei du har gjort en innsats Tommel'n opp!
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page 1, 2  Next
Page 1 of 2

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb