English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Kunstgress kontra naturgress
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
oyvindh
Rutinert


Joined: 26 Jul 2004
Posts: 733
Location: Barteland

PostPosted: 18.08.2017 23:14    Post subject: Reply with quote

Det er kanskje ikke mer hokus-pokus enn at de utenlandske klubbenes vurdering er at dersom du er mest vant til kunstgress så kan du ikke gå "rett inn på laget", men behøver mer tid for å akklimatisere deg. At det i så måte er OK for juniorspillere, prospekter og squad players, men ikke for spillere de ønsker skal komme rett inn og forsterke laget?

De islandske, gode spillerne går vel ikke rett fra Island og inn i startoppstillingen til Borussia Dortmund de heller?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 18.08.2017 23:18    Post subject: Reply with quote

Jeg skjønner det er nærmest umulig med statistikk da alle spillere, lag og overganger er forskjellige og derfor vanskelig å sammenligne, men det hadde vært veldig interessant å se rapporter på suksessrate og karriereutvikling for spillere som kommer fra kunstgress-lag kontra naturgress.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 11.11.2017 13:35    Post subject: Reply with quote

I allsvenskan 2017 spelade nio av 16 lag på konstgräs. I den nederländska högstadivisionen Eredivisie är siffran lägre, sju av 18 – men debatten betydligt högljuddare.

Under sommaren tillsattes ”Kunstgras Werkgroep”, med representanter från totalt fyra Eredivisieklubbar, med mål att avskaffa konstgräs helt i nationens elitserier.

(...)

Senast den 12 december förväntas gruppen komma med ett förslag om att få bukt med problemet, men redan nu reagerar storklubben Ajax.

Enligt klubbens sportchef Marc Overmars, som under sin spelarkarriär tillhörde bland annat Arsenal och Barcelona, kommer klubben nu helt att sluta låna ut spelare till klubbar som har konstgräs som underlag.

– Jag vill se till att underlaget förbjuds i vår serie inom två år. Ajax kämpar för det här, och jag personligen vill se matcher spelas på naturgräs, säger Overmars enligt nederländska Voetbalprimeur.

Läs mera: Ajax förbud – för att bli av med konstgräs
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 02.12.2017 14:28    Post subject: Reply with quote

[Ingebrigtsen] mener kunstgress er fantastisk for unge spillere og øker mulighetene til å trene under gode forhold, men forstår null og niks av at norske eliteserielag skal spille på et slikt underlag.

- At U21-landslaget spiller på kunstgress i Drammen sier mye om hvor vi er i Norge, for vi ser på det som en klar fordel for oss, mener Ingebrigtsen.

- Hvis du hadde vært toppfotballsjef, hadde du jobbet for at det var et krav med gress på toppnivå i norsk fotball?

- De gir oss så mye penger i norsk fotball, så jeg hadde gjort det slik at alle klubbene fikk 500.000 av Norsk Toppfotball for å ha en banemann. Men nå ser man at «alle» gjør om stadion sin til en kunstgressarena. Da jeg var åtte år sto jeg på Lerkendal og drømte om å spille for Rosenborg på den gressmatta. Når man er åtte år i Vålerenga nå, spiller man allerede på stadion til Vålerenga, sier han oppgitt.

- Man må ha noe å strekke seg etter?

- Ja, men her i Norge får du alt med en gang. Det er få igjen av dem som virkelig vil bli gode nå.

Les mer: Slik ville Kåre Ingebrigtsen endret norsk fotball hvis han fikk all makt
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 02.12.2017 14:53    Post subject: Reply with quote

Det hadde vært optimalt med kun gress i ES, men det er vanskelig å kombinere med ønsket om å spille fra mars til desember. Vi klarer å stille med en grei bane i mars, men ellers i landet sliter de veldig med det.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.03.2018 14:44    Post subject: Reply with quote

VG serverer lite statistikk fra en undersøkelse det hadde vært interessant å høre mer om, men 71 prosent av spillerne mener at kunstgress gir klart mest belastning, og kun 29 prosent mener (i et annet spørsmål) at kunstgress er fremtida for norsk fotball.

Dagens minste overraskelse: Brutter'n som god Rosenborger er dønn fast på naturgress, mens Arne "dueller og luftkrig er ikke avhengig av uderlag" Erlandsen mener plast er greia.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Kamerat Ola
Veteran


Joined: 13 Jan 2014
Posts: 6697
Location: South-west coast exile

PostPosted: 09.03.2018 15:14    Post subject: Reply with quote

For lag som omtrent spiller på Nordpolen forstår jeg at det vanskelig å holde gressbane. For lag sør for Bodø skal det være mulig. Basta.
Back to top
View user's profile Send private message
larsarus
Legende


Joined: 12 Oct 2010
Posts: 10752
Location: Trolla

PostPosted: 09.03.2018 15:20    Post subject: Reply with quote

Ikke fra 1. mars.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.03.2018 15:33    Post subject: Reply with quote

Enig, men jeg synes dog vi begynner i feil ende om vi skal skifte dekke etter terminlista..
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
BalleK
Veteran


Joined: 06 Mar 2015
Posts: 3331
Location: Sandnes

PostPosted: 09.03.2018 17:13    Post subject: Reply with quote

Trist... Gikk hjem fra jobb i dag og stakk bort for å se på Viking Stadion. Nå er plastikken kommet på plass. Dette er en bane som ligger så langt sydvest som man kan komme i Norge. Det er sjelden at vinteren her varer mer enn i et par dager. Våren kommer tidlig. Alt ligger til rette for å lage en flott gressbane. Og så legger de plastikk...

Jeg synes det er tragisk - Viking er en gammel tradisjonsrik klubb som har betydd masse for folk som bor i Stavanger. Ikke nok at de rykker ned - men de degraderer seg selv til et plastikklag i samme slengen.

Trist, trist, trist.


_________________
RBK fjepper
Toillat folk e folk det å
Back to top
View user's profile Send private message
Mustrum Ridcully
Legende


Joined: 15 Nov 2011
Posts: 10089
Location: Helt Apoel

PostPosted: 09.03.2018 17:21    Post subject: Reply with quote

Ja det er trist, men ikke uventet fra den kanten. De dårlige avgjørelsene har blitt en livsstil i Viking kan det virke som.
_________________
Agbogbloshie park inspector.
Quis custodiet ipsos custodes?
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 09.03.2018 18:06    Post subject: Reply with quote

Dette er attpåtil en stadion de fikk solid økonomisk drahjelp fra kommunen/byen til å bygge på ei tomt de fikk av kommunen/byen. Nå er det altså gjort om til en slags flerbruksarena da klubben som har "fått" fasilitetene knapt genererer penger nok til å drive seg selv.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
Henri
Legende


Joined: 18 Feb 2005
Posts: 18454

PostPosted: 09.03.2018 19:14    Post subject: Reply with quote

Tipper vi er de eneste som spiller på gress om få år. Og neste gang økonomien vår er svak så kommer kunstgresset på Lerkendal også.
Back to top
View user's profile Send private message
xMegafonmannen
Veteran


Joined: 20 Jul 2007
Posts: 2850

PostPosted: 10.03.2018 10:19    Post subject: Reply with quote

Greit nok at det er dyrere å ha naturgress. Men da burde det vært noe støtte inn i bildet sånn at klubbene fortsetter på gras.

NTF eller NFF burde hatt et gress-tilskudd.
_________________
:/
Back to top
View user's profile Send private message
Kjello
Forumsjef


Joined: 29 Oct 2006
Posts: 9050
Location: Trondheim

PostPosted: 10.03.2018 12:24    Post subject: Reply with quote

Jeg tror ikke det er noe dyrere. Men det er nok lettere å tigge om 5 millioner til å bytte ut en kunstgressbane hvert 5. år, enn å tigge om 1 million hvert år for å vedlikeholde en gressbane.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Strand
Veteran


Joined: 22 Jul 2005
Posts: 6495

PostPosted: 10.03.2018 22:19    Post subject: Reply with quote

Det øker antall brukstimer, som man da kan argumentere for gir mer bane for pengene. Jeg går ikke med på at det er spesielt billigere i absolutte tall.
Back to top
View user's profile Send private message
OrionPax
Forumsjef


Joined: 12 Aug 2011
Posts: 9653
Location: Drammen

PostPosted: 02.06.2018 11:37    Post subject: Reply with quote

https://www.nrk.no/sport/...1.14066172

I Nederland ser de ut til å være på vei mot å forby kunstgress.

Nå har de et lit annet klima enn oss, men spent på om de kommer til noen konklusjoner basert på bevis (og ikke tilfeldigheter) som sier noe om kunstgress faktisk har ført til at de har blitt dårligere.

...og isåfall, konsekvensene her hjemme. Når man ser hva slags argumenter som har vært brukt for endring av ligastruktur til tider, er det jo spennende å se hvordan fotball-Norge responderer på dette.
_________________
Rosenborg for alltid - uansett! | Troillprat.no
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website
Bjarnes
Veteran


Joined: 01 Jul 2010
Posts: 3247

PostPosted: 02.06.2018 11:50    Post subject: Reply with quote

Dette burde vært førsteprioritet for RBK på hvert eneste fotballting. Gi dispensasjon til Tromsø, for all del, men det er ingen grunn til at lag fra Stavanger, Sarpsborg og Aalesund skal spille på kunstgress. Det er en uting og hvis man ikke har råd til naturgress så har man ikke råd til å spille i Eliteserien.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 05.10.2018 18:32    Post subject: Reply with quote

Har såvidt gløttet på enkelte artikler gjennom årene, og for mitt behov har det vært tilstrekkelig. Veldig mye av forskningen har vært konsistent på at det ikke er signifikante forskjeller i skadeomfang av naturgress versus kunstgress.
Når jeg derimot leter etter artikler fra de siste par årene og kutter bort de som i stor grad refererer til eldre litteratur (1976-2006) er det mer variasjon i konklusjoner.

Lenger ned vil jeg henvise til noen relativt nye artikler der kunstgress settes i sammenheng med økt forekomst av skader.
Innrømmer dog at dette faktisk er cherrypicking. Min agenda her er å slå et slag for usikkerheten og ikke sovne i en tro på at kunstgress slett ikke har innvirkning på skader.

Nevner også at jeg har funnet forskning som viser
- lavere forekomst av skader på kunstgress versus naturgress
- høyere forekomst av langvarige skader ved spill på naturgress
- høyere forekomst av ankelskader, men lavere for kne, lår og lyske på kunstgress
- lavere forekomst av skader på barn og kvinner, men høyere for profesjonelle menn på kunstgress
- høyere forekomst av skader ved bruk av kunstgress, men kun ved høye temperaturer og regn
- mindre skader i kamp, men mer skader ved trening på kunstgress

Her et utvalg av det som ble lovt:
Kristenson, Karolina (2015): "Risk factors for injury in men's professional football", Linkøping universitet.
Her fra en omtale universitetet har lagt ut:

Quote:
The injuries that are over represented among teams that play on artificial turf are primarily overstrain injuries, especially in the lower leg, groin and hip areas.

“If we just take acute injuries with a sudden onset that we can say with certainty occurred on a certain surface, we don’t find any difference in the number of injuries. But the result is different over the long term if we include overstrain injuries,” says Ms Kristenson, doctoral student in sports medicine.


Kristenson, K, J Bjørneboe, M Waldén, TE Andersen, J Ekstrand, M Hägglund.
"THE NORDIC FOOTBALL INJURY AUDIT: HIGHER INJURY RATES FOR PROFESSIONAL FOOTBALL CLUBS WITH THIRD-GENERATION ARTIFICIAL TURF AT THEIR HOME VENUE"

AT= Artificial turf. FT= Football turf (kunstgress). NG= naturgress.
Quote:
However, clubs with AT at their home venue had higher rates of acute training injury and overuse injury compared with clubs that play home matches on NG.


Constantine CN Poulos, John Gallucci Jr, William H Gage, Joseph Baker, Sebastian Buitrago and Alison K Macpherson: "The perceptions of professional soccer players on the risk of injury from competition and training on natural grass and 3rd generation artificial turf"
Quote:
[ ... ] yet roughly two thirds of the male sample reported that games were more physically demanding on artificial turf compared to natural grass.
[ ... ] Players did although report moderately higher soreness in the quadriceps immediately after the test, in the gluteals 24 hours after the test, and in the hamstrings 48 hours after the test in the artificial turf condition.
[ ... ] Most of the players responded that playing and practicing on FT resulted in greater muscle and joint soreness (97%, 96/99 and 96%, 95/98; 1 missing response respectively). Further, the majority of players (90%, 89/99) also felt that it took more time to recover after a game on FT when compared to NG.
[ ... ] eighty percent (78/98; 1 missing response) of the players felt the risk of sustaining a non-contact injury was elevated when training and competing on FT. Overall, 94% of the players (92/98; 1 missing response) chose FT as the surface most likely to increase the risk of sustaining an injury.


Tar enda en snarvei (Tacoen er på bordet) og gjengir fra en avisartikkel i The Irish Times, 26. september 2018:
‘Staggering’ amount of injuries on 4G pitches compared to grass

De omtaler en rapport for rugbysesongen 2016/2017:

Quote:
608 injuries were recorded on grass, 170 on artificial surfaces. With just three pitches the exposure to plastic was less, but returned injury rates of 129.1 per 1,000 hours compared to the grass rate of 89.6 per 1,000 hours, the total hours representing 25 matches. The average severity for match injuries on grass was 32 days, compared with 37 days for artificial turf.

As stated in the official report: “The overall burden of injuries on natural grass was 2,481 per 1,000 days compared with 4,740 per 1,000 days on artificial turf, a staggering difference.”

It was stipulated that 2016-17 was the first season where the incidence and burden of injury on artificial turf was higher than on natural grass.

_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Bananskrue
Veteran


Joined: 11 Aug 2012
Posts: 3113

PostPosted: 05.10.2018 21:06    Post subject: Reply with quote

Var ikke klar over at dette ble så mye forsket på, men bra jobbet, Gisp!

Et kjapt spørsmål fra en som ikke egentlig har peiling på dette med kunstgress:

Er det ikke noe variasjon i typen kunstgress og kvaliteten på denne? Har inntrykk av at noen kunstgressbaner er hardere og verre enn andre (akkurat som naturgress, altså).

Dette vil jo komplisere forskningen en del. Hvis alternativet til kunstgress er en dårlig stelt naturgressbane, kan det jo hende at kunstgress gir mindre skader, fordi det er enklere å vedlikeholde, men at i utgangspunktet vil en god naturgressbane være "tryggere" enn en god kunstgressbane. Ikke vet jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 05.10.2018 23:12    Post subject: Reply with quote

Det fremgår av noen av utdragene at dette gjelder forskning på henholdsvis tredje og fjerde generasjon kunstgress.

Siden dette er tråden for kunstgress/naturgress tenkte jeg i utgangspunktet å ikke nevne forskning der de så på sko- og knottetyper i forbindelse med skader.
Nevner nå allikevel at det også var rapporter som konkluderte med at skotype og formen på knottene hadde signifikant innvirkning på skader på henholdsvis kunst- og naturgress.
Runde knotter på naturgress skulle angivelig være årsak til flest og verst skader. Gadd ikke lese metoden, så aner ikke om dette i tilfelle kun er en kvantitativ summering eller evt ikke tar hensyn til i hvilken grad ulikt underlag er benyttet. Tar det med en klype salt og lever godt med at jeg ikke kjenner detaljene.

Bottom line er imidlertid at mange forhold kan komme til å virke inn.
Det nevnt så var det altså usikkerheten rundt hvorvidt kunstgress ikke kunne være en større skadeårsak enn naturgress jeg skulle promotere.
Er det noen i Olympiatoppen som mener de har fasiten?
Skal vi ringe Oddvar Brå?
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59200
Location: Trondhjem

PostPosted: 25.04.2019 21:34    Post subject: Reply with quote

– Jag vill hitta en lösning där vi spelar på samma underlag och hybridgräs, en blandning av konstgräs och naturgräs, är mitt alternativ, säger SVT-experten Daniel Nannskog.

Han har själv bra erfarenhet av att spela på hybridgräs, som inte finns på så många platser i Sverige i dag då det anses för dyrt av klubbarna. Dock har Malmö FF, IFK Göteborg (och klubbarna som spelar på Gamla Ullevi) och Öster hybridgräset.

– När jag spelade i Norge hade Rosenborg ett hybridgräs som fungerade väldigt bra. Det kändes som ett naturgräs.

Läs mera: Nannskog: ”Dags att skrota konstgräset och gå över till hybridgräs”
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 22.07.2019 07:32    Post subject: Reply with quote

VG melder at EU vil forby kunstgress fra 2022.

Jeg er ikke den som kjemper hardest for å forby ting, ei heller er jeg noen fan av EU, men i denne saken støtter jeg faktisk begge deler.

Det må selvsagt legges inn mulighet for dispensasjon av eksempelvis klimatiske årsaker, men jeg synes det er hårreisende at klubber for eksempel her på Østlandet bare skal kunne velge plast. Og da tenker jeg ikke først og fremst miljøhensyn.
_________________
Influencer™
Back to top
View user's profile Send private message
sukram
Veteran


Joined: 23 Oct 2008
Posts: 3205

PostPosted: 22.07.2019 07:41    Post subject: Reply with quote

Betyr det at man må begynne å dyrke gress (pun intended!) innendørs også, da? Alta-hallen på en seng av polsk grønske...
Back to top
View user's profile Send private message
Pappelg
Veteran


Joined: 10 Jul 2018
Posts: 1862

PostPosted: 22.07.2019 08:22    Post subject: Reply with quote

Hvis det blir disp. for de nord for trøndelag med litt utfordringer med naturgress mens resten må ha naturgress så er det helt topp synes jeg.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 13, 14, 15  Next
Page 10 of 15

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb