View previous topic :: View next topic |
Author |
Message |
Troilonge Veteran
|
Posted: 24.08.2009 17:52 Post subject: Fotball-EM for kvinner 2009 |
|
|
Vet ikke hvor populært dette vil bli diskutert, men Norges sluttspurt mot Tyskland i deres åpningskamp i Tampere var definitivt ikke imponerende. Tyskerne ledet 1-0 da de gikk inn i overtiden og vant 4-0!  |
|
Back to top |
|
 |
zaphod81 Forumsjef

Joined: 23 Jan 2008 Posts: 11618 Location: Rett ved regnbuens ende
|
Posted: 25.08.2009 01:44 Post subject: |
|
|
Jeg er litt usikker på om det Norges landslag drev med de siste fire minuttene egentlig kvalifiserer som fotball, uavhengig av kjønn og alder på utøverene. De fikk faktisk Starts forsvar til å se organiserte og resolutte ut. Helt på siden? |
|
Back to top |
|
 |
Troilonge Veteran
|
Posted: 04.09.2009 08:36 Post subject: |
|
|
Kvinnefotball er et mysterium. Fikk tilfeldigvis med meg straffene mellom Frankrike og Nederland i går og nivået på straffene var faktisk OK helt til lagene begynnte å kunne avgjøre. De åtte første gikk rett inn, men da det kom til sudden death (5. straffene kan jo kalles sudden death i dette tilfellet) bommet alle. De fem neste gikk enten i stolpen eller over tribunene i Tampere. Helt til Nederland faktisk greide å avgjøre. |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 04.09.2009 19:02 Post subject: |
|
|
Norge-Sverige på Eurosport akkurat nå!  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.09.2009 19:52 Post subject: |
|
|
Hver gang jeg ser damefotball, cirka annenhvert år, slår det meg hvor mye bedre ferdighetene har blitt. Dødballene til Trine Rønning er f.eks. bedre enn de fleste man ser i Tippeligaen, eksempelvis ved det andre målet hvor hun slo den knallhardt og presist inn i feltet fra langt ute på banen. |
|
Back to top |
|
 |
pingvin Veteran

|
Posted: 04.09.2009 19:57 Post subject: |
|
|
De har virkelig kommet etter ferdighetsmessig ja. Trine Rønning er jo en klassespiller i kvinnefotballsk målestokk. Og som du sier, den dødballen der ser du ikke ofte i TL. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 04.09.2009 21:37 Post subject: |
|
|
Ja vi kan skryte over enkeltdetaljer i kvinnefotballen , skulle bare mangle, de har jo også noen treningstimer.
Men når du ikke ser kvinnefotball mer enn annet hvert år, er det "lett" å ta fram fine ord. Hadde du vært tilskuer til kvinnefotball hver helg, hadde det vært lettere å være enig med Ivar "ikke er det damer , ikke er det fotball" Hoff.
Men for all del, det holder bra guttenivå. |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 04.09.2009 21:45 Post subject: |
|
|
Nå er du på jordet. Jeg har ikke sagt annet enn at spillerne har fått bedre og bedre ferdigheter for hvert år, en intern utvikling i sporten. |
|
Back to top |
|
 |
SunsetSalami Legende
|
Posted: 04.09.2009 21:46 Post subject: |
|
|
Julegrisen wrote: | Ivar "ikke er det damer , ikke er det fotball" Hoff. |
Hoff har aldri sagt dette. |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 04.09.2009 22:01 Post subject: |
|
|
Det har jeg heller aldri påstått, men merkelappen henger over Hoffer´n.
Han har vel aldri uttalt dette offentlig , men mener å huske et intervju i en russeavis .....
På den annen side er det bare å ta av seg hatten for damene som driver med dette 5-6 ganger i uka med 14 tilskuere i helgene utenom foreldre, venner og slektninger som ser på. Skal noe til å holde oppe motivasjonen med slike "events" i helgene. |
|
Back to top |
|
 |
Zorac Forumsjef

|
Posted: 05.09.2009 00:05 Post subject: |
|
|
Jeg har lenge etterlyst fremgangen man sakte men sikkert ser hos damene. Fysisk sett kan det aldri bli så bra som gutta på mange områder, selvfølgelig, da tilslag, fart og slike ting ikke er fysisk mulig for dem. Jeg har også en mistanke om at overblikk og spilleforståelse heller ikke blir like bra. Genetisk sett er menn bedre til å ha oversikt og "se" rom osv (basert på en del forskning som viser STORE forskjeller på en del slike områder).
Uansett skal damene ha cred. For de fleste er dette en hobby de bruker utrolig mye tid på. En ond sirkel er at det trengs mer penger i damefotballen for å få de opp mot maksnivå av hva de har forutsetninger til, men for å få penger trenger de tilskuere og fans, noe som øker med kvaliteten på fotballen. Det er egentlig synd at damefotballen er så kraftig i skyggen av herrefotballen. Men det jobbes med saken, som for eksempel ved at Asker har blitt Stabæk og får noen gratisfans fra Stabæk Support. Virkelig gratishjelp hadde nok damefotballen, i hvertfall på liganivå, først fått dersom det ble opprettet eller "omdøpt" slik at de virkelig store klubbene supportermessig som Rosenborg, Brann og VIF hadde fått egne damelag.
Damene kommer sakte men sikkert etter. Så de siste minuttene av Sverige - Norge, og der var det blant annet en svensk tjej som tok samme fot-finta som Borges dro på Statsgaard(?). Det kan jeg ikke huske å ha sett en damespiller gjøre før. Stå på damer, sier nå jeg. Så får vi håpe at det blir attraktivt nok til å bli et brukbart alternativ til herrefotball etter hvert.
At vi igjen er blant de beste nasjonene i verden på damefotball er uansett gøy. _________________ Influencer™ |
|
Back to top |
|
 |
julegrisen Rutinert

|
Posted: 05.09.2009 00:29 Post subject: |
|
|
Tja....., dette er et EM , ikke et VM. Dette innebærer at vi har klart å komme til semifinale i EM. Det er langt unna et VM der vi bl.a har Brazil , USA, China m.flere som svært ofte utklasser de europeiske lagene og der spillerne mer ligner på gode juniorspillere enn halvgode guttespillere.
Martha , Brasilianeren som har spilt i Sverige i noen år, er vel i en særklasse en av de beste kvinnefotballspillerne i verden med fart , teknikk og spilleforståelse som det er sjeldent å se i fotball for kvinner.
Bråket med Bjarne Berntsen i.f.t spillerne fra Røa og den famøse episoden med en spiller fra Bergen som ble kastet ut av landslaget på en flyplass etter OL er en annen story.
Nå får vi Eli Landsem som skal ta over landslaget. Blir spennende å se hva hun kan få til.
Må innrømme at jeg har svært lave forventninger, ja rett og slett en "slikk og ingenting"... |
|
Back to top |
|
 |
michael collins Veteran
|
Posted: 07.09.2009 09:55 Post subject: |
|
|
Jeg unner ikke Bjarne Berntsen den suksessen han opplever på tampen av sin landslagstrenertid. Han er en arrogant person som har behandlet sentrale spillere på en ovenfra og nedad måte siden han overtok, og er åpenbart redd for uredde og sterke spillere. Jeg tror Eli Landsem kommer til å gjøre en kanonjobb med landslaget, som før mirakelkampen mot Sverige falt som en stein på rankingen med Berntsen som sjef. _________________ DIXI |
|
Back to top |
|
 |
RÃ¥nny Legende

|
Posted: 07.09.2009 18:22 Post subject: |
|
|
Se på NRK2
Norge rundspiller Tyskland!  _________________ " Det var et smart trekk av Rekdal å få oss i form "
- Torgeir Børven |
|
Back to top |
|
 |
Hedley Veteran
|
Posted: 07.09.2009 18:24 Post subject: |
|
|
Damefotball ftw |
|
Back to top |
|
 |
Lloyd Senior
|
Posted: 07.09.2009 19:01 Post subject: |
|
|
Et tegn på at damefotball er på riktig vei hva gjelder kvalitet er muligens at det er de samme lagene som dominerer i dame- som i herrefotball. Nederland, England, Tyskland og Frankrike alle i kvartfinalen. Norge er i så måte "the odd one out".
På den annen side, så må selv de anglofile blant oss innrømme at det er litt merkelig å se England i en finale  |
|
Back to top |
|
 |
attach Forumsjef
|
Posted: 07.09.2009 19:53 Post subject: |
|
|
Det var ikke målene imot som ødela andreomgangen for meg, det var pappskallen Olav Traaen. For et jævla dommedagsmas i eininga! |
|
Back to top |
|
 |
2mas Sjef

|
Posted: 08.09.2009 08:43 Post subject: |
|
|
Satt og gløttet på Eurosport, der Aalbu og Ragnhild Guldbrandsen(?) leverte varene. |
|
Back to top |
|
 |
|