English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2025
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
MyFootballClub

Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt
View previous topic :: View next topic  
Author Message
attach
Forumsjef

PostPosted: 11.11.2007 12:10    Post subject: MyFootballClub Reply with quote

Stadig hører man om rikfolk som blar opp og kjøper seg en fotballklubb, men denne gangen er det snakk om at folk som deg og meg kan kjøpe seg en fotballklubb. Slik fungerer det:

alltidfotball.no wrote:
For bare £35 kan du bli med på noe av det kuleste som har skjedd på svært lang tid. I MyFootballClub kan du bli medeier i det som sannsynligvis blir verdens største fotballklubb.

Hittil er det drøye 53 000 som har registrert seg, og av disse har drøye 25 % betalt sine 35 pund. Sannsynligvis er tallet betydelig høyere, men for å beskytte forhandlingsposisjonen er dette foreløpig hemmelig informasjon.

Det er lagt inn bud på en klubb og forhandlinger pågår, så kanskje er det ikke mer enn noen uker til jeg er den lykkelige eier av et fotballag i League 2 eller Conference. Selv har jeg stemt for at vi skal kjøpe Nottingham Forest, og topp 15-listen over hvilke klubb medlemmene ønsker seg ser slik ut:

1. Leeds United
2. Nottingham Forest
3. Cambridge United
4. Accrington Stanley
5. Halifax Town
6. Barnet
7. York City
8. Brighton
9. Brentford
10. QPR
11. Torquay United
12. Oxford United
13. Woking
14. Notts County
15. Dagenham & Redbridge

Konseptet
Kort fortalt er planen å kjøpe en klubb og ta over styringen. Alle viktige beslutninger vil bli avgjort ved at medlemmene stemmer. Vi skal bestemme alt fra lagoppstilling til spillerkjøp. Vi bestemmer hvor mye penger som skal brukes på talentarbeid, stadion, spillerkjøp, og vi er ikke minst en hel hær av talentspeidere rundt om i hele verden.

Alt styres via en nettside med blant annet følgende funksjonalitet:

* Brukergenererte artikler
* Meningsmålinger og avstemninger
* Video av kamper, oppdateringer fra trenere, intervju med spillere, medlemmer, ansatte i klubben, osv...
* Mulighet for å legge inn hvordan DU mener laget bør spille. Deretter vil en algoritme plukke ut den taktikken flest ønsker.
* Finansiell informasjon
* Egne medlemssider
* Mulig å søke opp medlemmer som bor i nærheten av deg for å dra sammen til kamper, etc.
* Supporterartikler

Enormt potensiale
Det spennende med prosjektet er jo det enorme potensialet som ligger i det å være verdens største fotballklubb. Will Brooks, som er mannen bak eventyret, håper på å få mer enn 150 000 medlemmer – altså flere enn FC Barcelona. Dette vil gi enorme inntekter, både fra det medlemmene betaler, men kanskje mest fra salg av supporterutstyr og reklameverdien så mange medlemmer vil bety.

Et annet viktig moment her er at eierne aldri vil ta penger ut av klubben, og det eneste som motiverer oss er at klubben skal gå best mulig. Tenk for eksempel når lagets 20 år gamle supertalent kan selges for en anstendig sum. Da er det lett for en investor som skal tjene kortsiktige penger å selge, mens eiere som ikke tenker profitt vil tenke hva som er best for klubben på lang sikt.

Utfordringer
Med et slikt konsept er det selvfølgelig mange utfordringer og mange kritiske røster. For eksempel er mange redde for at motstandere skal finne ut hvordan laget tenker å spille, men det er jeg personlig ikke så redd for. Resultatet av avstemningene vil selvfølgelig holdes skjult inntil det er offentlig tilgjengelig uansett. Man vet jo uansett ganske mye om hvordan et lag vil spille basert på historikk, og jeg tror faktisk heller at vår klubb vil bli mer uforutsigbar enn andre klubber.

Men det jeg faktisk er bekymret for er om mange tusen medlemmer vil klare å gi klubben en enhetlig retning. Dette gjelder både for taktikk og spillestil, men også i forhold til hva det langsiktig skal satses på. Det vil for eksempel ikke være lurt å velge de tregeste og mins løpssterke angriperne/midtbanespillerne hvis det er kontringer det skal satses på.

Og nettopp dette aspektet er det som kanskje gjør det mest spennende å være med. Vil så mange mennesker klare å samarbeide om en så kompleks oppgave? Jeg har ikke svaret. Men jeg har troen. Om noen år eier jeg et lag i Premier League.

Personlig blir jeg umiddelbart kritisk til dette opplegget. Jeg tror det vil ødelegge tradisjonene i klubben som blir kjøpt opp og jeg tror klubben vil gå rett på trynet. Ikke at jeg vet noe for sikkert; det har jo aldri blitt forsøkt før. Et spennende prosjekt som vi må følge videre, er det ihvertfall.

Hjemmeside: MyFootballClub
Back to top
View user's profile Send private message
Bakklandia
Legende

PostPosted: 11.11.2007 14:28    Post subject: Reply with quote

Tja, ender det opp med at det blir Leeds de kjøper opp kan det vel neppe gå mer på trynet for klubben enne det allerede har gjort...
2mas
Sjef

PostPosted: 11.11.2007 16:35    Post subject: Reply with quote

Syns uansett det er tullete at nordmenn syns dette er så spesielt. Det er jo bare å melde seg inn i RBK og kuppe hele klubben på årsmøtet. Wink
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
attach
Forumsjef

PostPosted: 11.11.2007 16:39    Post subject: Reply with quote

Hehe, det er sant, men jeg tviler på at Rosenborg noen gang blir styrt ved hjelp av avstemninger på internett, men man vet jo aldri. Wink
Back to top
doris
Veteran

PostPosted: 11.11.2007 16:41    Post subject: Reply with quote

Pyramidespill?
Back to top
2mas
Sjef

PostPosted: 13.11.2007 15:30    Post subject: Reply with quote

Kjøper Ebbsfleet United for £700.000
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
dotcom
Senior

PostPosted: 13.11.2007 15:38    Post subject: Reply with quote

Heh, det ble så mye trafikk på hjemmesida til Ebbsfleet United plutselig at de måtte stenge den
Back to top
Agenten
Senior

PostPosted: 04.09.2008 20:14    Post subject: Reply with quote

http://news.bbc.co.uk/spo...585165.stm

Litt morsomt dette.at fansen får være med bestemme utfall på kjøp og salg.Hvordan tror dere det ville blitt om Rosenborg var eid av fansen ? Selv lagutak er fansen med å bestemme tror jeg.Kan jo by på problemer men i det hele positivt for fansen iallefall og i grunn bra for klubben også å ha trofaste som vil det meste for klubben
Back to top
Keenoir
Legende

PostPosted: 04.09.2008 21:37    Post subject: Reply with quote

Hvem eier egentlig Rosenborg? Det er vel en medlemsklubb som faktisk betyr at klubben er eid av medlemene ilikhet med Barcelona, det er også derfor medlemene stemmer over styreposisjoner.
Back to top
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Fotball generelt All times are GMT + 2 Hours
Page 1 of 1

Jump to:  

Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2025 RBKweb