English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ernæring og kosthold
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 04.06.2008 15:30    Post subject: Reply with quote

Ja, "Frihet under ansvar" funker hvis du har ekstremt sultne spillere, spillere som gjør hva som helst i livet sitt for å nå deres (og klubbens) mål, spillere som aldri er fornøyd med å prestere så bra som de (og klubben) gjør uansett hvor bra det er, de som alltid søker etter å bli bedre - uansett. Det skulle vært flere slike.
Back to top
View user's profile Send private message
Paalern
Junior


Joined: 01 Sep 2007
Posts: 18

PostPosted: 04.06.2008 15:31    Post subject: Reply with quote

Synes det er meget positivt at RBK endelig setter fokus på kosthold og ernæring. Som en moderne fotballspiller på toppnivå mæ man være atletisk, og dette krever naturligvis et sunt og riktig kosthold. Det ser jo ut til at det fungerer for Iversen så langt (la oss håpe vi kan se det på banen snart også).

Likevel så synes jeg at man ikke bare må se på vekttap og antall kilo i en slik prosess. Det er jo mange i dagens RBK som godt kunne ha lagt på seg noen kilo (i form av muskler). Håper at dette også blir tatt til vurdering. For eksempel Per Ciljan, kunne godt ha lagt på seg litt muskler uten å ha blitt tregere og en dårligere fotballspiller. Tvert i mot!! Da kunne han stått litt bedre i mot i dueller og til og med blitt hurtigere osv. Toppfotballspiller=atlet, ergo man må ha en viss muskelstyrke også. Ikke kom å si at f.eks Essien, Makelele og Ronaldo aldri har løftet vekter. Jeg mener derfor at kosthold og styrketrening må legges opp etter individuelle forutsetninger (det er nok tilfelle nå), og få en betydelig større betydning i treningen i forhold til hvordan det har vært i RBK tidligere.
Back to top
View user's profile Send private message
attach
Forumsjef


Joined: 05 Jul 2005
Posts: 25183
Location: Rosenborg

PostPosted: 04.06.2008 15:32    Post subject: Reply with quote

knerten_10 wrote:
Ja, "Frihet under ansvar" funker hvis du har ekstremt sultne spillere

Litt uheldig formulering? Razz
Back to top
View user's profile Send private message
SunsetSalami
Legende


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 11014

PostPosted: 04.06.2008 15:32    Post subject: Reply with quote

Haha ja Very Happy
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 04.06.2008 16:00    Post subject: Reply with quote

Bra at det blir fokus på kostholdet, for det er jo selvsagt viktig å spise riktig når man trener.

Jeg synes ikke det er så rart om mange spillere ikke har hatt fokus på kostholdet, hvis klubben ikke har hatt det. Greit nok at man forstår at kosthold har betydning..det gjør sikkert alle, men ikke alle forstår hvor viktig det er, eller hva man bør spise, og når man bør spise..osv.

RBK burde for lenge siden trekt inn i klubben ekspertise utenifra for å fortelle og forklare for spillerne betydningen av et godt kosthold, og hvordan det påviker prestasjon, og hvorfor det påvirker. At klubben ikke har gjort dette (iallefall ikke godt nok) kan jo tyde på at ledelsen i klubben ikke har forstått viktigheten av dette. Hvis klubben ikke har forstått det mener jeg at ledelsen ikke kan forvente at spillerne skal spise riktig.

Er jo vanskelig får en spiller til å ta kosthold på alvor (og å gjøre endringer) om han ikke vet HVA han bør spise, og NÅR han bør spise, og HVORFOR han bør spise den maten, men ikke den maten..osv.

Det er en forskjell på å si "du må spise godt, for kosthold er viktig", og å forklare at f.eks etter trening bør du få i deg det og det, pga det og det.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 04.06.2008 16:04    Post subject: Reply with quote

Buran wrote:
Nettopp derfor Hoftun ikke bør bli sportsdirektør!

"Gjorde ikke sånn når jeg var spiller osv." Fotballen har forandret seg siden 90-tallet Erik. En sportsdirektør som ikke forstår dette, jaja....


Helt enig. Her blir jo Hoftun rene ambassadøren for gutteklubben grei. "Nei, dette gjorde vi ikke før". En slik innstilling viser at man er lite endrings og utviklingsdyktig. Noe som er veldig viktig i nåtiden. Takk og pris for at Hamren er der
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 04.06.2008 16:09    Post subject: Reply with quote

Paalern wrote:
Likevel så synes jeg at man ikke bare må se på vekttap og antall kilo i en slik prosess. Det er jo mange i dagens RBK som godt kunne ha lagt på seg noen kilo (i form av muskler). Håper at dette også blir tatt til vurdering. For eksempel Per Ciljan, kunne godt ha lagt på seg litt muskler uten å ha blitt tregere og en dårligere fotballspiller. Tvert i mot!! Da kunne han stått litt bedre i mot i dueller og til og med blitt hurtigere osv. Toppfotballspiller=atlet, ergo man må ha en viss muskelstyrke også. Ikke kom å si at f.eks Essien, Makelele og Ronaldo aldri har løftet vekter. Jeg mener derfor at kosthold og styrketrening må legges opp etter individuelle forutsetninger (det er nok tilfelle nå), og få en betydelig større betydning i treningen i forhold til hvordan det har vært i RBK tidligere.


Jeg er veldig sikker på at RBK skiller mellom fett og muskler ang vekta. Det er fett% som skal ned, og jeg tviler veldig sterkt på muskel%.

At f.eks PCS skal legge på seg ekstra med muskler er jeg veldig skeptisk til. Det beste er vel å få ekstra med styrke UTEN ekstra med muskler?
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 04.06.2008 16:11    Post subject: Reply with quote

senador wrote:
Helt enig. Her blir jo Hoftun rene ambassadøren for gutteklubben grei. "Nei, dette gjorde vi ikke før". En slik innstilling viser at man er lite endrings og utviklingsdyktig....


Har du lest hva Hoftun sier?
Back to top
View user's profile Send private message
Paalern
Junior


Joined: 01 Sep 2007
Posts: 18

PostPosted: 04.06.2008 16:59    Post subject: Reply with quote

Jeg er forsåvidt enig i det du sier LOST, men jeg tror det i Per sitt tilfelle blir vanskelig å unngå en vektoppgang. En fotballspiller bør trene eksplosiv styrke, ettersom det er selve styrkeoppgang og ikke kiloøkning (større muskelvolum) man er ute etter. Når det er sagt, så vil muskelens fysiologiske tverrsnitt øke til en viss grad uansett ved all form for styrketrening, ergo man får en vektoppgang. Det er dessuten ikke farlig i det hele tatt å øke antall kilo i små doser ved styrketrening. For å øke styrken (slik at det merkes), så går antall kilo litt opp også.

Ikke for å fokusere for mye på vekt; men så på rbk sine sider at PCS veier rundt 62 kg, og at han nærmer seg i 180 cm i lengde. Med andre ord, så er det ikke direkte farlig om han øker vekten litt i form av muskler. Til sammenligning så er Essien 178 cm, og veier 84 kg (Ja, han er ekstrem). Vet man ikke skal sammenligne personer på den måten, men at han kunne vært litt tyngre i form av muskler, tror jeg ikke er farlig i det hele tatt:)
Back to top
View user's profile Send private message
Brady
Veteran


Joined: 07 Jul 2005
Posts: 9269
Location: Trondheim

PostPosted: 04.06.2008 17:58    Post subject: Reply with quote

Buran wrote:
Nettopp derfor Hoftun ikke bør bli sportsdirektør!

"Gjorde ikke sånn når jeg var spiller osv." Fotballen har forandret seg siden 90-tallet Erik. En sportsdirektør som ikke forstår dette, jaja....


I tillegg er vel sjansen der for at Hoftun og hans like tenker at fysisk form er spillernes eget ansvar, egentrening er eget ansvar etc. etc.

Hoftun står i dette tilfelle for ansvarsfraskrivelse, og det kommer man sjelden langt med.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 05.06.2008 14:26    Post subject: Reply with quote

Jeg tror det er en veldig stor fare for at dere tar noen setninger ut av kontekst, mistolker det, og legger meninger på Hoftun som han ikke står for nå...

Quote:
Burde ikke spillerne selv være ansvarlige nok til å holde seg unna pizza, pølser og burgere?

- Du kan kanskje si at man bør forvente det. Men spillerne må selv sørge for å leve riktig, sier han.

Hoftun kjenner ikke til hvordan fokuset på kosthold i Rosenborg har vært de siste sesongene. Han husker imidlertid at det var lite snakk om matinntaket under sin egen tid som spiller i klubben.

- Det var ikke noe fokus på dette, men det var mer opp til hver enkelt. Dagens fokus kommer nok av en profesjonalisering av fotballen. Man må huske at for noen år tilbake var det nesten ingen klubber som hadde fysisk trener engang, sier han.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 05.06.2008 14:35    Post subject: Reply with quote

Quote:

- Det var ikke noe fokus på dette, men det var mer opp til hver enkelt. Dagens fokus kommer nok av en profesjonalisering av fotballen. Man må huske at for noen år tilbake var det nesten ingen klubber som hadde fysisk trener engang, sier han.


Er det ikke morsomt at man sammenligner seg med storklubbene ut i Europa når man kan sole seg i glansen, og med røkla i Norge når det passer med ansvarsfraskrivelsen?

Eller er "noen år" for DumDum egentlig "noen tiår"?

Helt utrolig at den fyren der overhodet vurderes for SD-jobben.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 05.06.2008 15:04    Post subject: Reply with quote

Paalern wrote:
Jeg er forsåvidt enig i det du sier LOST, men jeg tror det i Per sitt tilfelle blir vanskelig å unngå en vektoppgang. En fotballspiller bør trene eksplosiv styrke, ettersom det er selve styrkeoppgang og ikke kiloøkning (større muskelvolum) man er ute etter. Når det er sagt, så vil muskelens fysiologiske tverrsnitt øke til en viss grad uansett ved all form for styrketrening, ergo man får en vektoppgang. Det er dessuten ikke farlig i det hele tatt å øke antall kilo i små doser ved styrketrening. For å øke styrken (slik at det merkes), så går antall kilo litt opp også.


tja, det blir påstått fra mange hold og det er også min erfaring at om man trener ren styrke vil man ikke legge på seg muskler. Grunnen til dette blir forklart med at øking i styrken skjer gjennom nervetilpassinger, og ikke gjennom økning i muskelmasse. Det er forskjellig treningsprogrammer for å øke (bare) styrke, eller å øke styrke + muskelmasse.

f.eks Helgerud og Hoff anbefaller 4 rep., 4 sett., ca 90% 1RM -program. En av grunnene til at de anbefaller det er at de mener det ikke vil føre til økt muskelmasse.

Quote:
Ikke for å fokusere for mye på vekt; men så på rbk sine sider at PCS veier rundt 62 kg, og at han nærmer seg i 180 cm i lengde. Med andre ord, så er det ikke direkte farlig om han øker vekten litt i form av muskler. Til sammenligning så er Essien 178 cm, og veier 84 kg (Ja, han er ekstrem). Vet man ikke skal sammenligne personer på den måten, men at han kunne vært litt tyngre i form av muskler, tror jeg ikke er farlig i det hele tatt:)


Nei, det er vanskelig å vite hva som er det ideele. Det er veldig mange faktorer som spiller inn, og det kanskje mulig at det ideele for PCS er litt høyere vekt i form av litt mer muskler. Det er både +er og -er med å legge på seg økt muskelmasse (eller og miste muskelmasse), og hvordan summen av +ene og -ene blir er veldig vanskelig (eller heller) umulig å vite.

f.eks En av grunnene til at en del mener at fotballspillere ikke bør legge på seg ektra med muskler er at større muskler krever mer oksygen.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 05.06.2008 15:32    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Helt utrolig at den fyren der overhodet vurderes for SD-jobben.


En SD trenger ikke å ha kompetanse innen det og det feltet (f.eks kosthold, fysisk trening osv). Det som blir jobben hans er å trekke spesial-kompetanse inn i klubben og organisere dette til et velfungerende team.

Hoftun sier:
Quote:
Dagens fokus kommer nok av en profesjonalisering av fotballen.


så lenge Hoftun er klar over at en økt profesjonalisering er noe som må til, og at han vet at han selv ikke sitter med nok kompetanse (innen trening, kosthold og andre ting) er jeg ikke spesielt bekymret.

Slik jeg ser det er det en fordel at SD kan litt om alt innen "fotball-faget", og det ser jeg ingen grunn til å tvile på at han ikke kan litt om det aller meste. Jobben hans er å trekke inn nødvendig kompetanse og bygge team. Hans evner til å bygge, organisere og lede team tror jeg det er ingen av oss som vet noe særlig om.

Derfor ser jeg liten grunn til å bekymre seg... og iallefall pga det som sto i VG.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 06.06.2008 13:02    Post subject: Reply with quote

LOST wrote:
senador wrote:
Helt enig. Her blir jo Hoftun rene ambassadøren for gutteklubben grei. "Nei, dette gjorde vi ikke før". En slik innstilling viser at man er lite endrings og utviklingsdyktig....


Har du lest hva Hoftun sier?


Ja! Poenget er at Hoftun tar feil. Man kan faktsik stille krav til hva spillerne skal spise. Klarer man ikke å følge klubbens planer eller blir et slags "hinder" som nekter å spise sunt har ikke denne spilleren noe å gjøre i klubben. Kosthold er en viktig del av spillerens prestasjon og derfor er det et must at spillerne tar dette seriøst. Det er ikke sikkert det blir et bra system hvis dette er spillerens eget ansvar. Vi ser jo godt hva som skjer da, Ivers spiser pølser og drikker brus.

Det er denne instillingen til Hoftun jeg ikke liker. Den minner meg godt om den lite endringsdyktige gamlekulturen i RBK som har rådd siden starten på 2000-tallet. Vi ser jo hva det har gjort med klubben. Den har mister forspranget, spillerne er dårlig trent og lite er optiamilsert.
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 06.06.2008 15:35    Post subject: Reply with quote

Jeg er ikke imot å stille krav til spillerne, men jeg tror kanskje du legger litt vel mye meninger, holdninger og ansvar på Hoftun i denne saken.
Back to top
View user's profile Send private message
cris
Proff


Joined: 06 Dec 2007
Posts: 253

PostPosted: 06.06.2008 17:57    Post subject: Reply with quote

Dette er enkelt. Mener en klubb at ting er viktig, må selvsagt klubben både kvalitetsikre og kontrollere at dette blir ivaretatt skikkelig. Å begynne å snakke om at ting er spillerens ansvar er sprøyt. Klubben må følge opp de tingene som er viktig for prestasjonsutvikling. Dessverre har Hoftun har gjentatte ganger vist gjennom sine kommentarer at dette har han ikke taket på. Og det er etter min menig et uttrykk for at han ikke har nødvendig erfaring som leder. Mitt håp er at rbk finner en annen person som er bedre egnet.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 06.06.2008 18:14    Post subject: Reply with quote

Helt enig med cris
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 06.06.2008 19:21    Post subject: Reply with quote

Quote:
Dette er enkelt. Mener en klubb at ting er viktig, må selvsagt klubben både kvalitetsikre og kontrollere at dette blir ivaretatt skikkelig.


Hvordan mener du klubben skal kontrolere alt spillerne putter i seg i løpet av en dag?

Greit nok å stille krav, men det er på mange måte opp til spillerne hvor seriøst de tar dette med kosthold.

Quote:
Å begynne å snakke om at ting er spillerens ansvar er sprøyt.


Ansvaret ligger hos spillerne selv, og ikke på Hoftun, Hamren eller noen andre.
Back to top
View user's profile Send private message
Torbjørn
Veteran


Joined: 18 Jul 2005
Posts: 5185

PostPosted: 06.06.2008 20:51    Post subject: Reply with quote

LOST wrote:
Hvordan mener du klubben skal kontrolere alt spillerne putter i seg i løpet av en dag?

Ved å måle spillernes form og forskjellige fysiologiske parametre kan man ganske enkelt kontrollere dette.
_________________
Nils Arne Eggen.
Back to top
View user's profile Send private message
cris
Proff


Joined: 06 Dec 2007
Posts: 253

PostPosted: 06.06.2008 22:20    Post subject: Reply with quote

Quote:
Hvordan mener du klubben skal kontrolere alt spillerne putter i seg i løpet av en dag?

Skjønner du ikke det en gang?

De mest vanlige måtene er:

1. Spillerne inntar felles måltider hvor kostholdet er satt opp av "kostholdsekspertene"
2. Spillerne noter hva de spiser i hvert måltid og leverer rapport jevnlig på dette.

Ellers tar man ulike prøver for å sjekke at man ikke har mangel på vitaminer, jern etc.

Forøvrig er det helt vanlig at man tar ulike tester på fysiske kapasiteter med jevne mellomrom, men det visste du sikkert!!
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 06.06.2008 23:42    Post subject: Reply with quote

Poenget mitt er følgende:

ANSVARET ligger hos SPILLERNE.

Dette er voksene mennesker ikke noen småunger. Lær de HVA de skal spise, NÅR de skal spise, og ikke minst HVORFOR(for i dette ligger det motivasjon).

Gjerne still krav, og ha gjerne fellesmåltider. MEN det er helt umulig å kontrolere døgnet rundt hva de putter i seg av usunne ting. Ansvaret MÅ ligge hos spillerne (hvis man ikke skal bure dem inne å overvåke dem 24 timer i døgnet da).

Og nei, om en spiller viser en liten forsvikt kan det skylles veldig mye annet enn kosthold, og om f.eks blodprøve og andre tester viser at alt er ok for ditt og datt kan spilleren alikevel ha ikke ha spist optimalt over lengere tid.


Selvsagt skal man ha fokus på kosthold og vite at dette er veldig viktig, men det er ingen grunn til å bli helt fanatisk ang. dette. Bruk heller sunn fornuft.

På en annen side... jeg har ingenting imot om man skreddersyr kostholdsprogrammer til de spillerne som ønsker det.. at ALT de spiser blir veid og kontrollert..dvs at de får nøyaktig den maten og den mengden en kostholdsekspert designer for dem, men dette mener jeg helt klart må være frivillig. Jeg mener klubben bør tilby dette.

For å summere det...jeg mener man bør stille en del krav, man ansvaret må ligge hos spillerne. Gi de kunnskap, motiver de, gi de fellesmåltider, og tilby spillerne skreddersydde 100%programmer til de som ønsker det, og 90% til de som ønsker det..osv.

Det er ingen grunn til å bli heeelt fanatisk ang. dette. Bruk sunn fornuft, gi kunnskap og motiver.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 13.06.2008 01:20    Post subject: Reply with quote

Før Hamren kom med denne kostholdseksperten til Lerkendal visste ikke f.eks Iversen noe særlig om hva sunn mat kunne bety for ham som fotballspiller. Dette fordi kosthold var mye lagt opp til spillernes eget ansvar. Og når folk ikke har kunnskap om kosthold hvordan skal man da vite hva man skal ha i oss for å prestere på topp nivå? Her er det ikke snakk om at spillerne ikke vet at chips er usunt. Det vet sikkert de fleste, men her snakker vi om å optimalisere kostholdet og kanskje bli mer bevisst på hva man har i seg.
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59359
Location: Trondhjem

PostPosted: 24.07.2008 11:12    Post subject: Reply with quote

Henning Svendsen har testet RBK-spillerne for å sjekke om de har foretatt seg noe siden sist han var her.

- Det er selvfølgelig noen som er mer interesserte enn andre, det kan jo være noen som har mer å lære også, men testresultatene viser at de fleste har tatt til seg en del, sier han

Les mer: Fornøyd kostholdsekspert
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 29.07.2008 20:39    Post subject: Reply with quote

Det virker som dette kostholdsprogrammet får bort fett i en fei. I dag så jeg både Pelu og Jarstein. De har blitt ganske tynn i kroppsformen må jeg si.

Det ryktes også at Jo sondre har gått ned 6-7kg!! Men nå er det jo slutt på servering av chips og bearnaisesuas på Brakka, da er det vel naturlig at folk går ned ganske mye.

Har også hørt at Hamren tok skåla til Savolainen etter at han hadde i sukker i grøten:D Dette høres bra ut!!
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 2 Hours
Goto page Previous  1, 2, 3, 4, 5 ... 9, 10, 11  Next
Page 4 of 11

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb