English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ernæring og kosthold
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
zaphod81
Forumsjef


Joined: 23 Jan 2008
Posts: 11618
Location: Rett ved regnbuens ende

PostPosted: 21.08.2020 09:14    Post subject: Reply with quote

Med mindre spørsmålet er hva man gjør med kjøttet dersom Hareide velger å slakte Tore?
_________________
Sitat slutt.
Back to top
View user's profile Send private message
gisp!
Legende


Joined: 04 Sep 2008
Posts: 10632

PostPosted: 13.09.2020 21:56    Post subject: Reply with quote

Adressa wrote:
For Børven er kaffe en viktig del av hverdagen, og da han gikk til Brann tok han en for laget og fikk det inn i kontrakten at kaffemaskinen utenfor garderoben måtte skiftes ut. Når han blir spurt om hva han synes om kaffen på brakka, så drar han på det, før han smiler:

- Den er tynn. Nå vet jeg at André Hansen har mast om å få inn en ny maskin, så jeg skulle kanskje pratet mer med ham før jeg kom. Så kunne jeg prøvd å få skvist det inn i kontrakten.


Nå skjønner jeg hvorfor spillerne helt siden "kaffesjef" Hoftun forsvant ikke har sett ut som om de har vært helt påskrudde.
Dette er virkelig amatørmessig, vet ikke om vi kan si femtedivisjonsnivå heller, fordi det ville vært en fornærmelse mot alle de flotte dugnadstraktørene/-traktørinnene.
Tove Moe Dyrhaug må egenhendig ta ansvar her. Dette kan ikke delegeres. Det går jo ikke an å slurve med kaffe og forvente full innsats.

Enn at det skulle stå så dårlig til i selveste RBK. Vi er helt der nede altså.
_________________
"Det er viktig å gå på banen for å være best mulig sjøl. Men det er langt viktigere å gå på banen for å gjøre medspillerne gode."
Back to top
View user's profile Send private message
Zorac
Forumsjef


Joined: 08 May 2005
Posts: 19485
Location: Lillestrøm

PostPosted: 13.09.2020 22:02    Post subject: Reply with quote

Bortskjemte rasshøl. Om jeg vil ha noe annet enn Krone-kaffe fra en sur gammel Moccamaster på jobben, må jeg betale gildet sjøl. Og disse gutta tjener vel min årslønn annenhver måned, om ikke oftere.
_________________
Influencerâ„¢
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 14.09.2020 17:36    Post subject: Reply with quote

Vanligvis er tynn kaffe i Trøndelag enten dårlig brygget eller "utvannet".
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 15.02.2023 23:07    Post subject: Reply with quote

– Dette var noe jeg ikke kunne si nei til, sier Stein Andre Nyeng til Trønder-Avisa.

Nyeng har i mange år vært grillkongen i Levanger, både ved jobben i Grobian, Pøbel og Solid. Men nå blir det et aldri så lite scenebytte. Nå skal han servere mat til toppidrettsutøvere.

Før jul i år utlyste Rosenborg Ballklub en stilling som kokk i 100 prosent stilling. Som kokk på Brakka skal det daglig serveres mat til spillere og ansatte, og kjøkkenet har ansvar for at et riktig kosthold til RBK-spillerne blir ivaretatt. Åpningstiden på kjøkkenet følger A-lagets treningsplan for både dame- og herrelaget.

Les mer: Stein har fått RBK-jobb: – Et tilbud jeg ikke kunne si nei til
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 16.02.2023 00:18    Post subject: Reply with quote

Kan iallefall gå god for smak på maten, han har noen helt hinnsides gode retter på samvittigheten, og jeg bruker aldri mere penger på å kjøpe mat enn når jeg har en sånn kokk som trakterer!
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59195
Location: Trondhjem

PostPosted: 21.12.2023 22:17    Post subject: Reply with quote

Innherred wrote:
Når det er kampdag er det alle mann til pumpene på huset. «Nils Arne Eggen bestemte at alle skulle til pers da, slik er det fortsatt», konstaterer Nyeng. For hans del betyr det at de to som er på jobb deler dagen i to. Den første starter gjerne klokken syv om morgenen og jobber frem til spillerne har inntatt sitt måltid før kamp. Deretter tar nestemann over og begynner å forberede maten som skal være klar til kampen er over.

- Uavhengig av resultat, glede eller skuffelse, så møtes man for å spise sammen når kampen er ferdig. Da er det gjerne et festmåltid også, med noe de liker godt. For eksempel burger, taco eller grytevarianter. Slike ting er med å bygge «vi-følelse», sier han.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Hodor
Veteran


Joined: 23 Aug 2013
Posts: 3530
Location: Sunnmøre's hovedstad

PostPosted: 19.02.2024 17:36    Post subject: Reply with quote

https://www.vg.no/sport/f...bk-stallen

Setter ned foten og viser at han er sjef hvertfall.
Syns på spillerne som ikke får drikke så mye brus de vil
Back to top
View user's profile Send private message
Kom_igjen_troillan
Rutinert


Joined: 20 Jul 2018
Posts: 776

PostPosted: 19.02.2024 19:00    Post subject: Reply with quote

Alfred og Jordi er tvers gjennom profesjonelle! FÃ¥r vann i munnen av alt jeg ser og leser om de to RBK
_________________
– På slutten manglet de bare ett mål på å klare ekstraomganger.
Da angriper man, for de kan ikke score mål så lenge Rosenborg er i angrep.

Sitat Nils Arne Eggen etter 2-0 over BATE Love
Back to top
View user's profile Send private message
EspN
Veteran


Joined: 18 Sep 2009
Posts: 6470
Location: Heaven

PostPosted: 19.02.2024 19:33    Post subject: Reply with quote

På tide at spillere ska opptre som toppidrettsøvere.
Ikke en dag forsent
Back to top
View user's profile Send private message MSN Messenger
Macha
Veteran


Joined: 05 Nov 2008
Posts: 5435

PostPosted: 19.02.2024 20:28    Post subject: Reply with quote

Altså, disse spillerne tjener millioner i året for å spille profesjonell fotball for landets mest meriterte klubb og så må det en ny trener til for å fortelle dem at man skal holde seg unna brus og annet drit? Faen i helvette altså er det faen meg mulig?! Hva er det de tenker med, pisser på supporterne med hver munnfull. Det er så pinlig. Så unødvendig. Du har én jobb i et meget begrenset antall år og tusenvis ville vært i dine sko! Kjenner 3.divspillere som er mer seriøse. Litt toppidrettskultur takk, mindre kamerat- og familieklubb.
Back to top
View user's profile Send private message
Bart1
Veteran


Joined: 21 Sep 2015
Posts: 1863
Location: Selsbakk

PostPosted: 19.02.2024 21:38    Post subject: Reply with quote

Macha wrote:
Altså, disse spillerne tjener millioner i året for å spille profesjonell fotball for landets mest meriterte klubb og så må det en ny trener til for å fortelle dem at man skal holde seg unna brus og annet drit? .


Det er ikke noe negativt med å drikke lettbrus eller lignende for en toppidrettsutøver.
https://www.sportsmd.com/...-athletes/

Samtidig er ikke en toppidrettsutøver en maskin. Det vil si at en toppidrettsutøver ofte presterer bedre over tid hvis hen har det bra. Blir ting for alvorlig og tungt - går det ofte ut over prestasjonen. Samtidig er noen av de beste trenerne i verden tøffe, men samtidig gode med mennesker. De bryr seg om at spillerne har det godt.

Jeg er verken for eller imot det Alfred holder på med, da jeg ikke vet hvordan et slikt regime påvirker miljøet og motivasjonen. Det kan være bra eller dårlig. Det får vi se når tabellen kommer til høsten.
Back to top
View user's profile Send private message
Rallepus
Veteran


Joined: 02 Feb 2012
Posts: 1205

PostPosted: 19.02.2024 22:17    Post subject: Reply with quote

Forhåpentligvis mer et psykologisk enn et fysiologisk rasjonale som ligger bak. Om ikke er jeg litt redd for hva slags kvasivitenskap man velger å tro på på Brakka (*kremt* osteopati). Men er vel mer en slags Johanssons variant av Hareides morgenløping, dette. Et grep for å kommunisere at nå skal vi være serriøs og jakte marginer i alt.
_________________
Dette er livet, og du kan ikke gi slipp på det, du klynger deg til et håp om at et mirakel skal skje, og hver kveld skjer det noe helt motsatt.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 19.02.2024 22:20    Post subject: Reply with quote

Den linken føltes som om en amerikansk brusbutikk som har kjøpt en undersøkelse. :p

Uansett så er vel Alfreds nye regel brus, inkludert lettbrus og andre typer usunn snacks og uvaner.

Støttes fullt ut, ikke bare fordi jeg tror det bidrar til å skape en toppidrettskuktur, men også direkte fordi vi har spillere vi betaler millioner av kroner i lønn som dukker opp feite eller blåser under 50 i o2 opptak.

Orker ikke en ny krangel om det er snilt eller ikke å skrive, det er forbanna useriøst å være i vesentlig dårligere fysisk forfatning enn den vanlige hobbyutøveren i 40års alderen.

Jeg tror dette bidrar til å fjerne uønsket oppførsel, innstilling og inntak.
Back to top
View user's profile Send private message
Laff1
Senior


Joined: 15 Feb 2011
Posts: 233
Location: Aspmyra

PostPosted: 19.02.2024 22:27    Post subject: Reply with quote

Alt med måte.. Pepsi max innholder koffein, koffein fører til mer vannlating som ikke er gunstig mtp at man lettere kan bli dehydrert.

Små mengder er neppe et problem, men større inntak kan gi prestasjonsnedsettende effekter.

Det handler vel litt om å sette en toppidrettskultur..

Direkte sjokkerende når det leveres mosjonist resultater på o2 opptak. Skal vi komme nærmere Glimt med flere så må man i allefall bli trenbare å nærme seg grunnprinsippene rundt definisjon toppidrettsutøver.
Back to top
View user's profile Send private message AIM Address
Nordens Lokomotiv
Veteran


Joined: 13 Mar 2016
Posts: 2126

PostPosted: 20.02.2024 09:56    Post subject: Reply with quote

Det har nok mest med signaleffekten enn den faktiske effekten av å droppe brus, men ærlig talt er det ganske harry når voksne mennesker, og spesielt toppidrettsutøvere, går rundt med en brusflaske i hånda. Jeg har savnet en trener som tar slike grep, håper det er gjort lignende grep for å redusere bruken av mobil i garderoben. Vi trenger en gruppe som et hundre prosent fokusert når de er på jobb/trening.
_________________
Nordens eneste fotballdiktatur
Back to top
View user's profile Send private message
mirar
Veteran


Joined: 09 Jun 2006
Posts: 1819

PostPosted: 20.02.2024 10:24    Post subject: Reply with quote

Gammelt nytt at det er holdningproblemer i Norges største klubb, er også grunnen til fallet til klubben
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 20.02.2024 12:36    Post subject: Reply with quote

Laff1 wrote:
Direkte sjokkerende når det leveres mosjonist resultater på o2 opptak. Skal vi komme nærmere Glimt med flere så må man i allefall bli trenbare å nærme seg grunnprinsippene rundt definisjon toppidrettsutøver.


Hvem i RBK leverer dårlig på O2-opptak, og hvorfor er det en indikator på toppidrettskulturen i klubben?

Studier viser at snittet for en norsk profesjonell fotballspiller er 62-64 ml og samtidig at "VO2max is not a clearly distinguishing variable separating players of different standards". Gjennomsnittlig O2-opptak i Eliteserien har forøvrig ikke endret seg på minst 20 år til tross for at dagens spillere er åpenbart bedre trent helhetlig og bedre fotballspillere enn for 20 år siden.

Denne saken viser at Oscar Aga har RBK-rekorden med 80. Han er ikke en spesielt god spiller.

Denne saken fra 2015 viser at den best trente i Brann på det tidspunktet (Eirik Birkelund) hadde rett under 70. Han var heller ingen stor spiller.

Denne saken fra 2010 viser at Anthony Annan hadde under 60(!) da han rev opp midtbanen i 90 minutter uten stopp og var Eliteseriens beste spiller.

Å bruke O2-opptak som en viktig indikator på noe som helst i fotball er klassisk fallgruve. Fotball er ikke en kondisjonsidrett, selv om det selvsagt kan hjelpe å ha god kondis.

Som siste stikk mot O2 sin relevans så observerte jeg Northug i sin storhetstid hive etter pusten på en kunstgressbane i 6. div allerede i første omgang. Han spilte rævva til tross for O2 på 82.
Back to top
View user's profile Send private message
Danserud
Rutinert


Joined: 03 Oct 2012
Posts: 738

PostPosted: 20.02.2024 13:01    Post subject: Reply with quote

Er vel triatlonlandslaget som presterer de råeste O2-tallene for tiden. Skal vi tipse brakka om at det bør ta en titt på Kristian Blummenfeldt og Gustav Iden? Evt. høre om trener Bu er interessert i en jobb?
Back to top
View user's profile Send private message
Bedreviteren
Proff


Joined: 23 Jan 2021
Posts: 334

PostPosted: 20.02.2024 13:11    Post subject: Reply with quote

Betydningen av høy VO2max bør ikke undervurderes og viser et klart skille mellom de som spiller i en toppdivisjon og i de nedre divsjonene, jf. Slimani 2019. Men det må også vurderes opp mot hvor du spiller på banen.

Den samme spilleren vil åpenbart bli en bedre spiller med høyere oksygenopptak, men uten at det nødvendigvis er slik at dette skal prioriteres for enhver pris. Det vil uansett være en egenskap som må vurderes opp mot andre egenskaper, gitt at man allerede har VO2max som ikke hindrer deg i å prestere i posisjonen din.
Back to top
View user's profile Send private message
moomoo
Veteran


Joined: 18 Feb 2008
Posts: 6672

PostPosted: 20.02.2024 19:05    Post subject: Reply with quote

Det er vell en oppfatning at de som er mere profesjonelle og trener hardt har bedre O2 opptak, men det viktigste for å være en god fotballspiller er jo at man har O2 opptak så kommer alt det andre som skiller en fotballspiller fra en Langrensutover :p
_________________
Neeskens wrote:
Så kan dere sitere meg på at Carlo Holse er en av de mest oppskrytt er spillerene vi har hatt
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 21.02.2024 11:04    Post subject: Reply with quote

Bedreviteren wrote:
Den samme spilleren vil åpenbart bli en bedre spiller med høyere oksygenopptak, men uten at det nødvendigvis er slik at dette skal prioriteres for enhver pris. Det vil uansett være en egenskap som må vurderes opp mot andre egenskaper, gitt at man allerede har VO2max som ikke hindrer deg i å prestere i posisjonen din.


Ja, nettopp dette. Hvis kondisjon er en begrensende faktor i en spillers evne til å prestere så bør fysisk trening vektlegges. Hvis ikke så er det bare et tall uten nevneverdig relevans og treningsfokuset bør sannsynligvis være på noe mer utslagsgivende for spilleren. Det jeg vil frem til er at det er poengløst å henge seg opp i hva slags tall diverse RBK-spillere får på en test såfremt disse spillerne ikke viser tegn til at kondisjon er et problem. Og jeg ser veldig få spillere i RBK som har kondisjon som en såpass begrensende faktor at man bør bry seg om de har over eller under snittet O2-opptak på en fysisk test som har liten relevans for bevegelsesmønsteret til en fotballspiller over 90 minutter på en fotballbane.
Back to top
View user's profile Send private message
1972 Miami Dolphins
Legende


Joined: 30 Jul 2007
Posts: 18365
Location: Oslo

PostPosted: 21.02.2024 11:39    Post subject: Reply with quote

Uten å ha tilgang til tallunderlaget som logger samtlige bevegelser, fart, sprinter, etc. så kan vi jo ikke vurdere om det er et problem eller ikke.

RBK skal og bør ikke ha noe mål om å øke vO2 maks selvsagt, det er håpløst dårlig prioritering av den lille tiden man har tilgjengelig for trening.

Poenget mitt i dette er at det må settes en toppidrettskultur i klubben, og dette er med å gjøre det forhåpentligvis.

For om spillerne hadde trent, spist og sovet som toppidrettsutøvere, så hadde bieffekten vært at de også hadde hatt en høyere vO2 maks.

Så jeg gir strålende tommel opp for å forby snacks og brus på og rundt trening. Håper de får hjelp til sunnere mat, at det fokuseres på god søvn, og at man ikke skal se spillere ute på fylle i sesong.
Back to top
View user's profile Send private message
Snabeltann
Rutinert


Joined: 07 Jul 2012
Posts: 957

PostPosted: 21.02.2024 12:12    Post subject: Reply with quote

1972 Miami Dolphins wrote:
Poenget mitt i dette er at det må settes en toppidrettskultur i klubben, og dette er med å gjøre det forhåpentligvis.

For om spillerne hadde trent, spist og sovet som toppidrettsutøvere, så hadde bieffekten vært at de også hadde hatt en høyere vO2 maks.

Så jeg gir strålende tommel opp for å forby snacks og brus på og rundt trening. Håper de får hjelp til sunnere mat, at det fokuseres på god søvn, og at man ikke skal se spillere ute på fylle i sesong.


Enig i dette Tommel'n opp!

Samtidig tror jeg ikke dette er et stort problem i spillergruppen som nå adresseres, det er nok mer en presisering og spissing av forventningene. Har tillit til at de aller fleste spillerne spiser og drikker sunt, sover nok og trener hardt. De som ikke gjør det faller av i konkurranse med de som har rett tilnærming. Så kan det være et par-tre spillere som får en ekstra prosent eller to ved å stramme inn ytterligere, så da er det fint at klubben er tydelig på dette.
Back to top
View user's profile Send private message
Zorbeltuss
Veteran


Joined: 10 Feb 2012
Posts: 4030

PostPosted: 21.02.2024 19:09    Post subject: Reply with quote

Nå driver musklene til langrennsløpere og syklister på med å pumpe og pumpe og pumpe uten stans og trenger kontinuerlig tilførsel av oksygen og sukker (og fjerning av CO2), jo mer oksygenopptak en har, jo mer drivstoff klarer en å pumpe inn på en gang og jo høyere kraft i skyvene kan man opprettholde over tid uten at man sprekker.

Fotballspillere driver på i mer rykk og napp, når du spurter så finnes det ikke noe menneskelig oksygenopptak som klarer å etterfylle nødvendig drivstoff til musklene mens trommestikkene går, det hjelper kanskje noe med mer opptak, skader sikkert ikke, men i toppklubbene rundt omkring så er det maks styrke de trener opp fordi det er det som bygger opp anaerob utholdenhet. Syklister og Langrennsløpere trener på terskel som er det som bygger opp aerob utholdenhet og det går nettopp på å få kroppen til å pumpe inn mest mulig drivstoff (oksygen) inn over tid.
_________________
Og forøvrig så er ikke andelen nederlendere i sportslig avdeling stor nok før den når 100%
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... , 9, 10, 11  Next
Page 10 of 11

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb