English version 
Rosenborg Web
SESONGEN 2024
 NYHETER
 KAMPER
 SPILLERE
KLUBBEN
 HISTORIE
 KLUBBFAKTA
 MERITTER
 REKORDER
 STATISTIKK
 LERKENDAL STADION
EKSKLUSIVT
 LESESTOFF
 I GAMLE DAGER
 LEGENDER
 BILDESPESIAL
MENINGER
 DEBATTFORUM
 KOMMENTAR
 DIN MENING
RBKweb
 OM RBKweb
 ANNONSEINFORMASJON
 RSS-KANAL
 ARKIV
 TA KONTAKT
SØK I ARTIKLER
Debattforum

Alle kan lese innleggene, men man må registrere seg for å delta aktivt i diskusjonene.
Everyone can read the posts, but you have to register before writing your own posts.

 FAQFAQ   SearchSearch   MemberlistMemberlist   UsergroupsUsergroups   StatistikkStatistikk   RegisterRegister 
 ProfileProfile   Log in to check your private messagesLog in to check your private messages   Log inLog in 
Ernæring og kosthold
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
 
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling
View previous topic :: View next topic  
Author Message
joakleis
Veteran


Joined: 20 Oct 2002
Posts: 3629
Location: Trondheim

PostPosted: 26.08.2008 16:01    Post subject: Reply with quote

Han snakker om Berisha ja.
Og er enig i at det er litt komisk at han ikke husker navnet hans. Men dette intervjuet er gjennomført etter trening 9. august. Da var vel Berisha ganske så rykende fersk.
_________________
Rosenborg - Ingen over, ingen ved siden
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website MSN Messenger
2mas
Sjef


Joined: 06 Sep 2002
Posts: 59202
Location: Trondhjem

PostPosted: 26.08.2008 16:02    Post subject: Reply with quote

Jepp, det var den første treninga til Berisha.
Back to top
View user's profile Send private message Send e-mail
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 30.09.2008 09:09    Post subject: Reply with quote

I Sydsvenskans pappersutgåva står det i dag 3 sidor om matchen Ålborg-
ManU. Och självklart nämns Erik Hamrén, bla detta:
"Efter att ha konfronterats med spelartruppen insåg Hamrén dock att det fanns mycket att göra i fråga om kost och fysisk träning. -Där var det inte
så hög nivå. När jag kom dit var det fortfarande tradition med en back öl till spelarna efter varje match, berättar Hamrén.
Sportdirektören Lynge Jacobsen minns ett samtal med den då nyanlända svenske tränaren.
-Vi stod på parkeringen när två av våra ungdomsspelare kom till träningen."Tror du att de har ätit ordentlig frukost" frågade Erik. Och jag tänkte att, nej, det har de nog inte.
Hamrén införde gemensam frukost för hela A-truppen och det talades skämtsamt om "havregrötstränaren". Men när kost och tuffare träning började ge resultat var det ingen som skrattade längre. Särskilt inte konkurrenterna då AaB vann ligan med tolv poängs marginal.
- Vi hade inte de bästa spelarna, men vi hade definitivt det bästa laget, säger Lynge Jacobsen."
Back to top
View user's profile Send private message
Nordlendingen
Senior


Joined: 11 May 2006
Posts: 152

PostPosted: 11.10.2008 14:50    Post subject: Reply with quote

senador wrote:

Det ryktes også at Jo sondre har gått ned 6-7kg!! Men nå er det jo slutt på servering av chips og bearnaisesuas på Brakka, da er det vel naturlig at folk går ned ganske mye.


Skjønner ikke helt hvordan de får til det på en fornuftig måte for fotballspiller I SESONG. Skjønner ikke helt hvordan alle spillerne har gått ned i vekt samtidig som de har vært i full trening, og skulle prestere i kamp osv? Confused
Er jo tydelig at de har fått det til, men klarer ikke helt å skjønne at det skal gå på en fornuftig måte. Noen "kostholdseksperter" som kan utdype?? Razz
Back to top
View user's profile Send private message
vegviks
Veteran


Joined: 21 Sep 2007
Posts: 1109

PostPosted: 11.10.2008 16:57    Post subject: Reply with quote

I form av min "kostholdsekspertise" kommer min teori om saken:

Folk som veier for mye (sier ikke at RBKspillerne gjorde det før, men jfr eksempelvis OE Bjørndalen gjorde de nok det) har som regel for mye fett lagret rundt om i kroppen. Og fettet sørger for å holde binde ekstra vann i kroppen. Dersom man peiser på med karbohydrater (menneskers bensin) kan man bli en skikkelig tykkas, spesielt om dette er såkalt raske karbohydrater. Idrettsfolk kan godt slenge i seg en hel masse karbos, fordi de vil forbrenne det. Det må til mao, men det er en balansegang ift aktivitetsnivået altså.

I tillegg snakker EH om at spillerne skal ha i seg pasta (karbos) etter trening og kamp, da kroppen må etterfylle sine lager av sukker (eller bensin om du vil) som er forbrent under aktivitet. Dette gjelder forsåvidt mineraler osv (som har gått tapt via svetting).

Men i og med at jeg er i ferd med å gå rundt grauten, vil jeg vel egentlig bare si at de kiloene som har rent av Jo og Ivers (og de andre) er fortrinnsvis vann og fett. Dette trenger ikke nødvendigvis være negativt selv om det skjer inne i en sesong, men vil nok ikke gjenta seg neste sesong. Hadde tapte kilo vært muskelmasse som hadde rent av hadde det vært noe annet men det er det nok ikke.

Mindre fett, mindre vann, mindre vekt, lettere kropp, lettere å løpe lenge, mindre slitasje på skjellett, muskler og sener. generelt positivt, så lenge muskelmassen holdes oppe.
_________________
Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message
LOST
Proff


Joined: 08 Jul 2006
Posts: 362

PostPosted: 11.10.2008 18:00    Post subject: Reply with quote

Nordlendingen wrote:
Er jo tydelig at de har fått det til, men klarer ikke helt å skjønne at det skal gå på en fornuftig måte.


Jeg ser ikke helt problemet. Har ikke fult innsyn i hva som skjer i klubben, men anntar at:

1. Spillere hadde høyere fett% enn nødvendig.

2. Spillerne har lavere kalori-inntak nå enn før (antar hovedsakelig lavere fettinntak)

3. Spillerne spiser sunnere mat nå.

4. Mer/bedre trening nå, +spesial-trening mtp vektreduksjon (trening på lav intensitet for å forbrenne fett)


Det er vel heller slik at dette MÅ føre til nedgang i vekt. Noe annet ville vel vært merkelig.



Ved trening på lav intensitet henter kroppen enegien hovedsakelig fra fettreservene.
Ved trening på høy intensitet henter kroppen energien hovedsakelig fra glykogen(sukker)-lagrene i kroppen.

Fotballspillere trener normalt på relativt høy intensitet, altså henter de energi hovedsakelig fra glykogen-lagrene. Etter hva jeg har lest har Hamren innført (iallefall var det planen) extratreninger for spillere med lav intensitet for å senke fettprosenten.


Litt rotete skrevet men :S
Back to top
View user's profile Send private message
vegviks
Veteran


Joined: 21 Sep 2007
Posts: 1109

PostPosted: 12.10.2008 10:08    Post subject: Reply with quote

Ja, og summa summarum er dette bra. Men, og det er et stort men, hvorfor er ikke dette blitt tatt opp som tema før? Greit at verken Tørum eller Henriksen har noe voldsom trenererfaring, men man må ikke være særlig erfaren for å kunne gjøre noe med dette, evt få andre eksperter til å gjøre noe med det. Hvis dere forstår hva jeg mener? Det er jo tross alt en ganske allmenn viten at rett mat gir bedre yteevne osv osv
_________________
Lekestue, lekestue - vi e Rosenborg
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 12.10.2008 10:49    Post subject: Reply with quote

Mye av denne feilen skal selvfølgelig legges på dårlige trenere uten erfaring.

Men jeg må også stille et stort spørsmålstegn ved Rune Bratseth. Hvorfor har han aldri ivret for å få i gang en toppidrettskultur med et sunt kosthold alle de årene som han satt som sportsdirektør? Han har fått minst kritikk av alle i denne motgangsperioden og har fortsatt heltestatus på Brakka. I hvilken som helt annen bedrift der prestasjonen har gått ned fra 1999 til 2006 har blitt kastet på ræva ut for lenge siden.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 12.10.2008 10:58    Post subject: Reply with quote

Det er jo med ham som flere av oss har sagt, Høgmo gjorde mer for å utvikle klubben på det snaue året han var stand-in, enn Bratseth gjorde på sine 15.

Det holder ikke å kun kunne forhandle på en smooth måte (og der er mitt hovedankepunkt mot DumDum - ser noen for seg at han kommer til å være en pådriver for profesjonell utvikling av klubben, eller må han fortelles alt han skal gjøre av Hamrén - og er ikke Hamrén da der Høgmo var, han må fylle begge rollene!? Svensken som allerede har løken i handa mens han lystent titter på det innrammede bildet av Hoftun trenger ikke svare.).
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 12.10.2008 11:29    Post subject: Reply with quote

Svensken svarar ändå: Jag har försökt att förklara för dig att jag håller mig till tjejer, företrädesvis sådana som talar skånska. Det är ditt problem (?) att du verkar vara fylld av homoerotiska fantasier. Det verkar som dina "fiender" figurerar i dina drömbilder. Är Iversen med också ?
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.10.2008 11:35    Post subject: Reply with quote

Har tenkt samme tanken, Recon. Det kan se ut som om Hamrén styrer skuta akkurat like mye som det Høgmo gjorde. Nå tror jeg Hamrén har ganske mye bedre arbeidsbetingelser enn det Høgmo hadde, i tillegg til at han slår meg som en typisk arbeidsnarkoman, så faren for at han går på en likedan smell er langt mindre. Hoftun ser for meg ut til å være en glimrende ansatt. Han gjør det han blir bedt om, og gjør det 100%. Noen innovatør tviler jeg på at han er.
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 12.10.2008 11:49    Post subject: Reply with quote

Jag trodde att det var arbetsnarkomaner som gick in i väggen. Nu får vi hoppas att Hamrén har lite mer balanserad syn på arbete/ fritid. Han brukar ta en veckas ledig under landslagsuppehållen och resa till kona och dottern i Göteborg, vilket verkar förnuftigt. Nu skall vi inte bränna ut vår guldmakare.
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.10.2008 11:54    Post subject: Reply with quote

Mulig det. Det jeg mente var i hvert fall at det virker som om Hamrén jobber så mye fordi han har lyst, mens Høgmo ble, grunnet inkompetanse i støtteapparatet, tvunget til å ta på seg mer enn han maktet.
Back to top
View user's profile Send private message
senador
Legende


Joined: 12 Feb 2006
Posts: 10396

PostPosted: 12.10.2008 12:05    Post subject: Reply with quote

Helt enig med sistemann. Det virker ikke som Hamren tar på seg for mye, i så fall har han lyst til det. Driven etter seier og suksess er utrolig høy for Hamren. Det er utrolig viktig..
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 12.10.2008 12:48    Post subject: Reply with quote

Peter Storey wrote:
Svensken svarar ändå: Jag har försökt att förklara för dig att jag håller mig till tjejer, företrädesvis sådana som talar skånska. Det är ditt problem (?) att du verkar vara fylld av homoerotiska fantasier. Det verkar som dina "fiender" figurerar i dina drömbilder. Är Iversen med också ?


Jeg og Iversen delte ei hvor vi lekte boksermotor, mens vi kjørte kongevinken til hverandre over ryggen hennes. I hodet mitt altså.

Skånske damer er top notch hot totty. Selv om danske tøser fra Ikast klatret et stykke opp på lista mi i natt.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 12.10.2008 12:50    Post subject: Reply with quote

Johnny W wrote:
Hoftun ser for meg ut til å være en glimrende ansatt. Han gjør det han blir bedt om, og gjør det 100%.


Er ikke dette liiiitt vell norsk lua-i-hånda husmannsånd? Høres mer ut som en glitrende leilending...


-Yes, massah...

_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 12.10.2008 13:04    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Skånske damer er top notch hot totty. Selv om danske tøser fra Ikast klatret et stykke opp på lista mi i natt.

Gick du inte hem innan "moroa" började? Spelade hon handboll?
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 12.10.2008 14:18    Post subject: Reply with quote

Jeg gikk hjem ja. Feilvurdering muligens, siden venninnen min gikk hjem fra nachspiel 13:15 i dag. Det burde jo gitt selv den mest kvalitetsbevisste danske tid til å drikke meg fin.

Håndball? Tviler. Bare fra stedet, antagelig. Jeg tror ikke jeg var mitt sedvanlig intelligente, retoriske selv at the time, så detaljene er ikke helt utredet. Very Happy
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 12.10.2008 15:16    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
Johnny W wrote:
Hoftun ser for meg ut til å være en glimrende ansatt. Han gjør det han blir bedt om, og gjør det 100%.


Er ikke dette liiiitt vell norsk lua-i-hånda husmannsånd? Høres mer ut som en glitrende leilending...


-Yes, massah...

Jag tror på upplägget med en påve(Hamrén) och en kardinal (Hoftun). Det visar sig att det kan bli problem med två påvar med egna maktanspråk (Nordli-Fjörtoft, Törum-KTEggen). Nu verkar Fredrikstad ha fått en extra påve genom den på forumet hyllade Karlsson. Jag ser i VG i dag att Grönhagen avvaktar med att signera nytt kontrakt innan han ser hur det går att samarbeta med den nya påven. Jag förstår honom.
Nu har vi i RBK antagligen den kunnigaste aktiva fotbollsmänniskan (därmed utesluts Nil Arne) som finns på norsk jord, låt för Guds skull Hamrén leda RBK in i en gyllene framtid utan att distraheras av någon småpåve.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 12.10.2008 15:45    Post subject: Reply with quote

Det har jo ikke noenting med det å gjøre - det har med å kunne utføre jobben sin uten å måtte fortelles alt man skal gjøre. Paver og slikt styrer man unna med klare stillingsbeskrivelser og ansvarsområder, noe RBK ALDRI har vært spesielt kjent for.
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 12.10.2008 16:10    Post subject: Reply with quote

Nu har Hoftun i praktiken gått igenom en provanställning och har valts efter en noggrann process så han torde ha kvaliteter till att utföra jobbet på ett tillfredsställande sätt.
Back to top
View user's profile Send private message
Recon
Legende


Joined: 20 Jun 2004
Posts: 11807
Location: alltid to skritt foran

PostPosted: 12.10.2008 16:11    Post subject: Reply with quote

Very Happy keep telling yourself...
_________________
Profesjonell revolusjonær

"Hans Hipp som happ uttalelse er jo en katastrofalt dårlig beskrivelse av fakta, som skaper inntrykk av manglende strategi og kunnskapsløshet. "
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.10.2008 18:13    Post subject: Reply with quote

Recon wrote:
det har med å kunne utføre jobben sin uten å måtte fortelles alt man skal gjøre.


For ordens skyld, det er jo akkurat det jeg mener. Spekulasjoner selvsagt, men jeg tror Hoftun er veldig flink til å utføre "ordrer", men mindre flink til å lede, som han jo faktisk er ansatt for å gjøre.
Back to top
View user's profile Send private message
Peter Storey
Veteran


Joined: 29 Jul 2008
Posts: 5529
Location: Ystad

PostPosted: 12.10.2008 19:15    Post subject: Reply with quote

Ni underskattar Hoftun på det grövsta, men man kan inte vänta annat av ett gäng med gröngölingar.
Back to top
View user's profile Send private message
Johnny W
Veteran


Joined: 31 Aug 2005
Posts: 1908
Location: Trondhjem

PostPosted: 12.10.2008 19:19    Post subject: Reply with quote

Kanskje det er du som överskattar Hoftun? Gröngöling sjøl.
Back to top
View user's profile Send private message
Display posts from previous:   
Post new topic   Reply to topic    Forum -> Sportslig avdeling All times are GMT + 1 Hour
Goto page Previous  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 9, 10, 11  Next
Page 6 of 11

 
Jump to:  


Utviklet av phpBB. Tilrettelagt for RBKweb.

ANNONSE
SITATET
© 1999-2024 RBKweb